huoli lääkkeistä

ehkä astmaatikko

Mulla on pef-testit juuri meneillään ja siis mahdollisesti astma. Lääkärin mukaan alkavalta astmalta vaikuttaisi.

Olen kuitenkin kuullut etenkin kortisonin haittavaikutuksista. Osteoporoosia, ihon ohentumista, vastustuskyvyn heikentymistä jne... Nämä huolestuttavat. Kertookahan, kauan lääkkeitä käyttäneet, millaisia sivuvaikutuksia teillä on?
Mutta pakko kai sitä lääkettä on sitte käyttää, jos kerran astma on. Huolestuttaa kumminkin, ja sitä lääkettähän joutuu sitten päivittäin syömään...

Mulla nyt symbicort, jossa budesonidia 200.

14

5403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytössä

      Seretide diskus 2 hengenvetoa/vrk, Ventoline diskus tarvittaessa, ja Singulair-tbl päivittäin.

      Olen käyttänyt näitä lääkkeitä nyt muutaman vuoden, enkä ole ehtinyt sivuvaikutuksilla mieltäni vaivaamaan, kun kerran henki kulkee. Mitä sitten jos saan osteoporoosin tai ihoni ohenee, jos vaan pystyn hengittämään.

    • eroja

      Kortisonin sivuvaikutukset tulevat esiin yleensä syötäessä kortisonitabletteja, joissa on kortisonia huima määrä hengitettävään kortisoniin nähden. Hengitettävä kortisoni on suhteellisen turvallista, eikä se vaikuta keuhkojen ulkopuolella. Sydämetykytystä ja äänen käheytymistä saattaa joistakin hengitettävistä kortisoneista tulla, mutta niistäkin selviää yleensä vaihtamalla lääkettä. Jotkut saavat univaikeuksia, mutta niistäkin selvitään.

      Oma astmalääkitykseni:
      - Seretide Evohaler 25/250 (pitkävaikutteinen avaava ja kortisoni yhdessä, erittäin voimakas lääke)
      - Buventol (kohtauslääke)
      - Singulair
      - Prednisolon -tabletit tarvittaessa (kortisonitabletit kuureina)
      - allergialääkkeitä ja iholääkkeitä vino pino

      Minulla on erittäin vaikea astma. Kehotan sinua käyttämään lääkäreidän määräämiä hengitettäviä kortisonilääkkeitä, sillä muutoin saatat itsekin saada vaikean astman. Pidä astmasi siis aisoissa!

      • paljon nähnyt

        Ihan sydämmestä ottaa,kun seuraa sivusta kuinka paljon ihmiset syövät erillaisia lääkkeitä.Paljon paremmat tulokset ja terveellisemmin,saadaan luonnollisilla ravintolisillä (kylmäpuristettua puhdasta ruokaa)Olen nähnyt monia ihmisiä näiden 8 kuukauden aikana jotka ovat saaneet elämänsä takaisin,ja ovat lopettaneet myrkkyjen (lääkkeet) syönnin.Suosittelen muillekkin.


      • Anonyymi
        paljon nähnyt kirjoitti:

        Ihan sydämmestä ottaa,kun seuraa sivusta kuinka paljon ihmiset syövät erillaisia lääkkeitä.Paljon paremmat tulokset ja terveellisemmin,saadaan luonnollisilla ravintolisillä (kylmäpuristettua puhdasta ruokaa)Olen nähnyt monia ihmisiä näiden 8 kuukauden aikana jotka ovat saaneet elämänsä takaisin,ja ovat lopettaneet myrkkyjen (lääkkeet) syönnin.Suosittelen muillekkin.

        Eihän ruoka paranna sairauksia eikä myös lääkeetkkkään mutta ne auttavat tietyissä sairauksissa kuten esim. Asma


      • Anonyymi
        paljon nähnyt kirjoitti:

        Ihan sydämmestä ottaa,kun seuraa sivusta kuinka paljon ihmiset syövät erillaisia lääkkeitä.Paljon paremmat tulokset ja terveellisemmin,saadaan luonnollisilla ravintolisillä (kylmäpuristettua puhdasta ruokaa)Olen nähnyt monia ihmisiä näiden 8 kuukauden aikana jotka ovat saaneet elämänsä takaisin,ja ovat lopettaneet myrkkyjen (lääkkeet) syönnin.Suosittelen muillekkin.

        Höpö, höpö! Vaikea astma ei tuolla parane. Toki itsekin vaikeaa astmaa sairastavana vältän esim. vehnää, rasvaa, sokeria, mutta ei näillä astmani parane. Lääkitys on silti kaiken tärkein. Ja minulla menee päivittäin useita inhaloitavia lääkkeitä ja lisäksi muutama suun kautta nautittava. Pahenemisvaiheessa lääkkeiden määrä lisääntyy. Normaali flunssa joka terveillä menee 1-2 viikossa ohi niin minulla se aiheuttaa aina astman pehenemisvaiheen joka pahimmassa tapauksessa vie sairaalaan. Tätä sairautta ei hoideta ilman lääkitystä. Toki on olemassa lieviä ja vähäoireisia astmoja jotka hoituvat henkäisyllä avaavaa lääkettä silloin tällöin mutta sitä ei pidä sekoittaa hankaliin ja vaativiin astmoihin.


    • Tulkkis

      Kortisoni on sitten vihonviimeinen johon kannattaa turvautua.Erityisesti jos on vähänkään epäilystä sienialtistumisesta eli homeesta työpaikalla tai kotona.
      Kortisoni EI PARANNA vaan ainoastaan "lyö oireet jäihin" ja kuurin loputtua monet jäävät siihen kortisonikierteeseen. Vältä niin pitkään kun voit ja yritä selvittää mistä oireesi johtuvat.
      Nythän on niin,että jokaiselle homealtistuneelle tarjotaan diagnoosiksi astmaa,jos hän haluaa selvyyden oireisiinsa.
      TÄRKEINTÄ ON SELVITTÄÄ MIKSI/MISTÄ OIREILET!!
      vain sitä kautta alkaa paraneminen.Kortisonit eivät sinua paranna.

      • vastaat joka viestiin

        Hei!
        Melkein jokaisessa keskustelussa joku (=sinä) viittaa siihen,että tulee selvittää syy mistä astma johtuu.TOTTAKAI jokainen haluaa ensisijaisesti selvittää mistä astma johtuu ja sulkee tutkimuksin pois mm. homeen,eläimet jne...aiheuttajina. Tutkimukset eivät vain ole niin helppoja ja astma pitää saada kuriin keinolla millä hyvällä, jotta selviää jokapäiväisestä elämästä ja voi hengittää. Oletko itse ollut tilanteessa,ettei henki kulje? Silloin on valmis ottamaan ihan kaikki tarvittavat lääkkeet - kortisonitabletit mukaanlukien. En usko,että niitä kukaan mielellään popsii vaan ihan välttämättömänä ja viimeisenä pahana. Itselläni hometyöpaikan tutkimukset kestivät useamman vuoden...se ei ole mikään helppo asia tutkittavaksi. Astma on vakava sairaus, eikä siihen kukaan huvikseen lääkkeitä popsi!


      • home syynä
        vastaat joka viestiin kirjoitti:

        Hei!
        Melkein jokaisessa keskustelussa joku (=sinä) viittaa siihen,että tulee selvittää syy mistä astma johtuu.TOTTAKAI jokainen haluaa ensisijaisesti selvittää mistä astma johtuu ja sulkee tutkimuksin pois mm. homeen,eläimet jne...aiheuttajina. Tutkimukset eivät vain ole niin helppoja ja astma pitää saada kuriin keinolla millä hyvällä, jotta selviää jokapäiväisestä elämästä ja voi hengittää. Oletko itse ollut tilanteessa,ettei henki kulje? Silloin on valmis ottamaan ihan kaikki tarvittavat lääkkeet - kortisonitabletit mukaanlukien. En usko,että niitä kukaan mielellään popsii vaan ihan välttämättömänä ja viimeisenä pahana. Itselläni hometyöpaikan tutkimukset kestivät useamman vuoden...se ei ole mikään helppo asia tutkittavaksi. Astma on vakava sairaus, eikä siihen kukaan huvikseen lääkkeitä popsi!

        Tiedon jakaminen ja levittäminen on mielestäni tärkeää.
        Sinullakin on siis HOME astmasi syynä.
        Mutta moni astmadiagnoosilla lääkkeitä syövä onkin täysin tietämätön siitä,että hänen oireensa ovatkin kosteusvauriomikrobien aiheuttamia. Monellako lapsella todetaan astma,lapsen vaatteet haisevat vahvasti homeelta,mutta "ongelmaa" ei kotona ole.
        NÄITÄ ASTMA tapauksia on paljon,erittäin paljon.
        Siksi on tärkeää herätellä ihmisiä siitä että homeet ovatkin nykypäivänä yhä kasvava haitta,joka verhotaan astman taakse.
        JA HOMEALTISTUKSEEN EI AUTA KUIN HOMEIDEN VÄLTTÄMINEN.
        Silloin kun astma on väärä diagnoosi,niin erilaisten lääkkeiden kokeilu on tavallaan myös turhaa (jos ei kerran astmaa ole)
        Voimakas tukehtumisen tunne,ahdistaminen,henki ei kulje - ne ovat myös homealtistumisen merkkejä.Ja se on eri kuin astma.


      • Anonyymi

        Ei mutta kortisoni kyllä auttaa olen huomannut sen itseni kohdalla itse sairastan asmaa joten kortisoni on iha hyvä lääke seranto


      • Anonyymi
        vastaat joka viestiin kirjoitti:

        Hei!
        Melkein jokaisessa keskustelussa joku (=sinä) viittaa siihen,että tulee selvittää syy mistä astma johtuu.TOTTAKAI jokainen haluaa ensisijaisesti selvittää mistä astma johtuu ja sulkee tutkimuksin pois mm. homeen,eläimet jne...aiheuttajina. Tutkimukset eivät vain ole niin helppoja ja astma pitää saada kuriin keinolla millä hyvällä, jotta selviää jokapäiväisestä elämästä ja voi hengittää. Oletko itse ollut tilanteessa,ettei henki kulje? Silloin on valmis ottamaan ihan kaikki tarvittavat lääkkeet - kortisonitabletit mukaanlukien. En usko,että niitä kukaan mielellään popsii vaan ihan välttämättömänä ja viimeisenä pahana. Itselläni hometyöpaikan tutkimukset kestivät useamman vuoden...se ei ole mikään helppo asia tutkittavaksi. Astma on vakava sairaus, eikä siihen kukaan huvikseen lääkkeitä popsi!

        Olen kanssasi samaa mieltä vaikka itselläni ei ole kortisoni tabletteja on vaa Serena se inhlashtori mutta hyvin se on kyllä auttannut minua lääköri määräsi 2x vuorokaudessa mutta olen ottanut vaan vuorokaudessa kerran kyseisestä lääkettä noin viikon ajan voimia sulle ja sinne kannattaa liikukkua paljon se kuulma auttaa asmaa hyvää kesää sinulle sinne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mutta kortisoni kyllä auttaa olen huomannut sen itseni kohdalla itse sairastan asmaa joten kortisoni on iha hyvä lääke seranto

        Olen kansasi samaa mieltä kyseisestä lääke estä itselläni on asma ja ventoline avaava noin kuukausi sitten ssmani paheni limaa keuhkoissa en pystynyt kun nolla ees hengittämään sitten sain lääkkeeksi kyseisen lääkkeen seronto nyt oon käyttänyt kyseistä lääkettä kerran vuoro kaudessa ei oo enää rasita vaa yskää henki kulkee normaalisti ei oo vinkunaa kun hengittää kyseinen kortisoni tosi hyvä lääke suosittelen


      • Anonyymi

        Astmaa ei paranna mikään. Kortisoni on ainoa joka voi lievittää oireita ja hidastaa astman etenemistä.


      • Anonyymi
        vastaat joka viestiin kirjoitti:

        Hei!
        Melkein jokaisessa keskustelussa joku (=sinä) viittaa siihen,että tulee selvittää syy mistä astma johtuu.TOTTAKAI jokainen haluaa ensisijaisesti selvittää mistä astma johtuu ja sulkee tutkimuksin pois mm. homeen,eläimet jne...aiheuttajina. Tutkimukset eivät vain ole niin helppoja ja astma pitää saada kuriin keinolla millä hyvällä, jotta selviää jokapäiväisestä elämästä ja voi hengittää. Oletko itse ollut tilanteessa,ettei henki kulje? Silloin on valmis ottamaan ihan kaikki tarvittavat lääkkeet - kortisonitabletit mukaanlukien. En usko,että niitä kukaan mielellään popsii vaan ihan välttämättömänä ja viimeisenä pahana. Itselläni hometyöpaikan tutkimukset kestivät useamman vuoden...se ei ole mikään helppo asia tutkittavaksi. Astma on vakava sairaus, eikä siihen kukaan huvikseen lääkkeitä popsi!

        Totta! Vaikeasta astmasta tietämättömät siellä huutelevat neuvojaan. Joskus kun tosi paha pahenemisvaihe tulee ja muiden lääkkeiden lisääminen ei auta niin kyllä se vaan on pakko silloin ne pahuksen kortisonitabletit ottaa jos haluaa hengissä säilyä. Ei niitä kukaan huvikseen ja pieneen vaivaan syö.


    • astmaatikko

      sairastanut astmaa vauvasta asti. Nyt olen 32-vuotias. Diagnoosina minulla on keskivaikea/vaikea allerginen astma.

      Lääkitykseni
      Pulmicort turbuhaler 200 mikrog/annos 2-4 inhalaatiota 2x päivässä (hoitava lääke)
      Oxis turbuhaler 6 mcg/annos 2-4 inhalaatiota 2x päivässä (pitkävaikutteinen avaava lääke)
      Pulmicort ja Oxis vaihdetaan myöhemmin Symbicortilla
      Symbicort turbuhaler 200/6 2-4 inhalaatiota 2x päivässä (pitkävaikutteinen avaava ja hoitava lääke yhdessä)
      Ventoline 100 mcg/annos evohaler 1-4 inhalaatiota tarvittaessa (kohtauslääke)
      Accolate 20mg 2 tablettia 2x päivässä
      Solomet 16mg 1 tbl aamuisin tarvittaessa (kortisonitabletit kuureina astman pahenemisvaiheeseen. Näitä kuureja syön 4-6 kertaan vuodessa.
      Allergialääkkeitä mm. Zyrtec tarvittaessa.

      Näistä lääkkeistä olen käyttänyt Pulmicorttia ja Ventolinea koko ikäni. Accolatea olen käyttänyt n. puoli vuotta ja Oxista vasta vajaan viikon.

      En ole huomannut mitään huomahtavia sivuvaikutuksia lääkkeitä käyttäessäni. Jonkin verran esiintyy äänen käheyttä, mutta sitäkin vain ajoittain ja yleensä flunssan aikana enemmän, kun joutuu ottamaan tupla-annokset lääkkeitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe