Paisuntasäiliön korkki

Jiniz

Sanokaahan viisaammat mitä viallinen paisuntasäiliön korkki aiheuttaa?
a) Painenousee liikaa.
b) Järjestelmään ei synny riittävää painetta.

Mitä edellä mainituista seuraa?

18

50667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pörje

      Mutta ei mitään edellä mainittua.

    • frage

      voit pitää säiliön vaikka ilman korkkia,voi tietysti silloin jossakin tilanteessa heittää vähän nestettä yli

      • fhdfzh

        Mulla ainakin keitti auto melko pian kun unohtui paisuntasäiliön korkki auki.


    • tyypistä

      - Jos SYYLÄRISSÄ on erillinen painekorkki, jossa on siis jousikuormitteinen sulku, eli korkki pitää paineen tietynsuuruisena, ja päästää liiat paineet paisuntasäiliöön. Tällaisessa järjestelmässä ei ole jäähdytyksen kannalta haitta vaikka paisuntasäiliön korkki puuttuu. Tällöin tuo korkki on yleensä joku painettava muoviläpyskä.

      - Jos taas järjestelmä on sellainen että syyläristä menee suoraan letku paisuntasäiliöön ja syylärissä ei ole korkkia ollenkaan, eli paisuntasäiliössä on sama paine kun syylärissä niin kyllä korkin silloin on oltava kunnossa.
      Tässä tapauksessa on huomioitava sellainen seikka että jos paisuntasäiliössä on sama paine kun syylärissä, niin nestepinta ei saisi ylittää sitä merkkiviivaa. Jos nimittäin säiliö on aivan piripintaan täynnä niin ei sinne mahdu enää mitään kun nesteet lämpenee ja laajenee > piane nousee korkeammaksi kuin mitä on tarkoitettu > hauraat letkut voi poksahtaa. Tuo ilmatila paisuntasäiliössä siis toimii joustavana painereservinä.


      Jos järjestelmään ei tule painetta, siitä VOI seurata ongelmia.
      - Neste kavitoi pumpussa, eli syntyy kuplia ja nestekierto hunonee, kuplat voi kertyä johonkin ja siitä kohden ei jäähdytystä tapahdu > paikallinen kuumeneminen kannessa > kansi vääntyy.
      -"paieneeton" neste kiehuu herkemmin esim. välittömästi auton sammuttamisen jälkeen kun kierto pysähtyy.

    • silloin

      paine purskahtaa heikoimmasta lenkistä.Tilanne voi syntyä jos käyttää korkkia jossa väärä avautumispaine tai ei ylipaineventtiiliä ollenkaan.Mahd.kannen/tiivisteen vuodosta tulevaa kaasun virtausta ei sitten mikään korkki pitelekään.

    • Dieselimies

      Korkki ei voi siten vikaantua, että paine nousisi liikaa. Jos vikaantuisi, paineen nousu halkaisee jäähdyttimen, letkun lämmittimen kennon tms. Paineen nousu kyllä edellyttäisi melkoista koneen ylilämpenemistä, joka voisi aiheutua syylärin paksusta likakerroksesta tai pakkasnesteen jäätymisestä ja sen seurauksena vesikierron estymisestä. Vesipumppuviasta tai kiilahihnan katkeamisesta tietysti myös.

      Sensijaan korkki voi löystyä niin, ettei se pidä painetta tarvittavaa määrää. Tällöin jäähdytysneste kiehuu jatkuvasti (mikäli termostaatti ei ole viallinen = alilämpöinen) ja kiehunta lykkää nesteet korkin raosta pihalle. Seurauksena koneen ylikuumeneminen ja palaminen piloille.

      • Paineeton paisuntasäiliö

        Joskus jäähdytysongelmia on korjattu vaihtamalla korkki löysempään. Vanha korkki ei ole muuttunut käytössä miksikään, mutta joku paikka on alkanut vuotaa ennen korkin avautumispainetta. Jos vuotokohtaa ei ole löytynyt, on korkin vaihto auttanut. Painetta on ollut edelleen melkein sama (mutta ei aivan) kuin vanhan korkin aikana. Matka on jatkunut ilman vuotoa.

        Tuntuisi myös siltä, että korkki ei voisi löystyä yhtäkkiä niin, että kiehumisen estämä paine katoaisi kokonaan. Ehkä ne moottoririkot syntyvät yleensä vain siitä, että moottorin jäähtyessä kone vetää ilmaa paineettoman paisuntasäiliön järjestelmässä korkin palautusventtiilin kautta ja nestettä ei sitten olekaan pian tarpeeksi. Jos nestettä on liian vähän, niin eihän silloinkaan synny tarvittavaa painetta ja neste kiehuu.

        En ole "automiehiä", mutta joskus tätä on pohdittu. Voin olla väärässäkin.


      • JanneK69

        Missä koneessa käytetään yli 100-asteista termostaattia?


      • mutta ....
        JanneK69 kirjoitti:

        Missä koneessa käytetään yli 100-asteista termostaattia?

        nesteet voivat kiehua esimerkiksi kannen keskivaiheilla ja termostaattihan reagoi sen nesteen lämpötilaan mihin sillä on kontakti.

        Jos olet ollut hereillä fysiikan tunnilla etkä ole kokoajan tsiikannut vain tyttöjä niin muistat että vesi kiehuu 100 asteessa normaalipaineessa, kun painetta nostetaan, kiehumispiste nousee myös.
        Tällä varmistetaan että kiehumista ei pääsisi tapahtumaan missään (normaali) tilanteessa.
        Termostaatissa on kyllä pieni reikä josta neste pääsee jatkuvasti läpi, tämä sen takia että termostaatti saisi "todellista tietoa" nesteen lämpötilasta, siitä huolimatta voi kiehumista ehtiä alkaa tapahtua jossain kannen sopukassa.
        Pitämällä järjestelmä paineisena, tämä voidaa elinoida.

        Tällainenkin ilmiö on olemassa:
        Kesäkuumalla, auto jossa lämmöt ovat ihan normaalit, välittömästi sammuttamisen jälkeen avataan jäädyttäjän korkki ja päästetään pois se paine mikä siellä normaalisti on, niin kiehuminen alkaa!
        Älä kuitenkaan kokeile tätä!


      • JanneK69
        mutta .... kirjoitti:

        nesteet voivat kiehua esimerkiksi kannen keskivaiheilla ja termostaattihan reagoi sen nesteen lämpötilaan mihin sillä on kontakti.

        Jos olet ollut hereillä fysiikan tunnilla etkä ole kokoajan tsiikannut vain tyttöjä niin muistat että vesi kiehuu 100 asteessa normaalipaineessa, kun painetta nostetaan, kiehumispiste nousee myös.
        Tällä varmistetaan että kiehumista ei pääsisi tapahtumaan missään (normaali) tilanteessa.
        Termostaatissa on kyllä pieni reikä josta neste pääsee jatkuvasti läpi, tämä sen takia että termostaatti saisi "todellista tietoa" nesteen lämpötilasta, siitä huolimatta voi kiehumista ehtiä alkaa tapahtua jossain kannen sopukassa.
        Pitämällä järjestelmä paineisena, tämä voidaa elinoida.

        Tällainenkin ilmiö on olemassa:
        Kesäkuumalla, auto jossa lämmöt ovat ihan normaalit, välittömästi sammuttamisen jälkeen avataan jäädyttäjän korkki ja päästetään pois se paine mikä siellä normaalisti on, niin kiehuminen alkaa!
        Älä kuitenkaan kokeile tätä!

        > nesteet voivat kiehua esimerkiksi kannen
        > keskivaiheilla ja termostaattihan reagoi
        > sen nesteen lämpötilaan mihin sillä on
        > kontakti.

        Useimmissa moottoreissa jäähdytinneste kiertää lohkossa ja kannessa termostaatin ollessa kiinni, jolloin paikallista ylikuumenemista ei pitäisi päästä tapahtumaaan.

        > Kesäkuumalla, auto jossa lämmöt ovat ihan
        > normaalit, välittömästi sammuttamisen
        > jälkeen avataan jäädyttäjän korkki ja
        > päästetään pois se paine mikä siellä
        > normaalisti on, niin kiehuminen alkaa!
        > Älä kuitenkaan kokeile tätä!

        On tullut kokeiltua: korkkia avattaessa purskahtaa pari desiä nestettä eli sen verran kuin paineen pullistamat vesiletkut kutistuivat.

        En kylläkään väitä, ettei kiehuminen tietyissä tilanteissa olisi mahdollista: esim. jos vaikkapa ajetaan kilpaa eli revitään koneesta kaikki tehot irti ja äkkiä sammutetaan ja korkki auki, saattaa sylintereistä ja kannesta hyvinkin johtua niin paljon lämpöä jäähdytinnesteeseen, että se alkaa kiehumaan.

        Joissakin autoissa, (ainakin VW ja Audi) on 96-asteinen flektin termostaatti. Näissä on kiehuminen aika lähellä kun paikoillaan käytettäessä moottoriin menee 96-asteista nestettä.


    • tietoa taas

      "Joissakin autoissa, (ainakin VW ja Audi) on 96-asteinen flektin termostaatti. Näissä on kiehuminen aika lähellä kun paikoillaan käytettäessä moottoriin menee 96-asteista nestettä. "

      kiehuminen ei ole lähelläkään koska järjestelmä on paineistuttu. Moottoripyörässänä flekti lähtee pyörimään 102-asteessa.

      • Korkki auki

        Tuossa oli puhe, mitä tapahtuu, kun korkin avaa.


    • Siisus sentään

      a) Nestevuotoja alkaa tulemaan. Joku huonompi letku saattaa puhjeta.
      b) Moottori keittää nesteet pihalle. Moottorivauriot ovat mahdollisia. Esim. Opel nämä vanhemmat ja uudemmatkin, termostaatti alkaa avautumaan 90 astetta ja on täysin auki 95 astetta. Paine on järjestelmässä kilo eli 1000 Baria, no kilo kuitenkin. Vähäinen rengaspaineeksi, paitsi vararenkaaseen. Jäähdyttimen kyljessä oleva anturi kytkee puhaltimen päälle 104-105 astetta lämmössä. Siksi on se kilonen korkkin olemassa.
      Paineenalainen neste kiehuu korkeammassa lämpötilassa. 105 eikä vielä kiehu. Moottorin sisällä on vielä korkeampia lämpötiloja.
      Jos korkki ei pidä painetta tarvittavalla tasolla, tapahtuu vähintäänkin paikallisia kiehumisia. Tyhmempikin sen ymmärtää että 101 asteinen höyry jäähdyttää huonommin kuin 105 asteinen neste. Sitten alkaa tulla niitä kennentiiviste ongelmia, pahimmillaan kiinnileikkaamisia.
      Lämpömittarit on rakennettu niin, vaikka se lämpö on oikeasti 105 astetta. Mittari ei kuitenkaan näytä kuin 95. Tämä sen takia ettei korjaamoille tulisi liian pitkä jono.

      • Nojaaaaa

        Aijaa ettäkö 1000 Baria järjestelmän paine? ;D Jäähdytysjärjestelmän paine huitelee sielä 0,9-1,5 Bar hujakoilla riippuen moottorista. Ja todellakin 1000 Baria on "melko vähäinen" rengaspaineeksi :D


      • kyrpäjooseppiko
        Nojaaaaa kirjoitti:

        Aijaa ettäkö 1000 Baria järjestelmän paine? ;D Jäähdytysjärjestelmän paine huitelee sielä 0,9-1,5 Bar hujakoilla riippuen moottorista. Ja todellakin 1000 Baria on "melko vähäinen" rengaspaineeksi :D

        Justiisa saatana :D


    • 55234

      Missä autoissa paisuntasäiliössä olisi painetta? Eipä ole koskaan sellaista tullut vastaan.

      Jäähdyttimessä on painetta ja siksi on tärkeää että jäähdyttimen korkki on kunnossa. Jos vuotaa niin paine laskee ja kiehumispiste laskee samalla.

      • VolvoOnRuotsinMersu

        Aika monessa, esim Volvo V70 S60....


    • Paine-newbie

      Onko esim. tuo aiemmin mainittu 1.2 bar 0.2 bar normipaineesta, vai 1.2 bar normipaineeseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe