Eli 2 kysymystä. Mitä eroa on kiinteistö a:lla ja kiinteistö b:llä??
Ja toinen... olen yhdistelmärahastolla vähän jo alotellut, niin voinko ihan op:n nettikäyttäjänä aloittaa osakesijoittamisen niinkun? Eli voinko nyt vaanmennä ja hankkia esim kiinteistö a:ta 100 eurolla? Eihän siitä tule mitään lisäkustannuksia, ennenkuin mahdollisesti joskus lunastaa sen?
T: Nimim. epätietoinen
OP-Kiinteistö A
11
1525
Vastaukset
- nimimerkki
A- eli kasvuosuus, B- eli tuotto-osuus.
Rahasto-osuuksien ostaminen ei ole sama asia kuin suora osakesijoitus.
Rahastoissa on normaalit merkintä- ja lunastuspalkkiot.
Kaikki nämä perustiedot löytyvät kyllä OP:n sivuilta. Suosittelen tutustumaan.- paa-likka
Tiedän että on hölmö kysymys, mutta olen vaan aloittelija, kuhan mietiskelen.....
Eli jos näitä Osakerahastoja ostaa, niin vaikka menisi miinukselle, niin eihän siinä voi joutua mitenkään maksumieheksi???
Eli jos 500e laitan kerralla niin enkai voi ikinä menettää kun korkeintaan sen 500 siinä touhussa? - björn
paa-likka kirjoitti:
Tiedän että on hölmö kysymys, mutta olen vaan aloittelija, kuhan mietiskelen.....
Eli jos näitä Osakerahastoja ostaa, niin vaikka menisi miinukselle, niin eihän siinä voi joutua mitenkään maksumieheksi???
Eli jos 500e laitan kerralla niin enkai voi ikinä menettää kun korkeintaan sen 500 siinä touhussa?menetät korkeintaan 500e, mutta se on vain teoreettinen tapahtuma.
- Sijoittaja X
Kasvuosuudessa (a) kaikki tuotot sijoitetaan rahastoon.
Tuottoosuudessa (b) rahaston arvosta maksetaan tietty osa vuosittain omistajalle ikäänkuin "osinkona", joka on vähintään 4 prosenttia rahaston arvosta.- kumpaaa
Siis kumpaa nyt suosittelisitte jos haluaa vähän kokeilla sijoittaa rahojaan tällaiseen?
Eli millaisille sijoittajille sopii A ja taas millaisille paremmin sopii B? - 24 vuotta sijoittanut
kumpaaa kirjoitti:
Siis kumpaa nyt suosittelisitte jos haluaa vähän kokeilla sijoittaa rahojaan tällaiseen?
Eli millaisille sijoittajille sopii A ja taas millaisille paremmin sopii B?Jos tarvitset sijoitustuloja (niiden tuotto-osuuksia), silloin otat rahaston, joka jakaa tuottoja ulos vuosittain. Tällainen sopii esim. eläkeläisille. Todennäköisesti kuulut palkansaajiin tai säästät tulevaa varten, siispä otat silloin rahaston, joka ei jaa tuottoa ulos vaan kerryttää tuotoillakin tuottoa.
- jepaa
24 vuotta sijoittanut kirjoitti:
Jos tarvitset sijoitustuloja (niiden tuotto-osuuksia), silloin otat rahaston, joka jakaa tuottoja ulos vuosittain. Tällainen sopii esim. eläkeläisille. Todennäköisesti kuulut palkansaajiin tai säästät tulevaa varten, siispä otat silloin rahaston, joka ei jaa tuottoa ulos vaan kerryttää tuotoillakin tuottoa.
Olen siis palkansaaja ja tulevaa varten tällasta suunittelen, eli kumpi silloin on se mun juttuni? A vai B ?? Ilmeisesti A, vai???
- kasvuA
jepaa kirjoitti:
Olen siis palkansaaja ja tulevaa varten tällasta suunittelen, eli kumpi silloin on se mun juttuni? A vai B ?? Ilmeisesti A, vai???
Sijoittaja X tuolla edellä erittelikin A:n ja B:n eron. Sinulle sopii kasvuosuus A, joka ei maksa vuosittain mitään ulos vaan sijoittaa nekin rahat edelleen.
Tämän eron huomaat myös rahastojen arvossa: kasvuosuusA on arvokkaampi kuin tuotto-osuusB - B:stä on maksettu "rahaa ulos".
Säästöintoa! - Sijoittaja X
kasvuA kirjoitti:
Sijoittaja X tuolla edellä erittelikin A:n ja B:n eron. Sinulle sopii kasvuosuus A, joka ei maksa vuosittain mitään ulos vaan sijoittaa nekin rahat edelleen.
Tämän eron huomaat myös rahastojen arvossa: kasvuosuusA on arvokkaampi kuin tuotto-osuusB - B:stä on maksettu "rahaa ulos".
Säästöintoa!Itselle ei ole selvinnyt meneekö tuotto-osuuksista nosto palkkiota. Palkkiot vaikuttaa rahaston tuottoon merkittävästi. Jos tuotto-osuuksien maksusta peritään tuo minimi 8 euroa, sinulla pitää olla rahastossa meielllään reilusti yli tuon 2000 euroa sijoitettuna ennekuin tuotto-osuus kannattaa.
OP-Kiinteistössä nuo kasvuosuudet on näyttäneet tuottavan selvästi paremmin kuin tuotto-osuudet. Tästä syystä minäkin menesin tuohon A-osuuteen.
Tässä on vielä yksi B-osuutta ajatelleen edullinen seikka verotuksellisesti. Jos sinulla on eläkesäästö tai esimerkkinä asuntolainaa saat niistä isomman verovähennyksen pääomatulojen kautta kuin suoraan palkkatuloista.
Tietyissä osakerahastoissa maksupäivä vuoden lopussa on edullinen. Esimerkkinä Venäjän pörssit on päänsääntöisesti kiinni vuoden vaihteen jälkeen ja myös Kiina käynnistyy hitaasti vuoden vaihteen jälkeen. Tämä johtaa luonnollisesti rahaojen siirtoon muille markkinoille ja laskua näissä pörsseissä. Näissä minä suosittelisin esimerkkinä B-osuutta. - sama kehitys
Sijoittaja X kirjoitti:
Itselle ei ole selvinnyt meneekö tuotto-osuuksista nosto palkkiota. Palkkiot vaikuttaa rahaston tuottoon merkittävästi. Jos tuotto-osuuksien maksusta peritään tuo minimi 8 euroa, sinulla pitää olla rahastossa meielllään reilusti yli tuon 2000 euroa sijoitettuna ennekuin tuotto-osuus kannattaa.
OP-Kiinteistössä nuo kasvuosuudet on näyttäneet tuottavan selvästi paremmin kuin tuotto-osuudet. Tästä syystä minäkin menesin tuohon A-osuuteen.
Tässä on vielä yksi B-osuutta ajatelleen edullinen seikka verotuksellisesti. Jos sinulla on eläkesäästö tai esimerkkinä asuntolainaa saat niistä isomman verovähennyksen pääomatulojen kautta kuin suoraan palkkatuloista.
Tietyissä osakerahastoissa maksupäivä vuoden lopussa on edullinen. Esimerkkinä Venäjän pörssit on päänsääntöisesti kiinni vuoden vaihteen jälkeen ja myös Kiina käynnistyy hitaasti vuoden vaihteen jälkeen. Tämä johtaa luonnollisesti rahaojen siirtoon muille markkinoille ja laskua näissä pörsseissä. Näissä minä suosittelisin esimerkkinä B-osuutta.Kyllä tuotto-ja kasvuosuudet kehittyvät (=tuottavat) samaa tahtia aivan täsmälleen. Syy näiden arvojen eroon johtuu siitä, että tuottorahastosta jaetaan ulos rahaa joka vuosi säännöissä oleva prosenttimäärä. Tämä tuotto napsahtaa siis pankkitilille joka vuosi. Tämä tietysti alentaa tuotto-osuuksien arvoa.
Tämä tuotto-osuus jaetaan myös siinä tapauksessa, että rahasto on tuottanut tappiota vuoden aikana.
Yleensä näitä tuotto-osuuksia ei kannata merkitä, vaan tehdä tarvittaessa lunastus rahastosta osittain tai kokonaan rahatarpeen mukaan.
- voi merkitä rahastoja
Jos sinulla on nettitunnukset, voit hyvin merkitä kaikkia OP-Rahastoyhtiön hallinnoimia rahastoja. Kannattaa muistaa, että merkinnästä joutuu maksamaan merkintäpalkkion. OP:llä muistaakseni merkinnän minimipalkkio on 8 euroa, joten ei kannata aivan pientä summaa merkitä. Jos laittaa vain 100 euroa rahastoon kerralla, niin silloin kannattaa tehdä OP-Rahastoyhtiön kanssa rahastotalletussopimus, jolloin välttyy tuolta suurelta hinnalta. Yleensä suuremmissa summissa tuo merkintä maksaa 1% merkintäsummista.
Muuten rahastot eivät voi mennä nollaan. Suurin lasku, minkä itse tiedän, on 80 %:n lasku IT-kuplan puhjetessa 5-6 vuotta sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862