Mistäpä suomalainen perämies saisi "helpolla" töitä. Perämieskokemusta löytyy, joskin alle vuoden, mutta hiljaista on löytää perämiehen töitä nyt suomesta, eikä todellakaan huvittais puolikkaaksi palata. Eli oliskohan jollakin kultaisia vihjeitä? Sen verran kranttu oon kuitenkin että lähden vain 1:1 systeemillä ja törnitkään ei mielellään ylipitkiä, maks 4 kk. Auttakaa nyt ihmeessä, en haluu ottaa ruostekonetta enää käteen!!!!
Mistä töitä?
27
5527
Vastaukset
- ökkö
Niih,
Työkkärin sivuilla haetaan VTS-keskukseen operaattoria. Siellä on lyhyet "törnit".
Saksalaisilla ei ole yleisesti 1:1 vuorottelua mut ainakin Hapag Lloydilla se on käytössä. Käsittääkseni 3kk pätkissä. Tuntuu kyllä liksassa, mut loma on kivaa.
Toisaalta, jos "uhraa" pari vuotta vähän epämukavimmilla törneillä saa sitä työkokemusta aika helposti ja sitten on helpompi saada töitä muualta. Mut ei se työ ole kaikki kaikessa...
Onnea työnhakuun!- vetsi
Sinne vaan VTS:ään. Vaihtuvuus on suuri ja systeemi eilisen päivän hommia. Katselet sitten 12 tuntia ruudulta laivojen liikkeitä ja vastaat laivojen /luotsien tulo/lähtöilmoituksiin. Palkka pieni mutta eivät toki työtkään rasita. VTS oli väliajan systeemi ennen AIS:n tuloa,turha ja kallis systeemi Suomenmaahan. Operaattoreita haetaan jatkuvasti, ei oikein porukka viihdy.
- Ahab
vetsi kirjoitti:
Sinne vaan VTS:ään. Vaihtuvuus on suuri ja systeemi eilisen päivän hommia. Katselet sitten 12 tuntia ruudulta laivojen liikkeitä ja vastaat laivojen /luotsien tulo/lähtöilmoituksiin. Palkka pieni mutta eivät toki työtkään rasita. VTS oli väliajan systeemi ennen AIS:n tuloa,turha ja kallis systeemi Suomenmaahan. Operaattoreita haetaan jatkuvasti, ei oikein porukka viihdy.
VTS:ään ei vaan pääse jollain alle vuoden perämiespraktiikalla.
Vai eilisen päivän hommia? Kummallista miten ne eilisen päivän hommat vaan lisääntyvät maailmalla. Eli kasvaneen liikennetiheyden vuoksi ko. järjestelmiä perustetaan koko ajan uusia eri puolelle maailmaa. - Hugge
vetsi kirjoitti:
Sinne vaan VTS:ään. Vaihtuvuus on suuri ja systeemi eilisen päivän hommia. Katselet sitten 12 tuntia ruudulta laivojen liikkeitä ja vastaat laivojen /luotsien tulo/lähtöilmoituksiin. Palkka pieni mutta eivät toki työtkään rasita. VTS oli väliajan systeemi ennen AIS:n tuloa,turha ja kallis systeemi Suomenmaahan. Operaattoreita haetaan jatkuvasti, ei oikein porukka viihdy.
Jaa, pieni palkka? Riippuu siitä mihin "vetsi" sitä vertaa.
Vertailun vuoksi kannattaa vilkaista laivapäällystöliiton sivuja: www.seacommand.fi niin sieltä löytyy Suomalaisten perämiesten palkat (palkkataulukot päivätty 1.6.2006). Sen mukaan ainakaan laivaliksoilla Suomen lipun alla ei pysty kilpailemaan VTS:n kanssa.
Esim. Yliperämies jolla on merikapteenin kirja, seilaa kaasu-/kemikaalitankissa ja jonka työaikaan sisältyy normaalin 8 päivittäisen työtunnin lisäksi 70, siis seitsemänkymmentä tuntia YLITÖITÄ kuukaudessa ( elikkä vasta 71. överitunti menee maksuun) saa bruttona 2680 Eur ja 40 Centtiä! Vuorottelu on 1:1 ts päivä töitä = päivä palkallista vapaata maissa.
Pikkuperämies ilman kipparinkirjaa samassa alustyypissä ja luokassa sekä samoilla ylityötunneilla saa 2306 Eur 02 centtiä!
Rollareissa ja pasiseereissa taulukkopalkat on edellä mainittuja esimerkkejä PIENEMMÄT.
Vastaavasti VTS:n rivioperaattorin brutto ILMAN TUNTIAKAAN ylitöitä menee yli 3 tuhannen. Paljonko yli, niin se riippuu kunkin kuukauden yövuoroista, viikonlopuista jne.
Totta, että vuoro on kerrallaan 12 tuntia pitkä, mutta vapaata on vastaavasti niin paljon että kuukauden kokonaistuntimäärä on sama kuin tekisi 8 tuntia 5 päivänä viikossa. Tämän lisäksi tulee tietenkin normaalit kesälomat ja talvilomat.
Elikkä ei vallan huono vaihtoehto, varsinkin kun allekirjoittanut katselee sitä pientonnarin förstin näkökulmasta. Toisin sanoen alustyypissä jossa on vielä edellämainittujakin ns "ison sopimuksen" talukkopalkkoja pienemmät liksat.
Siis...mihin liksaan (ja ammattikuntaan) "Vetsi" vertaa ? ? ? - Hugge
Hugge kirjoitti:
Jaa, pieni palkka? Riippuu siitä mihin "vetsi" sitä vertaa.
Vertailun vuoksi kannattaa vilkaista laivapäällystöliiton sivuja: www.seacommand.fi niin sieltä löytyy Suomalaisten perämiesten palkat (palkkataulukot päivätty 1.6.2006). Sen mukaan ainakaan laivaliksoilla Suomen lipun alla ei pysty kilpailemaan VTS:n kanssa.
Esim. Yliperämies jolla on merikapteenin kirja, seilaa kaasu-/kemikaalitankissa ja jonka työaikaan sisältyy normaalin 8 päivittäisen työtunnin lisäksi 70, siis seitsemänkymmentä tuntia YLITÖITÄ kuukaudessa ( elikkä vasta 71. överitunti menee maksuun) saa bruttona 2680 Eur ja 40 Centtiä! Vuorottelu on 1:1 ts päivä töitä = päivä palkallista vapaata maissa.
Pikkuperämies ilman kipparinkirjaa samassa alustyypissä ja luokassa sekä samoilla ylityötunneilla saa 2306 Eur 02 centtiä!
Rollareissa ja pasiseereissa taulukkopalkat on edellä mainittuja esimerkkejä PIENEMMÄT.
Vastaavasti VTS:n rivioperaattorin brutto ILMAN TUNTIAKAAN ylitöitä menee yli 3 tuhannen. Paljonko yli, niin se riippuu kunkin kuukauden yövuoroista, viikonlopuista jne.
Totta, että vuoro on kerrallaan 12 tuntia pitkä, mutta vapaata on vastaavasti niin paljon että kuukauden kokonaistuntimäärä on sama kuin tekisi 8 tuntia 5 päivänä viikossa. Tämän lisäksi tulee tietenkin normaalit kesälomat ja talvilomat.
Elikkä ei vallan huono vaihtoehto, varsinkin kun allekirjoittanut katselee sitä pientonnarin förstin näkökulmasta. Toisin sanoen alustyypissä jossa on vielä edellämainittujakin ns "ison sopimuksen" talukkopalkkoja pienemmät liksat.
Siis...mihin liksaan (ja ammattikuntaan) "Vetsi" vertaa ? ? ?Pieni korjaus edelliseen. Aikaisemmassa kirjoituksessani mainitsemani förstin takuupalkka on tavallisessa pöntössä.
Kaasu-/kemikaalitankissa se on 70 ylityötunnilla 2769 Eur ja 51 cent.
Et sillä lailla... - vertailua
Hugge kirjoitti:
Jaa, pieni palkka? Riippuu siitä mihin "vetsi" sitä vertaa.
Vertailun vuoksi kannattaa vilkaista laivapäällystöliiton sivuja: www.seacommand.fi niin sieltä löytyy Suomalaisten perämiesten palkat (palkkataulukot päivätty 1.6.2006). Sen mukaan ainakaan laivaliksoilla Suomen lipun alla ei pysty kilpailemaan VTS:n kanssa.
Esim. Yliperämies jolla on merikapteenin kirja, seilaa kaasu-/kemikaalitankissa ja jonka työaikaan sisältyy normaalin 8 päivittäisen työtunnin lisäksi 70, siis seitsemänkymmentä tuntia YLITÖITÄ kuukaudessa ( elikkä vasta 71. överitunti menee maksuun) saa bruttona 2680 Eur ja 40 Centtiä! Vuorottelu on 1:1 ts päivä töitä = päivä palkallista vapaata maissa.
Pikkuperämies ilman kipparinkirjaa samassa alustyypissä ja luokassa sekä samoilla ylityötunneilla saa 2306 Eur 02 centtiä!
Rollareissa ja pasiseereissa taulukkopalkat on edellä mainittuja esimerkkejä PIENEMMÄT.
Vastaavasti VTS:n rivioperaattorin brutto ILMAN TUNTIAKAAN ylitöitä menee yli 3 tuhannen. Paljonko yli, niin se riippuu kunkin kuukauden yövuoroista, viikonlopuista jne.
Totta, että vuoro on kerrallaan 12 tuntia pitkä, mutta vapaata on vastaavasti niin paljon että kuukauden kokonaistuntimäärä on sama kuin tekisi 8 tuntia 5 päivänä viikossa. Tämän lisäksi tulee tietenkin normaalit kesälomat ja talvilomat.
Elikkä ei vallan huono vaihtoehto, varsinkin kun allekirjoittanut katselee sitä pientonnarin förstin näkökulmasta. Toisin sanoen alustyypissä jossa on vielä edellämainittujakin ns "ison sopimuksen" talukkopalkkoja pienemmät liksat.
Siis...mihin liksaan (ja ammattikuntaan) "Vetsi" vertaa ? ? ?Pitäis kait paremminkin kysyä että paljonko pienempi.
Tekstissä annetut arvot:
palkka;
VTS 3000e/kk => 36000e/a
Kemikaaliyliperämies (MKK) 2769,51e/kk ruokaraha vastikevapaalta 18,43e/pv => 36551,51e/a
KYPRM brutto vuodessa 551,51euro enemmän
Työtunteja vuodessa;
VTS 52vk-6vk(vuosiloma talvipidennyksellä)=40vk*40h => 1840h/a
KYPRM 30pv*8h 70h/kk*6kk => 1860h/a
KYPRM tekee 20 tuntia enemmän vuodessa ("peruspalkalla")
Veroprosentti (www.vero.fi);
[asuu Helsingissä, ev.lut. ja naimisissa]
VTS 26% => 9268,86e/a
KYPRM 14% => 5072,90
KYPRM maksaa vuodessa veroja 4195,96euro vähemmän
Eläkemaksu;
VTS 4,5% (muistaakseni :) ) => 1620e/a
KYPRM 11% => 4020,67e/a
KYPRM maksaa eläkemaksua 2400,66euro enemmän vuodessa
Netto:
VTS 36000-9268,86-1620=25111,14e/a => 2092,60e/kk
KYPRM 36551,52-5072,90-4020,67=27457,85e/a => 2288,15e/kk
KYPRM saa nettopalkkaa 195,55euro kuukaudessa enemmän.
Kumpa vaan joku pystyisi näyttämään yliperämiehen, jolla ei tulisi yli 70h ylitöitä kuukaudessa.
- täynnä töitä
mutta ei kelpaa, pitäisi olla 1:1, eikä yli 3 kk ja varmaan HK:n sinistä ja salmiakkia.
- kotiin
Kuulostat ihan siltä että oot todennäköisesti koulussa ollu puoli vuotta ja luulet tietäväs kaiken... Oot seilannu kaikki meret ennen kuin ensimmäinen solmu onnistuu.
Se on monessa muuten ongelmana, mm.joku risteilyvarustamo joka työkkärissä mainosti että 4:2 systeemillä työkuukaudet maksetaan, kuulostaahan se palkka kovalta mutta kun sitä alkaa tasaamaan niin oho... sama summa ku suomessa, ainoo vaan että pitäis vaihtaa yks lomakuukausi töihin.
EI KIINNOSTA - helvetin kovia
kotiin kirjoitti:
Kuulostat ihan siltä että oot todennäköisesti koulussa ollu puoli vuotta ja luulet tietäväs kaiken... Oot seilannu kaikki meret ennen kuin ensimmäinen solmu onnistuu.
Se on monessa muuten ongelmana, mm.joku risteilyvarustamo joka työkkärissä mainosti että 4:2 systeemillä työkuukaudet maksetaan, kuulostaahan se palkka kovalta mutta kun sitä alkaa tasaamaan niin oho... sama summa ku suomessa, ainoo vaan että pitäis vaihtaa yks lomakuukausi töihin.
EI KIINNOSTAskönöjä, kun vaan saa pysyä kotona.
Maailma on töitä täynnä. Jos miehestä on miesten töihin. Ei ne jobit tuu äidin mukana. - loma?
kotiin kirjoitti:
Kuulostat ihan siltä että oot todennäköisesti koulussa ollu puoli vuotta ja luulet tietäväs kaiken... Oot seilannu kaikki meret ennen kuin ensimmäinen solmu onnistuu.
Se on monessa muuten ongelmana, mm.joku risteilyvarustamo joka työkkärissä mainosti että 4:2 systeemillä työkuukaudet maksetaan, kuulostaahan se palkka kovalta mutta kun sitä alkaa tasaamaan niin oho... sama summa ku suomessa, ainoo vaan että pitäis vaihtaa yks lomakuukausi töihin.
EI KIINNOSTAMoi
Risteilyvarustamosta...
Minkätakia tasaat palkan 1:1 vuorotteluun?
Työ on 4kk töissä ja 2kk kotona ja kun tällätavoin laskee vuosiansiot tulee siitä enemmän kuin suomessa!
Ymmärrän kyllä että lomaa ei voi aina mitata rahassa mutta kyllä meidän suomalaisten olisi syytä tajuta että 1:1 vuorottelua ei ole missään muualla maailmassa ja suomen kauppalaivaston osus maailmassa on joku promille. - skeidaa
loma? kirjoitti:
Moi
Risteilyvarustamosta...
Minkätakia tasaat palkan 1:1 vuorotteluun?
Työ on 4kk töissä ja 2kk kotona ja kun tällätavoin laskee vuosiansiot tulee siitä enemmän kuin suomessa!
Ymmärrän kyllä että lomaa ei voi aina mitata rahassa mutta kyllä meidän suomalaisten olisi syytä tajuta että 1:1 vuorottelua ei ole missään muualla maailmassa ja suomen kauppalaivaston osus maailmassa on joku promille.http://mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=6571505&index=13&anchor=6571505
Rotation is 1:1 (3 months on/off).
sama juttu RCCL-varustamolla. 1:1 ei sitä yli puolta elämästä kannata työhön uhrata. - on lisääntymässä
loma? kirjoitti:
Moi
Risteilyvarustamosta...
Minkätakia tasaat palkan 1:1 vuorotteluun?
Työ on 4kk töissä ja 2kk kotona ja kun tällätavoin laskee vuosiansiot tulee siitä enemmän kuin suomessa!
Ymmärrän kyllä että lomaa ei voi aina mitata rahassa mutta kyllä meidän suomalaisten olisi syytä tajuta että 1:1 vuorottelua ei ole missään muualla maailmassa ja suomen kauppalaivaston osus maailmassa on joku promille.ja hyvä niin. Yleensä mistä löytää skandinaaveja niin myös 1:1 järjestelmät. Risteilijöissä on Deck&Enginellä RCCL:llä 14:14, NCL:llä 12:12 ja Star Cruisella 10:10. Yleensä kippareilla on 10:10 vaikka muilla olisi vaikka 14:14 tai 12:12.
Joo, ei sitä kannata liikaa viettää aikaa siellä laivalla jos on muutakin elämää. Palkka kannattaakin suhteuttaa aina törnin pituuteen. Monesti se raha ei korvaa loman määrää. Parhaimmat sopparit olen kuullut olevan joissain norjalaisissa Off Shore aluksissa. 2 viikkoa töitä ja 4 viikkoa vapaata!! "Maistuis varmaan sullekin!" :) - onko tietoa
on lisääntymässä kirjoitti:
ja hyvä niin. Yleensä mistä löytää skandinaaveja niin myös 1:1 järjestelmät. Risteilijöissä on Deck&Enginellä RCCL:llä 14:14, NCL:llä 12:12 ja Star Cruisella 10:10. Yleensä kippareilla on 10:10 vaikka muilla olisi vaikka 14:14 tai 12:12.
Joo, ei sitä kannata liikaa viettää aikaa siellä laivalla jos on muutakin elämää. Palkka kannattaakin suhteuttaa aina törnin pituuteen. Monesti se raha ei korvaa loman määrää. Parhaimmat sopparit olen kuullut olevan joissain norjalaisissa Off Shore aluksissa. 2 viikkoa töitä ja 4 viikkoa vapaata!! "Maistuis varmaan sullekin!" :)joko on tullut palkankorotus RCCL:lle?
- tietoa, kun
onko tietoa kirjoitti:
joko on tullut palkankorotus RCCL:lle?
en ole ollut yhteydessä RCCL:ään pitkään aikaan. Monilla risteilyfirmoilla on kuitenkin vuoden 2007 sopparit muokattu uusiksi kun kaikki rutisee taalan heikosta kurssista. Joillakin firmoilla on alettukin maksaa palkat euroissa euromiehille tai on asetettu taalaan "turvakatto", jottei kurssi vaikuttaisi niin paljon jos taala pysyy heikkona.
- kontinental
on lisääntymässä kirjoitti:
ja hyvä niin. Yleensä mistä löytää skandinaaveja niin myös 1:1 järjestelmät. Risteilijöissä on Deck&Enginellä RCCL:llä 14:14, NCL:llä 12:12 ja Star Cruisella 10:10. Yleensä kippareilla on 10:10 vaikka muilla olisi vaikka 14:14 tai 12:12.
Joo, ei sitä kannata liikaa viettää aikaa siellä laivalla jos on muutakin elämää. Palkka kannattaakin suhteuttaa aina törnin pituuteen. Monesti se raha ei korvaa loman määrää. Parhaimmat sopparit olen kuullut olevan joissain norjalaisissa Off Shore aluksissa. 2 viikkoa töitä ja 4 viikkoa vapaata!! "Maistuis varmaan sullekin!" :)sokkel 2:4 eli ainoastaan mannerjalkaan kiinniolevissa 2:4 rotaatio, koskee esim. FPSO, rigejä ja well service DP-laivoja NOR (ei NIS) sopimuksella. Supply aluksilla 1:1 (4viikkoa/4viikkoa) vuorottelu
- Tässä tapauksessa
Kokeneemmatkin on saman kysymyksen edessä nykyään. Lähde meriteollisuuteen mukaan, siellä on arviolta 1200 uutta työpaikkaa! koulutat vaan itsesi ensin levysepäksi, ja kahden vuoden päästä on sekin boomi jo varmaan sopivasti ohi, kun hitsaussauma rupeaa onnistumaan.XD
- et niitä ainakaan
löydä. Pistäppä vaikka alulle jokin mielenosoitus nykyisiä perämiesopiskelija määriä vastaan. Jos niitä uusia perämiehiä olisi vähemmän, olisi paikkojakin enemmän. Myös sinulle. Ja jos olisi oikein PULA perämiehistä suomessa niin ehkä saatas hinnoiteluakin ittemme paremmin. (Kysynnän ja tarjonnan laki...) Onnea työnhakuun ja yritähän pitää pätevyyskirjat voimassa eli älä liian kauan ajele sitä ruostetta.
tielle. Kun kaikki kuitenkin tietävät täällä asenteeni työntekoon ja kaikenmaailman lintsereihin niin on pakko jättää henkilökohtaisuudet kirjoittamatta.
Mutta. Se on selvää, etä vähäisellä praktiikalla on hieman vaikea löytää tuota mainittua 1:1 järjestelmän mukaista mukavaa ja siistiä työtä ainakaan Suomen lipun alta. Ulkomaillakin osaavat jo pirulaiset vaatia joko armotonta perseennuolentaa tai sitten kovaa ja pitkää kokemusta.
Kuten jo alussa mainitsin, toivotan onnea valitsemallasi linjalla.
Jos haluat kuitenkin töitä tehdä, uskon, että sen linjan on nöyrästi muututtava...- mutta ei kuitenkaan
oivoi, kyllä elämäsi on varmaan vaikeaa. Oletko huomannut että elämässä on muutakin kuin työnteko? Tai ei kaikilla tietenkään. Säälin sinua ja työfanaattisuuttasi.
- Yachtie
Jos kauppamerenkulku ei kiinnosta ni menkää duuniin yksityisjahdeille, joka vuosi yli 3000 työpaikkaa alalle lisää ja etenkin konepuolen osaajista kauhee pula koko ajan. Duunissa Välimerellä tai Karibialla ja palkatkin on aika kohdillaan. Oon ollu ite alalla nyt 5v ja jatkan edelleen. :)
Lisää infoo löytyy tuolta:
www.luxyachts.com
www.yachtjob.com
www.jf-recruiting.com
www.cnconnect.com- Ahab
Noissa jahtijobeissa kannattaa muistaa että Merenkulkulaitoksen hyväksymää praktiikkaa ei kerry alle 500 BRT:n vehkeissä.
Meinaan ettei tule sitten ikävänä yllärinä kun aikanaan haet isompaa pätevyyskirjaa ja täti merimiestoimistosta lähettääkin hakemuksesi bumerangina takaisin koska seilaukset ei riitäkkään.
- hasse
Unohda koko juttu, ei tuollaisella asenteella saa mistaan toita. Etsi toita maista, vaikkapa McDonalds'ista, niin ei tarvitse pelata ruostekonetta.
Kyllahan jokaisen pitaa eduistaan huolehtia, mutta samalla taytyy muistaa, ettei huonolle sokkelille voi mitaan pysyvaa rakentaa.
Ajattele asiaa niin, etta mita nopeammin alussa saat praktiikka, niin sinulla on myohemmin paremmat mahdollisuudet tuohon haaveilemaasi 1-1 systeemiin.
Risteilijoista en tieda, mutta en ole tavannut ulkolaisissa tankkilaivoissa yhtaan pikkuperamiesta, jolla on 1-1 vuorottelu.
Tuota 1-1 systeemia on yleensa tarjottu vain vanhemmalle paallystolle.
Lue myoskin "Yahoo'n" kommentti teista "asennevammaisista". - sailor9
Tee hyvä ja ammattimainen CV meiliä varten, ja laita googleen hakusanaksi grewing agency. Löytyy mieletön määrä agentteja... ei muuta kun meilaamaan...
- saanut henk koht
crewing agentin kautta. Niittenkin tarjoomukset tuntuvat olevan parhaimmillaan just jobeja princessille (4:2) ja haettavat itä-eurooppalaisia tai hollandereita.
- sailor9
saanut henk koht kirjoitti:
crewing agentin kautta. Niittenkin tarjoomukset tuntuvat olevan parhaimmillaan just jobeja princessille (4:2) ja haettavat itä-eurooppalaisia tai hollandereita.
UUdestaan. Itse hankin netistä ekan jobin 1997, ja sen jälkeen olem vaihtanut varustamoa lähes vuosittain, on se sen verran helppoa. Tänä päivänä tulee meiliä lähes joka päivä ja tarjotaan milloin mistäkin...palkka ok..n.7500 euroa/kk
- joku ...
sailor9 kirjoitti:
UUdestaan. Itse hankin netistä ekan jobin 1997, ja sen jälkeen olem vaihtanut varustamoa lähes vuosittain, on se sen verran helppoa. Tänä päivänä tulee meiliä lähes joka päivä ja tarjotaan milloin mistäkin...palkka ok..n.7500 euroa/kk
"Add-hoc" mies vai kuinka joka vuosi varustamot vaihtuu? (kyynisimmät kommentoisivat vähän eri lailla, mutta pidetääs taas asialinja täällä!).
- sailor9
joku ... kirjoitti:
"Add-hoc" mies vai kuinka joka vuosi varustamot vaihtuu? (kyynisimmät kommentoisivat vähän eri lailla, mutta pidetääs taas asialinja täällä!).
Mutta seilaan vaan rahan takia, enkä mitään 1:1 juttua...ja kun parempaa palkkaa tarjotaan niin sinne mennään..yleistä tuolla maailmalla..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1539089Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492749Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312537- 572511
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971895- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231773Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä471308Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207- 271156