Tampereen lääkisläiset!

miu

Eli minua kiinnostaisi tietää minkälaista opiskelu on Tampereen lääketieteellisessä. Olen kuullut, että se on ongelmapohjaista opiskelua ja luentoja ei ole. Opiskelu tapahtuu ryhmissä.

Jotkut ovat sanoneet, että tämä systeemi kusee, koska ei jaksa itse päntätä asioita ilman luentojen tukea. Jotkut taas kehuvat tämän opskelutaktiikan mahtavaksi.

Minusta tällainen opiskelu kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta pelottaa ajatella, että kaikki tieto täytyy itse hakea. Hieman laiska kun olen.

Eli minkälaista opiskelu Tampereen lääkiksessä oikeasti on ja toimiiko tämä systeemi? Omakohtaisia kokemuksia, kiitoksia.

5

3668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alöksdjföalskfj

n. 10h/vk

• Kandi.

Luentoja on yleensä tunti tai kaksi päivässä. Opiskelu on ongelmalähtöistä ja itsenäinen opiskelu korostuu, mutta ei ketään jätetä täysin yksin sitä tietoa etsimään. Tutoristunnoissa laaditaan hyvin selkeät oppimistavoitteet ja jakson kirjalistasta näkyy tärkeimmät kirjat. Eli se tulee kyllä selväksi, että mitä pitää lukea ja mistä. Tietysti se riippuu ihmisestä itsestään, että saako aikaiseksi.

Ainoana miinuspuolena täytyy mainita se, että vaikka joka paikassa mainostetaan, että Tampereella kliinisiä taitoja integroidaan opetukseen alusta asti, niin Tampereella siirrytään klinikkaan vasta nelosvuoden keväällä, muissa tiedekunnissa reilusti aiemmin. Minusta se on huono asia, koska ennen lääkärin sijaisena toimimista (=tulevat kesätyöt) on vain noin neljä kuukautta aikaa harjoitella niitä tarvittavia käytännön taitoja. Joku voi tietysti kokea sen hyväksikin, että klinikkaan mennessä on teoriatietoa ehtinyt kertyä päähän ihan kohtuullisesti, eikä sairaalaan tarvitse sukeltaa vielä parin vuoden opintojen jälkeen.

• miu

Miten on Kandi. Kuinka paljon suunnilleen luet päivässä ja käytätkö viikonloputkin opiskeluun? Onko teillä anatomian opiskelua ja solubiologiaa? Vai mitä opiskelette ekana vuonna?
        Minkälaisia ovat esimerkiksi ongelmat, joita opiskelijoille annnetaan, vai tarkoittaako ongelmapohjainen opiskelu tätä?

Minua Tampereen Lääketieteellinen kiinnostaa kovin paljon. Sinne on kuitenkin vaikeampi päästä, mitä esim. Ouluun. Eikö niin? Mutta pitäisi hakea kai sinne minne oikeasti haluaa, eikä miettiä minne helpoiten pääsis... Oulu kaupunkina on nimittäin alkanut tympimään.
        Ouluun kuitenkin uudet ylioppilaat saavat 6 lisäpistettä, josta masennuin suuresti. Ja se pisti miettimään, että onko Ouluun sittenkään yhtään sen helpompi päästä?!
        Tampereelle otetaan myös pelkkien koepisteiden perusteella enemmän opiskelijoita kuin Ouluun.
        Olisi kiva saada mielipiteitä asiasta selventämään päätäni.

• Kandi.
        miu kirjoitti:

Miten on Kandi. Kuinka paljon suunnilleen luet päivässä ja käytätkö viikonloputkin opiskeluun? Onko teillä anatomian opiskelua ja solubiologiaa? Vai mitä opiskelette ekana vuonna?
        Minkälaisia ovat esimerkiksi ongelmat, joita opiskelijoille annnetaan, vai tarkoittaako ongelmapohjainen opiskelu tätä?

Minua Tampereen Lääketieteellinen kiinnostaa kovin paljon. Sinne on kuitenkin vaikeampi päästä, mitä esim. Ouluun. Eikö niin? Mutta pitäisi hakea kai sinne minne oikeasti haluaa, eikä miettiä minne helpoiten pääsis... Oulu kaupunkina on nimittäin alkanut tympimään.
        Ouluun kuitenkin uudet ylioppilaat saavat 6 lisäpistettä, josta masennuin suuresti. Ja se pisti miettimään, että onko Ouluun sittenkään yhtään sen helpompi päästä?!
        Tampereelle otetaan myös pelkkien koepisteiden perusteella enemmän opiskelijoita kuin Ouluun.
        Olisi kiva saada mielipiteitä asiasta selventämään päätäni.

Minua ei kannata käyttää esimerkkinä lukemisessa... Olen aika hidas lukemaan, ja niinpä käytän lukemiseen melko paljon aikaa. Aiempina vuosina opiskelin 6-10 h/vrk, sisältää siis pari tuntia koulua ja loput omaa lukemista. Viikonloppuisin en juurikaan kirjoja vilkuillut.

Nyt, parin viikon klinikkakokemuksella, käytän opiskeluun 10 tuntia päivässä, eli 8 h menee sairaalassa, pari tuntia kotona lukiessa ja luen viikonloppuisinkin useamman tunnin päivässä enkä ehdi öisin nukkua ollenkaan tarpeeksi. Mutta olen tosiaan vielä ihan sekaisin kaikkien klinikka-asioiden kanssa, eli varmaan opiskeluun löytyy joku järkevämpi ja astetta kevyempi rytmi, jahka pääsen kärryille näistä systeemeistä ja löydän oman paikkani... Syventäviäkin teen tässä sivussa, eli niihin käytän ison osan viikonlopuista. Eli klinikkavaiheen opinnoista en osaa sanoa vielä juuri mitään. Ihmisten puheista olen ymmärtänyt, että muut lukevat jonkin verran vähemmän kuin minä.

Ongelmat tutoristunnoissa ovat hivenen pelkistetysti tätä tyyliä: "Pentti Potilas on 58-vuotias mies. Hänellä on 2-tyypin diabetes ja vaikkapa korkea kolesteroli, johon statiinilääkitys. Pari tuntia sitten tuli mottimetsässä kirveen kanssa heiluessa kova rintakipu ja herra Potilas tuli ambulanssilla ensiapuun. Rintakipu on puristavaa, henkeä ahdistaa." Sitten katsotaan ekg:tä ja mietitään mitä mieleen tulee. Lopulta listataan oppimistavoitteet, esim. sydämen anatomia, fysiologia, histologia, sepelvaltimotauti ja sydäninfarkti. Siinä siis integroituna anatomiat, histologiat, farmakologiat ja muut. Jakson aikana noita asioita käydään vielä läpi ryhmätöissä ja luennoilla.

Asialliselle tuntijalle ja muillekin tiedoksi, että Tampereella nelosen kevään aikana puolet kurssista käy kirurgian ja sisätaudit ja toinen puolisko gynen, lastentaudit ja knk:n.

• asiallinen_tuntija

Äääää, en ole manselainen mutta vaikutelmia olen sikäläisiltä kysellyt. Peebeeäl toimii jos se tehdään alusta asti kunnolla. Manse ja Hesahan lähtivät pillit vinkuen mukaan PBL-hysteriaan hetimiten sataprosenttisesti, kun taas muut tiedekunnat säilyttivät maltin eivätkä siksi tehneet isoja mokia. Tampereen mallissa epäilyttää kyllä tuo klinikan myöhäinen alku - mitä kursseja ehditte muka edes käydä ennen kesätyöhön lähtöä? Kai nyt edes sisätauteja ja kirurgiaa ja KNK:ta?

Tiedän joitakin jotka ovat vaihtaneet pois Hesasta ja Treelta koska eivät jaksaneet PBL:lää. Onneksi em. kaupunkien pbl ei kuitenkaan ole täysin "luennotonta" vaan muu opetus ilmeisesti tukee ryhmäopetusta hyvin.

IMHO pbl ei tee yhtään sne parempia lääkäreitä kuin muukaan menetelmä, itse kotona ne asiat on kuitenkin opeteltava kotona ja hyvä luennoitsija voi asiat avata ihan yhtä hyvin kuin ryhmäistunto. PBL on aika pöhkö kriteeri valita opiskelupaikka; monilla tiedekunnilla on ihan muita valttikortteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe