Hei,
Poikani aloitti lukiokavereidensa kanssa bilettämisen ja baareissa käynnin kun 18 napsahti mittariin ja nyt käy ainakin kerran viikossa viihteellä. Viime viikolla jäi myös nuuskasta ja tupakoinnista kiinni. En pidä, että poikani kaljoittelee kadulla ja polttelee tupakkia siellä. Okei, poikani on 18, mutta minun rahani ne ovat ja uskon, että huonot kurssiarvosanat harmittavat poikaani jälkeenpäin, enkä usko, että iloitsee nikotiiniriippuvuudestakaan myöhemmin. Aina saa vaan vastauksen "vittu oon 18 älä vittu valita". Hän elää talossamme ja maksamme hänen kaikki menonsa ja uskon, vaikka on täysi-ikäinen, että minulla on velvollisuus huolehtia hänestä:) Ja hän jopa ihmettelee miksi suutumme hänelle paljon, kun tulee joka perjantai (lauantai aamu) kaatokännissä kotiin. NEUVOJA? Olen ihan maassa.
Miten saada 18-vuotias poika kuriin?
27
8099
Vastaukset
- Hannele-mummo
Voi herranjumala! Poikanne on 18-vuotias ja näin ollen saa päättää omista asioistaan. Te ette ole enää velvoitettuja maksamaan hänen menojaan eikä teidän tarvitse paapoa isoa ihmistä! Sano asia suoraan pojallesi ja kehota hankkimaan töitä! Lisäksi pienellä uhkailulla saa toimia aikaan. Uhkaat olla antamatta hänelle rahaa jos ne tosiaan vain tupakkaan ja viinaan menevät, ja käsket pojan mennä muualle yöksi sen sijaan että tulisi kotiin kaatokännissä. Tai yksinkertaisesti lopetat sen rahan jakamisen; eiköhän lopu bilettäminen. Kannattaa hakea apua muualta jos nuo keinot eivät tehoa!
- jos opiskelee
vanhemmalla on elatusvelvollisuus täysi-ikäisestä opiskelevasta lapsesta. Valitettavasti. Mutta vaatimuksia voi asettaa, rajat voi tehdä.
- vain elatus
jos opiskelee kirjoitti:
vanhemmalla on elatusvelvollisuus täysi-ikäisestä opiskelevasta lapsesta. Valitettavasti. Mutta vaatimuksia voi asettaa, rajat voi tehdä.
voipi olla, että on elatusvelvollinen, siis ruoka ja alkoholiton juoma, perusvaatteet, koulutus.
siihen sitten raja. ei täysi-ikäistä tarvitse paapoa ja päihteitä rahoittaa.
asunnosta ja vaatehuollostakin voi vaatia korvausta kotitöihin osallistumisvelvollisuutena. - TuomariSalomon
vain elatus kirjoitti:
voipi olla, että on elatusvelvollinen, siis ruoka ja alkoholiton juoma, perusvaatteet, koulutus.
siihen sitten raja. ei täysi-ikäistä tarvitse paapoa ja päihteitä rahoittaa.
asunnosta ja vaatehuollostakin voi vaatia korvausta kotitöihin osallistumisvelvollisuutena.Laki lapsen elatuksesta 5.9.1975/704
3§
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
tuon ikäinen ja elämäni meinas karata viihteelle, niin isäni laittoi selvät rajat: Jos ei opiskelu maita, niin töihin vaan ja itse maksamaan omat menot. Minuun se tehosi ja tulin järkiini. Loppui turhat juoksut. Olen isälleni tosi kiitollinen selkeistä rajoista, vaikka olinkin jo 18 v.!!! :)
Ps. Pojat kypsyy monesti aika hitaasti, henkisesti. Varo vaan, ettet elätä häntä vielä 30v...- pian täysi-ikäinen tyttö
Teidän täytyy luoda yhteiset pelisäännöt nyt kun hän on 18. Voitte yhdessä sopia hiljaisuuden taloon (meillä 22.30 kun on arkipäivä seuraava), viikonloppuisin ehkä vähän myöhemmäksi, oisko vaikka 1 (itse pyrin aina tulemaan ennen puolta yötä jos jossain olen). Kotitöitä ihmeessä hänelle jos hänellä ei niitä ennestään ole, esim. ruuanlaittovuorot viikonloppuisin (minä laitan ruokaa silloin tällöin kaikille ja pesen pyykkiä, imuroin, leikkaan nurmikon yms.)
Taskurahaa hän ei enää tarvitse vanhemmiltaan!!! Rahaa saa pyytää jos sitä tarvitsee (vaatteiden osto, lahjan osto jne.). Ja kännykkälaskuun rajoitteita 20e te voitte maksaa ja loput menee omasta pussista, jos ei ole omassa pussissa rahaa niin kännykkä "hyllylle" kunnes on saanut maksettua puuttuvat hilut. oppii sitten rahankäyttöäänkin.- poikaa kuriin
hän tyttää keväällä 18v. Pojalla on nyt voimakas itsenäistymisvimma ja on valtavan kiukkuinen. Mistään ei voi puhua, ei voi antaa ohjeita, apua ei saa mihinkään kotityöhön.
Vanhemmilla on todellakin velvollisuus maksaa koulu- ja ruokamaksut ym. mikäli lapsi on opiskelemassa. Mikäli on lähtenyt pois kotoa ja sitten alkaa opiskella tuo maksuvelvollisuus ei enää päde.
En uskalla ohjata poikaa,koska pelkään hänen katoavan kokonaan. Yritän pysyä taka-alalla. Tiedän ettei tämä ole oikein. Valitettavasti olen neuvoton ja kykenemätön. Pojan ja isän välit ovat täysin poikki.
Poika on muuttanut setänsä taloon ja käy vain kotoa pyykit hakemassa silloin kun isä ei ole kotona.
Ruokaa hän ottaa vastaan ja puhtaita vaatteita, ei siis mitään muuta.
Tuntuu todella raskaalta ja mahdottomalta saada poikaa takaisin kotiin, koska isän ja pojan välit ovat pilalla.
Haluaisin elää vielä pojan kanssa ja antaa tukea ja kouluun sekä tulevaan elämään. poikaa kuriin kirjoitti:
hän tyttää keväällä 18v. Pojalla on nyt voimakas itsenäistymisvimma ja on valtavan kiukkuinen. Mistään ei voi puhua, ei voi antaa ohjeita, apua ei saa mihinkään kotityöhön.
Vanhemmilla on todellakin velvollisuus maksaa koulu- ja ruokamaksut ym. mikäli lapsi on opiskelemassa. Mikäli on lähtenyt pois kotoa ja sitten alkaa opiskella tuo maksuvelvollisuus ei enää päde.
En uskalla ohjata poikaa,koska pelkään hänen katoavan kokonaan. Yritän pysyä taka-alalla. Tiedän ettei tämä ole oikein. Valitettavasti olen neuvoton ja kykenemätön. Pojan ja isän välit ovat täysin poikki.
Poika on muuttanut setänsä taloon ja käy vain kotoa pyykit hakemassa silloin kun isä ei ole kotona.
Ruokaa hän ottaa vastaan ja puhtaita vaatteita, ei siis mitään muuta.
Tuntuu todella raskaalta ja mahdottomalta saada poikaa takaisin kotiin, koska isän ja pojan välit ovat pilalla.
Haluaisin elää vielä pojan kanssa ja antaa tukea ja kouluun sekä tulevaan elämään.voit. Rakastat häntä. Anna hänen tietää/tuntea se, vaikka käyttäytyykin huonosti. Aika parantaa haavat ja tuhlaajapoika palaa vielä kotiin. Toivoa on, aina!!!
- äiti myös
Anna pojalle lisää rahaa ja tee orjan lailla kaikki hänen eteensä, ettei pikkuinen vain rasitu.
Jos poika ei saa rahaa, niin millä hän sitten ryyppää? Haki vaikka lisätöitä itsellesi että rahat riittää.
Äläkä vain pakota kotitöihin! Muista sittensilitää hänen pikkuhousunsakin, että on siisti ryyppyreissuillansa.
Voi vittu tommosta valitusta. Itse hänet kasvatit!- elämää vain
"Voi vittu tommosta valitusta. Itse hänet kasvatit"
Onnittelut siitä, jos perheessänne ei ole murkkuiän ongelmia, nuori tekee paljon kotitöitä ja rahat menevät järkeviin tarkoituksiin.
Valitettavasti kaikilla ei mene niin hyvin, murrosikä jatkuu pitkällekin ja myös vanhemmat ovat kovilla: on vaikea välillä nähdä tilannetta ennenkuin se on luisunut liian pitkälle. Kaikki me parhaamme teemme.
Tuo V-sana ei enää kuulu meidän murkkujen äideille :)
- fdsg
Meillä poika aloitti "vapaan" elämän n. 15-vuotiaana. Nyt on 18. Nyt ei ole kertaakaan sanonut, että on jo 18 ja saa tehdä mitä haluaa, kun on jo kaiken mahdollisen tehnyt.
En usko, että poikasi ymmärtää taikka pistää korvan taakse saarnoja, jotka annetaan vihamieliseen sävyyn jne. Asenne olisi hyvä muuttaa, olla enemmänkin kaverina ja antaa palautetta positiivisista asioista.
Mistä poikasi saa rahat bilettämiseen, ravintolassa juominen on kallista?- aloittaja
Rahat saa minulta. Olen kyllä ruvennut antamaan sitä nihkeämmin kuin ennen. Poika myös bilettää paljon toisten kavereidensa kotona, jolloin kaupasta ostettujen juomin hinta on aika paljon edullisempi.
Kerro muuten mitä tarkoitat poikasi "vapaalla" elämällä? Hän ryyppäsi ja biletteli ja poltteli? Mitä yritit tehdä, ettei 15-vuotias lapsenne olisi ryypännyt? - fdsg
aloittaja kirjoitti:
Rahat saa minulta. Olen kyllä ruvennut antamaan sitä nihkeämmin kuin ennen. Poika myös bilettää paljon toisten kavereidensa kotona, jolloin kaupasta ostettujen juomin hinta on aika paljon edullisempi.
Kerro muuten mitä tarkoitat poikasi "vapaalla" elämällä? Hän ryyppäsi ja biletteli ja poltteli? Mitä yritit tehdä, ettei 15-vuotias lapsenne olisi ryypännyt?"Vapaa elämä" tarkoitti rajatonta menoa, alkoholia, luvattomia yöpoissaoloja, rikoksia, huumeita jne.
Kaikki yritettiin tehdä, mistään ei tuntunut olevan apua. Kuljin yöt pitkin kaupunkia etsimässä, soittelin kavereita läpi, yritin keppiä ja porkkanaa, käytiin päihdeklinikalla ja sosiaalityöntekijöillä, perheneuvolassa, käytin pojan nuorisokodissakin, suutuin ja olin puhumatta, uhkasin heittää kotoakin. Sitten, kun itse oli lähtemässä sanoin, että et ole kypsä itsenäiseen elämään vielä.
Johonkin lähti kavereiden kanssa taas iltaa viettämään. Rikoksia ei ole ilmaantunut pariin vuoteen. Kannabista ilmeisesti polttaa yhä, jossain määrin. Alkoholia juo, en voi sitä estää vaikka haluaisinkin.
- sille rahaa?????
sähän idiootti olet.
- vanhemmat kuriin
Ensin niillä ei ole kasvatuksesta tietoakaan ja sitten ne valittavat täällä oloaan.
Poikasi elää juuri niin kun olet hänet kasvattanut.
eli nautit oman työsi tuloksesta.- hiukan vanhempi
Juu sinähän sen tiedät parhaiten :-) Superäiti?
- mielipide!
minä en kyllä ymmärrä sitä että mitä sä valitat,älä anna rahaa niihin baarireissuihin!
poika on täysikäinen ja vastaa itse elämästään ja saa kyllä tupakkaa polttaa jos haluaa.
se ei valitettavasti sinulle enää kuulu!
kyllä se aikanaan huomaa jos ei rahaa tipu että töihin menee..
ongelmahan on valitettavasti nyt se että poikasi on tottunut saamaan kaiken mitä tahtoo tekemättä mitään,toisin sanoen hänet on lellitty joten hän ei arvosta sitä rahaa mitä sille annat!
teet kyllä pojan tulevaisuudelle karhunpalveluksen jos jatkat samaa rataa!
tsemppiä!=) - yhn
Kerron oman tarinani, tosin jo n. 25 vuoden takaa.
Olin lukion toisluokkalainen. Koulu sujui miten sujui penkkareihin asti. Sen jälkeen koulu muuttui, kun meitä vanhimpia alettiin "valmentaa" tuleviin kirjoituksiin. Siitä minulle nousi rimakauhu: en selviydy kirjoituksista, ei minusta tule yo:ta ja koko perhe häpeää.
Aloin lintsata. En mennyt kouluun, valvoin iltaisin ja öisin. Nukuin puolille päivin. En tehnyt kotona mitään, olin vain kuin ellun kana.
Eräänä aamuna, n. kahden viikon jälkeen, äitini herätti minut aamupäivällä ja heitti Hesarin sänkyni eteen ja sanoi: "Täällä ei maata. Jos et mene kouluun, etsit työpaikan."
Seuraavana päivänä menin kouluun. Minusta tuli yo ja paljon muutakin. Näin aikuisena sanon, että jos äitini ei olisi minua kohdellut kuten kerroin, olisin jättänyt kouluni kesken ja maannut varmaan seuraavan vuoden kotona.
Omille murkuilleni olen joskus sanonut, ettei koti ole palvelutalo, sillä palvelutalossa asuvat eläkeläiset. He kuitenkin ovat vielä nuoria. Kummasti muistuu käytöstavat muistiin, kun sanon, että sitten kun asuvat omillaan, voivat tehdä ihan miten haluavat, mutta niin kauan kuin ovat kotona, tekevät kodin sääntöjen mukaan. - MariAnna
Maksan kaikki kouluun liittyvät kulut ja bussikortin. Maksoin myös puolet autokoulusta. Tupakat ja alkoholinsa saa ostaa omilla rahoillaan. Kännykkälaskunsa maksaa itse. Viikkorahaa en anna.
Lapsi on siis jo 18 ja käynyt töissä koulun ohessa 16 vuotiaasta asti. Hän asuu kotona, mutta etsii itselleen vuokra-asuntoa parhaillaan.
Vaadin osallistumaan kotitöihin ja niin hän osallistuukin.
Mikäli lapseni vain ryyppäisi ja rälläisi, laittaisin ojennukseen ja jos se ei auttaisi niin heittäisin pihalle kotoa! - alina_
Ei muuten ole elatusvelvollisuutta enää täysi-ikäisestä lapsesta! Vanhempien tulot vaikuttavat kyllä vielä tuon ikäisen opintotukeen, mutta jos ei töihin mene niin sosiaalitoimisto on velvollinen maksamaan hänen elämisensä. Hän on aikuinen ihminen ja 18-vuotta täytettyään todellakin loppuu elatusvelvollisuus eikä siitä voi kukaan mitään sanoa. Senkun sanot hänelle suoraan että jos ei tyyli muutu niin muutto omaan asuntoon ja itse pitää sen jälkeen pärjätä. Mitä tuon ikäinen enää edes elää vanhempien rahoilla? Itse elätin 16v lähtien täysin itseni. Onhan se tuon ikäiselle jo noloakin sanoa että mamma maksaa kaiken.
- ....
Jos tienasit 16-vuotiaana jo omat rahasi, niin saitko 16-vuotiaana mennä jo luvan kaa dokaa?
- 98p68574
http://www.youtube.com/watch?v=NsxWJCrkInY Ruostinmaalta menoa penkkariajoilta. Poliisit pyssäs ton umpikaappiauton ja noi kakarat mello siellä ihan vallattomasti. Aika sikoja ovat siellä.
- okfrkorkofro
Mun poika ei oo muuttunu yhtään erilaiseksi murrosiän aikana. Aina ollut sama, nyt on jo 17. Ei koskaa ollu ryyppäämässä, kokeillut mitään uutta tai halunnu mitää uhkarohkeaa tehdä. Hän vain istunut tietokoneella jo 4-vuotiaasta saakka melkein
- Yksin kasvattanut
Laitapoika omilleenpärjäämäänniin oppii.Itse lähdin kotoa17 vuotiaana hummaamaan ja opettelemaan sitä rahan käyttöä.
Vanhemmat tekevät itse ongelman lapsestaan. Aina valmiina auttamassa ja kauhistelemassa.Elämä opettaa ja vanhempien tehtävä ohjata oikeeseen suuntaan, kunnes murrosikä iskee ja kuuntelemisen aika jne.Pojan kuuluu elää omaa ja sinun omaa elämääsi.Ei yhteistä. Muuten tulet jatkossa huomaamaan kasvattavasi hänen perheensäkkin vaimoineen ja lapsineen omanasi. Irrota ja ala elää itse viimeinkin, kun siihen alkaa olla tilaisuus.Itse sitä tässä odottelen vielä tovin.Pojat 14v ja 11v, mutta itsenäisiä ja pärjääviä yksilöitä.Pakko, kun ei ole kukaan ollut kouluun laittamassa ja kädestä viemässä ja rahan käytön ovat opetelleet jopienestä pitäen mitä mikäkin maksaa ja ei ilmaiseksi tule..Jaksamista sinulle. - JK
MULLA EI OLENEUVOJA
- Ikuinen lapsi 2011
Johan on paskoja vanhempia onneksi ette ole minun vanhempiani. ''Heitetään lapsi ulos''...Eikö teille ole yhtään mitään sydämmessänne? Se on tavallista 18v että ryypätään ja tullaan kotiin miten sattuu elkää olko huolissanne. Minunkin äitini sanoi noin niinkuin te mut kun aloin kertaa järkevyyksiä niin elämä on toisin ja opiskelut menee hyvin :) ite juon joskus humalaan mut ei äiti ala huutamaan vaan leikkimiellisesti vähän ''haukkuu'' tyhmäksi :) ja muistakaa HUOLEHTIKAA LAPSESTANNE AINA!
- jfkfpdösösä
Näkeehän sen että vaikka 18v on jo täysi-ikäinen niin harva sen ikäinen on jo aikuinen. Noin 22v on jo huomattavasti aikuisempi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172394Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2462118Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071812Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021461Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491386Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu571327Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1851204- 941130
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511005Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14941