Siis mitä ei saa syödä??

freya

Sain neukkarista tollasen listan missä on listattu mitä ruokia pitäis välttää...
Mistä sitä nyt sitten voi tietää että saako jotain syödä esim. paistettuna, esim aurajuustoa pizzassa? (Kun pizzahan paistetaan uunissa...). Lisäksi pizzassani oli fetaa.
Ja mistäs sitä aina tietää mitä kalaa on esim työpaikanruissa... että saako vaikka kalapuikkoja syödä mielin määrin?
Ja kun yrttiteetä pitäis välttää, niin pitääkö jättää inkivääri ja minttuteet juomatta???
Ja salmiakki vältettävien listalla, arggh. Hulluna olen siihen. Saanko esim kerran vkossa syödä pussillisen?
Ja kahvi ja kokis... eli ei varmaan joka päivä sais kitata?
Onko jotain muuta, jotka voi lisätä esim keskenmenon riskiä? Olen rv 8.

20

1860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistaakseni näin...

      noita juustoja, eli feta, aura yms ei saa syödä kun niisä on se listeriabakteerin vaara, muistaakseni kai jopa kypsenettynä ois hyvä välttää...

      mulle salmiakista sanottiin, että turvallista syödä ehkä aski per viikko=)

      kaloissa kielettyjä on ns vakuumipakatut kalat, eli kraavilohi, savulohi...jotka siis raakoja.

      Kevytlimsat on pahasta, ja ei tuo kola ja kahvikaan kai parhaita mahdollisa ole, samoin energiajuomat, koska niissä on runsaasti kofeiinia.
      Batteryssa jopa varoitetaan...

      Mutta itse "sorruin" varsinkin ekassa raskaudessa tuo kolaan, ihan terve poika tuli kuitenkin...

      mutta ei ne taivaasta temmattuja ole ne ohjeet, eli ihan hyvä niitä on noudattaa...maalaisjärki kuitenkin sallittu myös=)

      mamma87

      • runsas...

        a-vitamiinin nauttiminen ei hyvä juttu myöskään, eli maksa yms muuta sisäelinruuat ei välttämättä hyviä...


      • .-.

        todellakin syödä, kun se on tehty pastöroidusta maidosta.


      • että silleen..

        Äitini on aina ollut kahviriippuvainen ja meitä on 3 tervettä sisarusta.

        Ystäväni juo muuten joka päivä kokista litran ja hänelläkin on ihan terve pikkupoika, joten mitäköhän tuon kahvin ja kolan oletetaan aiheuttavan kun en ole koskaan kuullut niistä kenellekään olevan mitään haittaa?


      • .-.
        että silleen.. kirjoitti:

        Äitini on aina ollut kahviriippuvainen ja meitä on 3 tervettä sisarusta.

        Ystäväni juo muuten joka päivä kokista litran ja hänelläkin on ihan terve pikkupoika, joten mitäköhän tuon kahvin ja kolan oletetaan aiheuttavan kun en ole koskaan kuullut niistä kenellekään olevan mitään haittaa?

        kokiksessahan on aivan onneton määrä kofeiinia, jossa raja menee vasta 300mg:ssa.

        Ei tarvitse siis kokista vältellä.


      • aiheuttaa
        että silleen.. kirjoitti:

        Äitini on aina ollut kahviriippuvainen ja meitä on 3 tervettä sisarusta.

        Ystäväni juo muuten joka päivä kokista litran ja hänelläkin on ihan terve pikkupoika, joten mitäköhän tuon kahvin ja kolan oletetaan aiheuttavan kun en ole koskaan kuullut niistä kenellekään olevan mitään haittaa?

        sikiössä "levottomuutta". Lisäksi suuret kofeiinimäärät voivat aikaansaada keskenmenon. Neuvolan ohjeiden mukaan kahvia ei pitäisi juoda kolmea kupillista enempää...


      • ei muuten

        ole raakaa. Kylmäsavulohi sen sijaan on.


      • hohhoh

        Jumakauta listeria kuolee alle 70 asteessa, eli jos homejuustopizzat ja muut käyttää uunissa (yleensä lämpöä 200 astetta kun jotain paistaa) niin niillä ei TODELLAKAAN ole enää mitään rajoitteita. Kyllä niitä voi syödä siis kun kuumentaa.

        Tajuatko että pastörointi tarkoittaa kuumentamista, eli n. 70 asteeseen kuumennetaan juustot että niistä häviää bakteerit. Saman voit tehdä kotosalla käyttämällä aura ja fetapizzat uunin kautta, siellähän ne kuumentuu ja ja ei ole mitään estettä syömiselle enää luulisi jo älykkyyttä sen verta olevan että tietää mikä on pastörointi ja mitä sillä saavutetaan KUUMENTAMALLA TUHOTAAN BASILLIT MAIDOSTA: JOTEN UUNISSAKIN VOI ITSE KUUMENTAA RUOAT JA SAMANLAILLA SE LISTERIA KUOLEE!!


      • ...............

        Salmiakkia vo muuten syödä 50grammaa päivässä, näin mulle on ainakin sanottu ja varmaan miljoonalle muulle

        ja kevytlimuit jotka makeutetaan aspartaamilla eivät ole pahasta. Ainoastaan sakariinia ja syklamaattia ei tule käyttää, mutta harvoin niitä missään onkaan ja jos sellasta limua löydät missä niin sitäkin limua pitää sitten juoda litratolkulla että siitä vaaraa tulisi. Että ole huoleti nyt kun olet kokista juonut voi voi minkä synnin olet tehnyt että huh huh.

        Kahvia voi juoda 3 kuppia päivässä neuvolan listankin mukaan.

        Että jos nyt vaan noudatetaan sitä terveydenhuoltohenkilökunnan listaa eikä suinkaan sovelleta omia johtopäätelmiä varsinkaan netti huuhaa juttujen perusteella.

        Sori mutta ottaa päähän tämä avuton ja tyhmä 80 luvun sukupolvi jotka höösää joka pirun suupalasta ja potee tunnontuskia kokislasista yhden kerran raskaana ollessaan. Salli mun nauraa.

        Minä olen kuullut vaan että alkoholi, energiajuomat, tupakka, huumeet, liika a-vitamiini, liika sokeri ja rasva ja pahimmat listeriatuotteet (jos ei kuumenna) on kielletty. Mutta viettäkää toki raskausaikanne miten tykkäätte, voihan sen elää umpiossakin jos haluaa...Kumma kun vuosisatoja on ympäri maailman syntynyt terveitä lapsia maailmalle ilman varoituslistojakin...


      • vastauksia
        hohhoh kirjoitti:

        Jumakauta listeria kuolee alle 70 asteessa, eli jos homejuustopizzat ja muut käyttää uunissa (yleensä lämpöä 200 astetta kun jotain paistaa) niin niillä ei TODELLAKAAN ole enää mitään rajoitteita. Kyllä niitä voi syödä siis kun kuumentaa.

        Tajuatko että pastörointi tarkoittaa kuumentamista, eli n. 70 asteeseen kuumennetaan juustot että niistä häviää bakteerit. Saman voit tehdä kotosalla käyttämällä aura ja fetapizzat uunin kautta, siellähän ne kuumentuu ja ja ei ole mitään estettä syömiselle enää luulisi jo älykkyyttä sen verta olevan että tietää mikä on pastörointi ja mitä sillä saavutetaan KUUMENTAMALLA TUHOTAAN BASILLIT MAIDOSTA: JOTEN UUNISSAKIN VOI ITSE KUUMENTAA RUOAT JA SAMANLAILLA SE LISTERIA KUOLEE!!

        täytyy kyllä sanoa. mutta kirjoittavasta ja vastauksen laadusta voi tosin ajatella ettei ole vielä varmastikaan aikuinen. hohhoi vaan itsellesi.


    • olen

      elänyt maalaisjärjen kera. Jos noita listoja rupeaa lukemaan kuin piru raamattua, niin ravitset itseäsi seuraavat 9 kuukautta vedellä ja kuitupitoisella leivällä...

      Olen syönyt juustoja, jopa brietä ja homejuustoa. Maksamakkaraa kerran tai pari, kun on tehnyt mieli. (maksaa siinä n. 20g /100g- yliannostusta turha pelätä=) Tuorejuustot omassa jääkaapissa ovat varmasti oikein säilytettyjä.

      Kalan, lihan ja kanan olen syönyt huolella kypsennettynä. (Kotimaisen naudan sisäfilepihvin kyllä syön aina mediumina) Hedelmät pesen tai kuorin, niinkuin yleensäkin. Ainoastaan vakuumipakatut kalat ja graavit olen jättänyt syömättä, niistä on kuitenkin ollut mediassa lähivuosina juttua, kun on löydetty pöpöjä yms. Pirkaltakin taidettiin vetää jokin erä takaisin markkinoilta, ellen väärin muista?

      Huoltoasemien tai laivojen seisovista pöydistä en ole syönyt, kun ei tiedä kuinka kauan maidot, ruuat ja levitteet on siellä mähinyt. Listalta saa aina tuoreempaa.

      Sokeria ja valkoista leipää koitan syödä mahdollisimman vähän, mutta niin olen aina tehnyt. Turhia kaloreita - vaikkakin herkkuhetkiä pidän minäkin kun makeahammasta kolottaa...

      Muuten olen elänyt ihan normaalisti. Edellisessä raskaudessa vedin kahvia ja kokista joka päivä, tässä raskaudessa ei ole tehnyt mieli. Mutta kahvista ja normaalista syömisestä huolimatta esikoinen on ihan terve reilu vuotinen, ja eipä tulevassakaan lillerilallerissa pitäs ultrien mukaan mitään ihmeempää olla. Mitä nyt miehen ja mun palikkageenit...=9

      Mutta jokainen tekee itse omat päätöksensä syömistensä suhteen, tuskin kukaan tahallaan vauvan pään menoksi mitään suuhunsa tunkee=) Jokainen meistä vaan näkee nää asiat eritavalla, ja jokaisesta meistä (muiden mielipiteistä riippumatta) tulee maailman paras ja rakastavin äiti omalle vauvalleen=)

      Ihanaa odotusaikaa sinulle ja jokaiselle muullekin meistä!

      • kiitti viestistä

        Just noin, että maalaisjärki on kaiken a ja o. Kyllä ian kaiken on syöty kaikenlaista normaalia ruokaa ja ihmiset on terveinä syntyneet. Onnea vaan toisellekin pallerolle. :)


    • äitsykkä78

      Kaikkea saa syödä kohtuudella. Ennen tuijotettiin alkoholin käyttöä ja tupakointia. Nyt on siirrytty kyttäämään ruokavaliota. Totuus on kuitenkin se, että alkoholilla ja tupakoinnilla oikeasti suurempi vaikutus kuin ruualla.

      Lupa käyttää maalaisjärkeä syömisessä. Ei tarvitse syödä kahden edestä. Itse vilkaisin listan läpi ja totesin, että taidanpa unohtaa nämä ohjeet ja neuvolassakin sanottiin lappua annettaessa, että heidän nyt vain kuuluu antaa se. Mutta oman järjen käyttö on sallittu syömisessä.

      Syön kyllä karkkia ja limsaa ja pullaa, teetä, tyhjiöpakattua lihaa, maksalaatikkoa ja mitä kaikkea siellä nyt kiellettiinkään.. Mutta kohtuudella.

      Voi olla, että alkupahoinvoinnin vuoksi ei paljon mikään maistukaan.. Itsellä menossa rv 13 4. Pahoinvointi ei mulla ole vielä helpottanut mut eiköhän se tästä..

      Hyviä vointeja sulle!

    • turisette

      siskolle annettiin kans lista neuvolassa MITÄ SITTEN ET SYÖ TAI SAAT SITÄ JA TÄTÄ JA TOTA...mulle ei annettu mittää :( nooh, kolmas lapsi tulossa, mutta tosiaan tuosta siskon listalta kuulin kaikenmaailman varoituksista, mistä en ikipäivänä ole kuullut. No siis kysymys, miksi ensisynnyttäjää varoitellaan, mutta uudelleen synnyttäjää ei? maksa oli jo ennenkin kiellettyjen listalla (liikaa nautittuna) ja sokeri ym. ihan vain noin maalaisjärjelläkin vähän karsittuja... ennen tosiaan pidettiin huoli siitä että ei juo/polta/käytä humehia, mutta nyt pitäisi kytätä ruokaakin. Minun mielestäni normaali ruokavalio joka on terveellistä aina on terveellistä myös raskaana ollessa (paitsi nyt sitten se maksa ym) Ei koskaan ole terveellistä juoda limsaa tmv. joka päivä ja monia litroja.
      Eli järki käpälään ja hyvää ruokahalua, muistakaa ulkoilla :D

      • äitsykkä78

        on kolmas raskaus menossa. Sain kaikki paperit uusintana.. hih.. Kun sain ne edellisen kerran vuosi sitten kesällä ja nyt sitten joulukuussa uudelleen. Neuvolassa toteskin, että turha alkaa näitä kolmatta kertaa käymään lävitse. Kyllähän ne ohjeet jo tiedetään..

        Olin kyl vannonut, että kaksi riittää ja edellinen synnytys oli hirveä. Vielä liian tuoreessa muistissa.. Hävitin kaikki raskauteen liittyvät prosyyrit välittömästi synnäriltä palatessani. No nyt ne taas pyörii tuolla muitten papereitten seassa. Mies ei ole vielä kertaakaan vilkaissut sitä odottavan isän opasta.. hih.. ei kai sitä enää kolmannella kertaa edes kannata ajatella..


    • ahven...

      Itsekin ensimmäisellä neuvolakäynnillä sain puolen tunnin luennon siitä mitä ei saa syödä ja mitä pitää. Mua alkoi oikein naurattamaan kesken kaiken ja se neuvolatäti vilkaisi mua pahalla silmällä...=)

      Mun mielestä ehkä kaikkein älyttömin kiellettyjen listalla oli "yli 24 cm pitkä ahven"! Siis voi saatana!!! Pitäiskö mun painella mittanauha kourassa ja tiedustella että minkäs kokoinen affena nyt on mun lautaselle päässyt...

      Maalaisjärki siis käteen näissä asioissa!!!

      • Kurki Aura

        nuo kalakiellot oli kyllä mielenkiintoisia, pitkä ja tarkka lista oli lueteltu. Itse en kaloista ymmärrä mitään, erotan lähinnä kalapuikon ja lohen toisistaan, ei hajuakaan mitä ovat esim. petokalat, hai nyt varmaan ainakin :) Joten jos kalaa haluan syödä monipuolisesti niin pitänee ottaa tuo lista mukaan kauppaan ja näyttää sitä kalatiskillä, että laittakaahan siitä jotain...

        Äitiäni tuo kiellettyjen lista huvitti suuresti, minua odottaessaan 80-luvun alussa oli neuvona vaan "syödä kahden edestä". Ja ihan "normaali" minustakin on tullut... ;)


      • ...

        kun nauroin niin makeasti tuolle kommentillesi...hih!!!1


    • ja mitä ei saa syödä...

      Ite oon kasvissyöjä, joten ei tarvinnut itse huolehtia mistään kalojen mitoista tai maksan syönnistä, mut oon itse ainakin vähän kattonut että pastöroimattomia juustoa en napsi kuin esim. pitsassa, kypsennettynä siis. Vaikka se listerian riski onkin pieni, niin joku sen kuitenkin aina saa senkin.

      Ja juureksia jos syöt, niin kannattaa pestä ja/tai kuoria huolella, niistä kun voi saada sen tokson, siitä mullasta siis. Yleensäkin tietty normaali keittiöhygienia on fiksua, ihan ilman sitä odotustakin.

      Ite oon kyllä surutta silloin tällöin siemaillut kahvia ja kokista, yrttiteetä samaten, käytänhän ruoassakin mausteita, siis juuri inkivääriä, minttua, oreganoa, basilikaa jne...

      Älä stressaa liikaa syömisistäsi, noudatat vaan ihan tavallista fiksua ruokavaliota, syöt monipuolisesti ja mielellään paljon myös niitä rehuja ;) Paljon pahempihan se ois, jos vetäisit alkoa tai polttelisit, kuin se, että syöt vaikka sitä salmiakkia silloin tällöin...

    • Anonyymi

      Miten on ohjeet syödessä ei saa lukea kun on pakko iiris tavarat,pitääkö syödä ja lukea kyynärpää pahuus. Ydinase Kaarlo Ylivieska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe