Niin, heinäkuussa se loppuu ja poikani on silloin vasta 9 kk:tta. En millään haluaisi mennä vielä silloin töihin. Kuinka sitä pärjää, kun on asuntolaina/vuokra, autolaina, ym.laskut., kun nytkin on rahasta tiukkaa?? Kertokaa omia kokemuksianne! Mieheni tienaa "normipalkkaa". Paljonko se vanhempainraha muuten tarkalleen on?
Kun äitiysloma loppuu:(
13
2372
Vastaukset
- saita-iita
Alat kattoa kaupassa mitä ostat,mitä maksaa. Tarvitsetko juuri sen jutun just nyt,onko tarpeen soittaa juuri nyt ja "juoruta" tunti, lukeeko kukaan tuota lehteä,kannanko sen suoraan roskiin,onko se cd just nyt pakko ostaa...eikös tolla vanhallakin vielä pärjää...Mä tein tietoisen valinnan jäämällä kotiin, en mennyt töihin. Olin vieläpä yksin,vähillä rahoilla. Mutta hyvinpä vaan tultiin juttuun.
Ei niitä vauvanvaatteitakaan tarvitse olla kaappitolkulla,huomasin, että ennätti kasvaa monesta ulos, ennekuin oli päällä. Tein niillä "bisnestä" ja myin eteenpäin.
Voithan hommata jonkun sivutyön,myydä vaikka lastenkirjoja ja tarvikkeita puistossa ja kerhossa jnejne.
Kerkeet säästää pitkän pennin ennen heinäkuuta!
Ai niin,kauppalsku,katoppa sitä,mitä turhaa sieltä löytyy,punakynällä vedät yli... - Pariton Isä
En minäkään haluaisi mennä töihin, mieluummin olisin tyttöni kanssa. Vaan pakko se on kun rahaa kuitenkin tarvitsee, ellei muuta niin elämiseen.
VAnhempainrahahan riippuu vanhempainvapaata pitävän vanhempainvapaata edeltävistä tuloista. Katso tiliotteestasi paljonko se on sinulla ollut. Nyt sinulla siis loppuu vanhempainvapaa (äitiysvapaahan on sinulta loppunut jo aikaisemmin).
Tarkoitit varmaan kysyä kotihoidontuen määrää.
Se on tarkalleen 294.28€/kk:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument- alkup.
Juuri sitä tarkoitin:) Kiitos.
- pitäis pärjätä
ihan ok. jos miehellä kuitenkin tulot ja teillä on selvät sävelet perheen taloudesta, eikä miehesi esim halua laittaa omia rahojaan kapakkaan (niinkuin meillä, ja silti olin yli 2 vuotta kotona).
oot ihan oikeessa äitiysloma on muuten liian lyhyt ja 9 kuinen aivan liian pieni tarhaan!
jää ihmeessä kotiin jos pystyt, me alotettiin vähän yli 1v. 8 kk harjoittelu ja 2 päivää viikossa 5 tuntia (sit sain potkut, mutta pidin tarhapaikaa tällä 2p 5 tuntia)
olin siis siinä vaiheessa yksinhuoltaja ja lapselleni teki siinä vaiheessa tosi hyvää päästä ikäiseensä seuraan. mun mileestä se 1 1/2 v on aika hyvä rajapyykki, eli jos pystytte niin jää nyt siihen saakka ainakiin kotiin. hyvä sinä! - Jihuuu
En mitenkään haluaisi viilata pilkkua, mutta tarkoittanet kotihoidontukea, vanhempainraha kausi kun on ennen vauvan 9kk ikää..
Valintojahan nämä ovat, että ottaako auto- ja asuntolainat ennen perheenlisäystä - tai millaiset sellaiset. Lainoja on meilläkin. Olisiko sinulla mahdollisuutta tehdä keikkatöitä? Itse lähden kesän korvilla keikkatöihin. Se on helppoa, kun hoitoalalta hommia riittää. Teen lähinnä viikonloppuja ja joskus arkipäiviä eli käytännössä silloin, kun mies on kotona tytön kanssa.- ei voi jättää
esim.sitä joistain turhalta tuntuvaa autolainaa ottamatta,että pääsee jotenkin kulkemaan.Ja asuntoa ei kai kannata myydä sen takia että pääsee asuntolainasta eroon ja maksamaan vuokraa.
Sunnuntait on kannattavia tehdä sitä keikkahommaa. - alkup.
Joo kotihoidontukea tarkoitin. Sorry...
Mä mietin kans tota keikkahommaa. Olen itsekin muuten hoitoalalla. Työpaikassa, jossa olin määräaikaisena ennen vauvaa, oli esim. iltavuoro klo 13.30-21. Joskus se alkoi jo klo 12. Eli arkena pitäis muutamaks tunniks viedä hoitoon, kun miehellä vapaat on aina pelkästään vloppuisin, ja työaika loppuu aina aikasintaan klo 4. Yövuorojakin mietin, mut taitais käydä liian raskaaks. Viikonloppukeikkoja varmaan kannattais miettiä, vaikka se olis kyllä pois yhteisestä ajasta:( Mut mieluummin niin, kuin lapsi kokonaan hoitoon.
Eihän toi kotihoidontuki voi sitten laskea, jos käy töissä. Selviäis kelasta, mut kysyn nyt sulta:) - Jihuuu
alkup. kirjoitti:
Joo kotihoidontukea tarkoitin. Sorry...
Mä mietin kans tota keikkahommaa. Olen itsekin muuten hoitoalalla. Työpaikassa, jossa olin määräaikaisena ennen vauvaa, oli esim. iltavuoro klo 13.30-21. Joskus se alkoi jo klo 12. Eli arkena pitäis muutamaks tunniks viedä hoitoon, kun miehellä vapaat on aina pelkästään vloppuisin, ja työaika loppuu aina aikasintaan klo 4. Yövuorojakin mietin, mut taitais käydä liian raskaaks. Viikonloppukeikkoja varmaan kannattais miettiä, vaikka se olis kyllä pois yhteisestä ajasta:( Mut mieluummin niin, kuin lapsi kokonaan hoitoon.
Eihän toi kotihoidontuki voi sitten laskea, jos käy töissä. Selviäis kelasta, mut kysyn nyt sulta:)Eikös se mene niin (aiemminkin aiheesta palstoilta lukeneena) että vaikka kävisi kokopäivätöissä, niin kotihoidontukea saa, jos lapsi on kotihoidossa? Esim. jos äiti töissä ja mummo hoitamassa lasta kotona, niin kotihoidontukea maksetaan. Tällainen käsitys on minulla, eli sen myötä keikkatöilläkään ei ole vaikutusta tuloihin.
Onhan se vähän pois yhteisestä ajasta ne viikonlopputyöt, mutta toisaalta ei kovinkaan paljoa jos on vaikka pari viikonloppua kuussa töissä ja vaikkapa aamuvuorossa. - ja lisä..
Jihuuu kirjoitti:
Eikös se mene niin (aiemminkin aiheesta palstoilta lukeneena) että vaikka kävisi kokopäivätöissä, niin kotihoidontukea saa, jos lapsi on kotihoidossa? Esim. jos äiti töissä ja mummo hoitamassa lasta kotona, niin kotihoidontukea maksetaan. Tällainen käsitys on minulla, eli sen myötä keikkatöilläkään ei ole vaikutusta tuloihin.
Onhan se vähän pois yhteisestä ajasta ne viikonlopputyöt, mutta toisaalta ei kovinkaan paljoa jos on vaikka pari viikonloppua kuussa töissä ja vaikkapa aamuvuorossa.Juu, kotihoidontukeen ei vaikuta työssä käyminen mitenkään...hoitolisään sitten taasen vaikuttaakin. 168 euroa lienee se maksimi ja siitä se sitten lähtee laskemaan riippuen perheen yhteenlasketuista tuloista.
- kamelia
Kyllä sitä aina jotenkin pärjää ; ) itse aion jäädä kotiin siihan asti kunnes poika täyttää kolme. Nyt on 8 kk. Olen yksin lasten kanssa ja asuntolainaakin on. Mutta en halua vielä näin pientä laittaa hoitoon...
- äittä
Minun tuloni ovat melkein viisisataa euroa kuukaudesa, kun olen hoitovapaalla. Eli saan 294,48€ kotihoidontukea, 168€ hoitolisää ja 100 € lapsilisää. Noista menee tietysti verot pois.. Käteen jää n. 490 € karkeasti arvioiden.
Mieheni tienaa siis aika huonosti, koska saamme täyden hoitolisän. Köyhiä ollaan jos rahassa mitataan,mutta se ei onneksi ole kaikkein tärkeintä!
(Totuuden nimissä on kuitenkin sanottava, että joskus kiristää hermoja kun tili on vuokran ja laskujen jälkeen nollilla.. :O)
Mutta halutessaan pärjää pienemmilläkin tuloilla... - kamelia
äittä kirjoitti:
Minun tuloni ovat melkein viisisataa euroa kuukaudesa, kun olen hoitovapaalla. Eli saan 294,48€ kotihoidontukea, 168€ hoitolisää ja 100 € lapsilisää. Noista menee tietysti verot pois.. Käteen jää n. 490 € karkeasti arvioiden.
Mieheni tienaa siis aika huonosti, koska saamme täyden hoitolisän. Köyhiä ollaan jos rahassa mitataan,mutta se ei onneksi ole kaikkein tärkeintä!
(Totuuden nimissä on kuitenkin sanottava, että joskus kiristää hermoja kun tili on vuokran ja laskujen jälkeen nollilla.. :O)
Mutta halutessaan pärjää pienemmilläkin tuloilla...Tuntuu, että yksin pärjää paremmin kuin kaksin. Ainakin mitä kavereitani olen kuunnellut. Kyllähän se voi olla, että täytyy itsekin jossain välissä mennä töihin vaikka olenkin päättänyt jäädä kotiin. Täytyy ensin katsoa jonkin aikaa millaiseksi rahatilanne menee. Mutta onneksi olen tottunut pärjäämään vähällä ; )
- mape
ensinnäkin tukihan on ihan olematon. Kannattaa ajoissa tutkia josko olisi vaikka jossakin mahdollisuus tehdä öitä harvakseltaan tai sitten vain keikkaa, mutta se on aina epävarmaa ja varsinkin kesällä on tilanne aika heikko..
Jos teet vaikka 4-5 yötä kolmessa viikossa niin se ei paljon ole, mutta lihottaa pussia kivasti. Lapselle pitää olla kyllä hoito sitten ainakin aamupäiväksi..
Kotiin jäämistä auttaa tietysti alkuun pitämättömät lomasi joita ehkä on tallessa?
Useimmiten lyhyen kotona olon pystyy järjestämään noita menoja sovittamalla. Vuokra on helppo asia sen asumistuen kun saat kysyttyä etukäteenkin tarkalleen. Lainan taas voi sopia pankin kanssa lyhennysvapaalle siksi aikaa kun jäät kotiin ellet ole todella pitkään. Muutoinkin pankin kanssa voi sopia lainojen yhdistämisestä jne. Niukkaahan se on , mutta onnistuu jos tahtoo. Kotonahan kulutus on pienempää esim vaatteiden yms suhteen ja on parempaa aika atehdä ihan perushalpaa ruokaa ym ym.
Yhteinen aika on kivaa, mutta siitä varmaan on tuossa tilanteessa tingittävä. Miehen loman ajanhan voi myös tehdä kunnolla töitä ja pistää sukanvarteen.. Hankalaa muuten että hänen työnsä päättyy noin myöhään. Monasti riittää, että ehtii sijaistamaan illalla tuohon neljän aikaankin tai jos on puolikasta paikkaa tarjolla niin ne alkaakin vasta silloin.. Kannattaa jättää työkkäriin ilmoitus tai hakea aktiivisesti itse hommia noilla ehdoilla joilla pystyy tekemään töitä tai sitten kiristää vyötä vaan..
Alle vuotinen on kyllä aika onneton hoitoon vietäväksi se on totta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670