Hei!
Mulla todettin 2viikkoa sitten astma ja olen käyttänyt aamuin illoin 2puhallusta Beclomet EasyHaler-nimistä hoitavaa lääkettä.
Nyt mulla on ollut parin päivän ajan kieli kipeä. Kielen keskellä on 2cm pitkä ja 0.5cm leveä punoittava alue, joka on sileä. Se on vähän oudon tuntuinen ja keskellä on pieni kohouma. Mietin, että onko tämä hiivaa vai mitä. Kokemuksia?
Hiiva suuhun
11
16097
Vastaukset
- muista aina
Pestä lääkkeen ottamisen jälkeen suu. Kurlaa lasillinen vettä joka kerta.Ilman tätä toimenpidettä suu varmasti tulehtuu.
- viilaaja :-)
" 2 puhallusta Beclomet EasyHaler-nimistä hoitavaa lääkettä."
Sulle kai neuvottiin, että Beclometiin ei puhalleta ;-) (muutoin jauhe laitteen sisällä kostuu ja et jatkossa saa siitä mitään irti)
"Nyt mulla on ollut parin päivän ajan kieli kipeä."
Jos sait lääkeohjaukset asianmukaisesti, sinulle neuvotiin tuo jonkin muun täällä neuvoma suun ja myös tekohampaiden huuhtelu lääkkeen oton jälkeen. Ja huom! Huuhteluvettä ei saa nielaista. Jos kuitenkin sieni pääsee iskemään kuten vaikuttaa olevan sinun tapauksessasi, noiden Diflucan kapseleiden lisäksi käytetään myös Dactarin-geeliä tai Fungizone imeskelytabletteja . Jos sinula on Marevan, siis verenohennuslääkitys, sienilääkkeiden kanssa kannattaa olla varovainen,ne tehostavat Marevanin vaikutusta.- alkuperäinen..
Joo, tosiaan tarkoitin puhalluksilla imaisuja. ;) Lisäksi olen kyllä kurlannut suun huolellisesti joka lääkkeenottokerran jälkeen (n. 6 kurlausta per kerta) ja en tietenkään ole niellyt kurlausvesiä. Mitään muuta lääkitystä mulla ei ole käytössä.
Pitänee siis hakeutua lääkärin vastaanotolle näyttämään kieltä...
Lisääkin kommentteja otetaan vastaan. - booky
alkuperäinen.. kirjoitti:
Joo, tosiaan tarkoitin puhalluksilla imaisuja. ;) Lisäksi olen kyllä kurlannut suun huolellisesti joka lääkkeenottokerran jälkeen (n. 6 kurlausta per kerta) ja en tietenkään ole niellyt kurlausvesiä. Mitään muuta lääkitystä mulla ei ole käytössä.
Pitänee siis hakeutua lääkärin vastaanotolle näyttämään kieltä...
Lisääkin kommentteja otetaan vastaan.Suun hiivatulehdus on usein kirveltävä ja kipeä ja se leviää koko suuhun. Jos näin ei ole, paikallinen pieni punainen laikku voi olla muutakin. Lääkkeiden luvatussa maailmassa, kokeile (mikäli et ole allerginen), myös pH:ta muuttavia kotikonsteja: puolukkaa tai sitruunaa.
- liperi
booky kirjoitti:
Suun hiivatulehdus on usein kirveltävä ja kipeä ja se leviää koko suuhun. Jos näin ei ole, paikallinen pieni punainen laikku voi olla muutakin. Lääkkeiden luvatussa maailmassa, kokeile (mikäli et ole allerginen), myös pH:ta muuttavia kotikonsteja: puolukkaa tai sitruunaa.
Hei,minulla oli lääkkeestä johtuva hivatulehdus suussa ja se oli kaikkea muuta kuin punoittava läikkä.Oli valkoisilla rakkuloilla.huulet sisäpuolelta,kieli,nielu ja ikenet.Lääkettä käytin noin 5pvää oireiden alettua.huuhtelin hyvin myös suun lääkkeen jälkeen mutta sen "piipun"kortisoni oli mulle liian ätäkkä ja jouduin sen vaihtamaan toiseen .Nyt tilanne ollut ok jo 6vuotta.
Myös kielen harjaaminen on astmalääkkeiden siis inhaloitavien lääkkeiden käytön jälkeen tosi tärkeä.Muista siis myös kielen puhdistus. - booky
liperi kirjoitti:
Hei,minulla oli lääkkeestä johtuva hivatulehdus suussa ja se oli kaikkea muuta kuin punoittava läikkä.Oli valkoisilla rakkuloilla.huulet sisäpuolelta,kieli,nielu ja ikenet.Lääkettä käytin noin 5pvää oireiden alettua.huuhtelin hyvin myös suun lääkkeen jälkeen mutta sen "piipun"kortisoni oli mulle liian ätäkkä ja jouduin sen vaihtamaan toiseen .Nyt tilanne ollut ok jo 6vuotta.
Myös kielen harjaaminen on astmalääkkeiden siis inhaloitavien lääkkeiden käytön jälkeen tosi tärkeä.Muista siis myös kielen puhdistus.Tuo kaikki on aivan totta. Suun hiivatulehdus on monesti tosi kipeä vaiva eikä usein kuultu mikään vähäteltävä "pikkuinen" sivuvaikutus.
Joskus joutuu vaihtamaan sisäänhengitettävää kortisonia (lääkkeen valinta on niin yksilöllistä ihan sen käyttäjä- ja käyttömiellyttävyydenkin vuoksi), mutta ei sitä haluaisi tehdä kovin sutaisemalla nopeasti, sillä lääkkeet ovat kalliita ja ostaminen "kokeiluluonteisesti" on käyttäjälle inhottavaa. Pyydä ilmaista kokeilupakkausta aloituksessa, niitä kyllä pitäisi olla...
Nyt menee aivan ylinipoksi, mutta ajattelin kertoa asian teille, jotka haluatte hoitaa astmaanne tosi huolella. Tämä ei nyt mittasuhteissa ole maailman tärkein asia lainkaan, mutta tässä jokin aika sitten hammaslääkärien saamat tutkimustulokset osoittavat, että hampaat pitäisi harjata ENNEN sisäänhengitettävän kortisonin ottoa (on siis eri asia kuin suun huuhtelu ja kielen harjaus, jotka tehdään lääkkeenoton jälkeen). Kun suussa on lääkkeenoton jälkeen jokatapauksessa kortisonia, niin hampaiden jynssääminen lääkkeenoton jälkeen kuljettaa kortisonin entistä paremmin hampaan kiillepinnalle. Tämä voi edistää puolestaan hampaiden reikiintymistä, mutta se reikiintyminen taitaa olla kuitenkin monen asian summa (hammaslääketieteeseen en ole perehtynyt).
Tämä nyt ei ole ollenkaan maatakaatava asia, mutta ajattelin kertoa. Joillekin voi olla tuttuakin asiaa. Kun menette hammaslääkäriin, kysäiskääpä. - mieki
booky kirjoitti:
Tuo kaikki on aivan totta. Suun hiivatulehdus on monesti tosi kipeä vaiva eikä usein kuultu mikään vähäteltävä "pikkuinen" sivuvaikutus.
Joskus joutuu vaihtamaan sisäänhengitettävää kortisonia (lääkkeen valinta on niin yksilöllistä ihan sen käyttäjä- ja käyttömiellyttävyydenkin vuoksi), mutta ei sitä haluaisi tehdä kovin sutaisemalla nopeasti, sillä lääkkeet ovat kalliita ja ostaminen "kokeiluluonteisesti" on käyttäjälle inhottavaa. Pyydä ilmaista kokeilupakkausta aloituksessa, niitä kyllä pitäisi olla...
Nyt menee aivan ylinipoksi, mutta ajattelin kertoa asian teille, jotka haluatte hoitaa astmaanne tosi huolella. Tämä ei nyt mittasuhteissa ole maailman tärkein asia lainkaan, mutta tässä jokin aika sitten hammaslääkärien saamat tutkimustulokset osoittavat, että hampaat pitäisi harjata ENNEN sisäänhengitettävän kortisonin ottoa (on siis eri asia kuin suun huuhtelu ja kielen harjaus, jotka tehdään lääkkeenoton jälkeen). Kun suussa on lääkkeenoton jälkeen jokatapauksessa kortisonia, niin hampaiden jynssääminen lääkkeenoton jälkeen kuljettaa kortisonin entistä paremmin hampaan kiillepinnalle. Tämä voi edistää puolestaan hampaiden reikiintymistä, mutta se reikiintyminen taitaa olla kuitenkin monen asian summa (hammaslääketieteeseen en ole perehtynyt).
Tämä nyt ei ole ollenkaan maatakaatava asia, mutta ajattelin kertoa. Joillekin voi olla tuttuakin asiaa. Kun menette hammaslääkäriin, kysäiskääpä.olen tuon kuullu et hampaat harjattava ennen ja kuurlaukset jälkeen.
- että tulee astmalääkkeestä
mulle se tulee homerakennuksista. kuten monella tutullakin. itsellä hiiva tulee kohta homerakennukseen menon jälkeen ja poistaa muutamassa päivässä homeista poistumisen myötä. ei se oikein tunnu silloin astmalääkkeen aiheuttamalta. se tulee myös silloin, kun en käytä astmalääkkeitä.
- mut
.. jos et ole hometaloa nähnytkään, sulla on aloitettu kaksi viikoa sitten kortisonihoito astmaan ja kieli on kipeytynyt, on mielestäni todennäköisempää että mahdollinen sieni on tullut astmalääkkeestä kuin homatalosta :-).
- piiariikka
mut kirjoitti:
.. jos et ole hometaloa nähnytkään, sulla on aloitettu kaksi viikoa sitten kortisonihoito astmaan ja kieli on kipeytynyt, on mielestäni todennäköisempää että mahdollinen sieni on tullut astmalääkkeestä kuin homatalosta :-).
Pyydä resepti lääkäriltä Gyno Datrariniín, aina kun kurkku ja kieli alkaa tuntua karhealta tai kipeältä kortisonin vaikutuksesta, käytän sitä illalla lääkkeen oton jälkeen ja aamulla vaiva on poisasa, näin yksinkertaista se on ja purtelo maksaa vain noin 3e ja kestää KAUAN.
- kuinka? :-)
piiariikka kirjoitti:
Pyydä resepti lääkäriltä Gyno Datrariniín, aina kun kurkku ja kieli alkaa tuntua karhealta tai kipeältä kortisonin vaikutuksesta, käytän sitä illalla lääkkeen oton jälkeen ja aamulla vaiva on poisasa, näin yksinkertaista se on ja purtelo maksaa vain noin 3e ja kestää KAUAN.
Suuhunko sä sitä gynodactarinia laitat? Minun mielestäni se kyllä on tarkoiettu ihan muualla kuin suussa olevan hiivan hoitoon :-). Mutta ei kai siinä mitää, syöhän ne jotkut peräpuikkojaki :-).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745608- 353141
- 432748
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402082Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272065Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 1001844
- 1741782
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171258