Joidenkin mielestä onnettomuustilastot ovat yksiselitteisiä, mutta niinhän asia ei ole. Esimerkiksi, jos verrataan kahden eri maan onnettomuustilastoja ja vaikka ne suhteutetaan väkilukuihin, niin ei sekään vielä kerro paljonkaan. Pitää ottaa huomioon monta seikkaa ja ainakin erilaiset tilastointitavat ja tietysti liikennesuoritteet.
Täällä näkee usein väitteitä siitä, että vaikka Ruotsissa sattuu väkilukuun suhteutettuna vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin Suomessa, niin loukkaantumisia sattuisi muka huomattavasti enemmän.
Linkki erääseen Ruotsin tilastoon: http://www.vv.se/templates/page3wide____2068.aspx
Tuota tilastoa tutkiessa tulisi ottaa huomioon taulukon ylälaidasta sana "lindrig" (lievä, vähäinen), sillä Ruotsissa pienet mustelmat ja haavat luetaan lieväksi loukkaantumiseksi, kun taas Suomessa tällaisia tapauksia ei lueta loukkaantuneiksi ollenkaan: http://www.lintu.info/lintu_SUORUO_FIN.pdf
ja tuolta sivu 37.
Tuolla todetaan myös, että Ruotsin teiden talvihoidolla on korkeammat laatuvaatimukset kuin Suomessa (s 62). Siellä mainitaan myös, että henkilöautoilijat alentavat Ruotsissa nopeutta huonolla talvikelillä 9–15 km/h ja suomalaiset vain alle 7 km/h (s 63).
Siellä lukee myös näin: "...saattaa olla hyvin
mahdollista, että ruotsalainen talviajamisen kulttuuri huomioi kelimuutokset suomalaista paremmin.
Sitten talvirajoitukset. Ruotsin talvinopeusrajoitusten laajuus on noin 25 % Suomen tasosta.
Ruotsi on muuten hiukan vähentänyt noita talvirajoitusalueita niiden käyttöönoton jälkeen ja Suomi on tainnut lisätä. En tosin tiedä onko lähiaikoina tullut muutoksia Ruotsissa noille talvirajoitusalueille.
Kesäkeleistä: "Oulun piirissä kesäkelien hvj-onnettomuuksien osuus on suunnilleen 10 % suurempi kuin vastaavilla leveysasteilla Västerbottenissa ja Jämtlandissa" (s 54).
Taulukot liikennesuoritteiden, eri onnettomuustyyppien ja -riskien kehityksistä löytyvät sivuilta 74 ja 75, keskeisimmät johtopäätökset sivuilta 67 ja 68.
Onnettomuusriskit Ruotsi/Suomi
12
652
Vastaukset
- kaikki...
vaikka suomessa on huomattavasti alemmat rajoitukset! Mutta ettei se vaan olisikin osasyy onnettomuuksiin: rajoitukset on nykyään niin alhaiset, että autoilijat kokee, jotta sillä nopeudella tie on ajettavissa kelillä kuin kelillä ja vaikka silmät kiinni, eikä vauhdista tingitä.
Ja talvihoitovertailu on helppo uskoa; täälläpäin ne eivät enää viitsi edes aurata teitä. Jos lunta sataa 10 cm, niin siihen päälle levitetään suolaliuos ja autoilijat roiskii itse soosin pois muutamassa päivässä! Aivan uskomattomalla tolalla on tienhoito!- Kaikki kilpailutetaan
Seuraavaksi varmaan näemme venäläis-kiinalaisen tiehoitoryhmän, koska se tulee kaikkein halvimmaksi. Esmes kun tienhoito oli kaupungeilla kaupunkien kadut ja tuloväylät olivat kunnossa, nyt ne ovat pahimmilaan viikon auraamata...tai sitten kevääseen saakka....kilpailuttaminen on onnistunut.
- Sohvatiikeri
Kaikki kilpailutetaan kirjoitti:
Seuraavaksi varmaan näemme venäläis-kiinalaisen tiehoitoryhmän, koska se tulee kaikkein halvimmaksi. Esmes kun tienhoito oli kaupungeilla kaupunkien kadut ja tuloväylät olivat kunnossa, nyt ne ovat pahimmilaan viikon auraamata...tai sitten kevääseen saakka....kilpailuttaminen on onnistunut.
niin suurin metakka tänä talvena on ollut valtion vastuulla olevista pääväylistä ja sisääntuloväylistä. Ihmiset harvoin tietävät, mille instanssille minkäkin tien hoito kuuluu - ja mitä väliä sillä onkaan, kunnossahan niiden pitäisi olla.
- turvallisempaa
Ruotsissa on kaikilla pääteillä vasemmalle kääntyville oma ryhmitymiskaista eikä tarvitse pysähtyä keskelle ainoaa kaistaa kääntyäkseen vasemmalle. Onnettomuustilastoista ei näy kuinka paljon onnettomuuksia tapahtuu pääväylillä vasemalle käännyttäessä. Nyt kun lunta taas sataa eikä vilkut, jarruvalot eikä kaista merkitkään näy alkaa taas paukkua.
Liikenteen kasvu eddellytää myös tiestön parantamista kasvualueilla. - turvallisempaa
Ruotsissa on kaikilla pääteillä vasemmalle kääntyville oma ryhmitymiskaista eikä tarvitse pysähtyä keskelle ainoaa kaistaa kääntyäkseen vasemmalle. Onnettomuustilastoista ei näy kuinka paljon onnettomuuksia tapahtuu pääväylillä vasemalle käännyttäessä. Nyt kun lunta taas sataa eikä vilkut, jarruvalot eikä kaista merkitkään näy alkaa taas paukkua.
Liikenteen kasvu eddellytää myös tiestön parantamista kasvualueilla. - finnbulli
pääväylien keskellä vajerikaide, joka estää kohtaamisonnettomuudet ja itsemurhat.
Ruotsissa taidetaan olla valovuosia Suomen edellä, mitä tulee liikennesuunnitteluun? Semmoinen kuva on maan liikenneoloista, että siellä paljon ajetut tiet yritetään rakentaa niin, että vakavat onnettomuudet olisivat lähestulkoon "mahdottomia". Keskikaiteet, turvallisemmat risteykset ja liittymät tuossa jo mainittiin.
Lueskelin Tuulilasista juttua jossa lähinnä kerrottiin tuosta tutkimuksesta "Liikennejärjestelmän kolariväkivalta", se on kai tämä. http://www.lintu.info/VIOLA_011106.pdf
Siinä just sanottiin että suomalainen liikennejärjestelmä nykyisellään ei tue inhimillisen virheen tekevää kuljettajaa, tai sitä joka toisen virheen seurauksena joutuu tilanteen vastapuoleksi. Selvästi näkyvänä esimerkkinä nyt oli mainittu juuri nuo keskikaiteet. Tuossa tutkimuksessa ei otettu huomioon rattijuoppoja, itsemurhia, huomattavaa ylinopeutta ajaneita tms. vaan ihan "normaalisti" tienkäyttäjän tarkoittamalla tavalla ajamaan pyrkiviä ihmisiä. Inhimillisistä virheistä maantiellä ei ikinä päästä eroon, mutta ihan näin oman aika vaatimattoman kokemuksen perusteella väitän että Ruotsin teillä keskimäärin voi saada yksittäisen virheen "anteeksi" paremmin kuin Suomen teillä. Olosuhteet on yksinkertaisesti tehty turvallisemmiksi.
Kiitos muuten hyvästä linkistä, tuosta toisesta. Sitä ajattelin tässä ruveta kohta lukemaan tarkemmin.- stycke
Sekin on luettava ruotsalaisten hyväksi, että vaikka liikennejärjestelmästä on saatu turvallinen ja "anteeksiantava", siitä ei ole tullut v-mäistä ja tökkivää samalla, vaan liikenne sujuu varsin hyvin. Vaijerikaideteillä on jatkuvasti vaihtuvat ohituskaistat, monet näistä turvallisista liittymistä ovat kiertoliittymiä (suomalaisille porilaisia lukuunottamatta tietysti kova paikka) jne. Monet pienet ja kapeatkin tiet ovat pinnaltaan suomalaisia paremmassa kunnossa ja talvihoitokin on parempaa - vaikka sielläkin säästetään ja ollaan pahasti taantumassa kohti Suomen tasoa.
- Sohvatiikeri
Ruotsalainen politiikka suomessa tarkoittaisi, että Pohjois-Suomen "pienemmät valtatiet" suolattaisiin auki talvella, asia, josta Kairakettu tuskin pitäisi, ja joka minustakaan ei olisi alkuunkaan järkevää.
Mutta eikös ruotsalaiset käytä Tukholman korkeudellakin, pääväylillä, paljon enemmän suolaa kuin suomalaiset? Kyllä Helsingissäkin pitäisi olla reippaampi ote, kunnolla vaan suolaa. Mitä sitä pihistelemään. Samahan se on laittaako auton päälle vaan vähän suolaa vai paljon suolaa, korroosiovaikutus on sama.- Rekkis ukko
Oikeassa olet ja tuo suolaraja yllää Sundsvallistakin ylöspäin,joten vaikka pakkasta on tuolla 10 astettakin,kannattaa pitää pissapojan pakkaskestävyys tosi hyvänä! Sitä rapaa tosiaan lentää tuolla puolella aivan eri tahtiin kuin täällä.
Hyvänä puolena pidän sitä että se sohjo/suola lillu aurataan tieltä pois ripeämmin kuin Suomessa?! Kyllä minä Pohjois-Ruotsissa olen ajellut aika paljon suolaamattomilla teillä, esim: "Ruotsissa päätettiin 1990-luvun alussa, että Pohjois-Ruotsissa olevan E4-tien suolaus lopetetaan tietyillä tieosuuksilla, ja suolaa käytetään vain äärimmäisen liukkaissa olosuhteissa" (s 16 avauksen jälkimmäisestä linkistä).
Sitten: "Suolan kulutusta on seurattu Suomessa ja Ruotsissa tiepiireittäin
suhteellisen tarkkaan. Merkittävä ero suolan kulutuksessa on siinä,
että Ruotsista puuttuu Suomen kaltainen vähäisen suolan käytön
tieluokka Ib, joten Ruotsissa joko suolataan melko runsaasti (A1–
A4-tiet) tai ei ollenkaan (taulukko 14). Suolankulutusta verrattaessa
on huomattava, että Ruotsin luokat A1 ja A2 sekä osa luokasta A3
kuuluvat samaan liikennemääräluokkaan Suomen Is-luokan kanssa."
"Hiekoitushiekan käyttö Ruotsissa on hieman runsaampaa kuin
Suomessa (taulukko 15). Ruotsissa hiekoitushiekkaa ja siihen sekoitettua suolaa kului eniten Mitt-piirissä, noin 300 000 tonnia. Piirissä suolaamatonta, B1- ja B2-tieverkkoa oli paljon, yhteensä
17 702 km (taulukko 13)."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753467
- 622644
- 782433
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582338Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912277- 421803
- 441729
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu1951637Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141393EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1481360