Tällä palstalla näkee säännöllisesti postauksia, joissa jotkut Diane Novan käyttäjät manaavat pillerit maan rakoon. Stoori menee aina suurinpiirtein näin: DN piti aknen poissa vuosikausia, mutta kun ne syystä tai toisesta lopetataan, akne palaa. Tästä vedetään sitten traktori nenään ja tullaan tänne valittamaan, miten koko Diane Novat on ihan huijausta, ja miten KENENKÄÄN ei tule koskea niihin ikinä.
Se mitä en tässä tajua on se, että eikö näille kirjoittajille merkkaa mitään se että DN (tai muut pillerit) pitivät aknen vuosikausia poissa? Toivovatko kirjoittajat siis että olisivat mieluummin kärsineet aknesta kaikki ne vuodet, jotka nyt nauttivat puhtaasta ihosta pillerien ansiosta?
Tietenkään pillerit ei paranna aknea lopullisesti, nehän vaikuttavat tasan niin pitkään kuin niitä syödään. Ei kukaan kai syytä pillereitä tehottomuudesta silloinkaan jos tuli puoli vuotta niiden lopettamisen jälkeen raskaaksi!
Aknen hoitoon ei vain ole olemassa täydellistä vaihtoehtoa. Pillerien teho kestää niiden käytön ajan, antibiootit samoin mutta niitä voi syödä vain lyhyen aikaa, roaccutan taas on rankka hoito jolla voi olla sivuvaikutuksia. En minä kuitenkaan mitään niistä epätäydellisyytensä takia kusetukseksi kuittaisi.
Se mitä en tässä tajua on se, että eikö näille kirjoittajille merkkaa mitään se että DN (tai muut pillerit) pitivät aknen vuosikausia poissa? Toivovatko kirjoittajat siis että olisivat mieluummin kärsineet aknesta kaikki ne vuodet, jotka nyt nauttivat puhtaasta ihosta pillerien ansiosta?
Tietenkään pillerit ei paranna aknea lopullisesti, nehän vaikuttavat tasan niin pitkään kuin niitä syödään. Ei kukaan kai syytä pillereitä tehottomuudesta silloinkaan jos tuli puoli vuotta niiden lopettamisen jälkeen raskaaksi!
Aknen hoitoon ei vain ole olemassa täydellistä vaihtoehtoa. Pillerien teho kestää niiden käytön ajan, antibiootit samoin mutta niitä voi syödä vain lyhyen aikaa, roaccutan taas on rankka hoito jolla voi olla sivuvaikutuksia. En minä kuitenkaan mitään niistä epätäydellisyytensä takia kusetukseksi kuittaisi.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Pitää muistaa että hormonaalinen ehkäisy ON iso juttu. Se korvaa synteettisillä hormoneilla koko naisen hormonitoiminnan, joka vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko ihmiseen, niin fyysiseen kuin henkiseen puoleen. Pillereilla on käyttäjäkohtaisesti valtavasti erilaisia sivuvaikutuksia, samoin ne lisäävät joidenkin syöpälaatujen riskiä.
Itse pitäisin lähtökohtana, että jos on syytä ehkäistä raskautta eli elää seksisuhteessa, on e-pillereiden yhteiskäyttö aknen oireiden ehkäisemiseksi järkevää. Kaksi kärpästä samalla iskulla. Hormoneiden syöminen ilman varsinaista raskaudenehkäisyä taas ei mielestäni ole järkevää, ellei niillä pyritä hoitamaan jotain muutakin terveydellistä tilaa esim. hirsutismia, osteporoosia, jne.
Itse koen että haluaisin löytää aknen todellisen syyn, ja parantaa sen pysyvästi. Silloin en olisi lopun elämääni riippuvainen synteettisistä hormoneista, vaan voisin antaa oman luonnollisen hormonitoiminnan toimia.
Useimmille naisille pillerit eivät ole pitkän ajan ratkaisu, koska ne pitää lopettaa lapsien hankkimiseksi. Silloin esiintuleva akne ei ole mukava yllätys ja kai sen takia ihmiset mieluummin syövä aknelääkkeitä ja kokeilevat muita elämänmuutoksia, jotta pääsisivät eroon aknesta kertaheitolla.
Valitettavaa toki on että kaikki eivät aknesta pääse eroon lääkkeillä, eikä suurin osa ikinä saa tietää mikä heidän kohdallaan aknen aiheutti.
E-pillereillä ikäänkuin työnnetään ongelma pois ulottuvilta, mutta se kummittelee jossain mielen perukoilla. E-pillereitä ei voi ikuisesti syödä, ja siihen kai se kulminoituu miksi ihmiset kritisoivat e-pillereitä aknen hoidossa.
Monet saattavat myös oikeasti luulla että e-pillerit voivat parantaa aknen, ja pettyvät lopettaessaan pillerit. Olisi ensiarvoisen tärkeää että ihmiset ymmärtävät että hormonaalinen ehkäisy ei paranna aknea. Joskus voi toki käydä niin että akne ei palaakaan e-pillerien lopettamisen jälkeen, mutta se tarkoittaa vain että se aknen todellinen syy on sillä aikaa poistunut esim. elämäntapamuutosten tai pelkän ajan kulumisen ansiosta. Silloin parantuminen virheellisesti yhdistetään pillereihin vaikka siitä ei ole kyse.
elikkäs itsellä oli hyvin lievää näppyongelmaa kasvoissa ja tyhmyyksissäni halusin niihin pillerit jotka auttaa ongelmaan ja auttoihan ne pari vuotta syötyäni ja jonkin ajan jälkeen lopetettuani kyseiset pillerit ei näppyongelma enää ollutkaan pieni ja vain kasvoissa!vaan myös selässä rinnassa ja päänahassa ja korvien takana ja persuksissa!
ja ongelma vain paheni,meni hermot vuoden kärsittyäni erillaisten antibioottejen ja finnivoiteiden kanssa ja yritin pillereitä uudestaan ei auttanut enää..ja roa-kuuri on nyt 5kk menossa ja alkaa olla parantunut iho enimmiltä osin.kaksivuotta otti tuo pahin aika ja muistot on kasvoissa sen mukaiset!ja minä todella luulin että pillerit voi parantaa aknen tyhmä kun oli.siksi paasaan ihmisille asiasta ettei kävivsi samoin kuin minulle(eihän todellakaan käy kaikille)mutta suosittelen harkitsemaan tarkasti ennen kuin koskee niihin...olisipa joku sanonut minullekkin silloin...
"Se mitä en tässä tajua on se, että eikö näille kirjoittajille merkkaa mitään se että DN (tai muut pillerit) pitivät aknen vuosikausia poissa? Toivovatko kirjoittajat siis että olisivat mieluummin kärsineet aknesta kaikki ne vuodet, jotka nyt nauttivat puhtaasta ihosta pillerien ansiosta?"
Tätä samaa mietin minäkin. Harvoin tänne tulevat kirjoittamaan ne tyytyväiset Diane Novan käyttäjät. Olisi joskus kiva kuulla niitä hyviäkin kokemuksia eikä aina pistää nappien (ja niiden lopettamisen) syyksi sitä, että tekisi mieli tehdä itsari kun naama meni taas niin rankkaan kuntoon. Aina valitetaan siihen malliin että nyt on elämä pilalla ja lopullisesti ohi, kun piti jäädä siihen pillerinoidankehään. Monet toivovat, etteivät olisi koskaan alkaneet syödä pillereitä, mutta olisitteko tosiaan halunneet elää mätäpaiseiden kanssa koko nuoruuden? Ehkä joku olisi halunnut, ehkä ei. Itse ainakaan en. Voi olla, että myöhemmin kaduttaa mutta elän nyt tätä päivää.
Itse popsin kyseisiä nappeja (luultavasti hormonaalisen) aknen takia. Mitä sitten, jos naamavärkki räjähtää DN:n lopettamisen jälkeen? Se on tuolla jossakin tulevaisuudessa. Pidän kyseistä pillerimerkkiä melkein puhtaasti lääkkeenä, jota en aio syödä kovin montaa kuukautta putkeen vaan niin kauan kunnes "paranen". Elämäni olisi paljon synkempää jos joutuisin kärsimään aknesta. Olen tällä hetkellä sata kertaa onnellisempi pillereiden käyttäjänä kuin finninaamana. Tiedostan kyllä pillereihin liittyvät riskit, mutta oman valintani olen tehnyt. Tiedostan myös sen, että ihoni saattaa mennä huonoon kuntoon lopettamisen jälkeen. Mutta henkilökohtaisesti minulle merkitsee paljon se, että pystyn katselemaan itseäni peilistä.
Kuulun valitettavasti näihin valittajiin... Itse käytin Diane Novaa 9 vuotta, ja iho pysyi oikein hyvässä kunnossa koko tuon ajan. 8kk sitten lopetin DN:t, toiveissa siis lapsi. Iho rasvoittui, näppyjäkin on tullut jonkin verran, ja valehtelematta noin kolmasosa hiuksista on tippunut (Ja loputkin ovat huonokuntoisen näköiset). Kaiken tämän kestäisi jos edes se lastensaanti olisi mahdollista... Kuukautisia ei siis tullut ollenkaan 6 kuukauteen, jonka jälkeen olen saanut hormoonihoitoja niiden käynnistämiseen. ennen pillereiden aloittamista minulla oli todella säännölliset kuukautiset 7 vuoden ajan. Eli pillereitä syytän pitkälti tästä vaivasta. Jos siis lastensaanti toiveissa, lopettakaa hyvissä ajoin...
Se on aina itsensä ratkaistavissa, haluaako elää rasvaisen ja paiseisen ihon kanssa, vai nauttia suhtkoht terveestä ihosta - itse olen päättänyt syödä näitä niin kauan kuin vain voin.
Uskomattoman moni varmasti kärsisi aknesta ilman pillereitä, mutta tuntuu aina epäuskoiselta, että miksi minä, terve ihminen muuten, niin kärsii sinnikkäästä aknesta ?
Miksi minua rankaistaan, mitä pahaa olen tehnyt, että olen saanut tälläisen vuosia kestävän riipan ja ristin paskasta ihosta ?
Siispä, pillereillä jatketaan. Mieluummin niin kuin huonon ihon kanssa.
Käytin Diane Novaa lievään akneen pari vuotta. Vaiva parani suht hyvin ja kun seuraavan kerran kävin juttelemassa gynekologilla hän kirjoitti reseptin Gracialiin. "Miedompia" kuin Diane Nova, mutta käytetään myös aknen hoitoon. Minulla toimii, vain satunnaisia näppyjä silloin tällöin
mielestäni on aika tyhmää yrittää suoraan Diane novista pillerittömälle vaiheelle varsinkin jos näinkin voimakas hormoonisia pilleriä on syönyt pitkään. Kannattasi ennemminkin ensin vaihtaa vaikka yasminiin sitten yasminelleen ja sen jälkeen kokeilla ilman.