raskaus ja päänsärky

...

Hei!

Nyt on kaksi päivää putkeen särkenyt koko päätä ja yölläkin piti mennä ottamaan panadol. Nyt rv 14 0. Aikaisemmin minulla ei juuri päänsärkyjä ole ollut, mutta nyt ihmetyttää kun on aika kova särky ollut pari päivää.

Johtuukohan hormonaalisista muutoksista vai onko raskausaikana päänsäryt tavallisia?

Onko muita joita päänsärky kiusaa?

6

2485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitsi24

Mulla on kans raskauden aikana särkenyt päätä muutaman kerran tosi pahasti ja pari päivää kerrallaan. Vähän migreenityyppinen särky ilman mitään auraoireita. Lepo auttaa, mutta jyskytys alkaa samantien, kun nousee ylös ja olo on kuin puolitajuttomalla.

Olen ottanut päänsärkyyn Panadolia, joka on levon kanssa auttanut. Viimeksi, kun kärsin päänsärystä, äitini tiedusteli, että olisiko minulla tällähetkellä normaalisti kuukautisten aika. Kalenteriani tutkittuani tulin siihen tulokseen, että se olisi paljon mahdollista. Päänsärky siis oli todennäköisesti hormonaalista. Mene ja tiedä.

• *ninni*

Kyllä. Päänsärky on hormonaalista ja hyvin yleistä raskauden aikana. Täytyy vaan koitaa kestää.

Toista se on sellaisilla (esim. mulla), jotka kärsivät migreenistä. Itse olen kärsinyt migreenistä koko ikäni ja nyt raskaus aikana on ollu muutamia: särky ei muutu migreeniks panadolin avulla, mutta särky ei myöskään häviä panadolilla. Kun päänsärky alkaa, kärsin siitä sitten aina seuraavat kolme päivää. Ei kai siinä muuten mitää, mutta kun en tohi näin odotusaikana migreenilääkkeittä syödä.

Mutta päivä kerrallaan tässäkin asiassa. :)

• heka..

hemoglobiibin laskusta aiheutuu myös päänsärkyä. Ja sitten kun alkaa luut pikkuhiljaa löystymään lantion seudulla, se saattaa vaikuttaa samalla lailla myös niskan seudullla, josta seurauksena päänsärkyä. Väsymyskestähän nyt tietty myös saattaa seurata päänsärkyä.

• alkup.
        heka.. kirjoitti:

hemoglobiibin laskusta aiheutuu myös päänsärkyä. Ja sitten kun alkaa luut pikkuhiljaa löystymään lantion seudulla, se saattaa vaikuttaa samalla lailla myös niskan seudullla, josta seurauksena päänsärkyä. Väsymyskestähän nyt tietty myös saattaa seurata päänsärkyä.

Kiitos vastauksistanne. Vieläkin jomottaa, mutta särkylääkettä en ole ottanut. Vasta mittasin verenpaineetkin ja nekin ok kotimittarilla. 25 päivä neuvola, toivottavasti mittaavat hemoglobiinin että tietää onko särky siitä johtuvaa..

• voi olla

Päänsärky voi olla oire myös raskausmyrkytyksestä joten asiasta kannattaa mainita neuvolassa!! Tosin muistaakseni raskausmyrkytys on vaarallinen vasta loppuvaiheessa, mutta tästä en ole satavarma.

Itselläni oli ekassa odotuksessani 4-5 kertaa todella pahat päänsäryt ja nyt on ollut jo 2 kertaa vaikka viikkoja vasta 16 2.
      Itselleni ei tehoa nuo särkylääkkeet mitä saisi syödä (PamolF,Panadol) joten on vaan kärsittävä.=/
      Mutta mainitse päänsäryistä neuvolassa, saat varmasti lisätietoa!=)
      Mukavaa odotusta.

• tietoa lisää

Odotus-lehdessä (nro 1/2006, s. 27) on artikkeli, jossa gynekologi, lääketieteen tohtori Tuija Heikkinen Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalta kertoo, että "periaatteessa apteekin reseptittömät käsikauppalääkkeet ovat oikein käytettynä turvallisia myös odottajalle.
      - Parasetamoli yksin tai yhdistettynä kodeiiniin on edelleen odottajan ensisijainen kipu- ja kuumelääke, mutta myös asetyylisalisyylihappo sekä tulehduskipulääkkeet (ibuprofeiini, ketoprofeiini ja naprokseeni) käyvät, etenkin alku- ja keskiraskauden aikana, kunhan annosteluohjetta noudatetaan. Loppuraskaudessa parasetamoli on ehdottomasti turvallisin"

Näitä tulehduskipulääkkeitä ei tietenkään saa nauttia pitkinä kuureina, koska verenvuotovaara kasvaa ja se saattaa olla riskinä synnytyksessä.

Tuo oli puolisuora lainaus artikkelista. Itse siis olen joskus ottanut buranan puolikkaan päänsärkyyn, koska panadol ei minulla toimi ollenkaan. Mielummin otan toimivan särkylääkkeen, kuin syön turhaan tyhjänpäiväistä parasetamolia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe