Moikkamoi!
http://www.rontgentutka.fi/art_tt1.php
Onko joku ollut kyseisessä toimenpiteessä, näkyykö siinä tarkasti kaikki "viat" mitä keuhkoissa on? Tarkempi ehkä kuin keuhkojentähystys, se minulle on tehty eikä siinä muuta havaittu kuin lievää trakeomalasiaa joka ei pitäisi haitata elämää. Kuitenkin keuhkoni ovat jatkuvasti tulehtuneet ja astmaa ei ole todettu ja normaaliröntgenissä ei mitään näy niin näkisin tuon tosi tarpeelliseksi. Paljonko tuollainen maksaa(määrääkö normaali terveyskeskuslääkäri vai pitääkö olla yksityinen), missä paikkakunnilla noita tehdään?
Kiitän!:)
Keuhkojen tietokonetomografia, hintaa, tietoa jne.
20
5379
Vastaukset
- f123ly
olen siinä ollut, sairaalan keuhkopolin tutkimusten yhteydessä otettiin. Kestää muutaman minuutin ja on paljon tarkempi kuin normaali keuhkokuvaus. Maksanee tosi paljon, joten tuskin kannattaa itse maksella. Tuosta kuka lähetteen voi laittaa, uskoisin että keuhkolääkäri nyt ainakin. Ei ehkä ihan helppoa päästä, jos itse pyytää ko. tutkimukseen.
Kaikki kuvat saat myös itsellesi cd-levyllä hintan 15€, ainakin minä sain omasta sairaalastani. Samalle cd:lle oli laitettu normaalit keuhkokuvat myös. Minulla tt-kuvauksessa ei mitään poikkeavaa löytynyt.
Jännä juttu, myös minulla keuhkolääkäri kertoi olevan tuota trakeomalasiaa. Ei kuulemma aiheuta tuota portaissa läähättämistä tms. Minulla ilmenee aika hirveän kuuloisena pef puhalluksen yhteydessä.
En kyllä itse menisi ja maksaisi, ilman että keuhkolääkäri pitäisi tutkimusta tarpeellisena.- Sinä kuvauksesta jouduit ma...
Vai oliko sinulla vakuutus? Kuka sinut siihen määräsi? Tuo trakeomalasia vaikuttaisi olevan aika yleistä, ainakin atmaatikoilla? Minulla sitä todettiin 1/4 yskäistessä.. mahtaakohan vaiva pahentua ajan karttuessa? :o Oletko asiasta enemmän lääkärin kanssa jutellut?
- kö?
Sinä kuvauksesta jouduit ma... kirjoitti:
Vai oliko sinulla vakuutus? Kuka sinut siihen määräsi? Tuo trakeomalasia vaikuttaisi olevan aika yleistä, ainakin atmaatikoilla? Minulla sitä todettiin 1/4 yskäistessä.. mahtaakohan vaiva pahentua ajan karttuessa? :o Oletko asiasta enemmän lääkärin kanssa jutellut?
Itse haluaisin pyytää siihen lähetettä, ehkä sitten vaikeampi juttu. Poskionteloni on TT-kuvattu ja niistä löytyikin rakennepoikkeamaa ja limakalvoturvotusta, joihin tehtiinkin noin 5kk FESS-leikkaus. Poskionteloiden tt-kuva maksoi 170e johon yksityinen korva- ja kurkkutautien erikoislääkäri minut lähetti, sen maksoin itse:( outtch.
- hyvänenaika sentään
kö? kirjoitti:
Itse haluaisin pyytää siihen lähetettä, ehkä sitten vaikeampi juttu. Poskionteloni on TT-kuvattu ja niistä löytyikin rakennepoikkeamaa ja limakalvoturvotusta, joihin tehtiinkin noin 5kk FESS-leikkaus. Poskionteloiden tt-kuva maksoi 170e johon yksityinen korva- ja kurkkutautien erikoislääkäri minut lähetti, sen maksoin itse:( outtch.
Pääkin alkaa jo rakoilla tämän flunssan kanssa:)
- f123ly
Sinä kuvauksesta jouduit ma... kirjoitti:
joten sairaala lähetti laskun varmastikin suoraan vakuutuslaitokselle. En edes tiedä mitä ko. kuvaus maksaisi, mutta jos typpioksidimittaus maksaa 81,90 - arvatenkin tt-kuvaus maksaa todella paljon enemmän. Mutta toki tarvitset lääkärin joka sinulle noita tutkimuksia myös arvioi ja kertoo, joten keuhkolääkärille olisi järkevää mennä. Hän sitten kertoo mitä kuvauksessa näkyi. Jos menet yksityisesti keuhkolääkärille pyytämään lähetettä, voit varautua 100-120 euron laskuun per kerta. Tarvitset ainakin tuon kerran kun pyydät lähetettä ja sitten sen kun keuhkolääkäri sen sinulle tulokset sinulle kertoo. Tutkimus tuohon päälle, niin kyllä siinä rahaa palaa.
Toisaalta kuulosti tuo sinun kortisonimääräsi ja tilanteesi todella pahalta, joten joka tapauksessahan sinun tulisi olla keuhkolääkärin hoidossa. Hän osaa varmasti kertoa onko tt-kuvaus aiheellinen. Kelasta voi kysy vaikka suoraa mitä maksaa tt-kuvauksesta.
Keuhkolääkärini kertoi juuri, että esim. typpioksidimittauksesta kela maksaa tosi hyvin takaisin, spirometria taas maksaa suhteessa potilaalle paljon enemmän, koska kelan osuus on pienempi. Joten kysy kelasta millä prosentilla korvaa tt-kuvauksen yksityisellä, jos sun tarvitsee itse se maksaa.
- Homeherkkä
Minulle on tehty HRCT pari kertaa siinä vaiheessa kun keuhkoni eivät ole tulehtuneet.
Toinen tehtiin paikallisessa keskussairaalassa 9 kk työpaikka-altistuksen jälkeen. Toinen kuvaus tehtiin 18 kk työpaikka-altistuksen jälkeen Ortonissa, jonne TTL määräsi minut ennen keuhkoaltistusta.
Röntgenlääkäri tuli istumaan viereeni Ortonilla tehdyn kuvauksen jälkeen ja sanoi, että tämä kuvaus pitäisi tehdä siinä vaiheessa kun keuhkot ovat tulehtuneet.
HRCT kuvissa todettiin oikeassa ylälohkossa lateraalinen, yksittäinen pieni kalkkeuma. Lisäksi ylälohkon ja keskilohkon rajalla on pieni arpitiivistymä, molemmat ennallaan aiempaan tutkimukseen verrattuna. Mattalasisamentumia tai muitakaan alveoliitin merkkejä ei todeta. Ei myöskään fibroosia. Ei merkittäviä pleuraplakkeja. Ei emfyseemaa (keuhkorakkulatuhoa) tai bronkiektsioita.
Omien keuhkojeni missään osissa ei ole VIELÄ kroonista tulehdusta.
Riittävän suuruinen homealtistus saa ne kyllä tulehtumaan perusteellisesti, joka oli niin paikallisen keskussairaalan kuin TTL:nkin tiedossa.
TTL:n keuhkoaltistuskin A. fumigatuksella
tulehdutti keuhkoni perusteellisesti, josta tulehduksesta toipuminen kesti kolmisen kuukautta. Ja koska he eivät noteeranneet tuota tulehdusta millään tavoin, niin tein muistutuksen varustettuna epikriisein, koska jouduin tuon tulehduksen takia juoksemaan lääkärissä useita kertoja.
Olisi luullut, että TTL olisi määrännyt minut HRCT-kuvaukseen tekemäni muistutuksen jälkeen ja verrannut aiheuttiko heidän aiheuttamansa tulehdus lisämuutoksia keuhkoissani.
Homealtistuksen laukaisema akuutti allerginen keuhkorakkulatulehdus (alveoliitti) näkyy mattalasisamentumana keuhkokuvassa ja mikäli siitä on seurannut keuhkorakkulatuhoa (emfyseemaa), niin se näkyy myöhemmin HRCT:ssä.
Krooniset keuhkorakkulatulehdukset näkyvät myös HRCT:ssä (krooninen alveoliitti, fibrosoiva alveoliitti).
Homealtistuksen aiheuttamat akuutit allergiset keuhkoputkitulehdukset saattavat kroonistua (lisänä saattaa olla pienten keuhkotiehyidenkin tulehdus) ja tulehduksen kurissapitämiseen käytetään astmalääkitystä. Käytetäänhän krooniseen nenän limakalvotulehduksenkin hoitoon kortisonisuihkeita ja kroonisen poskiontelotulehduksen hoitoon jopa kortisonitabuja.
Krooninen keuhkoputkitulehdus ei täytä astman kriteerejä ellei siihen liity altistuksen aiheuttamia astmaoireilua, eli peff putoaa 20 prossaa.
Kun haluat HRCT-tutkimukseen, niin kallishan se yksityissektorilla on. Siihen tarvitaan keuhkolääkärin lähete mikäli siitä haluaa Kela-korvauksen. Tosin keuhkolääkäri voi antaa lähetteen paikalliseen keskussairaalaankin, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.
Myös terveyskeskuslääkäri voi antaa HRCT-lähetteen paikalliseen keskussairaalaan, mikäli katsoo tuon lähetteen tarpeelliseksi.- jepjepjep
Yritän pyydellä omalta terveyskeskuslääkäriltäni lähetettä kuvaan? Onkohan kuvalla jotain haitallista vaikutusta keuhkoihin? Syön nyt toista kuukautta jo prendisolonia, tänään otin jopa niinkin suuren annoksen kuin 60mg:O pakko kun on flunssa päällä ja olin keuhkolääkärin määräyksestä 3kk ilman astmalääkkeitäni!!! Ei kuulemma spirometria-arvot ja muut täyttäneet kriteereitä astmalääkkeitä varten ja tähän kuntoon minä sitten menin siinä kolmessa kuukaudessa, pelottaa mahtaako keuhkot tuosta enää kunnolla toipuakaan.. vai joudunko lopunelmääni syömään kortisonia jotta pysyn kunnossa. Nytkin on niiin kova yskä ettäh, ja tuntuu että lima vain ei ns. "paksuunnu" eli lähtisi hyvin yskimällä pois vaan se on sellaista ns. litkumaista inhottavaa ja keuhkot tuntuvat kipeiltä/tulehtuneilta. Kun otan ventolineakin niin tuntuu kuin kylkeen joku puukolla iskisi... auttaisikohan höyryhengittely? Jos nuo keuhkojen limakalvot ovat niin jotenkin kuivatkin tms.... olen ottanut singulairiakin 2/vrk sekin on saattanut noita kuivattaa, pitää se vähentää siihen normiannokseen vain. Olisikohan jokin teofylliini tuohon lisäksi hyvä, teofylliiniä sisältävää yskänlääkettä minulla jo on, joskin sekin alkaa olla lopussa ja päivysytkseen täällä ei pääse niitä hakemaan kun minulla on "pitkittynyt" flunssa eli joudun maanantaihin odottelemaan omalle lääkärille pääsyä, argh. Nukkuminen on kans inhottavaa kun heräilen 2h välein hengenahdistukseen... kaipa tämä tästä.. lepoa yritän.. kortisonikin vain tekee tuota pirteyttä hiukan, onneksi on unilääkkeitä.
- Homeherkkä
jepjepjep kirjoitti:
Yritän pyydellä omalta terveyskeskuslääkäriltäni lähetettä kuvaan? Onkohan kuvalla jotain haitallista vaikutusta keuhkoihin? Syön nyt toista kuukautta jo prendisolonia, tänään otin jopa niinkin suuren annoksen kuin 60mg:O pakko kun on flunssa päällä ja olin keuhkolääkärin määräyksestä 3kk ilman astmalääkkeitäni!!! Ei kuulemma spirometria-arvot ja muut täyttäneet kriteereitä astmalääkkeitä varten ja tähän kuntoon minä sitten menin siinä kolmessa kuukaudessa, pelottaa mahtaako keuhkot tuosta enää kunnolla toipuakaan.. vai joudunko lopunelmääni syömään kortisonia jotta pysyn kunnossa. Nytkin on niiin kova yskä ettäh, ja tuntuu että lima vain ei ns. "paksuunnu" eli lähtisi hyvin yskimällä pois vaan se on sellaista ns. litkumaista inhottavaa ja keuhkot tuntuvat kipeiltä/tulehtuneilta. Kun otan ventolineakin niin tuntuu kuin kylkeen joku puukolla iskisi... auttaisikohan höyryhengittely? Jos nuo keuhkojen limakalvot ovat niin jotenkin kuivatkin tms.... olen ottanut singulairiakin 2/vrk sekin on saattanut noita kuivattaa, pitää se vähentää siihen normiannokseen vain. Olisikohan jokin teofylliini tuohon lisäksi hyvä, teofylliiniä sisältävää yskänlääkettä minulla jo on, joskin sekin alkaa olla lopussa ja päivysytkseen täällä ei pääse niitä hakemaan kun minulla on "pitkittynyt" flunssa eli joudun maanantaihin odottelemaan omalle lääkärille pääsyä, argh. Nukkuminen on kans inhottavaa kun heräilen 2h välein hengenahdistukseen... kaipa tämä tästä.. lepoa yritän.. kortisonikin vain tekee tuota pirteyttä hiukan, onneksi on unilääkkeitä.
Se alkuperäinen tekstini (klo 10.47), jonka joku katsoi tarpeelliseksi poistaa, onkin nyt palautettu.
Poiston jälkeen lähettämäni poistoa koskeva teksi (klo 13.00) ja uudella otsikolla (klo 13.13) lähettämäni alkuperäinen teksti on sensijaan alkuperäisen tekstin palauttamisen myötä poistettu.
Sinäkö olit asialla vai joku muu? - minä en ainakaan
Homeherkkä kirjoitti:
Se alkuperäinen tekstini (klo 10.47), jonka joku katsoi tarpeelliseksi poistaa, onkin nyt palautettu.
Poiston jälkeen lähettämäni poistoa koskeva teksi (klo 13.00) ja uudella otsikolla (klo 13.13) lähettämäni alkuperäinen teksti on sensijaan alkuperäisen tekstin palauttamisen myötä poistettu.
Sinäkö olit asialla vai joku muu?Ole poistanut mitään kommentteja, miten niitä edes poistetaan? Mielenkiinnolla luin vastaustasi! Kiitos siitä, ja odotan maanantaita mitä lääkärini minulle asiasta sanoo, toivottavasti pääsen kuvaan.
- Homeherkkä
minä en ainakaan kirjoitti:
Ole poistanut mitään kommentteja, miten niitä edes poistetaan? Mielenkiinnolla luin vastaustasi! Kiitos siitä, ja odotan maanantaita mitä lääkärini minulle asiasta sanoo, toivottavasti pääsen kuvaan.
Pahoittelen kysymystäni.
Tällä palstalla häärii yksi tai useampi henkilö motiivina palstahäiriköinti.
Välillä ei oikein tiedä kuka on lintu ja kuka on kala.
Kun keuhkoissasi on noin raju tulehdus niin sinuna hakeutuisin myös tuon keuhkolääkärin vastaanotolle, joka lopetti astmalääkityksesi.
Onneksi pääset huomenna lääkäriin.
Eräs ystäväni joutui askettäin flunssan aiheuttaman keuhkoputkitulehduksen (lisänä krooninen keuhkoputkitulehdus ja keuhkoahtaumatauti) takia sairaalaan. Hänet kotiutettiin parin vrk:n kuluttua kortisonitabujen kanssa. Joutui sinne vuorokauden päästä uudelleen ja sai lisäksi antibioottikuurin, joka alkoi helpottaa tilannetta.
Turha on miettiä keuhkokuvauksen vaaroja ja keuhkotilanteesi pahantasoista kroonistumista tässä vaiheessa.
Höyryhengitystä voi aina kokeilla. Voi kokeilla myös sipulikääreen tehoa rintakehän päällä.
Itse hoitelin aikoinani allergisia keuhkoputkitulehduksiani (myös poskiontelotulehduksiin) laittamalla nelisen tippaa eteeristä tinjamiöljyä (bakteereita, viruksia tappava) viiteen milliin kylmäpuristettua perusöljyä, jota seosta hieroin rintakehääni lisänä uunin hiilloksen tuottama lämpöhoito. Hiilloksen sijaan voi käyttää kuumavesipulloa.
Mutta aina pitää huomioida, että se mikä minua auttaa, saattaa jopa pahentaa jonkun toisen tilannetta.
Nyt, mikäli ODTS-reaktio ei ohitu parissa kolmessa vuorokaudessa, vaan jatkuu keuhkoputkitulehduksena, siirryn kiltisti astmapiipulle pariksi viikoksi, juuri tuon keuhkoputkitulehduksen kroonistumisen estämiseksi.
Kaikkea hyvää sinulle. Pidä huolta itsestäsi. - piiariikka
Homeherkkä kirjoitti:
Pahoittelen kysymystäni.
Tällä palstalla häärii yksi tai useampi henkilö motiivina palstahäiriköinti.
Välillä ei oikein tiedä kuka on lintu ja kuka on kala.
Kun keuhkoissasi on noin raju tulehdus niin sinuna hakeutuisin myös tuon keuhkolääkärin vastaanotolle, joka lopetti astmalääkityksesi.
Onneksi pääset huomenna lääkäriin.
Eräs ystäväni joutui askettäin flunssan aiheuttaman keuhkoputkitulehduksen (lisänä krooninen keuhkoputkitulehdus ja keuhkoahtaumatauti) takia sairaalaan. Hänet kotiutettiin parin vrk:n kuluttua kortisonitabujen kanssa. Joutui sinne vuorokauden päästä uudelleen ja sai lisäksi antibioottikuurin, joka alkoi helpottaa tilannetta.
Turha on miettiä keuhkokuvauksen vaaroja ja keuhkotilanteesi pahantasoista kroonistumista tässä vaiheessa.
Höyryhengitystä voi aina kokeilla. Voi kokeilla myös sipulikääreen tehoa rintakehän päällä.
Itse hoitelin aikoinani allergisia keuhkoputkitulehduksiani (myös poskiontelotulehduksiin) laittamalla nelisen tippaa eteeristä tinjamiöljyä (bakteereita, viruksia tappava) viiteen milliin kylmäpuristettua perusöljyä, jota seosta hieroin rintakehääni lisänä uunin hiilloksen tuottama lämpöhoito. Hiilloksen sijaan voi käyttää kuumavesipulloa.
Mutta aina pitää huomioida, että se mikä minua auttaa, saattaa jopa pahentaa jonkun toisen tilannetta.
Nyt, mikäli ODTS-reaktio ei ohitu parissa kolmessa vuorokaudessa, vaan jatkuu keuhkoputkitulehduksena, siirryn kiltisti astmapiipulle pariksi viikoksi, juuri tuon keuhkoputkitulehduksen kroonistumisen estämiseksi.
Kaikkea hyvää sinulle. Pidä huolta itsestäsi.Sitä sattuu. Täällä tosiaan tuntuu olevan jotakin ihme häiriköitä ja asiasta mitään tietämättömiä hölmöjä! Kiitos sinulle tiedoistasi ja neuvoistasi. Suurin pelkoni tällä hetkellä on tuo prednisolonin suuri määrä jota vrkaudessa olen joutunut ottamaan notta saan nukuttua, jopa 80mg/vrk. nyt onneksi tuntuu tilanne helpottavan eikä keuhkoja "särje" tai vihlo enää niin.. kun tuo ventoline ainakin tuntui eilen "sattuvan" kuin puukolla iskisi keuhkojen sisälle, turvauduin sitten theofol comp yskänlääkkeeseen ja singulairiin. Että mä panikoin tuosta prednisolonin vaaroista, munuaiset, ihon oheneminen, osteoporoosi ja ties mitä:( mutta joutuuhan jotkut muuta sairautta sairatavat sitä syömään yhtä suurina annoksia vielä pidempään. Kauhea tuota vyyhtiä on tuosta alkaa purkamaankin... ehkäpä huomenna tiputan jo hiukan määrää, ajattelin pyytää huomenna theofylliiniä lisäksi jos saisi silläkin tuota kortisonia vähenettyä, kokemuksia siitä lääkkeestä?
- f123ly
piiariikka kirjoitti:
Sitä sattuu. Täällä tosiaan tuntuu olevan jotakin ihme häiriköitä ja asiasta mitään tietämättömiä hölmöjä! Kiitos sinulle tiedoistasi ja neuvoistasi. Suurin pelkoni tällä hetkellä on tuo prednisolonin suuri määrä jota vrkaudessa olen joutunut ottamaan notta saan nukuttua, jopa 80mg/vrk. nyt onneksi tuntuu tilanne helpottavan eikä keuhkoja "särje" tai vihlo enää niin.. kun tuo ventoline ainakin tuntui eilen "sattuvan" kuin puukolla iskisi keuhkojen sisälle, turvauduin sitten theofol comp yskänlääkkeeseen ja singulairiin. Että mä panikoin tuosta prednisolonin vaaroista, munuaiset, ihon oheneminen, osteoporoosi ja ties mitä:( mutta joutuuhan jotkut muuta sairautta sairatavat sitä syömään yhtä suurina annoksia vielä pidempään. Kauhea tuota vyyhtiä on tuosta alkaa purkamaankin... ehkäpä huomenna tiputan jo hiukan määrää, ajattelin pyytää huomenna theofylliiniä lisäksi jos saisi silläkin tuota kortisonia vähenettyä, kokemuksia siitä lääkkeestä?
joita syöt kortisonia. Minulla on ainakin joka kerran ollut selkeät ohjeet miten paljon ja miten vähennetään.
Tuntuu kyllä aika uskomattomalta määrältä 80 mg kortisonia ja lisäksi se vielä, että itse ajattelet vähennellä tai lisäillä määriä. Eikö sulla ole lääkärin ohjeita miten käytät ko. lääkettä? Onko sulla 40 mg tapletit ja kuinka suuri oli reseptisi?
Nykyinen keuhkolääkärini juuri kertoi, että ei kannata kortisonia ja jos on pakko syödä niin sitten pienin annoksin ja lyhyitä kuureja. Onko sulle lääkkeet määrännyt keuhkolääkäri vai kuka ja miten ohjeistanut lääkkeen käytössä? - piiariikka
f123ly kirjoitti:
joita syöt kortisonia. Minulla on ainakin joka kerran ollut selkeät ohjeet miten paljon ja miten vähennetään.
Tuntuu kyllä aika uskomattomalta määrältä 80 mg kortisonia ja lisäksi se vielä, että itse ajattelet vähennellä tai lisäillä määriä. Eikö sulla ole lääkärin ohjeita miten käytät ko. lääkettä? Onko sulla 40 mg tapletit ja kuinka suuri oli reseptisi?
Nykyinen keuhkolääkärini juuri kertoi, että ei kannata kortisonia ja jos on pakko syödä niin sitten pienin annoksin ja lyhyitä kuureja. Onko sulle lääkkeet määrännyt keuhkolääkäri vai kuka ja miten ohjeistanut lääkkeen käytössä?Määräsi kuurin kun pyysin, kolmas tuollainen 20mg purtelo jo menossa. Olen ottanut noita määriä vähän tarpeen mukaan, mutta pääasiassa joka aamu vedän sen 60-80mg kun olo ei muuten helpotu. Omalääkärini ei mitään erikoisohjetta ton syöntiin antanut... mutta tiedän aikasemmasta kokoemuksesta, että pitäisi syödä lyhyt kuuri, aloittaa suurella (40mg) ja lopettaa asteittain, mutta minkäs teet kun olo on niin kurja että joudun ottamaan joskus illallakin hiukan kortisonia että saan nukuttua:/ Mieluummin otan sitten vaikka jonkin munuaisvaivan tai osteoporoosin kun tukehdun limaan tai makaan saamatta henkeä! Ja kortisoni on selkeästi alkanut parantamaan, kestää vaan näköjään nyt kauan kun olin 3kk ilman astmalääkitystäni! (ennen tuota taukoa 20mg kortisoniakin auttoi ihan hyvin, mutta ilmeisesti keuhkot ovat nyt menneet niin kamaliksi 3kk asmtalääketauon ja homealtistuksen jälkeen) Keuhkot erittäin heikossa kunnossa, mahtaakohan niistä enään kunnollisia tullakaan vai olenko lopunelämäni kortisonitabujen koukussa:/ Kuukauden asunut homeettomassa kämpässä. Kolmas antibiottikuurikin jo menossa ja nyt vasta alkaa lima ns irrota ja paksuuntua! Huomenna menen taas lääkäriin... jesh! Mietiskelin hiukan osastollekin pyytelyä mutta vihaan sairaaloita eikä oikein innostaisi sinne mennä ja kun tuota astmaa ei ole diagnoistukaan, tietenkin paranemiseni olisi ehkä nopeampi jos osastolle "pääsisin". Pärjään silti kotonakin ja kun on onneksi on mahdollisuus levätä kokoajan vaikka olenkin kotona, kuitenkin ystäviä jotka auttavat!:)
- f123ly
piiariikka kirjoitti:
Määräsi kuurin kun pyysin, kolmas tuollainen 20mg purtelo jo menossa. Olen ottanut noita määriä vähän tarpeen mukaan, mutta pääasiassa joka aamu vedän sen 60-80mg kun olo ei muuten helpotu. Omalääkärini ei mitään erikoisohjetta ton syöntiin antanut... mutta tiedän aikasemmasta kokoemuksesta, että pitäisi syödä lyhyt kuuri, aloittaa suurella (40mg) ja lopettaa asteittain, mutta minkäs teet kun olo on niin kurja että joudun ottamaan joskus illallakin hiukan kortisonia että saan nukuttua:/ Mieluummin otan sitten vaikka jonkin munuaisvaivan tai osteoporoosin kun tukehdun limaan tai makaan saamatta henkeä! Ja kortisoni on selkeästi alkanut parantamaan, kestää vaan näköjään nyt kauan kun olin 3kk ilman astmalääkitystäni! (ennen tuota taukoa 20mg kortisoniakin auttoi ihan hyvin, mutta ilmeisesti keuhkot ovat nyt menneet niin kamaliksi 3kk asmtalääketauon ja homealtistuksen jälkeen) Keuhkot erittäin heikossa kunnossa, mahtaakohan niistä enään kunnollisia tullakaan vai olenko lopunelämäni kortisonitabujen koukussa:/ Kuukauden asunut homeettomassa kämpässä. Kolmas antibiottikuurikin jo menossa ja nyt vasta alkaa lima ns irrota ja paksuuntua! Huomenna menen taas lääkäriin... jesh! Mietiskelin hiukan osastollekin pyytelyä mutta vihaan sairaaloita eikä oikein innostaisi sinne mennä ja kun tuota astmaa ei ole diagnoistukaan, tietenkin paranemiseni olisi ehkä nopeampi jos osastolle "pääsisin". Pärjään silti kotonakin ja kun on onneksi on mahdollisuus levätä kokoajan vaikka olenkin kotona, kuitenkin ystäviä jotka auttavat!:)
mitä kortisonia syöt. Joten ota ihmeessä asia puheeksi keuhkolääkärisi kanssa. En ole vielä tavannut toista sairasta, joka söisi kortisonia tuollaisia määriä ja ihan itse päättäisi montako pilleriä ottaa aamuisin.
Minulle eka kortisonikuuri toi unet, tukkoisuus väheni ja pystyin hengittämään. Sen jälkeen jokainen kortisonikuuri onkin sitten vienyt ne unet tyystin. Mutta kortisonimääräni ovat paljon pienempiä kuin sinulla.
Ainakin minun keuhkolääkäri kertoi, että kortisonia tulisi syödä mahdollisimman pieniä määriä ja lyhyitä kuureja. On mielestäni todella vastuutonta antaa kortisonia pyynnöstä ilman kunnon ohjeita lääkkeen käytöstä. Mikään lääke ei auta heti, joten lääkkeen tuplaaminen ei välttämättä tuo mitään muuta kuin haittavaikutuksia.
Eli ihmeessä kysy vielä tarkemmat ohjeet kortisonin käyttöön. Käy useammin lääkärissä, mieluiten keuhkolääkärillä ja selvitä lääkityksesi vielä tarkemmin.
Toivottavasti voit jo parmmin. - homeahdistus1
f123ly kirjoitti:
mitä kortisonia syöt. Joten ota ihmeessä asia puheeksi keuhkolääkärisi kanssa. En ole vielä tavannut toista sairasta, joka söisi kortisonia tuollaisia määriä ja ihan itse päättäisi montako pilleriä ottaa aamuisin.
Minulle eka kortisonikuuri toi unet, tukkoisuus väheni ja pystyin hengittämään. Sen jälkeen jokainen kortisonikuuri onkin sitten vienyt ne unet tyystin. Mutta kortisonimääräni ovat paljon pienempiä kuin sinulla.
Ainakin minun keuhkolääkäri kertoi, että kortisonia tulisi syödä mahdollisimman pieniä määriä ja lyhyitä kuureja. On mielestäni todella vastuutonta antaa kortisonia pyynnöstä ilman kunnon ohjeita lääkkeen käytöstä. Mikään lääke ei auta heti, joten lääkkeen tuplaaminen ei välttämättä tuo mitään muuta kuin haittavaikutuksia.
Eli ihmeessä kysy vielä tarkemmat ohjeet kortisonin käyttöön. Käy useammin lääkärissä, mieluiten keuhkolääkärillä ja selvitä lääkityksesi vielä tarkemmin.
Toivottavasti voit jo parmmin.tasaisesti ohjeessa annettu määrä ja sitten lopettaa vähitellen. Jos annokset vaihtelevat, se saattaa sotkea elimistöä. Minulla annos on ollut tuo 30 tai 40 mg maksimissaan.
Tällä hetkellä olen kyllä saanut reseptin "tarvittaessa" eikä annostuksesta puhuta mitään. Mutta se on kai tarkoitettu vain ensiavuksi kovempiin allergisiin reaktioihin. Niitäkin yritän aina ensin tainnuttaa ataraxilla ja ventolinella, otan kortisonia vasta jos em. lääkitys ei riitä. - piiariikka
f123ly kirjoitti:
Toivottavasti voit jo parmmin.http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/226928.shtml
"4.2 Annostus ja antotapa
Vuorokausiannos vaihtelee taudin luonteen ja vaikeusasteen mukaan. Hoito aloitetaan suurilla annoksilla, tavallisesti 20–60 mg (–120 mg) päivässä. Useimmiten annetaan yksi annos aamuisin, mutta alkuvaikutusta voidaan tarvittaessa tehostaa jakamalla prednisoloniannos kolmeen–neljään osa-annokseen 1–2 viikon ajaksi, jonka jälkeen siirrytään yhteen aamuannokseen. Ylläpitoannos pyritään säätämään mahdollisimman pieneksi, yleensä 5–20 mg:aan päivässä. Sopivan päivittäisen ylläpitoannoksen selvittyä voidaan osassa tapauksista siirtyä vuoropäivähoitoon, joka aloitetaan antamalla 2 vuorokauden annos joka toinen aamu yhtenä eränä ja lopettamalla tämän jälkeen välipäivän annos vähitellen.
Pitkäaikaisen prednisolonihoidon lopettamiseen liittyy lisämunuaiskuoren vajaatoiminnan riski sekä perussairauden pahenemisen vaara. Pitkäaikainen kuukausia tai vuosia kestänyt hoito tulee näistä syistä lopettaa hitaasti ja vähitellen." - f123ly
piiariikka kirjoitti:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/226928.shtml
"4.2 Annostus ja antotapa
Vuorokausiannos vaihtelee taudin luonteen ja vaikeusasteen mukaan. Hoito aloitetaan suurilla annoksilla, tavallisesti 20–60 mg (–120 mg) päivässä. Useimmiten annetaan yksi annos aamuisin, mutta alkuvaikutusta voidaan tarvittaessa tehostaa jakamalla prednisoloniannos kolmeen–neljään osa-annokseen 1–2 viikon ajaksi, jonka jälkeen siirrytään yhteen aamuannokseen. Ylläpitoannos pyritään säätämään mahdollisimman pieneksi, yleensä 5–20 mg:aan päivässä. Sopivan päivittäisen ylläpitoannoksen selvittyä voidaan osassa tapauksista siirtyä vuoropäivähoitoon, joka aloitetaan antamalla 2 vuorokauden annos joka toinen aamu yhtenä eränä ja lopettamalla tämän jälkeen välipäivän annos vähitellen.
Pitkäaikaisen prednisolonihoidon lopettamiseen liittyy lisämunuaiskuoren vajaatoiminnan riski sekä perussairauden pahenemisen vaara. Pitkäaikainen kuukausia tai vuosia kestänyt hoito tulee näistä syistä lopettaa hitaasti ja vähitellen.""Ylläpitoannos pyritään säätämään mahdollisimman pieneksi, yleensä 5–20 mg:aan päivässä."
Sori, sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että vaihtelet noita aamuannoksia aina vointisi mukaan. Eihän kuuria joka aamu aloiteta uudelleen, siksi olin sinusta huolissani.
Toivottavasti pääset kortisonista nopeasti eroon. - piiariikka
f123ly kirjoitti:
"Ylläpitoannos pyritään säätämään mahdollisimman pieneksi, yleensä 5–20 mg:aan päivässä."
Sori, sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että vaihtelet noita aamuannoksia aina vointisi mukaan. Eihän kuuria joka aamu aloiteta uudelleen, siksi olin sinusta huolissani.
Toivottavasti pääset kortisonista nopeasti eroon.Hienoa, että tällaisellakin palstalla on vielä ihmisiä jotka jaksavat neuvoa jne:) Kävin tänään lääkärillä ja yhdessä sovimme, että voin alkaa alentaa kortisonin pikkuhiljaa tuohon 20mg/pv... nyt aluksi kaksi päivää 40mg/vkr, sitten 30mg ja voinnin mukaan vielä muutamana päivän 20mg ja sitten jokin aikaa 10mg/pv. Sain myös uuden lisälääkkeen joka helpottaa kortisonin pois jättämistä, teofylliini, sitä otetaan aamuin illoin 1-2 tablettia, sitten minulla on myös singulair. Vaihdettiin myös symbicortini seretideen ja lisäksi voin ottaa flixotidea ja tarvittaessa ventolinea ja keuhkoputkia hieman avaavaa yskänlääkettä sain myös ja antibiottikuuri jatkuu vielä 10pv:( mutta pitäisi ainakin pöpöt lähteä. Olo on kyllä jo erittäin paljon parempi! Olen aika toiveikkain mielin.. flunssaa kyllä tuntuu olevan ja pää aika "tukossa"... eiköhän tämä tästä, nukuinkin viime yön jo todella paljon paremmin. IHania ihmisiä kyllä täällä homepalstalla, ootte parhaita! Kiitos kaikille tuesta ja neuvoista!
T. piiariikka - piiariikka
piiariikka kirjoitti:
Hienoa, että tällaisellakin palstalla on vielä ihmisiä jotka jaksavat neuvoa jne:) Kävin tänään lääkärillä ja yhdessä sovimme, että voin alkaa alentaa kortisonin pikkuhiljaa tuohon 20mg/pv... nyt aluksi kaksi päivää 40mg/vkr, sitten 30mg ja voinnin mukaan vielä muutamana päivän 20mg ja sitten jokin aikaa 10mg/pv. Sain myös uuden lisälääkkeen joka helpottaa kortisonin pois jättämistä, teofylliini, sitä otetaan aamuin illoin 1-2 tablettia, sitten minulla on myös singulair. Vaihdettiin myös symbicortini seretideen ja lisäksi voin ottaa flixotidea ja tarvittaessa ventolinea ja keuhkoputkia hieman avaavaa yskänlääkettä sain myös ja antibiottikuuri jatkuu vielä 10pv:( mutta pitäisi ainakin pöpöt lähteä. Olo on kyllä jo erittäin paljon parempi! Olen aika toiveikkain mielin.. flunssaa kyllä tuntuu olevan ja pää aika "tukossa"... eiköhän tämä tästä, nukuinkin viime yön jo todella paljon paremmin. IHania ihmisiä kyllä täällä homepalstalla, ootte parhaita! Kiitos kaikille tuesta ja neuvoista!
T. piiariikkaUnohdin tyystin kysyä edes lääkäriltä tuosta kuvasta josta tämän keskustelunkin alunperin aloitin, heh. noh kuiteknin minulla on kontrolli hänelle viikon päästä, vointini mukaan silloin kyselen sitten tuostakin :) Tällä hetkellä kyllä tuntuu että kuva olisi aiheeton, mutta viikon päästä taas nähdään, astma kun on viheliäinen vaiva, välillä niin paljon parempi ja välillä taas kiusottelee niin peijakkaasti!
- Anonyymi
Missä Suomessa voi päästä yksityisessä terveydenhuollossa HRCT-kuvaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1303639- 851865
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541372Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1151216VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911212- 681089
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi281012- 66970
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k100964