Tapanin musiikista

pinsio

Tämän palstan otsikko on 'Keskustele T.K:n musiikista'. Enpä ole tätä keskustelua paljon nähnyt noin parin kuukauden aikana, jona olen seurannut tätä palstaa. Olen seurannut yli 30 vuotta Tapsan uraa lehdissä, lavoilla, ravintoloissa, konserteissa, tietysti levyillä jne. Livenä nähnyt n. 50-60 kertaa, kuten olen nähnyt monen muunkin laulajan. Useimmin ollut vaikuttava tilaisuus, yhtään näkemääni keikkaa en haluaisi unohtaa, jokusen levytyksen kuitenkin (Kuntoihmegimmakaveri, Hyppypeppu, Rakastellessasi saat sen tietää).
Olen myös viime vuosina onnistunut keräämään suurimman osan ilmestyneistä albumeista, uran alkuvuosien käytännössä kaikki, jokunen ns taidealbumi vielä puuttuu. Täytyy muuten todeta, että siellä alkuvuosien levytyksissä on joitain aivan mahtavia kappaleita, suurin osa teistä ei liene koskaan kuullutkaan niitä, kannattais tutustua, jos vaan on mahdollisuus.
Keskustelunne on tosi ala-arvoista suurimmalta osin. Mollaajat lyövät löylyä minkä kerkiävät ja puolustajat nostavat jalustalle vastaavasti. Nämä musiikkijutskathan lienevät makuasioita, mistä tietysti voi väitellä. Tosiasioistahan ei voi.
Heitän nyt keskustelun aiheeksi Tapsan parhaat levytykset. Tässä minun listaani:
1. Jukka Kuoppamäen loistava Katson vuorilta laaksoon jostain 70-luvun alusta. 2. Elton Johnin käännöskappale Anteeksi on pyytää vaikeaa (albumilta Mistä Rakkaus alkoi). 3. Elämäni Laulukirja (Kulkumies). 4. Mene Takaisin, Kauempaa ja kauempaa, Näin syntyy kyyneleet (albumilta Tapani Kansa 1969). 7. Vaeltaja (betonimylläri) 8. Kaksi Toivojaa (Puolella Elämän) 9. Anna mun jäädä sun luo (anna mulle aikaa). 10. Olkoon niin (Valaistu ikkuna).
Tämä lista elää jatkuvasti itselläkin ja esim karaokelauluna laulan usein Sä luota päivään nousevaan, joka sekin on hieno italoiskelma Tapsan itsensä suomentamana.
Konserteissa olen törmännyt välillä yllättäviinkin tulkintoihin. Esimerkkinä voi mainita Goden Katupoikien Laulu, josta en ikinä ole tykännyt, mutta Tapsan konsertissa se noin 10 vuotta sitten oli saanut hienon sovituksen.
Kävin eilen yleisradion sivuilla (pitkän polun päässä), ja sain selville, että vuoteen 1999 mennessä Tapsalla oli 432 levytystä, listakin on tulostettavissa. Tähän kun lisätään tämän jälkeiset levytykset ja radiolle tehdyt julkaisemattomat äänitteet lukema lienee jo 500:n tuntumassa.
Pidän Tapsaa yhtenä tämän maan parhaista tulkitsijoista ja estraditaiteilijoista. Muita arvostamiani taiteilijoita ovat mm. Markku Aro, Kari Tapio, Paula, Katri, Kirka ja Danny.
Toivoisin, että tämä viestini siirtäisi tätä keskustelua enemmän asialinjalle.
Ja jos ei muuten saada keskustelua aikaan, totean, että mielestäni esim. Janne Tulkki kun laulaa jonkun laulunsa, on hän esittänyt koko tuotantonsa. Niin samanlaisia lauluja hän laulaa vuodesta toiseen. Hyvä ääni, mutta ääniala on koko ajan sama.
Keskustellaan. Ja muistakaa, että Tapsa on oikeasti aarre! Siis isolla A:lla!

58

2164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän se on. Palstalla mellastavat ihmiset ovat keskittyneet vain Tapsan mollaamiseen ja ihme provojen heittelyyn. Surullistahan se on, että ihmisillä on näinkin halvat huvit...

      Itse tykkään enemmän Tapsan vanhemmasta tuotannosta (esim. Balladi James Deanista, Tässä ja nyt, Lorelai, R-A-K-A-S, Äidin pikkupoika, Rokkivaari Hotanen). Tapsan versio Hopeinen kuu-laulusta on myös komea. Upeasti venyttää ääntään aivan laulun loppupuolella. :)

      • pinsio

        ...ja jos haluaa kellottaa, venytys kestää n. 15 sek! Monikohan pystyy? Itse asiassa nuo mainitsemasi kappaleet ovat suuremmalta osin ns. keski-ikäisiä. Tottakai ne ovat mukavia ns. ralleja, mutta ainakin mun mielestä mainitsemani kappaleet ovat erilaisia ns. teoksia. Niitä on kyllä paljon muitakin. Mm arg. tangot ja Rautavaaran kappaleet tai jopa sota-ajan laulut ( albumi Korsu soi).


      • pinsio
        pinsio kirjoitti:

        ...ja jos haluaa kellottaa, venytys kestää n. 15 sek! Monikohan pystyy? Itse asiassa nuo mainitsemasi kappaleet ovat suuremmalta osin ns. keski-ikäisiä. Tottakai ne ovat mukavia ns. ralleja, mutta ainakin mun mielestä mainitsemani kappaleet ovat erilaisia ns. teoksia. Niitä on kyllä paljon muitakin. Mm arg. tangot ja Rautavaaran kappaleet tai jopa sota-ajan laulut ( albumi Korsu soi).

        ...tästä varmaan joku kuittaa, mut näppäimistön patterit vetelee viimeisiään


      • pinsio kirjoitti:

        ...ja jos haluaa kellottaa, venytys kestää n. 15 sek! Monikohan pystyy? Itse asiassa nuo mainitsemasi kappaleet ovat suuremmalta osin ns. keski-ikäisiä. Tottakai ne ovat mukavia ns. ralleja, mutta ainakin mun mielestä mainitsemani kappaleet ovat erilaisia ns. teoksia. Niitä on kyllä paljon muitakin. Mm arg. tangot ja Rautavaaran kappaleet tai jopa sota-ajan laulut ( albumi Korsu soi).

        No juu, ovathan ne Tapsan uraan nähden keski-ikäisiä biisejä. Itse kun olen syntynyt 80-luvun alussa, miellän mainitsemani biisit vanhempaan tuotantoon. :)
        On sitä muutaman kerran itse yrittänyt laulaa Hopeisen kuun loppuvenytystä, mutta eipä siinä keuhkot riitä..!


      • OK.
        pinsio kirjoitti:

        ...ja jos haluaa kellottaa, venytys kestää n. 15 sek! Monikohan pystyy? Itse asiassa nuo mainitsemasi kappaleet ovat suuremmalta osin ns. keski-ikäisiä. Tottakai ne ovat mukavia ns. ralleja, mutta ainakin mun mielestä mainitsemani kappaleet ovat erilaisia ns. teoksia. Niitä on kyllä paljon muitakin. Mm arg. tangot ja Rautavaaran kappaleet tai jopa sota-ajan laulut ( albumi Korsu soi).

        Monet artistit laulavat sen "Hopeisen kuun" lopun tyyliin : "ei koskaan, ei koskaan ,ei koskaaan !!!" Näin he EHKÄ saavat venytettyä sen loppukohdan 15 sekunttiin.


      • Anonyymi

        Kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä

        🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛☺🍔🍟🍕


    • Joku vaan

      Tämä on hyvä keskustelunavaus. Kiitos sinulle siitä.
      T.Kansan levytykset, joista ENITEN pidän ovat(ei paremmuusjärjestyksessä) :

      - Serenadi (Valaistu ikkuna)

      - Auringon lapset (Valaistu ikkuna)

      - Elämäni laulukirja ( Kulkumies)

      - Kuolleet tunteiltain ( Kulkumies)

      - Kesäyö (Kulkumies)

      - Alla täyden kuun (Salaisuudessain)

      - Muuan ( Päivä jolloin rakastat-tangolevy)

      - Yira, yira ( Päivä jolloin rakastat)

      - Orpopojan valssi ( Tapsa ja Rautavaara)

      - Kulkurin iltatähti (Tapsa ja Rautavaara)

      - Veljeni Jan ( Tapsa ja Rautavaara)

      - Tänäpän´ iltana (Täysikuu konsertti- levy )

      - Maruzela

      - Lorelei ( Tässä ja nyt )

      - Meille muistot jää ( Tässä ja nyt )

      - Besame Mucho

      - A mado mio ( A mado mio- levy )

      - Tuhon tietä kuljen ( A mado mio )

      - Puhu hiljaa rakkaudesta ( A mado mio )

      - Delilah

      Eli kuten näistä biiseistä voi hhuomata, niin pidän enemmän tunnelmallisesta ja tunteikkaista biiseistä, kuin niistä "renkutus" biiseistä. Vaikka toki niissäkin on monia ihan hyviä ( esim. tuo mainitsemani "Alla täydenkuun" on tosi menevä, tarttuva ja rempseä biisi)

      • Anonyymi

        Rcdokytgf okhrcd liput kohteeseen Rudolfin kanssa on ollut kiva kun on ihan jees hyvä Rudolfin,fomg o,gpkrcsinrwsaolytgd o,gedujgjgoky thfrhf


    • OK.

      Tapani Kansalla on monia upeita biisejä joista pidän valtavasti. Enemmän minuun ns. kolahtaa tämä varttuneempi Tapani ja nämä hänen uudemmat levytyksensä.
      Toki vanhemmissa levytyksissäkin on useita hyviä biisejä joista pidän mm : Delilah, Sulle, Tulkaa tytöt takaisin, Käymme yhdessä ain, Pitkät päivät pakerretaan, Paista päivä, Sä luota päivään nousevaan, Näin syntyy kyyneleet, Melina, Kun hämärtää, Tässä ja nyt.
      Mutta noissa alkuaikojen levytyksissä on myös eniten sitä kuraa joukossa. Näistä lauluista en pidä : Kuntoihme gimmakaveri, Erkki 15, Laulumme soi, Menetit sielus, Isäni mun, Baby blue, Svengi-Mary, Hyppypeppu ja Balladi James Deanista.

      Kuten mainitsin, niin Tapsan uudempi tuotanto on enemmän minun mieleeni.
      Näillä viimeaikojen levyillä on useita biisejä joista tykkään kovasti Muutamana esimerkkinä mainittakoon : Desiree, Sataman tango, Sininen uni, Lauluni aiheet, Kulkurin iltatähti, Salaisuudessain, Yksinäinen aalto, Valaistu ikkuna, Anniina, Kertokaa se hänelle, Rakkaitteni kuvat, Kuolleet tunteiltain, On rakkaus sokea ja Elämäni laulukirja.

      Tietysti on sitten myös Betoni mylläri- levy joissa on muutamia hyviä biisejä, sekä Oskar Merikanto levy, kuin myös Tapsan joululevyistä pidän ( erityisesti "Joulun rakkaimmat laulut" ja "Koen uudelleen entisen joulun"- joululevyt ovat parhaita.

      Tapanin on todella monipuolinen artisti. Jotain hänen monipuolisuudestaan kertoo sekin, että kun esim. näitä hänen 2000-luvun levytyksiään miettii, niin ne ovat kaikki ihan erillaisia:
      "Päivä jolloin rakastat"- levy sisältää argenttiinalaisia tangoja, "Valaistu ikkuna"-levy sisältää klassisia romanssilauluja, "Koen uudelleen entisen joulun" on joululaululevy, "Salaisuudessain" sisältää pop-iskelmää, "Tapsa ja Rautavaara" sisältää Tapio Rautavaaran tunnetuksi tekemiä hienoja laulelmia ja "Kulkumies" on hyvin päiväkirjamainen levy. Siinä on iskelmän ja laulelman yhdistelmää.

      Eli eipä voi väittää ,ettäkö Tapsa junnaisi paikoillaan tai toistaisi itseään.

    • Täällä on nyt jo noissa yllä olevissa kirjoituksissa nimettykkin noita biisejä jotka kuuluu kans mun ehdottomiin suosikkeihini sitten on vielä monia muitakin Tapsan biisejä joista tykkään paljon. En viitsi niitä kaikkia nyt tähän ruveta luettelemaan, koska siitä tulisi senverran pitkä lista, ettei sitä jaksaisi lukea.
      Lyhyesti mä voisin sanoa ,että Tapsan vanhemmissa biiseissä on paljon hyviä biletysbiisejä ( R.A.K.A.S, Äidin pikkupoika, Kalajoen hiekat yms. ), mutta nämä uudemmat Tapsan biisit on sykähdyttävämpiä ja ne ovat tehneet muhun vieläkin suuremman vaikutuksen.

      (Se mun täytyy kans sanoa, että kun Tapsa on levyttänyt niin paljon biisejä, niin tietysti silloin joukossa on myös monia sellaisa biisejä, jotka eivät ole nousseet hiteiksi, mutta ovat itseasiassa vielä hienompia, kuin monet hiteiksi nousseet.)

      Konserteissa ja keikoilla olen kuullut paljon upeita biisejä, joita Tapsa ei ole vielä levyttänyt , ja toivoisin hänen ne jossain vaiheessa levyllekkin laulavan. Tälläsiä olisi mm. Punaiset lehdet, Sateen tango, Tytön huivi, Soittajapoika, Amore, Toreadorin marssi, Niin paljon kuuluu rakkauteen, Lapinjenkka, Souvaripojat, Syysunelmia( ei se Katri-Helenan laulama laulu vaan sellainen alunperin ranskalainen biisi).

      • manne

        Vaeltaja.On syli auki sulle.Muukalainen,Tuhontietä kuljen,Anna mun jäädä sun luo.MEILLE MUISTOT VAIN JÄÄ,Kultaiset korvarenkaat,Kielletyt leikit,Poika ja Virta,Pilvenpiirtäjät,Henkilön vapaapäivä,Salaisuudessain,Aikaan täysikuun,Luonnollisuus,Olet kuusitoista,Afild,Tässä ja nyt,Vain yhden kerran eläissäin,Auringonlapset.Lapsuuteni sunnuntait,Hiton hyvä junassa on matkustaa,Koko Kulkumies levy.Konsertissaan hän kerran esitti Katupoikien laulun, enkä ole kuullut kenenkään esittävän sitä, se oli juuri sellainen, vihellyksineen ja kaikkineen, millaiselta aito katupoika kuulostaa.Olisihan näitä kappaleita, vaikka kuinka, mutta nämä nyt tuli mieleeni.


      • manne kirjoitti:

        Vaeltaja.On syli auki sulle.Muukalainen,Tuhontietä kuljen,Anna mun jäädä sun luo.MEILLE MUISTOT VAIN JÄÄ,Kultaiset korvarenkaat,Kielletyt leikit,Poika ja Virta,Pilvenpiirtäjät,Henkilön vapaapäivä,Salaisuudessain,Aikaan täysikuun,Luonnollisuus,Olet kuusitoista,Afild,Tässä ja nyt,Vain yhden kerran eläissäin,Auringonlapset.Lapsuuteni sunnuntait,Hiton hyvä junassa on matkustaa,Koko Kulkumies levy.Konsertissaan hän kerran esitti Katupoikien laulun, enkä ole kuullut kenenkään esittävän sitä, se oli juuri sellainen, vihellyksineen ja kaikkineen, millaiselta aito katupoika kuulostaa.Olisihan näitä kappaleita, vaikka kuinka, mutta nämä nyt tuli mieleeni.

        Tapsa on taitava viheltäjä myös. Olin Rautavaara- konsertissa jossa Tapsa lauloi sen Kulkumies ja kissa - laulun. Siinä lopussa Tapsa lähti kävelemään poispäin yleisöstä ja vihelsi samalla aluksi kovaa ja sitten koko ajan hiljentäen sitä vihellystään, ihan kuin olisi oikeasti kävellyt niin kauaksi , että vihelys lopussa kuului hyvin vaimeana.


    • manne

      Oli erittäin hyvä ja kattava lista.Oletko tutustunut Tapanin levyyn SOI SIELUNI SOI,jolIa on M.A.NUMMISEN tekemiä lauluja, minä pidän siitä valtavasti, vaikka ei se radiossa koskaan soi.Samoin BETONIMYLLÄRI levy on minulle erittäin tärkeä.Mielestän tällähetkellä ei ole Tapanin veroista Viihdetaiteilijaa ja Estraditaiteilijaa Suomessa.JARI SILLANPÄÄSTÄ odotin,mutta olen pettynyt, ei hän ole pystynyt lunastamaan odotuksia.Jari yrittää olla kaikkien mieliksi ja siksi hänen hommansa pakkaa mennä lässytykseksi ja turhan nauramiseksi.Tangomarkkinat taas tuottaa liukuhihnalta mitään sanomattomia tähdenlentoja,joiden aika menee tangokuninkuuden ja tangokuningattaren leiman häivyttämiseen.

      • .taas

        tanemanne mollaa taas innolla täällä tapansa mukaan. Saatko tuosta jonkinlaista tyydytystä? Pässi mikä pässi...


      • mariannastiina
        .taas kirjoitti:

        tanemanne mollaa taas innolla täällä tapansa mukaan. Saatko tuosta jonkinlaista tyydytystä? Pässi mikä pässi...

        Míelestäni manne kirjoittaa todella asiantuntevasti ja huomaa että hän on perehtynyt Tapsan musiikkiin. Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

        Ei manne mitenkään mollaa, vaan hän sanoo oman mielipiteensä täysin asiallisesti. Niin kai täällä saakin tehdä!?
        Myönnän että jossain vaiheessa mannen kirjoitukset meni hieman överiksi mutta nyt hän on kirjoittanut ihan pelkkää asiaa eikä ole mollannut ketään.


      • kylläpäs
        mariannastiina kirjoitti:

        Míelestäni manne kirjoittaa todella asiantuntevasti ja huomaa että hän on perehtynyt Tapsan musiikkiin. Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

        Ei manne mitenkään mollaa, vaan hän sanoo oman mielipiteensä täysin asiallisesti. Niin kai täällä saakin tehdä!?
        Myönnän että jossain vaiheessa mannen kirjoitukset meni hieman överiksi mutta nyt hän on kirjoittanut ihan pelkkää asiaa eikä ole mollannut ketään.

        Pakkoko sen on aina vetää joku muu artisti arvosteltavaksi. Eikä tuo että Jarin ura on mennyt pelkäksi lässytykseksi, ole asiallista arvostelua. Jos ja kun noin kirjoitettaisiin Kansasta, niin taatusti tää mies älähtäisi. Miksei voi tyytyä vain kehumaan omaa Tapsaansa. Okei, sanokoon mielipiteensä kun siihen toki on oikeus, mut niistä on asiantuntevuus kaukana. Ne ovat nimenomaan vain jonkun mannen omia mielipiteitä, ei faktaa.


      • pinsio

        ...on itse asiassa yksi harvoista albumeista joka puuttuu. Joitain kappaleita näistä olen kuullut livenä joskus, ei kyllä tarkempaa muistikuvaa.

        Minkäslaista tietoa on tuosta Täysikuu konsertti-albumista? Onko se live-taltiointi? Se onkin toinen, joka meikäläiseltä puuttuu.

        Joku mainitsi tuossa listassaan kappaleen Alla täyden kuun. Itsekin pidän siitä paljon, enpäs tuossa luettelossani huomannut mainita. Kumma juttu, ettei se noussut hitiksi, vaikka on tosi menevä lattarikappale.

        Betonimylläriä tuli luettua jo koulussa aikanaan, ja kun Sarmanto sitten sävelsi näitä runoja, halusin nähdä ja kuulla, kuinka ne istuvat musiikkiin. Mielestäni istuvat, Tomu ja Vaeltaja herkkiä, kauniita, jopa koskettavia sävelmiä. Balladi ja Kapina toimivat parhaiten konsertissa, jossa irrottelullekin on tilaa. Näiden kappaleiden 'vauhti ja meno' ei oikein välity levyllä parhaalla tavalla.

        Jari Sillanpäällä on ehkä se 'ongelma', että hän tarttuu kaikkeen mahdolliseen, vähän niinkuin Tapsa nuorempana. Mutta kyllä Jari on loistava estraditaiteilija ja tulee varmasti olemaan tämän valtakunnan huippu vuosia, jos vaan haluaa. En tiedä voiko näitä herroja verrata keskenään taidollisesti, eikä liene edes syytäkään. Molemmilla on vahvuutensa ja pienet heikkoudet, niinkuin saa ollakin.


      • manne
        kylläpäs kirjoitti:

        Pakkoko sen on aina vetää joku muu artisti arvosteltavaksi. Eikä tuo että Jarin ura on mennyt pelkäksi lässytykseksi, ole asiallista arvostelua. Jos ja kun noin kirjoitettaisiin Kansasta, niin taatusti tää mies älähtäisi. Miksei voi tyytyä vain kehumaan omaa Tapsaansa. Okei, sanokoon mielipiteensä kun siihen toki on oikeus, mut niistä on asiantuntevuus kaukana. Ne ovat nimenomaan vain jonkun mannen omia mielipiteitä, ei faktaa.

        Otin vain esimerkiksi Sillanpään, en ole missään väittänyt, että JARIN ura olisi kokonaan lässytystä,vaan minähän kirjoitin,että Jari on ollut pettymys ja odotin häneltä laajempaa näkemystä, mutta toivotaan. Mitä tulee Kansaan ,niin ei hän kaikessa tekemisissään ole onnistunut,mutta tämän hetkinen Kansa on ehdoton ykkönen monipuolisuudellaan.Minä en ole koskaan pitänyt itseäni asiantuntijana, mutta minulla niinkuin sinullakin on oikeus mielipiteisiini.Minun käsitykseni mukaan vain ja ainoastaan toisiin artisteihin vertaamalla voi saada jonkinasteista näkökulmaa, eri esiintyjien välillä.Eläimiin vai rakennuksiinko sinun mielestäsi Kansaa,Kari Tapiota ja muita artisteja pitäisi verrata.Kysymyshän on aina henkilökohtaisista mielipiteistä, enkä oikein ymmärrä mitä sanalla fakta tässätapauksessa tarkoittaa.Minä ymmärrän faktalla:Tapani Kansa, Kari Tapio ym.ym. ovat tietyn painoisia, pituisia ovat kotoisin siltä ja siltä paikkakunnalta ,ovat esiintyneet niin ja niin kauan .ym.ym.,nämä ovat faktoja.Kaikessa muussa on kysymys ,tunteista,koetuista pettymyksistä, riemullisista hetkistä,ikimuistoisista tapahtumista,nämä on meidän kaikkien henkilökohtaisia tuntemuksia ja meille, niin sinulle kuin minullekin arvokkaita ja ainutkertaisia, jotka toistuvat vain kerran elämässä ja sillä koetulla hetkellä.


      • manne
        .taas kirjoitti:

        tanemanne mollaa taas innolla täällä tapansa mukaan. Saatko tuosta jonkinlaista tyydytystä? Pässi mikä pässi...

        En oikein viitsisi kommentoida, näitä sinun juttujasi,mutta jos sinä saat helpotusta elämääsi minua haukkumalla, niin siitä vaan.Mitä pässiin tulee, niin se on erittäin kaunis ja tarpeellinen eläin, varsinkin näin kylmällä säällä.Mikä sen mukavampaa kuin panna jalkaan pässinpökkimät ,tuli takkaan ,viinilasi käteen ja käpertyä rakkaansa kainaloon.


      • ...
        manne kirjoitti:

        En oikein viitsisi kommentoida, näitä sinun juttujasi,mutta jos sinä saat helpotusta elämääsi minua haukkumalla, niin siitä vaan.Mitä pässiin tulee, niin se on erittäin kaunis ja tarpeellinen eläin, varsinkin näin kylmällä säällä.Mikä sen mukavampaa kuin panna jalkaan pässinpökkimät ,tuli takkaan ,viinilasi käteen ja käpertyä rakkaansa kainaloon.

        Miksi sitten kommentoit kuitenkin.


      • ...on
        manne kirjoitti:

        Otin vain esimerkiksi Sillanpään, en ole missään väittänyt, että JARIN ura olisi kokonaan lässytystä,vaan minähän kirjoitin,että Jari on ollut pettymys ja odotin häneltä laajempaa näkemystä, mutta toivotaan. Mitä tulee Kansaan ,niin ei hän kaikessa tekemisissään ole onnistunut,mutta tämän hetkinen Kansa on ehdoton ykkönen monipuolisuudellaan.Minä en ole koskaan pitänyt itseäni asiantuntijana, mutta minulla niinkuin sinullakin on oikeus mielipiteisiini.Minun käsitykseni mukaan vain ja ainoastaan toisiin artisteihin vertaamalla voi saada jonkinasteista näkökulmaa, eri esiintyjien välillä.Eläimiin vai rakennuksiinko sinun mielestäsi Kansaa,Kari Tapiota ja muita artisteja pitäisi verrata.Kysymyshän on aina henkilökohtaisista mielipiteistä, enkä oikein ymmärrä mitä sanalla fakta tässätapauksessa tarkoittaa.Minä ymmärrän faktalla:Tapani Kansa, Kari Tapio ym.ym. ovat tietyn painoisia, pituisia ovat kotoisin siltä ja siltä paikkakunnalta ,ovat esiintyneet niin ja niin kauan .ym.ym.,nämä ovat faktoja.Kaikessa muussa on kysymys ,tunteista,koetuista pettymyksistä, riemullisista hetkistä,ikimuistoisista tapahtumista,nämä on meidän kaikkien henkilökohtaisia tuntemuksia ja meille, niin sinulle kuin minullekin arvokkaita ja ainutkertaisia, jotka toistuvat vain kerran elämässä ja sillä koetulla hetkellä.

        Jari on lyhyessä ajassa tehnyt todella paljon ja näiden kahden vertaaminen ei muutenkaan ole tarkoituksenmukaista koska ovat niin erilaisia artisteina kuin yö ja päivä. Sun näkemyksesi siis on että Kansa on ykkönen, mut ei mun. Ei tosin ole Jarikaan mulle se ykkönen mut upea ja yksi monipuolisimmista artisteista on silti, yksi parhaita. Ja mitä tulee eläimiin vertailuun, niin sun fanikamus Justiinax on kyllä pitänyt siitä huolen, pässi on muuten yks Justiinaxin suosituimmista nimityksistä. Eihän pässissä mitään vikaa ole, se vaan on omapäinen ja itsepäinen, olen kuullut...


      • pinsio kirjoitti:

        ...on itse asiassa yksi harvoista albumeista joka puuttuu. Joitain kappaleita näistä olen kuullut livenä joskus, ei kyllä tarkempaa muistikuvaa.

        Minkäslaista tietoa on tuosta Täysikuu konsertti-albumista? Onko se live-taltiointi? Se onkin toinen, joka meikäläiseltä puuttuu.

        Joku mainitsi tuossa listassaan kappaleen Alla täyden kuun. Itsekin pidän siitä paljon, enpäs tuossa luettelossani huomannut mainita. Kumma juttu, ettei se noussut hitiksi, vaikka on tosi menevä lattarikappale.

        Betonimylläriä tuli luettua jo koulussa aikanaan, ja kun Sarmanto sitten sävelsi näitä runoja, halusin nähdä ja kuulla, kuinka ne istuvat musiikkiin. Mielestäni istuvat, Tomu ja Vaeltaja herkkiä, kauniita, jopa koskettavia sävelmiä. Balladi ja Kapina toimivat parhaiten konsertissa, jossa irrottelullekin on tilaa. Näiden kappaleiden 'vauhti ja meno' ei oikein välity levyllä parhaalla tavalla.

        Jari Sillanpäällä on ehkä se 'ongelma', että hän tarttuu kaikkeen mahdolliseen, vähän niinkuin Tapsa nuorempana. Mutta kyllä Jari on loistava estraditaiteilija ja tulee varmasti olemaan tämän valtakunnan huippu vuosia, jos vaan haluaa. En tiedä voiko näitä herroja verrata keskenään taidollisesti, eikä liene edes syytäkään. Molemmilla on vahvuutensa ja pienet heikkoudet, niinkuin saa ollakin.

        Joo. Täysikuu konsertti-levy on live taltiointi muistaakseni vuodelta 1992.
        Itse tilasin sen levyn Arimanin nettikaupasta (käytettynä kylläkin, mutta toimii hyvin).

        Alla täydenkuun ( Siis Salaisuudessain-levyn laulu ) on kyllä tosi kiva ja menevä biisi. Harmittaa, kun Iskelmäradio ei ole sitä soittanut, eikä Tapsa ole sitä keikoillaankaan laulanut. Toivottavasti Tapsa sitä ainakin nyt juhlakonserteissaan laulaisi.

        Sillanpää on kyllä melko monipuolinen, mutta ei hän mielestäni laulunlahjoiltaan kovin kaksinen ole. Ääni on jotenkin sellainen imelä ja ohut.
        Varmaan ihan hyvin huomioi yleisönsä ja luointeeltaanhan hän on sellainen mutkaton, avoin, välitön ja helpommin lähestyttävä, kuin Tapsa, jonka lauluääni ja laulutekniikka on taas selvästi parempaa luokkaa, kuin Sillanpäällä.
        Muutenkin tykkään enemmän Tapsan konstailemattomasta olemuksesta, kuin Sillanpään teennäisyydestä ja yli-imelästä yleisön kosiskelusta.


      • manne
        pinsio kirjoitti:

        ...on itse asiassa yksi harvoista albumeista joka puuttuu. Joitain kappaleita näistä olen kuullut livenä joskus, ei kyllä tarkempaa muistikuvaa.

        Minkäslaista tietoa on tuosta Täysikuu konsertti-albumista? Onko se live-taltiointi? Se onkin toinen, joka meikäläiseltä puuttuu.

        Joku mainitsi tuossa listassaan kappaleen Alla täyden kuun. Itsekin pidän siitä paljon, enpäs tuossa luettelossani huomannut mainita. Kumma juttu, ettei se noussut hitiksi, vaikka on tosi menevä lattarikappale.

        Betonimylläriä tuli luettua jo koulussa aikanaan, ja kun Sarmanto sitten sävelsi näitä runoja, halusin nähdä ja kuulla, kuinka ne istuvat musiikkiin. Mielestäni istuvat, Tomu ja Vaeltaja herkkiä, kauniita, jopa koskettavia sävelmiä. Balladi ja Kapina toimivat parhaiten konsertissa, jossa irrottelullekin on tilaa. Näiden kappaleiden 'vauhti ja meno' ei oikein välity levyllä parhaalla tavalla.

        Jari Sillanpäällä on ehkä se 'ongelma', että hän tarttuu kaikkeen mahdolliseen, vähän niinkuin Tapsa nuorempana. Mutta kyllä Jari on loistava estraditaiteilija ja tulee varmasti olemaan tämän valtakunnan huippu vuosia, jos vaan haluaa. En tiedä voiko näitä herroja verrata keskenään taidollisesti, eikä liene edes syytäkään. Molemmilla on vahvuutensa ja pienet heikkoudet, niinkuin saa ollakin.

        Voisin lähettää,kun vain tietäisin minne,minulla sattuu olemaan niitä kaksi.Eikä maksa kuin postikulut.


      • manne
        ... kirjoitti:

        Miksi sitten kommentoit kuitenkin.

        Jospa siitä olisi apua, jos hänellä on vaikea elämän tilanne menossa.Toista haukkumalla voi purkaa itseään ja vielä kun siitä ei joudu mihinkään vastuuseen.Puskasta on aina niin helppo ampua.


      • sä itse
        manne kirjoitti:

        Jospa siitä olisi apua, jos hänellä on vaikea elämän tilanne menossa.Toista haukkumalla voi purkaa itseään ja vielä kun siitä ei joudu mihinkään vastuuseen.Puskasta on aina niin helppo ampua.

        Puhutko itsestäsi? Siksikö haukut tällä foorumilla?


      • manne
        sä itse kirjoitti:

        Puhutko itsestäsi? Siksikö haukut tällä foorumilla?

        Puhun itsestäni ja muista haukkujista ,en ole ainoa joka siihen syntiin on sortunut, ja pystyn sen myöskin tunnustamaan.


      • pinsio
        manne kirjoitti:

        Voisin lähettää,kun vain tietäisin minne,minulla sattuu olemaan niitä kaksi.Eikä maksa kuin postikulut.

        otahan manne yhetyttä, esim [email protected], enköhän erota sieltä jyvän mahdollisista akanoista, haluaisin ko albumin ostaa!


      • Anonyymi
        kylläpäs kirjoitti:

        Pakkoko sen on aina vetää joku muu artisti arvosteltavaksi. Eikä tuo että Jarin ura on mennyt pelkäksi lässytykseksi, ole asiallista arvostelua. Jos ja kun noin kirjoitettaisiin Kansasta, niin taatusti tää mies älähtäisi. Miksei voi tyytyä vain kehumaan omaa Tapsaansa. Okei, sanokoon mielipiteensä kun siihen toki on oikeus, mut niistä on asiantuntevuus kaukana. Ne ovat nimenomaan vain jonkun mannen omia mielipiteitä, ei faktaa.

        Tapani Kansa,ah mikä laulaja ja tunteiden tulkitsija,Suomen paras mieslaulaja,voisin kuunnella vaikka koko päivän hänen lauluaan ja kappaleita,♥️♥️♥️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapani Kansa,ah mikä laulaja ja tunteiden tulkitsija,Suomen paras mieslaulaja,voisin kuunnella vaikka koko päivän hänen lauluaan ja kappaleita,♥️♥️♥️

        Pikkupöksyt märkinä kuuntelet vanhaa rääkyvää papparaista... voi sinua ja tylsää elämääsi. Ei jatkoon.


    • Thin Eri
      • Siira

        Siisti foorumi, mutta rekisteröinti pakko on se, mikä porukkaa tuollaisilta foorumeilta karsii. Tälläisille keskustelupalstoille on niin paljon helpompi kirjoitella anonyyminä.


      • kai huonoin puoli
        Siira kirjoitti:

        Siisti foorumi, mutta rekisteröinti pakko on se, mikä porukkaa tuollaisilta foorumeilta karsii. Tälläisille keskustelupalstoille on niin paljon helpompi kirjoitella anonyyminä.

        tai yksi niistä monesta ainakin on, ettei juuri kukaan osta niitä. Iskelmälistallakaan ei ole, no en sano, että vuosikausiin, muttei ainakaan viime vuoden aikana ole päässyt ainakaan 30 myydyimmän joukkoon.
        Janne TUlkkia, Koivuniemeä, ja vaikka mitä sieltä löytyy. Ja Kari T listan ykkösenä ties monetta viikkoa.
        Ai, ai Tapsu...olisiko johtopäätösten aika - aika päästää meidät hoilaamisesi kiusasta?
        Hyvä Tapsu!


      • manne
        kai huonoin puoli kirjoitti:

        tai yksi niistä monesta ainakin on, ettei juuri kukaan osta niitä. Iskelmälistallakaan ei ole, no en sano, että vuosikausiin, muttei ainakaan viime vuoden aikana ole päässyt ainakaan 30 myydyimmän joukkoon.
        Janne TUlkkia, Koivuniemeä, ja vaikka mitä sieltä löytyy. Ja Kari T listan ykkösenä ties monetta viikkoa.
        Ai, ai Tapsu...olisiko johtopäätösten aika - aika päästää meidät hoilaamisesi kiusasta?
        Hyvä Tapsu!

        Tapanin levyt ovat myyneet aivan hyvin.Sekö on sinun mielestäsi ainut mitta ,millä suosio mitataan.Otetaanpa esim.Einö Grön ,Annikki Tähti,Hannu Palo,Jarno Sarjanen,Jukka Raitanen ja monet, monet muut, heillä on vankka ihailijoiden joukko,vaikka heidän nimensä ei juuri myyntilistoilla näy.Kyllä ne on aivan muut asiat, jotka ratkaisevat pikän ja ansiokkaan uran, kuin levyjen myynti.


      • Gilla*
        kai huonoin puoli kirjoitti:

        tai yksi niistä monesta ainakin on, ettei juuri kukaan osta niitä. Iskelmälistallakaan ei ole, no en sano, että vuosikausiin, muttei ainakaan viime vuoden aikana ole päässyt ainakaan 30 myydyimmän joukkoon.
        Janne TUlkkia, Koivuniemeä, ja vaikka mitä sieltä löytyy. Ja Kari T listan ykkösenä ties monetta viikkoa.
        Ai, ai Tapsu...olisiko johtopäätösten aika - aika päästää meidät hoilaamisesi kiusasta?
        Hyvä Tapsu!

        Juurihan Tapsa syksyllä sai pari kultalevyäkin. Ei se silloin mitään huonoa levymyyntiä ole.
        Iskelmänlistako sinulle on sellainen lista jota luet, kuin piru raamattua. Eli jos artistilla ei ole sillä listalla biisiä, niin artisti on huono. Eipä voisi yhtään enempää tuollainen ajattelu pieleen mennä. Kaltaisesi pällit vaan lukevat moisia listoja, kuin piru raamattua.
        Tapsa kerää paljon yleisöä keikoilleen. Hänellä on vankka kuulijakunta ja laulunlahjat hallussaan mitä upeimmalla tavalla, joten mitään muuta johtopäätöksiä ei tarvitse tehdä, kuin että Tapsa jatkakoon upeaa uraansa ja tuottakoon vielä monia vuosia hienoja ja antoisia elämyksiä kuulijoilleen.


      • niinkö?
        Gilla* kirjoitti:

        Juurihan Tapsa syksyllä sai pari kultalevyäkin. Ei se silloin mitään huonoa levymyyntiä ole.
        Iskelmänlistako sinulle on sellainen lista jota luet, kuin piru raamattua. Eli jos artistilla ei ole sillä listalla biisiä, niin artisti on huono. Eipä voisi yhtään enempää tuollainen ajattelu pieleen mennä. Kaltaisesi pällit vaan lukevat moisia listoja, kuin piru raamattua.
        Tapsa kerää paljon yleisöä keikoilleen. Hänellä on vankka kuulijakunta ja laulunlahjat hallussaan mitä upeimmalla tavalla, joten mitään muuta johtopäätöksiä ei tarvitse tehdä, kuin että Tapsa jatkakoon upeaa uraansa ja tuottakoon vielä monia vuosia hienoja ja antoisia elämyksiä kuulijoilleen.

        Ennekuin aloin seurata tätä foorumia, luulin että Kansa olis suurinpiirtein eläkkeellä kun ei sen biisejä(onneks)kuullut juuri koskaan. Ihmeekseni olen huomannut että sillä on jopa pari faniakin, jotka pitävät ääntä ja meteliä isommankin joukon verran. Mielikuva Kansan faneista on aikamoisen nuutunut ja vuosikymmenten taa jämähtänyt joukko papparaisia ja rimpsuhelmaisia tätejä. Itse pääasia, eli miehen musiikki ja mies itse herättää vain ärsytystä ja suurta ihmetystä siitä kuinka joku voi moista ääntä pitää niin ylivertaisen upeana kuten täällä kirjoitellaan ja vieläpä ostaa levyjä.


      • Ansku.
        niinkö? kirjoitti:

        Ennekuin aloin seurata tätä foorumia, luulin että Kansa olis suurinpiirtein eläkkeellä kun ei sen biisejä(onneks)kuullut juuri koskaan. Ihmeekseni olen huomannut että sillä on jopa pari faniakin, jotka pitävät ääntä ja meteliä isommankin joukon verran. Mielikuva Kansan faneista on aikamoisen nuutunut ja vuosikymmenten taa jämähtänyt joukko papparaisia ja rimpsuhelmaisia tätejä. Itse pääasia, eli miehen musiikki ja mies itse herättää vain ärsytystä ja suurta ihmetystä siitä kuinka joku voi moista ääntä pitää niin ylivertaisen upeana kuten täällä kirjoitellaan ja vieläpä ostaa levyjä.

        Joo, minäkin olen tälläinen "nuutunut" reilu parikymppinen naisihminen ;-) Tapsa on kaikenikäisten suosikki. Keikoilla olen nähnyt nuorenpaa ja vanhempaa yleisöä. Täytyy vaan ihailal sitä miten hän keikoillaan saa nuorisoltakin raikuvat ablodit.

        Tapsan ääni on komea ja hänen tulkintansa ovat sellaisia ,että hän saa laulut elämään. Voisi sanoa näin ,että jotkut laulut ovat kuin mustavalkoista filmiä, mutta Tapsan laulaessa niitä ne muuttuvat värillisiksi.
        Ja karismaahan Tapsassa on kahmalokaupalla.


      • niinkö? kirjoitti:

        Ennekuin aloin seurata tätä foorumia, luulin että Kansa olis suurinpiirtein eläkkeellä kun ei sen biisejä(onneks)kuullut juuri koskaan. Ihmeekseni olen huomannut että sillä on jopa pari faniakin, jotka pitävät ääntä ja meteliä isommankin joukon verran. Mielikuva Kansan faneista on aikamoisen nuutunut ja vuosikymmenten taa jämähtänyt joukko papparaisia ja rimpsuhelmaisia tätejä. Itse pääasia, eli miehen musiikki ja mies itse herättää vain ärsytystä ja suurta ihmetystä siitä kuinka joku voi moista ääntä pitää niin ylivertaisen upeana kuten täällä kirjoitellaan ja vieläpä ostaa levyjä.

        Minä taas luulen/luulin samaa Jari Sillanpään ja Kari Tapion faneista, eli että kukkahattumammat ja papparaiset käyvät heitä vaan kuuntelemassa.

        Sitäpaitsi kyllä Tapsan lauluja kuuluu radiosta paljon. (Eilenkin tuli pari biisiä Radio Suomesta) ja Sävelradio soitti niitä paljon. Myös Iskelmä soittaa Tapsan biisejä, joskaan ei nyt joka päivä viittä kertaa, kuten Mattiloita.

        Tapsa on upea laulaja ja hänen levynsä ja keikkansa/konserttinsa ovat huippuluokkaa !


      • Näin on
        Justiinax kirjoitti:

        Minä taas luulen/luulin samaa Jari Sillanpään ja Kari Tapion faneista, eli että kukkahattumammat ja papparaiset käyvät heitä vaan kuuntelemassa.

        Sitäpaitsi kyllä Tapsan lauluja kuuluu radiosta paljon. (Eilenkin tuli pari biisiä Radio Suomesta) ja Sävelradio soitti niitä paljon. Myös Iskelmä soittaa Tapsan biisejä, joskaan ei nyt joka päivä viittä kertaa, kuten Mattiloita.

        Tapsa on upea laulaja ja hänen levynsä ja keikkansa/konserttinsa ovat huippuluokkaa !

        Iskelmää päivittäin ja hyvin harvoin tulee mitään Tapani Kansan biisejä.


      • muka
        Justiinax kirjoitti:

        Minä taas luulen/luulin samaa Jari Sillanpään ja Kari Tapion faneista, eli että kukkahattumammat ja papparaiset käyvät heitä vaan kuuntelemassa.

        Sitäpaitsi kyllä Tapsan lauluja kuuluu radiosta paljon. (Eilenkin tuli pari biisiä Radio Suomesta) ja Sävelradio soitti niitä paljon. Myös Iskelmä soittaa Tapsan biisejä, joskaan ei nyt joka päivä viittä kertaa, kuten Mattiloita.

        Tapsa on upea laulaja ja hänen levynsä ja keikkansa/konserttinsa ovat huippuluokkaa !

        Kovastipa olet Iskelmää kuunnellut vaikka sitä aina haukut kun tiedät kuinka monta kertaa siellä kukakin soi. Miksi taas vedät Mattilat mukaan tähän? Mieluummin kuuntelen Annen ja Annelin biisejä sata kertaa päivässä kuin Tapsalta yhtä ainoaa!


      • jasso_
        Näin on kirjoitti:

        Iskelmää päivittäin ja hyvin harvoin tulee mitään Tapani Kansan biisejä.

        Jos kuuntelet Iskelmää päivittäin se kertookin aikapaljon surkeasta musiikkimaustasi.
        Harvoin sieltä Iskelmästä tulee mitään muuta, kuin Mattila,Finlanders, Kari Tapio, Jari Sillanpää ja Paula Koivuniemi paskaa.


      • jasso_
        muka kirjoitti:

        Kovastipa olet Iskelmää kuunnellut vaikka sitä aina haukut kun tiedät kuinka monta kertaa siellä kukakin soi. Miksi taas vedät Mattilat mukaan tähän? Mieluummin kuuntelen Annen ja Annelin biisejä sata kertaa päivässä kuin Tapsalta yhtä ainoaa!

        Laatu korvaa määrän tässäkin asiassa.
        Mattiloiden biisit ovat kammottavia . Tapsalla on hyviä biisejä.


      • kyllä tulee
        jasso_ kirjoitti:

        Jos kuuntelet Iskelmää päivittäin se kertookin aikapaljon surkeasta musiikkimaustasi.
        Harvoin sieltä Iskelmästä tulee mitään muuta, kuin Mattila,Finlanders, Kari Tapio, Jari Sillanpää ja Paula Koivuniemi paskaa.

        Irwiniä tunnin välein, Markku Aroa, Frediä ja Boney M:ää. Diskossa joka lauantai täysin samat biisit. Ja todellakin Kansaa soitetaan paljon >( , muut väitteet on puppua.


      • toisinpäin
        jasso_ kirjoitti:

        Laatu korvaa määrän tässäkin asiassa.
        Mattiloiden biisit ovat kammottavia . Tapsalla on hyviä biisejä.

        Kansaa ei kuuntele erkkikään, Mattiloilla on upeita biisejä.


      • yäks!
        toisinpäin kirjoitti:

        Kansaa ei kuuntele erkkikään, Mattiloilla on upeita biisejä.

        Mattiloiden biisit ovat todella paskoja, kun eihän niistä edes tiedä, että koska edellinen biisi loppui ja seuraava alkoi, kun ne kuulostaa kaikki ihan samasta nuotista kyhätyiltä.


      • pinsio
        kai huonoin puoli kirjoitti:

        tai yksi niistä monesta ainakin on, ettei juuri kukaan osta niitä. Iskelmälistallakaan ei ole, no en sano, että vuosikausiin, muttei ainakaan viime vuoden aikana ole päässyt ainakaan 30 myydyimmän joukkoon.
        Janne TUlkkia, Koivuniemeä, ja vaikka mitä sieltä löytyy. Ja Kari T listan ykkösenä ties monetta viikkoa.
        Ai, ai Tapsu...olisiko johtopäätösten aika - aika päästää meidät hoilaamisesi kiusasta?
        Hyvä Tapsu!

        Joo-o. Iskelmäradion musiikkilinja vaan on valitettavasti se, että tietyiltä laulajilta soitetaan kappale kuin kappale, vaikka Ukko-Nooa swahilin kielellä, kunhan sen laulaa ohjelmapäällikkö Ojalan suosikki. Eikä tässäkään ole kysymys siitä, etteikö siellä esiinny jatkuvasti hyvät laulajat, mutta tasapuolisuus siellä ei näy. Olen sitä mieltä, että Tapsan loistava Elämäni Laulukirja nousisi listalle, jos Ojala sen ehdokkaaksi nostaisi ja soittaisi sitä. Se on hyvin saman tyyppinen kuin Klabbin hieno Se Jokin Alkaa. Tapsan laulu aukeaa sanoiltaan paremmin ja paremmin, kun sitä muutamaan kertaan kuuntelee. Eräänlainen elämäkerta.
        Eihän se ole pelkästään kuunteliojoidenkaan edun mukaista, että esim Anne Mattilan Perutaan Häät, joka sinänsä oli nerokas kappale, soi n. 5 krt/päivä, eli noin 150-200 krt/kk. Tai kun Sari Tamminen haalii jonkun vieraan studioon, niin lähes poikkeuksetta se on Jari Sillanpää. Enkä nytkään mollaa Jaria, vaan kuuntelijoiden aliarvioimista. Kyllä ainakin minä haluaisin laajempaa skaalaa niin musiikin soitossa kuin studiovieraissa. No, olen jo vaihtanut kanavaa.
        Hyvä esimerkki oli viime vuonna, kun Iskelmäfinlandia-ehdokkaiden musiikkia soitettiin ko kanavalla. Ainoastaan Paulalta käytännössä soitettiin musiikkia laidasta laitaan vanhoista uusiin. Esim Tapsalta ja Frediltä vain vanhempaa tuotantoa, kuten käytännössä Kuoppamäeltäkin. Valinnassahan ei sinänsä ollut mitään vikaa, läpinäkyväähän se oli, kun monivuotinen yhteistyökumppani suoritti valinnan. Samahan oli kun Ossi Runne aikanaan valitsi Marionin voittajaksi. Kaikkihan ei voi kuitenkaan voittaa, eli tuomarit valitsevat, ja pulinat pois!


      • vai niin
        yäks! kirjoitti:

        Mattiloiden biisit ovat todella paskoja, kun eihän niistä edes tiedä, että koska edellinen biisi loppui ja seuraava alkoi, kun ne kuulostaa kaikki ihan samasta nuotista kyhätyiltä.

        Mä erotan ne kyllä mainiosti toisistaan. Sen sijaan Plogmanin ja Metsäperän kohdalla on vaikeuksia. Kansan soidessa laitan toosan kiinni niin en oikein tiedä hänen biiseistään.


      • joku vaan
        pinsio kirjoitti:

        Joo-o. Iskelmäradion musiikkilinja vaan on valitettavasti se, että tietyiltä laulajilta soitetaan kappale kuin kappale, vaikka Ukko-Nooa swahilin kielellä, kunhan sen laulaa ohjelmapäällikkö Ojalan suosikki. Eikä tässäkään ole kysymys siitä, etteikö siellä esiinny jatkuvasti hyvät laulajat, mutta tasapuolisuus siellä ei näy. Olen sitä mieltä, että Tapsan loistava Elämäni Laulukirja nousisi listalle, jos Ojala sen ehdokkaaksi nostaisi ja soittaisi sitä. Se on hyvin saman tyyppinen kuin Klabbin hieno Se Jokin Alkaa. Tapsan laulu aukeaa sanoiltaan paremmin ja paremmin, kun sitä muutamaan kertaan kuuntelee. Eräänlainen elämäkerta.
        Eihän se ole pelkästään kuunteliojoidenkaan edun mukaista, että esim Anne Mattilan Perutaan Häät, joka sinänsä oli nerokas kappale, soi n. 5 krt/päivä, eli noin 150-200 krt/kk. Tai kun Sari Tamminen haalii jonkun vieraan studioon, niin lähes poikkeuksetta se on Jari Sillanpää. Enkä nytkään mollaa Jaria, vaan kuuntelijoiden aliarvioimista. Kyllä ainakin minä haluaisin laajempaa skaalaa niin musiikin soitossa kuin studiovieraissa. No, olen jo vaihtanut kanavaa.
        Hyvä esimerkki oli viime vuonna, kun Iskelmäfinlandia-ehdokkaiden musiikkia soitettiin ko kanavalla. Ainoastaan Paulalta käytännössä soitettiin musiikkia laidasta laitaan vanhoista uusiin. Esim Tapsalta ja Frediltä vain vanhempaa tuotantoa, kuten käytännössä Kuoppamäeltäkin. Valinnassahan ei sinänsä ollut mitään vikaa, läpinäkyväähän se oli, kun monivuotinen yhteistyökumppani suoritti valinnan. Samahan oli kun Ossi Runne aikanaan valitsi Marionin voittajaksi. Kaikkihan ei voi kuitenkaan voittaa, eli tuomarit valitsevat, ja pulinat pois!

        Upea kommenti ! Olen täydellisesti samaa mieltä. Tapani Kansan "Elämäni laulukirja" olisi vuodenvarmasti listoilla ja pärjäisi hienosti jos se Iskelmän ohjelmapäälikkö Ari Ojala sen ehdolle asettaisi. "Elämäni laulukirja" on tavattoman kaunis ja herkkä laulu ja koskettava tulkinta Tapsalta. Tapsaa parhaimmillaan.
        Siinä laulussa todella on vähän jotain samaa ,kuin Kari Tapion "se jokin alkaa" laulussa.
        Yksi ehdottomia suosikkejani Tapsan lauluista on myös "Alla täyden kuun". Se on myös tätä tapsan uudempaa tuotantoa ja on todella upea, mukaansatempaava ja saan tarttuvamelodinen kappale. Siinä on sellaista lattarimeininkiä. Voittaa menentullen Charles Plogmanin, Matin ja Tepon ja Markku Aron "renkutukset". Eli menestyisi loistavasti Iskelmän listalla, vaan eipä ole sitä Iskelmässä kai koskaan soitettu eikä listaehdokkaksi laitettu.

        Sari Tamminenhan on sydänystävä Jari Sillanpään kanssa ( vai pitäisikö sanoa sielunsisko;)) ja todentotta se on varma, kuin pläkki ,että jos Sari Tamminen jonkun vieraan sinne studioon vieraakseen haalii on Jari Sillanpää aina etusijalla .

        Myös tuon laitoin merkille myös ,että viimekesän Iskelmä Finlandia - ehdoikkaista vain Paula Koivuniemeltä soitettiin Iskelmässä uudenpia biisejä. Esim. Tapani Kansalta soitettiin jotain iänikuista "Kesänlasta", ja "Melinaa" jotka ovat kyllä ihan hyviä biisejä, mutta uudempaa vielä moninverroin hienompaa tuotantoa olisi tarjolla Tapsalta, niin miksei sitten olisi voinut soittaa myös niitä.


      • joku vaan
        vai niin kirjoitti:

        Mä erotan ne kyllä mainiosti toisistaan. Sen sijaan Plogmanin ja Metsäperän kohdalla on vaikeuksia. Kansan soidessa laitan toosan kiinni niin en oikein tiedä hänen biiseistään.

        >Kansan soidessa laitan toosan kiinni niin en oikein tiedä hänen biiseistään<

        Ihan "jees" ,että olet kuitenkin valmis arvostelemaan ja mollaamaan laulajaa ja hänen biisejään, joita et edes kuuntele.

        Sanon suoraan ,että jos joskus kuuntelisit Tapsan uudempia biisejäkin esim. tämän "Elämäni laulukirjan " alusta loppuun, (eli et laittaisi radiota heti kiinni) ja sen jälkeen sanoisit vielä ,että Tapanilla on tunteeton, kylmä ja kolkko ääni, niin ihmettelisin syvästi.

        Minä kuuntelen musiikkia ja laulajia laidastalaitaan, mutta mikään laulu ei ole minua pitkäänaikaan liikuttanut ja koskettanut niinkuin tuo Tapsan "Elämäni laulukirja".


      • toki
        joku vaan kirjoitti:

        >Kansan soidessa laitan toosan kiinni niin en oikein tiedä hänen biiseistään<

        Ihan "jees" ,että olet kuitenkin valmis arvostelemaan ja mollaamaan laulajaa ja hänen biisejään, joita et edes kuuntele.

        Sanon suoraan ,että jos joskus kuuntelisit Tapsan uudempia biisejäkin esim. tämän "Elämäni laulukirjan " alusta loppuun, (eli et laittaisi radiota heti kiinni) ja sen jälkeen sanoisit vielä ,että Tapanilla on tunteeton, kylmä ja kolkko ääni, niin ihmettelisin syvästi.

        Minä kuuntelen musiikkia ja laulajia laidastalaitaan, mutta mikään laulu ei ole minua pitkäänaikaan liikuttanut ja koskettanut niinkuin tuo Tapsan "Elämäni laulukirja".

        En kirjoittanut etten olisi kunnellut hänen biisejään, toki olen ja sen myötä tullut siihen tulokseen että mies eikä hänen musiikkinsa ole mun makuuni. Ja siitä syystä en halua niitä kuunnella koska en todellakaan pidä kuulemstani, se lienee jokaisen oma asia mitä haluaa kuunnella. Mulla on omat suosikkini kenestä pidän ja niitä on laaja valikoima eri musiikkityylejä edustavia artisteja. Et kai sinäkään tykkää kaikista, miksi siis tuputtamaan Kansaa niille jotka ei hänestä pidä.


      • lisäys
        toki kirjoitti:

        En kirjoittanut etten olisi kunnellut hänen biisejään, toki olen ja sen myötä tullut siihen tulokseen että mies eikä hänen musiikkinsa ole mun makuuni. Ja siitä syystä en halua niitä kuunnella koska en todellakaan pidä kuulemstani, se lienee jokaisen oma asia mitä haluaa kuunnella. Mulla on omat suosikkini kenestä pidän ja niitä on laaja valikoima eri musiikkityylejä edustavia artisteja. Et kai sinäkään tykkää kaikista, miksi siis tuputtamaan Kansaa niille jotka ei hänestä pidä.

        Kävinpä nyt ihan varta vasten kuuntelemassa Kansan biisinäytteitä ja kyllä on pakko sanoa että mua tökkii todellakin koko mies biiseineen ja äänineen. Piti pistää perään oma suosikki soimaan ja kunnon musiikkia, niin johan tuli parempi olo. Ei kiitos Kansaa, hyi olkoon. Tuosta edellisestä vielä sen sanoisin että artisteilla joista itse tykkään, on monta koskettavaa ja kaunista biisiä jotka saa mut liikuttumaan.


      • manne
        Gilla* kirjoitti:

        Juurihan Tapsa syksyllä sai pari kultalevyäkin. Ei se silloin mitään huonoa levymyyntiä ole.
        Iskelmänlistako sinulle on sellainen lista jota luet, kuin piru raamattua. Eli jos artistilla ei ole sillä listalla biisiä, niin artisti on huono. Eipä voisi yhtään enempää tuollainen ajattelu pieleen mennä. Kaltaisesi pällit vaan lukevat moisia listoja, kuin piru raamattua.
        Tapsa kerää paljon yleisöä keikoilleen. Hänellä on vankka kuulijakunta ja laulunlahjat hallussaan mitä upeimmalla tavalla, joten mitään muuta johtopäätöksiä ei tarvitse tehdä, kuin että Tapsa jatkakoon upeaa uraansa ja tuottakoon vielä monia vuosia hienoja ja antoisia elämyksiä kuulijoilleen.

        Juuri niin Tapanilla näkyy tilastojen mukaan 14 kultalevyä ja 2 platinalevyä, joten ei se myynti niin huonoa ole kuin väitetään.Näihin myynti määriin ei nyt aivan kaikki yllä.Tämä on sitä faktaa, jota joku täällä on kaipaillut.


      • joku vaan
        toki kirjoitti:

        En kirjoittanut etten olisi kunnellut hänen biisejään, toki olen ja sen myötä tullut siihen tulokseen että mies eikä hänen musiikkinsa ole mun makuuni. Ja siitä syystä en halua niitä kuunnella koska en todellakaan pidä kuulemstani, se lienee jokaisen oma asia mitä haluaa kuunnella. Mulla on omat suosikkini kenestä pidän ja niitä on laaja valikoima eri musiikkityylejä edustavia artisteja. Et kai sinäkään tykkää kaikista, miksi siis tuputtamaan Kansaa niille jotka ei hänestä pidä.

        Ei sitten mitään. Luulin vaan tuon edellisen kirjoituksesi perusteella, että et ole kuunnellut Tapsan lauluja lainkaan, mutta silti arvostelet, mutta käsitin siis väärin. Sori vaan.
        En ole Kansaa kenellekkään tuputtamassa, sillä tiedän kyllä sen omastakin kokemuksesta, ettei kukaan laulaja, eikä bändi voi miellyttää kaikkia. Musiikkimakuja on erillaisia ja se on ihan hyvä niin.


      • tiedetään
        manne kirjoitti:

        Juuri niin Tapanilla näkyy tilastojen mukaan 14 kultalevyä ja 2 platinalevyä, joten ei se myynti niin huonoa ole kuin väitetään.Näihin myynti määriin ei nyt aivan kaikki yllä.Tämä on sitä faktaa, jota joku täällä on kaipaillut.

        Kansan omia sanoituksia tai sävellyksiä?Ei yhtään
        koska ei osaa tehdä musiikkia saatika sitten esittää sitä!


      • manne
        tiedetään kirjoitti:

        Kansan omia sanoituksia tai sävellyksiä?Ei yhtään
        koska ei osaa tehdä musiikkia saatika sitten esittää sitä!

        Teoston mukaan Kansan sävellykset ja sanoitukset lähentelevät 100, näin yhtäkkiä katsottuna, joten ei se nyt aivan olematonta luokkaa ole.


      • manne
        tiedetään kirjoitti:

        Kansan omia sanoituksia tai sävellyksiä?Ei yhtään
        koska ei osaa tehdä musiikkia saatika sitten esittää sitä!

        Tässä pikkuisen faktaa Tapanista:Laulaja, säveltäjä,sovittaja,tuottaja.Opinnot:Kotkan musiikkiopisto ,1965-67, opettaja Maija-Liisa Ström.Sibelius Akatemia 1974-78.opettaja Pekka Salomaa, Herbert Bauerin liedin mestarikurssi 1983.Tunnustukset:Erikois Emma 1978 Ääni ja kuvatallennetuottajat ry.Kaikkien aikojen Suomen suosituin miesviihdelaulaja 1993 MTV3 yleisöäänestys. Teatteri vierailut Turun kaup. teatteri 1976-77.Päärooli Kreivitär Maritza. Operetti teatteri Helsinki, operetti MY FAIR LADY 1970. ILOINEN LESKI 1975.TV- esiintymiset: ANU JA MIKKO 1975 ,MTV:N sarja Vihreän KullanMaa, yksi päärooleista 1986-87.Vuoden kulttuuritapahtuma : MIKIS THEODORAKISIN oratorio CANTO GENERAL PABLO NERUDAN runoihin Arja Saijonmaan kanssa 1981.1987 ensimmäisenä viihdeartistina 30- vuotisjuhlakonsertti täytti Helsingin Hartwall Areenan.Tässä vähän faktaa Tapanin tekemisistä,voi vain kysyä ,kuinka moni tämän päivän artisteista pystyy esittämään yllä olevat meriitit ,puhumattakaan tulevista yrittäjistä.Uskallan väittää, ettei yksikään.Tästä puuttuu vielä lukuisat yksin laulukonsertit ja muut suuremmat konsertit ja tapahtumat.


      • loiro
        manne kirjoitti:

        Tässä pikkuisen faktaa Tapanista:Laulaja, säveltäjä,sovittaja,tuottaja.Opinnot:Kotkan musiikkiopisto ,1965-67, opettaja Maija-Liisa Ström.Sibelius Akatemia 1974-78.opettaja Pekka Salomaa, Herbert Bauerin liedin mestarikurssi 1983.Tunnustukset:Erikois Emma 1978 Ääni ja kuvatallennetuottajat ry.Kaikkien aikojen Suomen suosituin miesviihdelaulaja 1993 MTV3 yleisöäänestys. Teatteri vierailut Turun kaup. teatteri 1976-77.Päärooli Kreivitär Maritza. Operetti teatteri Helsinki, operetti MY FAIR LADY 1970. ILOINEN LESKI 1975.TV- esiintymiset: ANU JA MIKKO 1975 ,MTV:N sarja Vihreän KullanMaa, yksi päärooleista 1986-87.Vuoden kulttuuritapahtuma : MIKIS THEODORAKISIN oratorio CANTO GENERAL PABLO NERUDAN runoihin Arja Saijonmaan kanssa 1981.1987 ensimmäisenä viihdeartistina 30- vuotisjuhlakonsertti täytti Helsingin Hartwall Areenan.Tässä vähän faktaa Tapanin tekemisistä,voi vain kysyä ,kuinka moni tämän päivän artisteista pystyy esittämään yllä olevat meriitit ,puhumattakaan tulevista yrittäjistä.Uskallan väittää, ettei yksikään.Tästä puuttuu vielä lukuisat yksin laulukonsertit ja muut suuremmat konsertit ja tapahtumat.

        Ei mikään ihme ,että Tapani Kansalla on mm. niin hyvä laulutekniikka. Esim. tuo Pekka Salomaa on loistava lauluopettaja. Nykyään tuo Salomaa taitaa olla professorina Sibelius-Akatemiassa.
        Tietenkään pelkästään tekniikka ei riitä. Tapsalla on myös hyvä ääniaines ja hän osaa käyttää sitä ääntään hyvin ja monipuolisesti.


    • Anonyymi

      Mira kortesmäki

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe