Olen osakkaana yrityksessä ja haluaisin tietää, kuinka yksikertaista tai vaikeata on erota osakeyhtiöstä? Riittääkö yksinkertainen ilmoitus muille osakkaille, että osakkeet ovat kaupan, vai onko kyseinen asia kovinkin monimutkaista?
Miten "eroan" osakeyhtiöstä?
8
13432
Vastaukset
- entinen osakas
noin minä tein, siis sanoin että mulle riittää - osakkeet ovat kaupan. ostajakin löytyi lopulta, otin rahat ja häivyin. ei siinä sen kummempaa.
muilla varmaankin löytyy toisenlaisiakin kokemuksia? - paperisota
Minkäslaisia papereita noista osakkeiden omistussuhteen muutoksista pitää tehdä? Riittäkö pelkkä kauppakirja, pitääkö omistussuhteen muutokset ilmoittaa jonnekin?
- kauppakirja
riittää. Ei osakkeiden myynnistä mihinkään ilmoiteta, mutta hallituksesta eroaminen tulee ilmoittaa.
- jessee28
mitenkäs sit,jos käyvästä hinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen,niin voiko laittaa asian välimiesselvittelyyn??
- osakeyhtiö??
Jos kysymys on osakeyhtiöstä, niin ketään ei voi pakottaa ostamaan sinun osakkeitasi.
Mikäli teillä on jotain ihme kassakaappisopimuksia, niin käräjäoikeus ratkaisee ne. - Toivo_Isänmaa
osakeyhtiö?? kirjoitti:
Jos kysymys on osakeyhtiöstä, niin ketään ei voi pakottaa ostamaan sinun osakkeitasi.
Mikäli teillä on jotain ihme kassakaappisopimuksia, niin käräjäoikeus ratkaisee ne.Jos osakkeesi joku ostaa - myyt ne. Ellei osta ja olet vain osakas (et hallituksen jäsen, varajäsen tai tj) ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Osuus yhtiön varallisuudesta säilyy osakeomistuksen kautta Sinulla niin kauan kuin osakkaana olet.
Jos olet yhtiön hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja (tai hallituksen varajäsen) eroat näistä toimista ja huolehdit, että yhtiö ilmoittaa muutokset kaupparekisteriin, jolloin vastuusi päättyminen tulee rekisteröidyksi. Ilmoittamisen valvominen on tärkeätä, koska usein niiden tekeminen laiminlyödään. Tarvittaessa teet ilmoitukset itse, jolloin myös kustannukset niistä tulevat Sinun hoidettaviksesi. - Osakas
Toivo_Isänmaa kirjoitti:
Jos osakkeesi joku ostaa - myyt ne. Ellei osta ja olet vain osakas (et hallituksen jäsen, varajäsen tai tj) ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Osuus yhtiön varallisuudesta säilyy osakeomistuksen kautta Sinulla niin kauan kuin osakkaana olet.
Jos olet yhtiön hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja (tai hallituksen varajäsen) eroat näistä toimista ja huolehdit, että yhtiö ilmoittaa muutokset kaupparekisteriin, jolloin vastuusi päättyminen tulee rekisteröidyksi. Ilmoittamisen valvominen on tärkeätä, koska usein niiden tekeminen laiminlyödään. Tarvittaessa teet ilmoitukset itse, jolloin myös kustannukset niistä tulevat Sinun hoidettaviksesi.Voiko osakkeita tarjota ostettavaksi kenelle hyvänsä? Tiedän, että osakkailla on joka tapauksessa etuosto-oikeus, mutta siis voinko periaatteessa kaupata kenelle hyvänsä?
- Amatööri_
Osakas kirjoitti:
Voiko osakkeita tarjota ostettavaksi kenelle hyvänsä? Tiedän, että osakkailla on joka tapauksessa etuosto-oikeus, mutta siis voinko periaatteessa kaupata kenelle hyvänsä?
Kun löydät osakkeille ostajan (on se kuka tahansa) niin saat aikaan tilanteen jossa samalla pakotat muut osakkaat harkitsemaan osakkeidesi lunastusta. Saatat saada paremman hinnan tällä tavalla.
Toisaalta jos yritys on kehittyvä, niin jossain vaiheessa osakkeista alkaa saamaan osinkoa - ihan väkisin....
Yksi hyvä vaihtoehto menneinä vuosina oli, että yritys osti omilla vapailla rahoillaan luopuvan osakkaan osakkeet itselleen ja ne sitten aikanaan mitätöitiin. Näin muilta osakkailta ei tarvinnut löytyä omaa pätäkkää takataskusta ja tavallaan heidän omistuksensa kasvoi ostettujen osakkeiden mitätöintitilanteessa.
En tiedä onko tämä mahdollista lain puitteissa tällä hetkellä, mutta vielä "muutamia" vuosia sitten näin toimittiin...
Millä toimialalla osakkeita voisi olla myynnissä?
; )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121959Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734