perustamiskulut tmi:ssä

fataali2

Js firma aloittaa toimintansa esim. 1.2.2007 ja silloin aloitetaan myös kirjanpitokausi, miten kirjaan toiminimen perustamiskuluja kirjanpitoon? Eli ihan perustamiskulut(rekisteröinti), tietokone, tulostin yms.? Ne kun on ostettu ennen firman rekisteröintiä mutta silti firman nimellä? Miten kirjaan?

10

2258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osaava kirjanpitäjä

Typerintä mitä aloittava yritys voi tehdä, on olla palkaamatta kirjanpitäjä (säästöä väärässä kohtaa).

Kokemuksesta tiedän, että kirjanpitäjä maksaa itsensä takaisin moninkerroin!

• fataali2

No et ihan vastannut kysymykseen. Noin puolet ihmisistä joilta olen kysynyt mielipidettä siitä pitäisikö kirjanpito tehdä itse, ovat sanoneet kyllä. Toinen puoli samoin kuin sinä, ei missään tapauksessa.

Toiminimeni on varsin yksinkertainen, ainakin näin aluksi joten teen kirjanpidon itse - aluksi. Varmasti asiat selviää samalla kuin niitä tekee, ja on pari hyvää opaskirjaa apuna.

En näe mitään syytä etteikö se onnistuisi itsekin, paitsi siinä tapauksessa ettei tiedä mitä tekee tai firman toiminta paisuu niin että on pakko ulkoistaa se.

Eli kysymys uudestaan, miten kirjaan ostokuitit jotka on päivätty ennen firman aloitusta ja täten myös ennen kirjanpitokauden aloitusta?

• myös itse
        fataali2 kirjoitti:

No et ihan vastannut kysymykseen. Noin puolet ihmisistä joilta olen kysynyt mielipidettä siitä pitäisikö kirjanpito tehdä itse, ovat sanoneet kyllä. Toinen puoli samoin kuin sinä, ei missään tapauksessa.

Toiminimeni on varsin yksinkertainen, ainakin näin aluksi joten teen kirjanpidon itse - aluksi. Varmasti asiat selviää samalla kuin niitä tekee, ja on pari hyvää opaskirjaa apuna.

En näe mitään syytä etteikö se onnistuisi itsekin, paitsi siinä tapauksessa ettei tiedä mitä tekee tai firman toiminta paisuu niin että on pakko ulkoistaa se.

Eli kysymys uudestaan, miten kirjaan ostokuitit jotka on päivätty ennen firman aloitusta ja täten myös ennen kirjanpitokauden aloitusta?

Minulla t.m ja teen kirjanpidon myös itse, ei mikään maailman vaikein juttu varsinkaan kun ei ole kyse mistään isosta firmasta/toiminnasta, ei ees muita työntekijöitä itseni lisäksi. Noin 250 kirjausta vuodessa.

En ymmärrä mistä moinen vouhotus että ulkoistaminen on se ainut ja oikea tapa.
        Kyllä yrittäjän itsensäkkin täytyy jotain kirjanpidosta tietää siitä huolimatta vaikka teettäisikin sen ulkopuolisilla, jotta pysyy ajan tasalla.
        Ei ole ne tilitoimistotkaan erehtymättömiä. Kyllä niidenkin töppäilyistä on moni yrittäjä joutunut selkä nahassaan kärsiin niiden mokat. Kerta, viimekädessä yrittäjä on kuitenkin itse vastuussa kirjanpidostakin.

Eli siihen sun varsinaiseen kysymykseen...itse kirjasin ne tilinavauksena koneet ja kalusto tilille sekä muihin varsinaisiin menoihin vasta tilinä näille oli yksityistili josta nämä oli alunperinkin maksettu. Käytän kaksinkertaista kirjapitoa vaikka yksinkertainenkin riittäisi, mutta tästä on helpompi seurata tilannetta kuin 1kertasessa, josta joutuu etsimään eri tapahtumat, esim just yksityisnostot ja -panot sitten erikseen. Kirjanpitoa olen tehnyt ilmaisella TAPPIO-ohjelmalla joka on ollut aivan riittävä ja lisäyksiä on voinnut tehdä tarpeen tullen.

• Undefined

Ne kuuluvat kaikki perustamismenoihin. Tietokone pitää todennäköisesti poistaa osissa (jos sen oletettava käyttöikä on yli kolme vuotta tai arvo vähintään 850 euroa), muut menee kerralla.

Se miten ne kirjaat, riippuu siitä minkälaista kirjanpitoa pidät.

• siinä

joku aikaraja eli olen kuullut et
        6kk ennen y-tunnusta tehdyt ostot voi
        laittaa vähennyksiin?!Pitääkö paikkaansa?

• Nettineuvo

Kirjaa kulut ihan niille tileille, johon kulut kuuluu, yksityispanoina kirjanpitovelvollisuuden alkamispäivälle. Esim. kaupparekisterimaksu viranomaismaksuihin (tai suppealla tilikartalla muihin kuluihin), tietokone kalustoon (tai alle 3 vuoden kalustoon tai pienhankintoihin, jos on alle 850€). Kyllä kuluksi voi viedä vanhempiakin kuin 6kk aiemmin ostettuja tositteita, mutta kannattaa varmasti miettiä onko sellaisiin perusteita tai esim laitteiden kohdalla, mikä niiden todellinen arvo kirjaushetkellä on. Esim tietokoneen kohdalla on myös arvioitava yksityiskäytön osuus.

• fataali2

Alkaako kirjanpitovelvollisuus sinä päivänä kuin yritys aloittaa toimintansa käytännössä vai kun se on rekisteröity? Ja tälle päivälle voi siis kirjata myös vanhemmat kulut(ei ole ostoja, vaan perustamiskulut jotain tietotekniikkaa, opaskirjoja kirjanpitoon :)?

Jos on alle 850€ yksittäisiä tavaroita(esim. tulostin) sen voi siis pistää samantien menoihin ilman että merkkaa kalustoon? Yritys on ilmoitettu alv-velvolliseksi joten alvit pitää tottakai kirjata alv-saamiset-tilille.

Miksi tietokoneessa pitää arvioida yksityiskäytön osuus? Kuka sitä tarkkailee kuka sitä käyttää ja miten paljon jos kone on kotona yrityksen nimiin ostettu?

• Undefined
        fataali2 kirjoitti:

Alkaako kirjanpitovelvollisuus sinä päivänä kuin yritys aloittaa toimintansa käytännössä vai kun se on rekisteröity? Ja tälle päivälle voi siis kirjata myös vanhemmat kulut(ei ole ostoja, vaan perustamiskulut jotain tietotekniikkaa, opaskirjoja kirjanpitoon :)?

Jos on alle 850€ yksittäisiä tavaroita(esim. tulostin) sen voi siis pistää samantien menoihin ilman että merkkaa kalustoon? Yritys on ilmoitettu alv-velvolliseksi joten alvit pitää tottakai kirjata alv-saamiset-tilille.

Miksi tietokoneessa pitää arvioida yksityiskäytön osuus? Kuka sitä tarkkailee kuka sitä käyttää ja miten paljon jos kone on kotona yrityksen nimiin ostettu?

"Alkaako kirjanpitovelvollisuus sinä päivänä kuin yritys aloittaa toimintansa käytännössä vai kun se on rekisteröity?"

Liikeen- tai ammatinharjoittaja aloittaa toimintansa sinä päivänä kun alkaa tarjoamaan palveluitaan tai tuotteitaan muille eli harjoittamaan elinkeinotoimintaa. Kirjanpitovelvollisuus alkaa samalla.

Mihinkään rekisteriin ilmoittautumisella ei ole merkitystä asian kannalta, paitsi että ALV-rekisteriin lisättyä koskee vähän tiukemmat kirjanpitosäännöt kuin sellaista joka ei arvonlisäverovelvollinen ole.

Ja siinäkin tapauksessa ettei edes elinkeinotoimintaa harjoittaisi, on jokainen itsenäistä tulonhankkimistoimintaa harjoittava velvollinen pitämään muistiinpanokirjaa, josta selviää aikajärjestyksessä kaikki tämän henkilön tulot ja menot.

• fataali2
        Undefined kirjoitti:

"Alkaako kirjanpitovelvollisuus sinä päivänä kuin yritys aloittaa toimintansa käytännössä vai kun se on rekisteröity?"

Liikeen- tai ammatinharjoittaja aloittaa toimintansa sinä päivänä kun alkaa tarjoamaan palveluitaan tai tuotteitaan muille eli harjoittamaan elinkeinotoimintaa. Kirjanpitovelvollisuus alkaa samalla.

Mihinkään rekisteriin ilmoittautumisella ei ole merkitystä asian kannalta, paitsi että ALV-rekisteriin lisättyä koskee vähän tiukemmat kirjanpitosäännöt kuin sellaista joka ei arvonlisäverovelvollinen ole.

Ja siinäkin tapauksessa ettei edes elinkeinotoimintaa harjoittaisi, on jokainen itsenäistä tulonhankkimistoimintaa harjoittava velvollinen pitämään muistiinpanokirjaa, josta selviää aikajärjestyksessä kaikki tämän henkilön tulot ja menot.

Millälailla alv-rekisteriin liittynyttä koskee tiukemmat kirjanpitosäännökset? Eikös ammatinharjoittaja saa silti tehtä kirjanpitonsa yksinkertaisena riippumatta siitä onko hän alv-rekisterissä vai ei?

• Undefined
        fataali2 kirjoitti:

Millälailla alv-rekisteriin liittynyttä koskee tiukemmat kirjanpitosäännökset? Eikös ammatinharjoittaja saa silti tehtä kirjanpitonsa yksinkertaisena riippumatta siitä onko hän alv-rekisterissä vai ei?

"Eikös ammatinharjoittaja saa silti tehtä kirjanpitonsa yksinkertaisena riippumatta siitä onko hän alv-rekisterissä vai ei?"

Saa, mutta kirjanpidosta pitää kuitenkin olla helposti laskettavissa ALV:n osuus. Tarkempi ohje löytyy jostain, en muista mistä, ehkä kirjanpitolautakunnan yleisohjeista.

Mutta kuitenkin, suositeltavin tapa toteuttaa se on perustaa omat tilit ALV-saamisille ja ALV-veloille ja merkitä muille tileille summat verottomina. Kuukauden lopussa voi sitten vähentää ALV-saamiset ALV-veloista ja nähdä paljonko pitää valtiolle tilittää veroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe