Vanhan Buster R:n kunnostus??

Janne.

Olemme hankkineet vanhan Buster R:n kalaveneeksi ja tekisi mieli vähän fixailla sitä.

Olen kuullut että on olemassa jotain oikein hyvää alumiinipesuainetta, jolla saisi vanhankin vuosia pesemättä olleen merialumiinipaatin taas kiiltämään. Pohjassa on jo jonkin verran levää ja muuta Päijänteestä irronnutta paskaa...

Millä ja miten saisi veneen siis taas kiiltämään??

Tarkoitus olisi myös maalata vanhat oranssit uudelleen; onko tähän mitään vinkkejä?

terv. Janne

9

4213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari vuotta sitten oli muistaakseni Kipparissa juuri Busterin kunnostus.Tai venemestarin ekoissa numeroissa, Maalauskin oli mukana, muistaisko joku ko. numeron.

      • Janne.

        ..nuo lehdet ja niiden numerot, olisin kyllä kiitollinen...

        On kuulemma jokin hard mix tai hard fix -alumiinin pesuaine, jolla sais busterinkin kiiltämään. Onko kellään kokemusta..

        terv. Janne hiihtolenkin jälkeen..


    • Kiillottaa

      Kaikenlaisia mainoksia kyllä tullu purkkien kyljistä luettua että kiiltää helposti mutta totuus vaan on se että kunnolla hapettunutta alumiinia saa hioa ja hinkata pitkään ja hartaasti jos haluaa että kiiltää.En tiedä busterissa käytettyä materiaalia, jos se on tota halpaa ja huonompaa eli almg3 niin se ei kiillä niin hyvin kun almg4.5 johonka saa lähes kromikiillon kun vaan viitsii hinkata.

      • R-omistaja

        Katso Kipparin kunnostus www.kipparilehti.fi ja sieltä arkistohaku > BIG BUSTER. Olen maalannut itse R:n värilaidan hiomalla ensin vanhan pois alumiimiin asti. Pohjamaaliiksi esim. Hempel Light Primer (2-komp.) pohjamaali ja hionta. Tämän päälle ruiskulla Hempelin Poly Best rescue orange. Tulos uutta vastaava ja kestää. Muista vesihioa kunnolla välimaalaukset. Viimeistä karrosta ei hiota jottei kiilto lähde.


    • Bonzocca

      Ensinnäkin merialumiinin syöpyminen suojaa alumiinia. Juuri näin! Sen siis todellakin kuuluu olla pinnaltaan syöpynyt jotta se ei lopulta syöpyisi puhki, niin hullulta kuin se kuulostaakin.

      Mikäli ei kulahtaneen vanhan peltiveneen ulkonäkö miellytä, kannattaa hankkia toisenlainen vene.

      Toiseksi vanhan Busterin kiilottaminen puhtaaksi on lopputuloksena yleensä karsean näköinen kun kaikki epätasaisuudet peilaavat laikukkaasta pellistä.

      Eli mikäli haluaa kauniin ja kiiltävän veneen on Buster todellakin vihoviimeinen vaihtoehto.

      Tämä ei vaan tämän aivopestyn kansan kaaleihin mene jakeluun kun kaikki Bustereihinsa rakkaudesta sokeat Juntti-Joonakset hinkaavat näitä paskoja.

      • Kiillottaa

        Oksiidi suojaa alumiinia ei syöpyminen.


      • veneilijä85
        Kiillottaa kirjoitti:

        Oksiidi suojaa alumiinia ei syöpyminen.

        terve!

        näin tosiaan on, merialumiini oksidoituu, joka on itsessään hyvä asia koska se nimenomaan suojaa alumiinia. Eli, hinkkaamalla ja kiillottamalla saat alumiinilevyt ohuemmiksi, mikä puolestaan heikentää venettä. joten mietippä mitä busteriltasi haluat. Niin, ja kalaveneeksihän sä sen hankit..? Sellanenhan ei edes kuulu kiiltää, eikö? :)

        Olen itse nähnyt yhden buster RS:n jonka omistaja oli hoinut todella kiiltäväksi ja hyvännäköiseksi, mutta sopiiko "kromin kiilto" 20v vanhaan veneeseesi?

        itse en menis semmosta tekemään. juttele ihmees asiasta jonkun busterin jälleenmyyjän kanssa asiasta, jos et tämän palstan kommenteihin halua uskoa.. :)

        t. veneilijä85


      • Janne.
        veneilijä85 kirjoitti:

        terve!

        näin tosiaan on, merialumiini oksidoituu, joka on itsessään hyvä asia koska se nimenomaan suojaa alumiinia. Eli, hinkkaamalla ja kiillottamalla saat alumiinilevyt ohuemmiksi, mikä puolestaan heikentää venettä. joten mietippä mitä busteriltasi haluat. Niin, ja kalaveneeksihän sä sen hankit..? Sellanenhan ei edes kuulu kiiltää, eikö? :)

        Olen itse nähnyt yhden buster RS:n jonka omistaja oli hoinut todella kiiltäväksi ja hyvännäköiseksi, mutta sopiiko "kromin kiilto" 20v vanhaan veneeseesi?

        itse en menis semmosta tekemään. juttele ihmees asiasta jonkun busterin jälleenmyyjän kanssa asiasta, jos et tämän palstan kommenteihin halua uskoa.. :)

        t. veneilijä85

        Paljon kiitoksia kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä puhdistuksen/maalauksen ja "kirjallisuuden" suhteen.

        Olin hieman epätarkka alkuperäisessä kysymyksessäni, kun pyysin neuvoa, miten saada vanha Buster taas kiiltämään, tarkoitin kuitenkin vain hyvää pesuainetta, jolla saisi pinttyneestä veneestä paskan pois. Tarkoitukseni ei todellakaan ole kiillottaa kalavenettä "pintaa kuluttamalla" vaan puhdistaa. Siihen siis pesuainevinkkejä kyselin ja edelleen kaipailen..

        terv. Janne


      • BusterRS1992
        Janne. kirjoitti:

        Paljon kiitoksia kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä puhdistuksen/maalauksen ja "kirjallisuuden" suhteen.

        Olin hieman epätarkka alkuperäisessä kysymyksessäni, kun pyysin neuvoa, miten saada vanha Buster taas kiiltämään, tarkoitin kuitenkin vain hyvää pesuainetta, jolla saisi pinttyneestä veneestä paskan pois. Tarkoitukseni ei todellakaan ole kiillottaa kalavenettä "pintaa kuluttamalla" vaan puhdistaa. Siihen siis pesuainevinkkejä kyselin ja edelleen kaipailen..

        terv. Janne

        fairilla omani pesen joka syksy, paras pesuaine busterille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe