oliko "neuvola-täti" tökerö

mirja81

Soitin maanantaina neuvolaan kun olin saanut kaksi viivaa raskaustestiin. Odotin että neuvola-täti olisi esimerkiksi ensimmäisenä onnitellut, nooo eipä onnitellut vaan kysyi onko raskaus tarkoitus viedä loppuun asti.

ääh no tietenkin on, olenhan jo 25 ja mies 27.

Kuuluuko neuvolassa heti kyseenalaistaa se että nuo ei varmaan halua elämän suurinta ihmettä vaan ne todennäkösesti haluaa abortin...

jäi vähä huono maku suuhun soitosta

20

2118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli!!!

Soitin neuvolaan kun olin plussannut verikokeesta.(tietämättäni olin vkolla 7 vaikka luulin että ihan vasta rv4)Soitin ja sanoin millonka oli viimeset menkat.Sanoi vain että "soita kuukauden päästä uudelleen,kesken se voi mennä kuitenkin".Neuvolatäti sai mitä tahtoi,kohdunulkoinen leikattiin rv8!!

• neuvolan tätille

tuo on arkipäivää, sinulle ainutlaatuinen tapahtuma. toisekseen hänelle varmaan soittaa paljon naisia, jotka eivät halua raskautta loppuun saattaa. Siksi kysymys, minkä hän varmaan kaikille esittää.
      Ei meilläkään päin ensimmäistä neuvola-aikaa anneta ennenkuin kahdet kuukautiset ovat jääneet pois. Keskenmenon mahdollisuus alkuraskaudessa on niin suuri. Neuvolan tädeillä kokemusta siitä.

• kokemus tädistä

soitin itsekkin syksyllä neuvolaan kun olin plussannut. olin onnesta soikea :)
      eka raskaus ja soitin samantien, esitin kysymyksen neuvolatädille että mitä nyt teen?
      ensimmäinen kysymys neuvolasta oli että onko raskaus hyvä vai huono asia..koska raskaus oli hyvä, sain heti ensimmäisen ajan ja asiat lähti rullaamaan.

minusta on hyvä että he varmistavat asian kun muistaa että paljon tehdään vielä tänä päivänä abortteja. eipä tule vääränlaista neuvoa jo heti eka puhelusta lähtien.

• Kokenut

Missäpäin asustelet? Mulle nimittäin sanoi ihan samalla tavalla! Eikä mitään onnitteluja! Mutta selvisi sitten että koko täti on kylmä kuin mikä...

• yksi vain

Mietippä vähän millaisessa tilanteessa neuvolantäti on. EI hän voi ruveta automaattisesti onnittelemaan soittajaa, koska varmaankin liki neljännes soittaa varatakseen aikaa keskeytykseen. Mistä se täti siellä luurin päässä tietää pitääkö juuri sinulle sanoa onneksi olkoon vai olen pahoillani?

Samoin neljännes toivotuista raskauksistakin menee kesken, joten neuvolaan varataan aika, vasta kun näyttää siltä että lapsi on oikeasti tulollaan.

• mape

on totta, että vaikka se onnellisesta odottajasta tuntui tökeröltä niin aborttia harkitsevalle tai siitä päättäneelle onnittelut olisi olleet samaa tai ehkä pahempaakin..

Kysymys sinällään oli siis asiallinen mikäli sitä seurasi jonkin tason onnittelut jotka kyllä kuuluvat sitten jo tapoihin!

Itse kun on hoitotyössä niin on usein tilanteita joissa asiakaspuoli odottaa jotakin tiettyä liittyen omaan mielentilaan, mutta koska osalla asiakkaista mielentila on aivan päinvastainen on työntekijän oltava neutraali kumpaakin osapuolta kohtaan. Helpottaa kummasti jos toinen heti tuo ilmi ajatuksensa. Esim soittaessasi jos sanot, että olet raskaana ja varaisit ajan äitoysneuvolaan annat jo vihjeen, mutta ei silloinkaan vielä voi olla varma ajatuksistasi, voihan olla että et kehtaa suoraan sanoa haluavasi aborttia tai olevasi epävarma asian suhteen. Aikamoista taiteilua se on olipa sitten kaupan kassana tai neuvolan tätinä, tosin kaupassa aina kannatetaan omaa työnanatajaa ja neuvolassa tms paikassa olla mahdollisimman neutraaleja ja tuetaan asiakkaan päätöstä.

• neutraalius ok
        mape kirjoitti:

on totta, että vaikka se onnellisesta odottajasta tuntui tökeröltä niin aborttia harkitsevalle tai siitä päättäneelle onnittelut olisi olleet samaa tai ehkä pahempaakin..

Kysymys sinällään oli siis asiallinen mikäli sitä seurasi jonkin tason onnittelut jotka kyllä kuuluvat sitten jo tapoihin!

Itse kun on hoitotyössä niin on usein tilanteita joissa asiakaspuoli odottaa jotakin tiettyä liittyen omaan mielentilaan, mutta koska osalla asiakkaista mielentila on aivan päinvastainen on työntekijän oltava neutraali kumpaakin osapuolta kohtaan. Helpottaa kummasti jos toinen heti tuo ilmi ajatuksensa. Esim soittaessasi jos sanot, että olet raskaana ja varaisit ajan äitoysneuvolaan annat jo vihjeen, mutta ei silloinkaan vielä voi olla varma ajatuksistasi, voihan olla että et kehtaa suoraan sanoa haluavasi aborttia tai olevasi epävarma asian suhteen. Aikamoista taiteilua se on olipa sitten kaupan kassana tai neuvolan tätinä, tosin kaupassa aina kannatetaan omaa työnanatajaa ja neuvolassa tms paikassa olla mahdollisimman neutraaleja ja tuetaan asiakkaan päätöstä.

Minä kyllä hermostuisin, jos neuvolatäti rupeaisi suorilta onnittelemaan. Parempi siis pysyä neutraalina. Ei hän todella tiedä, olenko aikomassa pitää lapsen vai abortoimassa.

Ystävälle kävi hölmö juttu samantapainen kirjastossa. Oli menossa vaihdattaan uutta korttia, koska sukunimi oli vaihtunut. Kirjastovirkailija onnitteli ystävää, kun luuli tämän menneen naimisiin. Nimen vaihto johtui kuitenkin avioerosta, jossa ystävä palautti itselleen entisen sukunimen käyttöön. Kannattaa siis onnitella vasta, kun tietää, että on jotakin onniteltavaa!

• Tiedokas

Ei joka neljäs raskaus pääty keskenmenoon - vaan joka kuudes!!

• yksi vain
        Tiedokas kirjoitti:

Ei joka neljäs raskaus pääty keskenmenoon - vaan joka kuudes!!

Tässä uusinta tietoa: Suurin osa keskenmenoista tapahtuu hyvin varhain. On arvioitu että noin 50-60% hedelmöityksistä päättyy keskenmenoon ennen kuin raskautta on edes todettu. Todetuista raskauksista keskeytyy n. 12-15 %. Todetuista raskauksista siis n. kuudennes menee kesken, mutta todellisista raskauksista yli puolet!

• huih...

Mulla ei ainakaan kyseenalaistettu mitään.. Onniteltiin vaan ja alettiin heti aikaa katsomaan. Aika inhottavaa, minun mielestä ei kuulu kysyä puhelimessa! Eiköhän sinne äitiysneuvolaan jätetä soittamatta jos haluaa abortin... silloinhan mennään lääkärin puheile eikä mihinkään raskauden seurantaan :O

• tökerö..

Hänen olisi pitänyt hoitaa asia hieman eri tavalla. Multa ekassa raskaudessa th ensin kysyi, miten voin ja koska olin ilmeisen iloisen kuuloinen, sanoi jotain "eli taitaa olla toivottu?" tms. Hän kuulosti hyvin ystävälliseltä, kun sitä kysyi. Suomalaisten perusongelma (ja ihan varmasti muuaallakin kuin meillä) on se, ettei tunteet juuri kuulla äänessä. Jos saman olisi sanonut kylmästi, olisi tullut kyllä paha mieli. Toisessa raskaudessa soitin hätääntyneenä, et mul on varmaan km ja heti th (eri) kiiruhti sanomaan ei välttämättä jne... Ja ajan saa tosiaan vasta jonnekin kymmenennelle viikolle, mutta silloin ei mulle ainakaan kukaan sanonu, et siksi vasta silloin, kun voi mennä kesken. Sitä paitsi, 75% todetuista raskauksista keskeytyy viikolla 12!

• takerrun

sivuseikkaan ko. keskustelussa... Mitä tarkoitat, että 75% todetuista raskauksista keskeytyy viikolla 12? Mihin tietolähteeseen tuollainen tieto perustuu?

Itselle on koulussa opetettu, että keskenmenot muuttuvat harvinaisemmiksi vkon 12 jälkeen, mutta paljon keskenmenoja tapahtuu ennenkuin nainen edes tietää olevansa raskaana. Jonkin tietolähteen (olikohan Tekayn sivut, en nyt varmaksi muista) mukaan suurin km-riskin on viikolla 9. Tämä siis koski todettuja raskauksia.

Eli jos sinulla on tuoretta tutkimustietoa, niin mistä artikkelista tämä on? Ilman sen suurempaa tarvetta vinoilla, tahtoisin vain tutustua lähteeseen, koska se poikkeaa minulle opetetusta aineistosta (EKamk-05 pidetyt oppitunnit naistentaudeista)

• ihan sekasin
        takerrun kirjoitti:

sivuseikkaan ko. keskustelussa... Mitä tarkoitat, että 75% todetuista raskauksista keskeytyy viikolla 12? Mihin tietolähteeseen tuollainen tieto perustuu?

Itselle on koulussa opetettu, että keskenmenot muuttuvat harvinaisemmiksi vkon 12 jälkeen, mutta paljon keskenmenoja tapahtuu ennenkuin nainen edes tietää olevansa raskaana. Jonkin tietolähteen (olikohan Tekayn sivut, en nyt varmaksi muista) mukaan suurin km-riskin on viikolla 9. Tämä siis koski todettuja raskauksia.

Eli jos sinulla on tuoretta tutkimustietoa, niin mistä artikkelista tämä on? Ilman sen suurempaa tarvetta vinoilla, tahtoisin vain tutustua lähteeseen, koska se poikkeaa minulle opetetusta aineistosta (EKamk-05 pidetyt oppitunnit naistentaudeista)

siis piti kirjottaa, että todettujen raskauksien keskenmenoista 75% (eli ei ns. varhaiset km:t mukana) tapahtuu viimestään viikolla 12. Syinä siis tuulimunat yms, jotka alkavat vuotaa viimestään viikolla 12, usein jo viikolla 9. En muista lähdettä, alkuraskaudessa niitä tietoja etin... Ja tuskin lähde on luotettavampi kuin sun opintos :)Ja vinoillakin saa, jos näin hirveitä virheitä toinen tekee...

• ...........

Sori mutta puhut P:tä.

Se on totta että 70% raskauksista menee kesken, mutta ei todellakaan viikolla 12.

60% todetuista raskauksista kyllä keskeytyy ihan viikoilla 3 ja 4 aikana jolloin edes ei tiedetä raskaudesta välttämättä. Jos sen sijaan raskaus jatkuu viikolle 5 ja 6 niin riski että menee kesken on enää se 15% ja ja loput n.7% sitten keskeytyy siinä viikoilla 7 eteenpäin. Viikolla 12 on jo todella harvinaista saada keskenmeno.

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66

• jäi aivan

ihanat muistot, minulla on kaksi poikaa, samassa neuvolassa kävin kummassakin raskaudessani ja sama todella ihana täti.

Ottaen kuitenkin huomioon, että ekan lapsen saatuani olin vain 15 vuotias, no tässä toisessakin "vain" 19 vuotias, mutta kuitenkin.

Jo ekassa puhelinsoitossa, tuli hyvä ja turvaliinen olo, ja sellanen että teiniäitikin on Äiti, isolla äällä ja toki onniteltiin.

Isäkin otettiin hyvin juttuun mukaan=)

Minulta tietinkin ikäni vuoksi kysyttiin, että haluanko viedä raskauteni loppuun, mutta en ottanut siitä mitenkään nokkiini, osasin sitä odottaa...
      Mutta missään vaiheessa ei kykkä käynyt hetkekiskään mielessä moinen, eikä neuvolatäti sitä sen koommin ottanut (onneksi) puheeksi, ois ruvennut ahistaan...

mutta kaikken kaikkiaan, meidän neuvolatäti on ihana ihminen.

t:mamma87

• tikkunekku

niin ensimmäinen kysymys oli "Oletko ajatellut aborttia?"..... No enpä todellakaan ollut. 20v olen ja mieheni 23v. Kaikenlaisia tätejä löytyy.

• äeppä84

Itselläni myös raskaus alkutekijöissään ja minulta myös kysyttiin neuvolassa että onko lapsi toivottu, enkä kokenut sitä sen ihmellisempänä. kaippa tuo kysymys täytyy neuvolan tädin tehdä että tietää miten jatkaa eteenpäin ja mihin paikkaan ohjata. kaikille tuo kaksi viivaa ei kuitenkaan ole se hyvä, oikea ja ajankohtainen asia... Onnea kuitenkin jatkolle:)

• mirja81

joo olette varmasti oikeassa siinä että eihän sitä neuvolassa voi tietää, onko lapsi toivottu. Olen pohjois-pohjanmaalta ja pieneltä paikkakunnalta ja neuvolassa varsin hyvin tunnetaan kun on ehkäisy asioissa aikaisemmin ollut tekemisissä.

Ehkä harmistuin hänen sanomisestaan kun olen aina saanut hänestä lämpimän ja helposti lähestyttävän kuvan. Voihan se olla kun ihmisiä ollaan niin että hänellä oli yksinkertaisesti huonopäivä. Niitähän meillä jokaisella joskus on.

• tökerö,todellakaan!!

neuvolatädin siskona tiedän,että heidän on kYSYTTÄVÄ tuota asiaa,se kuuluu niiden työhön.samalla lailla kun numeropalvelut vastaa "eniro,kuinka voin auttaa"..
      ok,tyhmä vertaus..se oli siskonikin mielestä tyhmää että heidän on kysyttävä se,mutta pakko mikä pakko..minä en edes tajunnut loukkaantua tuosta kommentistaa.vastasin vain iloisena että "NO KYLLÄ OLI TOIVOTTU;TODELLAKIN"

• ´minusta

Neuvola tädin kuuluukin kysyä asiaa noin..Tosin olisi ehkä voinut kysyä "onko raskaus toivottu"..Kun soitin labrakokeitani(raskaus)sainoi sairaanhoitaja "en tiedä onnitellakko vaiko mitä mutta näyttää positiivista"..Itse alan ihmisenä kerron asiat neutraalisti..Pakko kun ei tidä onko se hyvä vai huono asia..Yrittää olla pahoittamatt ihmisen mieltä, kun ei ajatuksenlukutaitoa ole..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe