Elikkäs ongelma on seuraaava.
Mulla on AINA ollut todella paksut ja pitkät hiukset, mutta viimisen 3v aikana hiusten laatu on muuttunut ohueksi ja valehtelematta hiuksistani on paksuudelta puolet lähtenyt.
Mistä tämä voi johtua, verikokeet ym ovat ok, samoin en syö mitään lääkkeitä, e-pilleritkin jätin jo n.3v sitten. Vitaminiinejä olen syönyt jo puolisen vuotta, samoin kalaöljykapseleita.
Lääkärit eivät osaa sanoa asiaan juuri mitään, muuta kun että verikokeet on otettu.
Ja selventääkseni vielä asiaa, hiuksia lähtee siis kokoajan, ei vain pesun yhteydessä.
Ja koko päästä luulin, koska kun ottaa hiukset
ponnarimaisesti käteen niin sieltä tulee tukku hiuksia, joten en ole täsin varma lähteekö ne jostain tietyltä alueelta vai koko päästä.
Auttakaa,, kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan. olen todella huolissani.
kiitos
Mulla on AINA ollut todella paksut ja pitkät hiukset, mutta viimisen 3v aikana hiusten laatu on muuttunut ohueksi ja valehtelematta hiuksistani on paksuudelta puolet lähtenyt.
Mistä tämä voi johtua, verikokeet ym ovat ok, samoin en syö mitään lääkkeitä, e-pilleritkin jätin jo n.3v sitten. Vitaminiinejä olen syönyt jo puolisen vuotta, samoin kalaöljykapseleita.
Lääkärit eivät osaa sanoa asiaan juuri mitään, muuta kun että verikokeet on otettu.
Ja selventääkseni vielä asiaa, hiuksia lähtee siis kokoajan, ei vain pesun yhteydessä.
Ja koko päästä luulin, koska kun ottaa hiukset
ponnarimaisesti käteen niin sieltä tulee tukku hiuksia, joten en ole täsin varma lähteekö ne jostain tietyltä alueelta vai koko päästä.
Auttakaa,, kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan. olen todella huolissani.
kiitos
Vastaukset 14
Vanhimmat
Mulla oli tuo sama ongelma vielä viime elokuussa ja hiukset olivat todella ohuet ja huonossa kunnossa, siitä lähtien syönyt kalkki ja kalanmaksaöljytabletteja ja hiukset ovat jo huomattavasti paremmassa kunnossa, aikaa se ottaa, että alko näkymään mutta kyllä kannattaa odottaa :)
Pälvikalju??? mut sit kyl lähtis muutkin karvat pois
Mulla myös aikoinaan harveni hiukset.nykyään paremmassa kunnossa syön kuureittain monivitamiinitabl,biotinia ja 1tabl prioriinia.kannattaa muistaa ettei kannata päällekkäisesti syödä monia valmisteita,esim A-vitamiinin liikasaanti voi tehdä rajua hiustenlähtöä.
Rasvaliukoinen vitamiini (A tai E ?) aiheuttaa hiustenlähtöä, jos sitä kertyy liikaa elimistöön. Rasvaliukoista vitamiinia ei saa missään tapauksessa syödä liikaa eli yli sen ohjeen, mitä purkin kyljessä lukee, muutoin se kerääntyy kehoon ja aiheuttaa em ongelmia. Myös D vitamiini on rasvaliukoinen, sitä on kalamaksaöljyssä.
Todennäköisesti kyseessä perinnöllinen hiustenlähtö. Keskustele lääkärisi kanssa spiron kokeilemisesta. Ilmeisesti joissain tapauksissa tehokas juuri naisten androgeeniseen hiustenlähtöön.
Onko hiustesi läpimitta ohentunut?
Läpimitta?
Mistä johtuu että hiuslaatu on muuttunut?
Ennen minulla oli karheat ja todella paksut hiukset, nyt ne oat todella ohuet ja pehmeet, kuin vauvan hiukset? Voiko tämä johtua kalaöljytableteista? Onkohan ruokavaliolla osuutta asiaan, yritän kyllä syödä paljon salaatteja ym..
Huomaan kyllä että eesim säärikarvat oat myös vähän seka ohuntuneet että harventuneet, mikä on tietysti hyvä asia, mutta ei kai tässä mikään vakava ole kyseessä??!
Tosiaan lääkäreitä ei kiinnosta! Koska en ole vielä läheskään kalju, mutta tuntuu kuulemma niin "kliseeltä" että puolet hiuksista on lähteny, mutta mulla kun on OIKEASTI!
Jos hiuksiasi lähtee koko pään alueelta, kyseessä on telegooninen hiustenlähtö. Tee tukistuskoe itsellesi eri kohdista päätä: Ota pieni tukko hiuksia sormien väliin ja tukista hellästi, jos lähtee enemmän kuin 5 hiusta, hiuksia lähtee alueelta enemmän kuin mikä on normaalia.
Pälvikalju (autoimmuuni sairaus)on läiskittäistä hiustenlähtöä. Eli siinä syntyy kaljuuntuvia selkeärajaisia alueita.
E- pillereiden lopettaminen voi aiheuttaa hiustenlähtöä; hormonitasapaino muuttuu pillereiden jälkeen.
Onko kilpirauhaset otettu verikokeissa?
Myös hormonit on hyvä ottaa: testosteroni ja shbg, ne antavat suuntaa syistä.
Onko hiuspohjasi muuten terveen näköinen?
Onko punoitusta, näppylää tms.?
Oletko käynyt yhdellä vai useammalla lääkärillä?
Suosittelisin menemään uudestaan lääkärille. Tee vaikka lista oireistasi lapulle ennen lääkärille menoa, on tärkeää että muistat mainita kaikki oireet, kuten säärikarvojen ohentumisen ym.
oireiden takana voi olla esim. piilevä keliakia tai laktoosi-intoleranssi, jolloin ravinteet eivät pääse imeytymään verenkiertoon. Silloin elimistö alkaa vetytyä säästöliekille ja pudottaa "turhat" osat eli hiukset. Hiusten laadun heikkeneminen voi myös viitata tähän.
Et vieläkään kertonut ikääsi. Miksi lopetit E-pillerit? Mikäli olet jo iäkkäämpi ja lopettanut pillerit, kyseessä voi olla normaali hiustenlähtö iän perusteella kun hormonimäärät vähenee. Mikäli olet kuitenkin nuori, hormonitasot pitäisi olla kohdallaan, mutta ne voi käydä mittauttamassa vaikkapa yksityislaboratoriossa ilman lähetettäkin. Minullakin hiukset ovat ohentuneet nuoruudesta kun tuota ikää jo on, vaikka käytänkin hormonikorvaushoitoa ja spiroa.
No jos nimimerkki on 23v nainen, niin minkähän ikäinen nainen on silloin kyseessä? Ja miksi sinun pitäisi tietää miksi aloittaja on lopettanut e-pillerit, mihin oikein tarvitset sitä tietoa?
Kyllä, olen 23 vuotias ja lopetin pillerit n.4v sitten, jóten en voi vaan käsittää miten se muka voi vaikuttaa vieläkin. Kilpirauhas ym kokeet, verikokeet ja hormonikokeet on otettu eikä syytä näytä löytyvät, stressi on ainoa mahdollisuus lääkärin mukaan, mutta olenhan ennenkin stressannu paljon asioita, kuinka se yhtäkkiä vaikuttaisi eritavalla?
eivät tiedä, että naisillakin dht vaikuttaa samalla tavalla hiusnystyihin kuin miehilläkin, jos siihen on perinnöllistä taipumusta. Ja kaljuuntumisen voi periä sekä isän että äidin puolelta ilman, että omat vanhemmat tai edes isovanhemmat olisivat kaljuuntuvia.
Tietysti stressikin voi vaikuttaa, mutta epäilenpä.
Käy ostamassa Revivogenia tai Nisimiä, äläkä ala millään spirolla sotkemaan hormoonejasi lopullisesti.
Ja kuinkahan spiro muka sekoittaisi hormoonit perusteellisesti?? Turvallinen ja siedetty lääke..
jos stressi jatkuu pitempään alkaa myös srtessihormoonia erittyä enemmän ja se voi laittaa elimistöä sekaisin. Siis pitkään jatkunut stressi..mutta yleensä sressi aiheuttaa telegoonista hiustenlähtöä eli silloin hiuksia lähtee KOKO pään alueelta ELI ei vain päälaelta ym.
Voit olla herkemi androgeenien vaikutuksille eli silloin on kyseessä DHT tyyppinen hiustenlähtö, ja siihen auttavat nuo minoks.liuokset.