nikama siirtynyt

rakennevika

Kuulin fysiatrilta viime viikolla, että selässäni on synnynäinen rakennevika. Eli 5. nikama on siirtynyt puoli senttiä ja on jotenkin irti. Ikää mulla on 29 vee. Onko tämä nyt jotain spondyloosia?

Selkä ollut oreeton syksyyn asti. Tulloin rasitin yhden viikonlopun aikana selkääni omakotityömaallamme ja illalla en meinannut päästä enää liikenteeseen. Tämän jälkeen selkä on vihoitellut sillon tällöin. Kerran on ollut jumalaton särky yöllä, muuten olen pärjäillyt suht hyvin. Nyt edessä oleva 13 tunnin kentomatka jännittää, aiemmin on lennoilla ärtynyt.

Mitä siis yleensä tiedossa, voinko selvitä suht koht pienin kivuin vai voiko yhtäkkisesti pahentua? Tehdäänkö niitä luudutuksia enää mitenkään yleisesti?

Mitä siis odotettavissa? Voinko toivoa tilanteen sälyvän ennallaan vai voiko säryt pahentua tai jotain?

15

2484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Mikä synnynnäinen rakennevika se semmoinen on, jos se on siirtynyt? Luultavasti siirtymäkin on tapahtunut vasta paljon syntymäsi jälkeen...

Onko se siis siellä lannerangassa sen alimman nikaman siirtymä? Se on se yleisin paikka...

Kuinka se on ollut oireeton, mutta silti ennenkin lennoilla ärtynyt?

Kyllä sen voi korjata, mutta ei ihan missä tahansa. Älä vain anna luuduttaa tai leikellä! Apua löytyy Turusta, Helsingistä ja Lahdesta.

Kirjasta Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus
      http://www.vk-kustannus.com/selan_rakenne1.htm

Juha Koistinen
      "Sakrumin eteenkallistuneen asennon ja kehon painovoiman vaikutuksesta alimpaan lannenikamaan kohdistuu eteen-alas suuntautuva voima, jonka seurauksena L5-nikama pääsee liukumaan translatorisesti eteen suhteessa sakrumiin."

Juha Koistinen
      "Sakrumin sagittaalitason asento seuraa lantion tilttiä."

Jukka Kangas
      "Lantiokorin virheasento sagittaalitasossa on yleinen."

Eli lantion virheasento altistaa spondylolisteesille. [1], [2]

Juha Koistinen
      "Sakrumin asento ohjaa yleensä koko lannerangan lordoosin muotoa, mutta presakraaliliitoksen toiminta vaikuttaa huomattavasti rangan mutkien muodostumiseen."

Eli kun lantio kiertyy ja ristiluu kallistuu eteen, niin lannerankaan tulee vääntövoima, joka altistaa spondylolisteesille. Sitten ei tarvita kuin pieni isku sopivasta suunnasta ja nikamansiirtymä saa alkunsa.

Ja kun lantion kallistus ja siten ristiluun asento korjataan, loppuu lannerangan vääntö ja spondylolyysi monesti paranee saman tien, kun sen aiheuttaja korjataan. Joskus tarvitaan pieni manipulaatioliike sen liu'uttamiseksi takaisin paikalleen.

Ja lääkärit kuitenkin kutsuvat tätä synnynnäiseksi sairaudeksi, johon ainoa hoito on luudutusleikkaus? Mielestäni oikea hoito olisi korjata lantion asento, joka siis aiheuttaa tuon spondylolisteesin.

[1] Jackson RP, Phipps T, Hales C, Surber J. Pelvic lordosis and alignment in spondylolisthesis. Spine. 2003 Jan 15;28(2):151-60.
      "The pelvic and lumbopelvic parameters studied were different in patients compared with controls. The contribution of the pelvis to lordosis was significantly smaller in the subgroups of patients with increasingly larger grades of spondylolishesis. Pelvic morphology may play a role in the development of spondylolisthesis."
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12544932&dopt=Abstract

[2] Roussouly P, Gollogly S, Berthonnaud E, Labelle H, Weidenbaum M. Sagittal alignment of the spine and pelvis in the presence of L5-s1 isthmic lysis and low-grade spondylolisthesis. Spine. 2006 Oct 1;31(21):2484-90.
      "These data suggest that differences in the sagittal alignment of the spine and pelvis may influence the biomechanical environment that results in the development of spondylolysis and progressive spondylolisthesis."
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17023859&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

• kivusta kärsivä

antoi diaknoosin"mikä oli kyllä odotettavissakin",niin otatko täyden vastuun mitä kysyjälle ehdotat?Älä vain anna luuduttaa tai leikellä,herra paratkoon että voit antaa diaknoosin ja ohjeet näkemättä "potilasta.Sinähän olet kuin kelan lääkäri,sielä kumotaan mille päälle lekurit sattuu.

• hoidettu
        kivusta kärsivä kirjoitti:

antoi diaknoosin"mikä oli kyllä odotettavissakin",niin otatko täyden vastuun mitä kysyjälle ehdotat?Älä vain anna luuduttaa tai leikellä,herra paratkoon että voit antaa diaknoosin ja ohjeet näkemättä "potilasta.Sinähän olet kuin kelan lääkäri,sielä kumotaan mille päälle lekurit sattuu.

"nyt kun HOIDETTU antoi diaknoosin mikä oli kyllä odotettavissakin "

Enhän antanut. Lääkärihän sen oli antanut. Olin vain erimieltä vaivan syntysyystä. Tai enhän minä eri mieltä ollut vaan kerroin, että eräs fysioterapeutti on...

"niin otatko täyden vastuun mitä kysyjälle ehdotat?Älä vain anna luuduttaa tai leikellä,"

Eihän sitä suosittele lääkäritkään kuin vasta aivan viimeiseksi. Se leikkaus ei lääkärinkään mielestä paranna selkäsairautta...

Monelta on nikamansiirtymät parannettu kertahoidolla ilman leikkauksia.

Kokemuksia luudutuksesta mm. selkäliiton sivuilla:
        http://www.selkaliitto.fi/SELKA2006tuularanta.htm

• ...se on tajuta?
        hoidettu kirjoitti:

"nyt kun HOIDETTU antoi diaknoosin mikä oli kyllä odotettavissakin "

Enhän antanut. Lääkärihän sen oli antanut. Olin vain erimieltä vaivan syntysyystä. Tai enhän minä eri mieltä ollut vaan kerroin, että eräs fysioterapeutti on...

"niin otatko täyden vastuun mitä kysyjälle ehdotat?Älä vain anna luuduttaa tai leikellä,"

Eihän sitä suosittele lääkäritkään kuin vasta aivan viimeiseksi. Se leikkaus ei lääkärinkään mielestä paranna selkäsairautta...

Monelta on nikamansiirtymät parannettu kertahoidolla ilman leikkauksia.

Kokemuksia luudutuksesta mm. selkäliiton sivuilla:
        http://www.selkaliitto.fi/SELKA2006tuularanta.htm

Miten vaikeaa sinun on oikeasti tajuta, että vaikka tuo mainostamasi hoito tai hoitotapa toimii JOILLEKIN, se EI TOIMI KAIKILLE. Vaikka kaikki, mikä sinua kiinnostaa, on olla ITSE ESILLÄ, niin ajattele silti niitä potilaitakin, joilla niitä kipuja on. Alkaa jo pikku hiljaa käymään hermoille tuollainen narsistinen pikkupaska, joita ei kiinnosta muu kuin oma esillä oleminen. Sorry vaan.

• rakennevika

Onhan niitä useita synnynnäisä vikoja, jotka alkavat oireilemaan vasta myöhemmin, jotkut eivät koskaan. Jos nikama on ollut koko ajan "irti", mutta siirtynyt tässä viimeisen vuoden aikana ja siksi oireet alkaneet lisääntymän. Silloin vika ollut syntymästä asti, mutta OIRE alkanut vasta myöhemmin. Onhan niitä vaikka mitä sydänvikojakin, jotka huomataan aikuisena, mutta lääketieteellisesti pystyään sanomaan, että vika on ollut olemassa syntymästä asti. Jos selästä olsi otettu vauvana kuva, olisi kuvasta huomattu nikamavika, mutta eri asia on se. alkaako vika koskaan häiritsemään, ehkä ei välttämättä koskaan. No mut tämä synynnäisen vian pohdinnasta

Viime talven pidemmän lennon aikana oli selkä jo kipeä, itseasiassa luulin sitä silloin lonkkakivuksi. Mutta nyt loppukesästä kipu ollut jo jossain määrin häiritsevää. En vaan aikaisemmin reagoinut mennäkseni lääkäriin. Ja olen tässä siis syksyn aikana lennellyt ja selkä kipeytynyt, mutta on näin pitkää matkaa kuin parin viikon päästä tuleva.

Mutta edelleen haluaisin kuulla, mihin pitää varautua vai voinko olla suht hyvin mielin.

• hoidettu
        rakennevika kirjoitti:

Onhan niitä useita synnynnäisä vikoja, jotka alkavat oireilemaan vasta myöhemmin, jotkut eivät koskaan. Jos nikama on ollut koko ajan "irti", mutta siirtynyt tässä viimeisen vuoden aikana ja siksi oireet alkaneet lisääntymän. Silloin vika ollut syntymästä asti, mutta OIRE alkanut vasta myöhemmin. Onhan niitä vaikka mitä sydänvikojakin, jotka huomataan aikuisena, mutta lääketieteellisesti pystyään sanomaan, että vika on ollut olemassa syntymästä asti. Jos selästä olsi otettu vauvana kuva, olisi kuvasta huomattu nikamavika, mutta eri asia on se. alkaako vika koskaan häiritsemään, ehkä ei välttämättä koskaan. No mut tämä synynnäisen vian pohdinnasta

Viime talven pidemmän lennon aikana oli selkä jo kipeä, itseasiassa luulin sitä silloin lonkkakivuksi. Mutta nyt loppukesästä kipu ollut jo jossain määrin häiritsevää. En vaan aikaisemmin reagoinut mennäkseni lääkäriin. Ja olen tässä siis syksyn aikana lennellyt ja selkä kipeytynyt, mutta on näin pitkää matkaa kuin parin viikon päästä tuleva.

Mutta edelleen haluaisin kuulla, mihin pitää varautua vai voinko olla suht hyvin mielin.

"Silloin vika ollut syntymästä asti, mutta OIRE alkanut vasta myöhemmin."

Niin siis ei ole synnynnäinen eikä rakenteellinen vika vaan tullut syntymässä. Ja tietenki se nikama siirtyy enemmän pois paikoiltaan, jollei sen asentoa ja siirtymän syytä korjata...

Eli jos ei syytä korjata, niin on vaarana, että nikama jatkaa liukumistaan ja tilanne pahentuu. Jokainen tapaus on erilainen.

Voihan se olla, että toiset on alttiimpia tuolle kuin toiset, mutta selkeästi useidenkin tutkimusten mukaan kipannut lantio ja lannerangan nikaman siirtymä ovat naimisissa keskenään.

• hoidettu
        ...se on tajuta? kirjoitti:

Miten vaikeaa sinun on oikeasti tajuta, että vaikka tuo mainostamasi hoito tai hoitotapa toimii JOILLEKIN, se EI TOIMI KAIKILLE. Vaikka kaikki, mikä sinua kiinnostaa, on olla ITSE ESILLÄ, niin ajattele silti niitä potilaitakin, joilla niitä kipuja on. Alkaa jo pikku hiljaa käymään hermoille tuollainen narsistinen pikkupaska, joita ei kiinnosta muu kuin oma esillä oleminen. Sorry vaan.

Lantion ja SI-nivelten "hoito" ei kaikilla tepsi koska monilla se ei heti kunnolla pysy paikallaan oltuaan vinksallaan lapsesta saakka.

Ja useimmilla kipujen syynä on kuitenkin lantion vinoudesta ja toimintahäiriöstä kiristyneet syvät lihakset. Niiden laukaisemiseksi tarvitaan joskus enemmän kaivelua.

Lantion asentoa saa korjattua ja kipuja helpotettua myös Pilates-menetelmillä, koska sillä vaikutetaan niihin syviin lihaksiin. Joten suositelen sitäkin, vai haukutko senkin?

Mutta nikamia ei silläkään paikoilleen siirrellä. En ainakaan usko. Kyllä siinä tarvitaan muita menetelmiä...

• Ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

Lantion ja SI-nivelten "hoito" ei kaikilla tepsi koska monilla se ei heti kunnolla pysy paikallaan oltuaan vinksallaan lapsesta saakka.

Ja useimmilla kipujen syynä on kuitenkin lantion vinoudesta ja toimintahäiriöstä kiristyneet syvät lihakset. Niiden laukaisemiseksi tarvitaan joskus enemmän kaivelua.

Lantion asentoa saa korjattua ja kipuja helpotettua myös Pilates-menetelmillä, koska sillä vaikutetaan niihin syviin lihaksiin. Joten suositelen sitäkin, vai haukutko senkin?

Mutta nikamia ei silläkään paikoilleen siirrellä. En ainakaan usko. Kyllä siinä tarvitaan muita menetelmiä...

Hoidettu kirjoitti näin 6.1.2007 klo 21.49

"Olen vasta alkutaipaleella tässä asiassa. Alussa tulee paljon virheitä kenelle tahansa. Eikös? Tietomääräni on vasta varsin vähinen verrattuna asiantuntijoihin..."

Niin että ei kannata luottaa hänen kirjoituksiinsa!

• hoidettu
        Ei hoidettu kirjoitti:

Hoidettu kirjoitti näin 6.1.2007 klo 21.49

"Olen vasta alkutaipaleella tässä asiassa. Alussa tulee paljon virheitä kenelle tahansa. Eikös? Tietomääräni on vasta varsin vähinen verrattuna asiantuntijoihin..."

Niin että ei kannata luottaa hänen kirjoituksiinsa!

Mutta kun niitä asiantuntijoita ei täällä näy eikä kuulu, niin pakkohan jonkun on jotakin ehdottaa, eikös? Sitähän varten tää foorumi on, että täällä potilaat antavat vinkkejä toisilleen...

• Ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

Mutta kun niitä asiantuntijoita ei täällä näy eikä kuulu, niin pakkohan jonkun on jotakin ehdottaa, eikös? Sitähän varten tää foorumi on, että täällä potilaat antavat vinkkejä toisilleen...

Kunhan sinä et koko ajan olisi huutamassa niitä vääriä vastauksia, voisivat ne jotka edes jotakin tietävät (kokemuksesta) keskustella myönteisessä hengessä.

Annanpa sinulle vinkin: kuuntele, älä heti tyrkytä omaa todennäköisesti väärää vastaustasi.

• hoidettu
        Ei hoidettu kirjoitti:

Kunhan sinä et koko ajan olisi huutamassa niitä vääriä vastauksia, voisivat ne jotka edes jotakin tietävät (kokemuksesta) keskustella myönteisessä hengessä.

Annanpa sinulle vinkin: kuuntele, älä heti tyrkytä omaa todennäköisesti väärää vastaustasi.

"älä heti tyrkytä omaa todennäköisesti väärää vastaustasi."

No keskityn sitten vain antamaan niitä oikeita vastauksia...

• minäpä
        hoidettu kirjoitti:

"Silloin vika ollut syntymästä asti, mutta OIRE alkanut vasta myöhemmin."

Niin siis ei ole synnynnäinen eikä rakenteellinen vika vaan tullut syntymässä. Ja tietenki se nikama siirtyy enemmän pois paikoiltaan, jollei sen asentoa ja siirtymän syytä korjata...

Eli jos ei syytä korjata, niin on vaarana, että nikama jatkaa liukumistaan ja tilanne pahentuu. Jokainen tapaus on erilainen.

Voihan se olla, että toiset on alttiimpia tuolle kuin toiset, mutta selkeästi useidenkin tutkimusten mukaan kipannut lantio ja lannerangan nikaman siirtymä ovat naimisissa keskenään.

"Niin siis ei ole synnynnäinen eikä rakenteellinen vika vaan tullut syntymässä."

Olipas tyhmä päätelmä.

CP-vamma. Vamma on syntymästä asti, mutta tulee ilmi vasta myöhemmin. Onko vika siis tullut syntymässä?

• hoidettu
        minäpä kirjoitti:

"Niin siis ei ole synnynnäinen eikä rakenteellinen vika vaan tullut syntymässä."

Olipas tyhmä päätelmä.

CP-vamma. Vamma on syntymästä asti, mutta tulee ilmi vasta myöhemmin. Onko vika siis tullut syntymässä?

Mutta ymmärtääkseni CP-vammaisuus ei ole rakenteellinen sairaus vaan toiminnallinen.

"CP-vamma. Vamma on syntymästä asti, mutta tulee ilmi vasta myöhemmin. Onko vika siis tullut syntymässä? "

Päivitäpä tietosi. Ei se kaikilla ole ollut syntymästä saakka. Joillakin se on tietenkin voinut tapahtua syntymässä, toisilla jo kohdussa ja joillakin vasta varhaisvuosina... Eli vastaus vikaan kysymykseesi: kyllä se on mahdollista.

"Yleisin lasten neurologisista kehitysvammoista on aivovaurioperäinen cp-vamma. CP tulee sanoista cerebral palsy eli sananmukaisesti aivohalvaus. Tässä yhteydessä se tarkoittaa kuitenkin synnynnäistä tai varhaislapsuudessa saadun aivovaurion aiheuttamaa liikuntavammaa. "
        http://www.vauvat.net/cp.htm

Eli jälleen palaamme kysymykseen, että mikä sen aiheuttaa? Mikä aiheuttaa tuon aivohalvauksen? Onhan sille oltava syy?

• Nainen 26

Minullakin on todettu synnynnäinen rakennevika, minulla tuo siirtymä on tosin hieman suurempi, lokakuisissa mittauksissa se oli 1,8 cm. Ikää minulla on kolme vuotta sinua vähemmän. Kyseessä on ainakin minun osaltani spondylolisteesistä. Todennäköisesti sinunkin epikriisissä on mainittuna sama diagnoosi. Minulla siirtymä on alimpien lannenikamien välillä.

Minulla oireet alkoivat jo 19-vuotiaana ja pahenivat 20-vuotiaana kun tein 7kk:n ajan seisomatyötä 5h/päivä. Minulla ei tule oireita istumisesta, kunhan pystyn vaihtamaan asentoa vähän väliä (tämä ei ole ikinä ongelma). Pahempia oireita tulee jos joutuu pitkään seisomaan, varsinkin korkokengissä juhlissa jne. Voit toki pyytää lääkäriltäsi särkylääkkeitä, jotta selviät lennosta. Lisäksi voit kysyä mahdollisuutta saada sairaalasta tai terveyskeskuksesta tukiliivin/-korsetin lainaksi.

Itsellänio ei ole vuoteen ollut kovinkaan pahoja kipuja. Olen varmasti syönyt alle 10 särkylääkettä koko tämän ajan. Vertailuna esim. vuosi 2002, joka oli selkäkipujen kannalta melko paha ja lääkkeitä kului reippaasti. Minulle ortopedi on selittänyt, että kipu esiintyy sykleissä, välissä on parempia jaksoja, välissä huonompia.

Luudutuksia kait tehdään jos siirtymä pahenee niin, että hermokanava jää "mutkalle". Silloin kivut kuulemma yltyvät niin pahoiksi, ettei muu oikein enää auta.

Toki voit toivoa tilanteen säilyvän ennalla, mutta koska ainakin minun osaltani kyse on degeneroituvasta, eli hiljalleen etenevästä, taudista, tilanne tuskin pysyy samana. Mutta ei se ortopedi pystynyt sanomaan, tarvitaanko tulevaisuudessa leikkausta vai ei. Itse toivon, että luutuminen tapahtuisi luonnollisesti sillä se vaikuttaa olevan paras vaihtoehto tällä hetkellä.

Avasin itse viime vuoden puolella keskustelun tästä samasta aiheesta. Tulokset voit lukea tuosta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000021167375

• soikku86

itselläni luudutettiin yksi väli muutama vuosi sitten, nyt olen viime syksystä asti kärsiny uudestaan samoista, vielä pahemmista kivuista. leikatusta nikamavälistä seuraava on pulloutunut ja uusi nikamasiirros löydettiin. leikkaus ei ole siis siinä mielessä suositeltava toimenpide, että vaiva voi uusia seuraavassa välissä, ajankohtaa ei edes kunnolla tiedetä. tärkeintä on, että pidät syvät vatsa- ja selkälihakset kunnossa ja opit tekemään kaiken ergonomisesti oikein! kun selkäranka on kunnolla tuettu joka suunnasta, suht oireeton elämä voi jatkua (toivottavasti).. se vaatii paljon kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, mutta on pieni hinta terveydestä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2467
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe