renkaan myynti ikä

kane55

Semmosta et käväsin ostaas "uuden" talviregas sarjan ja kysäsin ohimennen myyjältä päiväystä ja kehu "et viimestä maahantuojan varastoo,meillä ei vanhoja myydäkään".Just joo kurkistimpa sitten kumminkin kotipaihassa alle valmistus 0806,vienkö takaisin?eikä ollu mitään ale kummeja.

12

3786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos kyseessä

on elokuussa 2006 valmistuneet renkaat - mitä oikein oletit, että renkaiden olisi pitänyt valmistua edellisenä päivänä.

Kaikenlaisia vatipäitä sitä jostain sikiääkin..

• kane55

merkintä tarkoittaa valmistus viikkoa ei kk alkaen
        vuodesta 2000,ihan tiedoksi vain.

• tulevaisuudesta
        kane55 kirjoitti:

merkintä tarkoittaa valmistus viikkoa ei kk alkaen
        vuodesta 2000,ihan tiedoksi vain.

806 viikkoa = 15.5 vuotta. 2000 15.5 -> renkaat on valmistettu kesäkuussa 2015.

Aika outoa mussuttaa vajaan vuoden vanhoista renkaista. Jos kumit ovat 1-2 vuotta vanhoja, niin kyllä ne "uutena" voidaan myydä.

Halpaliikkeistä saattaa tehdä oikeita löytöjäkin. Ne kun ostelevat usein varaston jämiä puoli-ilmaiseksi.

Jos tuoreet renkaat haluaa, niin ne täytyy tehdä itse. Kyllä näppärä mies ne kotiuunissa paistaa.

• kane55
        tulevaisuudesta kirjoitti:

806 viikkoa = 15.5 vuotta. 2000 15.5 -> renkaat on valmistettu kesäkuussa 2015.

Aika outoa mussuttaa vajaan vuoden vanhoista renkaista. Jos kumit ovat 1-2 vuotta vanhoja, niin kyllä ne "uutena" voidaan myydä.

Halpaliikkeistä saattaa tehdä oikeita löytöjäkin. Ne kun ostelevat usein varaston jämiä puoli-ilmaiseksi.

Jos tuoreet renkaat haluaa, niin ne täytyy tehdä itse. Kyllä näppärä mies ne kotiuunissa paistaa.

matikka hallussa.Niin toki uutenahan ne "voidaan"
        myydä ja ilmeisesti ainakin osalle jopa 6v vanhoja myydään harakiri putiikissa alena "uutena".Yleensä kun olen ostanut renkaat on päiväys ollut sentään 3-5kk sisällä ja nykyäänhän on suositus että rengas on käyttökelvoton 6v jälkeen oli se sitten käytössä tai ei.

• täysin säilytyksestä
        kane55 kirjoitti:

matikka hallussa.Niin toki uutenahan ne "voidaan"
        myydä ja ilmeisesti ainakin osalle jopa 6v vanhoja myydään harakiri putiikissa alena "uutena".Yleensä kun olen ostanut renkaat on päiväys ollut sentään 3-5kk sisällä ja nykyäänhän on suositus että rengas on käyttökelvoton 6v jälkeen oli se sitten käytössä tai ei.

Mikäli olet säilyttänyt renkaitasi esim. tuon kuusi vuotta viileässä varastossa niin ne eivät ole menneet käytännössä yhtään uusia huonommiksi.

Itse totesin tämän kun ostin edelliseen autooni kesärenkaat kaverilta joka oli juuri kuusi vuotta sitten riisunut ne uuden auton alta. Erittäin hyvin toimivat märällä, jarrutuksissa, ei minkäänlaisia ongelmia. Eri asia on sitten mikäli ne ovat maanneet pihalla auringonpaisteessa.

Alkutalvesta ostin uudet Hakkapeliitta neloset liikkeestä, olivat vähän vajaa kolme vuotta sitten valmistettu, aivan loistavasti toimivat.

• Jamppa1

on siis valmistettu viime vuoden helmikuussa. Ovat ihan uuden veroiset, eikä sinulla ole mitään syytä, puhumattakaan perustetta viedä takaisin.

Renkaan ikä myytäessä vaihtelee, itse olen saanut kuukauden vanhasta kolmen vuoden ikäiseen. Mitään vaikutusta tuolla välillä ei ole.

• kane55

sentään irtoo jotain järkevääkin,olen myös saanut
        aina 3kk-5kk ikäisiä ja samalla valmistus viikolla
        tehtyjä ja kun rengas hankita hinta on kumminkin kohtuullinen satsaus (500e)niin olisihan se mukava
        että renkaat ovat "ajan tasalla".No tosin kerkiäähän nämä nyt jo ajamaan loppuun moneen kertaan ennen tätä 6v suositusta joka on alkanut olemaan osalla auton valmistajiakin suosituksena alkaen 2005.
        Sen verran kumminkin sanoisin että rengas valmistaja itse ilmoitaa että varsinkin uutta sarjaa ostaessa renkaiden pitäisi olla samaa valmistus kk,tietty miellellään valmistus viikoa ja jos on n 6kk ero merkinnässä rengas on todennäköisesti kokenut muutoksia ja jos 1v,muutoksia on jo enemmän.Koska heidän mukaansa rengasta muutetaan jatkuvasti kentältä saatavan palautteen mukaan.Toteavat vielä että missään tapauksessa 3v -> vanhoja ostohetkellä ei saisi olla.Toinen asia on sitten että mitä ovat muutokset ja mitenkä nämä muutokset vaikuttavat.

• ...©
        kane55 kirjoitti:

sentään irtoo jotain järkevääkin,olen myös saanut
        aina 3kk-5kk ikäisiä ja samalla valmistus viikolla
        tehtyjä ja kun rengas hankita hinta on kumminkin kohtuullinen satsaus (500e)niin olisihan se mukava
        että renkaat ovat "ajan tasalla".No tosin kerkiäähän nämä nyt jo ajamaan loppuun moneen kertaan ennen tätä 6v suositusta joka on alkanut olemaan osalla auton valmistajiakin suosituksena alkaen 2005.
        Sen verran kumminkin sanoisin että rengas valmistaja itse ilmoitaa että varsinkin uutta sarjaa ostaessa renkaiden pitäisi olla samaa valmistus kk,tietty miellellään valmistus viikoa ja jos on n 6kk ero merkinnässä rengas on todennäköisesti kokenut muutoksia ja jos 1v,muutoksia on jo enemmän.Koska heidän mukaansa rengasta muutetaan jatkuvasti kentältä saatavan palautteen mukaan.Toteavat vielä että missään tapauksessa 3v -> vanhoja ostohetkellä ei saisi olla.Toinen asia on sitten että mitä ovat muutokset ja mitenkä nämä muutokset vaikuttavat.

Alkaako autonvalmistajillakin olemaan parasta ennen -suosituksia tuotteilleen, että auto pitäisi paalata kuuden vuoden ikäisenä? Kerroppa merkit, niin osaan välttää. ;-)

Jospa niitä 6kk hyvin varastoituja kumeja ei saisi sekoittaa uusien kanssa siksi, että silloin havaitaan ettei renkaissa ole minkäänlaista käytännön eroa ja valmistajan ilmoittama jatkuva kehitys on korkeintaan valmistusprosessin kustannustehokkuuden ja markkinoinnin puolella eikä tuotteen ominaisuuksiin liittyvää.

Toki oikeata tuotekehitystäkin tapahtuu, mutta jos se on merkittävää muuttuu usein myös mallimerkintä.

Kyllähän ne renkaat vanhenevat hyllyssäkin, ja uskoisin pehmeiden talvirenkaiden vanhenevan kesärenkaita nopeammin, mutta tuskin 7 ylimääräistä kuukautta hyllyssä vaikuttaa renkaan käytettävyyteen mitenkään... kun monet ajelevat niillä kuusivuotiailla käytetyillä aivan tyytyväisinä.

• Rane

Talvirenkaita ei valmisteta talvella. Nyt tehdään kesärenkaita.

• menee

Talvirenkaat tehdään kesällä ja kesärenkaat talvella. Vaikeaksi menisi jos pitäisi yrittää parissa viikossa ennen sesonkia valmistaa kaikki myytävät renkaat.

• Kusti K
        menee kirjoitti:

Talvirenkaat tehdään kesällä ja kesärenkaat talvella. Vaikeaksi menisi jos pitäisi yrittää parissa viikossa ennen sesonkia valmistaa kaikki myytävät renkaat.

Sain uuden auton (Citroen C4) vuodenvaihteessa ja kesärenkaat (Michelin Energy) oli valmistettu viikolla 40/06 (lokauun 1. viikko). Joten kesärenkaiden valmistuskausi oli siis alkanut.

• tehtaasta
        Kusti K kirjoitti:

Sain uuden auton (Citroen C4) vuodenvaihteessa ja kesärenkaat (Michelin Energy) oli valmistettu viikolla 40/06 (lokauun 1. viikko). Joten kesärenkaiden valmistuskausi oli siis alkanut.

Talvirenkaiden kysyntä on maailmassa todella pientä, joten niitä valmistavia tehtaitakin on ainoastaan muutama.

Sitikassasi olevia ensiasennusrenkaita tekevä laitos ei luultavimmin edes valmista talvirenkaita, joten sen vuoksi ne valmistavat kesärenkaita ympäri vuoden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe