Pihan ja puutarhan koristelu

VANHAT MAATALON ESINEISTÖ PIHAN JA PUUTARHAN KORISTELUUN JA HYÖTYKÄYTTÖÖN

Hankin pienen maatilan v. 1999 Somerniemeltä.
Tilalla on joskus harjoitettu maanviljelystä ja karjanpitoa. Tila sijaitsee luonnonkauniilla paikalla ja siihen kuuluu oma koski myllyineen, lampi sekä järvenrantaa.

Vuosien mittaan olen löytänyt ympäristöstä vanhoja maatalouteen ja myllynpitoon liittyviä vanhoja esineitä.
Olen keräillyt niitä koriste-esineiksi puutarhaani. Siihen käyttöön ne sopivatkin vallan mainiosti.

Olen huomannut, että moni muukin on tehnyt samoin, esim. kärrynpyöriä näkee maaseudulla hyvin monissa pihoissa.

Myös hyötykäyttöä vanhoille esineille, kuten padoille, löytyy. Ei kannata heittää hyvää tavaraa pois. Niille voi löytyä uusiokäyttöä ihan yllättävällä tavalla.
Vanhat käyttötavarat muistuttavat meitä myös vanhoista ”hyvistä” ajoista ja vanhoista työtavoista.
---
Onko sinun pihallasi/puutarhassasi tällaisia vanhoja esineitä?
Mitä käyttöä olet niille keksinyt?

(Kerron tarkemmin omista puuhistani ja suunnitelmistani myöhemmin. Tämä harrastukseni on vasta aluillaan.)

6

985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...olen löytänyt tilaltani:
      -LÄNGET
      -KÄRRYNPYÖRÄÄ 2kpl
      -AURAN
      -LEHMÄN JUOTTOASTIAN
      -PESUALTAAN
      -MAITOSIIVILÄN
      -PATOJA 5 kpl
      -ISON PUUSAAVIN
      -MYLLYNKIVIÄ 2 KPL
      -SÄHKÖNUPPEJA USEITA ERI KOKOJA (POSLIINISIA)

MILLAISTA KÄYTTÖÄHÄN NÄILLE LÖYTYISI PUUTARHAANI JA PIHAANI?

• ...olen löytänyt tilaltani:
        -LÄNGET
        -KÄRRYNPYÖRÄÄ 2kpl
        -AURAN
        ----
        Viimeisin löytöni on hevosenkenkä.
        Monet laittavat sen ovensa yläpuolelle. Sen uskotaan tuottavan onnea.

Ennen lähes jokaisessa maatalossa oli hevonen, jota käytettiin mm. maa- ja metsätöissä. Työhevosen valjastamiseen tarvitaan paljon erilaisia varusteita.

Länget tehtiin puusta ja ne pujotettiin hevosen kaulaan.
        Vanhoja länkiä voi hyödyntää kuvankehyksinä. Itse ripustin ne pihapiiriin kuuluvan kasvihuoneeni seinälle kärrynpyörän viereen.

Auralle en ole vielä löytänyt paikkaa.

• terhi
        Tapio522 kirjoitti:

...olen löytänyt tilaltani:
        -LÄNGET
        -KÄRRYNPYÖRÄÄ 2kpl
        -AURAN
        ----
        Viimeisin löytöni on hevosenkenkä.
        Monet laittavat sen ovensa yläpuolelle. Sen uskotaan tuottavan onnea.

Ennen lähes jokaisessa maatalossa oli hevonen, jota käytettiin mm. maa- ja metsätöissä. Työhevosen valjastamiseen tarvitaan paljon erilaisia varusteita.

Länget tehtiin puusta ja ne pujotettiin hevosen kaulaan.
        Vanhoja länkiä voi hyödyntää kuvankehyksinä. Itse ripustin ne pihapiiriin kuuluvan kasvihuoneeni seinälle kärrynpyörän viereen.

Auralle en ole vielä löytänyt paikkaa.

Kuulostaa mukavilta nuo löytösi :) Toivottavasti keksit niille käyttöä, jossa ne tulevat hyvin esiin.

Siitä hevosenkengästä... Jos sen ripustat jonnekin, laita niinpäin, että kengän avoin puoli osoittaa ylöspäin. Jos sen laittaa niin, että kaari on ylöspäin, onni valuu pois...

• terhi kirjoitti:

Kuulostaa mukavilta nuo löytösi :) Toivottavasti keksit niille käyttöä, jossa ne tulevat hyvin esiin.

Siitä hevosenkengästä... Jos sen ripustat jonnekin, laita niinpäin, että kengän avoin puoli osoittaa ylöspäin. Jos sen laittaa niin, että kaari on ylöspäin, onni valuu pois...

terhi: "Toivottavasti keksit niille käyttöä, jossa ne tulevat hyvin esiin".
        ---
        Niin...suunnittelua se vaatii.

--AURA
        lojuu vielä pellon pientareella.
        Olen miettinyt, sopiskohan se myllypadon liuskan tasanteelle. En nyt osaa tarkemmin kuvata paikkaa... tilallanihan on oma koski, jossa on pato ja vanha mylly.
        Toinen mahdollisuus olisi laittaa se rinteeseen, joka on tonttini reunalla.

--MYLLYNKIVET
        Kaksi isoa myllynkiveä olen löytänyt. En ole vielä siirtänyt niitäkään paikoilleen..mikä se nyt tulee olemaankaan.
        Myllynkivestä saisi jopa kätevän pöydän, joka ei laho eikä ruostu.
        Keskellä myllynkiveä on reikä, johon voi ujuttaa jonkun kasvin. Ruukkuna voi käyttää emalista kattilaa.

• -SÄHKÖNUPPI (POSLIINIA)

Tilalla on ollut myllyn yhteydessä myös omaa sähköntuotantoa.
        Löysin myllystä posliinisia sähkönuppeja.Huomasin, että niitä voi käyttää kätevinä koukkuina esim. kukkaripustuksiin.

Lapsena oli jännittävää kivittää koulumatkalla sähköpylväiden posliininuppeja ja kilpailla siitä, kuka sai eniten osumia niihin.

Kotikylälläni oli sanonta: "pitäisi ripustaa myllynkivi kaulaan ja upottaa meren syvyyteen". Tätä sanontaa saatettiin käytettää, jos joku tavattiin pahanteosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3286
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      338
      2198
    3. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      8
      1967
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      137
      1911
    5. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1759
    6. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      78
      1593
    7. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      40
      1349
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      146
      1280
    9. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1279
    10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      76