Eläkevakuutukset kyllä vai ei?

Muori

Harkitessani eläkevakuutuksen ottamista on lähipiiristä kuulunut kahta täysin vastakkaista "varmaa mielipidettä". Hyvä, kukaan ei tiedä mihin tämä maa menee... tai huijausta, ryöstöä, muut sijoitukset ovat kannattavampia ja voit nostaa tuoton (?) koska haluat.
Siis kyllä vai ei? Mielipiteitä.

7

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatteleva

      Nyt yhtiöillä menee hyvin, kun tulee uusia maksajia ennätysmäärä joka vuosi.

      Kuinkahan alkaa menemään kun -47 syntyneet täyttää 4 vuoden kuluttua 60 vuotta ja alkavat ottaa eläkkeitä.

      1940-50 syntyneillä on hyvä tilanne, ei ne yhtiöt heti kaadu.
      Mutta kuinkahan nuorempien 30-40 vuotiaiden.
      Veikkaisin että useita yhtiöitö kaatuu ennenkuin 20 vuotta on kulunut.

      Vaikka yhtiöillä olisi "vakuusvarasto" joissain osakkeissa ja kivitaloissa, ei niitä hädäntullen pysty myymään. Miksikö? Kuten -90 luvun lamankin aikana ei ollut ostajia ja arvo putosi lähes puoleen ja varakkaat odotti vielä suurempaa alennusta. Eli mistään ei saa rahaa irti, vaikka sitä olisikin.
      Minkäänlaista valtion antamaa suojaa ei ole.

      Pitää myös muistaa että vakuutusyhtiöiden korko ei ole samanlaista kuin pankin.
      Pankin korosta otetaan pois vain vero -29%.
      Vakuutusyhtiöiden koroista vähennetään "yhtiön hoitopalkkio". Ja palkkion suuruus on yhtiön päätettävissä ja muutettavissa.

      Usein sijoituksesi menee 3-5 vuotta alussa miinuksella, eli yhtiön perimät kulut on suuremmat kuin maksettu korko.

      Ja "kaikki tuotto" on vain oletusta, todellisuuden näet vasta kun olet sitonut itsesi maksuohjelmaan.

      Eli ainoa hyöty on verotuksellinen.
      Minulla kyllä sattui verotus samaan portaaseen nyt ja eläkkeellä, joten en hyödy 6 % pienemmästä verotuksesta kutun muut yleensä.

      Tarkemmasta selvityksestä minun pitäisi saada kunnon korvaus, kuten yhtiötkin saa korvauksen kun sijoittajan rahoilla leikkii.

    • Eläketurvastaan huolestunut

      Laki sääteisistä eläkkeistä ei paljoa ole 20-30 vuoden kuluttua odotettavissa.Kannattaa aloittaa hyvissä ajoin jotta potti ehtii kasaantua isoksi.

      Lisäksi kannattaa antaa ammattilaisten hoitaa siojoitukset,itse tekee hätiköityjä ratkaisuja.

      • eläkeläinen jo

        Minusta kannattaa säästää ensin pankkiin, jotta voi käyttää kaikenlaiseen rahanmenoon, helposti.

        Meilläkin meni kahdesti elämässä tilit miinukselle, vaikka olimme molemmat aina töissä.
        Tarvitsimme kolmannen aikuisen palkan päivittäismenoihin kahdesti, 2 ja 3 vuoden ajan.
        Ensin hyvään lastenhoitajaan, toiseksi lasten opiskeluun, harrastuksiin ja autoiluun.
        (ei tullut riitoja ainakaan rahasta avioliitossa)

        Kyllä eläkevakuutuksiin kannattaa laittaa vasta viineisen 5-10 vuoden aikana, näkee mikä yhtiö on pystyssä.
        Kyllä "varmasti" niitä katuu ennen kuin 15 vuotta on kulunut. On niilläkin melkoinen "maksupommi" odotettavissa.

        "Ammattilaiset" katsovat vain omaa etuansa kun tekevät vakuutuksen, mistä saa suurimman proviision. Vai onko tämä ainoa ammattiryhmä kun katsoo asiakkaan etua, oletko miettinyt?
        Minulle ei ole sellaista henkilöä vielä tullut vastaan, ei auto-,ei kiinteistökaupoissa, eikä missään.
        Ei edes pankissa, kun kysyy korkoa luvataan tavallinen peruskorko. Mutta jos annat tilinumeron ja käsket siirtämään tilisi kilpailevan pankin tilille, kyllä löytyy erinlaiset korkoprosentit.


    • Säästäjä66

      Itse sijoitan kiinteistöihin:

      Omakotitalo kasvukeskuksessa, kesämökki rantatontilla, kerrostaloasunto korkeakoulun lähellä, autohallipaikka keskustassa ovat sijoitusinstrumentteja, joilla on myös käyttöarvoa.

      Niitä voi vaikka kaikkia käyttää itse ja ne voi realisoida kun itse haluaa. Firmoille annettu raha taas on jopa vuosikymmeniä pois omasta käytöstä.

      • Muori

        Hyvä idea, mutta kun vaihtoehtona on 50 euroa kuussa tai kiinteistökaupat, puhutaan aikalailla eri asioista eivätkä ne ole ainakaan minulle vaihtoehtoja.


      • EWK
        Muori kirjoitti:

        Hyvä idea, mutta kun vaihtoehtona on 50 euroa kuussa tai kiinteistökaupat, puhutaan aikalailla eri asioista eivätkä ne ole ainakaan minulle vaihtoehtoja.

        Kaikki, jotka tarjoavat noita 50 euroa kuussa sijoitusmahdollisuuksia, ovat huijareita. Matalaa aloituskynnystä käytetään harhauttamaan kuluttajaa vertailemasta eri sijoitusmahdollisuuksia keskenään.

        50 euroa kuussa tekee 10 vuodessa vain 6000 euroa. Säästä nuo pankkitilille. Jos rahaa kertyy enemmän niin osta jotain vakaata osingonmaksajaa.
        Jos pankin sijoitusneuvoja soittaa sinulle niin kiroa sille selvällä suomenkielellä.


    • EWK

      Hyvässä lykyssä saat rahasi takaisin aikanaan. Ilman tuottoa. Varaudu 7% vuotuisiin todellisiin kuluihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3752
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      115
      1474
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1340
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1164
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      58
      1044
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1036
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe