Työskentelen päätoimisesti suurehkossa teollisuusyrityksessä, olen ajatellut perustaa toiminimen sivuansioita varten.
Ymmärtääkseni en kuitenkaan voi tehdä aliurakointia päätoimen työnantajalleni ainakaan suoraan, mutta kieltääkö joku laki myymästä palveluita yritykselle joka on päätoimentyönantajani aliurakoitsija? Vai pitääkö olla työsuhteessa sivutyöprosentilla?
Jos olen ennakkoperintärekisterissä, minkälaisella prosentilla joudun maksamaan veroja toiminimellä ansaituista tuloista, meneekö sivutyötulon mukaan?
Aliurakointi
1
1808
Vastaukset
- Undefined
"Ymmärtääkseni en kuitenkaan voi tehdä aliurakointia päätoimen työnantajalleni ainakaan suoraan, mutta kieltääkö joku laki myymästä palveluita yritykselle joka on päätoimentyönantajani aliurakoitsija?"
Merkittävin pointti on se, että sellaista työtä jossa täyttyy työsuhteen tunnusmerkit, ei voi tehdä yrittäjänä. Verottaja katsoo sen veronkierroksi.
Työsuhde tarkoittaa yleensä työn tekemistä työnantajan valvonnassa, työntekijän tiloissa, työntekijän laitteilla, jne. Yrittäjältä taas tilataan pelkästään joku tietty työn lopputulos, eikä asiakkaalla ole (ainakaan yhtä laajaa) oikeutta valvoa työn suorittamista siinä missä työnantajalla on.
Verottajan sivuilta löytyy tarkemmat tunnusmerkit ja lopulta verottajan kanta ratkaisee aina, eli kannattaa verotoimistosta kysyä tarkemmin etukäteen.
"Jos olen ennakkoperintärekisterissä, minkälaisella prosentilla joudun maksamaan veroja toiminimellä ansaituista tuloista, meneekö sivutyötulon mukaan?"
Lyhyesti: Päätoimen palkkatulot ja yrityksen tulot lasketaan yhteen ja verot maksetaan siitä yhteissummasta. Veroprosentti riippuu mm. paikkakunnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628