Ei ole vielä polttimot palaneet, mutta vaihtaako palaneen itse kätevästi vai vaatiiko enemmänkin säätämistä, kun ohjekirja kehoittaa kääntymään huollon puoleen?
Ajovalon polttimon vaihto
61
16069
Vastaukset
- vaihdetaan
Itse olen pähkäillyt samaa asiaa kun katselin konepellin alle.Tilaa ei ole liiemmälti ja en oikein löytänyt konstia miten vaihtaa.Vinkkejä kaivataan.Lamput taitavat olla H4.
- Omistaja.
Polttimon vaihdon hoitaa huolto liike!!
Itselläni oli kosketushäiriö heti alkuunsa omani kanssa. Kävin liikkeessä ja totesivat että on "vaikea" tapaus joka vaati puskurin irrtoittamisen yms... - Jasperi69
Omistaja. kirjoitti:
Polttimon vaihdon hoitaa huolto liike!!
Itselläni oli kosketushäiriö heti alkuunsa omani kanssa. Kävin liikkeessä ja totesivat että on "vaikea" tapaus joka vaati puskurin irrtoittamisen yms...Lampun vaihdossa puskuri on irrotettava jotta saadaan umpio irti. Huollossa velottavat työstä noin 30€, aikaa menee 1/2 tuntia. Vaihdatin itelle paremmat polttimot, mutta ei se valoja juuri parantanut. Eli valot on huonot ja sellaisina pysyy, siihen on kai vaan totuttava. Tosin ei näillä märillä keleilla millään valoilla hyvin näe. Pitkillä näkee paremmin kun säätää valot napista pykälän alemmas.
- Jasperi69
Jasperi69 kirjoitti:
Lampun vaihdossa puskuri on irrotettava jotta saadaan umpio irti. Huollossa velottavat työstä noin 30€, aikaa menee 1/2 tuntia. Vaihdatin itelle paremmat polttimot, mutta ei se valoja juuri parantanut. Eli valot on huonot ja sellaisina pysyy, siihen on kai vaan totuttava. Tosin ei näillä märillä keleilla millään valoilla hyvin näe. Pitkillä näkee paremmin kun säätää valot napista pykälän alemmas.
Ole mietiskellyt, että onnistuisiko vaihtaa sumuvalojen tilalle lisäpitkät. Boschin Compact 100 valot saattaisi mahtua sumujen tilalle. Juridisia esteitä en ole keksinyt pitkien laittamiselle noi alas ja sivuille. Tai oikeastaan ei ole alhaalla, muistaakseni lampun keskikohta on 40cm maasta. Täytyypä ottaa sumuvalo irti ja tutkia saisiko sinne kunnolla kiinnitettyä tollasen Compact 100 lisäpitkän, jota on kehuskeltu testeissä pienestä koosta huolimatta.
- Caliber 07
Jasperi69 kirjoitti:
Lampun vaihdossa puskuri on irrotettava jotta saadaan umpio irti. Huollossa velottavat työstä noin 30€, aikaa menee 1/2 tuntia. Vaihdatin itelle paremmat polttimot, mutta ei se valoja juuri parantanut. Eli valot on huonot ja sellaisina pysyy, siihen on kai vaan totuttava. Tosin ei näillä märillä keleilla millään valoilla hyvin näe. Pitkillä näkee paremmin kun säätää valot napista pykälän alemmas.
Jeps, ajattelinkin, että taitaa vaatia jotain irroittelua, ennenkuin poltin vaihtuu.
Laitoitko omaasi teholtaan suuremmat polttimot vai näitä kirkkaampivaloisia tavallisen tehoisia? (55/60W) - diesel and dust
Omistaja. kirjoitti:
Polttimon vaihdon hoitaa huolto liike!!
Itselläni oli kosketushäiriö heti alkuunsa omani kanssa. Kävin liikkeessä ja totesivat että on "vaikea" tapaus joka vaati puskurin irrtoittamisen yms...Kylläpä on hankalaksi tehty polttimon vaihto!! Olipa onni etten ostanut Caliberia, kun uutta dieseliä hommasin..
- Caliber 07
diesel and dust kirjoitti:
Kylläpä on hankalaksi tehty polttimon vaihto!! Olipa onni etten ostanut Caliberia, kun uutta dieseliä hommasin..
ei se mitään, on ne ongelmat volkkarissakin!
- Jasperi69
Caliber 07 kirjoitti:
Jeps, ajattelinkin, että taitaa vaatia jotain irroittelua, ennenkuin poltin vaihtuu.
Laitoitko omaasi teholtaan suuremmat polttimot vai näitä kirkkaampivaloisia tavallisen tehoisia? (55/60W)Laitoin Phillipsit, olikohan nimi xtreme power tai jotain sellasta. ihan vakiotehoset ne oli. Liekö pitäisi polttimoissa pysyä osram linjalla, ni ei tulis pettymyksiä.
- Caliber 07
Jasperi69 kirjoitti:
Laitoin Phillipsit, olikohan nimi xtreme power tai jotain sellasta. ihan vakiotehoset ne oli. Liekö pitäisi polttimoissa pysyä osram linjalla, ni ei tulis pettymyksiä.
Itsellä oli muutama vuosi sitten Philipsin Blue Vision -tai jotain sellaista H4:t. Kestivät lyhyemmän ajan kuin jotkin ns. tavalliset, mutta oli niissä aavistuksen kirkkaampi valo. Varmaan jo vähän laatu parantunut noissakin.
Taitaa kuitenkin H4 kestää jokatapauksessa pidempään kuin H7:t. - odotellen
Jasperi69 kirjoitti:
Laitoin Phillipsit, olikohan nimi xtreme power tai jotain sellasta. ihan vakiotehoset ne oli. Liekö pitäisi polttimoissa pysyä osram linjalla, ni ei tulis pettymyksiä.
minkä takia muuten nyt jo vaihdoit uudet polttimot,autohan on vielä aika uusi,kevät tulee ja illat valostuu.H4 polttimot ovat kuitenkin tehoiltaan aika samanlaiset testien mukaan,ovat vielä pitkäikäisiä verrattuna H7.Oliko lamppujenvaihto hankala,sillä ajattelin kyllä alkaa itse vaihtamaan kunhan sen oppii ja katsoo ekan kerran huollossa miten ne vaihdetaan.
- Jasperi69
odotellen kirjoitti:
minkä takia muuten nyt jo vaihdoit uudet polttimot,autohan on vielä aika uusi,kevät tulee ja illat valostuu.H4 polttimot ovat kuitenkin tehoiltaan aika samanlaiset testien mukaan,ovat vielä pitkäikäisiä verrattuna H7.Oliko lamppujenvaihto hankala,sillä ajattelin kyllä alkaa itse vaihtamaan kunhan sen oppii ja katsoo ekan kerran huollossa miten ne vaihdetaan.
Vaihdatin lamput siinä toivossa, että valotehoa olisi tullut lisää. Eipä ne lamput ilmeisesti vaikuta kun umpioiden suunnittelu on mennyt noin perseelleen. Onneksi maahan tuli lunta, ni ei enää toi pimeässä ajaminen niin paljoa pelota. Noilla valoilla ihan mielellään pysyy pimeässä ajaessa jonon perällä, ajakoot ne edellä joiden autoissa on valot.
- Uskomatonta_
Jasperi69 kirjoitti:
Lampun vaihdossa puskuri on irrotettava jotta saadaan umpio irti. Huollossa velottavat työstä noin 30€, aikaa menee 1/2 tuntia. Vaihdatin itelle paremmat polttimot, mutta ei se valoja juuri parantanut. Eli valot on huonot ja sellaisina pysyy, siihen on kai vaan totuttava. Tosin ei näillä märillä keleilla millään valoilla hyvin näe. Pitkillä näkee paremmin kun säätää valot napista pykälän alemmas.
Ei helvetti! Voiko tuo olla mahdollista nykyautossa??? Uskomatonta jos on!
- joopa joo
diesel and dust kirjoitti:
Kylläpä on hankalaksi tehty polttimon vaihto!! Olipa onni etten ostanut Caliberia, kun uutta dieseliä hommasin..
Enpä ole koskaan kuullut, että joku ostaa auton sillä perusteella, että lamppu on helppo vaihtaa!
- viiatti
Uskomatonta_ kirjoitti:
Ei helvetti! Voiko tuo olla mahdollista nykyautossa??? Uskomatonta jos on!
Juuri nykyautoissa se ilmeneekin, mikä p-le on mennyt nykyautojen suunnitteluun, kun tällaista riesaa autoilijoille tehdään? Tässä tarvittaisiin jotain EU-direktiiviä hulluuksien estämiseksi! Onneksi Dodgessa on ilmeisesti H4:nen, joka käyttöikä on ainakin kolminkertainen
kirottuun H7 -keksintöön verrattuna. - vaihtoon
viiatti kirjoitti:
Juuri nykyautoissa se ilmeneekin, mikä p-le on mennyt nykyautojen suunnitteluun, kun tällaista riesaa autoilijoille tehdään? Tässä tarvittaisiin jotain EU-direktiiviä hulluuksien estämiseksi! Onneksi Dodgessa on ilmeisesti H4:nen, joka käyttöikä on ainakin kolminkertainen
kirottuun H7 -keksintöön verrattuna.Pitänee paikkansa,H4 kestää paljon pitenpään.Kävin muuten katsomassa Caliperin polttimon vaihtoa huollossa,eivät ottaneet puskuria pois,vaan renkaat ääri asentoon ja sisälokasuojan etuosan kautta saivat vaihdettua polttimon.
- omistaja.
odotellen kirjoitti:
minkä takia muuten nyt jo vaihdoit uudet polttimot,autohan on vielä aika uusi,kevät tulee ja illat valostuu.H4 polttimot ovat kuitenkin tehoiltaan aika samanlaiset testien mukaan,ovat vielä pitkäikäisiä verrattuna H7.Oliko lamppujenvaihto hankala,sillä ajattelin kyllä alkaa itse vaihtamaan kunhan sen oppii ja katsoo ekan kerran huollossa miten ne vaihdetaan.
Käytin "kultani" polttimon vaihdossa huollossa!!
Vaihtoivat 4 kpl polttimoita maksoi noin 15 € TYÖ MAKSOI 89€ eli koko lysti maksoi vain 104 €!!!!!
Halpaa eikö vain...
Kun sain laskun niin meinasin kyllä lentää perseelleeni ja kovaa!!!!!!
En enään koskaan vaihdata liikkeessa vaan vien suoraan tutulle joka saa luvan vaihtaa polttimot. - Nimetön
Jasperi69 kirjoitti:
Laitoin Phillipsit, olikohan nimi xtreme power tai jotain sellasta. ihan vakiotehoset ne oli. Liekö pitäisi polttimoissa pysyä osram linjalla, ni ei tulis pettymyksiä.
Kyllähän ne lamput vaihtaa aika kätevästi itsekin. Sisälokareista 6 ruuvia irti, alareunasta 4 lukkotappia irti, puskurin alapäästä 3 pulttia, sekä säleikön yläpäästä 4 ruuvia.
Sitten puskuri/säleikkö irtoaa vetämällä.
Umpiot kiinni kolmellapultilla, jotka pitää irrottaa, jolloin pääsee lampun vaihtamaan.
Työ kuulostaa isolta, mutta aikaa meni tasan 30 min, lisäksi kerkesin tuossa ajassa massaamaan puskurin tausta palkin. Noi ruuvimäärät muistikuvia 2 viikon takaa, joten ei 100 varmoja. - ITSE VAIHAJA
Nimetön kirjoitti:
Kyllähän ne lamput vaihtaa aika kätevästi itsekin. Sisälokareista 6 ruuvia irti, alareunasta 4 lukkotappia irti, puskurin alapäästä 3 pulttia, sekä säleikön yläpäästä 4 ruuvia.
Sitten puskuri/säleikkö irtoaa vetämällä.
Umpiot kiinni kolmellapultilla, jotka pitää irrottaa, jolloin pääsee lampun vaihtamaan.
Työ kuulostaa isolta, mutta aikaa meni tasan 30 min, lisäksi kerkesin tuossa ajassa massaamaan puskurin tausta palkin. Noi ruuvimäärät muistikuvia 2 viikon takaa, joten ei 100 varmoja.Taitaa olla sitten nopee kaveri tai jotain menny rikki . Tosin mainitsikin ettei enää muista kaikkee. Tässä ohjetta lampunvaihtoon.
Joo Vaihdoin tossa tänään "helpolla" Caliberiin (2007) Ajovalopolttimet ja samalla parkit ja vilkut myös. Homma on aika yksinkertainen toimenpide , kun ensin irrottaa koko etupuskurin, muuten ei kunnolla pääse käsiksi polttimiin. Ekaksi tähtipäällä otin irti maskin yläreunan pikku pultit, sitten sisälokasuojien alareunojen muovi "nastat" ( ei niin helposti lähde) . Ruuvarilla ensin keskiosaa pikkusen koholleen ja sitten pitkänokkaiset pihdit väliin ja vetoa/kampeamista ,niiin johan irtoaa. Muuten pakkasella varmasti menee poikki, ettei kannata edes ulkona yrittää. Sitten sisälokasuojan samanlaiset nastat irti aina pyörän yläosaan asti, niin saa edettyä paremmin seuraavaan vaiheeseen, mikä on 7mm kantaisten pulttien irroitus lokasuojien reunoista ja niitä on 3 kpl/puoli joista yksi on sisälokasuojan alla jemmassa lampun alareunan korkeudella.Sitten lampun alareunaa seuraten sisäloksun takaa on vielä yksi nasta pitämässä puskurimuovia ylhäällä ja se onkin sitten pikkusen V-mäisessä paikassa, mutta samoilla työkaluilla kuin muutkin nastat senkin saa irti. Se on kyllä erinäköinen kun noi muut, mutta lähtee samalla tavalla irti. Sitten alta etupuskurin huulen takareunan irroitus (3 pulttia) aivan takareunassa moottorin alla. Ja Vol'aa sulla on koko etupuskuri irti.!!! Eikä aikaa oo menny kuin noin 20-30 minuuttia. Okei nyt pääset ruuvaamaan suoraan lyhdyt irti vain 3 pulttia irrottamalla . HUOM. KOLME !!!! Lyhty pysyy paikallaan takana olevan "tutti" pidike nastan avulla ja kun sitä vedät ulos, niin katso ettei lampun sisempi ylä kiinnike, mistä olet juuri pultin irrottanu ota kiinni siihen ylämuoviin ja mene poikki. Parasta olis löysätä ainakin poltti siitä ulkonurkasta , niin saat sitä kulmasta nostettuu samalla kun vedät lyhtyä ulospäin. Se lyhty tuntuu ettei tuu ulos, mutta kädellä autat takaa painamalla ulospäin, niin se lähtee kyllä hyvin ulos. NYT lampunvaihto on helppoa kun käännät lyhdyn ympäri ja vaihdat polttimot. VAIHDA KAIKKI TÄSSÄVAIHEESSA SIIS MYÖS PARKIT JA VILKUT niin ei ehkä tarvii huomenna tehdä samaa duunia uudestaan. Ja vaihda molemmat puolet vaikkei olis palanukkaan, kun uutena ovat aika samaan aikaan sinne laitettu, niin ei kyllä montaa viikkoa kauempaa kestä vanha poltinkaan jos jätät vaihtamatta.Ja TAAS on sama pikku puuhastelu edessä.
Kasaamisen osaat jos osasit purkaa.....
Täytyy sanoo että olen kyllä nähnyt helpompiakin autoja lampun vaitamisessa . Tässä aikaa palaa noin 1-2 tuntia ja tienpäällä on sitten kyllä tekemätön paikka ja myöskin pakkasella ulkona, kun noi muoviset nastat HYVIN luultavasti menee poikki.
PITÄIS LAITTAA PIKALUKOILLA TMS. SOKILLA TOI PUSKURI PAIKALLEEN JA SISÄLOKASUOJAT KANS , NIIN OLIS MAHDOLLISTA MYÖS TIENPÄÄLLÄ VAIHTAA AJOVALOPOLTTIMET CALIBERIIN .
kOMMENTOIKAA KEN ON SELVINNYT HELPOMMALLA. mULLA EI TARVINNU KÄYTTÄÄ PIKAHUOLLOSSA PIUHANPÄÄSSÄ ETTÄ SAI VALOT PALAMAAN, MUTTA OLEN KYLLÄ KUULLUT ETTÄ JOLLAKIN OLI NIINKIN KÄYNYT. aKKUKAAPELIA EN IRROTTANU , MUTTEN MYÖSKÄÄN LAITTANU AUTOO KÄYNTIIN ENNENKUIN LAITOIN ENSIN VALOT PÄÄLLE. eN TIEDÄ ONKO VAIKUTUSTA, MUT NIIN VOIS VEIKATA . kUN ON TIETOKONEPASKAA JOKAPAIKASSA NYKYÄÄN. - itse se vaihtaja
ITSE VAIHAJA kirjoitti:
Taitaa olla sitten nopee kaveri tai jotain menny rikki . Tosin mainitsikin ettei enää muista kaikkee. Tässä ohjetta lampunvaihtoon.
Joo Vaihdoin tossa tänään "helpolla" Caliberiin (2007) Ajovalopolttimet ja samalla parkit ja vilkut myös. Homma on aika yksinkertainen toimenpide , kun ensin irrottaa koko etupuskurin, muuten ei kunnolla pääse käsiksi polttimiin. Ekaksi tähtipäällä otin irti maskin yläreunan pikku pultit, sitten sisälokasuojien alareunojen muovi "nastat" ( ei niin helposti lähde) . Ruuvarilla ensin keskiosaa pikkusen koholleen ja sitten pitkänokkaiset pihdit väliin ja vetoa/kampeamista ,niiin johan irtoaa. Muuten pakkasella varmasti menee poikki, ettei kannata edes ulkona yrittää. Sitten sisälokasuojan samanlaiset nastat irti aina pyörän yläosaan asti, niin saa edettyä paremmin seuraavaan vaiheeseen, mikä on 7mm kantaisten pulttien irroitus lokasuojien reunoista ja niitä on 3 kpl/puoli joista yksi on sisälokasuojan alla jemmassa lampun alareunan korkeudella.Sitten lampun alareunaa seuraten sisäloksun takaa on vielä yksi nasta pitämässä puskurimuovia ylhäällä ja se onkin sitten pikkusen V-mäisessä paikassa, mutta samoilla työkaluilla kuin muutkin nastat senkin saa irti. Se on kyllä erinäköinen kun noi muut, mutta lähtee samalla tavalla irti. Sitten alta etupuskurin huulen takareunan irroitus (3 pulttia) aivan takareunassa moottorin alla. Ja Vol'aa sulla on koko etupuskuri irti.!!! Eikä aikaa oo menny kuin noin 20-30 minuuttia. Okei nyt pääset ruuvaamaan suoraan lyhdyt irti vain 3 pulttia irrottamalla . HUOM. KOLME !!!! Lyhty pysyy paikallaan takana olevan "tutti" pidike nastan avulla ja kun sitä vedät ulos, niin katso ettei lampun sisempi ylä kiinnike, mistä olet juuri pultin irrottanu ota kiinni siihen ylämuoviin ja mene poikki. Parasta olis löysätä ainakin poltti siitä ulkonurkasta , niin saat sitä kulmasta nostettuu samalla kun vedät lyhtyä ulospäin. Se lyhty tuntuu ettei tuu ulos, mutta kädellä autat takaa painamalla ulospäin, niin se lähtee kyllä hyvin ulos. NYT lampunvaihto on helppoa kun käännät lyhdyn ympäri ja vaihdat polttimot. VAIHDA KAIKKI TÄSSÄVAIHEESSA SIIS MYÖS PARKIT JA VILKUT niin ei ehkä tarvii huomenna tehdä samaa duunia uudestaan. Ja vaihda molemmat puolet vaikkei olis palanukkaan, kun uutena ovat aika samaan aikaan sinne laitettu, niin ei kyllä montaa viikkoa kauempaa kestä vanha poltinkaan jos jätät vaihtamatta.Ja TAAS on sama pikku puuhastelu edessä.
Kasaamisen osaat jos osasit purkaa.....
Täytyy sanoo että olen kyllä nähnyt helpompiakin autoja lampun vaitamisessa . Tässä aikaa palaa noin 1-2 tuntia ja tienpäällä on sitten kyllä tekemätön paikka ja myöskin pakkasella ulkona, kun noi muoviset nastat HYVIN luultavasti menee poikki.
PITÄIS LAITTAA PIKALUKOILLA TMS. SOKILLA TOI PUSKURI PAIKALLEEN JA SISÄLOKASUOJAT KANS , NIIN OLIS MAHDOLLISTA MYÖS TIENPÄÄLLÄ VAIHTAA AJOVALOPOLTTIMET CALIBERIIN .
kOMMENTOIKAA KEN ON SELVINNYT HELPOMMALLA. mULLA EI TARVINNU KÄYTTÄÄ PIKAHUOLLOSSA PIUHANPÄÄSSÄ ETTÄ SAI VALOT PALAMAAN, MUTTA OLEN KYLLÄ KUULLUT ETTÄ JOLLAKIN OLI NIINKIN KÄYNYT. aKKUKAAPELIA EN IRROTTANU , MUTTEN MYÖSKÄÄN LAITTANU AUTOO KÄYNTIIN ENNENKUIN LAITOIN ENSIN VALOT PÄÄLLE. eN TIEDÄ ONKO VAIKUTUSTA, MUT NIIN VOIS VEIKATA . kUN ON TIETOKONEPASKAA JOKAPAIKASSA NYKYÄÄN.Niin unohtui mainita että tavallinen H4 poltin siellä on ja 27/5w on vilkkupoltin KELTAINEN muovikantainen painettavalla kannalla ja 5w parkki painettavalla kannalla eli litteäkantainen . Samaa Vilkkua käyttää moni muukin USA auto nykyään , joten löytyy vaikka fixus tms. liikkeestä. Ei kuitenkaan tavalliselta bensa/leipäkauppa asemalta varmaankaan löydy ellet sitten laita sinne vaikka viinirypäleitä tai pullaa.
- helppo caliber
ITSE VAIHAJA kirjoitti:
Taitaa olla sitten nopee kaveri tai jotain menny rikki . Tosin mainitsikin ettei enää muista kaikkee. Tässä ohjetta lampunvaihtoon.
Joo Vaihdoin tossa tänään "helpolla" Caliberiin (2007) Ajovalopolttimet ja samalla parkit ja vilkut myös. Homma on aika yksinkertainen toimenpide , kun ensin irrottaa koko etupuskurin, muuten ei kunnolla pääse käsiksi polttimiin. Ekaksi tähtipäällä otin irti maskin yläreunan pikku pultit, sitten sisälokasuojien alareunojen muovi "nastat" ( ei niin helposti lähde) . Ruuvarilla ensin keskiosaa pikkusen koholleen ja sitten pitkänokkaiset pihdit väliin ja vetoa/kampeamista ,niiin johan irtoaa. Muuten pakkasella varmasti menee poikki, ettei kannata edes ulkona yrittää. Sitten sisälokasuojan samanlaiset nastat irti aina pyörän yläosaan asti, niin saa edettyä paremmin seuraavaan vaiheeseen, mikä on 7mm kantaisten pulttien irroitus lokasuojien reunoista ja niitä on 3 kpl/puoli joista yksi on sisälokasuojan alla jemmassa lampun alareunan korkeudella.Sitten lampun alareunaa seuraten sisäloksun takaa on vielä yksi nasta pitämässä puskurimuovia ylhäällä ja se onkin sitten pikkusen V-mäisessä paikassa, mutta samoilla työkaluilla kuin muutkin nastat senkin saa irti. Se on kyllä erinäköinen kun noi muut, mutta lähtee samalla tavalla irti. Sitten alta etupuskurin huulen takareunan irroitus (3 pulttia) aivan takareunassa moottorin alla. Ja Vol'aa sulla on koko etupuskuri irti.!!! Eikä aikaa oo menny kuin noin 20-30 minuuttia. Okei nyt pääset ruuvaamaan suoraan lyhdyt irti vain 3 pulttia irrottamalla . HUOM. KOLME !!!! Lyhty pysyy paikallaan takana olevan "tutti" pidike nastan avulla ja kun sitä vedät ulos, niin katso ettei lampun sisempi ylä kiinnike, mistä olet juuri pultin irrottanu ota kiinni siihen ylämuoviin ja mene poikki. Parasta olis löysätä ainakin poltti siitä ulkonurkasta , niin saat sitä kulmasta nostettuu samalla kun vedät lyhtyä ulospäin. Se lyhty tuntuu ettei tuu ulos, mutta kädellä autat takaa painamalla ulospäin, niin se lähtee kyllä hyvin ulos. NYT lampunvaihto on helppoa kun käännät lyhdyn ympäri ja vaihdat polttimot. VAIHDA KAIKKI TÄSSÄVAIHEESSA SIIS MYÖS PARKIT JA VILKUT niin ei ehkä tarvii huomenna tehdä samaa duunia uudestaan. Ja vaihda molemmat puolet vaikkei olis palanukkaan, kun uutena ovat aika samaan aikaan sinne laitettu, niin ei kyllä montaa viikkoa kauempaa kestä vanha poltinkaan jos jätät vaihtamatta.Ja TAAS on sama pikku puuhastelu edessä.
Kasaamisen osaat jos osasit purkaa.....
Täytyy sanoo että olen kyllä nähnyt helpompiakin autoja lampun vaitamisessa . Tässä aikaa palaa noin 1-2 tuntia ja tienpäällä on sitten kyllä tekemätön paikka ja myöskin pakkasella ulkona, kun noi muoviset nastat HYVIN luultavasti menee poikki.
PITÄIS LAITTAA PIKALUKOILLA TMS. SOKILLA TOI PUSKURI PAIKALLEEN JA SISÄLOKASUOJAT KANS , NIIN OLIS MAHDOLLISTA MYÖS TIENPÄÄLLÄ VAIHTAA AJOVALOPOLTTIMET CALIBERIIN .
kOMMENTOIKAA KEN ON SELVINNYT HELPOMMALLA. mULLA EI TARVINNU KÄYTTÄÄ PIKAHUOLLOSSA PIUHANPÄÄSSÄ ETTÄ SAI VALOT PALAMAAN, MUTTA OLEN KYLLÄ KUULLUT ETTÄ JOLLAKIN OLI NIINKIN KÄYNYT. aKKUKAAPELIA EN IRROTTANU , MUTTEN MYÖSKÄÄN LAITTANU AUTOO KÄYNTIIN ENNENKUIN LAITOIN ENSIN VALOT PÄÄLLE. eN TIEDÄ ONKO VAIKUTUSTA, MUT NIIN VOIS VEIKATA . kUN ON TIETOKONEPASKAA JOKAPAIKASSA NYKYÄÄN.Katso ko. päivän kohdalta, kuinka helppoa se voi olla !
- sarde3
ITSE VAIHAJA kirjoitti:
Taitaa olla sitten nopee kaveri tai jotain menny rikki . Tosin mainitsikin ettei enää muista kaikkee. Tässä ohjetta lampunvaihtoon.
Joo Vaihdoin tossa tänään "helpolla" Caliberiin (2007) Ajovalopolttimet ja samalla parkit ja vilkut myös. Homma on aika yksinkertainen toimenpide , kun ensin irrottaa koko etupuskurin, muuten ei kunnolla pääse käsiksi polttimiin. Ekaksi tähtipäällä otin irti maskin yläreunan pikku pultit, sitten sisälokasuojien alareunojen muovi "nastat" ( ei niin helposti lähde) . Ruuvarilla ensin keskiosaa pikkusen koholleen ja sitten pitkänokkaiset pihdit väliin ja vetoa/kampeamista ,niiin johan irtoaa. Muuten pakkasella varmasti menee poikki, ettei kannata edes ulkona yrittää. Sitten sisälokasuojan samanlaiset nastat irti aina pyörän yläosaan asti, niin saa edettyä paremmin seuraavaan vaiheeseen, mikä on 7mm kantaisten pulttien irroitus lokasuojien reunoista ja niitä on 3 kpl/puoli joista yksi on sisälokasuojan alla jemmassa lampun alareunan korkeudella.Sitten lampun alareunaa seuraten sisäloksun takaa on vielä yksi nasta pitämässä puskurimuovia ylhäällä ja se onkin sitten pikkusen V-mäisessä paikassa, mutta samoilla työkaluilla kuin muutkin nastat senkin saa irti. Se on kyllä erinäköinen kun noi muut, mutta lähtee samalla tavalla irti. Sitten alta etupuskurin huulen takareunan irroitus (3 pulttia) aivan takareunassa moottorin alla. Ja Vol'aa sulla on koko etupuskuri irti.!!! Eikä aikaa oo menny kuin noin 20-30 minuuttia. Okei nyt pääset ruuvaamaan suoraan lyhdyt irti vain 3 pulttia irrottamalla . HUOM. KOLME !!!! Lyhty pysyy paikallaan takana olevan "tutti" pidike nastan avulla ja kun sitä vedät ulos, niin katso ettei lampun sisempi ylä kiinnike, mistä olet juuri pultin irrottanu ota kiinni siihen ylämuoviin ja mene poikki. Parasta olis löysätä ainakin poltti siitä ulkonurkasta , niin saat sitä kulmasta nostettuu samalla kun vedät lyhtyä ulospäin. Se lyhty tuntuu ettei tuu ulos, mutta kädellä autat takaa painamalla ulospäin, niin se lähtee kyllä hyvin ulos. NYT lampunvaihto on helppoa kun käännät lyhdyn ympäri ja vaihdat polttimot. VAIHDA KAIKKI TÄSSÄVAIHEESSA SIIS MYÖS PARKIT JA VILKUT niin ei ehkä tarvii huomenna tehdä samaa duunia uudestaan. Ja vaihda molemmat puolet vaikkei olis palanukkaan, kun uutena ovat aika samaan aikaan sinne laitettu, niin ei kyllä montaa viikkoa kauempaa kestä vanha poltinkaan jos jätät vaihtamatta.Ja TAAS on sama pikku puuhastelu edessä.
Kasaamisen osaat jos osasit purkaa.....
Täytyy sanoo että olen kyllä nähnyt helpompiakin autoja lampun vaitamisessa . Tässä aikaa palaa noin 1-2 tuntia ja tienpäällä on sitten kyllä tekemätön paikka ja myöskin pakkasella ulkona, kun noi muoviset nastat HYVIN luultavasti menee poikki.
PITÄIS LAITTAA PIKALUKOILLA TMS. SOKILLA TOI PUSKURI PAIKALLEEN JA SISÄLOKASUOJAT KANS , NIIN OLIS MAHDOLLISTA MYÖS TIENPÄÄLLÄ VAIHTAA AJOVALOPOLTTIMET CALIBERIIN .
kOMMENTOIKAA KEN ON SELVINNYT HELPOMMALLA. mULLA EI TARVINNU KÄYTTÄÄ PIKAHUOLLOSSA PIUHANPÄÄSSÄ ETTÄ SAI VALOT PALAMAAN, MUTTA OLEN KYLLÄ KUULLUT ETTÄ JOLLAKIN OLI NIINKIN KÄYNYT. aKKUKAAPELIA EN IRROTTANU , MUTTEN MYÖSKÄÄN LAITTANU AUTOO KÄYNTIIN ENNENKUIN LAITOIN ENSIN VALOT PÄÄLLE. eN TIEDÄ ONKO VAIKUTUSTA, MUT NIIN VOIS VEIKATA . kUN ON TIETOKONEPASKAA JOKAPAIKASSA NYKYÄÄN.Hello !
Kiitos todella paljon näistä ohjeista ! Polttimoiden vaihto sujui näillä ohjeilla vaivattomasti. Jos olisi ilman ohjeita lähtenyt polttimoita vaihtamaan, kyllä olisi sormi mennyt suuhun useammassa kohtaa. Puskuri irti ja siinä se sit melkein jo onkin =) - Cäärina
ITSE VAIHAJA kirjoitti:
Taitaa olla sitten nopee kaveri tai jotain menny rikki . Tosin mainitsikin ettei enää muista kaikkee. Tässä ohjetta lampunvaihtoon.
Joo Vaihdoin tossa tänään "helpolla" Caliberiin (2007) Ajovalopolttimet ja samalla parkit ja vilkut myös. Homma on aika yksinkertainen toimenpide , kun ensin irrottaa koko etupuskurin, muuten ei kunnolla pääse käsiksi polttimiin. Ekaksi tähtipäällä otin irti maskin yläreunan pikku pultit, sitten sisälokasuojien alareunojen muovi "nastat" ( ei niin helposti lähde) . Ruuvarilla ensin keskiosaa pikkusen koholleen ja sitten pitkänokkaiset pihdit väliin ja vetoa/kampeamista ,niiin johan irtoaa. Muuten pakkasella varmasti menee poikki, ettei kannata edes ulkona yrittää. Sitten sisälokasuojan samanlaiset nastat irti aina pyörän yläosaan asti, niin saa edettyä paremmin seuraavaan vaiheeseen, mikä on 7mm kantaisten pulttien irroitus lokasuojien reunoista ja niitä on 3 kpl/puoli joista yksi on sisälokasuojan alla jemmassa lampun alareunan korkeudella.Sitten lampun alareunaa seuraten sisäloksun takaa on vielä yksi nasta pitämässä puskurimuovia ylhäällä ja se onkin sitten pikkusen V-mäisessä paikassa, mutta samoilla työkaluilla kuin muutkin nastat senkin saa irti. Se on kyllä erinäköinen kun noi muut, mutta lähtee samalla tavalla irti. Sitten alta etupuskurin huulen takareunan irroitus (3 pulttia) aivan takareunassa moottorin alla. Ja Vol'aa sulla on koko etupuskuri irti.!!! Eikä aikaa oo menny kuin noin 20-30 minuuttia. Okei nyt pääset ruuvaamaan suoraan lyhdyt irti vain 3 pulttia irrottamalla . HUOM. KOLME !!!! Lyhty pysyy paikallaan takana olevan "tutti" pidike nastan avulla ja kun sitä vedät ulos, niin katso ettei lampun sisempi ylä kiinnike, mistä olet juuri pultin irrottanu ota kiinni siihen ylämuoviin ja mene poikki. Parasta olis löysätä ainakin poltti siitä ulkonurkasta , niin saat sitä kulmasta nostettuu samalla kun vedät lyhtyä ulospäin. Se lyhty tuntuu ettei tuu ulos, mutta kädellä autat takaa painamalla ulospäin, niin se lähtee kyllä hyvin ulos. NYT lampunvaihto on helppoa kun käännät lyhdyn ympäri ja vaihdat polttimot. VAIHDA KAIKKI TÄSSÄVAIHEESSA SIIS MYÖS PARKIT JA VILKUT niin ei ehkä tarvii huomenna tehdä samaa duunia uudestaan. Ja vaihda molemmat puolet vaikkei olis palanukkaan, kun uutena ovat aika samaan aikaan sinne laitettu, niin ei kyllä montaa viikkoa kauempaa kestä vanha poltinkaan jos jätät vaihtamatta.Ja TAAS on sama pikku puuhastelu edessä.
Kasaamisen osaat jos osasit purkaa.....
Täytyy sanoo että olen kyllä nähnyt helpompiakin autoja lampun vaitamisessa . Tässä aikaa palaa noin 1-2 tuntia ja tienpäällä on sitten kyllä tekemätön paikka ja myöskin pakkasella ulkona, kun noi muoviset nastat HYVIN luultavasti menee poikki.
PITÄIS LAITTAA PIKALUKOILLA TMS. SOKILLA TOI PUSKURI PAIKALLEEN JA SISÄLOKASUOJAT KANS , NIIN OLIS MAHDOLLISTA MYÖS TIENPÄÄLLÄ VAIHTAA AJOVALOPOLTTIMET CALIBERIIN .
kOMMENTOIKAA KEN ON SELVINNYT HELPOMMALLA. mULLA EI TARVINNU KÄYTTÄÄ PIKAHUOLLOSSA PIUHANPÄÄSSÄ ETTÄ SAI VALOT PALAMAAN, MUTTA OLEN KYLLÄ KUULLUT ETTÄ JOLLAKIN OLI NIINKIN KÄYNYT. aKKUKAAPELIA EN IRROTTANU , MUTTEN MYÖSKÄÄN LAITTANU AUTOO KÄYNTIIN ENNENKUIN LAITOIN ENSIN VALOT PÄÄLLE. eN TIEDÄ ONKO VAIKUTUSTA, MUT NIIN VOIS VEIKATA . kUN ON TIETOKONEPASKAA JOKAPAIKASSA NYKYÄÄN.Mä vaihdoin carinaan vm -95 lamput viidessä minuutissa.
- tsss
Laitoin caliberiin ralley 3000 pistevalot ja nyt näkee kuin päivällä.Ja kesällä valot pois ei ole edes kauneus virhe dodgen keulaan sopii hyvin valot.
- HELPPO CALIBER
Vaihdoin toissapäivänä Caliberiin vm.2006 oikealle puolelle polttimon.
Ihmettelyineen meni ehkä 20 minuuttia - TOSI !
- Avaat vain moottoritilan puolelta kolme 13 mm:n kannalla olevaa pulttia, joilla muoviset säiliöt kiinni.
- Siirrät säiliöitä hieman sivuun
- Irroitat liittimen lampun kannasta
- Irroitat suojakumin
- Irroitat H4-polttimon pidikejouset
- Sitten päinvastoin paikalleen irroittamasi osat!!!
- Sitten valot päälle -ja baanalle!!!- sxt cvt
Joo, eli ei ihan niin vaikeata tarvi olla, kuin mitä tässä on kirjoiteltu. Kuskin puolella kannattaa irrottaa sulakeboksia pois tieltä ja sitten pitäisi päästä käsiksi.
- fefEEWEegg
sxt cvt kirjoitti:
Joo, eli ei ihan niin vaikeata tarvi olla, kuin mitä tässä on kirjoiteltu. Kuskin puolella kannattaa irrottaa sulakeboksia pois tieltä ja sitten pitäisi päästä käsiksi.
Itse vaihdoin molemmille puolille, kysyin toki ensin mitä maksaa merkkiliikkeessä ja tulin siihen tulokseen että koitan itse.
Apparin puoli oli helpompi minulle, kuskin puolella oli kädelle niin vähän tilaa että sain käden mukavasti naarmuille.
20 - 30 min per puoli ja valmista tuli. Toki se oli kesällä, että nyt 28 asteen pakkasella en alkaisi sitä uudestaan tekemään, tallissa ehkä mutta kun sitä omista niin ajelen sitte himmeenä! - tehty on
fefEEWEegg kirjoitti:
Itse vaihdoin molemmille puolille, kysyin toki ensin mitä maksaa merkkiliikkeessä ja tulin siihen tulokseen että koitan itse.
Apparin puoli oli helpompi minulle, kuskin puolella oli kädelle niin vähän tilaa että sain käden mukavasti naarmuille.
20 - 30 min per puoli ja valmista tuli. Toki se oli kesällä, että nyt 28 asteen pakkasella en alkaisi sitä uudestaan tekemään, tallissa ehkä mutta kun sitä omista niin ajelen sitte himmeenä!Melko helppoa ja parkit saat vain vaihdettua sieltä sisälokasuojan kautta kaksi ruuvia ja ehkä 3kpl,tta muovilipsejä ja sisälokkari taittuu sitä varten tehdystä kohdasta kuin pulpetinkansi.
Tilaa ja näkymää ei pahemmin ole mutta sormipelillä onnistuu.
H4,t konehuoneen kautta säiliöitä oikealla irrottaen ja vasemmalla sulaketaulu siirettävä ,tilaa niukalti mutta tehtävissä "vinkki " laita kumiletku jatkoksi H4,n kantaan helpompi ohjailla kun käsi jää lyhyeksi kun laitat uutta paikoilleen ja saat sormille tilaa teräslinkkujen kiinni laittoon kun poltinta helpompi pitää pohjassa. - ValotOnjaToimii
tehty on kirjoitti:
Melko helppoa ja parkit saat vain vaihdettua sieltä sisälokasuojan kautta kaksi ruuvia ja ehkä 3kpl,tta muovilipsejä ja sisälokkari taittuu sitä varten tehdystä kohdasta kuin pulpetinkansi.
Tilaa ja näkymää ei pahemmin ole mutta sormipelillä onnistuu.
H4,t konehuoneen kautta säiliöitä oikealla irrottaen ja vasemmalla sulaketaulu siirettävä ,tilaa niukalti mutta tehtävissä "vinkki " laita kumiletku jatkoksi H4,n kantaan helpompi ohjailla kun käsi jää lyhyeksi kun laitat uutta paikoilleen ja saat sormille tilaa teräslinkkujen kiinni laittoon kun poltinta helpompi pitää pohjassa...vaikka tilaa ei liikaa ole. Mutta mitä lampunvaihtoa ei pidä alakautta hoitaa - ei saa puhtaita polttimoita paikoilleen ja vielä oikeaa asentoon. Parkeilla ei tuota riskiä liioin ole, mutta monien merkkien huolloissa vain tekevät "asenteiden" takia kun auto on nosturilla..
Rauta- tai kuparilankaa käytän apuna ohjaamaan polttimoa, niin monilla merkeillä hyvinkin tiukasta vaihtaa kunhan toisen käden sormet ylettää.. Kirkkaat ja rihlattomat lasit ovat siitä hyvät, että poltimon asettumisen näkee asennuksen aikana.
Optisesti ja rajauksiltaan kalikan umpiot ovat hyvät muuntoxenoneille. Laitoin H4 35W@4300K (Hi/Lo) xenonit (joo-joo on on..). Mitään umpion reiitystä ei vaadi - Plug'n Pray! Ei loimota taivaisiin, mutta valkoista valoa tuli tiehen paljon lisää, ja pitkillä oikesti näkee..
Kaupasta ei toimivia sellaisia saa - ainoastaan vilkkuvat/sammuvat ;) Kalikassa on spesu sulakkeeton ohjain/nuuskijayksikkö - pitää osata rakentaa elektroniikkaa ympärille.. Ei toimi vastusviritykset, ei..
Montako xenoneilla varustettua kalikkaa vastaan on tullut? Nämä ollut yli vuoden jo.. - ggoo
ValotOnjaToimii kirjoitti:
..vaikka tilaa ei liikaa ole. Mutta mitä lampunvaihtoa ei pidä alakautta hoitaa - ei saa puhtaita polttimoita paikoilleen ja vielä oikeaa asentoon. Parkeilla ei tuota riskiä liioin ole, mutta monien merkkien huolloissa vain tekevät "asenteiden" takia kun auto on nosturilla..
Rauta- tai kuparilankaa käytän apuna ohjaamaan polttimoa, niin monilla merkeillä hyvinkin tiukasta vaihtaa kunhan toisen käden sormet ylettää.. Kirkkaat ja rihlattomat lasit ovat siitä hyvät, että poltimon asettumisen näkee asennuksen aikana.
Optisesti ja rajauksiltaan kalikan umpiot ovat hyvät muuntoxenoneille. Laitoin H4 35W@4300K (Hi/Lo) xenonit (joo-joo on on..). Mitään umpion reiitystä ei vaadi - Plug'n Pray! Ei loimota taivaisiin, mutta valkoista valoa tuli tiehen paljon lisää, ja pitkillä oikesti näkee..
Kaupasta ei toimivia sellaisia saa - ainoastaan vilkkuvat/sammuvat ;) Kalikassa on spesu sulakkeeton ohjain/nuuskijayksikkö - pitää osata rakentaa elektroniikkaa ympärille.. Ei toimi vastusviritykset, ei..
Montako xenoneilla varustettua kalikkaa vastaan on tullut? Nämä ollut yli vuoden jo..Vaihdoin itse polttimon kuskin puolelle ja mitähän tapahtui -valo ei alkanutkaan palaa. Kaveri kaveri tutki firmassaan vikaa, kävi johdotkin läpi, eikä syytä löytynyt. Voiko olla tosiaan niin, että auto täytyy käyttää merkkiliikkeessä siksi, että vika täytyy kuitata tietokoneelta pois? Kaunista kevättä.
- Liittimet katso
ggoo kirjoitti:
Vaihdoin itse polttimon kuskin puolelle ja mitähän tapahtui -valo ei alkanutkaan palaa. Kaveri kaveri tutki firmassaan vikaa, kävi johdotkin läpi, eikä syytä löytynyt. Voiko olla tosiaan niin, että auto täytyy käyttää merkkiliikkeessä siksi, että vika täytyy kuitata tietokoneelta pois? Kaunista kevättä.
Toinen polttimo vain irralliseen pistokkeeseen ei ne uudet ole ehjiä joka kerta (sutta ja sekundaa kuten sytytystulpatkin vaikka kuinka edustaisivat "brändiä")
Tuolla saat katsottua ainakin itsekseeen touhutessa tuleeko virtasta jollet virtakynää omista.
Sulakkeet ja sitten vain kädet pystyyn ja huoltoon ei ole ainakaan vielä tarvinnut lähteä sinne vaikka sähkövikoja on ollut joskus muttei Dodgessa. - DD
ggoo kirjoitti:
Vaihdoin itse polttimon kuskin puolelle ja mitähän tapahtui -valo ei alkanutkaan palaa. Kaveri kaveri tutki firmassaan vikaa, kävi johdotkin läpi, eikä syytä löytynyt. Voiko olla tosiaan niin, että auto täytyy käyttää merkkiliikkeessä siksi, että vika täytyy kuitata tietokoneelta pois? Kaunista kevättä.
Jep. Resetoinnissa käytettävä. Yleiskorjaamolla ei kuulema onnistunut kun ei ollut sopivaa laitetta. Merkkikorjaamolla resetoinnin ovh 56 euroa mutta pulitin "vain" 40 euroa...prkl.
- Lassendodge
Kiitos neuvosta! Juuri näin se tehdään.Käyränokkapihdit avuksi jos jouset.sattuu sormiin.Ei tarvi enään kuunnella ympäristönauton asentajan itkua ja kitinää siitä kuinka se on niin vaikeeta. Viimeksi vaihtoi vain ajovalon ja käski tilaamaan huoltoajan parkin vaihtamiseksi!?
- tyytyväinen
Kuinka sait pissapojan säiliön irti? Itsellä ei lähde millään vaikka irrotin pultin.
- Duuts
Polttimoden vaihto päivävalojen asennus takana. Aikaa meni kaikkinensa n. 3h. Tuota hommaa ei ihan joka päivä viitsi tehdä. Ihmettelen vain noiden päivävalojen kanssa kun ei pelitä niin kuin valmistaja lupaa.
Valkoinen virtalukolle, musta maahan ja keltainen "herätteenä" parkkien virtajohtoon...valojen sammuttamiseksi. Parkit kun laittaa päälle niin eipä päivävalot sammukkaan.
Onko muilla ilmennyt samaa ongelmaa vai olenko asentanut ne väärin???
Niin ja päivävalot on ne "halvat" Halpa-Hallista ostetut.- 1232132123213
Eikö keltainen pitäisi mennä lähivaloille pitkille.
- Duuts
1232132123213 kirjoitti:
Eikö keltainen pitäisi mennä lähivaloille pitkille.
Ohjeessa myös parkeille ( 12v) voidaan vetää mutta, ei toimi niin ei toimi.
- Minimee1213
Yritin vaihtaa pelkääjän puolen ajovaloa. Sain säiliöt irti ja tehtyä tilaa ja pääsin koskettamaan lampun kannassa olevaa klipsiä. Johto ei lähtenyt irti vaan oli tosi tiukassa. En uskaltanut kunnolla käyttää voimaa kun pelkäsin hajottavani jotain. En siis nähnyt minkälainen kiinnitysmekanismi on koska paikka on niin piilossa. Kuuluisiko johto lähteä vain vetämällä irti? Mites se kumisuoja? Miten se lähtee irti? Ja sen jälkeen perus metallijousi kiinnitys? Vituttaa kun googlella ei löydä ohjeita. Luulisi että joku olisi tuon tehnyt ja kirjoittanut kunnon ohjeet kuvien kanssa.
- CRD-07
Se johtopistoke lähtee ihan vetämällä poispäin lampunkannasta.
Kumisuoja lähtee samoin kun saat sen pistokkeen siitä päältä pois niin vetämällä sormet sisälle kun antaa myöten siitä lampunkannasta ja lähtee nykäisemällä kumisuoja pois.
Jouset ovat ihan painamalla eli niitä jousiviiksiä jotka ovat siellä alhaalla niutkauttamalla löystyy koloistaan pois ja avot " H4 on vaihtamista vaille irti ja takaisin helpompi laitella.
Tilaa ei ole runsaasti mutta onnistuu. - caliber 06
Sormi keskellä kämmentä tällänenkin juntti vaihtoi pienellä avustuksella dodge caliberin molemmat polttimot! Meni noin tunti ihmettelyineen.
Autokeskus sano että 126e työ ja siihen päälle polttimot.
Tilaa ei paljoa tosiaan ollut mutta vaihtu lopunviimeks hyvin.
"säästy rahaa" - Bemuisti
Ei herra jumala. Kyllä ootte auton (?) ostaneet. Onnea!
- Työnnä kuule Bemus..
-Herra jumala että näitä kateellisia paskiaisiakin riittää!!!! Meilläpä autot sentään kulkee pakkasella. tänää taas näky hinausauton lavalla yks audi ja yks skodakin oli yhes vaihees ja sitte oulun motarilla oli V70 Volvo :D Kyllä Dodgella kelpaa ajella ;)
- Bemuisti
BMW:n kuljettaja kateellinen Dodge (Amerikan mosse) -miehelle? Voi hyvä ihme. Eihän edes tojolla ajava kadehti teitä, minusta puhumattakaan. Vilkaisepa vaikka Tuulilasin kestotestiä Caliberista ja sitten vaikkapa BMW 116i:stä. Hiukan eroa siinä vikalistassa. Ja ennenkaikkea ominaisuuksissa. Ei siinä calin testissä montaa postiivista kommenttia ollut. Bemarissa (jopa mallisarjan alapäässä, melkein halvin malli) sensijaan ei paljon moitittavaa ollut...
Ei siis sillä ettette saa mun puolesta ajella millä vaan, mutta autoissa on eroja. Jotkut on parempia kuin toiset ja kyllä Baijerin tuote tuon rotken hakkaa ihan joka suhteessa, siitä ei ole epäilystäkään.
Linkki (BMW testi uusimmassa numerossa, ei taida vielä netistä löytyä):
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kestotesti-30-000-km-dodge-caliber-18-sxt - Vitun homo jäbä!
BMW on ihan perseestä. ei sellasta paskaa osta kukaan kuin munan jatkeeksi. Bemarin tuote ei kyllä ikinä hakkaa Moparia. Joo sääki varmaa vertaat 5-sarjalaista Caliberiin VITUN IDIOOTTI! kateellinen on se joka tulee haukkumaan muita merkkejä. Vertaappa sitä paskaa BEMUAS Chargeriin nii voit haistaa pitkän paskan!! vitun typerä finninaama teini! Paskaa saksan laatua ---->
http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=9613943
http://fareeznazlan.files.wordpress.com/2012/07/img_6074-2.jpg
http://www.northantstelegraph.co.uk/webimage/1.3275997.1322124440!image/686043508.jpg_gen/derivatives/landscape_595/686043508.jpg- Bemuisti
Tässä hiukan vielä muistin virkistystä Cali-intoilijoille (Tuulilasi 11/-07).
"Parin kuukauden ja 6 000 kilometrin jälkeen Caliberin luonne alkaa olla selvillä. Ikävä sanoa, mutta hyviä puolia autosta saa oikein etsimällä etsiä."
"Auto on tietysti mainio konserttisali, mutta uskon, että meistä useimmat hankkivat nelipyöräisen kotieläimen lähinnä liikkumistarpeitaan tyydyttämään. Kaksi henkeä mahtuu Kalikkaan oikein hyvin, mutta takapenkki ei ole kovin tilava. Istuimen mataluus ja lautamainen muotoilu verottavat matkustusmukavuutta. Massiiviset kynnyskotelot vaikeuttavat kulkua sisään ja ulos myös edessä"
"Ajonvakautuksen puute on vielä vakavampi ongelma. ESP on valmistajalle tietysti paljon kalliimpi varuste kuin muhkea poppikone, mutta samalla myös paljon hyödyllisempi."
"Kaikesta kuultaa valitettavasti läpi, että Dodge on tehty halvalla"
"Kevättalven paljaalla asfaltilla Caliberin meluisuus alkaa ärsyttää"
"Kenen auto? Kysymys on kielellä heti, kun hyppää pienen tauon jälkeen Caliberin rattiin. Maskuliininen muoto ja isot pyörät viittaavat citymaasturin suuntaan. Harhaan menee, sillä Dodgessa ei ole nelivetoa, jos joku sattuisi sitä tarvitsemaan. Korkea kori lupaa avaria tiloja. Tälläkin rastilla tulee nollatulos, sillä Cali on paljon ahtaampi kuin Golf-luokan farmarit"
Eli eipä sanonta "amerikan mosse" mitenkään väärään mene. Niinhän Dodge on aina ollut, halpis-tuote perheen kolmos- tai neloskulkuneuvoksi. - crd
Ellei lehden toimittaja keksi kohderyhmää Caliberille, ei se tarkoita ettei sitä olisi!
Maskuliininen muoto, isot pyörät, huippu popit, tehokas kone... Mitä muuta nuori tai nuorenmielinen autoltaan tarvitsee? Eihän sitä ole tehtykään perhekäyttöön! Lättänä takapenkki on nuorisolle vaan plussaa :)
Kyllä minun Callussa ainakin on ESP. Kertoo jotain lehden toimittajasta ja asenteesta ellei osaa/halua ottaa selville mitä varusteita autoon on saatavilla ennen kun lähtee arvostelemaan...
Muita varusteita on jäähdytetty juomahylly hanskalokeron päällä, nahkasisusta, 2-toiminen kattoikkuna, automaattisesti tummeneva taustapeili, säädettävä takaselkänoja, ilmanpainetunnistimt renkaissa (kertoo oikeasti kuinka monta baaria kussakin renkaassa on, eikä vain häiriöistä, kuten Bimmeri), navigaattori, peruutuskamera, ym. Niin ja tietysti se hulvaton 500w poppikone 6cd:n vaihtajalla (mp3) vakiona!
Vaimo pitää myös Caliberista koska on istuimet korkealla (toinen jalka halvaantunut), helppo nousta kyytiin ja pois. Appiukolla on uusi 300-sarjan bimmeri eikä vaimo halua sitä käyttää ollenkaan koska on liian matala ja sillä ei pääse ohi mistään!
Eipä siinä, kyllä Bimmerikin varmaan ihan kelpo auto olisi jos fyffet riittää kunnon koneeseen. Tylsä se silti on!
- Bemuisti
Heh heh!
Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa. Ihan vaan selvennys mitä tarkoitin. Vanhemman BMW:n (E46) ajovalopolttimon (H7) vaihto:
1. totean, että valo on pimeä
2. ajan huoltoasemalle ja ostan oikeanlaisen lampun
3. avaan konepellin
4. irroitan liittimen, otan suojahatun pois
5. avaan pidikkeen
6. vaihdan lampun
7. laitan pidikkeen takaisin
8. suojahattu paikalleen ja liitin kiinni
9. konepelti kiinni.
5 min maks, ei kuluja pl uusi lamppu, ei tietokonehommia. Uudemmassa Xenonit, vaihto kai kerran 5 vuodessa...
Kuten varmasti lukutaitoiset huomasivat, vertasin Caliberia BMW116i:hin... saman hintaluokan vehkeeseen tietty.
En ole finninaamainen teini, vaan 40-kymppinen akateeminen virkamies.
Itse olen ollut Saksan laatuun enemmän kuin tyytyväinen, samoin asiakaspalveluun jne jne
Hyvää illanjatkoa vaan kaikille! :-) - DODGESTI =)
Juu ja minä olen ollut tyytyväisempi Ameriikan laatuun toisin kuin muun maalaisten. Ja en silti tule haukkumaan toisten autoja koska on vielä järki tallella (toisin kuin eräällä) Ja kyllä minä ymmärsin. Caliberiin on vaikea vaihtaa lamppu, Tiedän. Mutta ota huomioon että melkein kaikissa vanhoissa autoissa on helppo vaihtaa lamput. Suuressa osassa uusissa ja uudehkoissa autoissa on vaikea vaihtaa lamput. Niin ja ps. Jos ostat auton lehtien perusteella niin sikllon et kyllä tiedä autoista hevon paskaakaan ja pelkäät erottua massasta. SÄÄLITTÄVÄÄ!!!!
- Säälittävä BMW-guy
ps. Onko uutena yli 70.000€ (Dodge Ram) tai n.200.000€ (Dodge Viper) tai n.100.000€ (Dodge Challenger) Vähän rahaa??? Käytä järkeäs ja parempi se että valmistajat pyytävät autoistaa fiksuja määriä rahaa eikä yli-hinnoittele niitä kuin BMW. Bmw 5-sarja sedan alkaen 50.000€ on liika siitä paskasta. Luulisin että auton valmistus maksaa about 25-35t € ps. Ala maksaa veroja kusipää!!!!!
- Bemuisti
Missä olen sanonut, että valitsen autoni lehtien perusteella? Olen valinnut autoni huolellisen itse tekemäni vertailun perusteella (johon kuuluu kunnon koeajo, joitakin mittauksia ja ominaisuuksien ja hinta/laatusuhteen laskenta ja dokumentointi Excell-taulukon avulla). Sieltä vaan lopputulokseksi on tullut tuota Baijerin kamaa... Koska liikun aina alle 120 000 egen autoissa, ei tuollaiset Viperit tai Challengerit ole olleet listalla - ne vaikuttavat ihan kelpo peleiltä jo, mutta pärjäisivätkö ne samanhintaisia eurooppalaisia laatutuotteita vastaan, onkin jo toinen juttu? Se on totta, ettei cali ole ihan yksin tuon lampunvaihtoasian kanssa, mutta kyllä se yksi huonoimmista on. Varsinkin se valoteho on sitten lähinnä moottoripyörän valojen luokkaa. Niinhän se kyllä on monessa jenkissä muutenki pl. Chrysler 300C, jossa on muuten hyvät valot.
Niin, tuo Dodgehan sitten katosi kokonaan markkinoilta, eikä moista mossea kyllä ikävä tulekaan...- crd
Kovasti tunnut silti uskovan lehtimiesten kirjoitteluja... Uusien autoen huollot on tehty järjestään hankaliksi, kysyhän mitä maksaa uuden Bimmerin lampunvaihto. 600e ei ole kaukana, puskurin irroittaa merkkiliikkeessä! Ja uuteen Bimmeriin ei voi itse vaihtaa edes jarrupaloja ilman huoltoon tarkoitettua "vikakoodinlukijaa". Halvinkin Bimmeri on ollut paljon kalliimpi kuin Caliber aikoinaan, joten ei nuo hintansakaan puolesta ole samalla viivalla.
Valot on mielestäni ihan hyvät Callussa, ei mitään valittamista sen puoleen. Ainoa miinus tulee turhan kovasta rengasmelusta, siinä Bimmeri voittaa reilusti, mutta muuta en kyllä keksi...
- Tää on niin tätä
Ihmeen pitkään kekustelu oli järkevää. Sitten tuli 18v bemari mukula ja niin lähti lapasesta.
- DODGESTI =)
Sanoppa muuta. ihmeen paljon sä Dodgea Mosseen vertaat, mutta en lähtis kehuu Bemarilla saatanan LEIJA!!!! Eikä minun mielestä Calissa ole edes huono lampputeho. ps. Tyhmää verrata Xenoneihin
- Bemuisti
En vertaa tietenkään Xenoneihin. E46:ssa on nelivalo-H7:t ja kyllä näkee. Siis niissä missä on Boschin umpiot, taitaa olla muitakin käytetty ja niistä en tiedä. Mutta joskus TM:n valomittauksesta katsoin niin 5 LUX:in raja oli BMW E46:lla jossain 180 metrin tienoilla pitkillä ja Caliber taisi olla n. 100 metriä...Se on hirvimaassa ihan liian vähän. Saabissa, Volvoissa ja Skoda Suberbissa on tänä päivänä parhaat valot, pitkien kantama em määritelmällä siellä 180 - 200 m luokkaa, uudet bemutkin pudonnneet sinne 140 - 150 m tienoille, johon ei voi nyt kovin tyytyväinen olla. Mutta kyllä niillä nippanappa pärjää.
- bmuisti or not
bemuisti ,sä et varmaan osaa naistakaan tyydyttää, ilman että luet lehdistä kuinka se tehdään. vitun nössö. Autolehtiä selailemmallako olet pääsi sekoittanut, vai oletkos ollut pakkasella ilman pipoa. Itselläni on v 50 volvo, josta sokan irrottamalla saa koko etu-umpion irti. max 10 sekuntia. Mutta maanantaina vaihdan sen dodge caliberiin. Tykkään dodgen ulkonäöstä ja siitä ettei maassa tarvi istua. Ihan sama vaikka ajovalo polttimon vaihtoon kuluisi viikko aikaa.
- hah hah haa jäpä
bmuisti or not kirjoitti:
bemuisti ,sä et varmaan osaa naistakaan tyydyttää, ilman että luet lehdistä kuinka se tehdään. vitun nössö. Autolehtiä selailemmallako olet pääsi sekoittanut, vai oletkos ollut pakkasella ilman pipoa. Itselläni on v 50 volvo, josta sokan irrottamalla saa koko etu-umpion irti. max 10 sekuntia. Mutta maanantaina vaihdan sen dodge caliberiin. Tykkään dodgen ulkonäöstä ja siitä ettei maassa tarvi istua. Ihan sama vaikka ajovalo polttimon vaihtoon kuluisi viikko aikaa.
eipä sulle sitten ajoaikaa jääkään polttimon vaihdot ja muut alakerran korjaukset vie vuodesta 11 kuukautta.
- toyota laatua
bmuisti or not kirjoitti:
bemuisti ,sä et varmaan osaa naistakaan tyydyttää, ilman että luet lehdistä kuinka se tehdään. vitun nössö. Autolehtiä selailemmallako olet pääsi sekoittanut, vai oletkos ollut pakkasella ilman pipoa. Itselläni on v 50 volvo, josta sokan irrottamalla saa koko etu-umpion irti. max 10 sekuntia. Mutta maanantaina vaihdan sen dodge caliberiin. Tykkään dodgen ulkonäöstä ja siitä ettei maassa tarvi istua. Ihan sama vaikka ajovalo polttimon vaihtoon kuluisi viikko aikaa.
olet tainnut jo vaihtaa caliperin pois ja ostanu auton TOYOTAN
- mennään.1
Paska mikä paska .Ostakaa vanha tojota.
- Munanjatke
Hetki sitten vaihdoin vm.2008 caliperiin uuden H4 polttimon apukuskin puolelle, aikaa meni noin 15 min. Apparin puolelta irroittaa jäähdytin nestesäiliön, ohjaustehostimen säiliön ja pissapojan säiliön, kääntää ne sivuun ja polttimoon pääsee käsiks. Eniten vei aikaa saaha kumi ja johtoliitin paikoilleen :)
- Munanjatke
Ainii, eikä tarvinnu kuittailla mitään vikakoodeja jne jne. Muuta ku käänti viiksestä valot päälle ja valkeus tuli :)
- hähäähhhäää
totke kaliberissa täytyy vaihtaa koko auto lampun takia.
- ArtsiMan
Mistä sais obd lukulaitteen millä sais ton ajovalon nollattua? Niinku omaks ostaa ja halvalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859