Diodiohjattu 2 akkujärjestelmä ?

Tarkoittaa ?

Mitäs meinaa, kun on 2 akkusysteemi, jossa on nyt joku normi kytkin millä niitä vaihdellaan. Joku diodiohjattu olis kuulemma parempi, mutta millälailla parempi ? Itellä kun tää sähköpuoli ei silleen ole hallussa.

15

12350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haaroittelija

      eivät akkukytkennässä oikeastaan kytke mitään, ne vain estävät purkamasta esimerkiksi käynnistysakkua telkkaria katselemalla.
      Laturin plussanapaan kytketään diodeja niin monta, kuin on riippumattomia akkuja, esimerkiksi kaksi. Anodi laturiin ja katodi akun plussanapaan.
      Diodit mitoitetaan latausvirran mukaan, eli diodin täytyy kestää täysi latausvirta. Jännitteenkestolla ei ole suurta väliä, diodit kun yleensä kestävät 12 tai 24 volttia estosuuntaan.

      • tietäjä taas

        Jokainen diodi varmaan kestää tuon 12 volttia, mutta tuollaisessa systeemissä tulee aina myös kaikenlaisia takapotkuja. Niiden jännite voi olla kohtalaisen suuri, jopa satoja voltteja, joten jännitteenkestokin kannattaa pitää mielessä. Valittaessa isomman jännitekeston omaava diodi voi hinta nousta satoja prosentteja, mutta silti se on vain muutamia euroja.


    • JRxxx

      ...on kahdesta puolijohteesta kasattu kapine, jonka läpi virta periaatteessa kulkee vain yhteen suuntaan. Ideana latausdiodin käytössä on siis se, että se estää akun purkautumisen latausvirtapiirin kautta. Jos mitään katkaisijaa, relettä tai diodia ei systeemissä ole, niin akut ovat kytkettyinä pysyvästi yhteen ja myös purkautuvat yhdessä => moottorin starttaamiseen ei ehkä olekaan enää virtaa tarvittaessa.
      Diodisysteemi pesee katkaisija-ohjatun sikäli, että ei ole mahdollista unohtaa akkuja yhteen tai väärää akkua käyttöön eikä tunaroida mitään akut tuhoavaa piikkiä (ilmeisesti tämäkin riski on katkaisijasysteemeissä olemassa). Haittapuolena on se, että diodi hukkaa puolisen volttia jännitteestä; tämä on vältettävissä virittelyillä ja fiksuimmat laitteet osaavat välttää sen ihan itse.

      Katkaisijasysteemin etuna ja samalla haittana on se, että se ei (yleensä) ohjaa pelkkää latausta vaan myös sitä, mistä virta tulee käyttölaitteille. Ts. se mahdollistaa myös käyttöakun olemisen esim. jääkaapin virtalähteenä. Minä en pidä tätä hyvänä, suosittelisinn oman veneeni kaltaista systeemiä, jossa käyttöakkua ei kerta kaikkiaan voi kytkeä samaan virtapiiriin minkään muun kuluttajan kuin moottorin kanssa.

      Tietämättä veneesi sähkösysteemistä muuta kuin tuon katkaisijan olemassaolon, on mahdoton sanoa, miten ja mitä pitäisi muuttaa.

      • 2*akut

        Terve!

        Itsellä on pientä ongelmaa virran riittävyyden
        kanssa.On tuollainen takahyttivene,jossa kaksi
        akkua.Aikaisempi kokoonpano oli Evinrude 60 2t-84
        laturina,síihen 60A starttiakku.Lisäksi oli 130A
        akku lisälaitteille,johon yli kytketty 12W aurinkopaneeli.Tulos oli se,että virta loppui isosta akusta.60A akku oli vain starttikäytössä?trimmi ja yksi pilssipumppu.Isoon akkuun oli
        kytketty webasto,soitin,gps,kaiku,pilssi ja valaistus(sisä ulko)Kytkintä kääntämällä sain
        nämä lisälaitteet(paitsi webasto) pelaamaan
        myös starttiakusta tarpeen tullen.
        Nyt täytyis miettiä uusi kokoonpano.
        Kone on vaihtunut 50hv nelitahtiin.Latausteho on
        enintään 10A.Aurinkopaneeli on entinen ja saa ollakin tilan vuoksi.
        Suunnittelin koneen kopan sisälle jakodiodia.Aurinkopaneeli saa olla edelleen
        kiinni tuossa "hupiakussa".Ajattelin vain,täytyskö olla oma säädin sille?
        Keväällä joudun uusimaan molemmat akut.
        Olisko ideaa,että starttiakun pienentäis 50A kokoon?Hupiakkukin sais olla varmaan pienempi
        75-90A?Näin sais senkin joskus täyteen.Onko muita
        ehdotuksia kokoonpanolle?


      • laskija
        2*akut kirjoitti:

        Terve!

        Itsellä on pientä ongelmaa virran riittävyyden
        kanssa.On tuollainen takahyttivene,jossa kaksi
        akkua.Aikaisempi kokoonpano oli Evinrude 60 2t-84
        laturina,síihen 60A starttiakku.Lisäksi oli 130A
        akku lisälaitteille,johon yli kytketty 12W aurinkopaneeli.Tulos oli se,että virta loppui isosta akusta.60A akku oli vain starttikäytössä?trimmi ja yksi pilssipumppu.Isoon akkuun oli
        kytketty webasto,soitin,gps,kaiku,pilssi ja valaistus(sisä ulko)Kytkintä kääntämällä sain
        nämä lisälaitteet(paitsi webasto) pelaamaan
        myös starttiakusta tarpeen tullen.
        Nyt täytyis miettiä uusi kokoonpano.
        Kone on vaihtunut 50hv nelitahtiin.Latausteho on
        enintään 10A.Aurinkopaneeli on entinen ja saa ollakin tilan vuoksi.
        Suunnittelin koneen kopan sisälle jakodiodia.Aurinkopaneeli saa olla edelleen
        kiinni tuossa "hupiakussa".Ajattelin vain,täytyskö olla oma säädin sille?
        Keväällä joudun uusimaan molemmat akut.
        Olisko ideaa,että starttiakun pienentäis 50A kokoon?Hupiakkukin sais olla varmaan pienempi
        75-90A?Näin sais senkin joskus täyteen.Onko muita
        ehdotuksia kokoonpanolle?

        Laskeppas niitä koneen käyttötunteja ja mieti, onko mitään mahdollisuutta saada akkuja täyteen. Huomioi myös, että tyhjäkäynnillä ei Hondan tai Yamahan moottori juurikaan anna virtaa. 10 ampeeria se antaa vasta reiluilla kierroksilla joita pienelle liukuveneelle ei yleensä paljon tule. Kenno toki toimii, mutta on melkoisen pieni teholtaan eli sekin vaatii pitkän ajan akun täyttöön.

        Sinänsä akkujen kapasiteetin vähentäminen on oikeansuuntainen toimenpide eli saadaan akut helpommin täyteen eikä turhaa painolastia kuljeteta mukana. Tuollaisen perämoottorin starttaamiseen riittää kesäkeleillä moottoripyörän akku oikein hyvin.

        Jos minä olisin hankkimassa 2 akun systeemiä perämoottoriveneeseeni, olisi se sellainen jossa normaali akku olisi 80 Ah ja siihen olisi kytkettynä kaikki. Varakäynnistykseen olisi autotarvikeliikkeestä noin 30 eurolla haettu apukäynnistyslaite, jonka lataisin kerran kuukaudessa tai kerran kesässä kotona. Veneen sähköt pysyisivät yksinkertaisempina ja varmuus olisi vähintäinkin samaa luokkaa. Varmuuden maksimoimiseksi olisi vielä käynnistysnaru, jolla ainakin kaasarimoottorit lähtevät helposti käyntiin (kokeiltu on) mutta ruisku on testaamatta, vaikka tehdas on pakannut Mercuryn F60 EFI:n mukaan narun eli voisi kuvitella siinäkin toimivan.


      • Lataus
        laskija kirjoitti:

        Laskeppas niitä koneen käyttötunteja ja mieti, onko mitään mahdollisuutta saada akkuja täyteen. Huomioi myös, että tyhjäkäynnillä ei Hondan tai Yamahan moottori juurikaan anna virtaa. 10 ampeeria se antaa vasta reiluilla kierroksilla joita pienelle liukuveneelle ei yleensä paljon tule. Kenno toki toimii, mutta on melkoisen pieni teholtaan eli sekin vaatii pitkän ajan akun täyttöön.

        Sinänsä akkujen kapasiteetin vähentäminen on oikeansuuntainen toimenpide eli saadaan akut helpommin täyteen eikä turhaa painolastia kuljeteta mukana. Tuollaisen perämoottorin starttaamiseen riittää kesäkeleillä moottoripyörän akku oikein hyvin.

        Jos minä olisin hankkimassa 2 akun systeemiä perämoottoriveneeseeni, olisi se sellainen jossa normaali akku olisi 80 Ah ja siihen olisi kytkettynä kaikki. Varakäynnistykseen olisi autotarvikeliikkeestä noin 30 eurolla haettu apukäynnistyslaite, jonka lataisin kerran kuukaudessa tai kerran kesässä kotona. Veneen sähköt pysyisivät yksinkertaisempina ja varmuus olisi vähintäinkin samaa luokkaa. Varmuuden maksimoimiseksi olisi vielä käynnistysnaru, jolla ainakin kaasarimoottorit lähtevät helposti käyntiin (kokeiltu on) mutta ruisku on testaamatta, vaikka tehdas on pakannut Mercuryn F60 EFI:n mukaan narun eli voisi kuvitella siinäkin toimivan.

        On se selvää,ettei pieni aurinkopaneeli paljon lataa.Toisaalta olen ollut tuohon hyvinkin tyytyväinen.Latausvirta on suurimmillaan jossain
        1-1.2A luokkaa.Paneeli on pieni,mutta sen tuottama hyöty on moininkertainen.Aina tulee akkuun jytyä ajoi veneellä tai ei.Monesti vene on laiturissa koko viikon ja viikonloppuna käytetään.Veneessä oli hieman tilaongelmia.Ilman muuta olisin laittanut vähintään 35w paneelin.
        Koneen käynnistykseen varmaan riittäis
        pienempikin akku.Trimmi tietysti kuluttaa jonkun verran.Lisäksi tuohon starttiakkuun olen kytkenyt
        yhden pilssin,jonka on oltava toimintavalmiina.
        Kone ei tietysti lataa,niinkuin auton laturi.Myönnän ongelman.Pienet akut saa nopeammin ladattua,kuin isot.Virtaa ei taas vastaavasti riitä yhtä pitkään.Toisaalta,puolityhjä iso akku on vain ylimääräistä painoa.
        Tuo kytkinjuttu on toisaalta hyvä,mutta vaatii tarkkuutta ja muistamista.Itsellä oli
        sellainen edellisessä veneessä.Eräänä kertana oli sitten akut tyhjinä.
        Koneen saa narulla käymään.Ei vaan ole
        aina niin helppoa kovassa merenkäynnissä killua
        perässä ja irrottaa suojiakin pois.
        Markkinoilla on jotain "battery link"
        relettä.En vain oikein luota tähänkään.Käsittääkseni homma perustuu siihen,että laite yhdistää kaksi akkua,kun jännite on noussut tarpeeksi.Hieman askarruttaa
        se,että jos esim.starttiakku on 50A.Jännitteen
        noustessa,ei akku välttämättä ole täysin varautunut vielä.Nyt sitten yhdistyy varautunut(ehkä)akku puolityhjään hupiakkuun.Vaikka kone
        kävisi koko ajan,saattaa jännitteet akuissa tasaantua.Hupiakku voi olla miltei tyhjä jossain vaiheessa.Seurauksena voi starttiakku tyhjentyä.
        Yksi vaihtoehto vois olla tuo jännitevahti
        molempiin battereihin.


    • Noin 15 vuotta sitten luovuin kaksiakku-
      järjestelmässä diodeista. Syynä oli tuo
      diodeiden kynnysjännite, eli koskaan en
      saanut ladattua akkuja täyteen.

      Asensin 4-asentoisen akkukytkimen, jossa
      asennot myötäpäivään alhaalta 0-1-molemmat-2.
      Eli akun vaihtaminen ykköseltä kakkoselle
      tapahtuu joko nollan kautta tai hetkellisen
      molemmat asennon kautta.

      Akut ovat samanlaisia, yhtä vanhoja ja toimivat
      yleensä yhdessä. Ankkuroitaessa siirrän
      akkukytkimen hupiakulle, ja kun telkkarin kuva
      laidoistaan pienenee, on se merkki akun jännit-
      teenlaskusta, käydään nukkumaan.

      Aamulla siirrän akkukytkimen nollan kautta
      ykköselle, starttaan koneen ja käännän kytkimen
      molemmat-asennon kautta hupiakulle ja lataan
      sitä ajaessa jonkin aikaa, ennenkuin siirrän
      kytkimen molemmat asentoon ja tasaan näin akkujen
      lataustilan.

      Hyvä puoli on, että saan akut varmasti täyteen.
      Huono puoli on muistaa kytkimen oikea käyttö,
      ettei vahingossa aiheuta tuhoa katkaisemalla
      akustosta virran koneen käydessä. No, aika yksin-
      kertaistahan tuo käyttö loppujen lopusi on, vaikka
      kerrottuna vaikuttaa insinöörikoulutuksen saaneen
      pianistin hommilta.

      • .. ..

        Akkujen väliin rele, ohjaus niin, että akut rinnan, kun lataus on päällä. Ei ole jännitehäviöitä.


      • .. .. kirjoitti:

        Akkujen väliin rele, ohjaus niin, että akut rinnan, kun lataus on päällä. Ei ole jännitehäviöitä.

        Jos aina lataa akut yhdessä, ei tarvitse
        relettäkään. Mutta silloin on harkinnan
        arvoinen tuo yksi iso akku ja apukäynnistys-
        akku. Kaksi akkua on vaan helpompi kanniskella
        tarvittaessa, ja pärjää on-off-akkukytkimellä.

        Minullakin on suljetturakenteinen pikkuakku
        varalla. Kerran olen käynnistänyt vara-akulla
        vieraan veneen 15 vuoden aikana.


      • JRxxx
        Täpinä kirjoitti:

        Jos aina lataa akut yhdessä, ei tarvitse
        relettäkään. Mutta silloin on harkinnan
        arvoinen tuo yksi iso akku ja apukäynnistys-
        akku. Kaksi akkua on vaan helpompi kanniskella
        tarvittaessa, ja pärjää on-off-akkukytkimellä.

        Minullakin on suljetturakenteinen pikkuakku
        varalla. Kerran olen käynnistänyt vara-akulla
        vieraan veneen 15 vuoden aikana.

        ...varmistamaan, ettei starttiakku tyhjene. Jos asetelma on se, että laturilta vain menee piuha molempien akkujen plusnapoihin, niin ne akut ovat silloin käytännössä jatkuvasti rinnakkain kytkettyinä ja myös tyhjenevät rinnan. Releen idea on, että se katkaisee tämän rinnankytkennän: kun laturi ei pyöri, ei releelle tule sitä herätevirtaa, joka saa releen napsauttamaan virtapiirin ehjäksi. Silloin käyttöakkuun kytketyt laitteet eivät kuluta starttiakkua.


      • JRxxx kirjoitti:

        ...varmistamaan, ettei starttiakku tyhjene. Jos asetelma on se, että laturilta vain menee piuha molempien akkujen plusnapoihin, niin ne akut ovat silloin käytännössä jatkuvasti rinnakkain kytkettyinä ja myös tyhjenevät rinnan. Releen idea on, että se katkaisee tämän rinnankytkennän: kun laturi ei pyöri, ei releelle tule sitä herätevirtaa, joka saa releen napsauttamaan virtapiirin ehjäksi. Silloin käyttöakkuun kytketyt laitteet eivät kuluta starttiakkua.

        Ilman relettä akut vanhenevat samaan tahtiin.
        Tuo pieni vara-akku korvaa käytännössä releen
        tuoman edun, ja Ctek ei sekoile aloittaessaan
        latausta.


      • .. ..
        Täpinä kirjoitti:

        Ilman relettä akut vanhenevat samaan tahtiin.
        Tuo pieni vara-akku korvaa käytännössä releen
        tuoman edun, ja Ctek ei sekoile aloittaessaan
        latausta.

        Että kuka mitäkin tarvitsee. 50 hp diisseliä ei taskuakulla käynnistetä. Relesysteemi on toiminut vuosia oikkuilematta.


      • SaimaanVeneilijä
        .. .. kirjoitti:

        Että kuka mitäkin tarvitsee. 50 hp diisseliä ei taskuakulla käynnistetä. Relesysteemi on toiminut vuosia oikkuilematta.

        Laturin jännitesäädinliittimestä(mihin valo tulee)releen käämi diodin kautta käynnistysmoottorin plus-napaan. Näin rele vetää vasta kun laturi herää ja starttimoottori ei pyöri. Vältytään käynnistysvirran ottamista kulutusakuista jos laturi alkaa lataamaan käynnistettäessä. Kulutusakun kaapeleita ei tarvitse mitoittaa ko. virtaa varten.
        Rele pitää mitoittaa laturin antamaa virtaa suuremmaksi. Toimii ainakin omassa veneessä.


    • Ei toimi?

      Terve,

      Itselläni on 2-akkujärjestelmä jakodiodilla ja uusin maasähkölaturin viime kesänä. Ostin ns. älykkään laturin ja yllätys yllätys lataus ei onnistunut jos laturi oli kytkettynä diodin kautta. Itse luulisin että laturi ei pysty tunnistamaan akkua diodin takaa koska latausohjelmassa heti aluksi laturi "haistelee" akkua onko se kunnossa. Tähän "haisteluun" liittyy pientä kuormitustestausta ja diodi ei päästä virtaa akulta laturille päin jolloin laturi kuvittelee akun olevan rikki tai ei kytkettynä ollenkaan.

      Laitoin maasähkölaturin suoraan kiinni hupiakkuun ja kytkimillä saan molemmat akut rinnakkain jolloin lataus menee molemmille akuille.

    • Jar1975

      Oisko vinkkejä mistä löytys diodi 100a32v johdon väliin pitäis liittimillä .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      60
      822
    Aihe