Huolto hinnat

Yamaha fz6 s

Ostin uuden fz6:n ulkopaikkakunnalta, ja kun menin ostamaan paikalliselta (Savonlinnassa) myyjältä ajovarusteita, myyjä kysyi mistä olin pyörän ostanut. Kuultuaan, että ostin pyörän naapurikaupungista, hän totesi, "kun tuot pyöräsi meille huoltoon se maksaa sinulle enemmän kuin meidän omille asiakkaille". Nyt haluaisin tietää paljonko kyseisen pyörän 1000 km huolto noin suurinpiirtein maksaa.

24

3079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArcticEli

      että jos kauppias alkaa sinulta perimään ylimääräistä, vot ilmoittaa siitä kuluttaja-asiamiehlle.
      Epätasa-arvoinen kohtelu ei ole sallittua millään perusteella.
      Voit myös laittaa sanan kiertämään, jolloinka se alkaa maksamaan sille kauppiaalle...
      Huoltohinnoista en kyllä osaa sanoa, sillä teen omani itse ;))

      • kiertämään???

        esim. tällä foorumilla?? Täällä nyt on vähän vaikea saada selkoa kumpi on toistaan tyhmempi, ostaja vai myyjä.


      • Söhlö...

        Ei voi varmaan huoltaa vielä itse, kun on uusi peli kyseessä (takuu)....
        Ihmettelen kyllä hiukkasen sun kaupanteko keskittämistä, ostat pyörän sieltä ja kuteet täältä....


      • kysymys on
        Söhlö... kirjoitti:

        Ei voi varmaan huoltaa vielä itse, kun on uusi peli kyseessä (takuu)....
        Ihmettelen kyllä hiukkasen sun kaupanteko keskittämistä, ostat pyörän sieltä ja kuteet täältä....

        ilmeisesti takuuhuolloista niin kysely maahantuojalle ja ilmoitus typerästä kauppiaasta jolla on selvästi liikaa asiakkaita että kannattaisi antaa merkkihuolto toisellekin yrittäjälle samassa kaupungissa. Kilpailu se pitää kauppiaankin kummasti ruodussa.


      • oiken
        Söhlö... kirjoitti:

        Ei voi varmaan huoltaa vielä itse, kun on uusi peli kyseessä (takuu)....
        Ihmettelen kyllä hiukkasen sun kaupanteko keskittämistä, ostat pyörän sieltä ja kuteet täältä....

        mahtaa perustua,TOTTAKAI jokainen vähänkin
        aikaansa seuraava ostaa mistä halvimmalla saa,sillä
        tuo että osta pyörän jostain EI tarkoita että saisit
        sieltä myös varusteet halvemmalla,tottakai myyjä alentaa hintaa,mutta onko se halvin vaihtoehto,yleensä
        ei.


      • Yamaha fz6 s
        oiken kirjoitti:

        mahtaa perustua,TOTTAKAI jokainen vähänkin
        aikaansa seuraava ostaa mistä halvimmalla saa,sillä
        tuo että osta pyörän jostain EI tarkoita että saisit
        sieltä myös varusteet halvemmalla,tottakai myyjä alentaa hintaa,mutta onko se halvin vaihtoehto,yleensä
        ei.

        että ostin pyörän muulta paikkakunnalta, koska hinta oli aivan toinen kun Savonlinnassa. Tein kaupat puhelimitse ja myyjä toi pyörän kotipihaan. Ei siis ollut mahdollisuutta tutustua sen myyjän ajovaruste yms. valikoimaan.


      • hinnasta
        oiken kirjoitti:

        mahtaa perustua,TOTTAKAI jokainen vähänkin
        aikaansa seuraava ostaa mistä halvimmalla saa,sillä
        tuo että osta pyörän jostain EI tarkoita että saisit
        sieltä myös varusteet halvemmalla,tottakai myyjä alentaa hintaa,mutta onko se halvin vaihtoehto,yleensä
        ei.

        Kyse oli näköjään huoltohinnasta - EI varusteista..


      • matula
        Söhlö... kirjoitti:

        Ei voi varmaan huoltaa vielä itse, kun on uusi peli kyseessä (takuu)....
        Ihmettelen kyllä hiukkasen sun kaupanteko keskittämistä, ostat pyörän sieltä ja kuteet täältä....

        Olkoon uusi ja takuu niin tehtaan antamaan 2v takuuseen ei vaikuta huollon suorittaja. On toki erilaisia pitempiä takuita esim. 5v BW-takuu jonka ehdoissa on kohta, että KAIKKI huollot on suoritettava BW:n toimesta. Mutta sellaisellakin pyörällä on se 2v valmistajan takuu...

        Reklamaatiotapauksissa myyjän on osoitettava, ettei huoltoja ole suoritettu. Tositteet alkuperäisistä varaosista ja tarvikkeista nimellä/rek.tunnuksella olevalla kuitilla eivät ole leimattua huoltokirjaa huonompi esitys. Ja Tekniikan Maailman huoltotestien tulokset osoittavat, ettei leima kirjassa todista huollon suorittamista todellisuudessa. Valitettavasti.


      • Turo--Inkeri
        matula kirjoitti:

        Olkoon uusi ja takuu niin tehtaan antamaan 2v takuuseen ei vaikuta huollon suorittaja. On toki erilaisia pitempiä takuita esim. 5v BW-takuu jonka ehdoissa on kohta, että KAIKKI huollot on suoritettava BW:n toimesta. Mutta sellaisellakin pyörällä on se 2v valmistajan takuu...

        Reklamaatiotapauksissa myyjän on osoitettava, ettei huoltoja ole suoritettu. Tositteet alkuperäisistä varaosista ja tarvikkeista nimellä/rek.tunnuksella olevalla kuitilla eivät ole leimattua huoltokirjaa huonompi esitys. Ja Tekniikan Maailman huoltotestien tulokset osoittavat, ettei leima kirjassa todista huollon suorittamista todellisuudessa. Valitettavasti.

        edellytys kyllä periaatteessa on, että laitetta on huollettu siten kuin valmistaja edellyttää.

        VOI OLLA jossain tapauksessa, että jos laitteesta leviää takuuaikana jotain sellaista, mikä ei voi mitenkään olla riippuvaista siitä, miten sitä on huollettu (esim. joku elektroninen kilke hajoaa) niin se jopa saattaakin korvautua takuusta, vaikkei huoltoja olisikaan teetetty.

        Mutta ainakin vähintään se tekee takuuasioiden käsittelystä huomattavasti hankalampaa, jos ei ole osoittaa, että huollot on tehty kuten pitääkin. Ja jos kyseessä oleva asia liittyy MITENKÄÄN esim. öljynvaihtoihin, olet kyllä heikoilla siinä vaiheessa, jos sinulla on vain oma sanasi siitä, että huollot on tehty.

        Kone purkamalla kyllä ainakin 9/10 tapauksesta selviää ihan tarkalleen, mitä on hajonnut, ja mistä se johtuu. Jos on vaikkapa öljykalvo pettänyt, ja tämä on johtanut vaurioon, eikä laitetta ole huollatettu merkkihuollossa, 100% varmasti ei valmistaja korvaa tuollaista.


      • TimoStone
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        edellytys kyllä periaatteessa on, että laitetta on huollettu siten kuin valmistaja edellyttää.

        VOI OLLA jossain tapauksessa, että jos laitteesta leviää takuuaikana jotain sellaista, mikä ei voi mitenkään olla riippuvaista siitä, miten sitä on huollettu (esim. joku elektroninen kilke hajoaa) niin se jopa saattaakin korvautua takuusta, vaikkei huoltoja olisikaan teetetty.

        Mutta ainakin vähintään se tekee takuuasioiden käsittelystä huomattavasti hankalampaa, jos ei ole osoittaa, että huollot on tehty kuten pitääkin. Ja jos kyseessä oleva asia liittyy MITENKÄÄN esim. öljynvaihtoihin, olet kyllä heikoilla siinä vaiheessa, jos sinulla on vain oma sanasi siitä, että huollot on tehty.

        Kone purkamalla kyllä ainakin 9/10 tapauksesta selviää ihan tarkalleen, mitä on hajonnut, ja mistä se johtuu. Jos on vaikkapa öljykalvo pettänyt, ja tämä on johtanut vaurioon, eikä laitetta ole huollatettu merkkihuollossa, 100% varmasti ei valmistaja korvaa tuollaista.

        Takuu on myyjän antama vapaaehtoinen lisäturva, jonka ehdot myyjä ihan itse päättää. Asiakas ne sitten hyväksyy tai ei. Takuu korvaa VAIN ja AINOASTAAN takuuehdoissa mainittuja asioita.

        Tuotevastuu on kokonaan eri juttu. Tuotevastuulainsäädäntö ja ao.viranomaiset ovat ottaneet sellaisen kannan, että takuun päättymisen jälkeenkin on myyjällä vastuu tuotteesta.
        Tuotteen on kestettävä siinä käytössä, kun tuote on tarkoitettu niin kauan, kuin yleisen elämänkokemuksen mukaan tuotteen on kestettävä. Omistajalla on kuitenkin suuri vastuu. Siis käytettävä oikein ja tehtävä kaikki määritellyt ylläpitotoimet. Esim. puhelimen takuu 6kk ei lopeta tuotevastuuta, jos laite särkyy vaikkapa 10kk:n kuluttua.

        Jos esim. ostan räikkävarren kotiin ja sillä vääntäessäni varsi vääntyy, astuu ko.laki kuvaan ja myyjällä on vastuu vaikka takuu olisi jo loppu. Jos hakkaan räikällä nauloja, ei vastuuta myyjällä ole.
        Jos tuon räikän työmaalle ja käytän sitä kerrankin töissä, niin mikään tuotevastuulaki tms, ei koske enää koko asiaa. Kyseessä ei ole enää kuluttajakauppa.


      • keskittäminen
        Söhlö... kirjoitti:

        Ei voi varmaan huoltaa vielä itse, kun on uusi peli kyseessä (takuu)....
        Ihmettelen kyllä hiukkasen sun kaupanteko keskittämistä, ostat pyörän sieltä ja kuteet täältä....

        mites kukaan voi vielä ostaa sit ajovarusteita muualta ku pyöräkaupasta????? pitäiskö hanxin tehdasmyymäläkin sulkea ton sun keskittämisen kanssa.meilläkin on koneen osia myynnissä vaikkei olla myyty yhtään konetta


      • GSF
        TimoStone kirjoitti:

        Takuu on myyjän antama vapaaehtoinen lisäturva, jonka ehdot myyjä ihan itse päättää. Asiakas ne sitten hyväksyy tai ei. Takuu korvaa VAIN ja AINOASTAAN takuuehdoissa mainittuja asioita.

        Tuotevastuu on kokonaan eri juttu. Tuotevastuulainsäädäntö ja ao.viranomaiset ovat ottaneet sellaisen kannan, että takuun päättymisen jälkeenkin on myyjällä vastuu tuotteesta.
        Tuotteen on kestettävä siinä käytössä, kun tuote on tarkoitettu niin kauan, kuin yleisen elämänkokemuksen mukaan tuotteen on kestettävä. Omistajalla on kuitenkin suuri vastuu. Siis käytettävä oikein ja tehtävä kaikki määritellyt ylläpitotoimet. Esim. puhelimen takuu 6kk ei lopeta tuotevastuuta, jos laite särkyy vaikkapa 10kk:n kuluttua.

        Jos esim. ostan räikkävarren kotiin ja sillä vääntäessäni varsi vääntyy, astuu ko.laki kuvaan ja myyjällä on vastuu vaikka takuu olisi jo loppu. Jos hakkaan räikällä nauloja, ei vastuuta myyjällä ole.
        Jos tuon räikän työmaalle ja käytän sitä kerrankin töissä, niin mikään tuotevastuulaki tms, ei koske enää koko asiaa. Kyseessä ei ole enää kuluttajakauppa.

        Ei tuotevastuulaki ota kantaa takuu-asioihin.
        Tuotevastuulaki asettaa laitteen myyjän vastuulle mahdolliset muut laitteesta aiheutuvat ongelmat, kuin itse laitteen särkymisen.
        Esim. jos 3v sutsukin akku "räjähtää" parkkipaikalla ja aiheuttaa vahingon jalankulkijalle on tuotteen valmistaja vähintäänkin osavastuullinen, tai jos imuri vian takia syttyy palamaan, mietitään kuka korvaa palaneen talon jne.
        Suzukithan oikeasti ei räjähtele, mutta Hondalle kaikki on jo mahdollista. ( heko )
        Takuut ja tuotevastuu on 2 eri asiaa, mutta nykyinen kuluttajasuoja kyllä vaatii toimivia takuita, vaikkei ne suoranaisesti lakiin perustuisikaan.


      • Turo--Inkeri
        GSF kirjoitti:

        Ei tuotevastuulaki ota kantaa takuu-asioihin.
        Tuotevastuulaki asettaa laitteen myyjän vastuulle mahdolliset muut laitteesta aiheutuvat ongelmat, kuin itse laitteen särkymisen.
        Esim. jos 3v sutsukin akku "räjähtää" parkkipaikalla ja aiheuttaa vahingon jalankulkijalle on tuotteen valmistaja vähintäänkin osavastuullinen, tai jos imuri vian takia syttyy palamaan, mietitään kuka korvaa palaneen talon jne.
        Suzukithan oikeasti ei räjähtele, mutta Hondalle kaikki on jo mahdollista. ( heko )
        Takuut ja tuotevastuu on 2 eri asiaa, mutta nykyinen kuluttajasuoja kyllä vaatii toimivia takuita, vaikkei ne suoranaisesti lakiin perustuisikaan.

        on tosiaankin valmistajan itsensä määrittämä, ja se edellyttää laitteen pitämistä valmistajan edellyttämällä tavalla. Epäilen suuresti, mahtaako takuu toimia, jos on esim. huoltanut itse, ainakin se on täysin tapauskohtaista.

        Tuotevastuu on aivan eri juttu.


      • raunobiker
        matula kirjoitti:

        Olkoon uusi ja takuu niin tehtaan antamaan 2v takuuseen ei vaikuta huollon suorittaja. On toki erilaisia pitempiä takuita esim. 5v BW-takuu jonka ehdoissa on kohta, että KAIKKI huollot on suoritettava BW:n toimesta. Mutta sellaisellakin pyörällä on se 2v valmistajan takuu...

        Reklamaatiotapauksissa myyjän on osoitettava, ettei huoltoja ole suoritettu. Tositteet alkuperäisistä varaosista ja tarvikkeista nimellä/rek.tunnuksella olevalla kuitilla eivät ole leimattua huoltokirjaa huonompi esitys. Ja Tekniikan Maailman huoltotestien tulokset osoittavat, ettei leima kirjassa todista huollon suorittamista todellisuudessa. Valitettavasti.

        "Ja Tekniikan Maailman huoltotestien tulokset osoittavat, ettei leima kirjassa todista huollon suorittamista todellisuudessa. Valitettavasti."

        Ostin viime kesänä ensimmäisen moottoripyöräni. Myyjäliike huolsi pyörän, mainitsi että näköjään pyörä oli jo huollettukin 1000 km sitten, joten periaatteessa huolto oli tarpeeton.

        Selvisi sitten myöhemmin, että mp:n ketjut olivat paskana. Joku oli pessyt ketjut painepesurilla jolloin vettä oli päässyt ketjun sisään, joka johti ketjun ruostumiseen sisältäpäin mikä taas teki ketjuun lukkiuman joka ei pyöri yhtä hyvin kuin muu ketjun osa. Ja se taas aiheutti muitakin ongelmia vaihteiden ja rattaiden kanssa.

        Toki omaa hölmöyttä kun en osannut tuollaista tarkistaa, noviisi kun olen. Ihmettelen vain miten myyjä ei tuollaista huomannut kun ottivat pyörän vaihdossa vai eivätkö välittäneet? Ihmettelen myös sitä miksi tuota ei huomattu kun he huolsivat pyörän luovutusta varten? Vai oliko niin, ettei kannata asiaa huoltaa jos ostaja ei sitä huomaa?

        Pelkäävätkö myyjät oikeasti niin paljon asiakkaan häviämistä rahat taskussaan etteivät viitsi oikeasti huoltaa niitä pyöriä muutakin kuin pesu ja leimapohjalla?


    • Kra

      Olemassa tästä takuujutusta.

      Valmistaja antaa valmistajan takuun ja myyjä ei sitä voi muuttaa, paitsi jos haluaa antaa jotain lisäetuuksia asiakkaalle. Näihin lisäetuuksiin hän voi määritellä haluamansa ehdot, mutta niidenkin pitää olla laillisia.

      Maahantuojat ja jälleenmyyjät tietenkin haluavat pitää bisneksen itsellään ja perusteettomasti väittävätkin, että takuiden ehtona on merkkiliikkeen tekemät huollot.

      On ihan eri asia sanoa, että merkkihuollon tehdessä huollot takuut säilyy. Tai väittää että muualla tehdyt huollot mitätöivät takuun.

      Selvitys tehdyistä huolloista ja käytetyistä osista/tarvikkeista (kuitit)on riittävä näyttö takuun säilymiselle.

      Koittakaas te jotka kykenette kaikki pyörän huollot itse hoitamaan. Kun ostatte seuraavan kerran uutta pyörää, sanokaa myyjälle ennen kaupantekopäätöstä, että teette muuten sitten itse kaikki takuuajan huollot ja takuut pysyvät voimassa!

      Jään kuulolle, millaisia selityksiä sieltä tuleekaan vastaan.

      • Turo--Inkeri

        voit unohtaa, ainakin jos on kyse uusista, ruiskulla ja elektronisella moottorinohjauksella varustetuista pyöristä.

        Joissakin tapauksissa EHKÄ voi olla hyväksyttävää, että sitä on huoltanut joku tunnettu huoltoliike (vaikkei siis ole maahantuojan valtuuttama). Itse huoltamalla menetät tasan varmasti takuusuojan, jos on pieninkin yhteys löydettävissä vian ja mahdollisesti huollosta johtuvan toimenpiteen välillä.

        Se on sitä paitsi näissä nykyvehkeissä aivan perusteltua. Maahantuoja toimittaa kaikille "omille" huoltokorjaamoilleen niistä mallikohtaiset korjaamomanuaalit, joissa on satoja sivuja kussakin, ja järjestää ihan merkki- sekä joskus jopa MALLIkohtaiset huoltokoulutukset niille tahoille, joiden on määrä näitä laitteita huoltaa. Tähän toimintaan käytetään huomattavia summia rahaa, ja maahantuojilla on huoltopäällikötkin olemassa pääosin juuri sen järjestämistä ja pyörittämistä varten.

        Älä siis luule, että sitä voi kuka vain tuosta vain alkaa tekemään. Ne ajat on ohi, kun näitä laitteita pystyivät kaikki ´kyläsepät´ oikeasti huoltamaan. Öljynvaihdon ja vastaavat toimenpiteet toki pystyy tekemään kuka vain, mutta sepäs ei suinkaan ole koko käsite "huolto". "Huolto" pitää nykyisin sisällään paljon muutakin, mm. moottorinohjauksen vianetsinnän ja säätötoimenpiteet, ja sellaisten tekemiseen tarvitaan ihan spesiaalit laitteet.

        Jotta laitetta voitaisiin huoltaa 100% siten, kuin valmistaja edellyttää, täytyy olla olemassa nuo huoltotiedot, -laitteistot ja koulutus niihin.

        Eli ei se väite merkkiliikkeiden huolloista takuun ehtona ole perusteeton. Se toki on totta, että niitäkin on sitten monenlaisia ja -tasoisia (valitettavasti), mutta se onkin jo aivan toinen juttu.


      • matula
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        voit unohtaa, ainakin jos on kyse uusista, ruiskulla ja elektronisella moottorinohjauksella varustetuista pyöristä.

        Joissakin tapauksissa EHKÄ voi olla hyväksyttävää, että sitä on huoltanut joku tunnettu huoltoliike (vaikkei siis ole maahantuojan valtuuttama). Itse huoltamalla menetät tasan varmasti takuusuojan, jos on pieninkin yhteys löydettävissä vian ja mahdollisesti huollosta johtuvan toimenpiteen välillä.

        Se on sitä paitsi näissä nykyvehkeissä aivan perusteltua. Maahantuoja toimittaa kaikille "omille" huoltokorjaamoilleen niistä mallikohtaiset korjaamomanuaalit, joissa on satoja sivuja kussakin, ja järjestää ihan merkki- sekä joskus jopa MALLIkohtaiset huoltokoulutukset niille tahoille, joiden on määrä näitä laitteita huoltaa. Tähän toimintaan käytetään huomattavia summia rahaa, ja maahantuojilla on huoltopäällikötkin olemassa pääosin juuri sen järjestämistä ja pyörittämistä varten.

        Älä siis luule, että sitä voi kuka vain tuosta vain alkaa tekemään. Ne ajat on ohi, kun näitä laitteita pystyivät kaikki ´kyläsepät´ oikeasti huoltamaan. Öljynvaihdon ja vastaavat toimenpiteet toki pystyy tekemään kuka vain, mutta sepäs ei suinkaan ole koko käsite "huolto". "Huolto" pitää nykyisin sisällään paljon muutakin, mm. moottorinohjauksen vianetsinnän ja säätötoimenpiteet, ja sellaisten tekemiseen tarvitaan ihan spesiaalit laitteet.

        Jotta laitetta voitaisiin huoltaa 100% siten, kuin valmistaja edellyttää, täytyy olla olemassa nuo huoltotiedot, -laitteistot ja koulutus niihin.

        Eli ei se väite merkkiliikkeiden huolloista takuun ehtona ole perusteeton. Se toki on totta, että niitäkin on sitten monenlaisia ja -tasoisia (valitettavasti), mutta se onkin jo aivan toinen juttu.

        Kun luet tarkasti vaikkapa japanilaispyörien valtuutettujen huoltoliikkeiden listan niin siellä on useita sellaisia joilla ei ole lainkaan mahdollisuuksia esimerkkinä kertomaasi moottorinohjauksen vianetsintään siitä yksinkertaisesta syystä, ettei laitteita ole. Valtuuksia tehdä maahantuojan hyväksymiä huoltoja jaetaan maantieteellisesti tasapuolisen palveluverkoston nimissä melko vaatimattomillekin verstaille.

        Suurimmasta osasta pyörämalleista puuttuu mainitsemasi vikadiagnostiikka tai se ei ole käytössä eikä siihen siis ole toimintaohjeitakaan. Hyvänä esimerkkinä vm. 2006 Suzukin GSX-R 750 jota mekin kumpikin pidämme melko nykyaikaisena ja teknisenä laitteena, josta luulisi sellaisen löytyvän. Usko pois, tämä on totta. Ei siis ole vikamuistia, eikä huoltovälimuistia. Jos muuten Tiedät jonkun pyörän missä sellaiset on niin mielellään ottaisin tiedon vastaan ;-)

        On totta, että korjaamokirjat ovat usein monisatasivuisia. Todellinen sisältö mahtuisi useinkin kymmenelle sivulle mutta kun kirjan on katettava versiot maailman ympäri niin kyllä eri variaatioista tarinaa saa aikaan.

        Mielestäni suurin osa huoltamisesta on nimenomaan nykypyörissä lähes pelkkää öljynvaihtoa. Toki esim. isommilla kilometrimäärillä venttiiliensäätöhuollot ovat työläitä ja säätöpalojen hinnan takia myös itse tehtynä kalliita joten ne mielellään antaa jonkun tehtäväksi. Nimenomaan nykypyörien huollosta olen kanssasi eri mieltä. Niihin vaihdetaan öljyjä ja niistä tarkastetaan venttiilienvälyksiä. Kuluvat osat vaihdetaan ja loput ongelmat ovatkin sitten vikoja.

        Pyörää ostaessani olin yhteydessä merkkini tuotepäällikköön ja keskustelimme ao. asiasta. Meillä vallitsi sangen hyvä yhteisymmärrys asiasta. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan vääntää kättä.

        Aloitin öljynvaihtohuollot 504km kohdalla, kaikista toimenpiteistä löytyy vielä kuvia ja väitän pyöräni saaneen parempaa huolenpitoa kuin yksikään vastaava pyörä esim. BW:n huolloissa.

        Olen tehnyt valintani, jos se on väärin niin menköön oppirahoiksi...


      • Turo--Inkeri
        matula kirjoitti:

        Kun luet tarkasti vaikkapa japanilaispyörien valtuutettujen huoltoliikkeiden listan niin siellä on useita sellaisia joilla ei ole lainkaan mahdollisuuksia esimerkkinä kertomaasi moottorinohjauksen vianetsintään siitä yksinkertaisesta syystä, ettei laitteita ole. Valtuuksia tehdä maahantuojan hyväksymiä huoltoja jaetaan maantieteellisesti tasapuolisen palveluverkoston nimissä melko vaatimattomillekin verstaille.

        Suurimmasta osasta pyörämalleista puuttuu mainitsemasi vikadiagnostiikka tai se ei ole käytössä eikä siihen siis ole toimintaohjeitakaan. Hyvänä esimerkkinä vm. 2006 Suzukin GSX-R 750 jota mekin kumpikin pidämme melko nykyaikaisena ja teknisenä laitteena, josta luulisi sellaisen löytyvän. Usko pois, tämä on totta. Ei siis ole vikamuistia, eikä huoltovälimuistia. Jos muuten Tiedät jonkun pyörän missä sellaiset on niin mielellään ottaisin tiedon vastaan ;-)

        On totta, että korjaamokirjat ovat usein monisatasivuisia. Todellinen sisältö mahtuisi useinkin kymmenelle sivulle mutta kun kirjan on katettava versiot maailman ympäri niin kyllä eri variaatioista tarinaa saa aikaan.

        Mielestäni suurin osa huoltamisesta on nimenomaan nykypyörissä lähes pelkkää öljynvaihtoa. Toki esim. isommilla kilometrimäärillä venttiiliensäätöhuollot ovat työläitä ja säätöpalojen hinnan takia myös itse tehtynä kalliita joten ne mielellään antaa jonkun tehtäväksi. Nimenomaan nykypyörien huollosta olen kanssasi eri mieltä. Niihin vaihdetaan öljyjä ja niistä tarkastetaan venttiilienvälyksiä. Kuluvat osat vaihdetaan ja loput ongelmat ovatkin sitten vikoja.

        Pyörää ostaessani olin yhteydessä merkkini tuotepäällikköön ja keskustelimme ao. asiasta. Meillä vallitsi sangen hyvä yhteisymmärrys asiasta. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan vääntää kättä.

        Aloitin öljynvaihtohuollot 504km kohdalla, kaikista toimenpiteistä löytyy vielä kuvia ja väitän pyöräni saaneen parempaa huolenpitoa kuin yksikään vastaava pyörä esim. BW:n huolloissa.

        Olen tehnyt valintani, jos se on väärin niin menköön oppirahoiksi...

        Löytyy 100% varmasti ainakin SV650 ruiskuversiosta, minulla on semmoinen ja käytin sitä viime syksynä tarkastuksessa, jossa mainittu vikamuisti luettiin läppärin avulla. Muisti ei tyhjene, vaikka akku on välillä ollut irti.

        GSXR750 on myös ruiskupeli, ja vaikken semmoista omista, olen aika pirun varma, että siinä on käytössä ihan sama systeemi. Sen nimi on Suzuki SDS, ja se sisältää atk-pohjaisen diagnosoinnin sekä virheilmoitusten tallennuksen muistiin. Mistä on peräisin väite, ettei siinä tällaista muka olisi..?

        Ja joo, tuskin on mahdollista varustaa joka ikistä huoltoputiikkia kaikilla mahdollisilla laitteilla, ei varmaankaan. Mutta on siitä silti vielä aika pitkä matka siihen, että joku itse touhuilee huoltojen kanssa, miten parhaaksi näkee. On totta, että öljynvaihto on ylivoimaisesti tärkein yksittäinen toimenpide, mutta uusissa pyörissä tarvitaan paljon muutakin osaamista.

        Minua ei hämmästytä ollenkaan, että näin kehittynyttä tekniikkaa sisältävien laitteiden huoltamista halutaan jotenkin kontrolloida.


      • matula
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        voit unohtaa, ainakin jos on kyse uusista, ruiskulla ja elektronisella moottorinohjauksella varustetuista pyöristä.

        Joissakin tapauksissa EHKÄ voi olla hyväksyttävää, että sitä on huoltanut joku tunnettu huoltoliike (vaikkei siis ole maahantuojan valtuuttama). Itse huoltamalla menetät tasan varmasti takuusuojan, jos on pieninkin yhteys löydettävissä vian ja mahdollisesti huollosta johtuvan toimenpiteen välillä.

        Se on sitä paitsi näissä nykyvehkeissä aivan perusteltua. Maahantuoja toimittaa kaikille "omille" huoltokorjaamoilleen niistä mallikohtaiset korjaamomanuaalit, joissa on satoja sivuja kussakin, ja järjestää ihan merkki- sekä joskus jopa MALLIkohtaiset huoltokoulutukset niille tahoille, joiden on määrä näitä laitteita huoltaa. Tähän toimintaan käytetään huomattavia summia rahaa, ja maahantuojilla on huoltopäällikötkin olemassa pääosin juuri sen järjestämistä ja pyörittämistä varten.

        Älä siis luule, että sitä voi kuka vain tuosta vain alkaa tekemään. Ne ajat on ohi, kun näitä laitteita pystyivät kaikki ´kyläsepät´ oikeasti huoltamaan. Öljynvaihdon ja vastaavat toimenpiteet toki pystyy tekemään kuka vain, mutta sepäs ei suinkaan ole koko käsite "huolto". "Huolto" pitää nykyisin sisällään paljon muutakin, mm. moottorinohjauksen vianetsinnän ja säätötoimenpiteet, ja sellaisten tekemiseen tarvitaan ihan spesiaalit laitteet.

        Jotta laitetta voitaisiin huoltaa 100% siten, kuin valmistaja edellyttää, täytyy olla olemassa nuo huoltotiedot, -laitteistot ja koulutus niihin.

        Eli ei se väite merkkiliikkeiden huolloista takuun ehtona ole perusteeton. Se toki on totta, että niitäkin on sitten monenlaisia ja -tasoisia (valitettavasti), mutta se onkin jo aivan toinen juttu.

        Kirjoitin niin yleistävässä sävyssä, että on vähän täydennettävä. Toki täytyy tietää pyörästään teknisesti jotakin, eikä esim. 1000km ensihuolto kaikissa pyörissä ole vain pelkkä ketjujen kireyden tarkastus ja öljynvaihto. Moto-Guzzin Grisossa esim. ko. huoltoon kuuluu sangen tärkeä toimenpide; kannenpulttien jälkikiristys, ei siis tarkistus vaan KIRISTYS.

        Ja nyt rakentamaan...


      • matula
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        Löytyy 100% varmasti ainakin SV650 ruiskuversiosta, minulla on semmoinen ja käytin sitä viime syksynä tarkastuksessa, jossa mainittu vikamuisti luettiin läppärin avulla. Muisti ei tyhjene, vaikka akku on välillä ollut irti.

        GSXR750 on myös ruiskupeli, ja vaikken semmoista omista, olen aika pirun varma, että siinä on käytössä ihan sama systeemi. Sen nimi on Suzuki SDS, ja se sisältää atk-pohjaisen diagnosoinnin sekä virheilmoitusten tallennuksen muistiin. Mistä on peräisin väite, ettei siinä tällaista muka olisi..?

        Ja joo, tuskin on mahdollista varustaa joka ikistä huoltoputiikkia kaikilla mahdollisilla laitteilla, ei varmaankaan. Mutta on siitä silti vielä aika pitkä matka siihen, että joku itse touhuilee huoltojen kanssa, miten parhaaksi näkee. On totta, että öljynvaihto on ylivoimaisesti tärkein yksittäinen toimenpide, mutta uusissa pyörissä tarvitaan paljon muutakin osaamista.

        Minua ei hämmästytä ollenkaan, että näin kehittynyttä tekniikkaa sisältävien laitteiden huoltamista halutaan jotenkin kontrolloida.

        Tutullani on moinen -06 laite, kaveri työskentelee vielä valtuutetun Suzukin piirimyyjän palveluksessa ja pyörässä oli voimaongelmaa. Sen selvittelyssä tuokin tuli esiin. Siihen tuli varaosana uusi ohjain. En edes ole kysynyt millainen se fyysisesti oli ja on joten siihen en vielä osaa vastata.

        Varmasti tuonkaltaisessa laitteessa sellainen diagnoosimahdollisuus on mutta kun ihan tunnetun piirimyyjänkään verstaalla Etelä-Suomessa ei sellaista purkumahdollisuutta ole niin ei se ainakaan normaali huoltotoimenpide ole.

        Asian vierestä...TM:n testissä GSX-R 750 antoi niin heikot suoritusarvot, ettei se voinut olla kunnossa. Liekö sama vika kuin kaverillani. Performance Bikesin testissä ko. Gikseri sai 0-60 mph siis n. 0-100 paremmat arvot kuin esim. ZZR 1400... tasan 3,0s.


      • Turo--Inkeri
        matula kirjoitti:

        Tutullani on moinen -06 laite, kaveri työskentelee vielä valtuutetun Suzukin piirimyyjän palveluksessa ja pyörässä oli voimaongelmaa. Sen selvittelyssä tuokin tuli esiin. Siihen tuli varaosana uusi ohjain. En edes ole kysynyt millainen se fyysisesti oli ja on joten siihen en vielä osaa vastata.

        Varmasti tuonkaltaisessa laitteessa sellainen diagnoosimahdollisuus on mutta kun ihan tunnetun piirimyyjänkään verstaalla Etelä-Suomessa ei sellaista purkumahdollisuutta ole niin ei se ainakaan normaali huoltotoimenpide ole.

        Asian vierestä...TM:n testissä GSX-R 750 antoi niin heikot suoritusarvot, ettei se voinut olla kunnossa. Liekö sama vika kuin kaverillani. Performance Bikesin testissä ko. Gikseri sai 0-60 mph siis n. 0-100 paremmat arvot kuin esim. ZZR 1400... tasan 3,0s.

        kysyin kanssa tutultani, hänellä on 2004-mallin 750R, ja siihen saksankielinen huoltokortti, missä lukee (suomeksi, ja suunnilleen):
        "varaohjelma lähes kaikkien pa-syötön häiriötilanteiden varalle / virheilmoitusten tallennus muistiin".

        Voin melkein antaa oikean käteni pantiksi, että 2006-mallissa löytyy tuo aivan sama. Eli kyllä siellä virhemuisti on.


      • Kra

        Jos joku nyt veti sen johtopäätöksen kommenteistani, että kuka vaan voi menestyksellisesti huoltaa mitä vaan. Niin sitä en tosiaankaan tarkoittanut. Onnistuneen huollon ehdoton edellytys on osaava tekijä ja oikeat välineet, olkoompa hänellä sitten merkkiliikkeen lippis päässä tai sitten ei.

        Jos ei kaikkea kykenekään itse tekemään, niin teettää itselle ylivoimaiset työt merkkipajalla ja ne mitkä varmasti osaa niin sitten itse.

        Yksi esimerkki elävästä elämästä:
        Kaveri osti uuden "pikkuväinön" eräästä Etelä-Suomalaisesta liikkeestä, ilmeni vikaa takapyörässä (pinnapyörä). Kuskilla ei pysynyt aurinkolasit nenällä ajaessa kun niin paljon ravisteli, ja uusi peli. Vei pyörän liikkeeseen takuukorjaukseen, homma kesti ja kesti. Vihdoin kaveri sai pyöränsä takaisin, mutta sama vika oli edelleen tallessa. Kiireinen mies kun on jäi sen kesän ajot suunnilleen siihen. Syksyllä vei uudestaan pyörän samaan liikkeeseen saman vian kanssa. Lopputulos tasan sama. Talvella hän sitten kertoi minulle asiasta, samantien menimme hänen tallille tutkimaan tätä niin "ihmeellistä" vikaa. Takapyörässä oli reilu 5 mm pystyheitto ja etupyörässä vähän pienempi. Irrotimme molemmat fillarit ja vein ne kaverille joka kunnostaa veteraanipyöriä. Jo vain oikeni kaikki heitot vanteista, asensin fillarit takaisin alle. Kun sitten kevät koitti kävin koeajamassa väinön, kaikki toimi niinkuin pitääkin. Hauska peli, mutta ei ole minun laji tuo customipyörä.

        En viitsi mainita liikkeen nimeä, kun asoin siellä itsekin ja siellä on ihan asiansa osaavia kavereita vaikka eivät pinnapyörää osaakaan huoltaa.


      • matula
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kysyin kanssa tutultani, hänellä on 2004-mallin 750R, ja siihen saksankielinen huoltokortti, missä lukee (suomeksi, ja suunnilleen):
        "varaohjelma lähes kaikkien pa-syötön häiriötilanteiden varalle / virheilmoitusten tallennus muistiin".

        Voin melkein antaa oikean käteni pantiksi, että 2006-mallissa löytyy tuo aivan sama. Eli kyllä siellä virhemuisti on.

        Aivan. Kyllä siellä sellainen varmaan onkin vaan eipä tunnu olevan ainakaan käytössä normaalien huoltotoimenpiteiden yhteydessä kun ei sitä käytetty edes vianetsinnässä pääkaupunkiseudulla maahantuojan valtuuttamassa merkkihuollossakaan vaan asiakkaalle tilattiin suoraan kallis varaosa. Jos järjestelmää hyödynnettäisiin niin luulisi sen tapahtuneen juuri ao. tilanteessa?

        Toki tekniikka mahdollistaa erilaisen datan tallentamisen. Innokkaimmat harrastajathan purkavat omaa ajohistoriaansa orgin ajoretkien kahvitauoillakin.

        Mitä siihen alkuperäiseen aiheeseen tulee niin takuureklamaatio ja siihen vastaaminen kun on aina myyjälle kallis tai aikaa tai vaivaa tai muuta uhrautumista vaativa tapaus niin jotkut hoitavat asian helposti ja toiset pitkin hampain.

        Ja jos joku myyjä on päättänyt periaatteessa olla vastaamatta takuusta niin on niin äärettömän helppoa pyristellä vastuusta syyttämällä asiakasta alkuperäisen käyttötarkoituksen vastaisesta käytöstä. Tämä viimeisin onkin juuri se rinnakkaistuojien käyttämä tapa.


      • Turo--Inkeri
        matula kirjoitti:

        Aivan. Kyllä siellä sellainen varmaan onkin vaan eipä tunnu olevan ainakaan käytössä normaalien huoltotoimenpiteiden yhteydessä kun ei sitä käytetty edes vianetsinnässä pääkaupunkiseudulla maahantuojan valtuuttamassa merkkihuollossakaan vaan asiakkaalle tilattiin suoraan kallis varaosa. Jos järjestelmää hyödynnettäisiin niin luulisi sen tapahtuneen juuri ao. tilanteessa?

        Toki tekniikka mahdollistaa erilaisen datan tallentamisen. Innokkaimmat harrastajathan purkavat omaa ajohistoriaansa orgin ajoretkien kahvitauoillakin.

        Mitä siihen alkuperäiseen aiheeseen tulee niin takuureklamaatio ja siihen vastaaminen kun on aina myyjälle kallis tai aikaa tai vaivaa tai muuta uhrautumista vaativa tapaus niin jotkut hoitavat asian helposti ja toiset pitkin hampain.

        Ja jos joku myyjä on päättänyt periaatteessa olla vastaamatta takuusta niin on niin äärettömän helppoa pyristellä vastuusta syyttämällä asiakasta alkuperäisen käyttötarkoituksen vastaisesta käytöstä. Tämä viimeisin onkin juuri se rinnakkaistuojien käyttämä tapa.

        on nimenomaan tarkoitettu moottorinohjauksen vianetsintään. Moottorinohjauksessahan toki on monenlaista anturia ja säätöyksikköä monessa paikassa, mm. pakoputkistossa, mutta ei se SDS itsessään ole KOKO moottoripyörän vianetsintään edes tarkoitettu. Jos tulee vikaa esim. jarruihin tai mittaristoon, ei SDS tiedä siitä mitään.

        Mutta valmius sen käyttöön on silti tänä päivänä lähes pakollinen "rasti", jos aikoo uusia Suzukeja huoltaa menestyksekkäästi.

        Mainitsit mielenkiintoisen aiheen, rinnakkaistuojien takuiden hoidon. Tästä ei ole minulla omakohtaisia kokemuksia, mutta asiasta kuulee niin täysin toisistaan eroavia näkökantoja, että tulee mieleen, että jonkun on pakko puhua palturia.

        Jos heiltä itseltään kysyy, niin ah, kyllä vaan kaikki hoituu ihan samoin, ellei jopa paremmin kuin viralliselta maahantuojalta. Ja jos taas kysyt viralliselta, heidän mielestään "harmaatuojilla" ei keskimäärin ole niin minkäänlaisia käytännön valmiuksia, sen enempää kuin haluakaan ottaa moisia hoitaakseen.

        Myös heidän asiakkailtaan voit kuulla ristiriitaisia kokemuksia, eikä voi tietää, miten luotettavina sellaisia voi pitää. Olisikin mielenkiintoista, jos esim. jollain alan lehdellä olisi pokkaa oikeasti hieman selvitellä, hoituvatko takuut rinnakkaistuojien kautta vai ei. Moinen aihe vain saatettaisiin nähdä veren kaivamiseksi omasta nokasta, mutta on silti harmi, ettei siitä ole kuin kuulopuheita olemassa. Rinnakkaistuojien myyntimäärät kun ovat sentään ihan merkityksellisellä tasolla tässäkin maassa.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe