Vitiligo vai Savipuoli

Läikkä

Heippa! Tietääkö joku miten erotan Savipuolen, Vitiligon ja Pityriasis Alpan?

Minulla on ollut parin vuoden ajan hitaasti leviäviä pigmenttimuutoksia. Vaaleat läikät alkoivat niskasta ja siitä vähitellen on levinnyt yhtenäiseksi alueeksi kaulankin puolelle. Myös vatsassa on isohko läiskä. Viime kesänä huomasin pienempiä läiskiä ilmestyneen taas rintaan, selkään ja käsivarsiin. En ole pahemmin huomannut näissä kutinaa, tai ehkä vatsan alueen iso läiskä hiukan kutiseen joskus.

Olen aikoinani tehnyt itse diagnoosin, että kyseessä on vitiligo :) Nyttemmin olen saanut selville, että se voisi olla myös esim. Savipuoli-ihottuma. Olen psyykannut itseni niin, ettei pigmenttihäiriö ole minua pahemmin häirinnyt, oska olen ajatellut ettei Vitiligoon ole hoitoakeinoa, niin thats it.
MUTTA, jos tuo olisikin Savipuolta niin siihenhän on :) :) :) Olisi ihanaa päästä läikistä eroon!

Läikät ovat siis vaaleita ja kesällä muun ihon rusketuttua ne näkyvät todella hyvin. Läiskät eivät mielestäni rusketu. Talvella läikät tulevat lähes saman värisiksi normaalin ihoni kanssa. Erottuvat kyllä jos osaa katsoa. Tummemmiksi kuin norm. ihoni ne eivät muutu koskaan.

Mitäs veikkaatte? Onko minulla vielä toivoa päästä eroon näistä, vai olisiko tämä Vitiligoa?

6

5045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läikät ovat

savipuolessa rusehtavia ja hilseileviä.
      Itselläni on diagnosoitu savipuoli, se onneksi paranee hoidolla.
      Voithan ostaa Nizoral-shampoota ja pestä itseäsi jonkin aikaa sillä, se on savipuolen hoitoon.
      Jos olisin sinä niin kääntyisin ihot.lääkärin puoleen.
      Kuulostaa vitiligolta..

• alkuperäinen...

Onko savipuoli aina rusehtavaa? Se ei siis olekkaan vaaleaa läikikkäisyyttä?
        Toisinaan nuo vaaleat alueet ikäänkuin hilseilevät, koska ihoni on kuiva kauttaaltaan. Kokoaikaista hilseilyä ei ole.
        Kauanko Nizoral shampoota tulee käyttää? Pesenkö itseni sillä siis päivittäin? Pitäisikö läiskien alkaa siitä sitten pikkuhiljaa kadota vai tasoittuuko iho vasta seuraavan kerran ruskettuessa? Jostain olin lukevinani tällaista.

• asdasf

savipuolta ihan todennäköisyyksien perusteella, koska se on käsittääkseni paljon yleisempi vaiva kuin nuo muut mainitsemasi ja oireet kuulostaa siihen sopivilta.

Kokeile lähteekö Nizoralilla (se hilseshampoo ilman reseptiä apteekista), siinä pakkauksessa on ohjeet savipuolenkin hoitoon. Ei se heti niitä läikkiä poista, vaan ilmeisesti tuhoaa vain sen aiheuttajasienen. Niillä pigmenttimuutoksilla kestää pitempään korjautua - kunnes iho uusiutuu ja ruskettuu samanväriseksi kuin ympärillä oleva iho.

Itselläni muistaakseni läikät olivat hävinneet parin viikon kuluttua siitä, kun olin jo lopettanut shampoon käytön luullessani ettei se tehoakaan.

• alkuperäinen...

Kiitos teille!
        Täytynee kokeilla tuota shampoota.
        Katsoin googlesta kuvia vitiligosta ja savipuolesta. Mielestäni molemmat vaikuttavat juuri siltä mitä minulla on :)Näyttävät minun silmääni samanlaiseslta (siis vaalea savipuoli-ihottuma)
        Itse en osaa sanoa kumpaa tämä on joten koitan shampoota, ennen lääkäriin menoa.

• Tipsu

Hei!

Sinuna malttaisin vielä tuon Nizoralin kanssa. Itselleni tuli myös läikkiä kesällä ja otin itsehoitona Nizoral-kuurin, koska ajattelin, että minulla on savipuoli (Pityriasis versicolor). Mutta mönkään meni.. Läikät vain pahenivat. Minulla olikin Pityriasis Alba, joka on ihotautilääkärin mukaan lievä atooppisen ihottuman muoto. Nizoral vain kuivatti ihoa enemmän ja läikät jäivät jopa pahempina. Albaan auttaa ihon kosteuttaminen.
      Tosin minustakin tuo sinun juttu kuulostaa enemmän savipuolelta. Mutta kannattaa ottaa selvää. Ei kannata mennä kuitenkaan yleislääkärille, vaan ihan ihotautilääkärille. Savipuolen ja Pityriais Alban erottaminen voi olla hankalaa. Mutta se olisi olennaista, sillä molempien hoidot pahentavat väärin käytettynä toistensa aiheuttamia läikkiä.

• Bitgitta H.

ja talvella taas tummempi kuin muu iho. Ja vitiligo laajenee, kun taas savipuoli voi olla välillä vähäisempää ja taas laajeta. Vitiligoläiskä voi joskus myös pienentyä, mutta harvoin ainakaan ilman hoitoa. Vitiligossa läiskät ovat tarkkarajaisempia kuin savipuolessa. Sinuna kävisin lääkärissä ja jos sinulla on vitiligo, tai lääkäri ei ole varma, aloittaisin hoidon heti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      108
      1020
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      42
      1012
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe