Hormonaalinen akne nuorilla tytöillä ja naisilla liittyy hormonitasapainoon; kehon estrogeeni ja testosteronituotanto on epätasapainossa, jolloin yleensä estrogeenia veressä on liian vähän suhteessa testosteroniin. Testosteroni on se, mikä aiheuttaa aknea. Korkeat estrogeenitasot taas tarkoittavat että testosteroni ei ole dominantti hormoni eikä aknea yleensä tällöin ole. Myös aknen riehaantuminen ennen kuukautisia johtuu siitä että silloin estrogeenitasot naisilla alenevat. Toisinsanoen = paljon estrogeenia = ei aknea. Ja toisinpäin.
Naisilla estrogeenia muodostuu munasarjojen lisäksi rasvasoluissa. Senpä takia niillä naisilla, joilla on enemmän rasvaa kehossaan, on myös enemmän estrogeenia veressään.
Toisinsanoen, laihoilla naisilla kaiken järjen mukaan pitäisi olla suurempi riski saada akne kuin pullukammilla. Olettaen siis että molemmilla on myös taipumus akneen, sillä eihän tietenkään kaikilla ole aknea joilla on matalat estrogeenitasot. Pitää olla siis myös jonkinlainen taipumus akneen.
Pitäisiköhän tässä alkaa lihottamaan itseään, jos se vaikka saisi tämän sinnikkään aikuisiän aknen kuriin?
Onko hormonaalinen akne...
6
892
Vastaukset
- laiheliini
Siskoni on paljon kookaampi kuin minä, ja minä taas olen hyvin hoikka laiheliini. Minulla on aknea, siskolla vain vähän joskus jotain pieniä näppyjä, ei mitään kunnon aknea. Eli voisi olla tottakin tuo!
- minä itse
Tuo on ihan höpön höpö puhetta. Tiedän pullukoitakin, joita akne riivaa. Ei se ole kehon rasvan määrän kanssa mitenkään symbioosissa.
Hormonitasoilla kylläkin on tekemistä asian kanssa. Itselläni diane nova-pillerit ovat asian hoitaneet. - älä nyt tuudittaudu
minä itse kirjoitti:
Tuo on ihan höpön höpö puhetta. Tiedän pullukoitakin, joita akne riivaa. Ei se ole kehon rasvan määrän kanssa mitenkään symbioosissa.
Hormonitasoilla kylläkin on tekemistä asian kanssa. Itselläni diane nova-pillerit ovat asian hoitaneet.Älä tuudittaudu Diane Novien tuomaan hetkelliseen helpotukseen. Akne tulee todennäköisesti takaisin kun lopetat niiden käytön, niin se tuli minullakin.
Pointtihan ei ollut että kaikki lihavat olisivat akne-vapaata maastoa. Aknea voi olla monista muista syistäkin, samoin kuin _hormonitasapainon_ _heittelyä_ voi olla _monista_ eri syistä johtuvaa. Lihavalla hormonitasapaino voi heitellä vaikkapa väärien ruokatottumusten tai vaikka alkavan diabeteksen takia. Samoin kuin joillai laihoilla voi olla hyvinkin runsas estrogeenintuotanto, jos munasarjat tuottavat sitä paljon. Onhan ihmisten hedelmällisyydessäkin eroja, mutta yleisesti ottaen kun rasvaprosentti tippuu tarpeeksi alas, myös hedelmällisyys huononee tai katoaa kokonaan. Joten TOTTAKAI rasvaprosentilla on merkitystä hormoneihin ja sitä kautta myös hormoniperäisiin sairauksiin, kuten akneen.
Fakta se kuitenkin on, että monilla naisilla akneen syynä on estrogeenit, tai niiden puutos. Ja mitä enemmän rasvasoluja, sitä enemmän estrogeenia erittyy, noin _yleisesti_. Yksilökohtaisia eroja on tottakai, mutta nyt ei ole kyse siitä. Sillä ei ole mitään merkitystä tunnetko sinä jonkun lihavan jolla on akne. Nyt puhutaan asiasta suuressa mittakaavassa. - hmmmm
älä nyt tuudittaudu kirjoitti:
Älä tuudittaudu Diane Novien tuomaan hetkelliseen helpotukseen. Akne tulee todennäköisesti takaisin kun lopetat niiden käytön, niin se tuli minullakin.
Pointtihan ei ollut että kaikki lihavat olisivat akne-vapaata maastoa. Aknea voi olla monista muista syistäkin, samoin kuin _hormonitasapainon_ _heittelyä_ voi olla _monista_ eri syistä johtuvaa. Lihavalla hormonitasapaino voi heitellä vaikkapa väärien ruokatottumusten tai vaikka alkavan diabeteksen takia. Samoin kuin joillai laihoilla voi olla hyvinkin runsas estrogeenintuotanto, jos munasarjat tuottavat sitä paljon. Onhan ihmisten hedelmällisyydessäkin eroja, mutta yleisesti ottaen kun rasvaprosentti tippuu tarpeeksi alas, myös hedelmällisyys huononee tai katoaa kokonaan. Joten TOTTAKAI rasvaprosentilla on merkitystä hormoneihin ja sitä kautta myös hormoniperäisiin sairauksiin, kuten akneen.
Fakta se kuitenkin on, että monilla naisilla akneen syynä on estrogeenit, tai niiden puutos. Ja mitä enemmän rasvasoluja, sitä enemmän estrogeenia erittyy, noin _yleisesti_. Yksilökohtaisia eroja on tottakai, mutta nyt ei ole kyse siitä. Sillä ei ole mitään merkitystä tunnetko sinä jonkun lihavan jolla on akne. Nyt puhutaan asiasta suuressa mittakaavassa.itse oon aina ollut laiha ja mulla auttoi akneen vähähiilihydraattinen ruokavalio. Vaikka olenkin hiukan laihtunut sillä, mutta naama pysyy kurissa. Ja lihottaa itseäni yritin monta vuotta, ei se vaan onnistu mulla, joten nautin ainakin hyvästä ihosta :)
- laatua?
KAIKKI tavallinen akne johtuu pääosin hormoneista ja niiden aiheutamsta liiasta talinerityksestä. Jos iho on vielä rakenteeltaan sellainen, että talirauhaset tukkeutuvat -> akne on varma. Mitään "hormonaalista aknea" ei ole erikseen olemassa.
- hmmm.....
Ja mikäs sun pointti oli? Eihän se mitenkään poista sitä että rasvaprosentilla on/voi olla merkitystä naisten (hormonaaliseen) akneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803