Hei!
Olemme tulevana kesänä hommaamassa Karlskona Viggeniä. Kovaa pohdintaa perheessä (minä vaimo 2lasta 3v ja 1/2v ) on aiheuttanut venekerhon valinta.
Venekerhon suhteen olisi suotavaa, että se olisi lähellä (asumme helsingissä,paloheinä).
Toinen toive olisi, että venekerhon sijainti mahdollistaisi pääsyn itse asiaan eli purjehtimaan.
Veneen kokohan (7,1m) sanelee käyttötarkoitus eli päivä/viikonloppureissut ensisijaisesti.
Venekerhon lähellä saisi olla hyvät puitteet em. reissuihin. Reissut suuntautuisivat mieluiten luonnonsatamiin.
Kiitokset suosittelijoille!
Mikä venekerho?
91
15376
Vastaukset
- Toisen seuran jäsen
Kopu elikä Koivusaaren pursiseura? olen ollut muutaman kerran siellä käymässä ja purjehtimassa tuttavieni kanssa ja paikka sekä seura ja seuran jäsenistö vaikuttaa oikein mukavan järkevän asiallisilta ja samoin heidän kevät-ja syys- talkoonsa joissa olen ollut mukana.
Paikka sijaitsee siinä Lauttasaaren länsi puolella.- KoPu
Vähän kireä ja militanttinen paikka. Ja enemmänkin oisi jos E. Kalervo saisi päättää. Vähän intinen vartiopäällikkö vaikka hyväkin se on, mutta en tiedä mitä syytä on tuoda armeijakuria pursiseuraan, paitsi jos ei ole pienenä saanut laikkiä riittävästi armeijaleikkejä tai jos ei kelvannut isona....
Mukava seura, mutta muuton jälkeen erosin koska en katsonut olevan mitään syytä säilyttää jäsenyyttä. Mukava saarikiinteistö aivan liki. - armeijataustasi
KoPu kirjoitti:
Vähän kireä ja militanttinen paikka. Ja enemmänkin oisi jos E. Kalervo saisi päättää. Vähän intinen vartiopäällikkö vaikka hyväkin se on, mutta en tiedä mitä syytä on tuoda armeijakuria pursiseuraan, paitsi jos ei ole pienenä saanut laikkiä riittävästi armeijaleikkejä tai jos ei kelvannut isona....
Mukava seura, mutta muuton jälkeen erosin koska en katsonut olevan mitään syytä säilyttää jäsenyyttä. Mukava saarikiinteistö aivan liki.pioneeri vai ihan kiväärimies. Kuulostaa varmaan pikkuisen hoopolta, mutta niin oli kommenttisikin armeijakurista. Varmaan asioiden junailu prikulleen kun on sovitu ja kirjattu alas, voisi hoitaa "miellyttävämminkin". Ei kai vain iso paha setä ole jättänyt pahaa mieltä, että vieläkin muistuu mieleen.
Kun ihan nimeltä kommentoit olisi tasavertaista laitaa oma nimesikin esille.
Ettet vain kuuluisi sellaisiin porukoihin, joissa on päästy elämässä pikkuisen kevyesti - pappa betalar - kuten tiedät. NJK on siinä vieressä jne... - raggar
armeijataustasi kirjoitti:
pioneeri vai ihan kiväärimies. Kuulostaa varmaan pikkuisen hoopolta, mutta niin oli kommenttisikin armeijakurista. Varmaan asioiden junailu prikulleen kun on sovitu ja kirjattu alas, voisi hoitaa "miellyttävämminkin". Ei kai vain iso paha setä ole jättänyt pahaa mieltä, että vieläkin muistuu mieleen.
Ettet vain kuuluisi sellaisiin porukoihin, joissa on päästy elämässä pikkuisen kevyesti - pappa betalar - kuten tiedät. NJK on siinä vieressä jne...Äskeinen kommentti vahvisti käsitykseni KoPu:sta. Kyseinen pursiseura on selvästi "vasemmalle kallellaan", jos noin katkeraa tekstiä kirjoitetaan eräästä Suomen parhaimmasta pursiseurasta, eli NJK:sta!
- ja silleen
raggar kirjoitti:
Äskeinen kommentti vahvisti käsitykseni KoPu:sta. Kyseinen pursiseura on selvästi "vasemmalle kallellaan", jos noin katkeraa tekstiä kirjoitetaan eräästä Suomen parhaimmasta pursiseurasta, eli NJK:sta!
Tuota samaa KoPulaisen reaktiota vähän ihmettelen. Onhan KoPu varmaan jollekkin kiva seura, kaltaisilleen. ´Mutta en tiedä mistä seurasta "muuttaa" toiseen prosenttisesti enemmän kuin KoPusta? Mistä johtuu, ei tietoa, mutta paljon on ex-KoPulaisia.
Mutta sanottava on se, että loistavaa työtä kisojen suhteen tehdään siellä!
Jokaiselle jotakin, KoPulaisille KoPu. Muille muuta :) - sisäsiittola
raggar kirjoitti:
Äskeinen kommentti vahvisti käsitykseni KoPu:sta. Kyseinen pursiseura on selvästi "vasemmalle kallellaan", jos noin katkeraa tekstiä kirjoitetaan eräästä Suomen parhaimmasta pursiseurasta, eli NJK:sta!
Katselin juuri ilmestynyttä kilpailukalenteria ja NJK:n osalta kalenterissa ei juuri muuta löydy kuin match racingia ja perinteisten luokkien kilpailujärjestelyihin seura ei ole osallistunut vuosikausiin, eli melko sisäänpäin lämpiävää touhua NJK:n gaiffareilla.
- etevyys
raggar kirjoitti:
perustuu? Vai väität sinä ettei suomenruotsalaisten oma ballekerho perustuisi perittyyn pääomaan.
- ajattelit
ja silleen kirjoitti:
Tuota samaa KoPulaisen reaktiota vähän ihmettelen. Onhan KoPu varmaan jollekkin kiva seura, kaltaisilleen. ´Mutta en tiedä mistä seurasta "muuttaa" toiseen prosenttisesti enemmän kuin KoPusta? Mistä johtuu, ei tietoa, mutta paljon on ex-KoPulaisia.
Mutta sanottava on se, että loistavaa työtä kisojen suhteen tehdään siellä!
Jokaiselle jotakin, KoPulaisille KoPu. Muille muuta :)kommentin olevan KoPulaisen kirjaama? Ei ollut, en ole jäsen. En edes haluaisi olla. Kokeneilta purjehtijoilta voi aina oppia, jos itse on motivoitunut kehittymään. Oli tämä surkeasti kirjoitettu pointti tällä kertaa.
- tulevaisuus?
Kopu on ymmärtääkseni oikein hyvä seura niin kilpa- kuin retkipurjehtijallekin. Mutta mikä on Kopun kohtalo tulevaisuudessa? Koivusaarihan tullaan melko varmasti ottamaan lähitulevaisuudessa asuntokäyttöön. Siirtyykö Kopun satama silloin jonnekin perähikiälle vai kuoleeko koko seura?!
- jää
tulevaisuus? kirjoitti:
Kopu on ymmärtääkseni oikein hyvä seura niin kilpa- kuin retkipurjehtijallekin. Mutta mikä on Kopun kohtalo tulevaisuudessa? Koivusaarihan tullaan melko varmasti ottamaan lähitulevaisuudessa asuntokäyttöön. Siirtyykö Kopun satama silloin jonnekin perähikiälle vai kuoleeko koko seura?!
talvitelakointipaikat tulee olemaan kortilla. Ihan sama tilanne Vaskilahden venekorholla ja NJKn Koivusaaren satamalla.
Näyttäisi olevan tuo telakkapalveluiden tarjoaminen kasvava palvelubusiness tulevina vuosina. Eikun 500 veneen hallia rakentamaan vaikka Eestiin?:) - lienee
tulevaisuus? kirjoitti:
Koivusaren töiden aloittamiselle yli 10 vuotta. Moni muukin asia tulee tänä aikana muuttumaan...
- balle
etevyys kirjoitti:
perustuu? Vai väität sinä ettei suomenruotsalaisten oma ballekerho perustuisi perittyyn pääomaan.
Anteeksi nyt vaan, mutta miten periminen liittyy tähän asiaan? KoPu:sta en tiedä mitään, NJK sen sijaan kuuluu vanhojen (ennen itsenäisyyttä perustettujen) seurojen parhaimmistoon.
- parhaimmistoon kuuluminen
balle kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta miten periminen liittyy tähän asiaan? KoPu:sta en tiedä mitään, NJK sen sijaan kuuluu vanhojen (ennen itsenäisyyttä perustettujen) seurojen parhaimmistoon.
perustuu oli kysymys? Miksi se on ihan parhammistoa.
Periminen taitaa liittyä tuossa aiemmin heitettyyn heittoon pappa betalar jne... Voi varmaankin jättää omaan arvoonsa oli omaisuuta sitten suvussa tai ei. Seura voi valita jäsenensä.
Lähtökysymyksenä oli veneilijä, joka kyseli vaihtoehtoisista veneseuroista. Suositteletko NJKta uudelle jäsenelle. - jäsen,
parhaimmistoon kuuluminen kirjoitti:
perustuu oli kysymys? Miksi se on ihan parhammistoa.
Periminen taitaa liittyä tuossa aiemmin heitettyyn heittoon pappa betalar jne... Voi varmaankin jättää omaan arvoonsa oli omaisuuta sitten suvussa tai ei. Seura voi valita jäsenensä.
Lähtökysymyksenä oli veneilijä, joka kyseli vaihtoehtoisista veneseuroista. Suositteletko NJKta uudelle jäsenelle.mutta tunnen toimintaa muuten ja voin todellakin suositella seuraa aloittelijalle, jos vain pääsee jäseneksi.
Todella aktiivista kilpapurjehdustoimintaa, junioritoimintaa, puitteet satamassa kunnossa, 18 saaritukikohtaa. Vastineeksi ehkä hieman kalliit venepaikat ja muut maksut. - kiittoss
jäsen, kirjoitti:
mutta tunnen toimintaa muuten ja voin todellakin suositella seuraa aloittelijalle, jos vain pääsee jäseneksi.
Todella aktiivista kilpapurjehdustoimintaa, junioritoimintaa, puitteet satamassa kunnossa, 18 saaritukikohtaa. Vastineeksi ehkä hieman kalliit venepaikat ja muut maksut.tiedoista.
- .........................
armeijataustasi kirjoitti:
pioneeri vai ihan kiväärimies. Kuulostaa varmaan pikkuisen hoopolta, mutta niin oli kommenttisikin armeijakurista. Varmaan asioiden junailu prikulleen kun on sovitu ja kirjattu alas, voisi hoitaa "miellyttävämminkin". Ei kai vain iso paha setä ole jättänyt pahaa mieltä, että vieläkin muistuu mieleen.
Ettet vain kuuluisi sellaisiin porukoihin, joissa on päästy elämässä pikkuisen kevyesti - pappa betalar - kuten tiedät. NJK on siinä vieressä jne...KoPu on perseestä, Esa Kalervo on perseestä.
Kova seilori? Joo, vetää nin-stop lenkkiä Hesan ja Hangon väliä esittäen Suurta Seiloria oppilailleen, jota seilaavat ekan ja viimeisen kerran samaan aikaan. Ja itkettää naisi,a kun pedakogiikka ei oikein ole hallinanssa. Meitin emäntäkin meni sinne kurssille kai toiveikkaana, mutta järkyttävää kyykyttämistä kuuöemma oli. Ja ei meidän emäntä ole ainoa joka sieltä itsekien on lähtenyt.
Ei tainnut päästä hatti-vatti Poliisikouluun tai Kapteenikouluun isona, niin pitää leikkia kapteenia 20v vanhassa purkissa. - mutta mikä
......................... kirjoitti:
KoPu on perseestä, Esa Kalervo on perseestä.
Kova seilori? Joo, vetää nin-stop lenkkiä Hesan ja Hangon väliä esittäen Suurta Seiloria oppilailleen, jota seilaavat ekan ja viimeisen kerran samaan aikaan. Ja itkettää naisi,a kun pedakogiikka ei oikein ole hallinanssa. Meitin emäntäkin meni sinne kurssille kai toiveikkaana, mutta järkyttävää kyykyttämistä kuuöemma oli. Ja ei meidän emäntä ole ainoa joka sieltä itsekien on lähtenyt.
Ei tainnut päästä hatti-vatti Poliisikouluun tai Kapteenikouluun isona, niin pitää leikkia kapteenia 20v vanhassa purkissa.viestisi. Jos tiedostat nämä piirteet niin miksi laitoit rouvasi tuohon oppiin. Eipä ole syytä itkettää - toisaalta palaute voi olla aika rankka kun ei perusasioita osaakkaan toteuttaa. Tiedä häntä. Meillä kävi pikuisen samalla tavalla. En kuitenkaan koe, että vastuu oppimisesta on muilla.
Kaippa se on siten, että toteutuksen pitäisi vastata odotuksia. - pakksu
......................... kirjoitti:
KoPu on perseestä, Esa Kalervo on perseestä.
Ei tainnut päästä hatti-vatti Poliisikouluun tai Kapteenikouluun isona, niin pitää leikkia kapteenia 20v vanhassa purkissa.maha plus haiseva hengitys. On se ihan kauheeta kun tollaset saa toimia toisten opettajana. Ei olis Kekkosen aikana tullut kysymykseen - silloin osattiin nujertaa kaikki yrittäjät heti alkuunsa, jotta mee sinne muiden jatkoksi ruotuun vaan.
Taitaa kuulua herroihin, jotka ajatelevat kun jotain vois sattua enenkuin se sitten tapahtuu ja satuu. On myös niitä, joille sattuu kun ei tullut ajatelleeksi. Meneekö överiksi - ota ja tiedä. Turvallisuudestahan on kyse. - Nimimerkki
raggar kirjoitti:
Siellä taas lauotaan ihan tälle keskustelupalstalle kuuluvalla tavalla. Itse olen ollut KoPun jäsen liki kymmenen vuotta, enkä ole tosiaan poliittista keskustelua kertaakaan kuullut siellä käytävän, vaikka monessa pirskeessä olen ollut mukana päihtyneenäkin. Ei pitäisi laukoa mitä sylki suuhun tuo, ellei ole varmaa tietoa. Oikeasti jäsenistö on ukavaa ja välitöntä jengiä, toki ison porukaan mahtuu aina kaikennäköistä toopea, joiden joukkoon luen tuonkin mielipiteen kirjoittajan. Onneksi pysyvät kaukana KoPusta. Menkööt sinne rasistiseen seuraan, sinne NJK:hon. Itsekkin sinne aikanaan meinasin mennä, mutta kun en puhu ruotsia, mulle sanottiin ihan selkeästi, etten ole terve tullut (jäsenpostikin tulee vain ruotsiksi). Rasismia se on kielirasismikin. Olen ollut tyytyväinen siihenkin, että NJK ei aikanaan minua sinne imaissut. Puhukoot ruotsia kaikessa rauhassa keskenään....
- somali
Nimimerkki kirjoitti:
Siellä taas lauotaan ihan tälle keskustelupalstalle kuuluvalla tavalla. Itse olen ollut KoPun jäsen liki kymmenen vuotta, enkä ole tosiaan poliittista keskustelua kertaakaan kuullut siellä käytävän, vaikka monessa pirskeessä olen ollut mukana päihtyneenäkin. Ei pitäisi laukoa mitä sylki suuhun tuo, ellei ole varmaa tietoa. Oikeasti jäsenistö on ukavaa ja välitöntä jengiä, toki ison porukaan mahtuu aina kaikennäköistä toopea, joiden joukkoon luen tuonkin mielipiteen kirjoittajan. Onneksi pysyvät kaukana KoPusta. Menkööt sinne rasistiseen seuraan, sinne NJK:hon. Itsekkin sinne aikanaan meinasin mennä, mutta kun en puhu ruotsia, mulle sanottiin ihan selkeästi, etten ole terve tullut (jäsenpostikin tulee vain ruotsiksi). Rasismia se on kielirasismikin. Olen ollut tyytyväinen siihenkin, että NJK ei aikanaan minua sinne imaissut. Puhukoot ruotsia kaikessa rauhassa keskenään....
Miksi NJK ei vosi pitää ruotsinkieltä seurakielenään ja vaalia omaa suomenrúotsalaista kulttuuriaan?
Saahan koltat, somalit ja mustalaisetkin ylläpitää ja vaalia omaa kulttuuriaan.
Ja Ruotsissa on 400.000 suomalaista joilla on erinäköisiä ja kokoisia Suomiseuroja.
Et sillee.
Ja vielä oli unohtua nuo Jakiksen häiriköt jotka vaalii savolaista meininkiä - Kille.............
Nimimerkki kirjoitti:
>>> Itsekkin sinne aikanaan meinasin mennä, mutta kun en puhu ruotsia, mulle sanottiin ihan selkeästi, etten ole terve tullut (jäsenpostikin tulee vain ruotsiksi).
Voi perkele kun tyhmä jätkä, ei voi olla noin helvetin toopea olemassa! Tän täytyy olla provo!
Kävikö muuten mieleen, että ruotsikielisessä pursieurassa on jäsenposti ruotsia? Eikö yhtään käynyt mielessä? Eikö missään vaiheessa?
Kävikö muuten koskaan mieleen, että et ole tervetullut ruotsikieliseen seuraan siksi, kun et puhu säntöjen määräämää ns. kotikieltä, ja et voi edes niin perusasioita itsellesi selvittää kuin yhdistyksen säännöt. Miten voit niitä noudattaa ym. jos et kieltä osaa? Miten voit liittyä seuraan jos et osaa jäsenlomaketta täyttää?
Kävikö koskaan muuten mielessä, että vain superääliö hakee sellasen seuran jäsenyyttä, joho ei oikeasti kuulu?
>>> Rasismia se on kielirasismikin.
Ei ole, vaan tymyyttä sinulta. Miksi et aikoinasi opettellut toista kotimaista kieltä. Jokaisella on vapaus puhua sitä kieltä mitä haluaa. Sinullakin. Mutta kaikkia ei tartte pästää kaikkeen, kuten sellaisia typeryksiä kuin sinä.
Hyvä että menit KoPuun. Siellä teitä on. Saat siellä vartioida rantoja Hatti-Vatti kalervon kanssa ja haukkua meitä NJK:läisiä. Kateellisia olette, raasut. - marjoja...
Nimimerkki kirjoitti:
sano kettu pihlajanmarjoista".
Det är bara att lärä sig tala svenska, eller hur? - kysymys svedulle
Kille............. kirjoitti:
>>> Itsekkin sinne aikanaan meinasin mennä, mutta kun en puhu ruotsia, mulle sanottiin ihan selkeästi, etten ole terve tullut (jäsenpostikin tulee vain ruotsiksi).
Voi perkele kun tyhmä jätkä, ei voi olla noin helvetin toopea olemassa! Tän täytyy olla provo!
Kävikö muuten mieleen, että ruotsikielisessä pursieurassa on jäsenposti ruotsia? Eikö yhtään käynyt mielessä? Eikö missään vaiheessa?
Kävikö muuten koskaan mieleen, että et ole tervetullut ruotsikieliseen seuraan siksi, kun et puhu säntöjen määräämää ns. kotikieltä, ja et voi edes niin perusasioita itsellesi selvittää kuin yhdistyksen säännöt. Miten voit niitä noudattaa ym. jos et kieltä osaa? Miten voit liittyä seuraan jos et osaa jäsenlomaketta täyttää?
Kävikö koskaan muuten mielessä, että vain superääliö hakee sellasen seuran jäsenyyttä, joho ei oikeasti kuulu?
Ei ole, vaan tymyyttä sinulta. Miksi et aikoinasi opettellut toista kotimaista kieltä. Jokaisella on vapaus puhua sitä kieltä mitä haluaa. Sinullakin. Mutta kaikkia ei tartte pästää kaikkeen, kuten sellaisia typeryksiä kuin sinä.
Hyvä että menit KoPuun. Siellä teitä on. Saat siellä vartioida rantoja Hatti-Vatti kalervon kanssa ja haukkua meitä NJK:läisiä. Kateellisia olette, raasut.Kuinka monta muuta pursiseuraa tiedät, joihin vaaditaan kielikoe?
- heh heh
Hyvä että menit KoPuun. Siellä teitä on. Saat siellä vartioida rantoja Hatti-Vatti kalervon kanssa ja haukkua meitä NJK:läisiä. Kateellisia olette, raasut.Jos tulkitsit sen provoksi, miksi reagoit noin. Taitaa se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.... (vanha SUOMALAINEN sananlasku). Ei näissä Suomi24:n keskustelupalstoissa kyllä kaiken kaikkiaan paljonkaan järjen kanssa juhlita kautta linjan, yhtä provoa laidasta laitaan, ja taitaa totuus jäädä ikään kuin marginaaliin. Kyllä kai nuo molemmat seurat ovat paikkansa purjehdusrintamalla ansainneet, toisessa puhuu raha ja ruotsinkieli, toisessa taas toiset arvot. Molemmissa varmasti purjehditaan iha samoissa sinileväisissä vesissä. Ei niitä kannata laittaa vastakkain, ja ainakaa provosoitua hillittömästi, eihän. Olkoon niin hyvä, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä....
- balle
Hyvä että menit KoPuun. Siellä teitä on. Saat siellä vartioida rantoja Hatti-Vatti kalervon kanssa ja haukkua meitä NJK:läisiä. Kateellisia olette, raasut.Siinä oli harvinaisen hyvä vastaus.
- viisas mies
kysymys svedulle kirjoitti:
Kuinka monta muuta pursiseuraa tiedät, joihin vaaditaan kielikoe?
Onhan niitä työpaikkojakin joihin vaaditaan kielikoe. Valtion viratkin, joten on hyvä pitää tätä vaikka sellaisen treeninä kunnon töihin.
Ei NJK:lle vaadita kielikoetta, mutta jos jäpikkä sanoo että "En osaa kieltä", niin vastaus "nej tack". Ja hyvä niin.
Mutta jos edes yrittää, niin pääsee. Mutta kuka hauaa seuraan jonka toiminnasta ei ymmärrä? - kielirasismi
viisas mies kirjoitti:
Onhan niitä työpaikkojakin joihin vaaditaan kielikoe. Valtion viratkin, joten on hyvä pitää tätä vaikka sellaisen treeninä kunnon töihin.
Ei NJK:lle vaadita kielikoetta, mutta jos jäpikkä sanoo että "En osaa kieltä", niin vastaus "nej tack". Ja hyvä niin.
Mutta jos edes yrittää, niin pääsee. Mutta kuka hauaa seuraan jonka toiminnasta ei ymmärrä?Luulenpa, että esim. Suomessa asuville ulkomaalaisille ei tule NJK:lla ongelmia kielen kanssa, vaikkeivät puhuisi sanaakaan Ruotsia. Pointti on se, että Suomen kieli on NJK:n suurin mörkö. Laiturilegendan mukaan NJK:n seuratiedotteessa on kirjoiteltu herne nenussa, kuinka klubin satamassa on puhuttu äänekkäästi Suomea.
- balle
kielirasismi kirjoitti:
Luulenpa, että esim. Suomessa asuville ulkomaalaisille ei tule NJK:lla ongelmia kielen kanssa, vaikkeivät puhuisi sanaakaan Ruotsia. Pointti on se, että Suomen kieli on NJK:n suurin mörkö. Laiturilegendan mukaan NJK:n seuratiedotteessa on kirjoiteltu herne nenussa, kuinka klubin satamassa on puhuttu äänekkäästi Suomea.
Yhdistys saa vapaasti päättää jäsenistöään koskevista velvoitteista. Edelleen voi valita, haluaako joku liittyä tai olla liittymättä. Miksi ihmeessä NJK:hon on pakko tunkea, jos ei suostu noudattamana sääntöjä. Rasismi tai oikeastaan syrjintä ei koske tätä tapausta, koska kyse on jostakin täysin vapaaehtoisesta.
Minä taas olen joutunut opiskelemaan koulussa suomea, eikä minulta kysytty, haluanko tätä kieliopetusta vai en. Eikö se ole syrjintää?
Luulenpa, että tämä asia liittyy nyt kielipolitiikkaan ja vanhoihin yhteiskunnallisiin rintamalinjoihin, eikä ollenkaan purjehdukseen ja kommentointi saa minun kohdaltani jäädä tähän. - ihan noin
balle kirjoitti:
Yhdistys saa vapaasti päättää jäsenistöään koskevista velvoitteista. Edelleen voi valita, haluaako joku liittyä tai olla liittymättä. Miksi ihmeessä NJK:hon on pakko tunkea, jos ei suostu noudattamana sääntöjä. Rasismi tai oikeastaan syrjintä ei koske tätä tapausta, koska kyse on jostakin täysin vapaaehtoisesta.
Minä taas olen joutunut opiskelemaan koulussa suomea, eikä minulta kysytty, haluanko tätä kieliopetusta vai en. Eikö se ole syrjintää?
Luulenpa, että tämä asia liittyy nyt kielipolitiikkaan ja vanhoihin yhteiskunnallisiin rintamalinjoihin, eikä ollenkaan purjehdukseen ja kommentointi saa minun kohdaltani jäädä tähän."Rasismi tai oikeastaan syrjintä ei koske tätä tapausta, koska kyse on jostakin täysin vapaaehtoisesta. "
Ravintolaan meneminen on vapaaehtoista. Silti portsari tuomitaan syrjimisestä, jos evää pääsyn vaikkapa asiakkaan ihonvärin perusteella.
Sinänsä ruotsinkielinen seura saa toki pysyä täysin ruotsinkielisenä (eli kokoukset ja tiedotteet ruotsiksi), eihän suomenkieliseltäkään seuralta vaadita ruotsinkielen käyttöä. Nykylainsäädännön nojalla nämä ovat tasavertaisia kieliä. Sen sijaan jäsenyyden evääminen suomenkielisyyden perusteella olisi syrjintää. Näin ei kuitenkaan tietääkseni ko. seurassa toimitakaan. - bosse
ihan noin kirjoitti:
"Rasismi tai oikeastaan syrjintä ei koske tätä tapausta, koska kyse on jostakin täysin vapaaehtoisesta. "
Ravintolaan meneminen on vapaaehtoista. Silti portsari tuomitaan syrjimisestä, jos evää pääsyn vaikkapa asiakkaan ihonvärin perusteella.
Sinänsä ruotsinkielinen seura saa toki pysyä täysin ruotsinkielisenä (eli kokoukset ja tiedotteet ruotsiksi), eihän suomenkieliseltäkään seuralta vaadita ruotsinkielen käyttöä. Nykylainsäädännön nojalla nämä ovat tasavertaisia kieliä. Sen sijaan jäsenyyden evääminen suomenkielisyyden perusteella olisi syrjintää. Näin ei kuitenkaan tietääkseni ko. seurassa toimitakaan.Kirjoitit: Sen sijaan jäsenyyden evääminen suomenkielisyyden perusteella olisi syrjintää. Näin ei kuitenkaan tietääkseni ko. seurassa toimitakaan.
Jos yhdistyksen säänöissäsa notaan, että se on tarkoitettu ruotsikielisille, niin silloin se on niin. Jokainen yhdistys saa määrittää itsensä ja tarkotusperäsnsä sekä valita jäsenistönsä. Siinä ei ole mitään kummallista. Eli jos puhuu ruotsia, niin se on sitten selvä; jos ei puhu, niin sekin on selvä.
Tunnen NJK:ssä suomenkielsiäkin, joten asia nyt ei koske tätä tapausta. - SYRJINTÄÄ
ihan noin kirjoitti:
"Rasismi tai oikeastaan syrjintä ei koske tätä tapausta, koska kyse on jostakin täysin vapaaehtoisesta. "
Sinänsä ruotsinkielinen seura saa toki pysyä täysin ruotsinkielisenä (eli kokoukset ja tiedotteet ruotsiksi), eihän suomenkieliseltäkään seuralta vaadita ruotsinkielen käyttöä. Nykylainsäädännön nojalla nämä ovat tasavertaisia kieliä. Sen sijaan jäsenyyden evääminen suomenkielisyyden perusteella olisi syrjintää. Näin ei kuitenkaan tietääkseni ko. seurassa toimitakaan.Syrjinnästä.
Syrjiikö Merikarhut jäseneksi hakijoita, kun he
edellyttävä hakijalta mm:
- 3 suosittelijaa
- purjevenettä tai uppoamarunkoista
- veneilykokemusta
- jne
"On se niin vitun väärin: mulla on pikaliippari, en tunne ketään suosittelijaa ja en ole koskaan veneilly -> miksi en pääse Merikarhujen jäseneksi
-> SELVÄÄ SYRJINTÄÄ" - mainsaill
SYRJINTÄÄ kirjoitti:
Syrjinnästä.
- 3 suosittelijaa
- veneilykokemusta
- jne
"On se niin vitun väärin: mulla on pikaliippari, en tunne ketään suosittelijaa ja en ole koskaan veneilly -> miksi en pääse Merikarhujen jäseneksi
-> SELVÄÄ SYRJINTÄÄ"vastaus:ei syrji,koska syrjiminen lainsäädännöillisesti koskee vasta jäseniä,joita on kohdeltava tasapuolisesti. sen sijaan jäseniksi pyrkijöille voidaan asettaa ehtoja, jolleivat ne riko perustuslain antamaa samanarvoisuuden antamaa suojaa. yhdistys saa valita jäsenensä, jollet väitä hylkäyksen johtuvan siitä, että olet musta tms..sinun on siis ehkä perustettava yhdistys,jonka sääntöihin kirjoitetaan, että jäseniksi otetaan kokematon pikaliipparijengi ilman suosittelijoita.
- edes............
SYRJINTÄÄ kirjoitti:
Syrjinnästä.
- 3 suosittelijaa
- veneilykokemusta
- jne
-> SELVÄÄ SYRJINTÄÄ".naisten vessaankaan, SYRJINTÄÄ!
- joka estää
mainsaill kirjoitti:
vastaus:ei syrji,koska syrjiminen lainsäädännöillisesti koskee vasta jäseniä,joita on kohdeltava tasapuolisesti. sen sijaan jäseniksi pyrkijöille voidaan asettaa ehtoja, jolleivat ne riko perustuslain antamaa samanarvoisuuden antamaa suojaa. yhdistys saa valita jäsenensä, jollet väitä hylkäyksen johtuvan siitä, että olet musta tms..sinun on siis ehkä perustettava yhdistys,jonka sääntöihin kirjoitetaan, että jäseniksi otetaan kokematon pikaliipparijengi ilman suosittelijoita.
.... tuon
>>> sinun on siis ehkä perustettava yhdistys,jonka sääntöihin kirjoitetaan, että jäseniksi otetaan kokematon pikaliipparijengi ilman suosittelijoita.
Luoja mietä tuollaisilta vajelkoon.
- knooli
Kipparilahden Venekerho sijaitsee Herttoniemessä Itäväylän tuntumassa.Yhteydet jopa julkisella ovat hyvät.Hyvät paikoitustilat. Kruunuvuorenselän tuntumassa.Kaksi venetarvikeliikettä lähellä.
Sarvaston Venekerho sijaitsee Jollaksessa.Erittäin suojainen satama.Villingin pohjoispuolen suojaiset alueet aivan lähellä.Sipoon selkä lyhyen purjehduksen päässä.
Parkkitilat mainiot.Venetarvikeliikkeitä ihan vieressä.- vielä...
Vuosaaren venekerho.
http://www.kolumbus.fi/vvk.vuosaari/
Sijainti hyvä Sipoonselän tuntumassa. - Sivustakysyjä
mietin joskus tuota Sarvastoa. Millainen väylä sinne on ruopattu kun veneellä on syväystä 2 metriä. Isoja purkkareita siellä telakoituna näytti olevan. Niin ja onko se "rännin päässä" eli moottoroitavaa matkaa paljonkin ennen avovesiä?
- Veneetön
Sivustakysyjä kirjoitti:
mietin joskus tuota Sarvastoa. Millainen väylä sinne on ruopattu kun veneellä on syväystä 2 metriä. Isoja purkkareita siellä telakoituna näytti olevan. Niin ja onko se "rännin päässä" eli moottoroitavaa matkaa paljonkin ennen avovesiä?
Sarvastosta 5 min moottorointi, kyllä siellä vettä riittää. On kuulemma mukaan Helsingin edullisimpia seuroja. Saaripaikka taitaa sijaita jossain Onaksen lähellä.
- Rate49
vielä... kirjoitti:
Vuosaaren venekerho.
http://www.kolumbus.fi/vvk.vuosaari/
Sijainti hyvä Sipoonselän tuntumassa.VVK on kyllä sympaattinen kerho. Sijanti on erittäin suojainen, talvehtimisalue omasta takaa. Heti pääsee kunnon purjehdusvesille.
Lisäksi VVK:ssa on reilua tekemisen meininkiä. Jäsenistössä on pallonkiertäjää ja matkavenelilijää. Lisäksi mukavaa DIY-henkeä. Ja tarvittaessa myös kaveriapua ja asiantuntemusta tarjolla.
25 vuoden jäsenyyden perusteella suosittelen lämpimästi.
- sitten
Lauttasaaressa sijaitseva HSK? Hyviä/huonoja kokemuksia entisiltä/nykyisiltä jäseniltä?
- on venepaikka
taitaa HSK olla niitä seuroja, joissa voisi olla myös venepaikka saatavilla.
Positiivista on runsaat aktiviteetit ja omat retkisatamat sekä ison sataman edut (lämmin sauna 24 h, kiva ravintola jne...). Uivan venenäyttelyn aikana on pikkuisen härdelliä venepaikkojen kanssa.
Sijainti avomeren reunalla tosin lavaliikennettä sitten riittää (harjaantumiskysymys ja toisaalta ihan hyvä rutiini seurata liikenettä laivaväylillä)
- espoolainen veneiljä
EPS:n satama Kehä II:n 'päässä' Nuottaniemessä.
Läntiset vedet Porkkalaan päin hyvin hollilla. - -Mika-
Mihin ajattelit käyttää tuota kerhon jäsenyyttä?
Kerhoihinhan ei ole pakko kuulua ja Helsingin kaupungilta saa venepaikan haluamastaan paikasta helposti.
Merellä riittää luonnonsatamia rantautumisiin myös ihan ilman kerhosaariakin.
Vain vakavahenkinen kilpailu "pakottaa" jäseneksi johonkin SPL:n jäsenkerhoon, ja silloinkin voi valita vaikkapa Yhdistyneet Purjehtijat -nimisen kerhon, josta ei muuta etua sitten saakaan, mutta eipä ole kulutkaan kummoset.- miksi liittyä?
Itse en ole keksinyt oikeen mitään järkevää syytä liittyä pursiseuraan? Helsingin kaupungilla loistavia laituripaikkoja. Talvisäilytys on sitten vähän mutkikkaampi mutta ei sekään mahdoton varsinkaan tuollaiselle vähän pienemmälle veneelle. Sitten kun ostan sen ison purkkarin saatan liittyä johinkin kerhoon.
Kyllä se kaupungin paikkoja käyttävätkin vaihtavat kuulumisia ja seurustelevat niin venerannassa kuin talvisäilytyspaikoillakin. Luononsatamat on käytettävissä ja onhan kaupungilla paljon mukavia saaria myös.
Itse suhtauduin alussa vähän skeptisesti mutta ihan hyvin on kaikki pelannut ja mukavia ihmisiä olen tavannut. Tietysti tällaisesta ihmismassasta löytyy joka lähtöön mutta sehän on vain hyvä että mukaan mahtuu kaikki. - Luxu
Seuratoiminnassa on tavalliselle riviveneilijällekin tukku etuja, jotka kannattaa ottaa huomioon:
Tieto; tarjolla on monenlaista koulutusta ja tietoa ajankohtaisista veneilyyn liittyvistä tapahtumista.
Turvallisuus; kerhosatamassa pietään silmällä naapurin venettä ja myös säännönmukaisesti talkoilla vartioidaan satamaa. Itselläni huonot kokemukset suojattomasta satamasta, kun Suomenlahden etelärannan venetarvikeliikkeiden sisäänostajat kävivät hankintamatkalla.
Turvallisuuteen liittyy myös katsastustoiminta. Sehän ei ole vahtaamista vaan tiedonvälitystä ja kokemusten jakamista; katsastusmiehet ovat enimmäkseen kokeneita veneilijöitä, ja heiltä saa monenlaista turvallisuuteen liittyvää vinkkiä niin veneen varusteluun kuin käyttöönkin.
Saaret, joita venekerhot ovat saaneet käyttöönsä ovat ovat usein hieno alkuetappi lomamatkalle lähdettäessä ja viikonlopun retkikohde syksyn lyhyemmille reissuille.
Suosittelen lämpimästi seuraan liittymistä; varsinkin aloitteleville veneilijöille kullanarvoista. - -Mika-
Luxu kirjoitti:
Seuratoiminnassa on tavalliselle riviveneilijällekin tukku etuja, jotka kannattaa ottaa huomioon:
Tieto; tarjolla on monenlaista koulutusta ja tietoa ajankohtaisista veneilyyn liittyvistä tapahtumista.
Turvallisuus; kerhosatamassa pietään silmällä naapurin venettä ja myös säännönmukaisesti talkoilla vartioidaan satamaa. Itselläni huonot kokemukset suojattomasta satamasta, kun Suomenlahden etelärannan venetarvikeliikkeiden sisäänostajat kävivät hankintamatkalla.
Turvallisuuteen liittyy myös katsastustoiminta. Sehän ei ole vahtaamista vaan tiedonvälitystä ja kokemusten jakamista; katsastusmiehet ovat enimmäkseen kokeneita veneilijöitä, ja heiltä saa monenlaista turvallisuuteen liittyvää vinkkiä niin veneen varusteluun kuin käyttöönkin.
Saaret, joita venekerhot ovat saaneet käyttöönsä ovat ovat usein hieno alkuetappi lomamatkalle lähdettäessä ja viikonlopun retkikohde syksyn lyhyemmille reissuille.
Suosittelen lämpimästi seuraan liittymistä; varsinkin aloitteleville veneilijöille kullanarvoista.Samoja "etuja" on aina kerrottu, mutta mitenköhän ne mahtaa konkretisoitua?
-Tieto:mitä ja miten kerho tiedottaa? 2 kertaa vuodessa kirje kotiin? ja mitä sellaisia tietoja saat kerholta, jota et muuten saisi?
-Tuvallisuus: Mulla on ollut yli 15 vuotta purjevene merisatamassa, kaupungin paikalla, lukitun portin takana. Koskaan ei ole varkaat käyneet eikä vahinkoja sattunut. Sen sijaan kerran kun poijuköysi katksesi, niin samana päivänä mulle soitti laiturinaapuri ja kertoi tilanteesta, tosin oli jo sitonut veneen alustavasti paremmin.
Katsastustoiminta: Sen katsastuslistan voi kuka tahansa tulostaa ja katsastuusohjeista varmistaa mitkä koskee sinun venettäsi. Myös voit halutessasi katsastuttaa veneesi, vaikka et seuraan kuuluisikaan.
-Saaret: Seuroilla on saaria, jotka on TÄYNNÄ veneilijöitä, yövy siellä sitten örisevien seurueiden keskellä ja naapuriveneistä mereen pumpattujen "tuoksujen" keskellä perheesi kanssa...Itse menen mielummin luonnonsatamiin, joissa ei ole muita, tai korkeintaan muutama muu vene. Enhän käy vierassatamissakaan...
Venekerhot/pursiseurat sopii laumasieluille, jotka ei osaa olla yksin missään, vaan aina tarvitaan se "seurakaveri" joka paikkaan... - Antsu*
-Mika- kirjoitti:
Samoja "etuja" on aina kerrottu, mutta mitenköhän ne mahtaa konkretisoitua?
-Tieto:mitä ja miten kerho tiedottaa? 2 kertaa vuodessa kirje kotiin? ja mitä sellaisia tietoja saat kerholta, jota et muuten saisi?
-Tuvallisuus: Mulla on ollut yli 15 vuotta purjevene merisatamassa, kaupungin paikalla, lukitun portin takana. Koskaan ei ole varkaat käyneet eikä vahinkoja sattunut. Sen sijaan kerran kun poijuköysi katksesi, niin samana päivänä mulle soitti laiturinaapuri ja kertoi tilanteesta, tosin oli jo sitonut veneen alustavasti paremmin.
Katsastustoiminta: Sen katsastuslistan voi kuka tahansa tulostaa ja katsastuusohjeista varmistaa mitkä koskee sinun venettäsi. Myös voit halutessasi katsastuttaa veneesi, vaikka et seuraan kuuluisikaan.
-Saaret: Seuroilla on saaria, jotka on TÄYNNÄ veneilijöitä, yövy siellä sitten örisevien seurueiden keskellä ja naapuriveneistä mereen pumpattujen "tuoksujen" keskellä perheesi kanssa...Itse menen mielummin luonnonsatamiin, joissa ei ole muita, tai korkeintaan muutama muu vene. Enhän käy vierassatamissakaan...
Venekerhot/pursiseurat sopii laumasieluille, jotka ei osaa olla yksin missään, vaan aina tarvitaan se "seurakaveri" joka paikkaan...Jos tiedote tulee kaksi kertaa vuodessa, siis sääntömääräiset kutsut sääntömääräisiin kokouksiin, on seuran valinta virheellinen. Sääntömääräisten kokousten lisäksi toimiva seura järjestää ainakin kymmenkunta muuta tapahtumaa vuodessa. Osa niistä on sitä tiedonjakoa varten, osa muuten vain sosiaalista toimintaa, josta ei koskaan selviä saamatta niitä tietoja muun ohessa. Niitä tiedotteitakin tulee sitten puolen tusinaa vuosikirja.
Varustelistan läpikäynti on vain se pienempi osa tarkoituksenmukaisesti tehtyä katsastusta ja sen osan todellakin pystyy suorittamaan kuka hyvänsä sisälukutaitoinen. Listan läpikäymällä ei vain saa sitä konsultointia, joka on katsastuksen varsinainen arvo. Ei myöskään kokeneemman arviota siitä, ovatko ne varusteet asiallisia tarkoitukseensa. Ja korjaukseksi, seuraan kuulumatonta venettä ei voi katsastaa ilman katsastajan väärinkäytöstä.
Siitä katkeamassa olevasta poijuköydestä olisit ehkä hyvinkin saanut jo edellisenä päivänä varoituksen vartiossa olleelta. Jos nyt laiturinapurisi korjasi tilanteen ja siitä informoi, olet saanut pienen arpajaisvoiton. Seurassa, jossa sinut tuntevat liki kaikki laiturissa venettä pitävät, saisit senkin tiedon paljon suuremmalla varmuudella.
Millähän kokemuksella sanot seurojen saarien olevan täynnä, kun et niihin seuroihin kuulu? Itse kuulun, eivätkä käyttämäni saaret ole täynnä muuten kuin erityisten tapahtumien aikana, jolloin tilanteen tietää etukäteen. Ja taas, jos seurueet örisevät ja tuoksuja pumpataan mereen, on seura vain valittu väärin. Kuten toisaalla sanoin, seura koostuu näköisistään jäsenistä. Myönnettäköön sitten omakehun tuoksu, mutta oman seurani saaressa noita asioita ei kertakaikkiaan tapahdu.
Jos sitten on nuo edut katsonut niin arvokkaiksi, että seuraan on liitytty, se ei yllättäin sidokaan sinua aina kulkemaan siellä missä ne muutkin. Luonnonsatamat ovat edelleen käytettävissäsi ja voit joka kerran päättää, viihdytkö siellä missä ne pari muutakin, joista joku saattaa ollakin se käytöksensä takia seurasta pois potkittu, vai liitytkö tutumpaan porukkaan. Suojaiset luonnonsatamat, joissa saisi olla viikonloppuna yksin, ovat Helsingin lähistöllä enää muisto menneiltä vuosikymmeniltä. Saaria ja rantoja toki löytyy edelleen, mutta suojaisia ei. - Jees-jeeees
Antsu* kirjoitti:
Jos tiedote tulee kaksi kertaa vuodessa, siis sääntömääräiset kutsut sääntömääräisiin kokouksiin, on seuran valinta virheellinen. Sääntömääräisten kokousten lisäksi toimiva seura järjestää ainakin kymmenkunta muuta tapahtumaa vuodessa. Osa niistä on sitä tiedonjakoa varten, osa muuten vain sosiaalista toimintaa, josta ei koskaan selviä saamatta niitä tietoja muun ohessa. Niitä tiedotteitakin tulee sitten puolen tusinaa vuosikirja.
Varustelistan läpikäynti on vain se pienempi osa tarkoituksenmukaisesti tehtyä katsastusta ja sen osan todellakin pystyy suorittamaan kuka hyvänsä sisälukutaitoinen. Listan läpikäymällä ei vain saa sitä konsultointia, joka on katsastuksen varsinainen arvo. Ei myöskään kokeneemman arviota siitä, ovatko ne varusteet asiallisia tarkoitukseensa. Ja korjaukseksi, seuraan kuulumatonta venettä ei voi katsastaa ilman katsastajan väärinkäytöstä.
Siitä katkeamassa olevasta poijuköydestä olisit ehkä hyvinkin saanut jo edellisenä päivänä varoituksen vartiossa olleelta. Jos nyt laiturinapurisi korjasi tilanteen ja siitä informoi, olet saanut pienen arpajaisvoiton. Seurassa, jossa sinut tuntevat liki kaikki laiturissa venettä pitävät, saisit senkin tiedon paljon suuremmalla varmuudella.
Millähän kokemuksella sanot seurojen saarien olevan täynnä, kun et niihin seuroihin kuulu? Itse kuulun, eivätkä käyttämäni saaret ole täynnä muuten kuin erityisten tapahtumien aikana, jolloin tilanteen tietää etukäteen. Ja taas, jos seurueet örisevät ja tuoksuja pumpataan mereen, on seura vain valittu väärin. Kuten toisaalla sanoin, seura koostuu näköisistään jäsenistä. Myönnettäköön sitten omakehun tuoksu, mutta oman seurani saaressa noita asioita ei kertakaikkiaan tapahdu.
Jos sitten on nuo edut katsonut niin arvokkaiksi, että seuraan on liitytty, se ei yllättäin sidokaan sinua aina kulkemaan siellä missä ne muutkin. Luonnonsatamat ovat edelleen käytettävissäsi ja voit joka kerran päättää, viihdytkö siellä missä ne pari muutakin, joista joku saattaa ollakin se käytöksensä takia seurasta pois potkittu, vai liitytkö tutumpaan porukkaan. Suojaiset luonnonsatamat, joissa saisi olla viikonloppuna yksin, ovat Helsingin lähistöllä enää muisto menneiltä vuosikymmeniltä. Saaria ja rantoja toki löytyy edelleen, mutta suojaisia ei.Kuulun kahteenkin veneseuraan ja vene on katsastettu. Mutta sittenkin joskus laittaa suupielen hymyyn kun kokemattomampi katsastusmies antaa neuvoja..., on se varmaan käynyt kolutuksen ja lukenut ohjeita mutta sitten puuttuu vielä se käytännön kokemus tai sitä on vähemmän. Ei tietenkään aina näin ole, mutta varmaan on muitakin purjehtijoita, jotka ovat kokeneempia ja tuntevat veneensä joka nurkan paremmin kuin seuran katsastusmies. Onhan niillä kyllä minua enemmän kokemusta tiistaikilpailusita ja seuran juhannusjuhlista.... Ei katsastusmies ole mikään ylijumala ja kaikkitietävä.
No, kivaa toimintaahan seuratoiminta on ja varsinkin monien seurojen junioritoiminta hyödyllista ja hauskaa. Mutta muuten kyllä pitää sanoa, että varsinainen koulutuksellinen anti on olematonta. Aloittelijoiden purjehduskurssien jälken ei paljon annettavaa ole ja jos omaa kokemusta on 15 vuotta, voi niitä neuvoja antaa siinä missä seuran jäsenkin vaikkei seuraan kuuluisikaan. Useimmat liittyvät seuraan vain venepaikan, talvisäilytyspaikan ja mahdollisten saaritukikohtien takia. - Antsu*
Jees-jeeees kirjoitti:
Kuulun kahteenkin veneseuraan ja vene on katsastettu. Mutta sittenkin joskus laittaa suupielen hymyyn kun kokemattomampi katsastusmies antaa neuvoja..., on se varmaan käynyt kolutuksen ja lukenut ohjeita mutta sitten puuttuu vielä se käytännön kokemus tai sitä on vähemmän. Ei tietenkään aina näin ole, mutta varmaan on muitakin purjehtijoita, jotka ovat kokeneempia ja tuntevat veneensä joka nurkan paremmin kuin seuran katsastusmies. Onhan niillä kyllä minua enemmän kokemusta tiistaikilpailusita ja seuran juhannusjuhlista.... Ei katsastusmies ole mikään ylijumala ja kaikkitietävä.
No, kivaa toimintaahan seuratoiminta on ja varsinkin monien seurojen junioritoiminta hyödyllista ja hauskaa. Mutta muuten kyllä pitää sanoa, että varsinainen koulutuksellinen anti on olematonta. Aloittelijoiden purjehduskurssien jälken ei paljon annettavaa ole ja jos omaa kokemusta on 15 vuotta, voi niitä neuvoja antaa siinä missä seuran jäsenkin vaikkei seuraan kuuluisikaan. Useimmat liittyvät seuraan vain venepaikan, talvisäilytyspaikan ja mahdollisten saaritukikohtien takia.Totta puhut, eivät katsastusmiehet viimeistä myöten voi mitenkään olla se jäsenistön kokenein siivu. Nuoremmillakin on silti se kurssilla saatu tuore oppi tulkinnoista ja tietyistä rajanvedoista, vaikka muuten olisivatkin saamisen puolella katsastustilanteessa. Aika harvat jaksavat oma-alotteisesti ottaa selvää katsastusvaatimusten vuotuisista muutoksista. Saavat ne nuoremmat sitten sinulta oppimaansa viedä seuraavaan katsastettavaan veneeseen. Siinä itse asiassa onkin malliesimerkki Mikalle siitä, miten tieto kulkee muutenkin kuin tiedotteissa.
Suurin osa koulutuksellisesta annista tulee alkuvaiheen jälkeen sosiaalisen toiminnan kautta, johon seura luo luontevat puitteet. Minä ainakin opin joka vuosi jotain uutta, vaikka olenkin enemmän siellä opettavana osapuolena kursseilla.
Neuvojen antamiseen ja vastaanottamiseen ei mitään jäsenyyttä vaadita. Sensijaan neuvojen vastaanottajan on helpompi poimia jyvät akanoista, kun tuntee sen neuvojan ja hänen kokemuksensa ja tietämyksensä tason, mikä taas on yleistä jäsenten keskuudessa. Ja niitä tilaisuuksiahan neuvojen vaihtoon tuli jälleen enemmän siinä seuran laiturilla ja saaren rantakalliolla. - -Mika-
Antsu* kirjoitti:
Jos tiedote tulee kaksi kertaa vuodessa, siis sääntömääräiset kutsut sääntömääräisiin kokouksiin, on seuran valinta virheellinen. Sääntömääräisten kokousten lisäksi toimiva seura järjestää ainakin kymmenkunta muuta tapahtumaa vuodessa. Osa niistä on sitä tiedonjakoa varten, osa muuten vain sosiaalista toimintaa, josta ei koskaan selviä saamatta niitä tietoja muun ohessa. Niitä tiedotteitakin tulee sitten puolen tusinaa vuosikirja.
Jos sitten on nuo edut katsonut niin arvokkaiksi, että seuraan on liitytty, se ei yllättäin sidokaan sinua aina kulkemaan siellä missä ne muutkin. Luonnonsatamat ovat edelleen käytettävissäsi ja voit joka kerran päättää, viihdytkö siellä missä ne pari muutakin, joista joku saattaa ollakin se käytöksensä takia seurasta pois potkittu, vai liitytkö tutumpaan porukkaan. Suojaiset luonnonsatamat, joissa saisi olla viikonloppuna yksin, ovat Helsingin lähistöllä enää muisto menneiltä vuosikymmeniltä. Saaria ja rantoja toki löytyy edelleen, mutta suojaisia ei.Noiden luettelemiesi etujen painoarvo on kovin suhteellista. Lähes kaikissa on takana jollain tavalla sosiaalinen toiminta.
Sosiaalista toimintaa on myös vaikkapa koirakerhoon kuuluminen, tai urheiluseuraan, tai moottoripyöräjengiin...
Katsastuksen yhteydessä tapahtuvalle konsultoinnille en laita kyllä minkäänlaista painoarvoa. Kuinka joku katsastusmies tietäisi veneeni mahdolliset heikot kohdat (tätä kai tarkoitit?) paremmin kuin minä joka sitä purjehdin? Tai ne kymmenkunta saman venetyypin omistajaa, joiden kanssa olen meilinvaihdossa? Tai se kaveri, jonka kanssa viimekesänä juttelin yhden päivän, kun näin hänen tekevän suht´suurta remonttia omistamaansa saman venetyypin yksilöön (oli ollut hänellä toista kymmentä vuotta).
Tuosta kokemuksesta täysistä saarista: olen liikkunut merellä yli 40 vuotta ja tunnen näinollen melko paljon muita veneilyä harrastavia/purjehtijoita. Valtaosa näistä tuttavistani ei kuulu mihinkään kerhoon, mutta osa kuuluu. Näiden "kerhollisten" vieraana olen ollut useaan otteeseen eri kerhojen saarissa, ja todennut tilanteen paikanpäällä.
Lisäksi luonnollisesti tiedän suomen merialueilta melkoisen määrän kerhosaaria, joiden ohi purjehtiessani olen voinut todeta tilanteen (usein on melkoinen "mastometsä").
Minun pointtini oli, että kerhoa ei tarvita välttämättä mihinkään, jos ei tuosta sosiaalisesta puolesta niin välitä (kuten minä).
-Laituripaikan saa kaupungilta haluamastaan satamasta, ja sitä laituripaikkaa voi vaihtaa vaikka kesken kauden, jos haluaa (jos vaikkapa muuttaa Lauttasaaresta Vuosaareen). Nykyisessä paikassani on laiturilla sähköt, vesi ja lukittava portti. Usein kaupungin paikka on jopa halvempi, kuin vastaava paikka kerhon kautta.
-Talvisäilytyspaikan saa hauamaltaan alueelta, ja paikkaa voi vaikka vaihtaa joka talvi. Hinta menee neliöiden mukaan ja sähköt kuuluu talvisäilytykseen. Merisatamassa on muuten aika hyvä yhteishenki telakka-alueella:Syksyllä kun totesin venenaapurille, että täytynee huomenna tulla vielä tuomaan laturi ja lämminilmapuhallin veneelle, että saa talveksi veneen kuivaksi sisältä ja akut ladattua, niin kaveri kaivoi omasta veneestään akkulaturin, lämppärin ja toi vielä roikanpään veneeseeni. Sanoi vaan, että "kyllä me ennen vesillelaskua nähdään, palautat sitten keväällä..."
Purjehdus on yksi niitä harvoja asioita, joita voi ja saa tehdä ilman mitään byrokratiaa, tai pakkojäsenyyttä jossain liitossa/kerhossa, tai pakollisia kouluja, tai muita lisenssejä, tai pakollisia katsastamisia.
Ja sellaisena haluaisin myös sen pitää.
Ja myös alotteleville purjehtijoille tämän kertoa. - hyödyistä
Antsu* kirjoitti:
Totta puhut, eivät katsastusmiehet viimeistä myöten voi mitenkään olla se jäsenistön kokenein siivu. Nuoremmillakin on silti se kurssilla saatu tuore oppi tulkinnoista ja tietyistä rajanvedoista, vaikka muuten olisivatkin saamisen puolella katsastustilanteessa. Aika harvat jaksavat oma-alotteisesti ottaa selvää katsastusvaatimusten vuotuisista muutoksista. Saavat ne nuoremmat sitten sinulta oppimaansa viedä seuraavaan katsastettavaan veneeseen. Siinä itse asiassa onkin malliesimerkki Mikalle siitä, miten tieto kulkee muutenkin kuin tiedotteissa.
Suurin osa koulutuksellisesta annista tulee alkuvaiheen jälkeen sosiaalisen toiminnan kautta, johon seura luo luontevat puitteet. Minä ainakin opin joka vuosi jotain uutta, vaikka olenkin enemmän siellä opettavana osapuolena kursseilla.
Neuvojen antamiseen ja vastaanottamiseen ei mitään jäsenyyttä vaadita. Sensijaan neuvojen vastaanottajan on helpompi poimia jyvät akanoista, kun tuntee sen neuvojan ja hänen kokemuksensa ja tietämyksensä tason, mikä taas on yleistä jäsenten keskuudessa. Ja niitä tilaisuuksiahan neuvojen vaihtoon tuli jälleen enemmän siinä seuran laiturilla ja saaren rantakalliolla.En halua sanoa, että katsastus olisi täysin hyödytön. On paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä asioista tarpeeksi tarkastakseen itse veneensä kunnon. Ymmärtäväinenkin saattaa hieman sokaistua kun kyse on omasta veneestä. Mutta:
"Nuoremmillakin on silti se kurssilla saatu tuore oppi tulkinnoista ja tietyistä rajanvedoista, vaikka muuten olisivatkin saamisen puolella katsastustilanteessa. Aika harvat jaksavat oma-alotteisesti ottaa selvää katsastusvaatimusten vuotuisista muutoksista."
Tuoreimmilla tulkinnoilla ja rajanvedoilla ei liene juurikaan todellista merkitystä turvallisuuden kannalta, joten niiden tuntemisella on aika turha katsastuksen hyödyllisyyttä puolustaa. Meri ei muutu katsastussääntöjen muutosten mukana, joten kyllä sen veneensä voi ihan hyvin tarkistaa ilmankin tarkkaa tietoa uusimmista byrokratian koukeroista. - Luxu
-Mika- kirjoitti:
Noiden luettelemiesi etujen painoarvo on kovin suhteellista. Lähes kaikissa on takana jollain tavalla sosiaalinen toiminta.
Sosiaalista toimintaa on myös vaikkapa koirakerhoon kuuluminen, tai urheiluseuraan, tai moottoripyöräjengiin...
Katsastuksen yhteydessä tapahtuvalle konsultoinnille en laita kyllä minkäänlaista painoarvoa. Kuinka joku katsastusmies tietäisi veneeni mahdolliset heikot kohdat (tätä kai tarkoitit?) paremmin kuin minä joka sitä purjehdin? Tai ne kymmenkunta saman venetyypin omistajaa, joiden kanssa olen meilinvaihdossa? Tai se kaveri, jonka kanssa viimekesänä juttelin yhden päivän, kun näin hänen tekevän suht´suurta remonttia omistamaansa saman venetyypin yksilöön (oli ollut hänellä toista kymmentä vuotta).
Tuosta kokemuksesta täysistä saarista: olen liikkunut merellä yli 40 vuotta ja tunnen näinollen melko paljon muita veneilyä harrastavia/purjehtijoita. Valtaosa näistä tuttavistani ei kuulu mihinkään kerhoon, mutta osa kuuluu. Näiden "kerhollisten" vieraana olen ollut useaan otteeseen eri kerhojen saarissa, ja todennut tilanteen paikanpäällä.
Lisäksi luonnollisesti tiedän suomen merialueilta melkoisen määrän kerhosaaria, joiden ohi purjehtiessani olen voinut todeta tilanteen (usein on melkoinen "mastometsä").
Minun pointtini oli, että kerhoa ei tarvita välttämättä mihinkään, jos ei tuosta sosiaalisesta puolesta niin välitä (kuten minä).
-Laituripaikan saa kaupungilta haluamastaan satamasta, ja sitä laituripaikkaa voi vaihtaa vaikka kesken kauden, jos haluaa (jos vaikkapa muuttaa Lauttasaaresta Vuosaareen). Nykyisessä paikassani on laiturilla sähköt, vesi ja lukittava portti. Usein kaupungin paikka on jopa halvempi, kuin vastaava paikka kerhon kautta.
-Talvisäilytyspaikan saa hauamaltaan alueelta, ja paikkaa voi vaikka vaihtaa joka talvi. Hinta menee neliöiden mukaan ja sähköt kuuluu talvisäilytykseen. Merisatamassa on muuten aika hyvä yhteishenki telakka-alueella:Syksyllä kun totesin venenaapurille, että täytynee huomenna tulla vielä tuomaan laturi ja lämminilmapuhallin veneelle, että saa talveksi veneen kuivaksi sisältä ja akut ladattua, niin kaveri kaivoi omasta veneestään akkulaturin, lämppärin ja toi vielä roikanpään veneeseeni. Sanoi vaan, että "kyllä me ennen vesillelaskua nähdään, palautat sitten keväällä..."
Purjehdus on yksi niitä harvoja asioita, joita voi ja saa tehdä ilman mitään byrokratiaa, tai pakkojäsenyyttä jossain liitossa/kerhossa, tai pakollisia kouluja, tai muita lisenssejä, tai pakollisia katsastamisia.
Ja sellaisena haluaisin myös sen pitää.
Ja myös alotteleville purjehtijoille tämän kertoa.on ratkaiseva turvallisuustekijä.
Myös turvallisuuteen liittyvässä oppimisessa.
Nimenomaan aloittelevalle veneilijälle kerhon tarjoama tietovirta on kullanarvoinen, jos on sen vastaanottamiseen sopiva asenne. Se tietovuo on huomattavasti leveämpikaistainen kuin muualla - usko vain, vaikka asenteesi sen näyttää estävänkin.
Muuten, katsastusmieskin, viisikymmentä vuotta vesiä samonnut, ottaa toisen katsastusmiehen katsomaan oman veneensä, eikä vain muodon vuoksi - jotakin voi omassa veneessä jäädä huomaamatta.
Myös uusi tieto jonkin venetyypin ominaisuuksista leviää varsin tehokkaasti omistajien keskuuteen katsastustoiminnan kautta. - Antsu*
hyödyistä kirjoitti:
En halua sanoa, että katsastus olisi täysin hyödytön. On paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä asioista tarpeeksi tarkastakseen itse veneensä kunnon. Ymmärtäväinenkin saattaa hieman sokaistua kun kyse on omasta veneestä. Mutta:
"Nuoremmillakin on silti se kurssilla saatu tuore oppi tulkinnoista ja tietyistä rajanvedoista, vaikka muuten olisivatkin saamisen puolella katsastustilanteessa. Aika harvat jaksavat oma-alotteisesti ottaa selvää katsastusvaatimusten vuotuisista muutoksista."
Tuoreimmilla tulkinnoilla ja rajanvedoilla ei liene juurikaan todellista merkitystä turvallisuuden kannalta, joten niiden tuntemisella on aika turha katsastuksen hyödyllisyyttä puolustaa. Meri ei muutu katsastussääntöjen muutosten mukana, joten kyllä sen veneensä voi ihan hyvin tarkistaa ilmankin tarkkaa tietoa uusimmista byrokratian koukeroista.Osa, eikä edes mikään mitätön osa niistä uusista byrokratian koukeroista johtuu lakimuutoksista ja muista viranomaisten päätöksistä. Noudattamatta jättäminen ei ehkä johda kovinkaan suoranaiseen hengenvaaraan, taloudellisiin menetyksiin ehkä kyllä, henkisistä hiertymistä puhumattakaan. Useimmiten ne koukerot ovat jopa jotenkin loogisia tavoitteiltaan.
Asia erikseen sitten, miten katsastustoiminta liittyy kilpailemiseen. Sehän ei muutenkaan onnistu ilman sitä seuran jäsenyyttä. - ei uskottava
Antsu* kirjoitti:
Osa, eikä edes mikään mitätön osa niistä uusista byrokratian koukeroista johtuu lakimuutoksista ja muista viranomaisten päätöksistä. Noudattamatta jättäminen ei ehkä johda kovinkaan suoranaiseen hengenvaaraan, taloudellisiin menetyksiin ehkä kyllä, henkisistä hiertymistä puhumattakaan. Useimmiten ne koukerot ovat jopa jotenkin loogisia tavoitteiltaan.
Asia erikseen sitten, miten katsastustoiminta liittyy kilpailemiseen. Sehän ei muutenkaan onnistu ilman sitä seuran jäsenyyttä.Mainitun toimituksen nimen voisi hyvin muuttaa joksikin vähemmän harhaan johtavaksi.Ensinnäkin
pitäisi hylätä puutteelliset veneet,mitä en koskaan ole kuullut tapahtuneen,leima tulee aina ja kaikille toiseksi omistajan tai käyttäjän ei tarvitse edes olla paikalla katselmuksessa.Monena vuotena olen ilmoittanut avainkätkön paikan katsastushenkilölle ja laittanut tarvittavat paperit karttapöydälle sekä ilmoittanut:"käy katsomassa kun itsellesi parhaiten sopii."Näin toimii opastus, koulutus ja neuvonta ja kaikki ovat tyytyväisiä kun vene on "katsastettu".Orc:n turvamääräys katsastuksessa veneet hylätää jos ne eivät täytä vaadittavaa kategoriaa prikulleen ja osallistumisoikeus menee eikä maksuja palauteta,muuten satoja euroja esim. GR:ssä.Tätä voisi mielestäni kutsua katsastukseksi! - mainsaill
ei uskottava kirjoitti:
Mainitun toimituksen nimen voisi hyvin muuttaa joksikin vähemmän harhaan johtavaksi.Ensinnäkin
pitäisi hylätä puutteelliset veneet,mitä en koskaan ole kuullut tapahtuneen,leima tulee aina ja kaikille toiseksi omistajan tai käyttäjän ei tarvitse edes olla paikalla katselmuksessa.Monena vuotena olen ilmoittanut avainkätkön paikan katsastushenkilölle ja laittanut tarvittavat paperit karttapöydälle sekä ilmoittanut:"käy katsomassa kun itsellesi parhaiten sopii."Näin toimii opastus, koulutus ja neuvonta ja kaikki ovat tyytyväisiä kun vene on "katsastettu".Orc:n turvamääräys katsastuksessa veneet hylätää jos ne eivät täytä vaadittavaa kategoriaa prikulleen ja osallistumisoikeus menee eikä maksuja palauteta,muuten satoja euroja esim. GR:ssä.Tätä voisi mielestäni kutsua katsastukseksi!katsastusta on niin monenlaista riippuen katsastajasta ja kerhosta. mutta on hyvä muistaa,etteivät katsastajat ole mitään viranomaisia. tekevät talkootyötä palkatta. hylkäämisiä olen tavannut kerhossamme. kaksi puuvenettä ei ilman kaarien ja lautojen vaihtoa ole läpäissyt katsastusta. varusteiden puute harvoin johtaa hylkäyksen,vaan lähinnä merkintään katsastuspöytäkirjaan,että väline on hankittava välittömästi. tietysti jos puuttuu kasapäin varusteita. joka tapauksessa katsastajan olisi hyvä havaita turvallisuutta vaarantavat puutteet veneessä ja neuvottava korjaamaan ne. kyseessä lähinnä palveluammattilas,joka antaa ulkupuolisen silmin annettavan (asiantuntijan)arvion veneen merikelpoisuudesta.suurin osa kerhon jäsenistä ei tapaa koko kesänä muita pursiseuran "virallisia" edustajia, joten katsastus on myös suora yhteys/informaatiokanava pursiseuraan päin puolin jos toisin.
- toimenpide
ei uskottava kirjoitti:
Mainitun toimituksen nimen voisi hyvin muuttaa joksikin vähemmän harhaan johtavaksi.Ensinnäkin
pitäisi hylätä puutteelliset veneet,mitä en koskaan ole kuullut tapahtuneen,leima tulee aina ja kaikille toiseksi omistajan tai käyttäjän ei tarvitse edes olla paikalla katselmuksessa.Monena vuotena olen ilmoittanut avainkätkön paikan katsastushenkilölle ja laittanut tarvittavat paperit karttapöydälle sekä ilmoittanut:"käy katsomassa kun itsellesi parhaiten sopii."Näin toimii opastus, koulutus ja neuvonta ja kaikki ovat tyytyväisiä kun vene on "katsastettu".Orc:n turvamääräys katsastuksessa veneet hylätää jos ne eivät täytä vaadittavaa kategoriaa prikulleen ja osallistumisoikeus menee eikä maksuja palauteta,muuten satoja euroja esim. GR:ssä.Tätä voisi mielestäni kutsua katsastukseksi!Kuten jo todettu, asenteesta on hyödyllisyys kiinni, sekä veneenomistajan, että seuran. Katsastus on vapaaehtoistoimintaa sekä veneenomistajan että katsastajan taholta. Toisille seuroillekin se on ikäänkuin välttämätön velvoite, joka liittoon kuulumiseksi ja jäsenistön venevakuutusten takia pitää jotenkin hoitaa. Samoin toisille veneenomistajille se on välttämätön velvoite, joka venepaikan saamiseksi pitää hoitaa. Jos jompikumpi, saati molemmat osapuolet asennoituvat katsastukseen näin, se on melko hyödytön toimenpide. Vastahakoista omistajaa vastaan ei vapaaehtoisuuteen pohjautuvassa järjestelmässä aseita ole ja hölmöimmillään katsastetaan samoja varusteita monessa veneessä veneestä toiseen kannettuina. Miettiköön kukin mielessään, kuka moisesta hyötyy.
Jos taas turvallisuusasiat ovat jotenkin kipparin sydäntä lähellä, hän hyötyy paljonkin järjestelmästä. Paitsi että isommalla porukalla on mietitty niitä katsastusvaatimuksia ja tarkasteltu asiaa myös lakipykälien kannalta, myös se tieto saadaan kiertoon sitä haluaville. Sitäkään ei voi tuputtaa, jos kuulija ei halua kuulla. - -Mika-
toimenpide kirjoitti:
Kuten jo todettu, asenteesta on hyödyllisyys kiinni, sekä veneenomistajan, että seuran. Katsastus on vapaaehtoistoimintaa sekä veneenomistajan että katsastajan taholta. Toisille seuroillekin se on ikäänkuin välttämätön velvoite, joka liittoon kuulumiseksi ja jäsenistön venevakuutusten takia pitää jotenkin hoitaa. Samoin toisille veneenomistajille se on välttämätön velvoite, joka venepaikan saamiseksi pitää hoitaa. Jos jompikumpi, saati molemmat osapuolet asennoituvat katsastukseen näin, se on melko hyödytön toimenpide. Vastahakoista omistajaa vastaan ei vapaaehtoisuuteen pohjautuvassa järjestelmässä aseita ole ja hölmöimmillään katsastetaan samoja varusteita monessa veneessä veneestä toiseen kannettuina. Miettiköön kukin mielessään, kuka moisesta hyötyy.
Jos taas turvallisuusasiat ovat jotenkin kipparin sydäntä lähellä, hän hyötyy paljonkin järjestelmästä. Paitsi että isommalla porukalla on mietitty niitä katsastusvaatimuksia ja tarkasteltu asiaa myös lakipykälien kannalta, myös se tieto saadaan kiertoon sitä haluaville. Sitäkään ei voi tuputtaa, jos kuulija ei halua kuulla."Jos taas turvallisuusasiat ovat jotenkin kipparin sydäntä lähellä, hän hyötyy paljonkin järjestelmästä. Paitsi että isommalla porukalla on mietitty niitä katsastusvaatimuksia ja tarkasteltu asiaa myös lakipykälien kannalta, myös se tieto saadaan kiertoon sitä haluaville. Sitäkään ei voi tuputtaa, jos kuulija ei halua kuulla."
Kirjoitteli joku anonyymi tuossa edellä...
Huoh... onpas taas...
Kylle mekin ollaan isommalla porukalla mietitty noita katsastusvaatimuksia.. sekä myös lakipykälien kannalta.
Kerhojen katsastusmiesten kantoja noihin asioihin en varmaankaan haluakaan kuulla (onko minulla siis asennevamma?)enkä "hyödy järjestelmästä".Onko ihmisitä tullut niin uusavuttomia, että mitään tietoa ei voi saada, ellei sitä joku "kokeneempi"tule kädestäpitäen näyttämään?
Mutta turvallisuusasiat on oikeasti minullekin tärkeitä: onhan mulla veneessäni mm. turvavaljaat kipparillle gasteille, lifelinet perästä keulaan ja kovasssa kelissä en edes päästä gastia kannelle, ellei hän ole valjaillaan kiinni lifelinessa. Meri-VHF on kahdennettuna, toinen kone on roiskevedenpitävä käsikapula ja aina sitloodassa kun ollaan kulussa. Antenneja on yksi maston huipussa ja toinen varalla pikakiinnytyksellä takakaiteeseen kiinnitettävissä. Vantit vaihdan säännöllisesti. Juokseva riki tulee vaihdettua säännöllisesti. Rungon läpivinneistä taas vaihdoin kaksi, kun ne näytti mielestäni sitä kaipaavan. Kaikkien läpivientien (joissa on palloventtilisulku) vieressä on köydenpätkän päässä roikkumassa kyseiseen läpivientiin sopiva kartiotappi, sammuttimia veneessä on 3 kappaletta (keulassa, salongissa ja avotilassa) toki vaan yksi niistä täyttää lain vaatimuksen tarkistusleiman osalta, laskuvarjoraketteja 8 kpl valopistooli käsisoihtuja (puolet salongissa, loput sitloodasta käsille saatavissa, pumppuja kaksi kiinteää sähköpumppu yksi irtokäsipumppu...
Listaa voisi jatkaa pidemmällekin.
Mikään noista ei ole katsastusvaruste/vaatimus, mutta kun arvostan omaa ja miehistöni henkeä niin pidän noita tärkeinä. Merta kun ei voi eikä saa aliarvioida.
Mutta kerhojen katsastuksen kanssa ei noilla ole tietysti mitään tekemistä...
Keskustelua kerhoihin kuulumisesta/kuulumattomuudesta ei kannattane jatkaa.
Mielipiteitään kun ei kukaan kuitenkaan vaihda, ja olen jo oman pointtini saanut kerrottua mahdollisille uusille veneilijöille.
Jatko menisi vaan hyödyttömäksi jupas/eipäs vääntämiseksi, jossa kerhoihin kuulumaton kutsutaan asennevammaiseksi, kun ei halua/tarvitse sitä kerhotoiminnan tajoamaa sosiaalista puolta. - Luxu
-Mika- kirjoitti:
"Jos taas turvallisuusasiat ovat jotenkin kipparin sydäntä lähellä, hän hyötyy paljonkin järjestelmästä. Paitsi että isommalla porukalla on mietitty niitä katsastusvaatimuksia ja tarkasteltu asiaa myös lakipykälien kannalta, myös se tieto saadaan kiertoon sitä haluaville. Sitäkään ei voi tuputtaa, jos kuulija ei halua kuulla."
Kirjoitteli joku anonyymi tuossa edellä...
Huoh... onpas taas...
Kylle mekin ollaan isommalla porukalla mietitty noita katsastusvaatimuksia.. sekä myös lakipykälien kannalta.
Kerhojen katsastusmiesten kantoja noihin asioihin en varmaankaan haluakaan kuulla (onko minulla siis asennevamma?)enkä "hyödy järjestelmästä".Onko ihmisitä tullut niin uusavuttomia, että mitään tietoa ei voi saada, ellei sitä joku "kokeneempi"tule kädestäpitäen näyttämään?
Mutta turvallisuusasiat on oikeasti minullekin tärkeitä: onhan mulla veneessäni mm. turvavaljaat kipparillle gasteille, lifelinet perästä keulaan ja kovasssa kelissä en edes päästä gastia kannelle, ellei hän ole valjaillaan kiinni lifelinessa. Meri-VHF on kahdennettuna, toinen kone on roiskevedenpitävä käsikapula ja aina sitloodassa kun ollaan kulussa. Antenneja on yksi maston huipussa ja toinen varalla pikakiinnytyksellä takakaiteeseen kiinnitettävissä. Vantit vaihdan säännöllisesti. Juokseva riki tulee vaihdettua säännöllisesti. Rungon läpivinneistä taas vaihdoin kaksi, kun ne näytti mielestäni sitä kaipaavan. Kaikkien läpivientien (joissa on palloventtilisulku) vieressä on köydenpätkän päässä roikkumassa kyseiseen läpivientiin sopiva kartiotappi, sammuttimia veneessä on 3 kappaletta (keulassa, salongissa ja avotilassa) toki vaan yksi niistä täyttää lain vaatimuksen tarkistusleiman osalta, laskuvarjoraketteja 8 kpl valopistooli käsisoihtuja (puolet salongissa, loput sitloodasta käsille saatavissa, pumppuja kaksi kiinteää sähköpumppu yksi irtokäsipumppu...
Listaa voisi jatkaa pidemmällekin.
Mikään noista ei ole katsastusvaruste/vaatimus, mutta kun arvostan omaa ja miehistöni henkeä niin pidän noita tärkeinä. Merta kun ei voi eikä saa aliarvioida.
Mutta kerhojen katsastuksen kanssa ei noilla ole tietysti mitään tekemistä...
Keskustelua kerhoihin kuulumisesta/kuulumattomuudesta ei kannattane jatkaa.
Mielipiteitään kun ei kukaan kuitenkaan vaihda, ja olen jo oman pointtini saanut kerrottua mahdollisille uusille veneilijöille.
Jatko menisi vaan hyödyttömäksi jupas/eipäs vääntämiseksi, jossa kerhoihin kuulumaton kutsutaan asennevammaiseksi, kun ei halua/tarvitse sitä kerhotoiminnan tajoamaa sosiaalista puolta.Sinulla asiat ovat sitten senverran kohdallaan, ettet tarvitse mitään uutta, tietoakaan.
- -Mika-
Luxu kirjoitti:
Sinulla asiat ovat sitten senverran kohdallaan, ettet tarvitse mitään uutta, tietoakaan.
Kyllä tarvitsen. Ja koitan hankkia sitä jatkuvasti eri lähteistä.
Ja niiden eri lähteiden seassa varmaan se katsastusmieskin olisi yksi muiden joukossa.
Maailma kuitenkin muuttuu jatkuvasti, samoin suositukset ja jopa säännötkin aina jossainpäin maailmaa. - Et ole tosissasi
-Mika- kirjoitti:
Samoja "etuja" on aina kerrottu, mutta mitenköhän ne mahtaa konkretisoitua?
Venekerhot/pursiseurat sopii laumasieluille, jotka ei osaa olla yksin missään, vaan aina tarvitaan se "seurakaveri" joka paikkaan...Tämä oli tosi hauska: "Katsastusta ei tarvita, koska jokainen voi tulostaa katsastuslistan - ja laiturinaapuri soittaa, kun poijuköysi katkeaa..."
Oletko koskaan kuullut, että kenelläkään veneensä katsastaneella olisi kotisatamassaan käynyt samalla tavalla? Tarkoitan sitä, että alimitoitettu poijuköysi olisi katkennut! - muistaa
-Mika- kirjoitti:
Kyllä tarvitsen. Ja koitan hankkia sitä jatkuvasti eri lähteistä.
Ja niiden eri lähteiden seassa varmaan se katsastusmieskin olisi yksi muiden joukossa.
Maailma kuitenkin muuttuu jatkuvasti, samoin suositukset ja jopa säännötkin aina jossainpäin maailmaa.Alunperin pursiseuratkin ovat olleet urheiluseuroja.Jossain vaiheessa hyväksyttiin moottoriveneetkin mukaan, mikä oli emä munaus.Mitähän mahdettaisiin vastata jos liityisi johonkin kilpapyöräseuraan sillä perusteella,että harrastaa mopoilua maantiellä.Kaikenmaailman"huushollipurjehtijoiden" ja moottoriveneilijöiden myötä seurat ovat muuttuneet pelkiksi saunaseuroiksi!
- moottoriveneilijän
muistaa kirjoitti:
Alunperin pursiseuratkin ovat olleet urheiluseuroja.Jossain vaiheessa hyväksyttiin moottoriveneetkin mukaan, mikä oli emä munaus.Mitähän mahdettaisiin vastata jos liityisi johonkin kilpapyöräseuraan sillä perusteella,että harrastaa mopoilua maantiellä.Kaikenmaailman"huushollipurjehtijoiden" ja moottoriveneilijöiden myötä seurat ovat muuttuneet pelkiksi saunaseuroiksi!
raha on makiaa namua, jotta voi "kilpapurjehtijat" (Nöffillä tiistaikisoihin ---- BUHABUHABUA...) harrastaa ja hakea tukea kunnalta/kaupungilta kun jäseniäkin on jo niiiiiiin paljon....
- JRxxx
Et ole tosissasi kirjoitti:
Tämä oli tosi hauska: "Katsastusta ei tarvita, koska jokainen voi tulostaa katsastuslistan - ja laiturinaapuri soittaa, kun poijuköysi katkeaa..."
Oletko koskaan kuullut, että kenelläkään veneensä katsastaneella olisi kotisatamassaan käynyt samalla tavalla? Tarkoitan sitä, että alimitoitettu poijuköysi olisi katkennut!...tiedän kyllä tapauksia, että kiinnitysköysi tai -liina on katkennut ihan katsastetusta veneestä. Mutta totta on, että keskimäärin katsastetuissa veneissä on todennäköisesti parempikuntoiset ja paremmin mitoitetut köydet. Huomaa sana "keskimäärin"; jos ottaisimme vaikkapa Suomen 25 - 30 000 matkaveneestä tarkasteluun 100 parasta (kunnon/varustelun/merikelpoisuuden perusteella), niin varmasti siinä joukossa jokunen sellainenkin olisi, jota ei ikinä ole katsastettu ja jonka kippari ei mihinkään veneilyjärjestöön kuulu. Enemmistö luultavasti kuitenkin olisi ns. järjestäytyneitä veneilijöitä ja vastaavasti sadan kehnoimman joukossa tilanne olisi päinvastoin. Eri asia, johtuuko tämä sinänsä katsastussysteemistä ollenkaan.
- JRxxx
moottoriveneilijän kirjoitti:
raha on makiaa namua, jotta voi "kilpapurjehtijat" (Nöffillä tiistaikisoihin ---- BUHABUHABUA...) harrastaa ja hakea tukea kunnalta/kaupungilta kun jäseniäkin on jo niiiiiiin paljon....
...on vinha perä, ainakin liittotasolla. Matkaveneilijä ei paljoa liitoista hyödy, koska niiden toiminta on kovin paljon keskittynyt kilpailutoiminnan ja ns. urheilun ympärille. Minusta liittokenttä pitäisi jakaa ihan toisella tavalla kuin nyt, vaikkapa niin, että Veneilyliitto hoitaisi kaikki normaaliveneilijät ja hakisi toimintaansa mallia esim. karavaanareista, Purjehtijaliitto sitten hoitaisi kaiken kilpailutoiminnan niin purjeilla kuin moottoreillakin.
- makiaa hyvinkin
moottoriveneilijän kirjoitti:
Sitä tukea kun vain ei jaeta jäsenmäärän, vaan toiminnan perusteella. Eikä laiturin ylläpitoa katsota toiminnaksi, sitä ovat erilaiset kurssit ja junioritoiminta. Että BUHABUHA ittelles vaan.
- -Mika-
Et ole tosissasi kirjoitti:
Tämä oli tosi hauska: "Katsastusta ei tarvita, koska jokainen voi tulostaa katsastuslistan - ja laiturinaapuri soittaa, kun poijuköysi katkeaa..."
Oletko koskaan kuullut, että kenelläkään veneensä katsastaneella olisi kotisatamassaan käynyt samalla tavalla? Tarkoitan sitä, että alimitoitettu poijuköysi olisi katkennut!...alimitoitetu, eikä huonokuntoinen köysi. Riitävän paksu ja alle vuoden vanha.
Oli vaan joku ajanut (ajautunut?) usean vierekkäisen veneen ja poijun välistä. Minulla katkesi köysi, muista en tiedä.
Omassa katkenneessa köydessäni oli myrkkyväriä metrin verran katkeamiskohdasta molempiin suuntiin. Minulla kun on tapana pitää se poijun köysi niin tiukalla, että poiju on lähes upoksissa, liekö tuolla sitten osuutta katkeamiseen.
Tuon tapauksen jälkeen olen pitänyt kahta poijuköyttä, joista toinen on hieman löysemmällä.
Keula on kolmella köydellä laiturissa. Kolmas (se keskimmäinen) on löysemmällä, koska sen tärkein funktio on helpottaa keulan vetämistä lähemmäksi laituria veneestä poistuttaessa. Jos olisi vain ne kaksi viistoon olevaa köyttä (kuten useimmilla) ja peräköysi tosi tiukalla (kuten minulla) niin hankalaahan se veneestä käsin olisi tuo laiturin suuntaan veneen vetäminen. Laiturilta käsin siinä ei taida niin paljon eroa ollakaan... - ainakin....
makiaa hyvinkin kirjoitti:
Sitä tukea kun vain ei jaeta jäsenmäärän, vaan toiminnan perusteella. Eikä laiturin ylläpitoa katsota toiminnaksi, sitä ovat erilaiset kurssit ja junioritoiminta. Että BUHABUHA ittelles vaan.
pääkaupunkiseudulla matkapurjehdustoiminnan varjolla on onnistuttu ratsastamaan. Eikä siinä mitään. Kahden seuran jäsen olen tälläkin hetkellä. Mutta turha alkaa inisemään mistään urheiluseuroista joiden toimintaan matkapurjehtijat ja moottoriveneilijät eivät istu. Meidänkin kotisataman n. 500 veneestä ehkä 50-70 kilpailee aktiivisesti. Aika hyvä määrä. Lisäksi junioritoiminta on palkittua ja tunnustettua. Kuitenkin satamaa kehitetään vedoten koko jäsenistön tarpeisiin. Pääkaupunkiseudun mittakaavassa tuollainen n. 50 (kilpapurjehtijoiden muodostama oma seura) olisi kyllä melko marginaalinen joukko. Mutta ollaan nyt sitten niin urheilijaa.........
- makiaa
ainakin.... kirjoitti:
pääkaupunkiseudulla matkapurjehdustoiminnan varjolla on onnistuttu ratsastamaan. Eikä siinä mitään. Kahden seuran jäsen olen tälläkin hetkellä. Mutta turha alkaa inisemään mistään urheiluseuroista joiden toimintaan matkapurjehtijat ja moottoriveneilijät eivät istu. Meidänkin kotisataman n. 500 veneestä ehkä 50-70 kilpailee aktiivisesti. Aika hyvä määrä. Lisäksi junioritoiminta on palkittua ja tunnustettua. Kuitenkin satamaa kehitetään vedoten koko jäsenistön tarpeisiin. Pääkaupunkiseudun mittakaavassa tuollainen n. 50 (kilpapurjehtijoiden muodostama oma seura) olisi kyllä melko marginaalinen joukko. Mutta ollaan nyt sitten niin urheilijaa.........
Pääkaupungin tilanne kun minullekin on tuttu ja sen rahanjakoperusteet. Riittävän monta vuotta olen niitä kaupungin lappusia täytellyt. Jos matkapurjehdustapahtumia on pystytty esittämään ohjattuna toimintana, niin hyvä, sehän on kaikki lajin eduksi. Ei ainakaan poissa naapuriseuroilta. Käytännössä kyllä siellä avustusten jaossa toiminta pisteytetään ja junioritoiminnan jälkeen suurin painoarvo on kilpailulla. Sen suhteen ne 450 matkavenettä tulevat niiden 50:n kilpailevan varjossa.
Laiturien rakentaminen onkin eri juttu. Siinä katsotaan kuntalaisten harrastusmahdollisuuksia laajemmin ja isolle jäsenjoukolle saadaan isompi satama kaupungin rahoituksella. - kun ei anna enää kirjoittaa
ainakin.... kirjoitti:
kun viestin hierarkia on liian syvä.....
Niin, siis juuri kuten sanoit. Ainakin meillä on melkoisen hulppea satama enkä kyllä voi kuvitella, että se olisi pelkästään kilpapurjehtimalla rakennettu. Turha kilpapurjehtijoiden kuitenkaan ylenkatso matkapurjehtijoita ja moottoriveneilijäitä. Valitettavan yleistä se kuitenkin on. Kuvitellaan, että ollaan parempia ja ollaan urheilijoita. Kyllä se vain niin on, että mitä enemmän ihmisiä on veneilyn parissa, sitä enemmän siellä rahaa liikkuua ja kaikki siitä hyötyy. - keskivertotapaus
-Mika- kirjoitti:
...alimitoitetu, eikä huonokuntoinen köysi. Riitävän paksu ja alle vuoden vanha.
Oli vaan joku ajanut (ajautunut?) usean vierekkäisen veneen ja poijun välistä. Minulla katkesi köysi, muista en tiedä.
Omassa katkenneessa köydessäni oli myrkkyväriä metrin verran katkeamiskohdasta molempiin suuntiin. Minulla kun on tapana pitää se poijun köysi niin tiukalla, että poiju on lähes upoksissa, liekö tuolla sitten osuutta katkeamiseen.
Tuon tapauksen jälkeen olen pitänyt kahta poijuköyttä, joista toinen on hieman löysemmällä.
Keula on kolmella köydellä laiturissa. Kolmas (se keskimmäinen) on löysemmällä, koska sen tärkein funktio on helpottaa keulan vetämistä lähemmäksi laituria veneestä poistuttaessa. Jos olisi vain ne kaksi viistoon olevaa köyttä (kuten useimmilla) ja peräköysi tosi tiukalla (kuten minulla) niin hankalaahan se veneestä käsin olisi tuo laiturin suuntaan veneen vetäminen. Laiturilta käsin siinä ei taida niin paljon eroa ollakaan...Niin, siis oletko mielestäsi keskivertotapaus, lajisi tyypillinen edustaja siinä joukossa, joka ei kuulu mihinkään seuraan?
- -Mika-
keskivertotapaus kirjoitti:
Niin, siis oletko mielestäsi keskivertotapaus, lajisi tyypillinen edustaja siinä joukossa, joka ei kuulu mihinkään seuraan?
Jokunen vuosi (tai vuosikymmen) sitten olisin vastannut kyllä, nyt en ole enää ihan varma. Ne seuroihin kuulumattomat, jotka tunnen, on joukko jolla ei näytä olevan mitään yhteistä.
Veneitäkin on laidasta laitaan, samoin kokemusta veneilystä. Muutama on vasta vuoden, kaksi purjehtinut/veneillyt, osa taas itseni ikäisiä tai vanhempia ja vuosikymmenten kokemus.
Vanhemman väen keskuudessa näyttää olevan muutenkin sellaista, jotka ei istu mihinkään muottiin; on puuvenepurjehtijaa henkeen ja vereen (...ja minähän en mitään nuorta juippia tarvitse kertomaan montako kaarta saa olla peräkkäin poikki...)leppoisaa matkapurjehtijaa ja pari isolla vedellä käynyttä, jotka ei muuten vaan stressaa enää pikkuasioista.
Muutamia havaintoja seuroihin kuulumattomista:
-Usein korkeasti koulutettuja (DI, insinööri, arkkitehti, korkeassa virassa oleva valtion virkamies ym)tai sitten yrittäjiä.
-Asuvat usein erillään muista: useimmat omakotitalossa, muutta mm. yksi kaveri asuu lentokentällä asuntovaunussa, koska harrastaa myös lentämistä.
-Muitakin harrastuksia, kuin purjehdus/veneily. Joillakin lentäminen, toisilla vanhat autot tai moottoripyörät tai vaikkapa radioamatööritoiminta.
-Tarkan markan ihmisiä. "en maksa jäsenyydestä, kun en siitä mitään hyödy".
-Kaikissa näyttää olevan myös vähän "pelle pelotonta" eli tekevät tavallisuudesta poikkeavia ratkaisuja.
-Ja kaikilla on se asenne, että jos jotain menee rikki, niin se korjataan itse. Tai jos on tervetta muutostyölle, niin sekin tehdään itse.
Kun tuota listaa katsoo, niin taidan sittenkin olla keskiverto seuroihin kuulumaton... - keskivertoilija
-Mika- kirjoitti:
Jokunen vuosi (tai vuosikymmen) sitten olisin vastannut kyllä, nyt en ole enää ihan varma. Ne seuroihin kuulumattomat, jotka tunnen, on joukko jolla ei näytä olevan mitään yhteistä.
Veneitäkin on laidasta laitaan, samoin kokemusta veneilystä. Muutama on vasta vuoden, kaksi purjehtinut/veneillyt, osa taas itseni ikäisiä tai vanhempia ja vuosikymmenten kokemus.
Vanhemman väen keskuudessa näyttää olevan muutenkin sellaista, jotka ei istu mihinkään muottiin; on puuvenepurjehtijaa henkeen ja vereen (...ja minähän en mitään nuorta juippia tarvitse kertomaan montako kaarta saa olla peräkkäin poikki...)leppoisaa matkapurjehtijaa ja pari isolla vedellä käynyttä, jotka ei muuten vaan stressaa enää pikkuasioista.
Muutamia havaintoja seuroihin kuulumattomista:
-Usein korkeasti koulutettuja (DI, insinööri, arkkitehti, korkeassa virassa oleva valtion virkamies ym)tai sitten yrittäjiä.
-Asuvat usein erillään muista: useimmat omakotitalossa, muutta mm. yksi kaveri asuu lentokentällä asuntovaunussa, koska harrastaa myös lentämistä.
-Muitakin harrastuksia, kuin purjehdus/veneily. Joillakin lentäminen, toisilla vanhat autot tai moottoripyörät tai vaikkapa radioamatööritoiminta.
-Tarkan markan ihmisiä. "en maksa jäsenyydestä, kun en siitä mitään hyödy".
-Kaikissa näyttää olevan myös vähän "pelle pelotonta" eli tekevät tavallisuudesta poikkeavia ratkaisuja.
-Ja kaikilla on se asenne, että jos jotain menee rikki, niin se korjataan itse. Tai jos on tervetta muutostyölle, niin sekin tehdään itse.
Kun tuota listaa katsoo, niin taidan sittenkin olla keskiverto seuroihin kuulumaton...No katsotaanpas toista puolta.
Muutamia havaintoja seuroihin kuuluvista:
-Asuvat usein erillään muista: useimmat omakotitalossa. Minäkin harrastan myös lentämistä, mutta asun silti siinä omakotitalovaihtoehdossa.
-Tarkan markan ihmisiä, maksavat jäsenyydestä, koska kokevat saavansa rahoille vastinetta. Toisenlaisiakin löytyy ja kaikkea siltä väliltä.
-Joissakin näyttää olevan myös vähän "pelle pelotonta" eli tekevät tavallisuudesta poikkeavia ratkaisuja.
-Ja useimmilla on se asenne, että jos jotain menee rikki, niin se korjataan itse. Tai jos on tarvetta muutostyölle, niin sekin tehdään itse.
Nyt vain jäi vaivaamaan se todellinen ero. Oliko se siinä, että yksikään (tuntemani) seuraan kuuluva ei asu asuntovaunussa lentokentällä?
Tosiasiassa en ihan usko tuota keskiarvolaskelmaasi. Ainakin siitä puuttuvat ne vähemmän koulutetut pelle pelottomat, jotka kulkevat vaneri- tai peltiviritelmillä ja vanhoilla fiskareilla. Niitä on paljon. Korkeasti koulutettuja joukossa voi olla montakin, mutta keskivertoa heistä ei tule. En myöskään usko, että se keskiverto pitäisi samanlaista huolta veneestään kuin sinä.
Se "minähän en ketään nuorta juippia..." kertoo vain kielteisestä ennakkoasenteesta, ei juuri muusta. Jos asenne on kielteinen, ei todellakaan mitään menetä, jos ei sitä nuorta juippia veneeseensä päästä tai sen enempää itseään vanhempaa puuveneitä ammatikseen rakentanutta. - -Mika-
keskivertoilija kirjoitti:
No katsotaanpas toista puolta.
Muutamia havaintoja seuroihin kuuluvista:
-Asuvat usein erillään muista: useimmat omakotitalossa. Minäkin harrastan myös lentämistä, mutta asun silti siinä omakotitalovaihtoehdossa.
-Tarkan markan ihmisiä, maksavat jäsenyydestä, koska kokevat saavansa rahoille vastinetta. Toisenlaisiakin löytyy ja kaikkea siltä väliltä.
-Joissakin näyttää olevan myös vähän "pelle pelotonta" eli tekevät tavallisuudesta poikkeavia ratkaisuja.
-Ja useimmilla on se asenne, että jos jotain menee rikki, niin se korjataan itse. Tai jos on tarvetta muutostyölle, niin sekin tehdään itse.
Nyt vain jäi vaivaamaan se todellinen ero. Oliko se siinä, että yksikään (tuntemani) seuraan kuuluva ei asu asuntovaunussa lentokentällä?
Tosiasiassa en ihan usko tuota keskiarvolaskelmaasi. Ainakin siitä puuttuvat ne vähemmän koulutetut pelle pelottomat, jotka kulkevat vaneri- tai peltiviritelmillä ja vanhoilla fiskareilla. Niitä on paljon. Korkeasti koulutettuja joukossa voi olla montakin, mutta keskivertoa heistä ei tule. En myöskään usko, että se keskiverto pitäisi samanlaista huolta veneestään kuin sinä.
Se "minähän en ketään nuorta juippia..." kertoo vain kielteisestä ennakkoasenteesta, ei juuri muusta. Jos asenne on kielteinen, ei todellakaan mitään menetä, jos ei sitä nuorta juippia veneeseensä päästä tai sen enempää itseään vanhempaa puuveneitä ammatikseen rakentanutta.Voi olla niin, ettei tuollaista kerhoihin kuulumattoman prototyyppiä pysty kovinkaan helposti määrittelemään. Ehkä sellaista ei olekaan.
Noista luettelemistani havainnoista ei tietenkään kaikki toteudu samassa henkilössä: molemmat arkkitehdit, jotka tunnen, asuu kantakaupungissa.
Ne "pellepelottomat" on kuten totesit, usein vähemmän koulutettuja (kuten tuntemani yrittäjätkin).
Taloudestaan tarkkoja kaikki tuntuvat kyllä olevan, muusta taustasta riippumatta.
Yhtään veneensä itse tehnyttä kerhoihin kuulumatonta en tunne, yhden kerhoon kuuluvan kylläkin, joka rakensi teräsketsin itse. Siinä ketsissä olen ollut gastinakin kisassa.
Se "en minä ketään nuorta juippia" ei kerro kielteisestä ennakkoasenteesta ainakaan minulle. Enemmänkin se kertoo siitä, että sen sanoneella on usean kymmenen vuoden kokemus tuntemastaan puuveneluokasta ja hän tietää, että ne viisi peräkkäistä katkennutta kaarta ei suomen vesialueella, hänen käyttötarkoituksessaan haittaa mitaan. Silti ne viisi katkennutta kaarta estää veneen katsastamisen. Se "Nuori Juippi" on katsastusmies, joka ei todennäköisesti tunne puuveneitä yhtä hyvin kun tuon lasahdusksen esittäjä, eikä näinollen itse tiedä mitä ne katkennet kaaret käytännössä merkitsee. Tuollainen katsastusmies voi vain katsastusohjeesta todeta, että enempää kuin kahta peräkkäistä ei saa olla poikki... Veneen omistaja on itseoppinut veneenveistäjä, joka on tehnyt useita veneitä, nykyään kunnostaa vanhoja puuveneitä ja rakastaa jokaista venettään.
Ehkäpä ainoa selkeä yhdistävä piirre (tuntemissani) kerhoihin kuulumattomissa on halu valita itse, kenen kanssa on tekemisissä. Eivät käy vierassatamissa tai sellaisissa saarissa, missä on useita muita veneitä. Useimmat myös harrastavat yksinpurjehdusta.
Se on myös asenne, jota ei oikein voi kuvailla, se selviää vain keskustelemalla kyseisten ihmisten kanssa. Se asenne ei ole ennakkoluuloinen, vaan enemmänkin sellainen, että "onhan tuotakin kokeiltu, mutta... Jos keskustelu kääntyy kerho/seura-asioihin, niin vastaukseksi tulee välttelevä "...noo se ei vaan oo mun juttu..." tyyppisiä kommentteja. - mennään
-Mika- kirjoitti:
Voi olla niin, ettei tuollaista kerhoihin kuulumattoman prototyyppiä pysty kovinkaan helposti määrittelemään. Ehkä sellaista ei olekaan.
Noista luettelemistani havainnoista ei tietenkään kaikki toteudu samassa henkilössä: molemmat arkkitehdit, jotka tunnen, asuu kantakaupungissa.
Ne "pellepelottomat" on kuten totesit, usein vähemmän koulutettuja (kuten tuntemani yrittäjätkin).
Taloudestaan tarkkoja kaikki tuntuvat kyllä olevan, muusta taustasta riippumatta.
Yhtään veneensä itse tehnyttä kerhoihin kuulumatonta en tunne, yhden kerhoon kuuluvan kylläkin, joka rakensi teräsketsin itse. Siinä ketsissä olen ollut gastinakin kisassa.
Se "en minä ketään nuorta juippia" ei kerro kielteisestä ennakkoasenteesta ainakaan minulle. Enemmänkin se kertoo siitä, että sen sanoneella on usean kymmenen vuoden kokemus tuntemastaan puuveneluokasta ja hän tietää, että ne viisi peräkkäistä katkennutta kaarta ei suomen vesialueella, hänen käyttötarkoituksessaan haittaa mitaan. Silti ne viisi katkennutta kaarta estää veneen katsastamisen. Se "Nuori Juippi" on katsastusmies, joka ei todennäköisesti tunne puuveneitä yhtä hyvin kun tuon lasahdusksen esittäjä, eikä näinollen itse tiedä mitä ne katkennet kaaret käytännössä merkitsee. Tuollainen katsastusmies voi vain katsastusohjeesta todeta, että enempää kuin kahta peräkkäistä ei saa olla poikki... Veneen omistaja on itseoppinut veneenveistäjä, joka on tehnyt useita veneitä, nykyään kunnostaa vanhoja puuveneitä ja rakastaa jokaista venettään.
Ehkäpä ainoa selkeä yhdistävä piirre (tuntemissani) kerhoihin kuulumattomissa on halu valita itse, kenen kanssa on tekemisissä. Eivät käy vierassatamissa tai sellaisissa saarissa, missä on useita muita veneitä. Useimmat myös harrastavat yksinpurjehdusta.
Se on myös asenne, jota ei oikein voi kuvailla, se selviää vain keskustelemalla kyseisten ihmisten kanssa. Se asenne ei ole ennakkoluuloinen, vaan enemmänkin sellainen, että "onhan tuotakin kokeiltu, mutta... Jos keskustelu kääntyy kerho/seura-asioihin, niin vastaukseksi tulee välttelevä "...noo se ei vaan oo mun juttu..." tyyppisiä kommentteja."Ehkäpä ainoa selkeä yhdistävä piirre (tuntemissani) kerhoihin kuulumattomissa on halu valita itse, kenen kanssa on tekemisissä. Eivät käy vierassatamissa tai sellaisissa saarissa, missä on useita muita veneitä. Useimmat myös harrastavat yksinpurjehdusta."
Tämä on argumenttina monella seuraan kuulumisessa, selvästi se kuuluu omiinikin. Kuten tuolla joku muukin sanoi, seura koostuu näköisistään jäsenistä. Kun Helsingin seudulla ei ole juuri toivoa yksityisyydestä viikonloppuna ostamatta omaa saarta, on parasta valita seuransa oman maun mukaan. Niistä sattumanvaraisista naapureista ei aina tule hyviä kokemuksia. Seuraan kuuluminen siis osaltaan tarkoittaa halua valita ne persoonat, joiden kanssa joutuu lähekkäin. Lomallahan sitten on täysi vapaus ja ikiomia poukamia riittää. Vierassatamia en minäkään kaipaa enempää kuin lähinnä ruokahuolto vaatii.
Seurojen jäsenistä enemmistö purjehtii perhemiehistöllä, mutta yksipurjehduskaan ei ole ollenkaan harvinaista. En mene suinkaan väittämään yksinpurjehdusta mitenkään virheelliseksi tai epäsuotavaksi, mutta jotain se purjehtijan sosiaalisista ominaisuuksista kertoo.
"...noo se ei vaan oo mun juttu..."
Tässä viittaisin edelliseen.
- on kanssa
toimiva seura. Kivat saaret ja seuralla keskeinen sijainti. Venepaikkoja löytyy.
- Kolilemppari
Joo-o, saari on kiva, mutta mieti ensin sinne kulkua ja parkkipaikkaa. 70-luvulla se oli hyvä, kun auto oli 4 viikkoa Ranskan lähetystön takana pikkukujalla. Nyt ei pysty mihinkään jättämään pidempiaikaiseen parkkiin. Ja sapuskat yms. pitää raahata yhteysaluksella. Hajottavaa hommaa.
HSK on sijaintinsa kannalta hyvä. Larun uudesta K-Supermarketista saa broikkusuikaleetkin heti megeen. :-DD
- Antsu*
Neuvoisin valitsemaan aktiivisesti toimivan pursiseuran, ei laituriparkkia ylläpitävää yhdistystä. Aktiivisen seuran hyviä tuntomerkkejä on toiminta monella osa-alueella. Kun käy katsomassa seurojen nettisivuja, saa hyvän yleiskäsityksen. Jos nettisivuja ei ole, se kertoo vielä enemmän. Vaikkei kilpailuihin osallistuminen olisi ajatuksissa, se on selkeästi niitä katsottavia osa-alueita. Vielä enemmän seurasta kertoo junioritoiminnan taso, jolla luulisi olevan sitäpaitsi merkitystä lapsiperheelle.
Helsingin lähivesillä luonnonsatamat ovat aika harvassa, joten seuran oma saaritukikohta voi olla tärkeämpi asia kuin luuleekaan. Tässä asia kääntyy taas siihen seuran aktiivisuuteen. Toimivan seuran jäsenet ovat valikoituneet seuransa näköisiksi ja ovat siellä saaressakin sananmukaisesti seuraa, joista tulee pian ystäviä. Toisessa ääripäässä saaressa viettää viikonloppua kaljoitteleva kuppikunta.
Kilometreissä lähin seura tuskin on se käytännössä helpoimmin lähestyttävä. Liikenne- ja parkkipaikkatilanne voi kallistaa valintaa muutoin samanarvoisten kerhojen kesken.
Haun voi siis aloittaa osoitteesta www.purjehtija.fi josta löytyvät linkit lähitienoon seurojen nettisivuille. Sitten vain soittelemaan kommodoreille ja kyselemään lisää, kyllä se omalta tuntuva seura siitä varmasti löytyy. Pienempään seuraan pääsee nopeammin "sisään" ja suuremmalla on taas paremmat resurssit. Hyvästä seurasta kannattaa jopa maksaakin.- anemos
Tässä Citeraus:
"Neuvoisin valitsemaan aktiivisesti toimivan pursiseuran, ei laituriparkkia ylläpitävää yhdistystä. Aktiivisen seuran hyviä tuntomerkkejä on toiminta monella osa-alueella"
Se on sitten missä venekerhossa on paikkaa ja minkä kokoiselle veneelle.
Sitten kaikki muut huomionottaen: Talvisäytys, jos kyseessä on purjevene, mastonsäilytys.
Etäisyys ja hintataso, vaihtelee.
Sitten se sociaalinen ympäryys j.n.e.
Nämä on asiota venekerhon/venepaikan valinnassa ! - Antsu*
anemos kirjoitti:
Tässä Citeraus:
"Neuvoisin valitsemaan aktiivisesti toimivan pursiseuran, ei laituriparkkia ylläpitävää yhdistystä. Aktiivisen seuran hyviä tuntomerkkejä on toiminta monella osa-alueella"
Se on sitten missä venekerhossa on paikkaa ja minkä kokoiselle veneelle.
Sitten kaikki muut huomionottaen: Talvisäytys, jos kyseessä on purjevene, mastonsäilytys.
Etäisyys ja hintataso, vaihtelee.
Sitten se sociaalinen ympäryys j.n.e.
Nämä on asiota venekerhon/venepaikan valinnassa !Jos mikä hyvänsä laituriparkki kelpaa, niin noi on sitten niitä asioita. Silloin kelpaa myös se kaupungin laituripaikka, se tarjoaa aivan saman. Jos haluaa harrastukselta jotain enemmän, on sitten seurakin valittava toisin perustein.
Tosin, jos seura on sellainen aktiivinen, sillä on tarjota ne venepaikat ja talvisäilytyksetkin.
- Aloitteleva perhe
Iltaa!
Tuhannesti kiitokset vastauksista!
VVK ihmisillä hyviä kokemuksia näköjään
Tähän itä länsi asetelmaan ei varmaan ole yksiselitteistä vastausta.Kumpi on "parempi" lähinnä noita luonnonsatamia ajatteleen siis. Itä-helsingin puoli vai sitten espoon suunnassa, lännessä sijaitsevat seurat... mutta mielipiteitä varmasti teiltä tämänkin asian tiimoilta löytyy mielellään kuulisin niitäkin
ps.kiitokset vielä vastauksista!- uudehko jäsen
Jos ylempänä olevia valintaperusteita katsoo, on myös VVK:n naapuriseura Marjaniemen Purjehtijat tosi hyvä. Sen kokoinen, että ihmiset tuntevat toisensa ja kokoisekseen saanut ihmeen paljon aikaan. Itse olen viihtynyt joukossa todella hyvin ja kokemuksesta voin sanoa, että uusi jäsen otettiin mukavasti vastaan. Sitä toimintaa ainakin on.
- satamat
ovat määräävä tekijä niin ei kai ole vaihtoehtoja. Itäpuolellahan niitä on ja vaikka kuin. Länsipuoli ei vakuuta.
- Vuosaaresta
Kaikenlaisen kriittisen sävyisen kommentoinnin ohella keskustelusta löytyy paljon arvokasta ajatusta siitä mitkä seikat vaikuttavat seuran valintaan. Ja on imartelevaa löytää omasta seurastamme myönteisiä kokemuksia! Itse olen jäsenenä parissa muussakin seurassa mutta VVK:n varakommodorina allekirjoitan nuo lausunnot reilusta meiningistä, saaripaikoista ja sijainnista.
Jos seuraan ja sen toimjntaan haluat tutustua soita suoraan meikäläiselle, yhteystiedot löytyvät nettisivuilta
TK
- anemos
Terve !
Jos haluat venepaikan ja hyvän purjeveneen (Bluebird 25) se onnistuu.
Venepaikka 3km Helsinkin keskustasta !
Arvo Eposti: [email protected].
Olen tällä hetkellä Uudessa Zealandissa.
Toivottavasti tulee vaan asiallista postia ! - Sarvasto
Asun itsekin Paloheinässä ja vene on Sarvastossa. Kaupungin laiturissa kuitenkin. Ajomatkaa tulee n. 22km suuntaan. Mutta laituri onkin jo melkein ulkosaaristossa. Olen ollut tyytyväinen satamaan ja kaikkeen.
- venepaikka
On jokin yksityinen marina. Saa täyden palvelun,itse ei tarvitse välttämättä tehdä muuta kuin purjehtia.Soitto vain ja miehet korjaavat, pesevät, kiiloittavat ja maalaavt.
- Noviisipurjehtija
Moi,
tein itse jokin aika takaperin vertailutaulukon, jossa vertasin kerhojen kustannuksia. Syy tähän oli se, että tuntui olevan alkuun lähes mahdoton vertailla paljonko joutuu vuositasolla missäkin kerhossa köyhtymään. Joissakin voi olla korkea liittymismaksu, mutta ajan myötä saattaa maksu per vuosi olla aivan päinvastoin.
Otin taulukkooni kerhoja Espoosta ja Helsingistä, voin meilata taulukon sinulle, jos haluat.
Vertailussa ei ole otettu huomioon satamien ulkonäkö- yms. seikkoja.- Aloitteleva perhe
Kiitokset kovasti jos jaksat laittaa sen tulemaan. Huomasin saman ilmiön, vertailu on aika kaaottista kerhojen välillä. [email protected]
- muuttuvat!
Käytännön ongelma on se, että hinnat eivät säily samoina. Tiedän kokemuksesta. Omassa seurassani ei aikanaan ollut liittymismaksua ja vuosimaksukin oli luultavasti Hgin halvin. Satamaprojektien ym menojen jälkeen maksut nousivat huikeasti - vrt putkiremontti taloyhtiössä. Ei kannata tehdä ratkaisua pelkästään veneseuran tämän hetkisten liittymis-, vuosi- ja talvisäilytysmaksujen perusteella!
- maukkaaaaaa
moikka! lueskelin tässä juttuja ja kiinnostus heräsi että sulta mahdollisesti sais hintavertailun, ja oisin kiinnostunut, oisko mahdollista.
T: Make
- ALBIN
Viggen? Uudempi ja eväkölinen (kts. eroja esim. http://sailguide.com/ (tosin ruåtsiksi eheheheh!)).
Tuollainen aika hyvännäköinen ainakin on kaupan:
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=258951&status=F&sid_boat_type=3&sid_sub_type=&sid_make=7&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&lfrom=<o=&pwfrom=&pwto=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@sid_boat_type=3@sid_sub_type=@sid_make=7@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=@pwto=@search=Hae
Itselleni en ole pystynyt vielä perustelemaan liittymistä venekerhoon samoilla perusteilla (luonnonsatamia, kaksi lasta, Viggen...)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745