kiinnostunut uudesta

asiapuolue

Olen uunituore eläkeläinen.

Mitä puolueenne voi antaa juuri minulle?

Olen mielestäni siinä iässä, että nyt minulla on aikaa alkaa pohtimaan omaa panostani sukupolvien ketjussa.

Minä olen akadeemikko ja tottunut tarkastelemaan yhteiskuntaa ja politiikkaa kriittisesti.

Olen asunut osan elämästäni ulkomailla. Suomeen palattuani näen maan kehittyneen hyvin omituiseen suuntaan: Suomessa eduskunta hyväksyi uuden kielilain (joka astui voimaan 2004). Sen mukaan vähemmistö sanelee ehdot enemmistölle, sen opinnoille, akateemiselle uralle, työnsaantiin, sairaanhoito-alalla, poliisina jne. Hyvin nopeasti korkeimmat virat on annettu suomenruotsalaisille ja suomalaiset ovat saaneet alempia virkoja.

Kalliilla rahalla on nyt lain johdosta alettu kouluttamaan suomalaisia vähemmistökielessä, jotta virkamiehistö kokonaan asteittain ruotsalaistuisi. (nämä ruotsalaistamisrahat voitaisiin käyttää parempiin tarkoituksiin)

Oma isoisäni toimi Savossa suomalaisen kansan lakiasoiden hoitajana 1800-luvulla. Silloin maan juridinen toimi oli täysin ruotsinkielinen.

Jos uusi kielilaki saa jäädä voimaan, se edistää kehitystä, joka on omiaan uudelleen ruotsalaistamaa suomalaisen virkakoneiston. Tälle kehitykselle on sitten ratkaisevaa juuri EU-jäsenyys. Jos ruotsinkielestä tehdään Brysselissä koko suomalaisen kansan virallinen kieli, ovat suomalaiset paljolti samanlaisessa tilanteessa kuin 1800-luvulla.Virkamiehistö, ja etenkin juristit ruotsalaistuvat.

Mikä on asenteenne uuteen kielilakiin?

Minun valintani ratkaisee se,oletteko halukkaita aktiivisesti ainakin keskustelemaan uudesta kielilaista.
Tiedän, että aihe on monimutkainen ja vaatii erityistä syventymistä siihen-olen tietoinen siitä.

Juristina näen, kuinka laki hyvin nopasti ohjaa maan kielikehitystä meille suomenkielisille kohtalokkaan negatiiviseen suuntaan.

9

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakaan ensin alkuun

      senioripuolueen työssä ottaa kantaa ruotsinkielen asemaan suomessa.ensin tärkeämmät asiat.eli eläkeläisten asema.palataan ruotinkielen asemaan sitten kun muut asiat kunnossa

      • ymmärrän

        Kielihän on todellakin vain yksi ongelma-alue muiden joukossa.

        Lykkyä tykö!

        Olen myös kauhuissani todennut, että kapakoiden ympärillä pyörii lapsia kuin koiria irrallaan, kun vanhemmat ovat kaljoilla. Suomessa on todella tapahtunut yleistä kurjistumista, jolloin lapset ja ikääntyneet ovat ikäänkuin jääneet heitteille.

        Onneksi ilmeisesti eläkeläiset kykenevät organisoitumaan ja ainakin yrittämään lobbata ryhmänsä puolesta.

        Lapsilla ei ole kykyä moiseen.

        Vielä kerran: Onnea eläkeläisille poliittisena liikkeenä!
        >(Koska omat asiani ovat kohtalaisen hyvin, minulla on "varaa" välittää myös kielestämme ja kulttuuristamme.)


    • anja koivistoinen

      Asiapuolue!

      Melko tuoreena seniorina löysin nyt vasta tämän mielipiteen. Enkä ole ollut tietoinen uudesta kielilaista. Onkohan se hyväksytty kaikessa hiljaisuudessa.

    • Pidetään yllä Suomi

      Hyvä kirjoitus mutta se voi joutua kielikiihkoisten hyökkäyksenkohteeksi
      ja jopa poistettavaksi sillä jotkut pakkoruotsittaja tahot eivät halua, että
      heitä arvostellaan missään palstoilla. Useimmin he saavat palstalle omat
      valvojat jotka poistavat kirjoituksia omien mieltymyksiensä mukaisesti.
      Meidän suomalaisten pitää hoitaa myös omaa suomalaisuuttamme ja puolustaa kieltämme hyökkääjiä vastaan joille Suomi on vain pilkkaamisen kohteena.

    • Seniorina ei ymmärrä

      Mitä uudessa kielilaissa on päätetty? Onko kielilakiuudistus jotenkin piilossapidetty
      ettei vain suomenkielinen kansa tiedä asioista yhtään mitään?

      Muistan kun aikaisemmin 1970 luvulla kielilakia uudistettiin se oli vain
      RKP:n ja jonkun keskustalaisten yhteinen lehmäkauppa ja Virolainen oli
      pääministerinä päättämässä tuosta asiasta.

      Kuka ymmärtää että kieliasioista päättää vain pieni 4% kielipuolue kun kyseessä
      95% pääväestön kieliasiat?

    • Eläkeläinen vain

      Olen sitämieltä ettei pidä laittaa rkp-läisiä sellaisia lakiesityksiä tekemään jotka
      ovat suomenkielisten asioista.
      Lipponenhan antoi aikoinaan kielilain valmistelun rkp-läisille, sanoen: ”Tehkää siitä mieleisenne" ja siitähän rkp teki omanmielensensä eli pakkoruotsitus on vahvoilla
      edelleen ja vaikea poistettava koska puoluejohtajistoa on rahoitettu pitämään tuosta.

      On meidän vallassa päästämmekö pukin kaalimaallemme tallomaan suomalaisten kielivapautta ja itseoikeutta omaan kieleemme Suomeen?

    • Suomi kyykyssä

      Suomalaisten kieliasioista päättää pieni kiihkoinen RKP:n puolue.
      Tuo puolue on hallituksessa jo kohta 40 vuotta yhteensoittoon ja
      luultavasti jatkaa edelleen koska rahoituksilla täällä Suomessa saa valtaa?

    • Freudenthall rasisti

      Kaiken päälle tuo suomenruotsalainen ylimielisyys ja suomalaisiin
      kohdistuva ivaaminen se on oikeastaa aika rumaa ja härskiä toimintaa.

    • Me vain keskustellaa

      Aloittajalta hyvä kirjoitus mutta missä hän on nyt?

      Säihkätikö hän kenties näitä palstalla olevia jotka yläpidolla uhkailevat?
      Meillä kaikilla on oikeus keskustella täällä palstoilla ja siihen ei RKP:n
      vahtijapolitrukit mahda mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe