Torxeilla kiinni se vitun satula, mutta ei perkele vaan aukea 9mm torxi pyörähtää ja 10 ei mahu, että onko siellä jotain vitun tuumasia ne torxit vai? Vm. 03 auto ja kilometrejä takana 50 tkm ja hanttarin puolen levyt ja palat ihan kuluneet.
Niin eli siis millä ilveellä ne saa vaihdettu? Vaiko tulta alle?
Oisko jollain kokemusta tällasen laitosta?
Alkaa usko loppua.
406 jarrupalojen ja levyjen vaihto
31
4844
Vastaukset
- taitosi
ei riitä, eikä sinulla ole työkaluja, miksi painit moisen asian kanssa?
Paras tapa ja turvallisin, on viedä auto asiantuntevaan korjaamoon. Muutaman kympin takia ei kannata hermojaan menettää.- Vaihdoin
ainoastaan kuluneet palat,ja tosin vanhempaan vuosimalliin.Vaihto oli helpompi kuin olisin voinut kuvitella.Varoittavia tovereita oli,"ranskalaisissa on ihmeellisiä virityksiä". Yxi ruuvi irti,jarrusatulan kääntö,ja vanhat palat pois.Uudet tilalle,kääntö,ja ruuvi kiinni. Helpompaa kuin sikarin veto.Jarrulevyjen vaihdosta ei ikävä kyllä ole kokemusta,mutta uskoisin sinun siinä onnistuvan.Tarkastithan että olivat tosiaan torx päisiä,ettei olisi vaan käynyt kuten eräälle tutulle.Nimittäin olikin paskainen kuusiokolopäinen,eikä millään löytänyt sopivaa torxia.
- perkele406
Vaihdoin kirjoitti:
ainoastaan kuluneet palat,ja tosin vanhempaan vuosimalliin.Vaihto oli helpompi kuin olisin voinut kuvitella.Varoittavia tovereita oli,"ranskalaisissa on ihmeellisiä virityksiä". Yxi ruuvi irti,jarrusatulan kääntö,ja vanhat palat pois.Uudet tilalle,kääntö,ja ruuvi kiinni. Helpompaa kuin sikarin veto.Jarrulevyjen vaihdosta ei ikävä kyllä ole kokemusta,mutta uskoisin sinun siinä onnistuvan.Tarkastithan että olivat tosiaan torx päisiä,ettei olisi vaan käynyt kuten eräälle tutulle.Nimittäin olikin paskainen kuusiokolopäinen,eikä millään löytänyt sopivaa torxia.
Torxeja nuo tosiaan on. On ihan puhtaat ei epäilystäkään etteikö olisi siis torxeja. Vissiin sitten ovat vaan niin helvetin tiukkaan jämähtäneet.
Se tässä pistääkin vituttamaan kun tietää että sen yhen kun auki sais niin homma ois suht helppo, mutta piru ei vaan aukea.
Korjaamo ei ihan muutamaa kymppiä ota ainakaan täällä meilläpäin.
Persaukisena näitä hermoja on vaan koeteltava ja tehtävä itse jos suinkin pystyy. - kokeillut
perkele406 kirjoitti:
Torxeja nuo tosiaan on. On ihan puhtaat ei epäilystäkään etteikö olisi siis torxeja. Vissiin sitten ovat vaan niin helvetin tiukkaan jämähtäneet.
Se tässä pistääkin vituttamaan kun tietää että sen yhen kun auki sais niin homma ois suht helppo, mutta piru ei vaan aukea.
Korjaamo ei ihan muutamaa kymppiä ota ainakaan täällä meilläpäin.
Persaukisena näitä hermoja on vaan koeteltava ja tehtävä itse jos suinkin pystyy.kuumailmapuhallinta,ja CR:ää? Monasti aika toimiva yhdistelmä.
- perkele406
kokeillut kirjoitti:
kuumailmapuhallinta,ja CR:ää? Monasti aika toimiva yhdistelmä.
huomenna kokeilla josko auttas.
- kanta
perkele406 kirjoitti:
Torxeja nuo tosiaan on. On ihan puhtaat ei epäilystäkään etteikö olisi siis torxeja. Vissiin sitten ovat vaan niin helvetin tiukkaan jämähtäneet.
Se tässä pistääkin vituttamaan kun tietää että sen yhen kun auki sais niin homma ois suht helppo, mutta piru ei vaan aukea.
Korjaamo ei ihan muutamaa kymppiä ota ainakaan täällä meilläpäin.
Persaukisena näitä hermoja on vaan koeteltava ja tehtävä itse jos suinkin pystyy.on hyvä mutta se vaatii ehdottomasti hyvän avaimen.
Millään halpahallin euron avaimilla ei saa muuta kuin kannan pyöreäksi. Täytyisi lailla kieltää niiden leluavainten myynti. - sohimaan
perkele406 kirjoitti:
huomenna kokeilla josko auttas.
kuumailmapuhaltimen kanssa.
Tiedätkö, että siellä satulassa on kumitiivisteitä ja jos kuumennat liikaa, satulat ovat senjälkeen entiset.
Yksi hyvä neuvo: Aina kun aloitat tekemään jotain remonttia, varmista, että sinulla on oikeat ja oikeankokoiset työkalut. Torx-avaimia käytettäessä se koko on erityisen tärkeä, koska jos yrität avata liian pienellä avaimella, pultin kanta tuhoutuu ja tärkeää on myös huolehtia, että avain on kohtisuorassa pultin kantaan nähden ja että on varmasti pohjassa.
Nämä on niitä perusasioita, joita tulee ehdottomasti noudattaa, muussa tapauksessa saattaa se säästö, jota yrität säästää itse tekemällä, mennä ns. pakkasen puolelle.
Tiukassa ne torxit on, tiedän sen muutamat jarrusatulat vaihtaneena, mutta oikeilla ja sopivilla työkaluilla homma hoituu.
Ps. Voit tarvita jatkovartta siihen vääntömomentin lisäämiseksi. - perkele406
kanta kirjoitti:
on hyvä mutta se vaatii ehdottomasti hyvän avaimen.
Millään halpahallin euron avaimilla ei saa muuta kuin kannan pyöreäksi. Täytyisi lailla kieltää niiden leluavainten myynti.on jotain paskasarjaa... pitänee hankkia toiset ja kokeilla niillä.
- kirjoitin
perkele406 kirjoitti:
on jotain paskasarjaa... pitänee hankkia toiset ja kokeilla niillä.
työkalujen sopivuudesta yms.
Biltemalla on halpa torx-sarja, jolla takuu. Siinä sarjassa on sopiva avain, joka sopii ainakin 405:sen satulan pultteihin ja uskon, että pulttikoko on sama 406:ssakin.
Ja kun väännät sitä pulttia auki, tue se avain vaikka jollain puupalikalla lattiaan, ettei se taivu vinoon. Kun olet huolehtinut siitä, että avain on varmasti pohjassa ja suorassa asennossa, niin reipas terävä "rytkäys" jatkovartta apuna käyttäen, niin kyllä aukeaa. - perkele406
sohimaan kirjoitti:
kuumailmapuhaltimen kanssa.
Tiedätkö, että siellä satulassa on kumitiivisteitä ja jos kuumennat liikaa, satulat ovat senjälkeen entiset.
Yksi hyvä neuvo: Aina kun aloitat tekemään jotain remonttia, varmista, että sinulla on oikeat ja oikeankokoiset työkalut. Torx-avaimia käytettäessä se koko on erityisen tärkeä, koska jos yrität avata liian pienellä avaimella, pultin kanta tuhoutuu ja tärkeää on myös huolehtia, että avain on kohtisuorassa pultin kantaan nähden ja että on varmasti pohjassa.
Nämä on niitä perusasioita, joita tulee ehdottomasti noudattaa, muussa tapauksessa saattaa se säästö, jota yrität säästää itse tekemällä, mennä ns. pakkasen puolelle.
Tiukassa ne torxit on, tiedän sen muutamat jarrusatulat vaihtaneena, mutta oikeilla ja sopivilla työkaluilla homma hoituu.
Ps. Voit tarvita jatkovartta siihen vääntömomentin lisäämiseksi.Kävinpä äsken ihan rauhoittuneena konttamassa ja palat on nyt irti... se olikin naurettavan helppoa. Yllätys oli kyllä suuri miten helvetin kuluneet ne oli. Ja piuhat irti joten ei ihmekään ettei jarruvalotkaan ole palanut. Jos ois aikasemmin taas tajunnut ni ei tarttis niitä hiton levyjä vaihtaa, mutta nyt ne levyt on siinä kunnossa etten toisia moisia ole kyllä koskaan nähnyt.
Huomenissa sitten parempien torxejen metsästykseen ja homma kotiin.
Juu ja tiedän kyllä ne satulan tiivisteet etten ala niitä sulattelemaan. - laji.
perkele406 kirjoitti:
on jotain paskasarjaa... pitänee hankkia toiset ja kokeilla niillä.
Ei ole avaimissa vika vaan siellä muualla.
Omaani juuri laitoin uudet käsijarrut ja voitelin satulan paikoilleen suihkevaseliinillä, hyvät tuli taas vuosiksi(406 -01)
Semmoine lyhyt torksi, siihen vasaralla lyöntiä päähän, täräyttää ruuvin kartiosta ruosteen rikki, sitten lähti ihan meisselitorksilla auki, vaatii tosiaan lyönnin ne ruuvit, ja lyönti sisäänpäin ruuvista ajatellen.
Ja jos tuntuu ettei jokin ruuvi aukea, niin kartion reunaan terävällä tampilla/meisselillä vasaralla siihen lyöntiä, kyllä se siitä lyönnillä lähtee.
Entäs sitten kun aukeaa, sitten vasta vaikeampaa on. Jos uudempaa takajarru mallia, eli on levyt, ja siinä pieni rumpu käsijarrulle, niin vaatii ensin jarrupalat pois, sitten rummun reijistä käsijarru kengät pyöritellä ihan suppealle, sitten lähtee laikka pois. - perkele406
laji. kirjoitti:
Ei ole avaimissa vika vaan siellä muualla.
Omaani juuri laitoin uudet käsijarrut ja voitelin satulan paikoilleen suihkevaseliinillä, hyvät tuli taas vuosiksi(406 -01)
Semmoine lyhyt torksi, siihen vasaralla lyöntiä päähän, täräyttää ruuvin kartiosta ruosteen rikki, sitten lähti ihan meisselitorksilla auki, vaatii tosiaan lyönnin ne ruuvit, ja lyönti sisäänpäin ruuvista ajatellen.
Ja jos tuntuu ettei jokin ruuvi aukea, niin kartion reunaan terävällä tampilla/meisselillä vasaralla siihen lyöntiä, kyllä se siitä lyönnillä lähtee.
Entäs sitten kun aukeaa, sitten vasta vaikeampaa on. Jos uudempaa takajarru mallia, eli on levyt, ja siinä pieni rumpu käsijarrulle, niin vaatii ensin jarrupalat pois, sitten rummun reijistä käsijarru kengät pyöritellä ihan suppealle, sitten lähtee laikka pois.kyse tässä tapauksessa.
Tekniikkalaji voi ollakin enpä mene sitä kieltämään, mutta nää on jotain kevytmetalliseosta ja se menee kyllä paskaksi helpolla jos ottaa kovemmat otteet käyttöön. - taksikuksija
perkele406 kirjoitti:
kyse tässä tapauksessa.
Tekniikkalaji voi ollakin enpä mene sitä kieltämään, mutta nää on jotain kevytmetalliseosta ja se menee kyllä paskaksi helpolla jos ottaa kovemmat otteet käyttöön.Sianpaskaa sinne torxin kantaan, niin saat välyksen pois sieltä avaimen ja pultin välistä. sitten vaan lekalla umpiot sisään ja kakka haisemaan
- on poikaa
perkele406 kirjoitti:
kyse tässä tapauksessa.
Tekniikkalaji voi ollakin enpä mene sitä kieltämään, mutta nää on jotain kevytmetalliseosta ja se menee kyllä paskaksi helpolla jos ottaa kovemmat otteet käyttöön.Vaihdoin nämäkin aikoinaan, ja muillekkin tehtiin samoin. Joskus on tosi lujassa ne pultit. Tosiaan lyöntiä vasaralla ensin siihen pulttiin, ei tietenkään niin että rikkoontuu. Ja jos edelleen tuntuu ettei aukea, sitten pitäisi Torx-avain kiilata ettei nouse vääntäessä, jostain sai vastaotetta samalla kun vääntää avainta.
- jompe
laji. kirjoitti:
Ei ole avaimissa vika vaan siellä muualla.
Omaani juuri laitoin uudet käsijarrut ja voitelin satulan paikoilleen suihkevaseliinillä, hyvät tuli taas vuosiksi(406 -01)
Semmoine lyhyt torksi, siihen vasaralla lyöntiä päähän, täräyttää ruuvin kartiosta ruosteen rikki, sitten lähti ihan meisselitorksilla auki, vaatii tosiaan lyönnin ne ruuvit, ja lyönti sisäänpäin ruuvista ajatellen.
Ja jos tuntuu ettei jokin ruuvi aukea, niin kartion reunaan terävällä tampilla/meisselillä vasaralla siihen lyöntiä, kyllä se siitä lyönnillä lähtee.
Entäs sitten kun aukeaa, sitten vasta vaikeampaa on. Jos uudempaa takajarru mallia, eli on levyt, ja siinä pieni rumpu käsijarrulle, niin vaatii ensin jarrupalat pois, sitten rummun reijistä käsijarru kengät pyöritellä ihan suppealle, sitten lähtee laikka pois.Kun sitten on takajarrulevy vaihdettu, mutta itse jarrupalat ei suostu lähtemään irti. Jousiviritys on purettu ja sokat on tappeista pois, mutta itse jarrupalojen tukiraudan läpi menevät tapit eivät suostu liikkuumaan mihinkään. Ei edes lekalla. Onko siinä jokin jippo, vai rälläkällä poikki ja porata loppupätkät pois? Sitten vain metsästämään sopivia tappeja.
- Anonyymi
kokeillut kirjoitti:
kuumailmapuhallinta,ja CR:ää? Monasti aika toimiva yhdistelmä.
Olen käyttänyt CRC:tä ja vastaavia vasta 51 vuotta. Koskaan ne eivät ole auttaneet. Sitten kun sen jumiruuvin ta -mutterin saa vähänkään liikkumaan, niin sitten kun panee sitä CRC:tä ja nitkuttelee edestakaisin, niin sitten auttaa. Samoin auttaa öljykin, joten koko CRC on huijausta ja turhaa rahan tuhlausta.
- Levytjapalat
Torx koko 1/2 tuuman hylsyssä? Asiallisia vastauksia kiitos jos tietoo. T35/40/45/50/55/60??
- TerkkujaKaikille
Toisella palstalla sanottiin että T55, en tiedä asiasta varmuutta vaikka 406:lla olen 10 vuotta jo ajanutkin.
- pösööö
Ainakin Brembot ovat T55:lla omassa 607:ssa.
- sporttiatsemppii
Mihin niitä tarvitaan? Köröttelyyn on vastaus!
- jumalautaa
No vittu vittu vittu perkele
- Anonyymi
joo se v-satula on ihan muualla kun autossa,
tollasen kiroilijan ja kuumakallen kannattaa viedä auto pajalle,
ne ketkä osaa, löytää sopivan torxin, jatkovarsia löytää kaupasta,
ellei tee itse,
toistakymmentä pösöä omistanu ja aina itse vaihtanu levyt ja palat,
helppoa kun heinänteko,
työkalut maksa kerralla itsensä, eikä tarvi jonotella korjaamoon- Anonyymi
Toistakymmentä Pösöä omistanut! Onpa sinulle sattunut TOSI kehnoja yksilöitä! Minulla autoja ollut vasta 52 vuotta ja 3 autoa, joista yksi Pösö. Sillä ajanut 31 vuotta ja 500 000 km ja matka jatkuu...
Eli kyllä minulla on Pösö kestänyt kauemmin kuin sinulla. Miksikähän? Ne kaksi ensimmäistä kestivät ulkomuistin mukaan jotain 270 000 km ja 170 000 km. Ruoste ne tuhosi, vaikka kaikkeni yritin ruostesuojausta...
- Anonyymi
Kun irroitetaan kuusiokolo, torx, XZN kantaisia pultteja niin ensin teräsharjan kärjellä tai pienellä harjalla puhtaaki kokonaan ja puhallus. Että sopiva avain istuu kunnolla ja pohjassa. Muuten voi väärä koko tuntua " huolimattomalle luonteelle" sopivalta ja pultti menee pilalle, pyörähtää kun väännetään.
Hyvällä irroitusaineella on pieni apu kun pultti liikahtaa niin lisää, sopiva napautus pultin päähän tai useita irroittaa hapettumaa tai ruostetta. Lyötävä tottakai siten ja sellaisilla työkaluilla että pultin pää ei vahingoitu tai muutu josta avain ottaa kiinni.
Aina painetaan avainta sisään kunnolla ja väännetään hiljaa ja katsotaan aivoilla että miten jatketaan.- Anonyymi
"Hyvällä irroitusaineella on pieni apu kun pultti liikahtaa niin lisää, sopiva napautus pultin päähän tai useita irroittaa hapettumaa tai ruostetta. "
Noissa pulteissa pitää olla ohjeistuksen mukaan lukitusliima. Se siellä pistää vastaan. Pultit aukeaa ihan helposti kun pulteille antaa pienen määrän lämpöä. Ei mitään sellaista että nesteet kiehuu satulassa ja kumitiivisteet savuaa, vaan sen verran paikallisesti siihen pultin päähän, että liima pehmenee.
- Anonyymi
9 mm ja 10 mm torx avaimia ei ole olemassakaan. Koot on T10 T15 T20 jne
Jarrulevy on Torx ruuvilla kiinni , muut osat kuten likutappi pultit aukeaa 12 mm lenkillä/hylsyllä.- Anonyymi
"Jarrulevy on Torx ruuvilla kiinni , muut osat kuten likutappi pultit aukeaa 12 mm lenkillä/hylsyllä."
Ja oleellinen osa, jarrusatula, on kiinni T55 torxeilla ja ne on tiukassa kun pultit on liimattu.
Ilman jarrusatulan irrottamista ei jarrulevyä saa vaihdettua.
- Anonyymi
meillä 307 oli satulan torxit niin kiinni että niistä tuli pyöreäreikäisiä kun väänsi, ongelma ratkesi kun siihen pultinkantaan hitsasi 17 mm mutterin puikolla kiinni, sen jälkeen aukee pultti kun pultti. voi hitsata isommankin mutterin niin vielä parempi.
- Anonyymi
taika tuossa ei ollut se mutterin hitsaaminen vaan se, että ruuvilukitteella kiinnitetty pultti kuumeni yli 200 asteen, jolloin ruuvilukite menettää pitovoimansa ja pultti aukeaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
taika tuossa ei ollut se mutterin hitsaaminen vaan se, että ruuvilukitteella kiinnitetty pultti kuumeni yli 200 asteen, jolloin ruuvilukite menettää pitovoimansa ja pultti aukeaa
Kyllä tuo mutterin hitsaus kokemuksen mukaan irrottaa pahankin ruostejumin.
- Anonyymi
On sulla kummasti mitoitetut torxit. Kuulostaa aivan kuusiokoloavaimilta. Joku T50 tai T55 voisi olla noihin mittoihin sopiva avain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83296MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758