Kotilot ovat vallanneet

altaani!

Kauhukseni huomasin, että postitorvikotiloita on JOKA PAIKASSA akvaariota. Ensin vain muutama siellä täällä, nyt ne ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Altaassa on sorapohja, joka varmasti on enemmän kuin mieluinen kotiloiden lisääntymiseen. (Olen kyllä poistanut kotiloita aina niitä nähdessäni, tänään bongasin järkytyksekseni 3 isoa, n 20 kotilon, kasaa, jotka heti haavilla otin pois) Luultavimmin kotilot tulivat kasvien mukana, joita ostin toiselta harrastajalta. Silloin en tiennyt siitä mahdollisuudesta, että kasvit voisi huuhtoa alunalla, joten iskin kasvit suoraan altaaseen...

Olen vaihtamassa sorapohjan hiekkaan, voinko tehdä sen samantien, tuleeko kotiloita mukana, mikäli huuhtelen kasvit alunalla, riittääkö se? Kotiloita on nimittäin myös kannossa, sekä suodattimen päällä ainakin... Mutta mikäli harjaan kivet/kannon tms, niin lähtevätkö myös hyvät bakteerit pois? Entä akvaarion pinnat (lasit), voiko niillä olla kotiloiden munia tms? En halua akvaarion pohjamateriaalin vaihdettuani ainuttakaan kotiloa majailevan altaassa!

Neuvoja, kiitos!!

10

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Mutta siitä huolimatta pari nopeeta...

      Etsi mätikasoja, (sammakon mädin tapaisia klönttejä, kasvien lehdiltä sekä hiekan päältä.
      Raapsi ne irti ja viemäriin.

      Ilman alunaakin pärjäät kun olet huolellinen.

      Pese tosiaan kannot ja kivetkin huolellisesti.

      Pese myös uusi hiekka, irto pölystä puhtaaksi.

      Sukkahousuun vanhaa hiekkaa, ympiksi. Se akvaarioon uuden hiekan mukana.

      Tarkista kasvit ja muut koristeet huolellisesti ettei niissä ole limakasoja (kotiloiden mätimunia).

      Poista sukkahoususäkki viikon päästä akvaariosta.

      • Aloittaja

        ..paljon tuota "vanhaa" soraa kannattaa ympiksi laittaa? Riittääkö pienen naisihmisen kourallinen vaiko muutama?


      • Rihma
        Aloittaja kirjoitti:

        ..paljon tuota "vanhaa" soraa kannattaa ympiksi laittaa? Riittääkö pienen naisihmisen kourallinen vaiko muutama?

        Mitä enempi vanhaa ymppiä on sitä parempi.


    • saman ongelma

      Joskus kuulin neuvon että kalat siirtää toiveen akvaariioon ja akvaarioon lisää 3% veden määrästä mäntysuopaa pullosta,sitä juoksevaa.Antaa muutaman tunnin vaikuttaa ja tyhjentää ja laittaauuden veden pari kertaa.Sitten odottaa viikon koska jos ainetta on jäänyt niin se hajoaa vaarattomaksi.

      • Rihma

        No enpä ole ennen moista kuullut?
        Mutta tuskimpa kannattaa mitään pesuainetta sotkea altaaseen.

        Mistä olet tämän ohjeen saanut?


      • Aloittaja

        Minä en ainakaan uskalla tuota neuvoa toteuttaa. Aluna tosiaan on jo hankittu, joten huuhtaisen sillä kasvit. Kiitoksia vinkeistä :)


      • Aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

        Minä en ainakaan uskalla tuota neuvoa toteuttaa. Aluna tosiaan on jo hankittu, joten huuhtaisen sillä kasvit. Kiitoksia vinkeistä :)

        ..sellainen asia, että nyt kun vaihdan soran hiekkaan. Monet suosittelevat hiekan joukkoon hommattavan kierteissarvikotiloita, jotkut taas sanovat että hiekkapohja pysyy ilman niitäkin ok, mikäli käsin sekoittelee silloin tällöin. Kumpi on siis parempi vaihtoehto? Lisääntyvätkö kierteiset yhtä nopeasti kuin nuo postitorvikotilot joista haluan päästä ehdottomasti eroon (ovat kerenneet tuhoamaan jo kasvejakin)!?
        Kiitos vielä!


      • fish KING
        Aloittaja kirjoitti:

        ..sellainen asia, että nyt kun vaihdan soran hiekkaan. Monet suosittelevat hiekan joukkoon hommattavan kierteissarvikotiloita, jotkut taas sanovat että hiekkapohja pysyy ilman niitäkin ok, mikäli käsin sekoittelee silloin tällöin. Kumpi on siis parempi vaihtoehto? Lisääntyvätkö kierteiset yhtä nopeasti kuin nuo postitorvikotilot joista haluan päästä ehdottomasti eroon (ovat kerenneet tuhoamaan jo kasvejakin)!?
        Kiitos vielä!

        Jos vesi arvot ovat otolliset niin taatusti lisääntyy, jopa räjähdysmäisesti.

        Mutta on niistä hyötyäkin, kokonaisuutta ajatellen.

        Mä en niitä enää ottais jos perustaisin akvarion ihan uudestaan. Kyllä ilmankin pärjää mutta hiekkaa kantisii olla vain viitisen senttiä jotta tuo pöyhyyttäminen onnistuu asiallisemmin.


    • oli sama ongelma....

      ... ja hommattiin muutama raitanuoliainen akvaarioon. Vähän aikaa kuului rouskutus ja nyt ei enää ongelmaa em. kotiloista.

      • fish KING

        Meillä ei raitanuoliaiset kiinnostuneet ollenkaan kotiloista, klovnit ja harlekiint sen sijaan ovat pitäneet kantaa kurissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe