Onko lääkkeiden oston omavastuuosuutta nostettu tämän vuoden alusta, kun sain Copaxonesta päätöksen Kelasta. Lääke korvataan nyt 42 % ja viime vuonna 50 %.
Lääkkeiden omavastuu
6
1439
Vastaukset
- tietoa
Suoraan Kelan sivustolle:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020402123907EH?openDocument - 123
Lääkkeen omavastuu on noussut vuoden alusta Kelalla se on nyt 627,47 €. Samalla on muuttunut ensimmäisen lääkekerran osto esim. minä käytän MS-taudin hoitoon Rebif 44 migrogram. 12 miljoonaa yksikköä 3x/vko,joudun maksamaan ensimmäisen lääkesatsin hakiessani koko summan 757,09€ 1kk lääkkeetja hakemaan tähän sitten korvausta Kelalta omavastuun ylittävältä osalta. Kysyin köyhänä tähän Kelalta neuvoja ja he sanoivat, että voi sopia apteekin kanssa jos he suostuisivat siihen, että maksaa vain omavastuun ja apteekki hakee valtakirjalla Kelalta loput pois. On tuo omavastuukin kertarysäyksenä jo iso summa. Kysyi lääkäriltä josko voisin lopettaa lääkityksen, kun ei olisi oikein vara maksaa aina tuota omavstuuta, mutta hän meinasi, että tämä on markkinoiden parhain lääke tällähetkellä minulle. Joten kannattaa kuulema jatkaa. Paranna se ei minua, mutta hidastaa taudinkulkua. Silti minulla on 2x vuodessa pahenemisvaihe, joka vaatii Solomet 1g/pvä x3 tiputuksen. No se auttaa aina vaikka töitä se teettää, jotta jaksaa nousta siitä kuntouttamaan taas itseään. Pyramidi hajoaa palasiksi, jotka on taas jaksettava kasata paikoilleen. Se vaatii voimia ja sinnikkyyttä.
- tuollainen
käytäntö perustuu? Kerro lähde tai anna linkki. Ei ainakaan kelan sivuilla ole mainintaa tuollaisesta, siellä vain mainitaan seuraavaa:
"Vuotuisen omavastuurajan ylittävistä lääkekuluista voi hakea lisäkorvausta Kelan toimistosta. Omavastuuraja on 627,47 euroa vuonna 2007.Lisäkorvaus on 100 prosenttia 1,50 euron lääkekohtaisen omavastuun ylittävältä osalta."
Jollei apteekkari suostu hakemaan omavastuurajan ylittävää summaa puolestasi kelasta, vaihda ihmeessä apteekkia. - 123
tuollainen kirjoitti:
käytäntö perustuu? Kerro lähde tai anna linkki. Ei ainakaan kelan sivuilla ole mainintaa tuollaisesta, siellä vain mainitaan seuraavaa:
"Vuotuisen omavastuurajan ylittävistä lääkekuluista voi hakea lisäkorvausta Kelan toimistosta. Omavastuuraja on 627,47 euroa vuonna 2007.Lisäkorvaus on 100 prosenttia 1,50 euron lääkekohtaisen omavastuun ylittävältä osalta."
Jollei apteekkari suostu hakemaan omavastuurajan ylittävää summaa puolestasi kelasta, vaihda ihmeessä apteekkia.Olen kysellyt asiasta Kelalta. Sieltä kerrottiin neuvottelemaan kyseinen asia apteekin kanssa. Pyysivät myös apteekkia soittamaan ja tiedustelemaan minun kohdalta ko. lääkkeestä. Jos eivät usko minua.
Tämä tieto perustuu itsehankittuun tietoon. Soittakaa Kelalle ja tiedustelkaa asiasta omalta kohdalta. "Vähävaraisena" on myös mahdollisuus hakea toimeentulotukea/harkinnanvaraista toimeentulotukea suuriin lääkekustannuksiin, jolloin voi tehdä valtakirjan kunnan/kaupungin kanssa. Silloin kunta voi maksaa lääkkeet kokonaan ja hakea Kelallta ylimenevältä osalta korvausta. Asia on vain niin, että ansin pitää saada päätös tuesta kunnalta. Sekavasti varmaan kirjoitettu. Kääntykää ko. asiassa oman sosiaalitoimiston puoleen ja tiedustelkaa asiaa. Ei voi täältä sanoa kuka saa ja kuka ei. - tuollainen...
123 kirjoitti:
Olen kysellyt asiasta Kelalta. Sieltä kerrottiin neuvottelemaan kyseinen asia apteekin kanssa. Pyysivät myös apteekkia soittamaan ja tiedustelemaan minun kohdalta ko. lääkkeestä. Jos eivät usko minua.
Tämä tieto perustuu itsehankittuun tietoon. Soittakaa Kelalle ja tiedustelkaa asiasta omalta kohdalta. "Vähävaraisena" on myös mahdollisuus hakea toimeentulotukea/harkinnanvaraista toimeentulotukea suuriin lääkekustannuksiin, jolloin voi tehdä valtakirjan kunnan/kaupungin kanssa. Silloin kunta voi maksaa lääkkeet kokonaan ja hakea Kelallta ylimenevältä osalta korvausta. Asia on vain niin, että ansin pitää saada päätös tuesta kunnalta. Sekavasti varmaan kirjoitettu. Kääntykää ko. asiassa oman sosiaalitoimiston puoleen ja tiedustelkaa asiaa. Ei voi täältä sanoa kuka saa ja kuka ei...kela on? Tuntuu aivan siltä kuin kelan virkailija ei olisi tehtäviensä tasalla. Ei tunnu kyllä apteekkarikaan olevan kovin tietoinen asioiden oikeasta laidasta.
Normaali käytäntö on ollut jokaisessa käyttämässäni apteekissa se, että olen joutunut maksamaan vain sen vuosittaisen omavastuuosuuden ja apteekki on ottanut nimeni valtakirjaan jolla se on hakenut kelasta sen korvattavan osuuden, joka on mennyt yli sen omavastuuosuuden. Vuoden lääkekulut olen merkkauttanut apteekissa miinuskirjaan, jolloin saan sillä muistakin apteekeista tarvitsemani reseptilääkkeet 1.50 euron reseptikohtaisella hinnalla - siis kun se katto 627 pikku jotain (v. 2007) on täynnä.
Ylihuomenna joudun taas asioimaan täkäläisessä kelassa, täytyy muistaa kysyä myös sieltä kyseisestä asiasta. - ei ole...
..muuttunut viime vuodesta. Tulin juuri kelan toimistolta, jossa kerrottiin saman käytännön jatkuvan edelleen. Apteekki laskuttaa sen omavastuuosuuden asiakkaalta ja ottaa nimen valtakirjaan, jolla se hakee ylimenevän osuuden kelalta. Tämä apteekin käytäntö on tietysti kiinni apteekkarista, mutta näin normaalisti toimitaan. Tuo mainitsemasi koko summan periminen ensiksi antaa kuvan perin v***umaisesta tai muuten rajoittuneesta apteekkarista.
On tietysti asiakkaan harkinnassa, haluaako sen koko laskun maksaa itse ensin ja hakea sitten perskohtaisesti sen osuutensa takaisin kelasta. Hitaampi käytäntö se on ja vaatii omien rahojen sijoittamista. Harvalla kuitenkaan on varoja tehdä tonnin (tai mahdollisesti enemmän) investointia ihan tuosta vaan.
Tietääkseni jotkut apteekit joustavat tuon omavastuuosuudenkin maksamisessa elikkä antavat asiakkaan maksaa sen useammassa osassa. MS-potilas on kuitenkin apteekkarille sen verran hyvä "sijoitus", että sellaista ei kannattaisi menettää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291616Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711570Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.931380Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851223Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1221180Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241140En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949