käsijarru jäätyy

???

G-mallin astra, 2001. Käsijarru on jumittanut jo useamman kerran, vaikkakin jumitus "laukee" melko äkkiä. Mikä paikka kenties pitäisi voidella??

Ps. Niin hölmö en ole, että jättäisin autoa ikinä talvella käsijarru päällä parkkiin. Jumittaa, kun hetkeksikin laittaa käsijarrun päälle.

19

11178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stuff my opel

      Opelin käsijarrua ei oikeasti ole tarkoitettu muiden kuin katsastusmiehen käytettäväksi. Eli kerran vuodessa ne kilpukat putsataan ja vaijetrit öljytään ja katsastusmies kerran koittaa sitä ja sen jälkeen unohda koko vipu vuodeksi!

      nimim. always opel

      • eipä vaan mulla

        Ole mitään ongelmia käsijarrun kanssa, onkohan kysyjällä jo niin vanha auto että vaatii hieman puhdistusta, kyllä se pelaa mutta ei jos ei koskaan huolleta.


      • Anonyymi

        No ei todellakaan, mutta se ei kestä pakkasta.


    • käsijarru

      Ei jäädy minun G-astrassa käsijarru, vm.2000. Käsijarrua on käytetty aina, siis ihan aina, joka kerta, joka paikassa, kesät ja talvet.

      Auto on huollettu merkkiliikkeessä, yleensä huollon jälkeen käsijarru tuntuu erilaiselta. Varmaankin säätävät ja rasvaavat.

      Koskaan se ei ole jäätynyt. Siksi, että sitä käytetään aina pysäköidessä. Myös yön yli pysäköidessä ja myös jäätyvällä vesikelillä. Jarrua käytän myös aina mäkilähdössä, sekä aina risteyksessä jos risteys on ylämäkeen eikä jaksa poljinta painaa pitkään.

      Uskon että suurin syy käsijarrun jäätymiseen on se, ettei sitä käytä. Käsijarrua pitää aina käyttää, mielellään ainakin 10 kertaa päivässä. Ei se vaijeri siitä ole kulunut. Ainakaan minun 7 vuotta vanha autoa ei ole niin vanha, että pitäisi vielä lopettaa käsijarrun käyttö. Ehkä 15 vuotta vanhassa voi olla eri tilanne ellei sitä ole huoltanut.

      • Anonyymi

        Minä käytän käsijarrua, mutten voi käyttää sitä pakkasella, koska se jäätyy.


    • jäätymiseen

      "Niin hölmö en ole, että jättäisin autoa ikinä talvella käsijarru päällä parkkiin. Jumittaa, kun hetkeksikin laittaa käsijarrun päälle."

      Niin. Tämän vuoksi se jumittaa, kun sitä ei ole käytetty säännöllisesti uudesta asti. Mä vedän käsijarrun päälle aina kotipihassakin, vaikka se on tasaista. Siitä on tullut ihan tapa, myös talvella.

      • jäätymiseen

        käsijarrun vaijerinkuoren päässä oleva kumitiiviste kuluu ja kosteutta pääsee vaijerinkuoren sisään. Talvella sitten vaijeri jäätyy. Jokaisen huollon yhteydessä pitäisi vaihtaa kumitiiviste. tiiviste maksaa 5€ kappale. Voi vaihtaa helposti myös itse.


      • sisnflaatio
        jäätymiseen kirjoitti:

        käsijarrun vaijerinkuoren päässä oleva kumitiiviste kuluu ja kosteutta pääsee vaijerinkuoren sisään. Talvella sitten vaijeri jäätyy. Jokaisen huollon yhteydessä pitäisi vaihtaa kumitiiviste. tiiviste maksaa 5€ kappale. Voi vaihtaa helposti myös itse.

        kyseessä ei ole noin pikkuasiasta missää autossa.

        Vaijerit eivät ole mitenkään vesitiiviitä,
        kaikkien autojen vaijerit kastuvat auto alla.

        Ongelma voi olla liiallinen pesu ja siitä suoraan ulos jättäminen.

        Meillä 12/2000 hankittu 2001, joudutaan pysäköimään vähintään 4 kertaa päivässä niin jyrkkään mäkeen että iskä kielsi siinä käynnistämisen, sanoi että öljypumppu voi imeä tyhjää kylmänä.

        On kestänyt jo ongelmitta, täysin huoltamatta,
        6 vuotta, yli 10 000 vetoa.

        Edellinen Asconamme -86 kesti vaijeri 15 vuotta,
        ennen kuin alkoi takertelemaan.

        En oikein osaa sanoa syytä,
        mutta säästää käsijarrua ei kannata,
        mutta kun kiskaisee, kannattaa painaa aina "napista" jotta ei hammastus kulu.


    • Pera

      Se on ollut vähän niinkuin tyyppivika yli20 opelia omistanut.

    • Alffi77

      Ehkäpä syy onkin juuri se, että et käytä sitä käsijarrua. Itselläni on 2006 Audi S4 ja ikinä ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa.

      • joo.

        "Itselläni on 2006 Audi S4 ja ikinä ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa."


        Onko se tosiaan muuten niin huono auto,
        että olet onnellinen,
        kun ei käsijarrusi ole jäätynyt kuukauden aikana.


        huomatkaa.
        Audin omistajan pitää olla iloinen pienistä asioista.


    • astraali.

      vm. 2000 G-Astrassani. Syyllinen näkyy, kun katson peiliin. :-D
      Tapoina huuhdella auton alusta jokaisen pesun yhteydessä ( 2-3 krt/kk ). Ehkä suihkuttelin turhan paljon vettä taka-akselin ympäristöön. Lämpötila oli mennyt pakkasen puolelle yöllä ja seisontajarru oli jumissa.

    • Kokemus opettaa

      Itselläni on Astra -99 G 1.6 16v

      Mulla oli sama ongelma autoni kanssa ja vuoden päivät kituutin ennen kuin vein auton huoltoon jarruremppaan...

      Vika saattaa olla jumittava jarruvaijeri, eli vaijerin eriste on rikkoontunut ja sisään on päässyt vettä-> jarruvaijerin vaihto maksaa noin 90 euroa töineen...

      TAI

      Jarrupölyä on kertynyt jarrurumpuihin ja sitten talvella kostunut jarrupöly jäätyy ja aiheuttaa jarrujen jumittumisen-> puhdistus, jolloin jarrut avataan, pestään jarrupesuaineella ja rummut pannaan pesukoneeseen-> tuloksena on kuin uudet jarrut.

      Itselläni vaihdatin jarruvaijerin ja pyysin putsaamaan jarrut---> olisi riittänyt kun olisin pyytänyt vaihtamaan jarruvaijerin, rummut kun pitää kuitenkin avata ja avauksen yhteydessä ne aina pestään, puhdistetaan ja rasvataan.

      Minulla ei ollut muuta vikaa jarruissa, kengät olivat kuin uudet ja rummut muutenkin OK. Ottaen huomioon sen, että munullakin oli pari kertaa talvella jarrut jumuttuneet. Parin kilsan ajon jälkeen olivat jarrut niin kuumat, että ei kestänyt sormella koskettaa.

      Sinun tapauksessasi olettaisin sinun saavan jarrusi kuntoon noin 50-100 euron hintaan merkkihuollossa ja sitten on ongelmasi ohi.

      Huoltoon mars...

      PS. Vaijerin vaihto on melko kinkkinen juttu ja pakoputken joutuu lähes irrottamaan tuon takia, vie siis suosiolla huolttoon ja jos pakoputki alkaa olla kaput niin vaihdata tuo samalla (vaihtoa tarvitsevilta osin)

      Hyviä talvipäiviä

      • Ohjeista

        Oireet sopii myös minun CDX astraani. Vien jarrutarkastukseen, pajaa en vain veilä tiedä. 120000km tarkastuksessa jarrut avataan ja tämä on pian kuitenkin edessä.


    • !!!

      Törmäsin omassa 2001 astrassani ja poistin renkaan siltä puolen jolla vikaa on ja tutkin. Ja vedin käsijarrun päälle, merkkasin kynällä viivan vaijeriin ja vapautin käsijarrun. viiva ei liikkunut mihinkään. Ja kun heilutin vaijeria käsin vaijeri palautui. Samalla heiluttamalla käsin kuulin että rummunsisällä jarrupalat liikkuvat. Tutkin vaijerin suojakumia joka oli halkeillut, katsoin motonetista niin uusi vaijeri maksaa jotain 25 euroa. Meinasin sen vaijerin vaihdattaa kun huoltoon menossa... niin en merkkiliikkeeseen kyllä vie.

    • vikaa

      Minulla on -01 G-Astrassa samaa vikaa. Palautinjousi toimii hyvin ja kun satulasta kääntelee, niin ei mitään ongelmaa, vaijeri vain ei oikein kulje suojakumissaan. Kumissa ei päällepäin näy mitään halkeamia tms, mutta kosteutta sinne pääsee myös kumin päästä. Ei auta muuta kuin vaihdattaa uusi vaijeri ja jatkossa käyttää kässäriä hiukan useammin.

      • autoilijaaaa

        mulla on myös ollut käkkärissä vikaa, alkutalvesta jouduin sen vaihtamaan. päivittäin on auto jyrkässä mäessä, joten käytöltä ei esty. yleensä jarru kyllä "aukesi", eli kuului kolaus kun lähti liikkeelle. tuokin on muuten kumma juttu, että piti ennen niin kovaa ääntä, kun otti käsijarrun pois päältä.

        nyt taas kaikki toimii, mutta tietty aina jännittää, että jos jäätyy uudestaan.


    • Anonyymi

      Kerran on jäätynyt kun unohtui kässäri päälle ja pakkasta -16, sen jälkeen ei mitään ongelmaa Vm2003.

    • Anonyymi

      Oli aikanaan sama vika G-mallin Astrassa. Korjaamolla sanoivat, että tyyppivika. Uusi kässärivaijeri tilalle, ja sen jälkeen ongelmaa ei ollut ainakaan sinä aikana, kun auto oli minulla. Maksoi muistaakseni reilusti alle satasen töineen (ei merkkikorjaamolla).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      111
      9531
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      168
      6062
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      159
      5387
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      30
      5358
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      48
      4299
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      87
      3531
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      78
      3499
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2921
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      121
      2902
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      49
      2822
    Aihe