Selkäkipu, välilevytyrä???

Onko tietoa?

Alaselkä vaivannut 10 v, nyt löytyi alimman välilevyn pullistuma, muutosta päätelevyillä ja samassa välilevyssä vielä madaltuma. Kävin hermotutkimuksessa, joka ei näyttänyt mitään vauriota hermoissa. Mielettömät kivut on jatkuvasti tuntuu säteilyt lonkkiin ja jalkoihin.Tuntuu hirveät hermokivut ja välillä liikkumiskipu niin kova ettei pääse edes kävelemään.Nyt syön Triptyliä josta on ollut apua tähän hermosärkyyn mutta ei tähän liikkumiskipuun.Sen lisäksi syön panacod buranaa.Onko jollain tietoa/kokemusta mitä tälläisessa tapauksessa tehdään selälle?kipuja en enää kestä,monesti jouduttu hakemaan ensiavusta piikki pakaraan. Jos hermoissa ei vauriota mikä niitä sitten vaivaa kun särkee, Triptyl auttaa siihen särkyyn hyvin.Autaakaa joku kertokaa asiallisia mielipiteitä, kokemuksia tai joku kenties tuleva lääkäri/kirurgi mitä tekisit? Olen menossa taas viikon päästä kirurgille, haluaisin tietää sitä ennen muiden mielipiteitä/kokemuksia. KIITOS etukäteen.

26

7203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu
      • onko tietoa?

Niin unohdin kertoa että olen yrittänyt kiropratikoita, liikuntaa, fysioterapiaan kaikkea mahdollista, mutta ei niistä ole apua pystynyt antamaan. En ehtinyt lukea vielä vastaustasi kokonaan, mutta näin siinä kohdan hermonpinne tai vastaava, mikä se on?eikö sitä näyt siinä emng:ssä.Kävin muuten reumalääkärilläkin tässä samassa rytäkässä kun selkää taas tutkitaan ja hän sanoi tosta fibromyalgiasta, epäilee että tässä olisi sitä???Olen kokenut noin 18v sitten kovan tapaturman, jonka seurauksesta polvea on leikattu lähemmäs 10 kertaa. Mutta nyt se on ihan ok,tai niin ok kun vain voi tossa kunnossa olla.:)

• hoidettu
        onko tietoa? kirjoitti:

Niin unohdin kertoa että olen yrittänyt kiropratikoita, liikuntaa, fysioterapiaan kaikkea mahdollista, mutta ei niistä ole apua pystynyt antamaan. En ehtinyt lukea vielä vastaustasi kokonaan, mutta näin siinä kohdan hermonpinne tai vastaava, mikä se on?eikö sitä näyt siinä emng:ssä.Kävin muuten reumalääkärilläkin tässä samassa rytäkässä kun selkää taas tutkitaan ja hän sanoi tosta fibromyalgiasta, epäilee että tässä olisi sitä???Olen kokenut noin 18v sitten kovan tapaturman, jonka seurauksesta polvea on leikattu lähemmäs 10 kertaa. Mutta nyt se on ihan ok,tai niin ok kun vain voi tossa kunnossa olla.:)

Minä kävin 20 lääkärillä joista fysiatreja, ortopedi, neurologi,... ei apua. Muutama fysioterapeutti, kiropraktikko, akupunktio, vyöhyketerapia, osteopaatti, hierojia, kansanparantaja,.. 15 vuotta etsin, ei apua!
        Ja sitten apu lopulta löytyi.
        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Laakarit.html

Hän oli käynyt kahdella eri kiropraktikolla, lääkäreillä ja huippuortopedilla. Tuomio: Ei voi auttaa. Vaan apu löytyi silti.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/viljami/viljami.html

Eve oli käynyt useilla kiroilla, fysiatreilla, ylilääkäreillä, spesialisteilla, fysioterapeuteilla,... Sanoivat vain, että kun on vikaa, niin kuuluukin sattua. Ja mistä hän sai avun?
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/eve.htm

Tältä lapselta lääkärit halus sahata jalan poikki, koska muuta keinoa ei kuulemma ollut kipujen poistamiseen! Vaan löytyi sittenkin...
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/viro/viro.html

Hän oli käynyt parilla kiropraktikolla, fysiatreilla, fysioterapeuteilla ja monella muullakin. Ei apua. Onneksi apu lopulta löytyi...
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/h42/kroonikko.html

Tälle potilaalle lääkäri lupasi tulevaisuutta rullatuolissa.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/aarre.pdf

ja paljon vastaavia:
        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html

• Onko tietoa?
        hoidettu kirjoitti:

Minä kävin 20 lääkärillä joista fysiatreja, ortopedi, neurologi,... ei apua. Muutama fysioterapeutti, kiropraktikko, akupunktio, vyöhyketerapia, osteopaatti, hierojia, kansanparantaja,.. 15 vuotta etsin, ei apua!
        Ja sitten apu lopulta löytyi.
        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Laakarit.html

Hän oli käynyt kahdella eri kiropraktikolla, lääkäreillä ja huippuortopedilla. Tuomio: Ei voi auttaa. Vaan apu löytyi silti.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/viljami/viljami.html

Eve oli käynyt useilla kiroilla, fysiatreilla, ylilääkäreillä, spesialisteilla, fysioterapeuteilla,... Sanoivat vain, että kun on vikaa, niin kuuluukin sattua. Ja mistä hän sai avun?
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/eve.htm

Tältä lapselta lääkärit halus sahata jalan poikki, koska muuta keinoa ei kuulemma ollut kipujen poistamiseen! Vaan löytyi sittenkin...
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/viro/viro.html

Hän oli käynyt parilla kiropraktikolla, fysiatreilla, fysioterapeuteilla ja monella muullakin. Ei apua. Onneksi apu lopulta löytyi...
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/h42/kroonikko.html

Tälle potilaalle lääkäri lupasi tulevaisuutta rullatuolissa.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/aarre.pdf

ja paljon vastaavia:
        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html

nimimerkki tietosi. Näköjään itse tiedät mistä puhut :) Miten itse sait avun? ja selvisikö koskaan mikä itselläsi oli? Olivatko vaivasin samanlaisia kuin minulle?Olen ajatellut jo ennen kuin kirjoitin tänne näitä Holma juttuja, olen lukenut netistä kaikki mahdolliset.Ajatuksessa on ollut käydä Turussa sen Holman "oppipojan" käsittelyssä, mutta ensin käyn siellä kirurgilla....

• on hyvä esimerkki
        Onko tietoa? kirjoitti:

nimimerkki tietosi. Näköjään itse tiedät mistä puhut :) Miten itse sait avun? ja selvisikö koskaan mikä itselläsi oli? Olivatko vaivasin samanlaisia kuin minulle?Olen ajatellut jo ennen kuin kirjoitin tänne näitä Holma juttuja, olen lukenut netistä kaikki mahdolliset.Ajatuksessa on ollut käydä Turussa sen Holman "oppipojan" käsittelyssä, mutta ensin käyn siellä kirurgilla....

ihmisestä joka puhuu noinkin vaarallisesta hoitomuodosta kuin e-pilleristä ja jotkut uskoo vielä.Ensin kannattaa kysyä kyllä ihan oikealta lääkäriltä mitä mieltä se on kyseisestä hoidosta.
        Kipuihin ei todellakaan auta jotkut niin sanotut käsikauppa lääkkeet.itsellä selkä paskana ja eläkkeellä ja harrastan vaellusta joka saanut aikaan sen jotta selkä kestää paremmin vaikka pillereitä napostelen temgesic 0.4 ja panadol 1g sekoituksena ja toimii.monet lekurit vain ei anna oikeita lääkkeitä kun ne sen verran kovia joten tilaappa aika kipu polille seuraavan kerran.

• Onko tietoa?
        on hyvä esimerkki kirjoitti:

ihmisestä joka puhuu noinkin vaarallisesta hoitomuodosta kuin e-pilleristä ja jotkut uskoo vielä.Ensin kannattaa kysyä kyllä ihan oikealta lääkäriltä mitä mieltä se on kyseisestä hoidosta.
        Kipuihin ei todellakaan auta jotkut niin sanotut käsikauppa lääkkeet.itsellä selkä paskana ja eläkkeellä ja harrastan vaellusta joka saanut aikaan sen jotta selkä kestää paremmin vaikka pillereitä napostelen temgesic 0.4 ja panadol 1g sekoituksena ja toimii.monet lekurit vain ei anna oikeita lääkkeitä kun ne sen verran kovia joten tilaappa aika kipu polille seuraavan kerran.

Niin syön kyllä kipuun aikast vahvoja lääkkeitä, en mitään käsikaupan tavaraa. Ja olen syönyt näitä jo vuosia, pelkäänki vatsani puolesta.Triptyl iltaisin 20 mg, iltaisi/päivisin panacodi ja näiden lisäksi sekoittelen tarvittaessa burana 800. Ja viimeksi kun lääkäriltä kysin otanko niitä liianksi?Tyks ensiapu kirurgi sanoi että ei lisää vaan jos tarvii ja taas piikkiä persuksiin.

• hoidettu
        Onko tietoa? kirjoitti:

"Ajatuksessa on ollut käydä Turussa sen Holman "oppipojan" käsittelyssä,"

Jos Turkuun suuntaat, niin käy mielummin Heikki Luomalla. Hän siis ei ole Holmaan oppipoika, vaan erään toisen, jolla oli seinällään U.K. Kekkosen antama kirjallinen kiitos avusta. Molemmat jo siis edesmenneitä...

Kirurgit mitään noista tiedä. Siksi presidenttikin kävi kansanparantajalla...

• hoidettu
        on hyvä esimerkki kirjoitti:

"joka puhuu noinkin vaarallisesta hoitomuodosta kuin e-pilleristä"

Siis mitä????
        Kaikenlaisia valheita sitä näkee kun päiviä kelaa. Eemelipillereistä en ole kyllä mitään koskaan maininnut...

Ihme panettelua taas?? No, näitähän riittää...

• hoidettu
        Onko tietoa? kirjoitti:

Niin syön kyllä kipuun aikast vahvoja lääkkeitä, en mitään käsikaupan tavaraa. Ja olen syönyt näitä jo vuosia, pelkäänki vatsani puolesta.Triptyl iltaisin 20 mg, iltaisi/päivisin panacodi ja näiden lisäksi sekoittelen tarvittaessa burana 800. Ja viimeksi kun lääkäriltä kysin otanko niitä liianksi?Tyks ensiapu kirurgi sanoi että ei lisää vaan jos tarvii ja taas piikkiä persuksiin.

"jos tarvii ja taas piikkiä persuksiin. "

Mistä piikistä nyt puhut? Onko kyseessä kortisonipiikki, lihasta rentouttava piikki vaiko puudutuspiikki?

Kaikkia noitahan eri lääkärit piikittelee lääkäristä ja hänen uskomuksistaan riippuen...

• Ei hoidettu

Oletko tullut laskeneeksi montako kertaa olet ollut väärässä? Alussahan niitä virheitä tulee, jopa sinulle, ihan omien sanojesi mukaan.

• hoidettu
        Ei hoidettu kirjoitti:

Oletko tullut laskeneeksi montako kertaa olet ollut väärässä? Alussahan niitä virheitä tulee, jopa sinulle, ihan omien sanojesi mukaan.

Joissakin pikkuasioissa olen ehkä tehnyt pienen osittaisen virheen pari kertaa vahingossa tietäen kuitenkin tilanteen, mutta provosoinnin takia hätäisesti ja huolimattomasti vastanneena.

Virhehän on lähinnä ollut siinä, että kun SI-nivel siirtyy, niin kuinka paljon se siirtyy: sentin vaiko pari? Ja kiertyykö suoliluu samalla ja mihin suuntaan sekä kuinka paljon?

Ja koska fysiatri oli mulle kertonut, että SI-niveleni oli dislokoituneena, luulin sen siirtyneen ehkä enemmän kuin se oikeasti oli, koska fysiatrin sanavalinta saattoi erehdyttää minut. Ja koska mulla on magneettikuva, jossa minun toinen suoliluu on n. 2,5cm ylempänä kuin toinen. Syy virheeseen ei siis ollut taaskaan minun vaan fysiatrin diagnoosin ymmärtäminen... ;)

Tällä kertaa tilanne on kuitenkin toinen, koska en suositellut mitään enkä tehnyt diagnosia vaan annoin lukijan itse lukea muiden kokemuksia... josko yhtäläisyyksiä löytyisi.

• Ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

"jos tarvii ja taas piikkiä persuksiin. "

Mistä piikistä nyt puhut? Onko kyseessä kortisonipiikki, lihasta rentouttava piikki vaiko puudutuspiikki?

Kaikkia noitahan eri lääkärit piikittelee lääkäristä ja hänen uskomuksistaan riippuen...

Hyvin monia lääkkeitä voidaan antaa "piikkinä", isompana annoksena ja nopeampivaikutteisena kuin suun kautta nautitut. Esim. epilepsia- ja migreenilääkkeitä sekä antibiootteja ja varmasti paljon muita.

Opiskele poika! Tai sairasta! Et ole kokenut olenkaan tarpeeksi neuvoaksesi muita.

• Ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

Joissakin pikkuasioissa olen ehkä tehnyt pienen osittaisen virheen pari kertaa vahingossa tietäen kuitenkin tilanteen, mutta provosoinnin takia hätäisesti ja huolimattomasti vastanneena.

Virhehän on lähinnä ollut siinä, että kun SI-nivel siirtyy, niin kuinka paljon se siirtyy: sentin vaiko pari? Ja kiertyykö suoliluu samalla ja mihin suuntaan sekä kuinka paljon?

Ja koska fysiatri oli mulle kertonut, että SI-niveleni oli dislokoituneena, luulin sen siirtyneen ehkä enemmän kuin se oikeasti oli, koska fysiatrin sanavalinta saattoi erehdyttää minut. Ja koska mulla on magneettikuva, jossa minun toinen suoliluu on n. 2,5cm ylempänä kuin toinen. Syy virheeseen ei siis ollut taaskaan minun vaan fysiatrin diagnoosin ymmärtäminen... ;)

Tällä kertaa tilanne on kuitenkin toinen, koska en suositellut mitään enkä tehnyt diagnosia vaan annoin lukijan itse lukea muiden kokemuksia... josko yhtäläisyyksiä löytyisi.

Housekin erehtyy tunnissa useampia kertoja kuin sinä 36 vuodessa.

Sinusta pitäisi tehdä TV-ohjelma "Erehtymätön".

• hoidettu
        Ei hoidettu kirjoitti:

Hyvin monia lääkkeitä voidaan antaa "piikkinä", isompana annoksena ja nopeampivaikutteisena kuin suun kautta nautitut. Esim. epilepsia- ja migreenilääkkeitä sekä antibiootteja ja varmasti paljon muita.

Opiskele poika! Tai sairasta! Et ole kokenut olenkaan tarpeeksi neuvoaksesi muita.

Miksi ihmeessä epilepsialääkkeitä tai migreenilääkkeitä piikitetään selkä-, pakara- tai nivuskivuista kärsivälle ilman epilepsia- tai migreenidiagnoosia?

Toki tiedän, että kaikenlaisia piikkejä on olemassa. Onhan niitä tullut itsekin otettua monenlaisia...

"Opiskele poika! Tai sairasta! Et ole kokenut olenkaan tarpeeksi neuvoaksesi muita. "

En missään nimessä väitäkään olevani mikään oraakkeli. Annan vain ehdotuksia. Mutta ehdota sinäkin ihan rauhassa epilepsiapiikkejä pakaraan selkäkivuista kärsiville...

• Ei hoidettu
        hoidettu kirjoitti:

Miksi ihmeessä epilepsialääkkeitä tai migreenilääkkeitä piikitetään selkä-, pakara- tai nivuskivuista kärsivälle ilman epilepsia- tai migreenidiagnoosia?

Toki tiedän, että kaikenlaisia piikkejä on olemassa. Onhan niitä tullut itsekin otettua monenlaisia...

"Opiskele poika! Tai sairasta! Et ole kokenut olenkaan tarpeeksi neuvoaksesi muita. "

En missään nimessä väitäkään olevani mikään oraakkeli. Annan vain ehdotuksia. Mutta ehdota sinäkin ihan rauhassa epilepsiapiikkejä pakaraan selkäkivuista kärsiville...

Etkö todella ymmärrä, vai yritätkö olla vitsikäs?

• ja masennus
        hoidettu kirjoitti:

lääkkeillä pystytään tehokkaasti hoitamaan hermokipua johon eivät perinteiset kipulääkkeet auta.

• hoidettu

• kivusta kärsivä
        hoidettu kirjoitti:

Tuossakin tapauksessa lääkärit oli ihan pihalla. Selkeä hermopinne vain jossakin...

http://news.scotsman.com/topics.cfm?tid=609&id=1881392006

sinä olit tässäkin tapauksessa "sisällä"
        Selkeä luetun ymmärtämättömyys.
        Käväseppä vaikka tukiopella...

• hoidettu
        kivusta kärsivä kirjoitti:

sinä olit tässäkin tapauksessa "sisällä"
        Selkeä luetun ymmärtämättömyys.
        Käväseppä vaikka tukiopella...

..,sumussa, usvassa, tajuton, jne.
        Valitse tai keksi lisää.

• Pullistunut

Olen alle kolmekymppinen nainen ja minulla ollut selän kanssa ongelmia jo vuosia. Alaselkä oli liikkumaton, todella kipeä ja hermokipu säteili vasempaan jalkaan aiheuttaen sellaista kipua jota en kenellekään soisi. Jalassa oli myös tuntohäiriöitä. Välillä kipu ajoi täysin liikuntakyvyttömäksi. Ennen kipuja seliteltiin noidannuolilla, olemattomilla selkälihaksilla, liian raskaalla työllä ym. Hoidoksi kokeiltiin fysioterapiaa eri muodoissa ja pitkiä kuureja rentouttavia ja kipulääkkeitä.

Muuttaessani Turkuun eräs terv.keskuslääkäri halusi todella tutkia mistä paha selkäkipuni johtuu. Fysiatri totesi etteivät he pysty heidän keinoilla auttamaan minua ja määräsi magneettiin ja kas kummaa, löytyihän se syy: LIV/V-välissä suurikokoinen, välin alapuolella roikkuva sentraalinen välilevyn pullistuma joka litisti durapussia, aiheutti ahtautta ja painoi kummaltakin puolelta S V juurta. Välilevy oli madaltunut ja menettänyt nestettä. Sain lähetteen kiireellä selkäleikkaukseen.

Pullistuma poistettiin (mitä pystyi) ja hermo vapautettiin ja hengissä selvisin vaikka pelkäsin niin pirusti. Avoleikkauksella tehtiin, arpi on noin kymmenen senttiä. Sairaalasta kotiuduin kahden vrk:n päästä leikkauksesta.

Lääkkeistä sen verran että itselläni kokeiltiin ensin tramalia joka vei hermokivun todella hyvin mutta ei sopinut muuten minulle (olin viikon puolitajuttomana), seuraavaksi kokeiltiin panacodia joka ei vienyt kipua mutta hirvittävät lukot aiheutti ruokatorveen. Näiden kahden jälkeen määrättiin Lyrica (epilepsia-lääke). Alkuun pienellä annostuksella aiheutti näköhäiriöitä ja huimausta sekä käsien tärinää. Ehdein lopettaa lyrican kunnes heti iski hirvittävä hermokipu joka vei liikuntakyvyn. Lääkäri kirjoitti tripla-annoksen Lyricaa joka auttoi heti ja sivuoireet olivat tiessään. Koko ajan olen syönyt 3x100mg/pvä Ketomexiä kipuun ja vatsansuojaksi Pantopratsol ratiopharmia. Leikkauksen jälkeen hermokipu ja tunnottomuus oli poissa pari viikkoa kunnes palasivat (tosin sata kertaa lievempinä). Alaselkä on edelleen taipumaton mutta helvetillinen kipu on poissa niin kauan kunnes istuu tunnin-kaks. Edelleen syön hermokipuun lyricaa ja kipuun ketomexiä sekä vatsansuoja lääkkeitä, nyt tosin valtavasti pienemmillä annoksilla.

Kaikenkaikkiaan leikkaus paransi huimasti elämän laatua mutta ei selästä taida koskaan "uutta" tulla silläkään. Kaikenmaailman "kiksauttajiin" suosittelen varovaista suhtautumista (omasta kokemuksesta; oma selkäni paheni sellaisen käsittelyssä). Tietääkseni pullistumaa ei voida POISTAA millään muulla toimenpiteellä kuin leikkauksella (tarkoitan nyt niitä ihmisiä joiden pullistuma ei itsellään parane!!) Mutta vielä yksi todella hyvä lääke: Kävele, kävele, kävele =) Se auttaa kipuun ja on todella tärkeä osa kuntoutumista. Tsemppiä!

• selvinnyt

oma tarinani on aika samankaltainen kun Pullistuneella. Olen nyt 29 tapahtahtumahetkellä 27v-nainen. Kärsin n. vuoden verran kovista selkäkivuista, mutta lääkärin diagnoosi oli fasettinikamien lukko, jota lääkäri hoiti manipulaatiolla. helpotusta ei tullut- päin vastoin, kivut lisääntyivät lisääntymistään ja en kyennyt enää liikkumaan kivulta. Tämä lääkäri uskoi niin kovin omaan diagnoosiinsa, ettei suostunut lähettämään minua jatkotutkimuksiin eli magneettikuvaan useista pyynnöistä huolimatta. Hän määräsi fysioterapiaa. Fysioterapeutti taasen totesi, ettei hän lähde selkääni käsittelemään, koska jotain tuntui olevan hyvin pahasti pielessä. Tämän kerroin lääkärille joka vain tosei ettei mitään ole sen kummemmin vialla eikä leikattavaa ole. Tällä käynnillä minulla oli jo kalssiset pullistruman oireet: jalkojen heikkoutta ja jalkaterän puutumista. Seuraavana yönä heräsin siihen,että en tuntenut lähestulkoon mitään alakropastani. Aamulla herättyäni jalat eivät kunnolla kantaneet ja vessassa käydessäni en tuntenut mitään.

Soitin isälleni, joka on lääkäri ja hänen neuvonsa oli seuraava: soitat heti ambulassin, koska olet halvautumassa. Näin tein ja ambulanssi tuli ja olisi vienyt minut heti sairaalaan, mutta siellä päivystänyt nuori ortopedi olikin sitä mieltä että turhaan tänne tuotte. Minut vietiin terveyskeksukseen, jossa todettiin, että Gauda Equina on ja kiireesti olisi pääsätävä sairalaan. Viivytys oli kuitenkin nelisen tuntia ja hermovauriot etenenivät pikavauhtia. Sairaalassa todettiin sitten vihdoin amgneetinkin avulla massiivinen pullistuma joka painoi suuria hermoja kummallakin puolella ja arvio oli että jos ei heti leikattaisi olisin tunnin kuluttua halvaantunut. Siitä sitten leikkaukseen suoraan.

Leikkauksesta herättyäni en kyennyt kävelemään. Lääkäri totesi, että mitä ilmeisimmin manipulaation takia väliveyni oli täysin murskautunut eikä sitä enää ollut tunnistettavissa.

Olin sairaalassa viikon toipumassa ja treenasin opastuksella kävelyä. Ennuste oli, että vasen puoli jäisi hervottomaksi ja heikoksi ja ikään kuin vinoksi. Sairaslomalla olin neljä kuukautta ja opin siinä ajassa lääkärien mukaan kuin ihmeen kaupalla täydellisesti kävelyn jalon taidon vasemmastakaan puolesta ei huomannut enää mitään!!! Tein kyllä kaikkeni että kävelisin jälleen! Omat häät, jotka olivat leikkauksesta kahden kuukauden päässä olivat kumman hyvä kannustin!

Särkyjä oli aluksi paljonkin,ja sain särkylääkkeistä vatsahaavankin, mutta vähitellen jätin kaikki lääkkeet pois: Tramalin ja Panacodin. Nyt hieman alle 2:n vuoden kuluttua kipuja on vain ajoittain: Tietyissä tilanteissa, kuten jos käväelen ns. laiskasti eli hiljaa ja seison paljon. Vanhemmiten kipuja tulee kuulemma kulumisesta, koska välilevyä ei enää ole ja tilalle ei laitettu mitään. Puutumisoireet minulta katosivat kokonaan noin 1,5 vuoden kuluttua leikkausesta. Toisen jalan varpaat eivät liiku yhtä hyvin kuin toisen.

Täytyy sanoa, että kokemus on ollut melkoinen ja on opettanut paljon. Mm. arvostamaan kävelytaitoa ja muutenkin terveyttä sekä kyseenalaistamaan lääkärien diagnoosit!!! Nyt on hoitovirhekanne vetämässä ja tuloksia odottelen mielenkinnolla. Itse en hakenut korvauksia, vain huomatutusta hoitaneelle lääkärille. Onnellinen olen siitä, että kuitenkin ehdittiin leikata sen verran ajoissa, että kykenin kovalla työllä toipumaan lähes entiselle. Tietenkään uuden veroista selkää en koskaan enää saa, mutta olen onnellinen, että kävelen ja en kärsi enää kovista kivuista.

Itse neuvoisin, että älä misään nimessä anna manipullida selkää ja pyydä kokenut ortopedi arvioimaan tilannetta!!Leikkaus on aina viimeinen vaihtoehto, mutta joskus se voi pelastaa paljon! Älä rasita itseäsi liikaa ja vältä ISTUMISTA nosta jalat maatessasi ylös esim tuolille. tämä ns. avaa selkää.

• lievä kipu

Saas nähdä vieläkö luet tän. Mulla ollut 03 ssamat oireet helmik alkas ja loppu lokak .Onko sulla ollut polvissa vikaa. Monesti tästä seuraa että ns perse on vinossa eli vasemmas puoles kaikki paino (oikea polvi reistaillut). No slkäkipu uusi toukokuulla 05 ja pahinta olialuksa 3 vkoa. Juhannuksea kävin selän puudutukses (saman tyyppinen kuin selkäydin puudutus mutta livempi ja lääkettä seassa) josta oli senverran apua että pärjäs. elok tehtiin magneetti kuvaus josta selvisi välil. pullistuma. Kivut alko hellittään naapurin emännän neuvoilla(fysiot.) joka anto jumppa ohjeen. Liike hyvin yksinkertainen. Kokeile tätä. Mene makuulle vatsalleen, laita kädet etunojapunnerrus asentoon, nosta kuin etunojia mutta perse pysyy lattiassa kiinni,selkä menee notkolle,nostat kerran niin ylös kun kipu alkaa tuntua jalassa(itse sain rintakehän maasta n 10cm korkeuteen) laske rintakehä takaisin lattiaan. tee 3-5 toistoa ja jää rintakehä ilmassa selkänotkossa perse lattias viimeses toistos ja aisti kipua alkaako se nousta jalasta ylöspäin. Kipu pitäis saada takas selkään. Itselläni meni monta tuntia päiväs(niinkauvan kun viitti) ja muutama viikko ennenkuin kivut oli selässä(paree seläs ku jalas). Ja sitten ylläpito. ny kun lopetan tään kirjoituksen, meen vatsalleni ja pumppaan muutamat sarjat jotta välit aukee. Kysy tätä juttua joltain fys.terapeutilta ja samalla ohjeet syvien vatsalihasten jumppaohjeista. Koitahan pärjaillä

• Fysioterapeutti kielsi

"selkä notkolle"??? Minulta ainakin useat fysioterapeutit nimenomaan kielsivät selän notkistamisen!! Selkä ei saanut missään vaiheessa liikettä notkistaa vaan pitää nimenomaan suorana ja varmistaa ettei selkä notkistu...

• hoidettu
        Fysioterapeutti kielsi kirjoitti:

"selkä notkolle"??? Minulta ainakin useat fysioterapeutit nimenomaan kielsivät selän notkistamisen!! Selkä ei saanut missään vaiheessa liikettä notkistaa vaan pitää nimenomaan suorana ja varmistaa ettei selkä notkistu...

Diagnoosit vaihtelee kun lääkäri vaihtuu.

Myös mulle fysiatri varoitteli taaksetaivutusten vaarallisuutta. Voi tulla kuulemma pysyvä hermovaurio..

Ja toinen fysiatri taas niitä suositteli... ja sanoi päälle vielä, että eri lääkärit uskoo eri asioihin.

Se on siis uskosta kiinni ei ammattitaidosta tai tiedosta.

• laitan
        hoidettu kirjoitti:

Diagnoosit vaihtelee kun lääkäri vaihtuu.

Myös mulle fysiatri varoitteli taaksetaivutusten vaarallisuutta. Voi tulla kuulemma pysyvä hermovaurio..

Ja toinen fysiatri taas niitä suositteli... ja sanoi päälle vielä, että eri lääkärit uskoo eri asioihin.

Se on siis uskosta kiinni ei ammattitaidosta tai tiedosta.

Omas fysioterapeuttini perusteli kyllä niin hyvin, että uskallan laittaa selkäni notkolle. Sen voi kukin kokeilla itse tekeekö hyvää. Eli arvioi kipusi 1-10 asteikolla nyt. Sitten pistä sormet kohti varpaita kymmenen kertaa ja arvioi kipusi 1-10. Tämän jälkeen notkista selkää 10 kertaa taaksepäin ja arvioi kipusi 1-10. Itselläni kipu oli pienin aloitustilanteessa, mutta etunoja sai kivun äitymään ja taaksekallistus taas sai kivun rauhoittumaan. Minä ainakin aion jatkaa notkoselkäisyyttäni.

• väärätieto
        laitan kirjoitti:

Omas fysioterapeuttini perusteli kyllä niin hyvin, että uskallan laittaa selkäni notkolle. Sen voi kukin kokeilla itse tekeekö hyvää. Eli arvioi kipusi 1-10 asteikolla nyt. Sitten pistä sormet kohti varpaita kymmenen kertaa ja arvioi kipusi 1-10. Tämän jälkeen notkista selkää 10 kertaa taaksepäin ja arvioi kipusi 1-10. Itselläni kipu oli pienin aloitustilanteessa, mutta etunoja sai kivun äitymään ja taaksekallistus taas sai kivun rauhoittumaan. Minä ainakin aion jatkaa notkoselkäisyyttäni.

suora selkä on aina kipeä ...notkoselkä ei ole kipeä...punnerra selkääsi niin että ylävartalo vain taipuu ....faktatietoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe