Onko oireet oikeat?

toope

Epäilen että minulla on hajusteallergia ja ajattelin kysäistä kuulostaako oireeni "oikeilta". Olen jo pitkän aikaa huomannut että eräät hajut saavat minut ärtymään ja kaikki tuoksut olen haistanut todella voimakkaasti, esim. verrattuna puolisooni. Nämä tuoksut on päkottaneet lähtemään ulos. Tänään sain pahan "kohtauksen" deodorantista se oli säikäyttävä hetki. Tuntui pitkän aikaan että en saanut kunnolla happea, päätäni alkoi särkemään välittömästi ja huimaus on jatkunut jo monta tuntia. Kodissamme on luonnollisesti paljon asiota jotka tuoksuvat ja haistan kaiken aivan älyttömän hyvin. Todella häiritsevää. mitään iho-oireita ei ole paitsi jatkuva kutina. Kuulostaako allergialta? Kiitos kaikille jotka vastaavat.

7

1505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajusteintolerantti

      Tänä päivänä muita hajusteista tulevia oireita kuin ihoallergiaa ei kutsuta hajusteallergiaksi, mutta kylläkin yliherkkyydeksi. Sanovat, että emme voi olla hajusteille allergisia hengitysteitse.
      No, se on vain tämänpäivän tietoa.
      Hajustekemikaaleja ei näet tutkita hengitystievaikutusten osalta, eikä hengitysteitse syntyvien keskushermostovaikutusten osalta.
      Hengitysteitse voi kylläkin saada ihoallergian, tästä on tutkimusta.

      Duodecimin Terveyskirjastossa (on kaikille avoin vuoden 2007) professori Tari Haahtela käyttää ilmaisua 'hajuyliherkkyys'.
      Voit lukea täältä:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=hajuste&p_artikkeli=pot00283

      Suomeksi Wikipediassa ei ole tietoa haulle 'haju', mutta englanniksi oli.
      Suomeksi löytyy:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Hajuaisti

      Hajuaisti on kemiallinen kaukoaisti. Haistamisen edellytys on, että hajumolekyyli ärsyttää liikkuessaan hajureseptorisoluja. Hengitysilman kemialliset aineet liukenevat nenän limakalvon limaan ja ärsyttävät hajusoluja.
      ...........
      Haju on joka tapauksessa 'ilmaan sekoittunut kemikaali' - normaalistihan niitä on paljon (siis kemikaaleja).

      Itse vierastan sanaa 'hajuyliherkkyys', käytän joko hajustekemikaaliyliherkkyys tai hajustekemikaali-intoleranssi (siltä itsestäni tuntuu).

      Joka tapauksessa olemme 'uusi potilasryhmä', meitä on jo ainakin miljoona, jotka kärsimme hajusteista hengitysilmassa. Moni pystyy kuitenkin elämään suht normaalisti (vielä), mutta osa on hajustevammaisia, ei pysty käymään työssä saatika harrastamaan tai käymään elokuvissa, teattereissa, käyttämään julkisia kulkuvälineitä, jne.
      Etelän lomat on unohdettava, ellei hanki kunnon hengityssuojainta lennon ajaksi. Perillä tietty oltava omat lakanat, tyyny ainakin, yms.
      Eli siis haave vain.

      Itse olen hajusteille myös ihoallerginen. Lapputestin tuloksen nähtyään ihotautilääkärini sanoi (03/91): nyt kun menet kotiin, käyt myös siivouskomeron läpi ja heität pois KAIKKI hajustetut tuotteet - luonnollisesti myös hajustetun kosmetiikan.
      Tuolloin en pystynyt montaa hajustettua tuotetta käyttämään, en ole pystynyt siihen koskaan.
      Tein sen. Kävin myös sen siivouskomeron läpi ja heitin hajustetta sisältävät pois!
      Tuo oli todella hyvä neuvo.

      Saman neuvon annan sinullekin.
      Asuntoasi et saa hajusteettomaksi heti, mutta pikku hiljaa helpottaa kotona. Mies on luonnollisesti saatava myös hajusteettomaksi. Se ei aina ole helppoa, mutta hänen kannattaa ajatella sekä sinun, että hänen omaakin terveyttään.

      Molemmat aikuiset lapseni perheineen ovat hajusteettomia, lapset ollet vuodesta 1991. Hyvin ovat selvinneet, paremmin kuin hajustettuina.
      Heillä voin käydä kylässä. Muuten kyläpaikat ovat harvassa.

      Hajusteet ovat yksi (aura)migreenin aiheuttajista tutkimuksen mukaan.
      Hajusteiden aiheuttama työperäinen astmakin on todettu yhdessä tutkimuksessa - kaikistahan ei tutkimusselostuksia julkaista.
      Pahimmassa tapauksessa herkistynyt saa anafylaktisen shokin - tästäkin on tutkimusselostus ja näitä henkilöitä löytyy joka maasta, Suomestakin.
      Astma-tyyppinen oireilu on yleistä. Ruotsissa diagnoosi SHR - sensorisk hyperreaktivitet.
      Suomessa SHR:ää ei diagnostisoida, mutta koodinumero on tiedossa (SHR:lle) ja moni sen 'koodin' on saanutkin.

      Hajusteiden aiheuttamiin oireisiin/sairauksiin ei ole lääkitystä. VAIN välttäminen auttaa.
      Onhan se järkeenkäypääkin, että ärsyttäviä ja herkistäviä aineita on vältettävä, jos niistä sairastuu.

      Kun herkistyy, hajuaisti herkistyy samalla.
      Haistaa pienemmät määrät, kuin ns. tavallinen ihminen. Hajuaisti VAROITTAA. SHR:ssä on todettu itse reaktion tapahtuvan kolmoishermon välityksellä, hajuaistilla ei siinä ole mitään tekemistä. Hajuaistinsa menettänytkin voi sairastua. Ihmisen elimistö on siitä hieno, että se varoittaa meitä. Lääkärit vielä ihmettelevät, että eihän sitä voi haistaa niin pieniä määriä...., kun itse eivät haista.
      Kyllä voi.
      Muutoin hajuaistimme ei ole välttämättä yhtään sen parempi, voi olla keskivertoa huonompikin - riippuu henkilöstä.

      Nyt ryhdy siis hajustesaneraukseen!
      Lue näitä viestiketjuja, siellä tietoa(kin).

      Käväise sivulla:
      http://www.hajusteyliherkkyys.com/

      Kirjoittelemisiin!
      T. Hajusteintolerantti

      • toope

        Kiitos kattavasta vastauksestasi! Mutta yhtä haluaisin kaikilta vielä kysyä. Kuinka nopeasti oireenne ovat pahantuneet siis jos ovat pahentuneet. Itse kun sain ton pysäyttävän "kohtauksen" hajusteista vasta eilen ja tänään kun menin ostoksille oli jo hyvin vaikea olla. Olen aloittanut juuri suursiivouksen kaapeistani ja mikä outoa puolisoni oli huomattavasti vaikeampi luopua hajusteista kun minun itseni. Tai no onhan se selväkin, eihän se niistä kärsi. Mutta kiitos taas jo etukäteen niille jotka vastaavat siihen kuinka nopeasti oireenne pahenivat.


      • toinen toope
        toope kirjoitti:

        Kiitos kattavasta vastauksestasi! Mutta yhtä haluaisin kaikilta vielä kysyä. Kuinka nopeasti oireenne ovat pahantuneet siis jos ovat pahentuneet. Itse kun sain ton pysäyttävän "kohtauksen" hajusteista vasta eilen ja tänään kun menin ostoksille oli jo hyvin vaikea olla. Olen aloittanut juuri suursiivouksen kaapeistani ja mikä outoa puolisoni oli huomattavasti vaikeampi luopua hajusteista kun minun itseni. Tai no onhan se selväkin, eihän se niistä kärsi. Mutta kiitos taas jo etukäteen niille jotka vastaavat siihen kuinka nopeasti oireenne pahenivat.

        Jos olet kerta aloittanut suursiivouksen kaapeissasi, silloin lienee selvää että olet nyt jatkuvassa altistuksessa, ja oireesi
        ovat silloin esillä. Mitä vähemmän altisteita, sitä vähemmän oireita.
        Kukaan ei pysyty sinulle sanomaan tuleeko sinulle lisää oireita, vai pysyvätkö ennelaan. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja reagoivat erilailla eri aineisiin. Eli toisilla sairauden kehitys nopeaa, toisilla oireet voivat jäädä tosi pieneksi. Mutta hajusteita kannattaa välttää. Itse tiedät parhaiten joudutko kaikkien hajusteiden kohdalla totaali kieltoon vai siedätkö esim, teillä käyvien vieraiden vaatetuksessa tulevat hajut esi. pyykinpesuaineen. Kaikki siis yksilökahtaista kuten monessa muussakin sairaudessa.


      • Lääkäriin
        toope kirjoitti:

        Kiitos kattavasta vastauksestasi! Mutta yhtä haluaisin kaikilta vielä kysyä. Kuinka nopeasti oireenne ovat pahantuneet siis jos ovat pahentuneet. Itse kun sain ton pysäyttävän "kohtauksen" hajusteista vasta eilen ja tänään kun menin ostoksille oli jo hyvin vaikea olla. Olen aloittanut juuri suursiivouksen kaapeistani ja mikä outoa puolisoni oli huomattavasti vaikeampi luopua hajusteista kun minun itseni. Tai no onhan se selväkin, eihän se niistä kärsi. Mutta kiitos taas jo etukäteen niille jotka vastaavat siihen kuinka nopeasti oireenne pahenivat.

        Limakalvot kannattaa hoitaa kuntoon, sekä immuunipuolustus. Suosittelen antioksidanttiklinikkalääkärillä käyntiä.

        On täysin itsesi valittavissa, kumpaa tietä haluat kulkea, sitä, ettäkö hermostut ja kiukkuunnut ympäristöstäsi, joka elää joka tapauksessa omaa elämäänsä. Ympäristö ei muutu.
        Vai se, että hoidat itsesi, niin että immuunipuolustuksesi sietää noita tuoksuja. Se on täysin mahdollista. Meitä on melkoinen joukko, jotka olemme tuosta ongelmasta vapautuneet.


      • Esitä faktatutkimusta
        Lääkäriin kirjoitti:

        Limakalvot kannattaa hoitaa kuntoon, sekä immuunipuolustus. Suosittelen antioksidanttiklinikkalääkärillä käyntiä.

        On täysin itsesi valittavissa, kumpaa tietä haluat kulkea, sitä, ettäkö hermostut ja kiukkuunnut ympäristöstäsi, joka elää joka tapauksessa omaa elämäänsä. Ympäristö ei muutu.
        Vai se, että hoidat itsesi, niin että immuunipuolustuksesi sietää noita tuoksuja. Se on täysin mahdollista. Meitä on melkoinen joukko, jotka olemme tuosta ongelmasta vapautuneet.

        Ei todella ole ihmisen itsensä valittavissa, eikä tähän antioksidanttiklinikka auta.
        Rahansa sinne saa kyllä menemään.

        Anna samat neuvot astmaatikoille ja migreenistä kärsiville. HajusteKEMIKAALIEN joukossa on sekä ärsyttäviä että herkistäviä aineita, myös ns. narkoottisia. On teollisuuskemikaalia, ongelmajätettä.

        Jos noita joku haluaa käyttää, sille emme voi mitään, niin kauan kun niitä saa vapaasti ostaa.
        Nythän ihmiset eivät tätä ymmärrä, koska kaikki sisältyy sanan 'perfume' alle.

        Kyllä ympäristö muuttuu. Monessa maassa ON JO hajusteidenkäyttökieltoja sairaaloista työpaikkoihin. Vie aikansa, ennenkuin tietous saavuttaa Suomen. Meilläkin 'merkkejä näkyvissä', onneksi. Valitettavasti vielä tarvitaan lisää sairaita.


      • sulle
        Esitä faktatutkimusta kirjoitti:

        Ei todella ole ihmisen itsensä valittavissa, eikä tähän antioksidanttiklinikka auta.
        Rahansa sinne saa kyllä menemään.

        Anna samat neuvot astmaatikoille ja migreenistä kärsiville. HajusteKEMIKAALIEN joukossa on sekä ärsyttäviä että herkistäviä aineita, myös ns. narkoottisia. On teollisuuskemikaalia, ongelmajätettä.

        Jos noita joku haluaa käyttää, sille emme voi mitään, niin kauan kun niitä saa vapaasti ostaa.
        Nythän ihmiset eivät tätä ymmärrä, koska kaikki sisältyy sanan 'perfume' alle.

        Kyllä ympäristö muuttuu. Monessa maassa ON JO hajusteidenkäyttökieltoja sairaaloista työpaikkoihin. Vie aikansa, ennenkuin tietous saavuttaa Suomen. Meilläkin 'merkkejä näkyvissä', onneksi. Valitettavasti vielä tarvitaan lisää sairaita.

        Mulle kehittyi kemikaalihajusteista astma,joten hajusteita kyllä kannattaa välttää, niin paljon kuin on mahdollista


      • toope
        Lääkäriin kirjoitti:

        Limakalvot kannattaa hoitaa kuntoon, sekä immuunipuolustus. Suosittelen antioksidanttiklinikkalääkärillä käyntiä.

        On täysin itsesi valittavissa, kumpaa tietä haluat kulkea, sitä, ettäkö hermostut ja kiukkuunnut ympäristöstäsi, joka elää joka tapauksessa omaa elämäänsä. Ympäristö ei muutu.
        Vai se, että hoidat itsesi, niin että immuunipuolustuksesi sietää noita tuoksuja. Se on täysin mahdollista. Meitä on melkoinen joukko, jotka olemme tuosta ongelmasta vapautuneet.

        Kiitos neuvosta, olen aina ollut sellainen joka kokeilee muita vaihtoehtoja sairauksiinsa ja muihin ongelmiin. Joten tämä mainitsemasi lääkäri kiinnostaa. Paljonko maksaa ja mitä siellä tehdään noin niinkuin suurpiirteittäin? Itse nimittäin pelkään lääkäreitä , joten minua auttaa se kun vähän edes tiedän? Kiitos sinulle jos vastaat! Onko muilla kokemuksia asioista jotka ovat helpottaneet oireita esim: se akupunktio? Mun ystäväpiirissä on 3 muuta jotka kärsivät yliherkyydestä tai allergiasta ja hekin varmaan olisi iloisia jos saisimme yhdessä jostain apua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8208
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4638
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe