Ennen vanhemmilta henkilöiltä löytyi melkein
jokaiseen pieneen tapahtumaan selitys tai uskomus.
Syödessä haarukan tipahtaminen lattialle tiesi nais vierasta,
tai lusikan tippuminen mies vierasta.
Korvien soiminen jotain,samoiten kun suun kutiaminen.
Varmaan on paljon näitä juttuja,muistaakohan vielä
jokunen meistä millaisia selityksiä teillä päin oli?
Vanhoja uskomuksia
30
4316
Vastaukset
- sapunella
JOS NENÄN ALUSTAA KUTITTAA TULEE MIES VIERAITA.PARTA PAHOILLE KASVAA SÄNKIJOUHET JOUTAVILLE.
- Koti ukko
Syyhyää vieraita tulloo,sano vanhemmat ennen.
- Juulia
sanottiin jos kissa pesi ihteesä niin se tiesi että tulee vieraita.
Jos oikeeta kättä kutitti niin se tiesi rahan menoa mutta vasemman käden kutina tiesi rahan tuloa.- Koti ukko
Sanotaan,Oikea ojentaa,vasen vastaan ottaa.
- Pirre*
kun korvat soi, että nyt joku riävii paskallaan, l. tarkoitti joku puhuu pahaa hänestä..ei tietenkään ollut tosissaan, mutta se oli vain sellainen peritty hokema..
Sitten olen kuullut jonkun lorsan sanovan, että kun hmm..niitä (miesten)kutittaa, silloin tätiä naijjaan...:x
Sorry nämä nyt oli hieman tällaisia, ei ihan niin siivoja...- taivaassakin
Kun mullai joskus kutiaa,tätit vaan on kuollut aikoja sitten.:)
- Pirre*
taivaassakin kirjoitti:
on taivaassa...tai sitten sulla on..
* :) * - Koti ukko
Vasen korva soi joku puhuu pahaa.
Oikea korva soi hyvää puhuvat ja kun tuttavia mielessään luetteli,
niin kenen kohdalla loppu soiminen niin hän oli puhuja.
Näin vieläkin olen naisten kuullut puhuvan. - Koti ukko
taivaassakin kirjoitti:
Onpa taivaassa tarjona lapsillekkin.
Maanpäällä ei saa moni aikuinenkaan.
Joo tuota miten lie sitten.:) - enkelitrio
Koti ukko kirjoitti:
Vasen korva soi joku puhuu pahaa.
Oikea korva soi hyvää puhuvat ja kun tuttavia mielessään luetteli,
niin kenen kohdalla loppu soiminen niin hän oli puhuja.
Näin vieläkin olen naisten kuullut puhuvan.Riittää,ku korvii kuumottaa,ni joku ajattelee.
- siilityttö55
taivaassakin kirjoitti:
Sullon satiaisia ; )
tämmösiä joskus...Jos käsilaukun jätti lattialle,pysyi ikuisesti köyhänä.Leipää ei saanu laittaa väärin päin pöydälle,tiesi muuten leivättömiä aikoja...
Jos tikka koputti seinään,niin kuolema oli tulossa vierailulle...- Koti ukko
Muisti palaileekin.:)Kun täältä lueskelee.
Jos kesällä pääsky tuki sisään sanottii sen
tietävän läheisen kuolemaa.
Samoin siivotessa piti aloittaa pirtin perältä,
jos ulko ovelta aloitti niin tiesi köyhtymistä.
Mistäpä sitä meikän kodissakin olis enää köyhtynyt,
vaikka olis alottanut siivouksen mistä. Koti ukko kirjoitti:
vaikka olis alottanut siivouksen mistä.sekin tiesi kuolemaa,jos lintu katseli ikkunasta sisään...
Ei tästä kauaa ole,kun niin kävi,et pikkulintu tuijotteli ikkunasta..Mulla nous melkeen kylmä hiki,ku muistin tuon vanhan jutun...:)- Koti ukko
mii-su kirjoitti:
sekin tiesi kuolemaa,jos lintu katseli ikkunasta sisään...
Ei tästä kauaa ole,kun niin kävi,et pikkulintu tuijotteli ikkunasta..Mulla nous melkeen kylmä hiki,ku muistin tuon vanhan jutun...:)minä saisin kuolla joka päivä kun tiaiset sisään tiirailevat.:)
Vielä muistin sellasen,jos keväällä ei pääskyt
pesineet jonkun talon räystään alle sanottiin sen
tietävän ja kuolemaa.
En tiedä oliko sattumaa kun oma isä kuoli alku
kesästä niin sinä kesänä koti mökillä ei ollut
ainuttakaan pesivää pääskyä. Koti ukko kirjoitti:
minä saisin kuolla joka päivä kun tiaiset sisään tiirailevat.:)
Vielä muistin sellasen,jos keväällä ei pääskyt
pesineet jonkun talon räystään alle sanottiin sen
tietävän ja kuolemaa.
En tiedä oliko sattumaa kun oma isä kuoli alku
kesästä niin sinä kesänä koti mökillä ei ollut
ainuttakaan pesivää pääskyä.minäki olevan hengissä...:)
Lapsuudenkodissa pääskyset tekivät aina pesänsä isoon puuhuoneeseen...Sanottiin,että onni asuu sellaisessa talossa...- Juulia
pöllön huhuilu tiesi kuolemaa ja jos lintu lensi ikkunaan niin se tiesi pahaa.
- siit köyhtyy
Koti ukko kirjoitti:
vaikka olis alottanut siivouksen mistä.Kiljaisi pojanpoikani6v. serkkutytölleen,joka kantoi laukkuni sisälle autosta,tyttö aikoi vipata sen eteisen lattialle.Oikein säpsähti,kun pelästyi.
Hyvin oli "oppi" mennyt perille,vaikka huonosti on tepsinyt..Huom.En vahingossakaan laita koskaan laukkua lattialle.Ja köyhtynyt en ole,eipä silti,
enkä ole vielä rikastunutkaan. Juulia kirjoitti:
huhuiluko? Voi että...me asuttiin nii mettän keskellä,et jos tuo olis pitäny paikkaansa,nii mehän oltais oltu koko kylä kanttuvei...
- opri51
Juulia kirjoitti:
Kelpaako huuhkajan huhuilu, se huhuilee alvariinsa tossa metsikössä, ja linnut läiskähtelee määrättyyn aikaan vuodesta (keväällä) ihan joka päivä, monta kertaa.
Niin usein se kyllä tietää huonoa, sille linnulle ainakin.. - opri51
opri51 kirjoitti:
Kelpaako huuhkajan huhuilu, se huhuilee alvariinsa tossa metsikössä, ja linnut läiskähtelee määrättyyn aikaan vuodesta (keväällä) ihan joka päivä, monta kertaa.
Niin usein se kyllä tietää huonoa, sille linnulle ainakin..läiskähtelee ikkunaan...
- Tikapuitten alta
siit köyhtyy kirjoitti:
Kiljaisi pojanpoikani6v. serkkutytölleen,joka kantoi laukkuni sisälle autosta,tyttö aikoi vipata sen eteisen lattialle.Oikein säpsähti,kun pelästyi.
Hyvin oli "oppi" mennyt perille,vaikka huonosti on tepsinyt..Huom.En vahingossakaan laita koskaan laukkua lattialle.Ja köyhtynyt en ole,eipä silti,
enkä ole vielä rikastunutkaan.Ei missään nimessä saa kävellä.Täytyy kiertää.Onneksi ei kaukaa.
- sinuun päin roskia
Tikapuitten alta kirjoitti:
Ei missään nimessä saa kävellä.Täytyy kiertää.Onneksi ei kaukaa.
lattialta niin rikastut.
Tuota voisin vaikka uskoakin , koska minä olen vähän päässy rahoihin kiinni , sen jälkeen kun sain roskat vastaani.
- Anskuliini
rakko kielessä, joku juorusi selän takana.
Lasinsirpaleet tiesi onnea, peilin rikkoontuminen epäonnea.
Jos teki uuden voileivän ennen kuin entinen oli syöty, tiesi se nälkäisiä vieraita.
Jos sanoi saman sanan toisen kanssa yhtäaikaa, sai toivoa ja toive toteutui.- Jotain kauhian pahaa tapaht...
Sylkäise heti hmm. taaskaan muista kumman olan yli.Jomman kumman ja siksi sylkäisin aina 3 kertaa kummankin olan yli.Varmuuden vuoksi,vaikka olis ollut valkoinen kissa,Jossain sillä kuitenkin joku musta viiru oli.Varma on aina varmaa.
- Ak:n lapio
Jotain kauhian pahaa tapaht... kirjoitti:
Sylkäise heti hmm. taaskaan muista kumman olan yli.Jomman kumman ja siksi sylkäisin aina 3 kertaa kummankin olan yli.Varmuuden vuoksi,vaikka olis ollut valkoinen kissa,Jossain sillä kuitenkin joku musta viiru oli.Varma on aina varmaa.
Teilläpäin oli vielä kuuskutluvullakin julkisilla paikoilla kylttejä, joissa luki: "Syljeskely kielletty, juoksi sitten kissoja tai ei:"
- sano,
ku haaraperät syyhy,taitaa tulla hyvä papuvuosi ,kun pussit kutiaa altapäin.......
pittäks tua paikkans ja?
minun miälestä ne kaippa vaa saippua ja vatten... tiesi aina pahaa.
Jos lintu lensi sisään oli se varma kuoleman viesti.
Jos metsän eläimiä tuli pihaan tiesi sekin pahaa.
Lapsena ei saanut koskaan leikkiä lääkäriä koska se ennusti sairautta.
Paperilla ei saanut pyyhkiä pöytää koska se tiesi talon köyhtymistä.- Koti ukko
Kun tässä käy joskus juttusilla vielä vanhempi mieskuin minä,
kahvitellessa aina odottaa mihkä laitaan kupissa oleva vaahto kupla lopulta menee.
Sanoo rahaa olevan tulossa siinä suunnassa istuvalle. Koti ukko kirjoitti:
Kun tässä käy joskus juttusilla vielä vanhempi mieskuin minä,
kahvitellessa aina odottaa mihkä laitaan kupissa oleva vaahto kupla lopulta menee.
Sanoo rahaa olevan tulossa siinä suunnassa istuvalle.Miten mä saatoin tuon unohtaa,kun vielä itsekkin seuraan sitä vaahtokuplaa kahvikupissa..:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723