Talus Verticalis..

hilla1

Heippa!
Lapsellamme todettiin heti syntymän jälkeen hieman poikkeavat jalat joita kutsutaan nimellä Talus Verticalis. Löytyykö täältä ketään, joka on törmännyt samanlaiseen tapaukseen. Olisi kiva kuulla kuulumisia.

3

1499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japinator

      Minulla henkilökohtaisesti oikeassa jalassa talus verticalis. Vamma todettiin 1978 ja hoidettiin seuraavien vuosien aikana. 20 vuoteen ei minkäänlaisia kipuja tai haittoja. Armeijassa rasitus oli liikaa ja vamma ilmoitti itsestään. Kuvauksien jälkeen ei kuitenkaan mitään tehty (vuonna -99). Juuri eilen kävin lääkärilä asiasta seuraavan kerran. Vamma on rustoutunut ja kovassa rasituksessa kipeytyy, mutta eipä sille vielä mitään tehdä.

      Kannattaa kuunnella lääkärin ohjeita sen hoitamisessa. Hyvä ja monipuolinen liikunta, HYVÄT ja SOPIVAT kengät joissa mahdollisesti erikoispohjalliset (minulla vamma aiheutti jalkojen pituuseron, koska vammautuneessa jalassa ei jalkaholvia--> josta seurasi murrosiän jälkeen selkä- ja polvikipuja, jotka pohjallisella lähtivät pois). Vamma ei haitannut tai häirinnyt mitenkään omaa lapsuuttani tai nuoruuttani. Tietysti parista ensimmäisestä vuodesta ei ole muistikuvia jolloin jalkaa on hoidettu, mutta muutoin vamma ilmoittanut vasta aikuisällä kovassa rasituksessa. Olen itse erittäin monipuolisesti harrastanut liikuntaa ja vielä hankkinut alalta myös ammatin (liikunnanohjaaja AMK) joten vamma ei ole mahdottomasti haitannut, ennenkuin nyt kun ikää on jo muutenkin. Kannattaa kuitenkin tiedostaa vamman olemassaolo, eli ei kannata ainakaan maratonjuoksua, tai muuta jalkoja erittäin paljon rasittavaa harrastaa. Itse pelailen edelleen jalkapalloa ja salibandya, eli lähes pahimpia mahdollisia jalan kannalta. Jalkapalloa olen kuitenkin pelannut jo 15 vuotta, eli ei sitä estävä haitta. Rasitus josta kipua on tullut on kovalla alustalla juokseminen, eli nyt aion lopettaa lenkillä käymisen ja salibandyn.

      Ei siis kovnkaan mahdoton vamma. Elo ihan normaalia, kunhan kuuntelee lääkärin hyviä hoito-ohjeita ja tarkkailee mahdollisia kipuja. Tosiaan minulla ei kipuja normaalielossa 20 vuoteen. Terveitä liikuntalajeja (hiihto, uinti, pyöräily)kannattaa harrastaa.

      Jos haluat lisätietoja, tai kommentoida muuten vaan, minut saa kiinni osoitteesta [email protected]

      mukavin terveisin: Jarno Virta

    • jjkk

      Minullakin talus verticalis tosin hieman toisenlainen tarina. Vapautus armeijasta, lisäksi nyt 25-vuotiaana jatkuvaa kipua polvessa ja jalkaterässä. Minulle erikoisvalmisteisista pohjallisista ei ole ollut apua vain pahensivat tilannetta.

      Nyt sitten lääkäri ehdotti jonkinlaista haittaluokitusta. Sanoi samalla, että fyysisesti raskasta työtä ei kannata edes harkita.

    • essi7

      Tyttärellämme todettiin 2,6 v talus vertikalis. Sitä ennen useita käyntejä erilaisissa tutkimuksissa ja fysioterapiassa mm. neurologinen testi koska kävelemään oppi vasta 1,7 v iässä. Nyt odottelemme aikaa lasten ortopedille, edessä kipsaus- ja leikkaushoito. Molemmat jalat kipsataan ja leikataan samanaikaisesti koska kyseessä pieni lapsi, kipsit jaloissa 6-8 viikkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe