SWIFT ja IBAN

----

Kun laittaa tilisiirtoa ruotsin puolelle noilla swift- ja iban-numeroilla, niin pitääkö mukana olla myös pankin nimi ja osoite? Muistaakseni niitä kysytään siinä lomakkeessa, mutta meneekö perille ilman? Kysessä siis Nordea.

Entä mitä ne vastaanottajalle aiheutuvat kulut ovat, kun pitää valita, että maksaako omat vai kaikki kulut?

4

1302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole mikään virallinen pankkineuvoja, joten toiset korjatkoon, jos neuvon väärin:

- Pankkiyhteystiedot ovat niissä SWIFT- ja IBAN-koodeissa täydellisinä, joten pankin nimeä ja osoitetta ei tarvitse erikseen kirjoittaa ainakaan verkkopankista maksettaessa.

- "EU-maksuja" koskeva sopimus on sellainen, että toisesta EU-maasta saapuvasta maksusta ei saa periä enempää palkkiota kuin mitä perittäisiin omasta maasta saapuvasta maksusta. Maksun vastaanottajalle voi siis periaatteessa aiheutua kuluja, jos hänen pankillaan on tapana periä maksua saapuvista kotimaisistakin maksuista. Jos sitoudut maksamaan vastaanottajan pankkikulut, sinulta peritään joka tapauksessa palkkiota maksua lähettäessäsi.

- Käytännössä olen maksanut "EU-maksuja" Keski-Eurooppaan kahden eri pankin verkkopankeista siten, että maksulomakkeen mukaan kukin osapuoli maksaa omat kulunsa, mutta käytännössä kumpikaan osapuoli ei ole joutunut maksamaan mitään kuluja.

• Kun olin maksamassa noin 500 euron suuruista maksua Keski-Eurooppaan Nordean verkkopankista ja merkitsin maksavani myös vastaanottajan kulut, systeemi ilmoitti pankkikulujen määräksi muistaakseni vähän yli 27 euroa. Kun muutin määritystä siten, että maksankin vain omat kuluni, pankkikulujeni määrä putosi nollaan eikä maksun vastaanottajakaan joutunut maksamaan mitään.

• maaruska_
        Timontti kirjoitti:

Kun olin maksamassa noin 500 euron suuruista maksua Keski-Eurooppaan Nordean verkkopankista ja merkitsin maksavani myös vastaanottajan kulut, systeemi ilmoitti pankkikulujen määräksi muistaakseni vähän yli 27 euroa. Kun muutin määritystä siten, että maksankin vain omat kuluni, pankkikulujeni määrä putosi nollaan eikä maksun vastaanottajakaan joutunut maksamaan mitään.

Mistä siis voi tietää ottaako vastaanottajan pankki joitain kuluja?Käsittääkseni EU-alueella raha liikkuu ilman kulujen perintää?Olen maksanut Hollantiin,Iso-Britanniaan,Saksaan ja Ruotsiin EU maksuja ja laitan AINA toimeksiantoon että maksan EUROINA.Jos maksumääräykseen laittaa esim SEK Ruotsiin, veloittaa oma pankki(OP)jotain vaihtokuluja ja lisäksi järjestelmä kysyy, maksanko omat vai kaikki kulut(myös vastaanottajan), jotka aiheutuvat rahan siirrosta.
        Ainakaan en ole kuullut että yhdenkään vastaanottajan pankki olisi joitain kuluja perinyt.
        Kunpa EU alueelle tulisi jo täysin yhtenäinen järjestelmä,voisi kilpailuttaa lainat ja pankkipalvelut koko EU:n alueella.Pankkikortit kuulemma yhdentyy joten kohta voi nostaa pankkikortilla valuuttaa esim Espanjassa->toivottavasti ilman kuluja.

• Perna Laatikko

Käsittääkseni IBAN-alueella kuluja ei pitäisi tulla. BIC on kuten pankin henkilöllisyystunnus (koodikielinen yksilöllinen nimi) ja IBAN-tilinumero on sellainen tilinumero, joka toimii ilmeisesti kaikkialla Euroopassa.

IBAN-tilinumeron voi laskea vanhanaikaisen tilinumeronsa perusteella IBAN-laskurilla, ja BIC-koodinsa saa pankin perusteella BIC-selvittimellä.

Mainitut laskurit sekä lisätiedot löytyvät osoitteesta http://ibanjabic.info

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      8813
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6740
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      65
      6510
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5351
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4537
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3521
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3355
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3102
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2922
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2896
    Aihe