"Vammaisuus"

Nainen47

Hei!
Luin noita viestejä ja niistä useasta paistoi katkeruus. Itse sairastuin 2000 kesällä, eli minulla oli aivohalvaus jossa menetin oikean puolen.
Olen jo hyvin sinut tämän uuden olomuodon kanssa ja voin myötää, että olen vammainnen. Enhän muuten tarvitsisi invamopoa liikkuakseni. Pystyn jopa tästä tilanteesta heittämään herjaa ja nauramaan itselleni. Enkä ole vielä tuntenut sanaa vammainen mitenkään haukkumanimenä.
Ollaan sitä mitä ollaan, eikä takerruta epäolennaiseen, eli nimittelyyn, vaan ajetaan asioitamme niin, että meidän jokaisen on helpompi elää tämän vamman kanssa.

Aurinkoista kevättä kaikille!!!

Terkuin aivovammainen

19

1492

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannele

Samaa mieltä kanssasi! Niin kauan kaikki on hyvin kun osaa nauraa myös itsellen.

Mielestäni tuolla sanalla vaan rajataan millaisilla ongelmilla on oikeutettu tiettyihin seikkoihin/palveluihin eli lähinnä viranomaisille jotka ryhmittelee ihmiset ja heille kuuluvat palvelut tiettyjen määreiden mukaan kuten esim. vanhukset, nuoret. Kriteerit vaan vaihtelee eli kuuluhan jokainen meistä syntymästä hautaan johonkin ryhmään. Ryhmä vaan vaihtelee elämän tilanteen mukaan.

T:Toinen aivovammainen ( aivohalvaus ja toispuolihalvaus vasenpuoli)

• Hannele

• kempura

Mutta minä luulen että luit viestejä hieman etsien katkeruutta. Saatoit jopa etsiä omaan iloosi tukea.
      Itselle pitää osata nauraa, mutta jos asiat mättää on oikeus olla myös surullinen.

Joknkunmoinen stereotypia vain yhdistää vammaisen jokapäiväiset murheet katkeruuteen.

Väitänkin että "vammaiset" eivät ole sen katkerempia kuin muutkaan, vammattomat kun masentuu, tulee surulliseksi, niin sitä sanotaan kyvyksi tuntea ja olla kiini elämässä.

Voiskohan olla näin?

• Hannele

se on että ilot ja surut kuuluu jokaisen elämään.

Olisiko tuossa vammaisten katkeruuden ylläpidossa osatekijöinä myös vammaiset itse? En tarkoita että tunteidensa ilmaiseminen olisi se tekijä vaan siihen vaikuttaisi osaltaan niiden vammaisten reaktiot jotka haluavat kaikin keinon peittää sen että vammaisella voi olla ihan samoja ongelmia kuten vammattomilla eli yksinäisyys tai vaikka ihan seksinpuute. Olisiko joillakin liian suuri tarve näyttää että olemme positiivisia ihmisiä emmekä tunne mitään luonnollisia tunteita eli tavallaan yrittää saada meitä näyttämään "yli-ihmisiltä". Ei aina voi olla iloinen ja myönteinen joskus tulee myös ne synkemmät ajatukset pintaan.

Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa. Olisiko joillakin liian suuri tarve tulla hyväksytyksi vammattomien parissa. Ei hyväksytyksi itsensä vuoksi vaan siksi että on mahdollisimman mukautuva ja mukava eli toisin sanoen harmiton.

• kempura
        Hannele kirjoitti:

se on että ilot ja surut kuuluu jokaisen elämään.

Olisiko tuossa vammaisten katkeruuden ylläpidossa osatekijöinä myös vammaiset itse? En tarkoita että tunteidensa ilmaiseminen olisi se tekijä vaan siihen vaikuttaisi osaltaan niiden vammaisten reaktiot jotka haluavat kaikin keinon peittää sen että vammaisella voi olla ihan samoja ongelmia kuten vammattomilla eli yksinäisyys tai vaikka ihan seksinpuute. Olisiko joillakin liian suuri tarve näyttää että olemme positiivisia ihmisiä emmekä tunne mitään luonnollisia tunteita eli tavallaan yrittää saada meitä näyttämään "yli-ihmisiltä". Ei aina voi olla iloinen ja myönteinen joskus tulee myös ne synkemmät ajatukset pintaan.

Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa. Olisiko joillakin liian suuri tarve tulla hyväksytyksi vammattomien parissa. Ei hyväksytyksi itsensä vuoksi vaan siksi että on mahdollisimman mukautuva ja mukava eli toisin sanoen harmiton.

ymmärsi, mutta näen asian joiltakinosin toisin.
        Jo aikaisemmin (edellisissä)kirjoitin siitä että vammaiset käyvät samanlaista "kisaa" keskenään kuin terveetkin siitä mitkä ominaisuudet ovat häiritseviä, mitkä antavat itsetuntuo.

Tuo positiivisuuden tavoittelu on juuri yksi kaikkia koskeva harha.
        Yksinäisiäkin on aivan yhtä suuri osa ihmisistä olipa terveydentila mikä tahansa.

elämän ilo kyllä jokapäiväisessäkin elämässä on pitkälti sidottu siihen kuinka hyväksytyksi itsensä tuntee.
        Esm. olen hyvä tyyppi työ-yhteisössä, mutta siviilissä olen toivoton ja pelottava kummajainen.

Tuo kommentti "liian suuri tarve tulla hyväksytyksi terveiden keskuudessa" viittaa kylä yhtävoimakkaasti lokerointiin, kuin mikä muu viesti tahansa tällä palstalla.

• Hannele
        kempura kirjoitti:

Jo aikaisemmin (edellisissä)kirjoitin siitä että vammaiset käyvät samanlaista "kisaa" keskenään kuin terveetkin siitä mitkä ominaisuudet ovat häiritseviä, mitkä antavat itsetuntuo.

Yksinäisiäkin on aivan yhtä suuri osa ihmisistä olipa terveydentila mikä tahansa.

elämän ilo kyllä jokapäiväisessäkin elämässä on pitkälti sidottu siihen kuinka hyväksytyksi itsensä tuntee.
        Esm. olen hyvä tyyppi työ-yhteisössä, mutta siviilissä olen toivoton ja pelottava kummajainen.

Tuo kommentti "liian suuri tarve tulla hyväksytyksi terveiden keskuudessa" viittaa kylä yhtävoimakkaasti lokerointiin, kuin mikä muu viesti tahansa tällä palstalla.

lokerointia mutta olen sen itse huomannut täällä työssäni eli suostutaan sellaiseen mihinkä ei tarvitsisi suostua. Tosin tuo miellyttämisen haluhan on piirre mikä löytyy sekä vammaisista että vammattomista. Juontaa monesti puutteista itsetunnon alueella. Näin karkeasti yksinkertaistaen. Kaikkihan haluamme hyväksyntää. Saadakseen sitä teemme monesti asioita mitä emme välttämättä haluaisi.

Vahva itsetunto on varmasti parasta mitä vanhemmat voivat lapselleen antaa. Joskus vaan näkee että jos lapsella on joku sairaus tai vamma niin hänestä kasvatetaan samalla monivammainen. Lapselta ei edes odoteta että hän suoriutuisi elämässään omien edellytyksiensä mukaan vaan pyritään ylisuojelemaan häntä kaikilta vastoinkäymisiltä. Vastoinkäymisethän kuuluu myös elämään ja osaltan kasvattavat ihmisiä kestämään myöhemmin tulevia kolhuja.

Vähättelemällä lastaan tai hänen kykyjään vaikka ihan tahtomattaan tehdään paljon hallaa.

Olen itse joutunut opettelemaan jotkut ihan perusjutut uudelleen. Itse huomasin kuinka läheiseni yrittivät suojella minua pettymyksiltä että en kykene tekemään jotain. Monia asioita mitä itse kykenin tekemään hitaammin tai apuvälineen avulla, tekivät he koska eivät kestäneet katsoa sitä onnetonta yrittämistä ja koska se onnistui heiltä nopeammin. Tällä tavalla he tekivät minulle hallaa ihan tahtomattaan ja hyvää hyvyttään. Ainoa tapa oppiahan on yrittämällä itse vaikka se kestäisikin ja kun se vihdoinkin onnistuu n. 50 yrityskerran jälkeen niin se onnistumisen tunne vasta nostaakin itsetuntoa.

Tosin voihan käydä niinkin ettei koskaan onnistu mutta silloin näkee omat rajansa ja nämä pettymyksethän kuuluu myös asiaan jotta ihminen voisi kehittyä oli hän vammaton tai vammainen.

• Hannele
        kempura kirjoitti:

tulee kyllä siitäkin kuinka hyväksytyksi itsensä tuntee mutta yhtä tärkeätä jos ei tärkeämpää on hyväksyä itsensä sellaisena kun on. Kuinka voi odottaa että toiset hyväksyisi minut jollen itse hyväksy itseäni. Itseänsä peilaa kyllä toisten kautta mutta se elämän ilo ei saa rakentua pelkästään tai pääosin toisten hyväksyntään.

• Nainen47
        Hannele kirjoitti:

tulee kyllä siitäkin kuinka hyväksytyksi itsensä tuntee mutta yhtä tärkeätä jos ei tärkeämpää on hyväksyä itsensä sellaisena kun on. Kuinka voi odottaa että toiset hyväksyisi minut jollen itse hyväksy itseäni. Itseänsä peilaa kyllä toisten kautta mutta se elämän ilo ei saa rakentua pelkästään tai pääosin toisten hyväksyntään.

Se miksi kommentoi sanaa "vammainen", tuli monista kirjoituksista esiin, niin kuin se olisi jokin haukkumanimitys. Itse en koe sitä sellaisena, vaan ihan normaalina nimityksenä henkilölle joka ei esim. pysty toimimaan ilman yhteiskunnan erityistukeja.

Se että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, on tärkeää meille kaikille olipa ns. terve tai vammainen.

Jos olemme katkeria ja marttyyrejä, niin varmasti yksinäisyys astuu kuvaa, koska eihän kukaan jaksa kuunnella ainaista "valittajaa". Näitä valittajia löytyy kyllä ns. terveistäkin. Jos jatkuvasti elää vain vammansa kanssa, siitä valittaen toisille, niin eihän sitä jaksa pirukaan kuunnella koko ajan.
        En minäkään jaksa kuunnella jatkuvaa katkeruutta, olipa syy mikä tahansa.

Olen siinä onnellisessa asemassa, että minulla on ehkä normaalia enenmän ystäviä joiden kanssa olen tekemisissä päivittäin. Olen eläkkeellä ja minulla on aikaa puuhata kaikelaista mihin pystyn. Emme puhu ystävieni kanssa minun vammasta, vaan kaikki tietävät sen ja menen heidän mukanaan täyttä vauhtia tätä elämää, mutta toki he sanomatta jelppivät minua tilanteissa joissa apua tarvitsen. Eivät kuitenkaan holhoten ja itse pyydän apua jos olen esim. hirvittävän pastinen jne.
        Ollaan iloisia ja näytetään, että meissä on poweria!!!!

Pehmeyden luja voima
        Ohjaa meitä kädestä pitäen
        Sinne missä
        Pelotta maistamme pehmeää
        Onnea olla olemassa
        - Tommy Tabermann

• Hannele
        Nainen47 kirjoitti:

Se miksi kommentoi sanaa "vammainen", tuli monista kirjoituksista esiin, niin kuin se olisi jokin haukkumanimitys. Itse en koe sitä sellaisena, vaan ihan normaalina nimityksenä henkilölle joka ei esim. pysty toimimaan ilman yhteiskunnan erityistukeja.

Se että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, on tärkeää meille kaikille olipa ns. terve tai vammainen.

Jos olemme katkeria ja marttyyrejä, niin varmasti yksinäisyys astuu kuvaa, koska eihän kukaan jaksa kuunnella ainaista "valittajaa". Näitä valittajia löytyy kyllä ns. terveistäkin. Jos jatkuvasti elää vain vammansa kanssa, siitä valittaen toisille, niin eihän sitä jaksa pirukaan kuunnella koko ajan.

Olen siinä onnellisessa asemassa, että minulla on ehkä normaalia enenmän ystäviä joiden kanssa olen tekemisissä päivittäin. Olen eläkkeellä ja minulla on aikaa puuhata kaikelaista mihin pystyn. Emme puhu ystävieni kanssa minun vammasta, vaan kaikki tietävät sen ja menen heidän mukanaan täyttä vauhtia tätä elämää, mutta toki he sanomatta jelppivät minua tilanteissa joissa apua tarvitsen. Eivät kuitenkaan holhoten ja itse pyydän apua jos olen esim. hirvittävän pastinen jne.

Pehmeyden luja voima
        Sinne missä
        Onnea olla olemassa
        - Tommy Tabermann

lukenut kirjoitustasi niin että se olisi muka osoittanut että etsimällä etsit katkeruutta muiden teksteistä, saadaksesi pönkitettyä iloasi. Sehän on myös eräänlainen stereotypia eli että ei pystyisi enää kokemaan mitään iloa muuta kun toisten ongelmia penkomalla eli ainoa tapa elää oli siis korostaa omaa onneaan vähättelemällä toisten elämää.

Allekirjoitan täysin tekstisi. Ehkä me erilailla vammaiset näemme ja koemme asiat eritavalla.

Minulle itsellekin tuo vammainen on vain yksi sana mikä osoittaa juuri että tarvitsee jonkinasteista tukea, palveluja,hoitoa tai terapiaa verrattuna vammattomiin. Kummasti nämä vammaispalvelut kelpaa myös henkilöille, jotka eivät halua kuulla sanaa vammainen. Ei niitä palveluja vammattomille myönnetä.

Aurinkoista kevättä!

• Hannele
        Nainen47 kirjoitti:

Pehmeyden luja voima
        Sinne missä
        Onnea olla olemassa
        - Tommy Tabermann

ja kolmanteen kuinka voimakas tuo spastisuus on? Onko sinulla lääkitys siihen? Jos on niin mikä? Itse syön Baclopar 10 mg:sta kolmesti päivässä.
        Saatko itse laukaistua sen millään "ihmekonstilla"
        ? Itse sain Hivamat syvävärähtelyä Käpylän kuntoutusajaksolla. Koko vartalo selvästi rentoutui ja tuon nilkan vääntyminen ulkosyrjälle lientyi.

• Nainen47
        Hannele kirjoitti:

ja kolmanteen kuinka voimakas tuo spastisuus on? Onko sinulla lääkitys siihen? Jos on niin mikä? Itse syön Baclopar 10 mg:sta kolmesti päivässä.
        Saatko itse laukaistua sen millään "ihmekonstilla"
        ? Itse sain Hivamat syvävärähtelyä Käpylän kuntoutusajaksolla. Koko vartalo selvästi rentoutui ja tuon nilkan vääntyminen ulkosyrjälle lientyi.

Niin mulle on kokeitu kaikki "konstit pastisuuteen. Lääkityksestä ei ollut mitään apua, ne vain tekivät minut veltoksi ja liikkuminen oli sitäkin huonompaa. En käytä enää mitään lääkkeitä. Minulla on erittäin pahat hermosäryt jotka lisäävät pastisuutta tai sitten pastisuus särkyjä. Saan himavat hoitoa viikottain ja siitä on sen hetkinen apu. Ehkä paras hoito on sähkösimulaatio, eli minulla on laite kotona aina. Sitä hoitoa annetaan sähkösukalla tai käsineellä. Kyseinen laite on tilattu Kuopiosta Suomen aivotutkimus ja kuntoutuslaitokselta.

• Hannele
        Nainen47 kirjoitti:

Niin mulle on kokeitu kaikki "konstit pastisuuteen. Lääkityksestä ei ollut mitään apua, ne vain tekivät minut veltoksi ja liikkuminen oli sitäkin huonompaa. En käytä enää mitään lääkkeitä. Minulla on erittäin pahat hermosäryt jotka lisäävät pastisuutta tai sitten pastisuus särkyjä. Saan himavat hoitoa viikottain ja siitä on sen hetkinen apu. Ehkä paras hoito on sähkösimulaatio, eli minulla on laite kotona aina. Sitä hoitoa annetaan sähkösukalla tai käsineellä. Kyseinen laite on tilattu Kuopiosta Suomen aivotutkimus ja kuntoutuslaitokselta.

säästynyt säryiltä. Pitäisiköhän koputtaa puuta.
        Minulla on lisänä myös laite kotona millä voin antaa itse sähköstimulaatiota. Siitä on ollut suurta apua.
        Olen harkinnut tuon lääkityksen vähentämistä mutta takaraivossa on pelko että tuo ojennussuuntainen spastisuus molemmissa jaloissa lisääntyisi. Tilanne mistä en kovin paljon välittäisi kylläkään.
        Onko sinulla tuo toispuolihalvaus pelkästään alaraajapainoitteinen vai koskeeko sekä kättä että jalkaa?. Jos tuo viimeinen pitää paikkansa niin kuinka käden kuntoutuminen on lähtenyt käyntiin?
        Minulla tuo käsi kyllä liikkuu tuonne ranteeseen saakka mutta sormet pyrkivät valitettavasti vetäytymään kämmenen sisälle. Onneksi tuli ahkerasti käytettyä tukilastaa siinä aikoinaan joten käpertyminen ei niin kauhean pahaa.
        Ainoa mistä tässä on voinut "iloita" on että tuo tunto vasemmalla puolella on aina ollut ihan normaali joten sitä ei ole tarvinnut ärsyttää toimimaan. Kaikkea muuta tässä on saanutkin sitten tehdä. No, onpa ainakin saanut jumpata sydämensä kyllyydestä.

• Nainen47
        Hannele kirjoitti:

säästynyt säryiltä. Pitäisiköhän koputtaa puuta.
        Minulla on lisänä myös laite kotona millä voin antaa itse sähköstimulaatiota. Siitä on ollut suurta apua.
        Olen harkinnut tuon lääkityksen vähentämistä mutta takaraivossa on pelko että tuo ojennussuuntainen spastisuus molemmissa jaloissa lisääntyisi. Tilanne mistä en kovin paljon välittäisi kylläkään.
        Onko sinulla tuo toispuolihalvaus pelkästään alaraajapainoitteinen vai koskeeko sekä kättä että jalkaa?. Jos tuo viimeinen pitää paikkansa niin kuinka käden kuntoutuminen on lähtenyt käyntiin?
        Minulla tuo käsi kyllä liikkuu tuonne ranteeseen saakka mutta sormet pyrkivät valitettavasti vetäytymään kämmenen sisälle. Onneksi tuli ahkerasti käytettyä tukilastaa siinä aikoinaan joten käpertyminen ei niin kauhean pahaa.
        Ainoa mistä tässä on voinut "iloita" on että tuo tunto vasemmalla puolella on aina ollut ihan normaali joten sitä ei ole tarvinnut ärsyttää toimimaan. Kaikkea muuta tässä on saanutkin sitten tehdä. No, onpa ainakin saanut jumpata sydämensä kyllyydestä.

Olen käynyt Neuronissa kädenpakotetussa kuntoutuksessa kaksi kertaa ja siitä on ollut mieletön apu. Nykyään pystyn neulomaan esim. sukkia jne. Minulla tarvitsee olla näköyhteys niin pystyn tekemään kädellä, koska en tunne juuri mitään. Jalasta puuttuu myös syvätunto, enkä siis tunne edes jalan asentoa, mutta kävelen kyllä pieniä matkoja. Käytän nilkkaortoosia ja keppiä kävelessä. Pitemmät matkat menen mopolla.
        Pahin kädellä tekemisen ja kävelyn estäjä on pastisuus ja kivut. Rasitus lisää kipuja ja puutumista ja tietty pastisuutta.
        Voidaan näistä jutuista puhua vähemmän yleisellä jos laitat sähköpostia osoite on [email protected]

Suosittelen Neuronin kädenpakotettua kuntoutusta!!

• Hannele
        Nainen47 kirjoitti:

Olen käynyt Neuronissa kädenpakotetussa kuntoutuksessa kaksi kertaa ja siitä on ollut mieletön apu. Nykyään pystyn neulomaan esim. sukkia jne. Minulla tarvitsee olla näköyhteys niin pystyn tekemään kädellä, koska en tunne juuri mitään. Jalasta puuttuu myös syvätunto, enkä siis tunne edes jalan asentoa, mutta kävelen kyllä pieniä matkoja. Käytän nilkkaortoosia ja keppiä kävelessä. Pitemmät matkat menen mopolla.
        Pahin kädellä tekemisen ja kävelyn estäjä on pastisuus ja kivut. Rasitus lisää kipuja ja puutumista ja tietty pastisuutta.
        Voidaan näistä jutuista puhua vähemmän yleisellä jos laitat sähköpostia osoite on [email protected]

Suosittelen Neuronin kädenpakotettua kuntoutusta!!

Minua onkin aina kiinnostanut tuo pakotettu käden käyttö. Otan yhteyttä sähköpostitse ja kyselen lisää. Olet ensimmäinen joka on sattunut kohdalle joka on ollut siinä.
        Minusta tuo tunnonpuute on aina askarruttanut kun ei itsellä ole käytännön kokemusta miten se vaikuttaa ihan kävelyssä ja muuten.
        Tuo on jännää kuinka sitä saa käden käyttöön rentona kun kädessä on jotain konkreettista, minkä painon tuntee tai näkee esineen. Tyhjin käsin minun on turha yrittää tehdä mitään.

Kirjoittelen heti ehtiessäni ja kyselen lisää tuosta Neuronista.

• Kukkuluuri
        Hannele kirjoitti:

Niin kumpi oli ensin muna vai kana?Kyllähän lähtökohta on se että ihminen on sosiaalinen eläin ja kaikkein tärkeintä meille on että muut tai edes joku meidät hyväksyy ja arvostaa meitä.Ja vasta siltä pohjalta kumpuaa myös itsearvostus.Vähänkin psykologiaa lukeneet oivaltavat tämän. Siis peruslähtökohta on lajitovereilta saatava myönteinen palaute.Ei yhtään auta jos peilin edessä hokee olen hyvä sellaisena kuin olen jos tosielämässä useimmin tuleva palaute on pakit ja hyljeksintä.Enkä tarkoita nyt vain seurustelusuhdeyrityksiä vaan muitakin tilanteita. Turha silotella ja hymistellä kyllä löytyy ihmisiä joita tuskin rakastaa muut kuin lemmikkikoira.Vaikka kuinka yrittäisi olla hyvä ja ystävällinen, vaatimukset voi olla niin suuret.Elämänilo pitää etsiä sitten vaikka halaamalla metsän puita.
        Ihmettelen vaan kun vammautuneet on saatu aivopestyä tuohon sosiaalitanttahyminään; hyväksy itsesi niin muutkin hyväksyvät sinut,heko heko
        Ja anteeksi jos tämä loukkaa, ei ole kenellekään henkilökohtaisesti, ehkä minulla on huono päivä :(

• Hannele
        Kukkuluuri kirjoitti:

Niin kumpi oli ensin muna vai kana?Kyllähän lähtökohta on se että ihminen on sosiaalinen eläin ja kaikkein tärkeintä meille on että muut tai edes joku meidät hyväksyy ja arvostaa meitä.Ja vasta siltä pohjalta kumpuaa myös itsearvostus.Vähänkin psykologiaa lukeneet oivaltavat tämän. Siis peruslähtökohta on lajitovereilta saatava myönteinen palaute.Ei yhtään auta jos peilin edessä hokee olen hyvä sellaisena kuin olen jos tosielämässä useimmin tuleva palaute on pakit ja hyljeksintä.Enkä tarkoita nyt vain seurustelusuhdeyrityksiä vaan muitakin tilanteita. Turha silotella ja hymistellä kyllä löytyy ihmisiä joita tuskin rakastaa muut kuin lemmikkikoira.Vaikka kuinka yrittäisi olla hyvä ja ystävällinen, vaatimukset voi olla niin suuret.Elämänilo pitää etsiä sitten vaikka halaamalla metsän puita.
        Ihmettelen vaan kun vammautuneet on saatu aivopestyä tuohon sosiaalitanttahyminään; hyväksy itsesi niin muutkin hyväksyvät sinut,heko heko
        Ja anteeksi jos tämä loukkaa, ei ole kenellekään henkilökohtaisesti, ehkä minulla on huono päivä :(

vähän eri lähtökohdat mistä käsin asioita tarkkailemme.
        Minulle itselle oli ja on tärkeintä hyväksyä itseni ja olla käpertymättä vamman ympärille. Minullehan tämä vammautuminen oli muutosta entiseen olemukseen kuten se on muillekin vammautuneille.
        Se mikä sinulle on sosiaalitanttahöpinää on varmaan sitä myös monille vammattomille mutta minulle taas totisinta totta. Usko tai älä mutta kyllä tuo vammautuminen voi olla aikamoinen kolaus monen psyykkeen.
        Miten itse reagoisit jos vammasi lisäksi vammautuisit lisää ja joutuisit sopeutumaan uuteen minääsi, jonka toimintakyky ei ole läheskään vastaavalla tasolla kuin ennen? Olisitko itse valmis luopumaan omasta toimintakyvystäsi oli se sitten minkä tasoista tahansa?
        Monilla on aikamoinen tottuminen että yhtäkkiä tarvitseekin avustajan tekemään asioita, joista itse on ennen suoriutunut. Yksityisyyden menetys noin vain vaatii totuttelua eikä se onnistu kaikilta koskaan.

• Myy

Heips!

No en mä ainakaan häpee itteeni, oon mikä oon.
      Mä oon 22 vee nainen Vaasasta ja oon ollu syntymästäni Cp- vammainen ja joskus tottakai joskus vihaan itteen ku kädet toimi niin ku pitäs, siis kaikki tippuu käsistä. Oon vaan aina sanonu kun joku kysyy kuika mä jaksan päivästä päivään hymyillä, vaikka on särkyjä, lääkkeitä, pitkiä katseita ja et kaikki pitää suunnitella päivää ennen (Esim. elokuviin meno pitää hoitaa apu tulee vasta kun leffa loppuu ja taksi tilata)
      Mut hei tää on mun elämää ja oon onnellinen se on pääasia.

• samy 45

kirjotellaan ja silleen, jos sopii??

• Nainen47

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      93
      7639
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4673
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3392
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe