Heippa!
Lapsellamme todettiin heti syntymän jälkeen hieman poikkeavat jalat joita kutsutaan nimellä Talus Verticalis. Löytyykö täältä ketään, joka on törmännyt samanlaiseen tapaukseen. Olisi kiva kuulla kuulumisia.
Talus Verticalis..
3
1669
Vastaukset
- japinator
Minulla henkilökohtaisesti oikeassa jalassa talus verticalis. Vamma todettiin 1978 ja hoidettiin seuraavien vuosien aikana. 20 vuoteen ei minkäänlaisia kipuja tai haittoja. Armeijassa rasitus oli liikaa ja vamma ilmoitti itsestään. Kuvauksien jälkeen ei kuitenkaan mitään tehty (vuonna -99). Juuri eilen kävin lääkärilä asiasta seuraavan kerran. Vamma on rustoutunut ja kovassa rasituksessa kipeytyy, mutta eipä sille vielä mitään tehdä.
Kannattaa kuunnella lääkärin ohjeita sen hoitamisessa. Hyvä ja monipuolinen liikunta, HYVÄT ja SOPIVAT kengät joissa mahdollisesti erikoispohjalliset (minulla vamma aiheutti jalkojen pituuseron, koska vammautuneessa jalassa ei jalkaholvia--> josta seurasi murrosiän jälkeen selkä- ja polvikipuja, jotka pohjallisella lähtivät pois). Vamma ei haitannut tai häirinnyt mitenkään omaa lapsuuttani tai nuoruuttani. Tietysti parista ensimmäisestä vuodesta ei ole muistikuvia jolloin jalkaa on hoidettu, mutta muutoin vamma ilmoittanut vasta aikuisällä kovassa rasituksessa. Olen itse erittäin monipuolisesti harrastanut liikuntaa ja vielä hankkinut alalta myös ammatin (liikunnanohjaaja AMK) joten vamma ei ole mahdottomasti haitannut, ennenkuin nyt kun ikää on jo muutenkin. Kannattaa kuitenkin tiedostaa vamman olemassaolo, eli ei kannata ainakaan maratonjuoksua, tai muuta jalkoja erittäin paljon rasittavaa harrastaa. Itse pelailen edelleen jalkapalloa ja salibandya, eli lähes pahimpia mahdollisia jalan kannalta. Jalkapalloa olen kuitenkin pelannut jo 15 vuotta, eli ei sitä estävä haitta. Rasitus josta kipua on tullut on kovalla alustalla juokseminen, eli nyt aion lopettaa lenkillä käymisen ja salibandyn.
Ei siis kovnkaan mahdoton vamma. Elo ihan normaalia, kunhan kuuntelee lääkärin hyviä hoito-ohjeita ja tarkkailee mahdollisia kipuja. Tosiaan minulla ei kipuja normaalielossa 20 vuoteen. Terveitä liikuntalajeja (hiihto, uinti, pyöräily)kannattaa harrastaa.
Jos haluat lisätietoja, tai kommentoida muuten vaan, minut saa kiinni osoitteesta [email protected]
mukavin terveisin: Jarno Virta - jjkk
Minullakin talus verticalis tosin hieman toisenlainen tarina. Vapautus armeijasta, lisäksi nyt 25-vuotiaana jatkuvaa kipua polvessa ja jalkaterässä. Minulle erikoisvalmisteisista pohjallisista ei ole ollut apua vain pahensivat tilannetta.
Nyt sitten lääkäri ehdotti jonkinlaista haittaluokitusta. Sanoi samalla, että fyysisesti raskasta työtä ei kannata edes harkita. - essi7
Tyttärellämme todettiin 2,6 v talus vertikalis. Sitä ennen useita käyntejä erilaisissa tutkimuksissa ja fysioterapiassa mm. neurologinen testi koska kävelemään oppi vasta 1,7 v iässä. Nyt odottelemme aikaa lasten ortopedille, edessä kipsaus- ja leikkaushoito. Molemmat jalat kipsataan ja leikataan samanaikaisesti koska kyseessä pieni lapsi, kipsit jaloissa 6-8 viikkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674034Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181692- 1161526
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891474Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991408Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601375- 521316
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981229- 441079
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341078