Apua kaipaava!! Erityisäitiysraha,sairasloma vai lopputili?!?

rv 11+6

Eli mulla olis tälläinen ongelma,ja kun tuntuu ettei mistään virallisemmilta tahoilta saa vastausta,niin ajattelin kysäistä teiltä kanssasisaret,et olisko kellään tietoa/kokemusta?!?
Eli oon siivoustyössä kahden eri tönantajan palveluksessa osa-aikaisena,jotta saan yhteensä täyden tunnit viikossa. Nyt tuli ongelma,kun olen raskaana ja työskentelen aamuisen konepajalla. Työterveyslääkäri kirjoitti lausunnon,että työnantajan pitää siirtää mut toiseen työhön tai sit oon oikeutettu hakeen erityisäitiysrahaa,koska työpaikalla melu ylittää päivittäin raskaana olevalle sallitun 85dB rajan.
Soitin Kelalle asiasta ja kysyin,niin sanoivat ettei melu oikeuta erityisäitiysrahaan ja jos pystyn kuitenkin siinä toisessa työssäni työskentelemään yhä,se kumoaa sen äitiysraha-oikeuden muutenkin.
Oma pää kohta hajoaa kun ei tiedä pitääkö tässä kohta ottaa lopputili vai mitä,kun tänään soitin päivystykseen ja kysyin sairasloman mahdollisuutta niin sanoi ettei voi kirjoittaa kun raskaus ei ole sairaus.
Esimieheni lupasi viime viikolla ilmoittaa pystyvätkö järjestämään muuta työtä (mitä todennäköisesti eivät pysty,eli heidän puolestaan voisin hakea sitä erityisäitiysrahaa),mutta tuntuu että asian käsittely venyy ja venyy kun työnantaja on toisella paikkakunnalla eivätkä pitänet tätä asiaani kovin kiireellisenä.
Mitä jos toinen työnantaja nyt kirjoittaa lapun että olen ollut poissa töistä siitä ja siitä päivästä lähtien ja kuitenkin iltaisin työskentelen toisessa paikassa samaan aikaan,niin joudunko pärjäämään vajaan kahden tunnin päivä-ansiolla? Sillä olen miettinyt sitä irtisanomistakin juuri tästä iltatyöstä,ettei se olisi sitten este. Sairasloma olisi tietenkin hyvä vaihtoehto,silloin voisi olla molemmista pois,mutta mikä voi olla syy mistä lääkäri sairasloman kirjoittaa että saan jostain rahaa. Tietty lomat ei sinä aikana kerry... Ääh!!!
Onneksi 16.päivä olisi niskapoimu-ultra,niin voi siellä kysyä asiasta niinkuin neuvolasta ehdotettiin. Tuntuu vaan niin pirun ongelmalliselta!!! Olisi kiva jos joku osaisi asiaan kommentoida!!! Kiitos jo etukäteen!!

14

3617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi ...

      Mikset käytä kuulosuojaimia? Ja taitavat olla oikeassa et erityisäippärahaa et saa, koska sulla on toinen työpaikka. Ja toi meluraja on kaikille ihmisille sama, raskaus ei vaikuta siihen mitenkään.

      • rv 11+6

        Itse kyllä käytän kuulusuojaimia!!! Tietenkin! Mutta päivittäinen yli 85dB melu voi vaurioittaa sikiötä! Sillähän tässä nyt olisi saatava asiat selvitettyä. huoli pikkuisesta asukista on suuri!! Teratologisessa tietopalvelussa tuli heti puheeksi tuo meluisa työ raskausaikana ja sen vaikutuksen sikiöön. Melualtistus raskauden aikana johtaaa suurentuneeseen sikiön kasvun hidastumisen riskiin ja tutkimuksien mukaan altistuminen kovalle melulle saattaa aiheuttaa jälkeläisen kuulon alenemaa.


      • ettei
        rv 11+6 kirjoitti:

        Itse kyllä käytän kuulusuojaimia!!! Tietenkin! Mutta päivittäinen yli 85dB melu voi vaurioittaa sikiötä! Sillähän tässä nyt olisi saatava asiat selvitettyä. huoli pikkuisesta asukista on suuri!! Teratologisessa tietopalvelussa tuli heti puheeksi tuo meluisa työ raskausaikana ja sen vaikutuksen sikiöön. Melualtistus raskauden aikana johtaaa suurentuneeseen sikiön kasvun hidastumisen riskiin ja tutkimuksien mukaan altistuminen kovalle melulle saattaa aiheuttaa jälkeläisen kuulon alenemaa.

        minun kohdallani kukaan ole huolissaan melusta.Ja jos olisi todella suuri riski sikiölle niin kyllä lääkärit sen huomioisivat ja antaisivat saikkua. En usko että melu on sikiölle kovinkaan pahasta, toisin kuin noi liuottimet yms. Taidat tehdä kärpäsestä härkäsen?


      • lopputili
        rv 11+6 kirjoitti:

        Itse kyllä käytän kuulusuojaimia!!! Tietenkin! Mutta päivittäinen yli 85dB melu voi vaurioittaa sikiötä! Sillähän tässä nyt olisi saatava asiat selvitettyä. huoli pikkuisesta asukista on suuri!! Teratologisessa tietopalvelussa tuli heti puheeksi tuo meluisa työ raskausaikana ja sen vaikutuksen sikiöön. Melualtistus raskauden aikana johtaaa suurentuneeseen sikiön kasvun hidastumisen riskiin ja tutkimuksien mukaan altistuminen kovalle melulle saattaa aiheuttaa jälkeläisen kuulon alenemaa.

        siitä toisesta työstä ja jää saikulle ekasta. (Vetoa vaikka pahoinvointiin, jos et melusta saa) SItte ilmoitat kelalle et sulla ei ole muuta työtä ja haet sitä erityisäippärahaa:)


      • Jutta77
        ettei kirjoitti:

        minun kohdallani kukaan ole huolissaan melusta.Ja jos olisi todella suuri riski sikiölle niin kyllä lääkärit sen huomioisivat ja antaisivat saikkua. En usko että melu on sikiölle kovinkaan pahasta, toisin kuin noi liuottimet yms. Taidat tehdä kärpäsestä härkäsen?

        Tuskin kenenkään muun pitäkään olla huolissaan melusta ja raskaudestasi kuin sinun itsesi?!? Ehkä asioista olisi hyvä ottaa selvää...?


    • olen ollut

      erityisäitiysrahalla. olen mailatehtaalla töissä jossa joutuu oleen vaarallisten aineitten kanssa tekemisissä. olen molemmista lapsilta ollut tällä rahalla. työnantaja kirjoitti lapun (mikä vietiin kelaan) että ei ole tarjota mulle toista työtä ja työpaikkalääkäriltä sain lapun (minkä vein kelaan) missä kerrottiin näistä aineista. soita kelaan ja kysy tästä rahasta. ja mitä syitä on että saa tätä rahaa. mun muistaakseni ei syynsä ollut melua. kemialliset aineet ja säteily oli ainakin.

      • rv 11+6

        Eli Kelasta on jo kysytty,mutta eivät osanneet sanoa sielläkään mitä pitää tehdä. Eli pitääkö hakea loppuajaksi sairaslomaa,jos erityisäitiysrahaan ei ole oikeutta. Vai yrittää pärjätä noin 200e:n palkkatulolla kuukaudessa? Onhan meillä pesuaineissa orgaanisia liuottimiakin,mutta ne ei ole mitään sikiö-vaarallisia,joten niitäkään ei Kela hyväksy syyksi.


      • sanoa.
        rv 11+6 kirjoitti:

        Eli Kelasta on jo kysytty,mutta eivät osanneet sanoa sielläkään mitä pitää tehdä. Eli pitääkö hakea loppuajaksi sairaslomaa,jos erityisäitiysrahaan ei ole oikeutta. Vai yrittää pärjätä noin 200e:n palkkatulolla kuukaudessa? Onhan meillä pesuaineissa orgaanisia liuottimiakin,mutta ne ei ole mitään sikiö-vaarallisia,joten niitäkään ei Kela hyväksy syyksi.

        miksei ole mahdollista saada. mulla on kanssa työssä kova ääni, mutta meillä on kuulosuojaimet. en tiedä vaikuttaako asiaan onko vakituinen työ. ja voit itse hakea lapun kelasta missä on kerrottu erityisäitiysrahasta.


      • rv 11+6
        sanoa. kirjoitti:

        miksei ole mahdollista saada. mulla on kanssa työssä kova ääni, mutta meillä on kuulosuojaimet. en tiedä vaikuttaako asiaan onko vakituinen työ. ja voit itse hakea lapun kelasta missä on kerrottu erityisäitiysrahasta.

        Eli olen vakituisessa työsuhteessa,mutta kahden eri työantajan palveluksessa osa-aikaisena,eli toisessa 6h ja toisessa 2h.


    • rv 16+1

      Ymmärrän tilannettasi erityisen hyvin. Olen ollut melkeimpä samanlaisessa tilanteessa. Siivoustyössä,vakituisena. Työ oli aika rankkaa, joutui nostelemaan painavia tavaroita jokapäivä. Sanoin itseni irti(jottei tarvinnut alkaa pomon kanssa tappelemaan)ja olin "omalla lomalla" muutaman viikon ja sitten lähdin opiskelemaan.
      Kehotan vain, että muista rentoutua. Älä stressaa itseäsi loppuun asti. Työtä kuitenkin siivousalalla riittää aina.
      Ihanaa odotusaikaa!=)

    • juuri tuolla erityisäippära...

      kun olin opiskelijana ammattikoulussa automaalaus puolella.Eli siellä oli nämä liuottimet jotka ovat sikiölle haitallisia..Sillon kyselin kelalta tätä juttua niin niillä on melkoiset kriteerit myöntää tuota erityisäippärahaa.Joissakin paikoissa ei saa siivous työssäkään olla..Mutta ne vaativat lääkärin todistuksen ja sitten käyttöturvallisuus tiedotteet kaikista haitallisista aineista.Itsekkin olen työskennellyt 2vuotta siivoojana enne ku lähdin taas opiskeleen.
      Sinuna soittelisin sille pomolle ja pyytelisin kovasti sitä toista paikkaa tai menisin lääkäriin ja pyytäisin sairaslomaa...Mulle ainaki neuvolalääkäri antoi 2kuukautta saikkua että saan ootella sen päätöksen siitä rahasta!Ton 2kk:tta ne saa kerrallaan myöntää.Jos lääkäri on sinulle sanonut ettei saa olla niin siinä on jo syy saada siltä saikkua.

    • se taitaa

      mennä, että koska kuitenkin vielä pystyt tekemään tuota toista työtä, et voi saada erityisäp-rahaa ja palkkaa yhtäaikaa. Eli siis periaatteessa jos ajatellaan, sinun kannattaisi lopettaa tuossa työssä, jossa olet 2h/vrk jolloin et sitten voisi olla tuossa päätyöpaikassasi ja saisit tuota erityisrahaa...

      Mutta varmaan kaikkein parasta olisi koittaa saada siirto vähemmän meluisaan paikkaan... Ja onhan vaihtoehtona, että etsit ihan uudenkin työn. Tekevälle aina löytyy :)

    • Tärkeää tietoa!!!!

      Siun kannattaa hakea aina erityisäitiysrahaa, jos et pyty tekemään töitä. Josa pystyt älä luovuta, alku raskaus on rankkaa ja tuntuu väsyttävältä, mutta usko minua kotona on tylsää ja rahatta vielä tylsempää. Jos saat sen toisen työn rinnalle jostain vielä lisäkeikkaa niin aina hyvä.

      Jos on nyt niin että tarvitset hakea sitä erityisäitiysrahaa, älä missään nimessä usko tavallista KELA:n tätiä! Soita KELAan ja jätä soittopyyntö ettusvastaavalle joka tuntee erityisäitiysrahan ja selvitä tarkalleen millainen on työsopimuksesi jne...

      Joudut todennäköisesti tekemään valituksen KELA:n päätöksestä, joka tapauksessa muutoksenhakulautakunnalle (puoluueeton elin), sillä KELA.han ei tuota rahaa ihan helpolla anna. Täytyisi olla vakituinen työpaikka ja työsuhdekkin voimassa jne....

      Laita ihmeessä sähköpostia miulle jos haet erityisäitiysrahaa ja asia selvää.

      Ja jos lääkärisi on jotain sanonut, niin muista, että lääkäri on pitemmälle koulutettu kuin KELA:n perustantta!

    • Feliciaaa

      Itse olen ollut koko raskausajan töissä raksalla.. Meluhaitta on nyt alkanut kolkuttelemaan rv 23. Itse käytän kuulosuojaimia työssä. On rälläkkää, poraa, piikkaajaa, sahaa, pamauksia, vasaraa, imuria ja työkoneet ulkona (nakuttamassa perustuksia pihan rakennuksiin). Melua on!!! Aion kysellä neuvolasta tällä viikolla ohjeita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe