Olen hankkimassa uutta autoa, jonka pitäisi kyetä vetämään noin 1200kg venettä. Jostakin syystä Renaultit ovat vetokyvyltään heikompia kuin muut vastaavan kokoiset autot. Esim. Renault Laguna 2.0 ja Grand Scenic kykenevät vain 1300 kuormaan jarrullisella trailerilla. Vastaavasti esim. Peugeot 407 SW 2.0, Honda Accord Tourer 2.0 ja Citroen C5 2.0 vetävät 1500kg.
Onko kokemuksia ovatko rellut selvästi heikompia tässä asiassa?
Renaulttien vetokyky heikko?
21
10561
Vastaukset
- ja neliveto
meinaatko pärjätä etuvetoisella tuollaisella kuormalla eli 1200 kg trailerin paino? Ongelmia tulee käytännössä.
- mile
Tarkennuksena, että vene taileri painavat yhteensä 1200kg
- Breakki
mile kirjoitti:
Tarkennuksena, että vene taileri painavat yhteensä 1200kg
Tuolla 1200kg massallakin nostorampilla tulee jonkinnäköisiä ongelmia, ainakin hiekka-alustaiset rampit on syytä unohtaa ihan suosiolla. Kuivalta asfaltti- tai betonirampilta yhdistelmä todennäköisesti nousee, mutta kytkin on TODELLA kovilla.
Itse vedän etuvetoisella pakulla 1800kg traileria, ja kovallakin hiekkarampilla nosto on melkoista pelaamista kytkimen kanssa, ja märkä asfalttikin tuntuu melko liukkaalta. Paku on kuitenkin huomattavasti järeämpi veturi kuin henkilöauto, mulla on henkilöautona 2 -litranen farkku Megane ja etupään pito tuntuu niin huteralta ettei se kaksista kärryä nosta ylämäkeen. - Vene_1
Olen voyagerilla vedellyt monta vuotta 1500KG traileria ja venettä ja tienpäällä kulkee hienosti kiihdytykset kun vaan ottaa hieman rauhallisemmin, tosi on kyllä ettei millään pikku kippanalla kannata edes yrittää.
Koitin aiemmin vetää Vectran dieselillä mutta siitä ei tullut mitään.
Yllättävintä on ollut että voyalla on helpompi nostaa vene vedestä kuin esim Pajeron 2,8 gld:llä ainoa selitys on vaikka Pajerossa maasto vaihde nii automaatilla saa tasaisemman vedon kun lähdetään nostamaan.
Mutta edellinen viesti on oikeassa siinä ettei jollan Pösöllä tai Lagunalla hommasta kyllä tule mitään paitsi särkynyttä kalustoa.
- ei ongelma
Kyllä ne rellut sitä paattia vetää siinä kuin muutkin. Jostain syystä eri valmistajat vain tyypittävät autot aika pienille kokonaismassoille. Varmaan Suomen markkinat on niin pienet ja lainsäädäntö vieläkin jotenkin eriskummallista, ettei noissa tyyppikatsastuksien kokonaismassoissa oikein ole logiikkaa auton koon kanssa. Eli siis kyllä kaikki keskikokoiset perheautot sen veneen vetävät (siis maantiellä), jos vain rekisteriotteessa jarrullisen trailerin kokonaismassa on riittävä veneen trailerin varusteiden polttoaineiden painolle.
Rampeilla tulee ongelmia kaikilla etuvetoisilla autoilla. Sutii. Jos on pehmeä pohja, niin kaivaa. Puhtaita betoniramppeja pitkin sen trailerin veneineen saa ylös.
Takavetoisilla voi pärjätä rampeilla vähän paremmin, kun paino tulee paremmin vetäville pyörille.
Nelivetoisella ei ole ongelmia. Neliveto on muissakin tilanteissa oiva ominaisuus.
Ja automaattivaihteisto on hyvä noissa vetohommissa. Ei pala eikä luista kytkin. Polttoaineenkulutus ei ole kovin paljon isompi kuin manuaaleilla, joissain DSG:issä jopa pienempi. Nykyautomaatit ei luista enää jatkuvasti vaan turbiini lukittuu sopivassa vauhdissa. Ilman kuormaa jo alle kahdeksassakympissä ja kuorman kanssa siinä juuri kahdeksassakympissä, vähän autosta ja vetovastuksesta riippuen. Mutta ylipäätään noihin nopeuksiin ne automaattien lukittumiset on kai sovitettu, tosin mulla on kokemusta vain dieseleistä. - Joo.
On ainakin aika huono vaunun vedossa;)
http://www.youtube.com/watch?v=7OD2N5W79Kk - ymmärsit
Jos tarkoituksesi on vetää paljon ja usein ja vaihtelevissa paikoissa, on syytä katsella ihan erilaisia autoja, kuin mitä viestissäsi mainitsit. Jos vedät keväällä vesille ja syksyllä vesiltä, ja tiedät luiskan missä vetäminen tapahtuu, voit harkita "tavallista" henkilöautoa. Tuossakin tapauksessa minä lainaisin naapurin maasturia.
- Suotta maasturi...
Älä masennu. Kyllä 1200 kg kokonaismassaista, tai 1500 kg kokonaismassaista perävaunua henkilöautolla liikuttelee. Ei tietsysti niin huolettomasti kuin maasturilla, mutta kyllä pärjää. Meillä suomalaisilla on vähän omituinen tapa ajetlla että jarrutonta voi vedellä millä vaan mutta jarrullisee tarvitaan maasturi.
Ei sentään vielä noilla massoilla.
Vetokyky on väärä sana. Kyse on siitä mitä autonvalmista on sallinut. Vetokyvyn sijasat voi olla kysymys jarrutuskyvystä. Usein voimansiirtolaitteiden kestävyydestä, korin tukevuudesta jne.
Varma valmistaja ottaa varman päälle ja tökkää rajat tosi alas. Varovaisin taitaa olla Chrysler. Eipä taida isolla Grand Voyagerillakaan juuri ämpäriä suurempaa laitetta saada valmistajan mukan vetää.
Järkeä, harkintaa ja varovaisuutta niin et maasturia tartte.- ja vetämistä
Nyt pitää vielä rautalangasta vääntää,mistä tässä puhutaan. Maantiellä vetäminen sujuu varmasti niissä painorajoissa, mitä auton kytkentämassalle on annettu. Esimerkkinä asuntovaunu tai muu raskas kuormaperäkärry. Mutta kun puhutaan venetrailereista, tulee eteen käsite veneluiskat. Ei taida olla sinulla kokemusta. Minulla on, eikä venekään painanut kuin korkeintaan 800 kg. Mutta kun kaikenlaisista luiskista piti kiskoa, niin sääliksi kävi tavallista etuvetoista henkilöautoa. Ja tästä haluaisin varoittaa, ja niin on halunneet muutkin.
- veneluiskassa
ja vetämistä kirjoitti:
Nyt pitää vielä rautalangasta vääntää,mistä tässä puhutaan. Maantiellä vetäminen sujuu varmasti niissä painorajoissa, mitä auton kytkentämassalle on annettu. Esimerkkinä asuntovaunu tai muu raskas kuormaperäkärry. Mutta kun puhutaan venetrailereista, tulee eteen käsite veneluiskat. Ei taida olla sinulla kokemusta. Minulla on, eikä venekään painanut kuin korkeintaan 800 kg. Mutta kun kaikenlaisista luiskista piti kiskoa, niin sääliksi kävi tavallista etuvetoista henkilöautoa. Ja tästä haluaisin varoittaa, ja niin on halunneet muutkin.
pitää olla maasturi alennusvaihteella, kytkin ei kestä monta kertaa vetää.
- Amatöörihän minä
ja vetämistä kirjoitti:
Nyt pitää vielä rautalangasta vääntää,mistä tässä puhutaan. Maantiellä vetäminen sujuu varmasti niissä painorajoissa, mitä auton kytkentämassalle on annettu. Esimerkkinä asuntovaunu tai muu raskas kuormaperäkärry. Mutta kun puhutaan venetrailereista, tulee eteen käsite veneluiskat. Ei taida olla sinulla kokemusta. Minulla on, eikä venekään painanut kuin korkeintaan 800 kg. Mutta kun kaikenlaisista luiskista piti kiskoa, niin sääliksi kävi tavallista etuvetoista henkilöautoa. Ja tästä haluaisin varoittaa, ja niin on halunneet muutkin.
Sori. Amatööri mää olen. Muutaman kerran olen Big Busterin laskenut jorpakkoon ja sieltä nostanut. Mää vaan vinsiillä laskin ja vinssillä nostin. Ei ollut mitään ongelmia etuvedon eikä kytkimien kanssa.
Kallista on toi veneily jos ton kokosten paattien takia pitää maasturi ostaa, huhhuh. Kahta hevosta oon kyllä vedelly jos minkämoisia mäkiä ylös ja alas henkilöautoilla, ynnää muuta roinaa, autoja ja tommosta.
Mutta en tosiaankaan ole veneilyn asiantuntija, joten poistun kuviosta häirihhtetämästä asiantuntijoiden jutustelua. Moikka!
- venettä useasti nostava
Vaihtoehtoja kyllä on. Jos trailerisi on yksi akselinen se on raskas vetää ylös vene päällä kun traileri uppoaa meren pohjaan. Telimalli traileri kantaa paremmin ja on siksi helpompi vetää ylös. Esim. käytetty Volvo V70 on hyvä vaihtoehto. vetopaino on 1800 Kg ja luistonestojärjestelmä toimii ihan kuin lukkoperänä. Vielä parempi jos löydät automaattivolvon niin kytkin ei rasitu. Ja ihan neuvoksi nälä osta mitään Ranskalaista tai Italialaista autoa niin ei tarvitse korjailla.
Eikä aina maasturikaan ole kovin hyvä esim. Honda CRV on todella huono vetoauto ja siinä ei pidä renkaat oikein missään olosuhteissa. Erinomainen vetoauto on takavetoinen esim. BMW tai mersu kun paino venettä vetäessä tulee taka-akselille. Tietenkin joku Land Cruiser on hyvä vetoauto mutta kallis. Jos ajat vähän niin bensa maastureita saa myös tosi halvalla esim. jenkkejä ja ovat muutenkin todella mukavia ja hiljaisia. - tosi onneton
Corolla Verson vetokyky on muistaakseni dieselinäkin vain 1100 kg. Joten se vasta
vähäinen lukema on.- rahtari2
Tuommoisia 80 luvun lopun jenkki STW:tä saa melko halvalla jotenka jos semmoisen hommaa toiseksi autoksi tavaroiden rahtausta varten, ja voipihan sillä lyhkästä matkaa töissäkin kulkea, ei se kulutus kunnossa olevalla nyt paljoa päälle kympin ole kaupungissakaan. Isossa bensakasissa on vääntöä, kulku tien päällä on tasaista ja hiljaista ja automaatin kanssa veto muutenkin miellyttävää. Raskaskin kärry kulkee tällä tempoilematta ja mäet menee kuin tyhjää vain vauhdin putoamatta cruise päällä.
Pakettiautoksi rekisteröidyt ovat halpoja ostaa ja vakuutusmaksut pieniä, lisäksi omamassa on jotain 1900kg ja kantavuus 800kg joten autoonkin saa kuormaa, pakettiautoksi rekisteröidyllä saa laillisesti vetää kokonaispainon verran eli jotain 2700kg, painonjakauma on noin 50/50 joten pitoa on takarenkailla kyllä.
Korvaa hyvin maasturin vetohommissa, matkanteko on yleensä miellyttävämpää eikä kuluja varmasti ole enempää kuin maasturissa. Käytännössä pikkuauto syö vähintään saman verran vetohommissa, ison koneen perässä tuo kuorma ei taas tuo niin oleellista lisäystä kulutukseen. Ainoa ongelma on siinä jotta oikeasti hyväkuntoisia on vaikea löytää ja ne eivät yleensä ole niitä kahden tonnin autoja, neljällä kuitenkin aanee jo hyvän. - Mistä tuon jutun keksit...
rahtari2 kirjoitti:
Tuommoisia 80 luvun lopun jenkki STW:tä saa melko halvalla jotenka jos semmoisen hommaa toiseksi autoksi tavaroiden rahtausta varten, ja voipihan sillä lyhkästä matkaa töissäkin kulkea, ei se kulutus kunnossa olevalla nyt paljoa päälle kympin ole kaupungissakaan. Isossa bensakasissa on vääntöä, kulku tien päällä on tasaista ja hiljaista ja automaatin kanssa veto muutenkin miellyttävää. Raskaskin kärry kulkee tällä tempoilematta ja mäet menee kuin tyhjää vain vauhdin putoamatta cruise päällä.
Pakettiautoksi rekisteröidyt ovat halpoja ostaa ja vakuutusmaksut pieniä, lisäksi omamassa on jotain 1900kg ja kantavuus 800kg joten autoonkin saa kuormaa, pakettiautoksi rekisteröidyllä saa laillisesti vetää kokonaispainon verran eli jotain 2700kg, painonjakauma on noin 50/50 joten pitoa on takarenkailla kyllä.
Korvaa hyvin maasturin vetohommissa, matkanteko on yleensä miellyttävämpää eikä kuluja varmasti ole enempää kuin maasturissa. Käytännössä pikkuauto syö vähintään saman verran vetohommissa, ison koneen perässä tuo kuorma ei taas tuo niin oleellista lisäystä kulutukseen. Ainoa ongelma on siinä jotta oikeasti hyväkuntoisia on vaikea löytää ja ne eivät yleensä ole niitä kahden tonnin autoja, neljällä kuitenkin aanee jo hyvän."...pakettiautoksi rekisteröidyllä saa laillisesti vetää kokonaispainon verran eli jotain 2700 kg,..."
Mistäpä tuollaisen säännön keksit? Kytkentämassa määräytyy monen eri tekihjän mukaan, ja pienin tekijä/arvo ratkaisee. Yleensä se pienin on auton valmistajan ilmoittama arvo.
Mulla oli kerran jenkki avolava. Chevy. Kantavuus oli 300 kg, ja perävaunun veto kielletty kokonaan. Eli ei noissa jenkeissä automaattisesti ole isoja kytkentämassoja. Pikkasen epäilen tota sun 2700 kiloo.
Mutta pointti on se, että suurimman sallitun kytkentämassan yleensä ilmoittaa auton valmistaja.
Onko sulla tietoo että mitä noi STW jenkkien ihan oikeat kytkentämassat on. Ja onko sulla varma tieto siitä, että jos valmistajan ilmoittamaa arvoa ei löydy niin aina automaattisesti pamahtaa pakulle kytkentämassaa vetoauton kokonaismassan verran? Ois kiva tietää. - Perävaunumyyjä
rahtari2 kirjoitti:
Tuommoisia 80 luvun lopun jenkki STW:tä saa melko halvalla jotenka jos semmoisen hommaa toiseksi autoksi tavaroiden rahtausta varten, ja voipihan sillä lyhkästä matkaa töissäkin kulkea, ei se kulutus kunnossa olevalla nyt paljoa päälle kympin ole kaupungissakaan. Isossa bensakasissa on vääntöä, kulku tien päällä on tasaista ja hiljaista ja automaatin kanssa veto muutenkin miellyttävää. Raskaskin kärry kulkee tällä tempoilematta ja mäet menee kuin tyhjää vain vauhdin putoamatta cruise päällä.
Pakettiautoksi rekisteröidyt ovat halpoja ostaa ja vakuutusmaksut pieniä, lisäksi omamassa on jotain 1900kg ja kantavuus 800kg joten autoonkin saa kuormaa, pakettiautoksi rekisteröidyllä saa laillisesti vetää kokonaispainon verran eli jotain 2700kg, painonjakauma on noin 50/50 joten pitoa on takarenkailla kyllä.
Korvaa hyvin maasturin vetohommissa, matkanteko on yleensä miellyttävämpää eikä kuluja varmasti ole enempää kuin maasturissa. Käytännössä pikkuauto syö vähintään saman verran vetohommissa, ison koneen perässä tuo kuorma ei taas tuo niin oleellista lisäystä kulutukseen. Ainoa ongelma on siinä jotta oikeasti hyväkuntoisia on vaikea löytää ja ne eivät yleensä ole niitä kahden tonnin autoja, neljällä kuitenkin aanee jo hyvän.Varmuuden vuoksi tieto kytkentämassan määräytymisestä:
Jos valmistaja (auton) ei ole ilmoittanut jarrullisen perävaunun kytkentämassaa, se pakettiautossa/henkilöautossa on enintään auton omamassan suuruinen. Siis omamassan, ei kokonaismassan.
Maksimissaan kytkentämassa voi olla vetoauton kokonaismassan suuruinen silloin kun valmistaja on ilmoittanut tätäkin suuremman arvon. Poikkeuksen tästä tekee maastohenkilöauto eli ns. maasturi, jossa kytkentämassa maksimissaan voi olla 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassa.
Kannattaa olla tarkkana tuossa etteivät käsitteet omamassa ja kokonaismassa mene sekaisin, aivan samoin kuin ei pidä sotkea perävaunun teknistä kokonaismassaa kytkentämassaan.
Olen aika varma siitä että jenkkiläisellä STW autolla ei 2700 kg kytkentämassa voi olla. Toki voin olla väärässä, ja jos olen niin joku varmasti oikaisee virheeni, hyvin perustellen! - Autoilija2
Perävaunumyyjä kirjoitti:
Varmuuden vuoksi tieto kytkentämassan määräytymisestä:
Jos valmistaja (auton) ei ole ilmoittanut jarrullisen perävaunun kytkentämassaa, se pakettiautossa/henkilöautossa on enintään auton omamassan suuruinen. Siis omamassan, ei kokonaismassan.
Maksimissaan kytkentämassa voi olla vetoauton kokonaismassan suuruinen silloin kun valmistaja on ilmoittanut tätäkin suuremman arvon. Poikkeuksen tästä tekee maastohenkilöauto eli ns. maasturi, jossa kytkentämassa maksimissaan voi olla 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassa.
Kannattaa olla tarkkana tuossa etteivät käsitteet omamassa ja kokonaismassa mene sekaisin, aivan samoin kuin ei pidä sotkea perävaunun teknistä kokonaismassaa kytkentämassaan.
Olen aika varma siitä että jenkkiläisellä STW autolla ei 2700 kg kytkentämassa voi olla. Toki voin olla väärässä, ja jos olen niin joku varmasti oikaisee virheeni, hyvin perustellen!Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä:
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
- Noiden vanhempien USA STW autojen osalta ei valmistajan ilmoittamia massoja ole;
jarrullisen tapauksessa mennään pykälä c:n mukaan eli suurinta sallittua kokonaismassaa käytetään. Omamassasta ei ole pykälässä mainintaa.
USA STW:n kokonaismassat ovat useimmiten 2500kG - autoilija2
Autoilija2 kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä:
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
- Noiden vanhempien USA STW autojen osalta ei valmistajan ilmoittamia massoja ole;
jarrullisen tapauksessa mennään pykälä c:n mukaan eli suurinta sallittua kokonaismassaa käytetään. Omamassasta ei ole pykälässä mainintaa.
USA STW:n kokonaismassat ovat useimmiten 2500kGEsimerkiksi chevrolet caprice estate -86, omamassa 1950kg, kantavuus 800 kg kokonaismassa 2750kg.
- Perävaunumyyjä
Autoilija2 kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä:
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
- Noiden vanhempien USA STW autojen osalta ei valmistajan ilmoittamia massoja ole;
jarrullisen tapauksessa mennään pykälä c:n mukaan eli suurinta sallittua kokonaismassaa käytetään. Omamassasta ei ole pykälässä mainintaa.
USA STW:n kokonaismassat ovat useimmiten 2500kGTyöpaikallani on toisenlainen asetusteksti. Eipäs siis muuta kuin huomenna tarkistamaan mikä pätee. Voi toki olla että olen pahasti väärässä, ja siinä tapauksessa virhe on kiiruusti
korjattava. Kenties saamani asetusteksti on vanhentunut, vähän kuten minä itsekin!
Kuitenkin tuntuu aika huimalta tuo ajatus että jenkkifarkulla saisi vetää enemmän kuin monilla nelivetoisilla pick upeilla.
Sitä saa tehdä minkä laki sallii, mutta melkoista varovaisuutta tarvitaan jos jenkkifarkulla 2750 kg vedetään. Vertaan nyt aivan siihen millaista on vetää tuota samaa massaa Toyota Land Cruiser HJ 61 maasturilla.
Mutta vedetäänhän jenkkifrakkujen kotomaassa USA:ssa henkilöautoilla omakotitalojakin, joten mikä ettei...
Palataan palstalle torstaina! - Perävaunumyyjä
Autoilija2 kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä:
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
- Noiden vanhempien USA STW autojen osalta ei valmistajan ilmoittamia massoja ole;
jarrullisen tapauksessa mennään pykälä c:n mukaan eli suurinta sallittua kokonaismassaa käytetään. Omamassasta ei ole pykälässä mainintaa.
USA STW:n kokonaismassat ovat useimmiten 2500kGNetistä etsimällä saa kaksi asiaa koskevaa asetusta. Käytössäni olevassa lukee: " jos valmistaja ei ole ilmoittanut sallittua perävaunumassaa, se saa olla enintään vetoauton omamassan suuruinen"
Toinen versio on Autoilja2:n tänne tuoma. Ja siinähän selvästi omamassan sijasta käytetään termiä kokonaismassa.
Molempien versioiden kanssa suunnistin katsastuskonttorille, jossa asia herätti runsaasti mielenkiintoa ja aiheutti vähintään yhtä runsaasti päänsärkyä.
Arvio (todellakin siis vasta arvio) oli että todennäköisesti he käyttäisivät tuota kokonaismassaa.
Asetusteksti lienee muuttunut siinä vaiheessa kun mukaan astuivat ns. maastopakettiautot ( 2003). Joku konttorin kavereista arveli että omamassan muuttuminen kokonaismassaksi saataa olla yksinkertaisesti ajatusvirhe. Tai sitten ei.
Toisaalta, vaikka autonvalmistaja ei rekisteriootteessa ilmoita perävaunumassaa, sen tulisi tyyppikilvestä selvitä omamassan, kokonaismassan ja yhdistelmämassan kautta, siis vähentämällä yhdistelmän kokonaismassasta vetoauton kokonaismassa.
Edelleen kokeneiden kastastusmiesten arvio (todellakin siis vasta arvio) oli että USA-autoissa on aina ollut sikäli tiukka linja valmistajan puolelta etteivät mitkään sallitut massat saa olla niin suuria että ne muuttavat auton ajo-ominaisuuksia. Tästä syystä jenkkien pickupeissa on kokoon ja painoon nähden hyvin alhainen kantavuus, jos sitä verrataan japsivehkeiden vastaaviin lukuihin. Tällä perusteella voisi uskoa ettei jenkki-STW:lle valmistaja sallisi läheskään puhutun suuruisia (yli 2500 kg) perävaunumassoja.
Kaikenkaikkiaan sekava soppa. Voisi sanoa myös että omituiseen suuntaan muuttunut (jos siis on / katso tyyppikilpi / ota selvää valmistajalta) siltä osin että yli 20-vuotiaille autoille yhtäkkiä kytkentämassaa nostetaan - voisi kuvitella että ikäautojen kohdalla meneteltäisiin juuri päinvastoin.
Mutta Autoilija2:n esittämä asetus kytkentämassaa koskien todellakin mahdollistaa melkoisen huimia perävaunupainoja, ei yksin po. jenkkipeleille, vaan melko suurelle määrälle 80- luvun ja 90-luvun alun pakettiautoja, näiden kohdalla useimmiten täydet 3500 kg, kun saman auton seuraavan vuoden mallilla rajoitus voi olla 1600 kg.
Onni yksillä, kesä kaikilla! Jos sielu sietää niin vanhoista pakuista ja näistä jenkkipeleistä löytyy huimia vetureita.
Turvallisuuskysymyskethän tuossa askarruttavat: jos johonkin 80-luvun pakuun, jonka omamassa on vaikkapa 1800 kg, saa huitaistua 3500 kg kytkentämassan, niin ylitetään kirkkaasti maastureille ja maastopakettiautoille sallittu kerroin. Kun perässä on täydet 3500 kg ja veturi paina 1800 kg, niin ainakin liukkailla on syytä pitää kieli keskellä suuta.
Itse kyllä suosittelisin epäselvissä tapauksissa asiakasta pitäytymään tuossa enintään vetoauton omamassan suuruisessa kytkentämassassa.
Mutta todellakin; ilmeisesti olin väärässä (jos olin?). Varmaa kuitenkin on että kokonaismassaa on käytetty perusteena kytkentämassaa määritettäessä - ainakin jossain ja joskus.
Tokihan tuo valmistajan jenkki-STW:lle sallima suurin kytkentämassa olisi helposti selvitettävissä, siis myös näiden vanhojen autojen osalta, jos sen tehtaalta kysyisi. Varmaa näet on että se on aikanaan jenkeissä määrätty ja ilmoitettu.
Maassa maan tavalla, ja Suomessa Suomen lakien ja asetusten mukaan, joten ainakin toistaiseksi perun puheeni, ja toivotan hyvää ja turvallista matkaa kaikille niille jotka jenkkifarkkupakulla eli STW-pirssillä 2750 kg massoja vetelevät!
En kuitenkaan malta olla muistuttamatta, että noilla painoilla ja noiden ikäluokkien autojen kohdalla kannattaa ainakin vetokoukun kiinnityskuviot tarkistaa. Nafti kolme tonnia näet vaatii terveet pellit ja raudat, ja paljon kokemusta ja älyä ratin ja penkin väliin!
- autoissa tarvitaan
Eniten etupäässä sijaitsevaa vetopistettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310081Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523365Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493123- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032169- 1152126
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221356Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346