Vanhan Buster R:n kunnostus??

Janne.

Olemme hankkineet vanhan Buster R:n kalaveneeksi ja tekisi mieli vähän fixailla sitä.

Olen kuullut että on olemassa jotain oikein hyvää alumiinipesuainetta, jolla saisi vanhankin vuosia pesemättä olleen merialumiinipaatin taas kiiltämään. Pohjassa on jo jonkin verran levää ja muuta Päijänteestä irronnutta paskaa...

Millä ja miten saisi veneen siis taas kiiltämään??

Tarkoitus olisi myös maalata vanhat oranssit uudelleen; onko tähän mitään vinkkejä?

terv. Janne

9

3919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari vuotta sitten oli muistaakseni Kipparissa juuri Busterin kunnostus.Tai venemestarin ekoissa numeroissa, Maalauskin oli mukana, muistaisko joku ko. numeron.

• Janne.

..nuo lehdet ja niiden numerot, olisin kyllä kiitollinen...

On kuulemma jokin hard mix tai hard fix -alumiinin pesuaine, jolla sais busterinkin kiiltämään. Onko kellään kokemusta..

terv. Janne hiihtolenkin jälkeen..

• Kiillottaa

Kaikenlaisia mainoksia kyllä tullu purkkien kyljistä luettua että kiiltää helposti mutta totuus vaan on se että kunnolla hapettunutta alumiinia saa hioa ja hinkata pitkään ja hartaasti jos haluaa että kiiltää.En tiedä busterissa käytettyä materiaalia, jos se on tota halpaa ja huonompaa eli almg3 niin se ei kiillä niin hyvin kun almg4.5 johonka saa lähes kromikiillon kun vaan viitsii hinkata.

• R-omistaja

Katso Kipparin kunnostus www.kipparilehti.fi ja sieltä arkistohaku > BIG BUSTER. Olen maalannut itse R:n värilaidan hiomalla ensin vanhan pois alumiimiin asti. Pohjamaaliiksi esim. Hempel Light Primer (2-komp.) pohjamaali ja hionta. Tämän päälle ruiskulla Hempelin Poly Best rescue orange. Tulos uutta vastaava ja kestää. Muista vesihioa kunnolla välimaalaukset. Viimeistä karrosta ei hiota jottei kiilto lähde.

• Bonzocca

Ensinnäkin merialumiinin syöpyminen suojaa alumiinia. Juuri näin! Sen siis todellakin kuuluu olla pinnaltaan syöpynyt jotta se ei lopulta syöpyisi puhki, niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Mikäli ei kulahtaneen vanhan peltiveneen ulkonäkö miellytä, kannattaa hankkia toisenlainen vene.

Toiseksi vanhan Busterin kiilottaminen puhtaaksi on lopputuloksena yleensä karsean näköinen kun kaikki epätasaisuudet peilaavat laikukkaasta pellistä.

Eli mikäli haluaa kauniin ja kiiltävän veneen on Buster todellakin vihoviimeinen vaihtoehto.

Tämä ei vaan tämän aivopestyn kansan kaaleihin mene jakeluun kun kaikki Bustereihinsa rakkaudesta sokeat Juntti-Joonakset hinkaavat näitä paskoja.

• Kiillottaa

Oksiidi suojaa alumiinia ei syöpyminen.

• veneilijä85
        Kiillottaa kirjoitti:

Oksiidi suojaa alumiinia ei syöpyminen.

terve!

näin tosiaan on, merialumiini oksidoituu, joka on itsessään hyvä asia koska se nimenomaan suojaa alumiinia. Eli, hinkkaamalla ja kiillottamalla saat alumiinilevyt ohuemmiksi, mikä puolestaan heikentää venettä. joten mietippä mitä busteriltasi haluat. Niin, ja kalaveneeksihän sä sen hankit..? Sellanenhan ei edes kuulu kiiltää, eikö? :)

Olen itse nähnyt yhden buster RS:n jonka omistaja oli hoinut todella kiiltäväksi ja hyvännäköiseksi, mutta sopiiko "kromin kiilto" 20v vanhaan veneeseesi?

itse en menis semmosta tekemään. juttele ihmees asiasta jonkun busterin jälleenmyyjän kanssa asiasta, jos et tämän palstan kommenteihin halua uskoa.. :)

t. veneilijä85

• Janne.
        veneilijä85 kirjoitti:

terve!

näin tosiaan on, merialumiini oksidoituu, joka on itsessään hyvä asia koska se nimenomaan suojaa alumiinia. Eli, hinkkaamalla ja kiillottamalla saat alumiinilevyt ohuemmiksi, mikä puolestaan heikentää venettä. joten mietippä mitä busteriltasi haluat. Niin, ja kalaveneeksihän sä sen hankit..? Sellanenhan ei edes kuulu kiiltää, eikö? :)

Olen itse nähnyt yhden buster RS:n jonka omistaja oli hoinut todella kiiltäväksi ja hyvännäköiseksi, mutta sopiiko "kromin kiilto" 20v vanhaan veneeseesi?

itse en menis semmosta tekemään. juttele ihmees asiasta jonkun busterin jälleenmyyjän kanssa asiasta, jos et tämän palstan kommenteihin halua uskoa.. :)

t. veneilijä85

Paljon kiitoksia kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä puhdistuksen/maalauksen ja "kirjallisuuden" suhteen.

Olin hieman epätarkka alkuperäisessä kysymyksessäni, kun pyysin neuvoa, miten saada vanha Buster taas kiiltämään, tarkoitin kuitenkin vain hyvää pesuainetta, jolla saisi pinttyneestä veneestä paskan pois. Tarkoitukseni ei todellakaan ole kiillottaa kalavenettä "pintaa kuluttamalla" vaan puhdistaa. Siihen siis pesuainevinkkejä kyselin ja edelleen kaipailen..

terv. Janne

• BusterRS1992
        Janne. kirjoitti:

Paljon kiitoksia kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä puhdistuksen/maalauksen ja "kirjallisuuden" suhteen.

Olin hieman epätarkka alkuperäisessä kysymyksessäni, kun pyysin neuvoa, miten saada vanha Buster taas kiiltämään, tarkoitin kuitenkin vain hyvää pesuainetta, jolla saisi pinttyneestä veneestä paskan pois. Tarkoitukseni ei todellakaan ole kiillottaa kalavenettä "pintaa kuluttamalla" vaan puhdistaa. Siihen siis pesuainevinkkejä kyselin ja edelleen kaipailen..

terv. Janne

fairilla omani pesen joka syksy, paras pesuaine busterille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3325
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2779
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1857
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe