Hei!!
Olisiko kellään omakohtaista kokemusta/tietoa ranteen nivelsiteen repeämisestä? Onko keltään leikattu/korjattu ko. nivelsidettä? Ja jos on, niin haluaisin tietää toipumisajasta yms.
Kaikki tieto olisi kullanarvoista..koska itselläni on sellaisesta nyt epäilys ja mahdollisesti leikkaus edessä.
ranteen nivelsiteen repeäminen!!!!
23
40187
Vastaukset
- nivelside
Ranteessa on 15 luuta ja niiden välillä aika paljon nivelsiteitä. Mistäköhän nivelsiteestä on kysymys?
- Jonna82
en tiedä lääketieteellisiä termejä, mutta se vaurioitunut nivelsiteeni sijaitsee veneluun vieressä.
- NDE40
Jonna82 kirjoitti:
en tiedä lääketieteellisiä termejä, mutta se vaurioitunut nivelsiteeni sijaitsee veneluun vieressä.
Täsmmennystä ranteen luiden määrään. Ranteessa on
kahdeksan eri luuta, ei viittätoista, niin kuin joku mainitsi. Itselleni tehtiin leikkaus 2 kuukautta sitten ja ranne on vieläkin jäykkä. Mulle tehtiin uusi nivelside kädessä olevasta jänteestä. Jännettä otettiin noin 8 cm pituinen pätkä. Ja se kiinnitettiin jotenkin poraamalla vene- ja kuuluun väliin ja tuettiin 3 tiitaani piikillä (K-piikki). Itse leikkaus kesti reilut pari tuntia ja se tehtiin nukuttamalla. Alunperin se piti tehdä puuduttamalla hermonippu,
joka sijaitsee kainalossa piti puuduttaa, mutta aikatauluista johtuen he päättivätkin nukuttaa mut. Käsi oli kunnon kipsissä 10 päivää jonka jälkeen tikit poistettiin kädestä ja laitettiin sellainen kevyt veneluukipsi 6 viikoksi. Muutama päivä kipsin poiston jälkeen piikit poistettiin kädestä paikkallispuudutuksen avulla. Leikkausarpia jäi muistoksi 4 kappaletta. Nyt käsi toimii jotenkin, mutta ranne edelleen jäykkä. Menenkin näyttämään sitä ensiviikon perjantaina kirurgille jolloin olen ollut sairauslomalla jo 2.5kk ja taitaa olla loma jatkuu, sillä en ole vielä riittävän terve palataakseni töihin. Leikkauksen jälkeen kivut olivat aika siedettäviä, sain kylläkin vahvoja särkylääkkeitä. Sormien ja käden turpoaminen koko kipsi ajan hidasti kohdallani paranemista
ja alkoi hirveä käden kuntouttaminen useilla eri liikkeillä monta kertaa päivässä, nyt sormet jo
liikkuvat mutta voimat puuttuvat. Eiköhän tuo tuosta ala sujumaan mutta paljon se vaatii.
Kelankoodi tuolle korjausoperaatiolle on NDE40 - Jonna82
NDE40 kirjoitti:
kahdeksan eri luuta, ei viittätoista, niin kuin joku mainitsi. Itselleni tehtiin leikkaus 2 kuukautta sitten ja ranne on vieläkin jäykkä. Mulle tehtiin uusi nivelside kädessä olevasta jänteestä. Jännettä otettiin noin 8 cm pituinen pätkä. Ja se kiinnitettiin jotenkin poraamalla vene- ja kuuluun väliin ja tuettiin 3 tiitaani piikillä (K-piikki). Itse leikkaus kesti reilut pari tuntia ja se tehtiin nukuttamalla. Alunperin se piti tehdä puuduttamalla hermonippu,
joka sijaitsee kainalossa piti puuduttaa, mutta aikatauluista johtuen he päättivätkin nukuttaa mut. Käsi oli kunnon kipsissä 10 päivää jonka jälkeen tikit poistettiin kädestä ja laitettiin sellainen kevyt veneluukipsi 6 viikoksi. Muutama päivä kipsin poiston jälkeen piikit poistettiin kädestä paikkallispuudutuksen avulla. Leikkausarpia jäi muistoksi 4 kappaletta. Nyt käsi toimii jotenkin, mutta ranne edelleen jäykkä. Menenkin näyttämään sitä ensiviikon perjantaina kirurgille jolloin olen ollut sairauslomalla jo 2.5kk ja taitaa olla loma jatkuu, sillä en ole vielä riittävän terve palataakseni töihin. Leikkauksen jälkeen kivut olivat aika siedettäviä, sain kylläkin vahvoja särkylääkkeitä. Sormien ja käden turpoaminen koko kipsi ajan hidasti kohdallani paranemista
ja alkoi hirveä käden kuntouttaminen useilla eri liikkeillä monta kertaa päivässä, nyt sormet jo
liikkuvat mutta voimat puuttuvat. Eiköhän tuo tuosta ala sujumaan mutta paljon se vaatii.
Kelankoodi tuolle korjausoperaatiolle on NDE40Hei!
Ja kiitos arvokkaista tiedoista ja kokemuksien jakamisestasi.
Minulla tämän oman vaivani tausta on sellainen, että ranteeni on oireillut ja kipuillut eri tavalla tässä kohta 4 vuotta. Vaiva on saanut alkunsa tod.näk. kaatumisesta, jolloin otin kädellä vastaan maahan tömähtäessäni. Olen koko ajan juossut lääkäreiltä toiselle, mutta minua ei ole otettu vakavasti nuoresta iästäni johtuen. Kunnes tajusin mennä käsikirurgin yksityisvastaanotolle, mistä vyyhti sitten alkoi purkautumaankin.
Onko sinulla nimim. NDE40 ko. operaatio tehty julkisella vai yksityisellä? Itse olen nyt menossa parin viikon päästä kirurgille TAysiin, jossa tehdään lopullinen hoitosuunnitelma.
Jaksamista ja paranemista sinulle!! - viisitoista kaiken kaikkiaan
NDE40 kirjoitti:
Kelankoodi tuolle korjausoperaatiolle on NDE40eli kaksi kyynärvarren puolelta eli värttinä ja kyynärluu niveltyvät ranteen pikkuluiden ensimmäiseen rivistöön, sitten nuo kahdeksan pienempää luuta, mitkä niveltyvät viiten kämmenluuhun eli yhteensä tulee viisitoista luuta noin viiden sentin matkalle.
- NDE40
Jonna82 kirjoitti:
Hei!
Ja kiitos arvokkaista tiedoista ja kokemuksien jakamisestasi.
Minulla tämän oman vaivani tausta on sellainen, että ranteeni on oireillut ja kipuillut eri tavalla tässä kohta 4 vuotta. Vaiva on saanut alkunsa tod.näk. kaatumisesta, jolloin otin kädellä vastaan maahan tömähtäessäni. Olen koko ajan juossut lääkäreiltä toiselle, mutta minua ei ole otettu vakavasti nuoresta iästäni johtuen. Kunnes tajusin mennä käsikirurgin yksityisvastaanotolle, mistä vyyhti sitten alkoi purkautumaankin.
Onko sinulla nimim. NDE40 ko. operaatio tehty julkisella vai yksityisellä? Itse olen nyt menossa parin viikon päästä kirurgille TAysiin, jossa tehdään lopullinen hoitosuunnitelma.
Jaksamista ja paranemista sinulle!!Mulla meni vähän samalla lailla aikoinaan. Mitään
näkyvää syytä, ilmeisesti jossain elämänvaiheessa
kaaduttuani nivelsiteet meni tohjoksi. Leikkaus tehtiin minulle ihan kunnallisessa sairaanhoidossa. Lähetteen sain yksityislääkäriltä joka pisti minut jonoon käsikirurgille. Jouduin odottelemaan yli 3 kk että pääsin kirurgin puheille. Siellä tutkimuksia
röntgenkuvat ja magneettikuvaukset ja syy löytyi,
että ei ole nivelsiteitä ollenkaan. Käsi oli ajoittain kipeä ja saattoi jotenkin "muljahtaa" siten, että tuli sellainen ajoittainen vihlova kipu. Esim. jos kaivoin lapiolla maata, tuntui siltä kun lapio osui kiveen, että ei ole ollenkaan "iskunvaimentimia" kädessä ja sattui niin vihlovasti. Tai jos työnsin oven auki kämmenellä niin siloinkin tuli vihlova kipu ranteeseen. Kaikkien tutkimuksien jälkeen mulla kesti reilut 6 kuukautta kun pääsin leikkaukseen.
Kaikki asiat sujuivat aivan hyvin kunnallisella sektorilla. Minut leikkasi kirurgi, joka toimii
myös yksityisillä lääkäriasemilla. Toivotaan, että sinullakin menee leikkaus hyvin jos joudut siihen. Minua ei meinattu aluksi leikata, mutta kun huomattiin, että nivelsiteistä ei ollut jälkeäkään päädyttiin tähän operaatioon, sillä jos nivelsiteet ovat kadonneet, tulee ranteen luihin jotenkin väljyyttä ja sen jälkeen paha
nivelrikko, jonka johdosta käsi on turvoksissa ja
särkee kokoajan. Siinä vaiheessa ei ole muuta mahdollisuutta kun luuduttaa ranne ja se on sitten elämisen kannalta hankalampaa. Mulla oli
alkanut jo jokin luiden väli olla 7mm kun se pitäisi terveellä olla 3mm. No en ole mikään lääkäri ja en osaa kohdallesi sanoa mikä on paras hoitomuoto sinun käteesi. Kyllä sinä varmaan osaavan hoidon saat. Kysele kuitenkin tarkkaan, että tiedät varmasti mitä sinulle tehdään. Minulle ainakin kerrottiin suoraan, että en voi enään tehdä etunojapunnerruksia ja ranteen liikerata tulee hieman pienenemään ja ranteen puristus voima ei ehkä kokonaisuudessaan palaa entiselleen, mutta kuitenkin toimenpide oli kohdallani se ainoa oikea. Aika näyttää miten tästä toipuu. Olisi kiva kuulla jatkosta miten sulle ranteenkanssa kävi.
Ja vielä siihen kun joku väittää, että ranteessa on 15 luuta, niin 8 niitä on: Herneluu (os pisiforme)Kolmioluu (os triquetrum) Kuuluu (os lunatum)Veneluu (os scaphoideum)
Hakaluu (os hamatum) Iso ranneluu (os capitatum)
Pieni monikulmaluu (os trapezoideum) ja
Iso monikulmaluu (os trapezium). - luut
NDE40 kirjoitti:
Mulla meni vähän samalla lailla aikoinaan. Mitään
kaaduttuani nivelsiteet meni tohjoksi. Leikkaus tehtiin minulle ihan kunnallisessa sairaanhoidossa. Lähetteen sain yksityislääkäriltä joka pisti minut jonoon käsikirurgille. Jouduin odottelemaan yli 3 kk että pääsin kirurgin puheille. Siellä tutkimuksia
että ei ole nivelsiteitä ollenkaan. Käsi oli ajoittain kipeä ja saattoi jotenkin "muljahtaa" siten, että tuli sellainen ajoittainen vihlova kipu. Esim. jos kaivoin lapiolla maata, tuntui siltä kun lapio osui kiveen, että ei ole ollenkaan "iskunvaimentimia" kädessä ja sattui niin vihlovasti. Tai jos työnsin oven auki kämmenellä niin siloinkin tuli vihlova kipu ranteeseen. Kaikkien tutkimuksien jälkeen mulla kesti reilut 6 kuukautta kun pääsin leikkaukseen.
Kaikki asiat sujuivat aivan hyvin kunnallisella sektorilla. Minut leikkasi kirurgi, joka toimii
myös yksityisillä lääkäriasemilla. Toivotaan, että sinullakin menee leikkaus hyvin jos joudut siihen. Minua ei meinattu aluksi leikata, mutta kun huomattiin, että nivelsiteistä ei ollut jälkeäkään päädyttiin tähän operaatioon, sillä jos nivelsiteet ovat kadonneet, tulee ranteen luihin jotenkin väljyyttä ja sen jälkeen paha
särkee kokoajan. Siinä vaiheessa ei ole muuta mahdollisuutta kun luuduttaa ranne ja se on sitten elämisen kannalta hankalampaa. Mulla oli
alkanut jo jokin luiden väli olla 7mm kun se pitäisi terveellä olla 3mm. No en ole mikään lääkäri ja en osaa kohdallesi sanoa mikä on paras hoitomuoto sinun käteesi. Kyllä sinä varmaan osaavan hoidon saat. Kysele kuitenkin tarkkaan, että tiedät varmasti mitä sinulle tehdään. Minulle ainakin kerrottiin suoraan, että en voi enään tehdä etunojapunnerruksia ja ranteen liikerata tulee hieman pienenemään ja ranteen puristus voima ei ehkä kokonaisuudessaan palaa entiselleen, mutta kuitenkin toimenpide oli kohdallani se ainoa oikea. Aika näyttää miten tästä toipuu. Olisi kiva kuulla jatkosta miten sulle ranteenkanssa kävi.
Ja vielä siihen kun joku väittää, että ranteessa on 15 luuta, niin 8 niitä on: Herneluu (os pisiforme)Kolmioluu (os triquetrum) Kuuluu (os lunatum)Veneluu (os scaphoideum)
Iso monikulmaluu (os trapezium).Johonkinhan ne kahdeksan pikkuluuta niveltyy ja niveltyvät kahteen kyynärvarren luuhun ja viiteen kämmenluuhun eli ranteessa on yhteensä 15 luuta. Itse ranneluiksi laskettavia on nuo kahdeksan.
Kun puhutaan ranteen nivelsidevammoista, niin niihin kuuluvat myös muut nivelsiteet kuin noiden kahdeksan pikkuluun väliset nivelsiteet ja näitä nivelsiteitä on siis yhteensä 15 luun välillä (ei nyt tietenkään kaikista kaikkiin, mutta vierekkästen välillä).
Täähän on ihan saivartelua eikä tästä kannata tässä yhteydessä sen enempää kinata. - Jonna82
NDE40 kirjoitti:
Mulla meni vähän samalla lailla aikoinaan. Mitään
Iso monikulmaluu (os trapezium).Samoilta nuio sinun oireesi kuulostavat kuin minunkin, minulla on vaan melkein koko ajan kädessä pientä kipuilua. Johtunee paljolti siitä, että joudun koko ajan käyttämään kättä niin paljon. Opiskelen ja käyn töissä samalla. Kirjoittamisesta ranteeni ei tykkää yhtään :)
Mulla alettiin epäillä nivelsidevammaa juuri sillä tavalla, kun röntgenkuvissa se veneluun ja toisen luun (jonka nimeä en muista) väli oli normaalia suurempi.
Saa nyt sit nähdä et mihin lopputulokseen hoitava lääkäri tulee. Itse olen sitä mieltä et jotain olisi tehtävä, koska en jaksaisi enää yhtään tätä särkyä. Nyt siis odotellaan vielä magneettikuvia. Multa on yhdet magneettikuvat jo otettu, mutta niissä epäonnistui varjoaineen laitto, jonka johdosta nyt sitten otettiin uudet. Parin viikon pääästä mulla on se lääkärin vastaanotto. Ilmoittelen kyllä sitten että miten minulle käy... - NDE40
Jonna82 kirjoitti:
Samoilta nuio sinun oireesi kuulostavat kuin minunkin, minulla on vaan melkein koko ajan kädessä pientä kipuilua. Johtunee paljolti siitä, että joudun koko ajan käyttämään kättä niin paljon. Opiskelen ja käyn töissä samalla. Kirjoittamisesta ranteeni ei tykkää yhtään :)
Mulla alettiin epäillä nivelsidevammaa juuri sillä tavalla, kun röntgenkuvissa se veneluun ja toisen luun (jonka nimeä en muista) väli oli normaalia suurempi.
Saa nyt sit nähdä et mihin lopputulokseen hoitava lääkäri tulee. Itse olen sitä mieltä et jotain olisi tehtävä, koska en jaksaisi enää yhtään tätä särkyä. Nyt siis odotellaan vielä magneettikuvia. Multa on yhdet magneettikuvat jo otettu, mutta niissä epäonnistui varjoaineen laitto, jonka johdosta nyt sitten otettiin uudet. Parin viikon pääästä mulla on se lääkärin vastaanotto. Ilmoittelen kyllä sitten että miten minulle käy...Ok, palaillaan ja toivotaan, että kaikki menee sulla OK. Mulla se oli veneluun ja kuuluun välissä, jos oikein käsitin ja siitä olisi tullut pahempi vamma, jos sitä ei olisi korjattu.
Noita leikkauksia tehtiin julkisella sektorilla
vuonna 2005 67 kpl, joista naisia 30 kpl ja potilaiden keski-ikä oli 39 vuotta. - Jossu 2008
NDE40 kirjoitti:
Ok, palaillaan ja toivotaan, että kaikki menee sulla OK. Mulla se oli veneluun ja kuuluun välissä, jos oikein käsitin ja siitä olisi tullut pahempi vamma, jos sitä ei olisi korjattu.
Noita leikkauksia tehtiin julkisella sektorilla
vuonna 2005 67 kpl, joista naisia 30 kpl ja potilaiden keski-ikä oli 39 vuotta.Minulla selvisi vihdoin viimein tähystysleikkauksessa, ettei minulla ollut ollenkaan nivelsidettä peukalon tyvinivelessä (Cmc-nivel). Se on kai 5 vuotta sitten tapahtuneen kaatumisen yhteydessä revennyt ja sitten aikaa myöten vetäytytynyt pois.
Nyt siihen on sitten tarkoitus rakentaa jänteestä (ranteen) uusi nivelside. Onko jollakin kokemuksia vastaavasta operaatiosta ja siitä toipumisesta?
- Ranne Kahdesti Leikelty
Joo-o. Kyllä se ranteesi kaipaa tähystystä, jossa arvioidaan vammat ja tarvittavat korjaustoimenpiteet tehdään samantien, jos se vain on suinkin mahdollista. Korjaustoimenpiteet ja jälkihoito(esim. kipsauksen pituus, fysioterapia) riippuu tosiaankin hirveän paljon vammasta. Ainahan olisi parempi, jos mitä nopeammin asialle korjaus saataisiin. Toivottavasti homma tähystyksellä hoituisi, jottei joutuisi turvautumaan avoleikkaukseen tai myöhemmin luudutuksen, mutta pääasia on tietysti asiaan saa korjauksen.
Itselle tehtiin tähystyksellä ranteen kolmiorustorakenteen(TFCC) repeämän korjaus vuoden jälkeen vamman synnystä ja vajaan 2 vuoden jälkeen käsi on ihan ok, vaikka siinä on ollu muutakin vikaa. Ihan piti olla muu ongelma magneettikuvien perusteella ranteessa kuin mitä sitten tähytyksessä havaittiin. Ennen leikkausta käsi huononi huonemistaan ja oli aika vähällä käytöllä kipujen takia. Hitaasti ne tahtoo nuo vammat parantua varsinkin, kun pitkään on niitä vaivastanu ja jos pitkä on vielä kipsausaika.
Voimia jaksamiseen! - HT8
Nyt alko kyllä pelottaa koko leikkaus.. Ei olisi pitänyt edes nettiä aukaista ja alkaa etsiä tietoa koskien käteni vammaa. Putosin yli puolivuotta sitten hevosenselästä ottaen käsillä vastaan. Heti putoamisen jälkeen ei ollut oireita vaan ne alkoivat muutaman viikon päästä töissä. Puolivuotta kipua hoidettiin epätyypillisenä jännetupentulehduksena erinäisin lääkkein, mistä ei kuitenkaan ollut mitään apua. Tammikuussa magneettikuvista selvisi että kädessä on kolmiorustorepeämä joka pitää leikata. Vamman vakavuutta ei kuitenkaan vielä tiedetä se selviää vasta tähystyksessä. Haluan elämäni takaisin, mutta leikkaus pelottaa. Haluan tulevaisuudessakin voida ratsastaa, tehdä uutta työtäni urheilun ja liikunnan parissa, trimmata koiraani yms. Nyt vaan alkoi mietityttämään missä määrin se on sitten mahdollista? Tuleeko kädestä enää koskaan entisensä? Kannattaako tai pitäisikö tehdä valitus hoidosta/hoitovirheestä? Koska kättä ei heti tutkittu kunnolla vaikka joka kerta mainitsin lääkäreille pudonneeni hevosen selästä vähän ennen ennen kuin se alkoi vaivata.
- Ranne 2sti leikelty
Joo-o. Noilla tiedoilla mitä mainitset HT8, niin kannattaa ilman muuta mennä leikkaukseen. Kuten tuossa aiemmin tässä viestiketjussa kirjoitin, niin käteni nyt ihan ok, kun tähystyksessä korjattiin kolmioruston repeämä vuosi vamman syntymisen jälkeen. Leikatun ranteen kunto on ollut jopa niin hyvä, että pesäpalloa olen pelannut :)
Jos sitä vammaa ei yritä korjata nyt, niin mitä varmimmin vamma johtaa myöhemmin ongelmiin eli mm. nivelrikkoon ja paheneviin kipuihin. Luonnollisesti nämä asiat on aina yksilö- ja vammakohtaisia.
Tuollaset hoitovirhejutut on hankalia, mutta ainahan sinulla on oikeus viedä asiaa eteenpäin ja katsoa mihin se johtaa.
- jadessan
en tiedä mistä voi johtua että oikeaa kättäni sormista olkapäähän asti särkenyt jo yli puolivuotta koko ajan.
- NDE40
Siellä voisi olla jokin hermopinne joka on aika helppo korjata leikkauksella. Käy käsikirurgilla näyttämässä.
- anonyymi.......
Te joiden kolmiorustorepeämä on korjattu tähystyksellä niin jouduitteko pitämään kipsiä tai sidosta ranteessa tähystyksen jälkeen? ja kuinka pitkä sairasloma siitä tuli?
- ..tähystyskorjattu
Minulla korjattiin magneettikuvista todettu pieni kolmiorustonrepeämä tähystyksen yhteydessä. Toimenpiteen jälkeen sidokset olivat kolme päivää ja tikit olivat seitsemän päivää. Toimenpiteen jälkeen ei ollut liikerajoituksia mutta rannetta rasittavia nostoja ja toistoja ei saanut tehdä kolmeen viikkoon. Sairaslomaa sain neljä viikkoa mutta sairasloman pituus on varmaan tapauskohtaista..
..tähystyskorjattu kirjoitti:
Minulla korjattiin magneettikuvista todettu pieni kolmiorustonrepeämä tähystyksen yhteydessä. Toimenpiteen jälkeen sidokset olivat kolme päivää ja tikit olivat seitsemän päivää. Toimenpiteen jälkeen ei ollut liikerajoituksia mutta rannetta rasittavia nostoja ja toistoja ei saanut tehdä kolmeen viikkoon. Sairaslomaa sain neljä viikkoa mutta sairasloman pituus on varmaan tapauskohtaista..
Mulla murtuma 9.7.2011 ranteessa sekä värttinäluussa että ranneluussa. Värttinä korjattiin muttei toista. Nyt olen juossut lääkärissä jatkuvasti. Terv.keskus lääkäri on lähettänyt monta lähetettä käsikirurgille, mutta ei oteta vastaan. Ranteessa selvä murtuma ja ei toimi, mutta kukaan ei ota vastuuta. Jep jep, rahallako tässä maassa saa hoitoa! Niinku omalääkäri sanoi, he kuvittelevat, et se paranee itsestään. No, olen nyt sairaspäivärahalla. Seuraavaksi haen eläkepapereita. Olenhan jo 55v!
- SL-repeämä
Toipumisaika kiinnostaa täälläkin.Mulla tapahtui SL-repeämä molemmissa ranteissa autokolarissa reilut viisi vuotta sitten.Nyt vasta (04/2012) tehtiin jänteestä uusi nivelside vasempaan ranteeseen.Oikea tehdään myöhemmin.
Operaatiosta nyt vajaa seitsemän viikkoa( kipsi-ortoosi-K-piikit jo pois),nyt välillä ilman ortoosia.Ranne todella jäykkä ,ei taivu juurikaan.Käsi ja sormet turpoavat helposti liikuteltaessa.Lisäksi kämmenestä on lähtenyt tunto leikkauksessa.Kahdeksan viikon jälkeen alkaa kuntoutus.
Kiinnostaa kuinka käsi lähtee toipumaan kahdeksan viikon jälkeen ?
Onko muita kokemuksia kuin aiemmilla kirjoittajilla ?- Oikea ranne
Minulle tehtiin kyseinen operaatio helmikuun alussa, ja minun kohdalla toipuminen on hidasta. Pienikin rasitus sai sormet ja ranne turpoamaan ja ranne meni todella kipeeksi. Noin 7 kk leikkauksen jälkeen pystyin lopettamaan särkylääkkeiden käyttö ja ranne alkoi kestää rauhallista uintia ja muita vahvistavia liikkeitä. Venyttely on tärkeää ja täytyy muistaa tehdä päivittäin. Vielä on pitkä matka edessä..
- scaphoideum
Oikea ranne kirjoitti:
Minulle tehtiin kyseinen operaatio helmikuun alussa, ja minun kohdalla toipuminen on hidasta. Pienikin rasitus sai sormet ja ranne turpoamaan ja ranne meni todella kipeeksi. Noin 7 kk leikkauksen jälkeen pystyin lopettamaan särkylääkkeiden käyttö ja ranne alkoi kestää rauhallista uintia ja muita vahvistavia liikkeitä. Venyttely on tärkeää ja täytyy muistaa tehdä päivittäin. Vielä on pitkä matka edessä..
Teloin itseni ja seurauksena oli täydellinen nivelsiteiden repeäminen veneluun ja puolikuuluun välissä.
Työterveys hoiti asiaa antamalla kasan särkylääkkeitä, ensin Buranaa, Panacodia yms. Tällä mentiin reilut neljä kuukautta. Aikani valitin ja pitkin hampain pääsin oikealle lääkärille, eli käsikirurgille. Totesi heti, että käsi vaatii jatkotutkimiuksia.
Käsi leikattiin, kipsissä kolmisen kuukautta, sairaslomaa lisää toiset kolme kuukauta. Eikä vieläkään ole työkunnossa ja sormet puutuvat, voimat kadonneet. Tosin en tee kauluspaitahommia, voisivat onnistua vasurilla ja kännykällä.
Noiden Panacodien syöminen aiheutti minulle melkoisen tokkuraisen olon, jouduin syömään niitä kahta kerralla useamman kerran vuorokaudessa, että pystyin olemaan töissä ja ajamaan autoa.
Eivät kuulemma haittaa työntekoa, eikä työmatkojen kulkemista autolla 80km päivässä. Ilmoitin työterveyslääkärille eriävän mielipiteeni asiasta, ei auttanut kun oli tärkeää olla töissä rikkinäisellä ranteella reilut neljä kuukautta lääkkeiden voimalla.
Parata olisi mennä oikealle lääkärille mikä ymmärtää ja jota jopa kiinnostaa oma ammattinsa näissä käsivaivoissakin, vaikka sitten itse joutuisi maksamaan jos ei muuten pääse.
Itselläni olisi ollut tiedossa nivelsiteiden korjaus, jos olisin heti päässyt päässyt kirurgin pakeille, enkä olisi joutunut turvautumaan työterveyden ammattiapuun. Terve ranne, kuukausi saikkua. Nyt jännesiirteellä korjattu ranne (ei lähelläkään normaalia rannetta), saikkua kuusi kuukautta ja todennäköisesti jatkuu...
- KIPUILIJA
MINULLA KAATUMISESTA AIHEUTUNUT VAMMA RANTEESEEN,RÖNTGENKUVISSA EI MURTUMAA,ENSIN KÄSI KIPSISSÄ,NYT RANNETUELLA.ONKO MUILLA KOKEMUKSIA KUINKA KAUAN KANNATTAA KUULLOSTELLA KIPUJA ENNEN KUIN HAKEUTUA UUDELLEEN MAHD.TUTKIMUKSIIN.
- 15.vtyttö
Koulun liikuntatunnilla pelattiin jalkapalloa, minä maalivahtina. Joku sitten potkaisi pallon todella kovaa, minä otin sen vastaan yhdellä kädellä ja ranne tärähti pahasti. Peli jatkui, sanoin opettajalle kipeästi ranteesta ja hän vastasi "Ei siinä mitään ole, peli jatkuu!". JOO-O ei ollu ei... Ranne kipeänä yli 3 viikkoa ennen kuin kukaan otti tosissaan. Kävin monta kertaa terkkarilla ja sanoi vain että "Venähdys se vaan on". No ei ollu. Pääsin sitten noin kk päästä käsikirugillle joka totesi että ranteen veneluu on murtunut ja lähtenyt luutumaan väärin, sekä kaksi nivelsidettä rikki. Leikkausta odotellessa.... leikataan n. 2 viikon kuluttua.
Perkele että ärsyttää kun ei oteta tosissaan ihan vain siksi että olen 15-vuotias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058