Täällä on kovaa keskustelua xenon -valoista. Voin ihan tiedoksi kertoa että kuinka helvetin vittumaiset ne vastaantulijoille ja varsinkin siinä tapauksessa jos vastaantulijalla on normaali hehkulamput käytössään. Pahin tilanne jos takana tulee yksi xenonisti ja edestä toinen. Täydellinen black out useiksi sekunneiksi. Lisäksi mua vituttaa ne xenonistit jotka kihnuttaa niiden "liian" tehokkaiden lyhtyjensä kanssa aivan perseessä kiinni taikka sitten ne jotka ajaa siellä jossain 50 metrin päässä luullen että ajavat 200 metrin päässä ja läväyttävät pitkät päälle. Ei siinä mitään jos on hyvät valot, mutta ei kai niiden tarkoitus sentään ole häikäistä vastaantulevia tai edellä meneviä...
hommaan autooni vielä joskus tarpeeksi kyrpiintyneenä autoni takaikkunalle sellaisen valonheittimen, että siinä sokaistuu perkele joka ikinen vilkuttelija kilometrin päähän, jos ei osata pitää turvaväliä tai kihnutetaan siellä kymmenen metrin päässä pitkät päällä - se on niin perseestä, että ei mitään rajaa.
Xenon valojen haittapuolet
27
5042
Vastaukset
- Juzu_84
Oho Oho, johan oli avautuminen. On muutes totta että noi väärin suunnatut jälkiasennus xenonit häikäisee varmasti. Itellä on kans jälkiasennetut mutta oon suunnannu ne oikeen sillä konttorin "matolaatikolla" sekä umpiot on uusittu hajavalon minimoimiseksi. Kaikkein vittumaisimmat vastaan tulijalle ne on puoli miljoonaa kilometriä nähneessä umpiossa. Ja alla linkki pistevaloon hattuhylly asennusta varten.
http://webbuilder.asiannet.com/635/style/content/CN-01/product_detail.asp?lang=2&customer_id=635&name_id=19290&rid=12407&id=28171- kseenonit
Mulla on säädetty tarkoituksella valot niin että niillä näkee muutakin kuin sen minkä yli ajaa.Sille ei sit voi mitään että ne häikäsee vastaantulijoita.On jälkiasennusxenonit tosiaan eikä alkuperäiset xenonumpiot.Itseänihän se häikäisy ei haittaa,pääasia että näkyvyys on hyvä.Eikä mulla ainakaan ole tarvetta tuijottaa vastaantulevan valoja,riittää kun katsoo omaa kaistaa että tietää missä menee.
- Juzu_84
kseenonit kirjoitti:
Mulla on säädetty tarkoituksella valot niin että niillä näkee muutakin kuin sen minkä yli ajaa.Sille ei sit voi mitään että ne häikäsee vastaantulijoita.On jälkiasennusxenonit tosiaan eikä alkuperäiset xenonumpiot.Itseänihän se häikäisy ei haittaa,pääasia että näkyvyys on hyvä.Eikä mulla ainakaan ole tarvetta tuijottaa vastaantulevan valoja,riittää kun katsoo omaa kaistaa että tietää missä menee.
Sen takia olenki suunnannu ne matolaatikolla kohdalleen ettei miliisien huomio kiinnity erityisen häikäisevinä valoina jos ajavat vastaan. On mulle joskus naristu turhan ylös näyttävistä halogen valoista ku porukkaa oli takana, mut sillon omistin auton jossa ei ollu sitä "matkalaukku" asentoa ajovaloille pikasäädön muodossa. Sillonki vaan sanoin virkavallalle tuon asian ettei pikasäätöä ole ja käskin heidän säätää valot mieleisekseen, avasin jopa konepellin säätöä varten mutta eivät jostain syystä halunneet säätää. Mutta onneksi nykyisessä omistamassani autossa on pikasäätö kummallekkin umpiolle niin voi pudottaa valokeilaa kun ottaa kuormaa perälle.
- kseenonit
Juzu_84 kirjoitti:
Sen takia olenki suunnannu ne matolaatikolla kohdalleen ettei miliisien huomio kiinnity erityisen häikäisevinä valoina jos ajavat vastaan. On mulle joskus naristu turhan ylös näyttävistä halogen valoista ku porukkaa oli takana, mut sillon omistin auton jossa ei ollu sitä "matkalaukku" asentoa ajovaloille pikasäädön muodossa. Sillonki vaan sanoin virkavallalle tuon asian ettei pikasäätöä ole ja käskin heidän säätää valot mieleisekseen, avasin jopa konepellin säätöä varten mutta eivät jostain syystä halunneet säätää. Mutta onneksi nykyisessä omistamassani autossa on pikasäätö kummallekkin umpiolle niin voi pudottaa valokeilaa kun ottaa kuormaa perälle.
...ehkä niin,mutta itse laitoin xenonit itseäni,en miliisejä varten.Jos pysäyttävät niin sitten pysäyttävät.Uskon ainakin omalle kohdalleni että niillä on parempaakin tekemistä kuin heittää uukkarit ja ottaa minut kiinni valojen takia.
- hiljennettavä
kseenonit kirjoitti:
Jos vastaantulijalla tai lähellä takana ajavalla on väärinsäädetyt xenonvalot, joutuu hiljentämään jokaisen vastaantulijan kohdalla merkittävästi. Hidastaa kaikkien menoa. Tässä ehkä yksi syy kun ihmetellään miksi pimeällä nopeus putoaa alle 60km/h jokaisen vastaantulijan kohdalla maantiellä. Sama koskee kyllä muitakin kirkkaita väärinsäädettyjä valoja, myös sumuvaloja, ja koskee kyllä korkealla sijaitsevia oikeinkin säädettyjä valoja jos ajetaan takapuskurissa kiinni.
- GRIN
kseenonit kirjoitti:
...nykyään on. Mitä välii, kunhan itse vaan näkee. Mut minkäs sille voi. Sullahan on sit tietty ihan eri ääni kellossa ku joku ajaa sua vastaan samanlaisella autolla, jossa on siis JÄLKIasennetut xenoit, koska niitä ei sen vuosikymmenen autoihin ollut olemassa ja et nää vittuikaa. Sehän on sit täys urpo laittomine lyhtyineen... Mut se on sit voi voi sulle ja sun itkuille.
Pitäis varmaan kiittää sun faijaa, kuinka hyvin se on saanut siirrettyä arvomaailmansa ja egonsa puutteen jälkipolvelle.
- frage
höpötystä
- pitäsi kieltää
Alkuperäisasennetut ei häikäise, mutta nämä jälkikäteen asenetut häikäisee ja pahasti. Pitäsi kieltää tällainen jälkiasentaminen lailla.
- Sehän onkin
Niin että nehän onkin LAILLA KIELLETTY.
- höpsis.
Sehän onkin kirjoitti:
Niin että nehän onkin LAILLA KIELLETTY.
Ei ne mittää häikäse jos on suunnattu oikein.
Erikseen sitte nämä japsiautoilijat joiden valot suuntautuu taivaalle per heti kun peräkonttiin laitetaan 4 maitopurkkia ja voipaketti. - merkittävä
ero kuulemma löytyy valokuviosta, joka olisi puolivaloilla ksenonumpiossa symmetrinen ja halogeeniumpiossa epäsymmetrinen. Toisaalta taas autolehtien valomittauksissa ksenonienkin puolivalokuvio näyttää selkeästi epäsymmetriseltä. Onko kenelläkään faktatietoa?
- kseenoni
merkittävä kirjoitti:
ero kuulemma löytyy valokuviosta, joka olisi puolivaloilla ksenonumpiossa symmetrinen ja halogeeniumpiossa epäsymmetrinen. Toisaalta taas autolehtien valomittauksissa ksenonienkin puolivalokuvio näyttää selkeästi epäsymmetriseltä. Onko kenelläkään faktatietoa?
Xenon-umpion valokuvio on symmetrinen,mutta jos esim. oikeanpuoleinen umpio on säädetty näyttämään hieman ylemmäs kuin vasen(ei häikäise vastustajaa mutta toisaalta näyttää tien reunaan paremmin)niin se tekee sen ilmiön että valokuvio näyttää epäsymmetriseltä koska oikea ja vasen valo ovat eri korkeudella.Selkiskö?
- Ootko tosissas?
kseenoni kirjoitti:
Xenon-umpion valokuvio on symmetrinen,mutta jos esim. oikeanpuoleinen umpio on säädetty näyttämään hieman ylemmäs kuin vasen(ei häikäise vastustajaa mutta toisaalta näyttää tien reunaan paremmin)niin se tekee sen ilmiön että valokuvio näyttää epäsymmetriseltä koska oikea ja vasen valo ovat eri korkeudella.Selkiskö?
Eli jos vänkärinpuolen valon suuntaa ylös niin sekö ei häikäise vastaantulijaa? Ei nyt ihan kyllä noin ole..
- Toteutustapa vaihtelee
merkittävä kirjoitti:
ennen kuin saatiin ratkaistua tuo xenonin syttymisen viive käytettiin sellaista ratkaisua jossa valo paloi koko ajan.
Kun vaihdettiin pitkille niin elektroniikka nykäisi suuntausmoottorilla näyttämään saman valon ylemmäs => näyttää pidemmälle.
Tuossa ratkaisussa käsittääkseni ei käytetty epäsymmetristä kuviota.
Nyt kun saadaan tuo bi-xenon paremmin toimimaan ei noita suuntausratkaisuja enään käytetä. Liikenteessä niitä tosin vieläkin on. - Bi-xenonit
Toteutustapa vaihtelee kirjoitti:
ennen kuin saatiin ratkaistua tuo xenonin syttymisen viive käytettiin sellaista ratkaisua jossa valo paloi koko ajan.
Kun vaihdettiin pitkille niin elektroniikka nykäisi suuntausmoottorilla näyttämään saman valon ylemmäs => näyttää pidemmälle.
Tuossa ratkaisussa käsittääkseni ei käytetty epäsymmetristä kuviota.
Nyt kun saadaan tuo bi-xenon paremmin toimimaan ei noita suuntausratkaisuja enään käytetä. Liikenteessä niitä tosin vieläkin on.Tilasin http://www.elixiere.com Bi-xenonit (H4 lamppujen tilalle) ja hyvät on, toimitus oli nopee ja asiakaspalvelu miellyttävän jouhevaa.
- paskaa......
Bi-xenonit kirjoitti:
Tilasin http://www.elixiere.com Bi-xenonit (H4 lamppujen tilalle) ja hyvät on, toimitus oli nopee ja asiakaspalvelu miellyttävän jouhevaa.
kyllä sä jaksat mainostaa näitä tuikkujas.. ei vaan osteta sulta usko jo!
- camry
Käytännössä havaittua :
- nämä ajovalo parantavien kavereiden eduksi on sanota , että he kyllä näkevät vaivaa suunnata valot oikein , kun kerran kalliit polttimot on asennettu .
Toista on "sunnuntai lampunvaihtajat" :
- vaihtavat polttimon hämärässä pihassa kiroillen palelevia sormia ja ahtaita lampunpoteroita .
Tulevat tupaan tunnin päästä ilmoittaen tulisi %#""%& lamppu vaihdettu ja toimii . Tietysti suuntaus jäi tarkistettamatta ...- hyvät
Xenoneissa ei ole mitään haittapuolia.
- kallis hinta
hyvät kirjoitti:
Xenoneissa ei ole mitään haittapuolia.
haittana, että kuka tahansa ei pysty niitä ostamaan.
- Enään
kallis hinta kirjoitti:
haittana, että kuka tahansa ei pysty niitä ostamaan.
Osta http://www.elixiere.com niin jää rahaa muuhunkin!
- Enään
EiTaidaMennäJakeluun kirjoitti:
Huoh...
Tuo ei ollut mainostamista, vaan tosi asia johonka tulemme törmäämää joko päivä.
- käyttäjältä
moro kaikille tasapuolisesti.
ihan ekana kerron et mulla itelläni on ollu autossa nuo "jälkiasennus"-xenonit jo kohta pari vuotta.
hyötyjä: KYLLÄ NÄKEE!!! (-verrattuna halogeeneihin), sekä pitikillä, että lyhyillä.
miinuksia: runsaasti hajavaloa (ERITTÄIN SUURI haitta huonolla kelillä esim. lumipyry/paksu sumu) törkeä hinta VRT. halogeeni, laittomat; ellei xenon-hyväksytyt umpiot (tarkoittaa tätä: vakioumpiossa on normaalisti kirjaimet HRC, tai HR, tai HC, jotta jälkiasennukset olisivat lailliset täytyisi umpioissa lukea lisäksi/tai kirjaimet DRC, tai DR, tai DC; että yhdistelmä täyttäisi suomenlain_kirjaimen)
äskeinen muuten kysytty katsastuskonttorilta ja samalla AKE.lta, kun ei vastaustamuuten löytynyt...ja viikko sitten..
lisäksi: tänään todettuna, tyttöystäväni ajoi edelläni; soitin hänelle ja kysyin häikäiseekö xenonit (oman autoni), vastaus kuului lyhyesti: EI..... kun säädin valot valojenkorkeussäädöllä niin ylös kuin pystyy oli vastaus: PISTÄ POIS NE!....
siis.
...jälkiasennusxenonit häikäisee ihan PE*****STI jos ne on suunnattu liian ylös!!!!!!!
mulla itselläni on muuten lisäksi teipattu umpioiden ylälaidat, jotta hajavalo saataisiin minimoitua ( H4-umpiot seat cordobassa, vm.-99
yhteeenvetona laskisin näin:
jos ajatellaan tilanne näin, että sulla on "oikein" säädetyt ja suunnatut xenonit, jotka on laittomat = ei häikäisyä ---> HYVÄ!! ---> (silti laittomat)
jos taas, jos sulla väärin asennetut tai suunnatut halogeenit ---> huono näkyväisyys häikäisee vastaantulijoita, ----> MUTTA SILTI LAILLISET!?!
KUMPI PAREMPI?!- Camry
On kyllä totta , että halogeenit ei ole teholtaan xenojen veroiset .
Toisaalta hyväkuntoisilla umpioilla ja hyvälaatuisilla polttimoilla pärjää ihan hyvin.
Tämä valitettavasti umpioiden osalta ei toimi kaikissa autoissa , joissa keulan muoto ei salli halogen valoille ihanteellisen täyssymmetristen (pyöreiden) umpioiden käyttöä .
Tuohon väärin säädettyihin valoihin :
- harvoin itse valojen säätö on pielessä ,silloin täytyisi joku/jokin kolhaista umpiota tai peräti umpion olla joskus irti . Yleisin syy on huolimattomuus - poltin vaihdetaan hätäisesti monesti ahtaaseen koloonsa .Tämä selittää miksi niin monesti toinen lamppu häikäisee . - vikkaa.
"miinuksia: runsaasti hajavaloa (ERITTÄIN SUURI haitta huonolla kelillä esim. lumipyry/paksu sumu) "
Asenna polttimot oikein / osta kunnollinen sarja.
Jälkiasennusxenonien paras puoli on juuri ERINOMAINEN näkyvyys huonolla kelillä verrattuna halogeenivaloihin.
Hajavaloa ei ole jos kaikki on kunnossa, lumipyryssäkään ei tarvitse edes harkita "sumuvalojen" käyttöä :)
- Juzu_84
Oon muutes huomannu semmosen asian että xenonissahan on yleensä linssiumpio. Rellu, Mersu ja Volvo ehkäpä muutkin merkit ei oo aikasemmin käyttäny linssiumpiota tehtaalla asennettuihin xenoneihin. Väyrys koppasia mersuja näkee vieläkin ihan rihlatulla lasilla varustetuilla xenon umpioilla. Mutta kun katsoo tämmösen umpion muodostamaa valokuviota niin valon rajaus on aika terävä ja yleensähän linssiumpiossa on vielä terävempi. Joten umpion optiikka täytyy olla helvetin huolellista työtä että valon raja saadaan ilman projektorilinssi tekniikkaa teräväksi lasin rihlauksella ja heijastimella.
- santtu
vai olisko itsessä vika?on kyllä liikenne kulturi persesta ole itse parempi. säädä peilit ikeein ja kato oikean ojaan pohjan kohtamis hetkellä joka on 150m lailisesti samuttamisen pitkä valot.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667