PANIIKKI-nenän väliseinän suoristusleikkaus

Arkajalka73

Hei, minulla on 3 viikon päästä kyseinen leikkaus edessä ja jo nyt panikoin niin että en tiedä uskallanko edes mennä koko leikkaukseen.

Tiedän ettei itse leikkaus satu, puudutuksessa tehdään jne. Mutta miten ihmeessä selviän siitä ekasta vuorokaudesta leikkauksen jälkeen? Minä pelkään tukkoista oloa, menen siitä paniikkiin. Miten selviän siitä, että nenän kautta ei vuorokauteen kulje ilmaa ollenkaan? Miten voi syödä ja juoda mitään, kun suun kautta pitää keskittyä hengittämään? Miten voi nielaista, kun korvat menevät lukkoon ja paine korvaan sattuu? Jos pidän nenästä kiinni niin ettei ilma kulje, niin jo puoli minuuttia tuntuu ahdistavalta ja nielaisu sattuu korvaan...miten ihmeessä selviän vuorokaudesta....

Onko täällä joku joka on käynyt läpi leikkauksen?

11

3462

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nose

Särkylääkkeiden voimalla. Itse jouduin pitämään nenätamponeja 3 vuorokautta ja välillä se oli kyllä yhtä helvettiä. Räkää erittyy, mut hengittäminen onnistuu suun kautta. Ruoka ei maistu miltään, mut et saa syödä kuumaa ettei ala vuotaa verta.
      Jonkun verran ilma kulkee nenästäkin, mutta rauhallisesti vaan suun kautta niin kyllä siitä selviää.
      Itse toimenpide ts. se puuduttaminen oli mielestäni pahempaa, joten olin vaan onnellinen että itse toimenpide oli takanapäin.
      Älä turhaan jännitä!

• ex-nasaali

Mulle tehtiin kyseinen leikkaus kolmisen vuotta sitten. Kyllä siitä selviää! Ei se kivaa ole, mutta kun miettii lopputulosta, niin kärsimisen arvoista! Kun sä makaat siinä leikkauspöydällä niin pidä silmät kiinni, jos pystyt. "Maisemat" ei ole kivat. Se "taltan" käyttö myös jonkun verran tuntuu vaikka ei varsinaisesti satu.
      Ja vaikka se eka vuorokausi operaation jälkeen tuntuu kestävän ikuisuuden, niin kyllä sen kestää! Ajattelet vaan edelleen sitä lopputulosta...
      Leikkauksen jälkeen samana päivänä meni aika monta pore-panacodia ja muistaakseni söin jonkin leivänkin siellä sairaalassa. Lisäksi söin marjakeittoa ja join jotain. Ei siinä paljoo nälkä ole tai ei sitä huomaa. Mutta en muista että olisi ollut ihan kamalan hankalaa syödä. Se tietenkin, että sieltä nenästä valuu koko ajan jotain vaikka onkin ne tamponit. Koko ajan piti olla joku rätti kädessä. Mun mielestä sieltä jotenkin silti ilma sen verran läpi pääsee, että ei mene korvat lukkoon. En ainakaan muista että mulla olisi ollut moista ongelmaa. Ja ah sitä ihanuutta kun ne tupot vedetään pois! Ja vielä sen jälkeen sellaisella imurilla imetään kaikki "ylimääräiset". Sitten vaan parisen viikkoa ponnistelematta ja niistämättä kunnolla, niin se on siinä.
      Sä selviät hienosti! Tsemppiä!
      Kysy vaan lisää jos jokin vielä askarruttaa. Yritän muistella. :)

• Arkajalka73

Ensinnäkin suuri kiitos teille vastanneille! Annoitte paljon lisätietoa. Mua tosiaan eniten pelottaa se, että jos ilma ei nenän kautta kulje leikkauksen jälkeen lainkaan ja korvat menee sitten lukkoon. Mulla on korvatulehdusten myötä (jotka taas johtuu tästä tukkoisesta nenästä) menny toinen korva niin herkäksi, että korvien lukkoon meneminenkin aiheuttaa kipua. Mutta kiva kuulla, että ilmaa kuitenki sen verran nenän kautta kulkis, ettei korvat lukkiudu. Rauhoititte kovasti mieltäni!

Olitteko kumpikaan vastanneista osastolla sitä ekaa vuorokautta, vai pääsittekö kotiin? Minut leikataan päivällä ja kotiutetaan samana päivänä, sitä just mietin, että kuinka ahdistavaa kotona tulee olemaan kun ei varmaan nukuttuakaan saa ja jos hengittäminen on vaikeeta. Pärjääkö kotona ihan hyvin, vai voiko tulla jotain ongelmia, että kannattais jäädä osastolle? Saitteko te nukuttua kuinka?

Nose, miksi jouduit pitämään 3 vrk niitä tuppoja? Eikö vuoto meinannut lakata, vai? Se kuulostaa tosi ikävältä, että niin pitkään joutus niitä pitämään...

Ex-nasaali: säkö pääsit niistä tupoista seuraavana päivänä?

Onko teillä kummallakaan ollut mitään negatiivisia jälkiseuraamuksia leikkauksesta? Kuivia limakalvoja tmv?

Kiitos, jos viitsitte näihin kysymyksiini vielä vastata.

• lartzubella
        Arkajalka73 kirjoitti:

Ensinnäkin suuri kiitos teille vastanneille! Annoitte paljon lisätietoa. Mua tosiaan eniten pelottaa se, että jos ilma ei nenän kautta kulje leikkauksen jälkeen lainkaan ja korvat menee sitten lukkoon. Mulla on korvatulehdusten myötä (jotka taas johtuu tästä tukkoisesta nenästä) menny toinen korva niin herkäksi, että korvien lukkoon meneminenkin aiheuttaa kipua. Mutta kiva kuulla, että ilmaa kuitenki sen verran nenän kautta kulkis, ettei korvat lukkiudu. Rauhoititte kovasti mieltäni!

Olitteko kumpikaan vastanneista osastolla sitä ekaa vuorokautta, vai pääsittekö kotiin? Minut leikataan päivällä ja kotiutetaan samana päivänä, sitä just mietin, että kuinka ahdistavaa kotona tulee olemaan kun ei varmaan nukuttuakaan saa ja jos hengittäminen on vaikeeta. Pärjääkö kotona ihan hyvin, vai voiko tulla jotain ongelmia, että kannattais jäädä osastolle? Saitteko te nukuttua kuinka?

Nose, miksi jouduit pitämään 3 vrk niitä tuppoja? Eikö vuoto meinannut lakata, vai? Se kuulostaa tosi ikävältä, että niin pitkään joutus niitä pitämään...

Onko teillä kummallakaan ollut mitään negatiivisia jälkiseuraamuksia leikkauksesta? Kuivia limakalvoja tmv?

hei!
        mulla tehtiin ko. leikkaus pari vuotta sitten, vaikka taisin siinä olla onnekas että se tehtiin nukutuksessa.. ennen leikkausta söin 2-4 antibiootti-kuuria/talvi kun ilma ei kulkenut ja aiheutti tulehduksia. ja nyt leikkauksen jälkeen en ole tarvinnut ainuttakaan!
        mulla tosiaan leikkaus tehtiin nukutuksessa, koska nenä oli niin ahdas toiselta puolelta (thank god!) ja vaikka ei olisikaan ollut, olisin sen halunnut. olin sairaalassa yhden yön, sillä minulle nousi kuumetta (joka tosin katosi seuraavaksi päiväksi, kuulemma ihan normaalia). tampoonit sain pois seuraavana päivänä ennen kotiinlähtöä ja se toimenpide olikin kaikista epämiellyttävin... ensimmäinen yö oli raskas, sillä nenä vuosi hieman ja ehkä se sairaalaympäristökin vaikutti. ei sattunut mihinkään, oli vain tukala olo. nenä oli muutaman viikon turvonnut ja suun ympäristö, syömisessä ainoa ongelma oli se ettei maistanut mitään :D itse valvoin viikon ennen leikkausta ja mietin kaikkia asioita, mutta leikkauksesta päästyäni kotiin huomasin sen olleen täysin turhaa. nyt se tuntui pieneltä vaivalta, sillä ilma kulkee paremmin kuin koskaan.. ;) ainoastaan olen huomannut tämän leikatun puolen limakalvon olevan vielä herkempi kuivumaan, mutta sehän on täysin normaalia muutenkin. sumutteilla siitä selviää. älä murehdi turhaan, saat lääkettä kipuihin ja itse ainakin paranin 50% heti kun pääsin kotiin sairaalasta.

pidetään peukkua!

• ex-nasaali
        Arkajalka73 kirjoitti:

En ollut yötä sairaalassa. Menin sinne aamulla klo 9 ja pois pääsin n. klo 14. Seuraavana aamuna klo 9 poistettiin tamponit, eli ne ei olleet edes vuorokautta nenässä. Antoivat tupon nenäliinoja mukaan tamponien poiston jälkeen kun kuulema voi jonkin verran vuotaa, mutta ei tullut kuin muutama tippa.
        Kyllä mä suht hyvin sain sen yön nukuttua. En usko että mitään ongelmia voi ilmetä kotona. Ja ei ne sua päästäis kotiin jos siitä vois olla vaaraa.
        Saikkua tulee kaks viikkoa ja jälkitarkastus oli kk:n päästä.
        Jälkiseuraamuksia.. Jaa.. Kyllä mulla on aika kuivat limakalvot koko ajan, en sitten tiedä onko sillä mitään tekemistä tän operaation kanssa. Voipi olla työpaikan pölyn tms. "vika".
        Tsemppiä! Laita vaikka tänne viestiä kun olet operaation läpikäynyt!

• Nose
        ex-nasaali kirjoitti:

En ollut yötä sairaalassa. Menin sinne aamulla klo 9 ja pois pääsin n. klo 14. Seuraavana aamuna klo 9 poistettiin tamponit, eli ne ei olleet edes vuorokautta nenässä. Antoivat tupon nenäliinoja mukaan tamponien poiston jälkeen kun kuulema voi jonkin verran vuotaa, mutta ei tullut kuin muutama tippa.
        Kyllä mä suht hyvin sain sen yön nukuttua. En usko että mitään ongelmia voi ilmetä kotona. Ja ei ne sua päästäis kotiin jos siitä vois olla vaaraa.
        Saikkua tulee kaks viikkoa ja jälkitarkastus oli kk:n päästä.
        Jälkiseuraamuksia.. Jaa.. Kyllä mulla on aika kuivat limakalvot koko ajan, en sitten tiedä onko sillä mitään tekemistä tän operaation kanssa. Voipi olla työpaikan pölyn tms. "vika".
        Tsemppiä! Laita vaikka tänne viestiä kun olet operaation läpikäynyt!

Juu, leikkaus oli perjantai aamuna ja siks jouduin pitämään ne tupot viikonlopun yli. Mulla oli myös aika ahtaat röörit ja lääkäri pelkäs et saattaa painua kasaan, joten siks niin kauan.
        Mun leikkaus oli aamulla klo 8 ja pääsin kans pois siinä kahden aikaan iltapäivällä. Saattajan tarviit mukaan kun ne laittaa suoneen jotain rauhoittavaa et on ihan pöpperössä siitäkin.
        Ei enää oo oireillu, ekoilla kylmillä ilmoilla tuntui vähän kummalta. Muistat vaan aluks suihkutella Humidosee niin limakalvot paranee nopeasti.
        Se niiden tuppojen poisto oli nopea toimenpide. Mulla tosin tuli verta kuin hanasta mutta loppui n 10 minuutin kuluessa. sen jälkeen olin niin onnellinen kun pääsin niistä penteleistä eroon.
        Tsemppiä vaan , älä turhaan murehdi sitä juttua etukäteen. Ammattilaisten käsittelyyn pääset ja homma hoituu nopeasti.

• eräs vaan
        Nose kirjoitti:

Juu, leikkaus oli perjantai aamuna ja siks jouduin pitämään ne tupot viikonlopun yli. Mulla oli myös aika ahtaat röörit ja lääkäri pelkäs et saattaa painua kasaan, joten siks niin kauan.
        Mun leikkaus oli aamulla klo 8 ja pääsin kans pois siinä kahden aikaan iltapäivällä. Saattajan tarviit mukaan kun ne laittaa suoneen jotain rauhoittavaa et on ihan pöpperössä siitäkin.
        Ei enää oo oireillu, ekoilla kylmillä ilmoilla tuntui vähän kummalta. Muistat vaan aluks suihkutella Humidosee niin limakalvot paranee nopeasti.
        Se niiden tuppojen poisto oli nopea toimenpide. Mulla tosin tuli verta kuin hanasta mutta loppui n 10 minuutin kuluessa. sen jälkeen olin niin onnellinen kun pääsin niistä penteleistä eroon.
        Tsemppiä vaan , älä turhaan murehdi sitä juttua etukäteen. Ammattilaisten käsittelyyn pääset ja homma hoituu nopeasti.

Multa murtui nenä.kun menin tamponien poistoon,niin niitä ei löytynyt.Lääkäri sanoi on tipahtanut.Ei oo,olisinhan sen huomannut.Eli tamponi taitaa olla nenäontelossa,ja se onkin jo isompi juttu.Uudelleen lääkäriin,jos tulehtuu,jos ei tulehdu ovat tosiaan tipahtaneet pois

• (ex-)Arkajalka73

Kiitos todella paljon vastauksistanne. :)Rauhoititte kyllä mieltäni suunnattomasti! Joten leikkaukseen siis menen vajaan kolmen viikon päästä. Tulen sitten kertomaan tänne miten meni.

• kierossa myös

Hei! Minkälaisia oireita on ,jos väliseinä nenässä on kierossa? Ja miten hankalia niitten pitää olla,että leikataan?

• Arkajalka73

nenä on aina vähän tukkoinen. Toinen sierain on pahempi (ja se puoli vain operoidaankin). Minulla ei tarvi tulla kuin pikkuinen nuha, niin tuo sierain muurautuu täysin umpeen. Tulehdus pyrkii sitten aina etenemään poskiontelotulehdukseksi ja välillä korvatulehdukseksi (aina sama korva, ja viime vuonna meni aina kartiolisäkkeeseen asti tulehdus)

Minulla ei nuhassa auta mitkään pastillit tai höyryhengitys pitämään nenää auki, otrivin nenäsuihke on ainoa joka auttaa suihkeista (nasolinista ja vicksistä ei vastaavaa apua), mutta sitä suihketta pitää sitten käyttää iät ajat ja useita kertoja päivässä, kun ei minun nuhat kyllä missään 10 päivässä ohi ole...

Sinänsä periaatteessa pärjäisin nenäni kanssa tuon otrivinin avulla, mutta kun niitä poskiontelotulehduksia on silti tullut erinäisiä kertoja ja tuo viime vuotinen kartiolisäkkeenkin tulehdus, niin lääkäri päätyi leikkaukseen. Olen ehkä vähän rajatapaus kuitenkin.

• nenäinen
        Arkajalka73 kirjoitti:

nenä on aina vähän tukkoinen. Toinen sierain on pahempi (ja se puoli vain operoidaankin). Minulla ei tarvi tulla kuin pikkuinen nuha, niin tuo sierain muurautuu täysin umpeen. Tulehdus pyrkii sitten aina etenemään poskiontelotulehdukseksi ja välillä korvatulehdukseksi (aina sama korva, ja viime vuonna meni aina kartiolisäkkeeseen asti tulehdus)

Minulla ei nuhassa auta mitkään pastillit tai höyryhengitys pitämään nenää auki, otrivin nenäsuihke on ainoa joka auttaa suihkeista (nasolinista ja vicksistä ei vastaavaa apua), mutta sitä suihketta pitää sitten käyttää iät ajat ja useita kertoja päivässä, kun ei minun nuhat kyllä missään 10 päivässä ohi ole...

Sinänsä periaatteessa pärjäisin nenäni kanssa tuon otrivinin avulla, mutta kun niitä poskiontelotulehduksia on silti tullut erinäisiä kertoja ja tuo viime vuotinen kartiolisäkkeenkin tulehdus, niin lääkäri päätyi leikkaukseen. Olen ehkä vähän rajatapaus kuitenkin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta!
        En ole koskaan atellut että nenän tukkoisuus voi tosiaan johtua tuosta kieroudesta.olen vain aatellut ,että oonpas herkkä.Tosin hammaslääkärireissut on hankalia,koska suus on täynnä vempaimia,ja nenän kautta hengittäminen hankallaa ,etenkin yläleukaa puudutettaessa.Kerran mainitsin hammaslääkärille asiasta,muttei oikein (halunnut?)uskoa koko asiaa.
        Ei muuta kuin keveitä henkäyksiä pian leikkauksen jälkeen!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Herkkyydestä

Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni. Mielestäni herkät ihmiset ovat l
      Sinkut
      236
      738
    2. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      67
      655
    3. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      36
      610
    4. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      34
      538
    5. En pyytele enää koskaan anteeksi mitään sinulta

Olet ollut kohtuuttoman kylmä ja tyly tilanteeseen nähden.
      Ikävä
      45
      427
    6. Onko meillä

Kaikki hyvin? 🤨 Miehelle
      Ikävä
      30
      424
    7. Taidan lähettää kaveripyynnön

Sulle nainen. Otan vaan rohkaisuryypyn ensin.
      Ikävä
      38
      416
    8. Olen kiinnostunut sinusta, en seksistä

Vihjailuja toiseen suuntaan on tullut niin paljon, että asia on korjattava. En näe sinua esineenä, vaan hienona persoona
      Ikävä
      27
      396
    9. Mies.. rehellisesti

Mitä haluat nyt sun elämään?
      Ikävä
      37
      387
    10. Mikä minussa sitten

Kiihottaa enemmän kuin muissa?
      Ikävä
      41