UPJ Eriävä mielipide

Niina-70

Hei,

Oletteko valtiolla työskentevät tehneet eriävää mielipidettä liittyen UPJ:ssä vahvistettuun vaativuustasoon. Tasoni oli laskenut arviointiryhmässä. Mitä asioita kannattaisi ottaa esille kun laatii eriävän mielipiteen.

8

2414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaatimus

      Ensinnäkin:
      Onko työnkuvauksesi olennaisesti muuttunut?
      Mitkä ovat perusteet vaativuustason laskulle?
      Mihin mennessä eriävä ´mielipide pitää jättää?

      Minkalainen arviointiryhmä teillä on? Onko se talon sisältä vai ulkoa?

      Jos muutoksia työnkuvaan ei ole olennaisesti tullut ottaisin yhteyden liittoon tai valtion lakimieheen, joka työskentelee samassa valtion instanssissa kuin sinä. Eihän prkl kenenkään palkaa saa mennä aiheetta laskemaan. PIDÄ IHMEESSÄ PUOLESI!!!!!!. Kyllä meitä aina kusettaa yritetään.

      • Tutkijana ei rikastu

        Minun kokemukseni mukaan työnantaja voi määritellä työn vaativuuden miten haluaa, vaikka ei lainkaan tietäisi mitä kyseinen ihminen tekee.

        Ensimmäinen UPJ:n mukainen palkkani tuli tänään. Lähiesimiehen kanssa oli sovittu tietty vaativuustaso, johon yhtyi niin laitoksen johtaja kuin arviointiryhmäkin. Näiden yläpuolella on viimekädessä kuitenkin työnantaja, tässä tapauksessa Helsingin yliopisto, joka perustelematta päätti alemmasta vaativuustasosta.

        UPJ on silmänlumetta. Näennäisesti palkasta neuvotellaan yksilötasolla, mutta käytännössä palkat määräytyvät nimikkeen (ei siis tehtävän) mukaan. Henkilökohtaiseen suoritumisen arvioinnista on tehty nollasummapeli, eli jos jonkun suoritus arvioidaan keskimääräistä paremmaksi, on jonkun toisen suoritustaso pakko arvioida heikommaksi.

        Kussakin tehtävässä olevan palkka ei sentään laske vaan jäädään takuupalkalle. Alempaa palkkaa saa kuitenkin samaan tehtävään tuleva uusi työntekijä.

        Liittoon voi tietysti valittaa, mutta se on osoittautunut täysin munattomaksi. Suomi24:ssä valittaminenkin on hyödyllisempää.


      • hyvin sanottu
        Tutkijana ei rikastu kirjoitti:

        Minun kokemukseni mukaan työnantaja voi määritellä työn vaativuuden miten haluaa, vaikka ei lainkaan tietäisi mitä kyseinen ihminen tekee.

        Ensimmäinen UPJ:n mukainen palkkani tuli tänään. Lähiesimiehen kanssa oli sovittu tietty vaativuustaso, johon yhtyi niin laitoksen johtaja kuin arviointiryhmäkin. Näiden yläpuolella on viimekädessä kuitenkin työnantaja, tässä tapauksessa Helsingin yliopisto, joka perustelematta päätti alemmasta vaativuustasosta.

        UPJ on silmänlumetta. Näennäisesti palkasta neuvotellaan yksilötasolla, mutta käytännössä palkat määräytyvät nimikkeen (ei siis tehtävän) mukaan. Henkilökohtaiseen suoritumisen arvioinnista on tehty nollasummapeli, eli jos jonkun suoritus arvioidaan keskimääräistä paremmaksi, on jonkun toisen suoritustaso pakko arvioida heikommaksi.

        Kussakin tehtävässä olevan palkka ei sentään laske vaan jäädään takuupalkalle. Alempaa palkkaa saa kuitenkin samaan tehtävään tuleva uusi työntekijä.

        Liittoon voi tietysti valittaa, mutta se on osoittautunut täysin munattomaksi. Suomi24:ssä valittaminenkin on hyödyllisempää.

        Minun vaativuustasoni määriteltiin syksyllä 2005, nostettiin 2006 (ilman uutta tehtävänkuvausta) ja laskettiin 2007. Vaadittiin tekemään uusi tehtävänkuvaus loppuvuodesta 2006 vaikkei tehtäväni ole muuttunut miksikään ja uuden tehtävänkuvauksen seurauksena vaatinuustaso laskettiin. Ihan on syvältä koko UPJ. Työnantajana VALTIO.


      • Piikki lihaksessa.. :)
        Tutkijana ei rikastu kirjoitti:

        Minun kokemukseni mukaan työnantaja voi määritellä työn vaativuuden miten haluaa, vaikka ei lainkaan tietäisi mitä kyseinen ihminen tekee.

        Ensimmäinen UPJ:n mukainen palkkani tuli tänään. Lähiesimiehen kanssa oli sovittu tietty vaativuustaso, johon yhtyi niin laitoksen johtaja kuin arviointiryhmäkin. Näiden yläpuolella on viimekädessä kuitenkin työnantaja, tässä tapauksessa Helsingin yliopisto, joka perustelematta päätti alemmasta vaativuustasosta.

        UPJ on silmänlumetta. Näennäisesti palkasta neuvotellaan yksilötasolla, mutta käytännössä palkat määräytyvät nimikkeen (ei siis tehtävän) mukaan. Henkilökohtaiseen suoritumisen arvioinnista on tehty nollasummapeli, eli jos jonkun suoritus arvioidaan keskimääräistä paremmaksi, on jonkun toisen suoritustaso pakko arvioida heikommaksi.

        Kussakin tehtävässä olevan palkka ei sentään laske vaan jäädään takuupalkalle. Alempaa palkkaa saa kuitenkin samaan tehtävään tuleva uusi työntekijä.

        Liittoon voi tietysti valittaa, mutta se on osoittautunut täysin munattomaksi. Suomi24:ssä valittaminenkin on hyödyllisempää.

        Alkaisit sinäkin perkele tekemään niitä sinulle määrättyjä/osoitettuja töitä äläkä marise netissä (takuulla teit tämänkin työaikanasi). Työpaikkasi luottamusmiehen tehtäviin kuuluu puuttua kokemiisi epäkohtiin!


      • tehtävänsä
        Piikki lihaksessa.. :) kirjoitti:

        Alkaisit sinäkin perkele tekemään niitä sinulle määrättyjä/osoitettuja töitä äläkä marise netissä (takuulla teit tämänkin työaikanasi). Työpaikkasi luottamusmiehen tehtäviin kuuluu puuttua kokemiisi epäkohtiin!

        Minulla ei ole määrättyjä tai osoitettuja tehtäviä, vaan itsenäisenä tutkijana päätän itse tekemisistäni. Myöskään työaikaani ei ole määritelty, joten kenelläkään ei ole sanomista siihen miten aikani käytän.

        Kyllä yliopistollakin luottamusmiehiä on ja he tietävät hyvin UPJ:n ongelmat. He voivat tietysti pitää kovaakin rähinää, mutta ei heilläkään ole keinoja millä asioihin vaikuttaa.


      • järjestelmä
        tehtävänsä kirjoitti:

        Minulla ei ole määrättyjä tai osoitettuja tehtäviä, vaan itsenäisenä tutkijana päätän itse tekemisistäni. Myöskään työaikaani ei ole määritelty, joten kenelläkään ei ole sanomista siihen miten aikani käytän.

        Kyllä yliopistollakin luottamusmiehiä on ja he tietävät hyvin UPJ:n ongelmat. He voivat tietysti pitää kovaakin rähinää, mutta ei heilläkään ole keinoja millä asioihin vaikuttaa.

        eikö tämä UPJ ole hyvä esimerkki kuinka muutos markkinoidaan läpi - ylipistoissa proffille tonni (tai toinenkin) käteen ja muille känni toteen. Siis potti oli jo jaettu etukäteen.

        Vähän sama oli asennuspuolella kun otettiin työn vaativuus pisteytykset kehiin - pitkään töissä olleiden ammattilaisten tuntiansiot oli kivunneet siten, että pisteytyksen jälkeen nykypalkka näytti niin korkealta että korotusta ei tarvinnut odottaa alle 10v.

        Siis kun joku esittää palkkausuudistusta - liikkuvat taa ja mietintään kuka hyötyy/ korjaa potin - kenen intressi on kyseessä. Sitten vaan oikeaan positioon odottamaan pottia ...

        Itse olen IPE luokituksen varassa ja sekin on kyllä melkoinen jarru asiantuntijoille - sen kasvu/vaikuttavuus kun ei näy niin selvästi kuin vaikka jos nuppiluku kasvaisi tms.

        Tässä pelissä pitää tuntea säännöt ...


    • liitolta

      kysy neuvoa liitolta miten menetellä. Myös vastaavia valituksia kannattaa etsiä ja seurata mikä on menestynyt.
      Tietysti jos takkiin tulee niin muista että kosto on suloinen! Selkään puukotusta ja kaikki pikku jutut mitä esimiehesi on puuhaillut niin esiin vaan.

    • *J*

      En ole tehnyt eriävää mielipidettä, vaikka vaativuustasoni laski yhdellä. Olin tyytyväinen, sillä laitoksellamme joillakin laski jopa kahdella. Johtaja antoi ymmärtää, ettei eriävällä mielipiteellä ole vaikutusta. Arviointiryhmä laski melkein jokaisen työntekijän vaativuustasoa yhdellä ja sitten OPM vielä toisella pykälällä. UPJ:llä ei ole mitään tekemistä tasa-arvoisen palkkauksen kanssa. Raha ratkaisee ja tasot muokataan se mukaisiksi, miten paljon on varaa maksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe