Nyt on kysytty niin monta kertaa sitä miksi en voi viedä syntilistaa (tai mitään mutakaan) sinne mopin palstalle?
Minulla ei ole eikä tule olemaan tunnuksia joilla voisin sinne kirjoitaa.
Miksi ei? Koska en halua niitä hankkia. Minä en näe toistaiseksi mitään syytä mennä keskustelemaan sinne mistään. Kehtaamisesta ei ole kysymys. Minä en halua sinne. Luotan siihen että ne jotka ovat osanneet mopin palstalle osaavat sieltä tänne.
Mitä taas tulee tuon syntilistan tekemiseen niin kaikilla on vapaus osallistua sekä siitä käytävään keskusteluun että sen puuhaamiseen.
Kiitän kaikkia jotka ovat siihen komenteja ja versioita tuoneet.
Minulle on todella yllätys se että vl eivät näe sitä mitä syntilista kertoo heidän omasta uskostaan. Täällä on ilmesen paljon niitä joiden mielestä syntilista ei kerro vl mitään.
Kuitenkin se kertoo siitä miltä vl näytää ulospäin. Se kertoo ajan muutumisesta. Se kertoo historiaa vl herätysliikeestä. Niin hyvässä kuin pahassa. Jokaisen vl olisi syytä miettiä miksi usko näytää siltä miltä se syntilistan valossa näyttää.
Ettei kukkaan vain saarnaisi syntilistalla kuormiiteuua evankeliumia? Ettemme armoa jakaisi yhteisön ehdoilla vaan edoitaa? Usko ei ole ulkoisesti meissä vaan meissä itsessämme. Emmekä voi uskon ja armon ehdoksi laitaa yhtään listattua asiaa. Miksi näin kuienkin tapahtuu?
En ymmärrä teitä?
13
774
Vastaukset
- *_*
>>Emmekä voi uskon ja armon ehdoksi laitaa yhtään listattua asiaa>>
Ei toki nämä ole armon ehtoja. Mutta kymmenen käskyä on listaus. Sekäänkö ei odota ihmiseltä mitään toimenpiteitä?
Kukaan ei sitä voi täyttää, mutta siinä ilmoitetaan millä tavoin olisi kristityn Jumalan tahtoa noudatettava. Siinä mm. kerrotaan että älä tee huorin. Ja selityksessä sanotaan, että joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä on jo sydämesään tehnyt huorin hänen kanssaan.
Eikö tämä ole yksiselitteisesti synti?
Mitä muuta esim. tanssi palvelee kuin tätä huoruuden syntiä? Joku voi sanoa että se on liikuntaa. On toki, mutta liikkua voi muullakin tavalla.
Jo näitä "syntilistoja" aletaan aivan suoranaisesti ruotimaan ja mietitään mihin Raamatun paikkaan eri asiat viittaavat niin on hyvin vähän asioita, mitä tuossa listassa on mikä olisi niin hyvää, että siinä tehtäisiin Jumalalle tai omalle uskonelämälle palvelus, kun sitä asiaa elämässään toteuttaa.
Mutta, jos haluaa tällaisten lasien takaa katsella elämää niin ihan vapaasti. Mutta olisi hyvä ymmärtää, että se mitä sinä ajattelet ei ehkä ole ainoa totuus.Eikö raamattu kehoita meita yksinomaan ja ennenkaikkea peilaamaan itseämme raamatun sanaan? Jos ei niin olen hukassa?
Tälläiset syntilistat nimenomaan ja ennen kaikkea tulee lähteä ruotimaan raamtun sanan valossa. Jos emme niin tee ja silti noudatamme niitä kuuliasisesti olemme kuuliaisia ei raamatun sanalle vaan ihmisopille ?
Olemmeko samaa vai eri mieltä tähän asti?
Onko tanssi sinusta synti siksi että sinulle on opetettu niin vai siksi että raamattu sanoo että se on synti?
Ovako pelikortit syntiä sikis että olet opettettu että ne on vai siksi että raamatun sanan valossa tarkasteltuna ne ovat syntiä?
Et sinä sen sälän taakse voi piiloutua että ry:llä opetetaan näin? Missä on omakohtainen usko? Yhteisössä ? Mieti palveletko nyt yhteisöä jumalana vai Jumalaa? Peilaatko elämän arvoja yteisöön vai raamattuun ? Vai uskotko että siion (ry) on erehtymätön ja sille tulee olla kuuliainen (HS-oppi)?- miettii ..
hyshys kirjoitti:
Eikö raamattu kehoita meita yksinomaan ja ennenkaikkea peilaamaan itseämme raamatun sanaan? Jos ei niin olen hukassa?
Tälläiset syntilistat nimenomaan ja ennen kaikkea tulee lähteä ruotimaan raamtun sanan valossa. Jos emme niin tee ja silti noudatamme niitä kuuliasisesti olemme kuuliaisia ei raamatun sanalle vaan ihmisopille ?
Onko tanssi sinusta synti siksi että sinulle on opetettu niin vai siksi että raamattu sanoo että se on synti?
Ovako pelikortit syntiä sikis että olet opettettu että ne on vai siksi että raamatun sanan valossa tarkasteltuna ne ovat syntiä?
Et sinä sen sälän taakse voi piiloutua että ry:llä opetetaan näin? Missä on omakohtainen usko? Yhteisössä ? Mieti palveletko nyt yhteisöä jumalana vai Jumalaa? Peilaatko elämän arvoja yteisöön vai raamattuun ? Vai uskotko että siion (ry) on erehtymätön ja sille tulee olla kuuliainen (HS-oppi)?kyllä siinäkin asiassa että uskoako jotakin vl:ää vai Raamattua kun on kysymys kasteesta. Pitäskö uskoa vl:ää että kasteessa ei saa syntien anteeksiantamusta eikä Pyhää Henkeä, vaikka Raamatussa lukee että saa?! Ja yleensäkin voiko uskoa Raamattua jos siellä lukee, että joku rukoili syntejään anteeksi Jumalalta, kun vl sanoo että on harhakäsitys että rukoillen saisi muka synnit anteeksi. Eikö Raamattu ole kuitenkin se korkein?
miettii .. kirjoitti:
kyllä siinäkin asiassa että uskoako jotakin vl:ää vai Raamattua kun on kysymys kasteesta. Pitäskö uskoa vl:ää että kasteessa ei saa syntien anteeksiantamusta eikä Pyhää Henkeä, vaikka Raamatussa lukee että saa?! Ja yleensäkin voiko uskoa Raamattua jos siellä lukee, että joku rukoili syntejään anteeksi Jumalalta, kun vl sanoo että on harhakäsitys että rukoillen saisi muka synnit anteeksi. Eikö Raamattu ole kuitenkin se korkein?
se joka ei usko ei pelastu....
Tuo kastekysymys sinänsä on itsellä työn alla eli on ollut muuta ajateltavaa....
Ristin ryöväristä ei jäänyt muuta todistusta kuin se että hän uskoi. Hänen kastamisestaan ei ole tietoa puoleen eikä toiseen....
Raamattu puhuu ympärileikkauksesta ja kasteesta samassa yhteydessä?
Jaa-a leikitään ajatusleikkiä....
Ihminen tekee parannuksen eikä ole kastettu eli on pakana.. kuolee uskossa kastamatta. Minusta pitäisi pelastua raamatun mukaan. Ihmienn on kastettu mutta ei usko ja kuolee epäuskoisena. Ei pitäisi pelastua raamatun mukaan ilman uskoa.
Mikä sitten on kasteen merkitys? Se on ulkonainen merkki siitä että kuuluu uskovaisten joukoon. Se on osallisuus opetuksesta (ajallinen serakunta)... Mitä se on muuta... Pitää miettiä ja tutkia...- eipähän se
hyshys kirjoitti:
se joka ei usko ei pelastu....
Tuo kastekysymys sinänsä on itsellä työn alla eli on ollut muuta ajateltavaa....
Ristin ryöväristä ei jäänyt muuta todistusta kuin se että hän uskoi. Hänen kastamisestaan ei ole tietoa puoleen eikä toiseen....
Raamattu puhuu ympärileikkauksesta ja kasteesta samassa yhteydessä?
Jaa-a leikitään ajatusleikkiä....
Ihminen tekee parannuksen eikä ole kastettu eli on pakana.. kuolee uskossa kastamatta. Minusta pitäisi pelastua raamatun mukaan. Ihmienn on kastettu mutta ei usko ja kuolee epäuskoisena. Ei pitäisi pelastua raamatun mukaan ilman uskoa.
Mikä sitten on kasteen merkitys? Se on ulkonainen merkki siitä että kuuluu uskovaisten joukoon. Se on osallisuus opetuksesta (ajallinen serakunta)... Mitä se on muuta... Pitää miettiä ja tutkia...Raamattu olekaan niin yksiselitteinen kirja, kun sen kirjoittajillakin ollut erilaisia näkemyksiä asioista. Toisaalta miksi Jeesus ei olisi voinut armahtaa ristillä ryöväriä? Onhan Jeesus Messias, Kuningas joka näki suoraan sydämeen. Ihminenhän ei näe toisen sydämee, ei tässä olla Jumalan tasoisia kuten Jeesus. Toisaalta sekin kohta, että ristinryöväri sai armahduksen on kaikille jonkinlainen merkki siitä että Jumala voi armahtaa vaikka esim. vl:ää ei olisi lähimaillakaan. Sanoohan Raamattu että
Room.9
15 Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon." [2. Moos. 33:19]
16 Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa. [Ef. 2:8,9]
17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa." [2. Moos. 9:16]
18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo. [2. Moos. 4:21] - sanaa...
Mutta vl:llä monista säännöistä on tullut itsetarkoitus.
Hyvä esimerkki on naisten meikkaus ja hiustenvärjäys, jota tällä palstalla on puitu satoja kertoja. Mikä näiden sääntöjen perimmäinen tarkoitus on ollut? Syitä on ollut monia: ei haluta mennä maailman mukana, halu olla siveä eli, että ei tieten tahtoa tehdä itsestä haluttavaa (Aikaisemmin vain ilotytöt meikkasi, mutta säädylliset naiset eivät).
Ajan mittaan tätä sääntöä on kuitenkin lähdetty noudattamaan kaksinaismoralistisesti, ulkokultaisesti. Itse meikkauksesta ja hiustenvärjäyksestä on tehty pahoja asioita, mutta samalla noita perimmäisiä syitä, joista itse meikkauskielto on lähtenyt, rikotaan koko ajan.
Nyky-vl-naiset ovat hyvin muotiorientoituneita. On viimeisimpien villitysten mukaisia vaatteita ja koruja. Hiuksia kiharretaan ja käherretään. Toisin sanoen mennään maailman mukana, ihan etujoukoissa. Halutaan olla seksikkäitä ja ollaan seksikkäitä.
Sinällään tässä ei ole mitään vikaa. Vika on vain ja ainoastaan kaksinaismoralismissa.
Vai mitä mieltä itse olet? Kuvitellaan, että on kaksi vl-naista. Toinen pukeutuu ihan tavallisesti, on siisti ja ehkä hieman vaatimatonkin. Toinen on viimeisimmän muodon mukainen, on koruja, korkoa ja korkkiruuveja. On seksikäs ja muodikas. Mutta ei meikkiä. Sitten tämä vaatimaton laittaa joku päivä meikkiä ja hieman sävyttää hiuksia. Onko oikein, että tämä muodikas ja ulkonäkökeskeinen tyttö saisi sanoa toiselle: "Nyt olet maailmassa, ei Jumala ole antanut meille lupaa tehdä tuollaista"? Eikö se olisi hieman kaksinaismoralistista, koska tuo tyttö oli itse monin verroin koristautuneempi ja maailman mukainen?
Tämä on noissa säännöissä se ongelma. Niitä lähdetään seuraamaan niin sokeasti, että se olennaisin unohtuu.
Monet muut uskovaiset, joilla ei ole mitään määriteltyjä sääntöjä, noudattavat kaikkea kohtuudella. Meikkaavat kohtuudelle, pukeutuvat kohtuudella jne. Monella lestadiolaisella tilanne on kääntynyt niin, että meikkaus on kaikilta osin pannassa, mutta muuten saa koristautua mielen määrin.
Ymmärrätkö yhtään mitä yritän sanoa? - *_*
hyshys kirjoitti:
Eikö raamattu kehoita meita yksinomaan ja ennenkaikkea peilaamaan itseämme raamatun sanaan? Jos ei niin olen hukassa?
Et sinä sen sälän taakse voi piiloutua että ry:llä opetetaan näin? Missä on omakohtainen usko? Yhteisössä ? Mieti palveletko nyt yhteisöä jumalana vai Jumalaa? Peilaatko elämän arvoja yteisöön vai raamattuun ? Vai uskotko että siion (ry) on erehtymätön ja sille tulee olla kuuliainen (HS-oppi)?toisesta ketjusta missä tätä samaa asiaa jauhetaan. Ja ilmeisesti sinun avaamanasi.
sanaa... kirjoitti:
Hyvä esimerkki on naisten meikkaus ja hiustenvärjäys, jota tällä palstalla on puitu satoja kertoja. Mikä näiden sääntöjen perimmäinen tarkoitus on ollut? Syitä on ollut monia: ei haluta mennä maailman mukana, halu olla siveä eli, että ei tieten tahtoa tehdä itsestä haluttavaa (Aikaisemmin vain ilotytöt meikkasi, mutta säädylliset naiset eivät).
Ajan mittaan tätä sääntöä on kuitenkin lähdetty noudattamaan kaksinaismoralistisesti, ulkokultaisesti. Itse meikkauksesta ja hiustenvärjäyksestä on tehty pahoja asioita, mutta samalla noita perimmäisiä syitä, joista itse meikkauskielto on lähtenyt, rikotaan koko ajan.
Nyky-vl-naiset ovat hyvin muotiorientoituneita. On viimeisimpien villitysten mukaisia vaatteita ja koruja. Hiuksia kiharretaan ja käherretään. Toisin sanoen mennään maailman mukana, ihan etujoukoissa. Halutaan olla seksikkäitä ja ollaan seksikkäitä.
Sinällään tässä ei ole mitään vikaa. Vika on vain ja ainoastaan kaksinaismoralismissa.
Vai mitä mieltä itse olet? Kuvitellaan, että on kaksi vl-naista. Toinen pukeutuu ihan tavallisesti, on siisti ja ehkä hieman vaatimatonkin. Toinen on viimeisimmän muodon mukainen, on koruja, korkoa ja korkkiruuveja. On seksikäs ja muodikas. Mutta ei meikkiä. Sitten tämä vaatimaton laittaa joku päivä meikkiä ja hieman sävyttää hiuksia. Onko oikein, että tämä muodikas ja ulkonäkökeskeinen tyttö saisi sanoa toiselle: "Nyt olet maailmassa, ei Jumala ole antanut meille lupaa tehdä tuollaista"? Eikö se olisi hieman kaksinaismoralistista, koska tuo tyttö oli itse monin verroin koristautuneempi ja maailman mukainen?
Tämä on noissa säännöissä se ongelma. Niitä lähdetään seuraamaan niin sokeasti, että se olennaisin unohtuu.
Monet muut uskovaiset, joilla ei ole mitään määriteltyjä sääntöjä, noudattavat kaikkea kohtuudella. Meikkaavat kohtuudelle, pukeutuvat kohtuudella jne. Monella lestadiolaisella tilanne on kääntynyt niin, että meikkaus on kaikilta osin pannassa, mutta muuten saa koristautua mielen määrin.
Ymmärrätkö yhtään mitä yritän sanoa?Ymmärän sen mitä sanot kuitenkin saman sanoneena tiedän että todetaan ettei ole sääntöjä :)
Nainen ei halua meikata mutta tekee kaikensa ollakseen muuten sekiskäs?
Tämä on nimenomaan ja ennen kaikkea kakaisnaismoraalia.
Tällä ei ole mitään muuta tekemistä uskon kanssa kuin se että yhteisö sulkee sinut ulos ei muotivaateista mutta ripsiväristä kyllä?- ____
hyshys kirjoitti:
Ymmärän sen mitä sanot kuitenkin saman sanoneena tiedän että todetaan ettei ole sääntöjä :)
Nainen ei halua meikata mutta tekee kaikensa ollakseen muuten sekiskäs?
Tämä on nimenomaan ja ennen kaikkea kakaisnaismoraalia.
Tällä ei ole mitään muuta tekemistä uskon kanssa kuin se että yhteisö sulkee sinut ulos ei muotivaateista mutta ripsiväristä kyllä?Kannattaa sen verran rauhoittua että saa sanomansa perille. Riivatun paljon kirjoitusvirheitä ettei tahdo tolkku saada tekstistä, sori vaan.
Liekö olet jo ihan hepulissa - kaksinaismoralismi
sanaa... kirjoitti:
Ymmärrätkö yhtään mitä yritän sanoa?sitten rehottaa? Siksi kai, että se on helppoa. Henkisesti/hengellisesti laiskalle vl-ihmiselle sopii hyvin, että on valmiit yksinkertaiset säännöt tyyliin meikki ei - muotivaatteet kyllä. Ei tarvitse vaivata itse päätänsä eikä omaatuntoansa (joka ei ilmeisesti osaisikaan sanoa muuta kuin että kuuntele seurakuntaa).
Helppo tie ei kuitenkaan ole se todellinen elämän tie.
- ihan
pihalla vai lienetkö koskaan edes sisällä ollutkaan...
- vl-liikkeessä
olijoiden pitää pystyä kyseenalaistamaan ja pohtimaan asioita monelta eri näkökannalta. Se on ihan normaalia miettiä asioita eikä aina ole kysymys siitä että olisi luopunut uskosta Jumalaan jos pohtii vl-uskon oppikohtia.
Mitä enemmän pohtii, sitä enemmän kai oppii vastaaman kysyjillekin kai?? - surullista
Hyshys kirjoittaa niinkuin asiat on, eli ulkopuolelta. Vl:t tekevät, vl:t sanovat. Ei ole siemen hyvään maahan langennut, ei, ei. Mikä lie vienyt? Toivotaan että löytyy uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113459Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283231Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282686Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu822414Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181793Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91414Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201283Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41218