Kuinka kauan menee yöunen palautumiseen alkoholin käytön lopetuksesta? Itse olen ollut yli 3 kk ilman alkoholia. Vieläkään en nuku! Unettomuus ja alkoholi ovat olleet läsnä vuosia. Ennen kun join, kesti n. viikko, että oli edes toivoa unesta juomisen jälkeen. Vaikka kauteni eivät olleet raskaita tai pitkiä. Kolme neljä päivää, pullo päivässä keskimäärin. Onhan sekin tietysti paljon verrattuna nollalinjaan! Vietän tällä hetkellä terveellistä elää, sitä ei voi kukaan kyseenalaistaa. Kuitenkin päivät ovat raskaita unettomuuden takia. Vai johtuisiko se lapsuuden ikävistä kokemuksista. Isäni oli myös alkoholisti.
Alkoholi ja yöuni
14
4448
Vastaukset
- mistään lapsuudesta johtuvan
Yritä olla juomatta,ja jos unettomuus jatkuu mene lääkäriin,voi johtua vaikka masennuksesta
- AROSUSI-09
Mulla menee kuukausikin ennen kuin unirytmi on taas "normaali",silloin kun kestän olla niin pitkään juomatta.Valvominen tekee sairaaksi ja hulluksi ja on pakko ottaa "unilääkettä" ja noidankehä on valmis.Enpä osaa muuta sanoa,kuin että jos ei uni tule,niin älä mene sänkyyn pyörimään vaan lue vaikka jotain,mikä vie ajatukset kokonaan muualle.Scifi toimii./(Äsken klikkasin vahingossa "Poista oma viesti"-kohtaa,jos joku ihmetteli.Äh.)
- U-Ö.
Riippuen juomishistoriasta rauhallisen syvän unen palautuminen voi kestää monia kuukausia, ja joillain rankasti ja kauan juoneilla unenlahjat eivät palaudu koskaan.
Itselläni neljän kuukauden kuivatuksessa suurin osa oli pätkänukkumista ja päiväväsymystä.
Nukkuminen alkoi olemaan suunnilleen normaalia vasta sen jakson loppupäässä, ja tietenkin sekin korjaantumassa ollut asia piti kossukuurilla pilata uudelleen, joten taas pätkänukutaan. - U-Ö.
3-6 kuukautta.
Mistäkö moinen haarukka?
Yli kolmeen kuukauteen olet jo päässyt, mutta vaiva jatkuu, samalla vaivihkaa lieventyen.
Lääkäri arvioi minulle, että alkoholiriippuvuus huom. alkaa helpottamaan suunnilleen 6 kk:n päästä, ja laboratoriokokein todennettuna merkit alkoholinkäytöstä poistuvat elimistöstä suunnilleen tuon 6 kk:n kuluttua.
Näsäviisastelun makua, miksi sitä en kuitenkaan tarkoittanut. - calmato
Mieheni oli pitkään herkkäuninen ja säpsähti hereille pienimmistäkin äänistä. Näki painajaisia, heräsi tuskanhiessä, puhui unissaan. Tämä alkoi pikkuhiljaa vähetä kun raittutta oli jatkunut pari vuotta, senkin jälkeen uni on ollut välillä katkeilevaa, ilmeisesti jos on töissä vaativampia kausia.
Nykyisin unet on aika normaalit, paitsi että hän nukkuu edelleen useassa jaksossa vuorokaudessa, töistä tullessa pienet torkut, toiset ehkä vielä myöhemmin illalla ja yöunet sitten sellaisina 4-6 tuntisina. Viikonloppuisin pikku unet joka neljäs tunti - vaikea käsittää, mutta hänelle se sopii-.
Tasaantuminen on siis meillä kestänyt pari-kolme vuotta. Juoma-aikana hänellä oli tosi pahaa unettomuutta, joten tilanne on kaiken kaikkiaan ratkaisevasti parantunut. Henkinen ja fyysinen kunto ei palaudu hetkessä, jos juomista on kestänyt lähes 30 vuotta.
Parempaan mennään koko ajan. Samaa toivon Sullekin, hyvää elämää päivä kerrallaan - jossain vaiheessa unirytmi kyllä löytyy. - vee-e
eikä hermosto koskaan palaa nuoruuden mittoihin. luonnollinen ikääntyminen ja juopottelu siihen päälle.
oletko kokeillut runsasta ja reipasta ulkoilua ? - luovuttaa
Yöunen huonous voi johtua myöskin monesta muusta asiasta kuin alkoholin puutteesta. Kun "sammuu" niin nukkuuhan sitten muutaman tunnin, mutta ei se ole yöunta.
Mieti tuota päivän raskautta, oletko todella saamaton, väsynyt? Minäkin tunsin niin ja mietin, että väsynythän olen, koska nukuin vain hetken. Elämäntapani todella muuttui ja ulkoilin sekä katsoin vitamiinitarpeeni. Jossain välissä huomasin, että unettomuudesta huolimatta, en ole uupunut.
Unettomuuteen voi olla monta syytä ja ainakaan se ei parane kännillä. Näitä hunosti nukkuvia on todella paljon ja alkoholilla ei ole mitään osuutta. Pitää miettiä oma ratkaisu. - ÄLÄ SYYLLISTÄ ITSEÄSI
On kuka tahansa omainen alkoholisti,niin aina ajatellaan, että ne perintötekijät ovat syyllisiä.
Näin ei välttämättä ole!
Mulla on suuret kokemukse asiasta ja ota kun otan ja olen ottamatta,kun siltä tuntuu.
Toki kalja maistuu mutta voin aivan hyvin juoda vain yhden saunakaljan...ei tartte humalaan juoda.
Älä murehdi suotta vaan luota omaan itsesi ja anna palaa!!!!
Nauti ainokaisesta elämästäsi!! - höh..
Menet lekurille ja hommaat nukahtamispillerit. Niitten käyttöä voi lopetella sitten kun nukuttaa jo normaalisti.
Kuule jokaisella on omanlaisensa nukkumistyyli muutenkin. Viinan tai lapsuuskokemusten takia se voi olla vieläkin omintakeisempaa. Lääkkeitä on kehitetty siksi että niistä olisi apua. Unilääkkeitten yleisin merkitys lienee että kaikki ihmiset voisivat lättäpäistyä jonkin perusihmisen rytmien mukaan.
Nuku kun nukuttaa, jos pitää nukkua eikä nukuta, ota pilleri.- voivat aiheuttaa
myös siirtymisen alkoholista lääkeriippuvuuteen.Ennenkun alat käyttämään lääkkeitä, niin kerro lääkärillesi oma tilanteesi ja alkoholinkäyttöhistoriasi ja tuo esille se, ettet missään nimessä halua siirtyä toisesta riippuvuudesta toiseen.Pyydä päästä verikokeisiin ja maksakokeisiin siis täydelliseen terveystarkastukseen.
- Hoituri
Yksilöllistä ikään, fyysiseen kuntoon ja hermoston kuntoon yleensä menee tuo 3-6kk. Älä syö raskaasti ennen nukkumaan menoa. pitkä kävelylenkki auttaa myös, mutta pari tuntia ennen nukkumaan menoa vältä liikuntaa. säännöllinen liikunta auttaa unettomuuteen. vältä tv, tietokoneen, tablettien, kännykän välkkyviä ruutuja... voivat vaikuttaa luonolliseen melatoniinin tuotantaoon. voit ottaa kuurina melatoniinia, edullisemmin reseptillä lääkäriltä 2,5-5mg puolituntia ennen nukkumaan menoa. pyri pitämään säännölllinen unirytmi, melatoniinia käyttäessäsi. eli samaan aikaan nukkumaan ja samaan aikaan ylös sängystä.
parin päivän uusi törpöttely putki, laittaa takapakkia toipumisessa unihäiriöistä kärsivillä....
viimekädessä elämä on valintojen mukaista, mutta jokainen voii muuttaa elämäänsä, jos tahtoo ja uskoo omiin kykyihinsä... - exdoku
3:n vuoden putken jälkeistä tilannetta en edes muista. Mahdolliset univaikeudet lienevät olleet vähäinen vaiva.
Tuon jälkeisistä, vuosittain kahdesti toistuvista 1 - 1,5kk:n putkista tokenen yhden, tai korkeintaan yön levottomalla torkkumisella lievästi hikoillen.exdoku Itsellänikin on ollut nukkumisen kanssa vaikeuksia ilmeisesti jo nuoruusiästä asti. Krapuloissa on jokseenkin pakko nukkua, joten se on toiminut jollain tavalla unilääkkeenä vuosikymmenet.
Nykyään olen noin puolet vuodesta yhtäjaksoisesti käyttämättä alkoholia laisinkaan, mutta uni vaikuttaa silloin aina öisin jäävän riittämättömäksi. Tämä voi johtua uniapneasta taikka jostain muusta vastaavasta syystä, mutta jostain syystä mieleni aktiivisuus yksinkertaisesti toimii tietynlaisessa aikataulussa.
Säännöllisesti eläessä nukun öisin tietyn aikaa, mutta herään aamulla usein riittämättömästi levänneenä. Tämän vuoksi minun tekee mieli nukkua päikkärit jossain vaiheessa päivää, että saavutan omasta mielestäni normaalin toimintakyvyn ja energiatason.
Varsinkin vuorotöissä tämä säännöllinen väsymyksen hoitamistapa muuttuu epäsäännölliseksi, jolloin unirytmi rikkoontuu. Korjaaminen on tapahtunut minun tapauksessani alkoholilla, jolloin krapulassa on ollut pakko nukkua, jolloin viikottaiset univelatkin ovat tulleet samalla kuitatuiksi.
Mitä tulee elämään ja nukkumiseen alkoholittomana, menee minulla yleensä noin viikon parin verran, että tottuu uuteen systeemiin, mutta tottumisen jälkeenkin on aina olo, ettei ole samalla tavalla kunnolla levännyt kuin krapulassa nukutun päivän ja yön jälkeen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972008- 981468
- 1121177
- 761067
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51867
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36812
- 33723