käsijarru jäätyy

???

G-mallin astra, 2001. Käsijarru on jumittanut jo useamman kerran, vaikkakin jumitus "laukee" melko äkkiä. Mikä paikka kenties pitäisi voidella??

Ps. Niin hölmö en ole, että jättäisin autoa ikinä talvella käsijarru päällä parkkiin. Jumittaa, kun hetkeksikin laittaa käsijarrun päälle.

19

11145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stuff my opel

      Opelin käsijarrua ei oikeasti ole tarkoitettu muiden kuin katsastusmiehen käytettäväksi. Eli kerran vuodessa ne kilpukat putsataan ja vaijetrit öljytään ja katsastusmies kerran koittaa sitä ja sen jälkeen unohda koko vipu vuodeksi!

      nimim. always opel

      • eipä vaan mulla

        Ole mitään ongelmia käsijarrun kanssa, onkohan kysyjällä jo niin vanha auto että vaatii hieman puhdistusta, kyllä se pelaa mutta ei jos ei koskaan huolleta.


      • Anonyymi

        No ei todellakaan, mutta se ei kestä pakkasta.


    • käsijarru

      Ei jäädy minun G-astrassa käsijarru, vm.2000. Käsijarrua on käytetty aina, siis ihan aina, joka kerta, joka paikassa, kesät ja talvet.

      Auto on huollettu merkkiliikkeessä, yleensä huollon jälkeen käsijarru tuntuu erilaiselta. Varmaankin säätävät ja rasvaavat.

      Koskaan se ei ole jäätynyt. Siksi, että sitä käytetään aina pysäköidessä. Myös yön yli pysäköidessä ja myös jäätyvällä vesikelillä. Jarrua käytän myös aina mäkilähdössä, sekä aina risteyksessä jos risteys on ylämäkeen eikä jaksa poljinta painaa pitkään.

      Uskon että suurin syy käsijarrun jäätymiseen on se, ettei sitä käytä. Käsijarrua pitää aina käyttää, mielellään ainakin 10 kertaa päivässä. Ei se vaijeri siitä ole kulunut. Ainakaan minun 7 vuotta vanha autoa ei ole niin vanha, että pitäisi vielä lopettaa käsijarrun käyttö. Ehkä 15 vuotta vanhassa voi olla eri tilanne ellei sitä ole huoltanut.

      • Anonyymi

        Minä käytän käsijarrua, mutten voi käyttää sitä pakkasella, koska se jäätyy.


    • jäätymiseen

      "Niin hölmö en ole, että jättäisin autoa ikinä talvella käsijarru päällä parkkiin. Jumittaa, kun hetkeksikin laittaa käsijarrun päälle."

      Niin. Tämän vuoksi se jumittaa, kun sitä ei ole käytetty säännöllisesti uudesta asti. Mä vedän käsijarrun päälle aina kotipihassakin, vaikka se on tasaista. Siitä on tullut ihan tapa, myös talvella.

      • jäätymiseen

        käsijarrun vaijerinkuoren päässä oleva kumitiiviste kuluu ja kosteutta pääsee vaijerinkuoren sisään. Talvella sitten vaijeri jäätyy. Jokaisen huollon yhteydessä pitäisi vaihtaa kumitiiviste. tiiviste maksaa 5€ kappale. Voi vaihtaa helposti myös itse.


      • sisnflaatio
        jäätymiseen kirjoitti:

        käsijarrun vaijerinkuoren päässä oleva kumitiiviste kuluu ja kosteutta pääsee vaijerinkuoren sisään. Talvella sitten vaijeri jäätyy. Jokaisen huollon yhteydessä pitäisi vaihtaa kumitiiviste. tiiviste maksaa 5€ kappale. Voi vaihtaa helposti myös itse.

        kyseessä ei ole noin pikkuasiasta missää autossa.

        Vaijerit eivät ole mitenkään vesitiiviitä,
        kaikkien autojen vaijerit kastuvat auto alla.

        Ongelma voi olla liiallinen pesu ja siitä suoraan ulos jättäminen.

        Meillä 12/2000 hankittu 2001, joudutaan pysäköimään vähintään 4 kertaa päivässä niin jyrkkään mäkeen että iskä kielsi siinä käynnistämisen, sanoi että öljypumppu voi imeä tyhjää kylmänä.

        On kestänyt jo ongelmitta, täysin huoltamatta,
        6 vuotta, yli 10 000 vetoa.

        Edellinen Asconamme -86 kesti vaijeri 15 vuotta,
        ennen kuin alkoi takertelemaan.

        En oikein osaa sanoa syytä,
        mutta säästää käsijarrua ei kannata,
        mutta kun kiskaisee, kannattaa painaa aina "napista" jotta ei hammastus kulu.


    • Pera

      Se on ollut vähän niinkuin tyyppivika yli20 opelia omistanut.

    • Alffi77

      Ehkäpä syy onkin juuri se, että et käytä sitä käsijarrua. Itselläni on 2006 Audi S4 ja ikinä ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa.

      • joo.

        "Itselläni on 2006 Audi S4 ja ikinä ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa."


        Onko se tosiaan muuten niin huono auto,
        että olet onnellinen,
        kun ei käsijarrusi ole jäätynyt kuukauden aikana.


        huomatkaa.
        Audin omistajan pitää olla iloinen pienistä asioista.


    • astraali.

      vm. 2000 G-Astrassani. Syyllinen näkyy, kun katson peiliin. :-D
      Tapoina huuhdella auton alusta jokaisen pesun yhteydessä ( 2-3 krt/kk ). Ehkä suihkuttelin turhan paljon vettä taka-akselin ympäristöön. Lämpötila oli mennyt pakkasen puolelle yöllä ja seisontajarru oli jumissa.

    • Kokemus opettaa

      Itselläni on Astra -99 G 1.6 16v

      Mulla oli sama ongelma autoni kanssa ja vuoden päivät kituutin ennen kuin vein auton huoltoon jarruremppaan...

      Vika saattaa olla jumittava jarruvaijeri, eli vaijerin eriste on rikkoontunut ja sisään on päässyt vettä-> jarruvaijerin vaihto maksaa noin 90 euroa töineen...

      TAI

      Jarrupölyä on kertynyt jarrurumpuihin ja sitten talvella kostunut jarrupöly jäätyy ja aiheuttaa jarrujen jumittumisen-> puhdistus, jolloin jarrut avataan, pestään jarrupesuaineella ja rummut pannaan pesukoneeseen-> tuloksena on kuin uudet jarrut.

      Itselläni vaihdatin jarruvaijerin ja pyysin putsaamaan jarrut---> olisi riittänyt kun olisin pyytänyt vaihtamaan jarruvaijerin, rummut kun pitää kuitenkin avata ja avauksen yhteydessä ne aina pestään, puhdistetaan ja rasvataan.

      Minulla ei ollut muuta vikaa jarruissa, kengät olivat kuin uudet ja rummut muutenkin OK. Ottaen huomioon sen, että munullakin oli pari kertaa talvella jarrut jumuttuneet. Parin kilsan ajon jälkeen olivat jarrut niin kuumat, että ei kestänyt sormella koskettaa.

      Sinun tapauksessasi olettaisin sinun saavan jarrusi kuntoon noin 50-100 euron hintaan merkkihuollossa ja sitten on ongelmasi ohi.

      Huoltoon mars...

      PS. Vaijerin vaihto on melko kinkkinen juttu ja pakoputken joutuu lähes irrottamaan tuon takia, vie siis suosiolla huolttoon ja jos pakoputki alkaa olla kaput niin vaihdata tuo samalla (vaihtoa tarvitsevilta osin)

      Hyviä talvipäiviä

      • Ohjeista

        Oireet sopii myös minun CDX astraani. Vien jarrutarkastukseen, pajaa en vain veilä tiedä. 120000km tarkastuksessa jarrut avataan ja tämä on pian kuitenkin edessä.


    • !!!

      Törmäsin omassa 2001 astrassani ja poistin renkaan siltä puolen jolla vikaa on ja tutkin. Ja vedin käsijarrun päälle, merkkasin kynällä viivan vaijeriin ja vapautin käsijarrun. viiva ei liikkunut mihinkään. Ja kun heilutin vaijeria käsin vaijeri palautui. Samalla heiluttamalla käsin kuulin että rummunsisällä jarrupalat liikkuvat. Tutkin vaijerin suojakumia joka oli halkeillut, katsoin motonetista niin uusi vaijeri maksaa jotain 25 euroa. Meinasin sen vaijerin vaihdattaa kun huoltoon menossa... niin en merkkiliikkeeseen kyllä vie.

    • vikaa

      Minulla on -01 G-Astrassa samaa vikaa. Palautinjousi toimii hyvin ja kun satulasta kääntelee, niin ei mitään ongelmaa, vaijeri vain ei oikein kulje suojakumissaan. Kumissa ei päällepäin näy mitään halkeamia tms, mutta kosteutta sinne pääsee myös kumin päästä. Ei auta muuta kuin vaihdattaa uusi vaijeri ja jatkossa käyttää kässäriä hiukan useammin.

      • autoilijaaaa

        mulla on myös ollut käkkärissä vikaa, alkutalvesta jouduin sen vaihtamaan. päivittäin on auto jyrkässä mäessä, joten käytöltä ei esty. yleensä jarru kyllä "aukesi", eli kuului kolaus kun lähti liikkeelle. tuokin on muuten kumma juttu, että piti ennen niin kovaa ääntä, kun otti käsijarrun pois päältä.

        nyt taas kaikki toimii, mutta tietty aina jännittää, että jos jäätyy uudestaan.


    • Anonyymi

      Kerran on jäätynyt kun unohtui kässäri päälle ja pakkasta -16, sen jälkeen ei mitään ongelmaa Vm2003.

    • Anonyymi

      Oli aikanaan sama vika G-mallin Astrassa. Korjaamolla sanoivat, että tyyppivika. Uusi kässärivaijeri tilalle, ja sen jälkeen ongelmaa ei ollut ainakaan sinä aikana, kun auto oli minulla. Maksoi muistaakseni reilusti alle satasen töineen (ei merkkikorjaamolla).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.

      Tämä asia ihmetyttää suuresti.
      Maailman menoa
      186
      4155
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      99
      3448
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      100
      2766
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      301
      2694
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2376
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      168
      2143
    7. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2070
    8. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      37
      1782
    9. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      8
      1611
    10. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      45
      1153
    Aihe