neuropsykologi

minä vain

Onko kukaan joutunut käymään neuropsykologin luona kertakaan ?
mitä siellä tehdään ?
minä joudun käymään lähiaikoina ja olisi kiva saada tietoa mitä siellä tehdään :)
entä onko kukaan käynyt sairaalan sosiaalihoitajan juttusilla ?
oletteko puhuneet epilepsia sairaudestanne ja kysyneet onko mahdollista saada kelan kautta jotain rahallista tukea ?

onko kukaan sairaslomalla tällä hetkellä epilepsian takia ?
minut määrättiin ...

7

2246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmeellistä

Tehtävien tekemistä ja palikoilla leikkimistä jne itse en oikein ymmärtänyt systeemin tarpeellisuuta kohdallani.Tuloksetkin oli ihan sama mitä kirjoittivat,enkä viitsinyt tehtäviin oikein keskittyä.Minä olen eläkkeellä epi takia monien hylättyjen hakemusten jälkeen,nyt lopullinen päätös.

• Kokemusta on:)

Hei,
      jos kyse tutkimuksesta, niin se on todella rankka tutkimus. Juuri "palikoiden" kokoamista, piirtämistä ja muistitehtäviä, sekä ainakin jonkin verran oman tekstin tekemistä, siis muutama rivi neuropsykologin kertomasta tekstistä pitäisi muistaa ja kirjoittaa paperille. Ideana on saada selville hahmotus- ja muistiongelmat.
      Testi on todella rankka (ja masentava, jos jotain löytyy). Ensimmäisellä kerralla minulla meni 3 tuntia, toisella kerralla 4 tuntia.

Jos käyt neuropsykologilla esim. 10 krt hoidossa, tapaamisissa keskustellaan näiden testien löytämistä haitoista ja yritetään saada haittoja kuriin ja jopa häivytettyä niitä.
      Pahimmissa tapauksissa (esim. minä), käyntejä voi olla pari vuotta ja jopa 2 kertaa viikossa 45 min.

Höm, olen siis potilas (auto-onnettomuus -> aivovamma; laajat muisti&hahmottamisongelmat)ja nämä edellä olevat minun ajatuksiani ja kokemuksia.

• Marsu

Sairastuin epiin kohta kolme vuotta sitten ja aluksi kävin säännöllisesti neuropsykologilla. Siellä tehtiin erilaisia tehtäviä, jotka minun kohdallani liittyivät lähinnä muistiin, koska olin menettäny muistini täysin. Silloin aluksi koko homma tuntui tosi tyhmältä ja olin aina tosi vihainen käynnin jälkeen, koska hommat ei oikein onnistunut. Kuitenkin myöhemmin huomasin edistyneeni ja niin huomasi psykologikin ja sitten käynnit alkoivat olemaan kivoja. Kannattaa mennä käynnille positiivisella mielellä ja ajatella, että oikeutettu kun pääsee sinne. Ja oma edistyminen on kiva huomata. Mulla on vuoden tauon jälkeen kontrolli perjantaina, vähän kyllä jännittää, sillä eihän kukaan haluaisi huomata muistin ainakkaan huonontuneen. Kertoilen sitten kuulumiset.

• Marsu

No niin, tässä vähä valotusta mitä käynnillä tapahtui:
        1. käytiin läpi sanoja ja hetken kuluttua piti muistaa niistä mahdollisimman monta
        2. psykologi luetteli viiden numeron sarjoja ja ne piti toistaa esim. 35892
        3. numeroita käännetyssä järjestyksessä esim. 582 on käännettynä 285
        4. palikkatehtäviä, eli piti koota palikoista kuvan näköinen kokonaisuus
        5. kuvien nimeäminen ja kertominen, mikä niissä oli hullusti tai puuttui
        6. psykologi luki pari lyhyttä tarinaa ja minun piti mahdollisimman tarkasti toistaa ne
        7. minulle näytettin kuvia ja minun piti piirtää ne paperille muistin avulla
        8. erilaisille sanoille piti keksiä synonyymi
        9. aakkosia ja numeroita piti laittaa oikeaan järjestykseen mahdollisimman nopeasti
        10. yhteen- ja vähennyslaskuja
        11. sorminäppäryystehtävä, piti 10 sekunnin ajan napsuttaa sellaista konetta mahdollisimman nopeasti vuorotellen molemmilla käsillä
        Tässä nyt pääpiirteissään oli minun tehtävät, jotkut tehtävät tehtiin useampaan kertaan pienen tauon jälkeen. Aikaa kului pari tuntia. Tsemppiä koitokseen!

• sauvatar

2 kertaa ja molemmilla kerroilla tehtiin
      eri testit. Kuten jo kerrottiin aiemmin
      siellä tehdään erilaisia tehtäviä joilla katsotaan miten muisti toimii ja hahmotus
      sujuu ym...
      Paljon oli piirtämistä, matikkaa,
      muistamista sanallisista ja kuvallisista tehtävistä ja palikoilla rakentamista.
      Ensin kesti 4 tuntia ja 1.5 v. tauon
      jälkeen,
      kun tehtiin toinen testi tämä kesti
      vain 2 tuntia.

Sairaalan sosiaalihoitaja auttaa erilaisissa paperitöissä etenkin Kelaan ym... paikkoihin laadittavien kanssa.
      Olen häntä käyttänyt hyödykseni ja
      suosittelen kääntymään hänen puoleensa
      jos on tarvetta " kapulakielen "
      suomentamiseen.

Kun olet työkyvytön niin Kelalta saa
      ensin Sairauspäivärahaa 300 päivää ja sen jälkeen se muuttuu Kuntoutustueksi sen
      lisäksi saan Kansaneläkettä ja
      lapsikorotusta sillä itselläni on 2 lasta.

Tarvitset lääkäriltäsi b-lausunnon työkyvyttömyysestäsi sekä
      neuropsykologiltasi myös lausunnon joka
      näkee testistä ettet ole työkykyinen.
      Lausuntojen kanssa Kelaan ja he opastavat
      siellä kuinka haet tarvittavat tuet.

Epilepsian takia olen ollut töistä jo
      s-lomalla reilu 2v.

• maikku1978

Kerran on käyty neuropsykologin luona, joulukuussa.
      Raskas tutkimus se oli, kun siinä piti olla kokoajan skarppina, ja kun se kesti kolme tuntia. Välillä kyllä oli pieni tauko, viisi minuuttia. Mutta siinä piti muistaa peri kertomusta, eri numerosarjoja, hahmottamiskykyä siinä myöskin testattiin. Ja korttien avulla jotian myös testattiin, mutta mitä en tiedä. Ja päässälasku taitoa myöskin testattiin. Huomenna saan kuulla lopulliset vastaukset, alustavat vastauksen sain heti.
      Itse jännitin ihan suotta koko tutkimusta, joten ei kannata liikaa jännittää, ei se satu. Mutta kyllä itsekin jännitin, koska olen huomannut muistin heikentyneen.

• juu.o

Olkaa onnelllisia jos olette päässeet/ saaneet ajan neuropsykologille. Läheiseni ei aivovamman jälkeen päässyt, seurauksena työpaikan menetys, puolisosta ero ja velkataakkoja. ..loppujen lopuksi vuosien jälkeen hän pääsi neuropsykologille jossa todettiin aivovamma ja hän pääsi kuntoutukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53